آخرين وضعيت پروازها در فرودگاه‌هاي کشور
براساس اعلام شرکت فرودگاه‌ها هرچند در حال حاضر هنوز هيچ يک از فرودگاه‌هاي ايران به طور رسمي‌عمليات پروازي خود را متوقف نکرده‌اند، اما تعدادي از پروازهاي صبح ديروز به دليل شرايط خاص جوي عملياتي نشده‌اند. براين اساس دو پرواز به مقصد فرودگاه ايلام که براي صبح ديروز برنامه‌ريزي شده بودند به دليل شرايط جوي در اين فرودگاه امکان پروازشان به وجود نيامد و باطل اعلام شدند. فرودگاه مشهد نيز که به دليل فرود اضطراري يک فروند هواپيماي مسافربري جمعه شب يکي از باندهاي خود را براي دقايقي از دست داده بود، اوضاع عادي گزارش شده است. شرکت فرودگاه‌ها از مسافران خواسته که پيش از عزيمت به فرودگاه مبدا به طور دقيق شرايط انجام پرواز خود را در دو فرودگاه مبدا و مقصد بررسي کنند.

آماده‌سازي زمين پلاسکو براي گودبرداري
افشين حبيب زاده معاون نظارت شوراي شهر تهران از آماده‌سازي زمين پلاسکو براي گودبرداري و احداث ساختمان جديد خبر داد و گفت: مالک با ورود به محل پلاسکو با نصب تجهيزات متعدد در حال تسريع در امور ساخت و ساز است. شايد مراسم کلنگ زني برگزار نشده، اما مالک کار خود را آغاز کرده و در حال تميزکاري و آماده شدن براي گودبرداري است که قطعا بايد در اين مرحله نسبت به اخذ مجوز و پروانه از شهرداري اقدام کند. وي درباره آخرين وضعيت ملک شمالي پلاسکو با بيان اينکه طبق آخرين اطلاعات سازمان ميراث فرهنگي در آخرين پاسخ کتبي به استعلام در يکي از بندها آورده است که اجازه تخريب به ملک شمالي به دليل مجاورت با آثار ميراثي را نمي‌دهد.

مسئولان گوش شنوايي ندارند
سيدمحمد راشدي رئيس هيئت مديره شرکت حمل و نقل ريلي رجا گفت: 8 سال است که رجا قطارهاي حومه‌اي را مديريت مي‌کند و در اين مدت زيان اين شرکت پرداخت نشده است، اما به خاطر مردم اين فعاليت را متوقف نکرده‌ايم. شرکت رجا 890 ميليارد تومان زيان انباشته دارد و از آن جاکه اجازه افزايش قيمت نداريم و يارانه‌اي هم دريافت نمي‌کنيم، شرايط مناسب نيست. حرف اول و آخر اين است که بخش ريلي به شعار نياز ندارد، بلکه نيازمند کمک مالي است،اما گوش شنوايي نيست و نمي‌دانيم مجلس و دولت چه زماني به فکر نوسازي ناوگان ريلي خواهند افتاد. اگر دولت مي‌خواهد تاخيري در حرکت قطارها رخ ندهد بايد پول بدهد، با اين شيوه نمي‌توان راه‌آهن را اداره کرد.


پرداخت سالانه ۱۲ هزار ميليارد ديه براي جبران حوادث جاده‌اي
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر ضرورت ايمن سازي جاده‌ها براي کاهش تصادفات، گفت: در حوادث جاده‌اي بيش از ۱۲ هزار ميليارد تومان از سوي شرکت‌هاي بيمه به عنوان ديه فوت و همچنين معلوليت و نقص عضو پرداخت مي‌شود.
به گزارش روزنامه تجارت، مجيد کيان پور در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با انتقاد از آمار بالاي تصادفات جاده‌اي در کشور، بر ضرورت بازنگري در سياست‌هاي ساخت خودرو و همچنين بهسازي راه‌ها تاکيد کرد.
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه سالانه 16 هزار نفر در اثر حوادث جاده‌اي دچار سانحه شده و بيش از 5 برابر اين تعداد مجروح و معلول جسمي‌در اثر اين حوادث در کشور داريم، افزود: اصلاح مهندسي راه‌ها و کاهش نقاط حادثه خيز از ضرورت‌هايي است که براي کاهش تلفات جاده‌اي بايد مدنظر مسئولان مربوطه با تزريق اعتبارات کارآمد قرار بگيرد.
نماينده مردم درود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه در حوادث جاده‌اي بيش از 12 هزار ميليارد تومان از سوي شرکت‌هاي بيمه به عنوان ديه فوت و همچنين معلوليت و نقص عضو پرداخت مي‌شود، تصريح کرد: اصلاح راه‌ها و همچنين بهبود وضعيت ساخت خودرو در کشور دو عامل مهمي‌است که صرفه جويي کلاني در منابع مالي و انساني کشور مي‌کند.
کيان پور با بيان اينکه توسعه شبکه حمل و نقل، بهبود وضعيت خودروهاي توليد داخل و همچنين بهسازي بزرگراه‌ها و جاده‌ها در کشور مي‌تواند علاوه بر کاهش نرخ تصادفات جاده‌اي از هدر رفت بيت المال جلوگيري کند، گفت: متاسفانه تصادفات جاده‌اي و فوت يکي از اعضاي خانواده اختلال جدي در روند زندگي آن‌ها ايجاد مي‌کند.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر اينکه سالانه هزينه‌هاي بسياري براي جبران معلوليت‌هاي رخ داده براي افراد در نتيجه تصادفات جاده‌اي مي‌شود، افزود: بهترين راه دولت براي کاهش هزينه‌هاي خود در اين حوزه ساخت خودروهاي ايمن و دست برداشتن از توليد خودروهاي بي کيفيتي است که سال‌ها از توليد آن‌ها در داخل مي‌گذرد.
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: با توجه به ارزان بودن سفر از طريق جاده دولت بايد امکانات مورد نياز براي ايمن شدن مسيرها را فراهم کند در غير اين صورت همين هزينه‌ها بايد از طريق ديه يا موارد اين چنيني پرداخت شود.

آموزش ركن مهم توسعه پايدار در كشور است
معاون وزير راه و شهرسازي با حضور در دانشكده شهيد تفويضي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و يكي از جلسات آموزشي در حال برگزاري، آموزش را ركن مهم توسعه پايدار كشور خواند و گفت: اين دانشكده براي افزايش بهره‌وري، نشاط و كارآيي كاركنان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و نهايتاً ارتقاي خدمات بخش و دست‌يابي به اهداف سازمان مي‌تواند اثربخش باشد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌ عمومي‌سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در بازديد از دانشكده شهيد تفويضي بر نقش و اهميت آموزش حين خدمت كاركنان بخش راهداري و فعالان در حمل و نقل جاده‌اي تأكيد نموده و ادامه برنامه‌هاي آموزشي به صورت كاملاً علمي، كاربردي و جدي در اين دانشكده را به عنوان راهكار مهمي‌براي دست‌يابي به دانش روز شاغلان دانست. كشاورزيان همچنين از بخش‌هاي مختلف آموزشي، كارگاهي و رفاهي اين دانشكده بازديد و رفاه و آسايش حال افرادي كه جهت دوره‌هاي آموزشي در اين مركز حاضر مي‌شوند را خاطرنشان كرد. وي با ابراز خرسندي از فعال شدن اين دانشكده پس از چند سال توقف فعاليت، باتوجه به سابقه بيش از نيم‌ قرن از تأسيس آن، ظرفيت اين مجموعه را بسيار مناسب ياد كرد كه براي افزايش بهره‌وري، نشاط و كارآيي كاركنان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و نهايتاً ارتقاء‌ خدمات بخش و دست‌يابي به اهداف سازمان مي‌تواند اثربخش باشد. گفتني است معاون توسعه مديريت و منابع سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و رئيس دانشكده شهيد تفويضي در اين بازديد مهندس كشاورزيان را همراهي مي‌کردند.

نگراني بانک مرکزي از ورود بانک‌ها به ليزينگ مسکن
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي از پيگيري کاهش ۲ درصدي نرخ سود تسهيلات خريد مسکن خبر داد و گفت: نگراني بانک مرکزي از واريز شدن سپرده‌ها به ليزينگ‌ها بانک‌ها را از ورود به راه اندازي ليزينگ مسکن منع کرده است. به گزارش روزنامه تجارت، حامد مظاهريان در گفت و گو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سئوال که چرا نظام بانکي از ليزينگ مسکن استقبال نمي‌کند،گفت: بانک مرکزي به اين دليل اين منع را براي ليزينگ‌هاي بانکي گذاشته که نگران است بانک‌ها سپرده‌هاي خود را در ليزينگ‌ها که سود بيشتري دارد به کار بگيرند. به همين دليل بانک مرکزي بانک‌ها را از اين جهت منع کرده است. مظاهريان در پاسخ به اين سئوال که رئيس جمهوري وعده کاهش نرخ سود تسهيلات در بافت فرسوده را داده است آيا اين موضوع مربوط به صندوق پس انداز يکم در سال 96 خواهد شد،اظهار داشت:نرخ سود تسهيلات اين صندوق در حال حاضر در بافت فرسوده 8 درصد و در ساير بافت‌ها 9.5 درصد است و رئيس‌جمهور نيز قول داده‌اند که دو درصد هم براي بافت فرسوده کاهش يابد.اين صندوق بيشترين رقم و طولاني‌ترين مدت بازپرداخت که همان 12 سال است را پرداخت مي‌کند،پس به خانوار ايراني مي‌توان گفت که اين صندوق بهترين راه براي پس‌انداز و خانه‌دار شدن است. ما بايد مدام تقاضا را بيشتر و مدام اعلام کنيم که اين تسهيلات اگر در حال حاضر 50 درصد ارزش يک واحد مسکوني را پوشش مي‌دهد به 70 درصد خواهد رسيد بنابراين وزارت راه و شهرسازي پيگير بهتر شدن صندوق پس‌انداز يکم به نفع متقاضيان و خريداران و کاهش دو درصدي نرخ سود تسهيلات خريد مسکن در بافت فرسوده است. 
مظاهريان در پاسخ به اين سؤال که آيا صندوق پس‌انداز خانه اولي‌ها احتمال ورشکستگي دارد، گفت: منابع و مصارف اين صندوق مشخص است، سياست اصلي دولت هم تقويت اين صندوق است و در حال حاضر حدود 360 هزار نفر در اين صندوق سپرده‌گذاري کرده‌اند. آرزوي من اين است که اين پس‌انداز روزي به بيش از 700 هزار نفر برسد، چون پس‌انداز سالم‌ترين فرايند براي خانه‌دار شدن خانوار است،مردم به تدريج وارد اين صندوق مي‌شوند و سپرده‌گذاري مي‌کنند و صندوق هم به تدريج اين تسهيلات را اعطا مي‌کند، بنابراين به بازار شوک نمي‌دهد و مشکلي هم از بابت ورشکستگي آن را تهديد نمي‌کند.

در کنفرانس اقيانوس شناسي خليج فارس مطرح شد:
گروه راه و مسکن: صبح ديروز شنبه( 28 بهمن‌ماه 96) چهارمين كنفرانس بين‌المللي اقيانوس شناسي خليج‌فارس با رويكرد توسعه پايدار منطقه مكران، چالش‌ها و راهكارها با حضور مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور، رئيس سازمان هواشناسي كشور، فرمانده نيروي دريايي ارتش برگزار شد. 
دراين همايش محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور به تشريح اقدامات اين سازمان در جهت فرآيند توسعه سواحل مکران پرداخت و گفت: قطعا اقدامات انجام گرفته در محدوده شهر و بندر جاسک باعث اين احياي اين منطقه شده و از سويي ديگر زيربناي امر توسعه در مکران را نيز در اين محدوده فراهم کرده است.
 ايران ۵۸۰۰ کيلومتر خط ساحلي دارد
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشوري گنج سواحل را فرصتي براي توسعه دريا محور دانست و گفت: ايران ۵۸۰۰ کيلومتر خط ساحلي با اقليم‌هاي متفاوت داشته و همچنين داراي ۳۵ جزيره قابل سکونت و توسعه با شرايط ژئوپوليتيکي منحصر به فرد است که همراه با توان تخصصي بالا و رتبه مناسب در دنيا در زمينه مهندسي دريايي شرايط لازم براي موفقيت در توسعه دريا محور را پديد آورده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه اقدامات سازمان بنادر و دريانوردي در حوزه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پايه، مديريت يکپارچه سواحل و پروژه‌هاي اجرايي است، گفت: طراحي و راه‌اندازي شبکه ملي پايش مشخصه‌هاي دريايي با اعتبار بيش از ۸۰ ميليارد ريال اعم از راه‌اندازي دستگاه‌هاي موج‌نگار، جزرو مد سنجي، شيب تراز آب، ترازسنجي، هواشناسي بندري و ايجاد سامانه‌اي هشدار سريع سونامي‌و طوفان‌هاي حاره‌اي از جمله اين اقدامات در حوزه اطلاعات پايه به شمار مي‌رود. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور با اشاره به فعاليت‌هاي انجام گرفته از سوي اين سازمان طي سال‌هاي ۸۴ تا ۹۴ در بحث پايش و مطالعات شبيه‌سازي سواحل کشور نيز بيان کرد: تهيه اصلاحات لازم جهت استفاده در طرح مديريت يکپارچه مناطق ساحلي کشور، بررسي مشکلات موجود در مناطق ساحلي مورد مطالعه و ارائه روش‌هاي حل مشکل از ديدگاه مهندسي سواحل، دستيابي به يک مرجع اطلاعاتي قابل اطميمنان در اين حوزه و ... از اهداف اصلي اين اقدام طي ۱۰ سال مذکور محسوب مي‌شوند.
 تکميل سامانه مديريت يکپارچه سواحل در هرمزگان
راستاد ضمن اشاره به امور انجام شده در حوزه هيدروگرافي سواحل مکران و تهيه اطلس مکران از سوي سازمان بنادر در راستاي اهداف توسعه‌اي اين سواحل، بيان کرد: تدقيق مطالعات طرح مديريت يکپارچه اين مناطق نيز از ديگر اقدامات صورت گرفته در اين بخش است که در حال حاضر در بخش هرمزگان تکميل شده و در دستور کار شوراي برنامه‌ريزي استان و همچنين شوراي عالي شهرسازي و معماري کشور قرار گرفته است. وي با اشاره به انجام پايش و مطالعات شبيه‌سازي در سواحل هرمزگان، بوشهر، استان‌هاي شمالي، مکران و خوزستان راه‌اندازي شده است، يادآور شد: اين سامانه‌ها به بررسي مشکلات موجود در مناطق ساحلي مي‌پردازد و همچنين مي‌تواند از اطلاعات آن در خصوص فعاليت‌هاي آينده استفاده کرد که هزينه آن با اعتباري بالغ بر ۶۵ ميليارد ريال بوده است.
۱۵۰ ميليون دلار اعتبار هند براي چابهار
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود بهره‌برداري از فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار را يکي ديگر از اقدامات مهم و شاخص سازمان بنادر در سواحل مکران اعلام کرد و گفت: در اين طرح ۲۰۳ هکتار استحصال اراضي، ۱۵.۸ ميليون مترمکعب لايروبي حوضچه بندري، افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري بندر از ۲ به ۸ ميليون تن، ساخت ۱۵ موج‌شکن مردمي‌با ۲۶۰ ميليارد تومان اعتبار، به بهره‌برداري رسيد و اين فاز با ۱۵۰ ميليون دلار خط اعتباري هند از طريق بانک صادرات نهايي شد. به گفته وي، ۴۰۳ ميليون دلار از محل صندوق توسعه ارزي براي اجراي فاز ۲ طرح توسعه شهيد بهشتي و نيز ۸۵ ميليون دلار از محل خط اعتباري هند براي خريد تجهيزات بندري هزينه شده است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور نيز در پايان اعلام کرد: با توجه به مطالعات انجام گرفته مواردي از جمله ايجاد هماهنگي و هم‌افزايي نهادهاي مرتبط ملي و منطقه‌اي از طريق تقويت کميته‌هاي ساماندهي و مديريت سواحل، استقرار طرح مديريت يکپارچه مناطق ساحلي کشور، تسهيل و توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري در منطقه با توجه به ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي جغرافيايي و فرهنگي منطقه، توسعه زيرساخت‌هاي ريلي، جاده‌اي و هوايي منطقه و ايجاد زمينه‌هاي ورود بخش خصوصي در توسعه سواحل مکران از راهکارهاي توسعه پايدار و متوازن مکران از سوي سازمان بنادر و دريانوردي به شمار مي‌روند.
اولويت دولت، توسعه مکران است
همچنين داود پرهيزكار معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان هواشناسي كشور ضمن تشريح برنامه‌هاي دو روزه چهارمين كنفرانس بين‌المللي اقيانوس شناسي خليج‌فارس با رويكرد توسعه پايدار منطقه مكران، چالش‌ها و راهكارها، بيان كرد: همواره در طول ۲۴ ساعت ميان اقيانوس و جو تبادل انرژي و جرم وجود دارد که در شکل ريزش‌هاي جوي نمود دارد. به همين دليل در مدل‌هاي هواشناسي، ما جفت مدل‌هاي اقيانوس ـ هواشناسي داريم که اهميت اقيانوس‌ها در هواشناسي را نشان مي‌دهد.
وي با بيان اينکه در کشورهاي پيشرفته از سواحل و درياها استفاده بهينه کرده‌اند، افزود: ما مرزهاي آبي و دريايي زيادي به خصوص در جنوب کشور داريم که به اقيانوس‌ها متصل است و اتصال ما با دنيا را تضمين کرده‌اند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اولويت دولت دوازدهم براي توسعه سواحل مکران اظهار داشت: اگرچه توسعه اين سواحل در دستور کار قرار دارد و از اهميت بالايي برخوردار است، اما توسعه محدوديت‌هايي هم ايجاد مي‌کند. از همين رو توسعه بايد دقيق و کارشناسي باشد تا آسيبي به محيط زيست وارد نشود و ديگر شاهد وقوع فجايعي مانند خشکي درياچه اروميه يا رودخانه کارون نباشيم که اين اتفاقات، ماحصل توسعه ناپايدار است.
افزايش ۲۶ سانتيمتري سطح درياها
در پايان اظهارات رئيس سازمان هواشناسي کشور، دبيرکل سازمان هواشماسي جهاني وابسته به سازمان ملل متحد در پيام ويديويي به اين کنفرانس، گفت: در سال‌هاي اخير ۲۶ سانتيمتر سطح درياها بالا آمده و دماي زمين در منطقه‌اي که ايران نيز در آن قرار دارد، ۱.۱ درجه سانتيگراد گرمتر شده است. ضمن اينکه ميزان توليد دي‌اکسيد کربن که به گرمتر شدن زمين و توليد گازهاي گلخانه‌اي منجر مي‌شود، ۴۰۰ ppm افزايش يافته است.
کليد توسعه تجارت دريايي افزايش جمعيت ساکن در کنار درياست
همچنين اميردريادار حسين خانزادي در چهارمين کنفرانس اقيانوس شناسي خليج فارس با اشاره به اهميت سواحل مکران، گفت: همواره اعلام شده است که دو سوم سطح کره زمين را آب فرا گرفته است، اما آيا براي ما که يک کشور دريايي هستيم، اين عبارت معنا دارد؟ همچنين در خصوص اينکه گفته مي‌شود تمدن در سواحل دريا يا ۲۰۰ کيلومتري ساحل مستقر است، آنچه اهميت دارد کيفيت زندگي در اين مناطق است. اينکه مي‌گوييم تمدن‌ها در کنار آب ايجاد شده است، منظور در جغرافياي ايران شامل آب‌ها و رودخانه‌هاي داخلي است و ما کمتر دريايي به معني سکونت در کنار سواحل را در ايران سراغ داريم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه داد: همچنين گفته مي‌شود ۹۰ درصد از تجارت جهاني کالا از طريق دريا انجام مي‌شود، ولي گفته نمي‌شود که کدام کشورها و چه سهمي‌از اين حجم تجارت جهاني را در اختيار دارند. از ۲۰۰ کشور دنيا ۱۵۵ کشور آبي و دريايي هستند، اما آيا همه آن‌ها در تجارت جهاني دريايي سهم دارند؟ به عنوان مثال ۳۶ کشور در حاشيه اقيانوس هند قرار دارند ولي تنها تعداد کمي‌از آن‌ها توانسته‌اند در تجارت جهاني سهيم باشند.
لزوم شکستن انحصار دريايي چندکشور
دريادار خانزادي با بيان اينکه بايد انحصار تجارت دريايي را بشکنيم، يادآور شد: کليد توسعه تجارت دريايي افزايش جمعيت ساکن در کنار درياست، در حال حاضر ۷۰درصد مرزهاي ما زميني و ۳۰ درصد دريايي است، اما اين ۳۰ درصد مرز دريايي بسيار ارزشمند است و ۹۰ درصد تبادلات تجاري ما از طريق مرزهاي دريايي انجام مي‌شود. از نظر ژئوپليتيکي نيز ما در مرکز انرژي جهان قرار داريم و گذرگاه دنيا به حساب مي‌آييم و با توجه به داشتن سواحل طولاني در کنار اقيانوس، بايد به دنبال بهره‌مندي از اثرات آن باشيم.
وي قدرت دريايي را کليد توانايي‌هاي يک ملت براي استحصال از منابع دريا عنوان و اظهار کرد: اين قدرت شامل ايجاد هماهنگي و ارتباط ميان ناوگان تجاري، ناوگان نظامي‌و توسعه زيرساخت‌هاي دريايي است. تا زماني که در اين زمينه‌ها به ديگران وابسته باشيم، آنها هر جا که بخواهند تحريم‌ها را پيش مي‌کشند و ما را از اين سه ضلع قدرت دريايي محروم مي‌کنند. دريادارخانزادي با تاکيد بر اينکه قدرت‌هاي دريايي دنيا تلاش مي‌کنند انحصار خود را حفظ کنند، گفت: راه شکست اين انحصار کسب مرجعيت در توسعه زيرساخت‌ها و صنايع دريايي است.
وي شهرهاي بندري و ساحلي را بهترين نقطه اتصال به درياهاي آزاد دانست و گفت: اين نقاط متاسفانه در ايران از توسعه پايدار کم بهره بوده‌اند. مناطقي مانند کيش، چابهار و ساير مناطق آزاد که توسعه داده شده‌اند بيشتر از آنکه از سوي مردم توسعه يافته باشند، با فشارهاي دولتي بوده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش از مکران به عنوان دروازه ملل ياد کرد و افزود: جمعيت و تمدن بايد به اين سواحل منتقل شود و نيروي دريايي نيز از سال۸۷ در بندر جاسک به عنوان بخشي از سواحل مکران مستقر شده و در تلاش است تا آن را به عنوان يکي از نقاط کليدي جمعيت سواحل جنوبي تبديل کند. رهبر معظم انقلاب در اول بهمن ماه امسال بر اهميت بندر جاسک تاکيد کردند و من در اين ۱۰ سالي که نيروي دريايي در سواحل مکران حضور داشته است، مشاهده کردم که چهره اين سواحل تا حدودي تغيير کرده، اما شتاب توسعه معناداري را آنجا ملاحظه نمي‌کنم.


وزير راه و شهرسازي خبرداد:
وزير راه و شهرسازي که به همراه رئيس جمهوري به هند سفر کرده است از موافقت اوليه براي سرمايه‌گذاري ۲ ميليارد دلاري در حوزه بندر و ريل با هندي‌ها خبر داد و گفت: موضوعات مختلفي در حوزه بندر و ريل در سفر رييس جمهوري به هند نهايي مي‎شود و جمع سرمايه‎گذاري مشترک با اين کشور در اين دو حوزه با انجام اين پروژه‎ها به حدود ۲ ميليارد دلار خواهد رسيد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي کشور با اعلام اين خبر، گفت: همکاري‌هايي که با هندي‌ها در حوزه بندر و ريل قرار است انجام شود، در چهار سرفصل برنامه‌ريزي شده، مواففت‌هاي اوليه براي انجام اين اقدامات قبلا صورت گرفته و در اين سفر اين موافقتنامه‌ها نهايي خواهد شد.
آخوندي با بيان اينکه يکي از اين سرفصل‌هاي همکاري با هندوستان در اين حوزه مربوط به بحث سرمايه‌گذاري هند در راه‌ آهن چابهار به زاهدان است، گفت: اين خط آهن استراتژيک و مهمي‌است که ما همکاري با هندي‌ها در راه‌اندازي و تکميل آن را دنبال کرديم. موافقت اوليه براي همکاري در اين حوزه با اعتباري بالغ بر ۸۰۰ ميليون دلار اخذ شده و اين قرارداد در اين سفر نهايي و اعلام رسمي‌خواهد شد.
وي با بيان اينکه يکي از مباحث مهم ديگري که در حوزه ريلي با مشارکت هند دنبال مي‌کنيم ساخت مشترک لوکوموتيو است، گفت: براي ساخت مشترک ايران و هند در حوزه لوکوموتيو باري هم موافقت‌هاي اوليه صورت گرفته و اين قرارداد هم در اين سفر نهايي و اعلام رسمي‌خواهد شد.
آخوندي افزود: ساخت ريل در ذوب آهن اصفهان است با ظرفيت ۳۰۰ هزار تن در سال هم از جمله اقداماتي است که در حوزه ريلي با مشارکت هند کليد خواهد خورد و اين موافقتنامه هم در اين سفر نهايي خواهد شد. يکي ديگر از همکاري‌هايي که با هند در حوزه بندر نهايي خواهد شد، مديريت بندر چابهار است که با هندي‌ها به صورت مشترک انجام خواهد شد. هند قرار است در اين حوزه ۸۷ ميليون دلار سرمايه‌گذاري کنند کارهاي سرمايه‌گذاري و اعلام مناقصه‌هاي آن در حال انجام است. يک قرارداد موقت در اين حوزه منعقد خواهد شد که هندي‌ها آنجا مستفر شوند تا وقتي که تجهيزات وارد شود و سرمايه گذاري کاملشان آنجا صورت بگيرد.


گزارش‌هاي ميداني از سطح مشاوران املاک نشان مي‌دهد معاملات مسکن در بهمن‌ماه تحت تاثير جهش يکباره قيمت‌هاي پيشنهادي از سوي برخي فروشندگان واحدهاي نوساز با افت حدود ۱۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه شده است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، بازار مسکن که شرايط پيش رونق خود را از ابتداي مهرماه امسال آغاز کرده به نظر مي‌رسد در بهمن‌ماه با افت نقطه به نقطه معاملات مواجه شده است. بررسي‌هاي ميداني از سطح شهر تهران حاکي از آن است که بالا بردن قيمت‌هاي پيشنهادي از سوي برخي فروشندگان واحدهاي نوساز تاثير نامطلوبي بر روند معاملات داشته و قراردادها با کاهش حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است. مشاوران املاک مي‌گويند که شب عيد سال گذشته بازار رونق بهتري داشت، اما امسال با وجود آنکه در ماه‌هاي قبل شاهد افزايش قرادادهاي خريد و فروش بوديم، در بهمن ماه معاملات مجددا افت کرد. برآوردها از علت سکته بازار مسکن به عواملي همچون هجوم سرمايه‌ها به سمت بازار ارز و تعلل خريداران ناشي از قيمت‌هاي پيشنهادي دارد.
در شرايطي که هنوز بازار مسکن به طور کامل از رکود خارج نشده، گزارش‌هاي ميداني نشان مي‌دهد در مناطق ۵، ۲، ۴ و ۸ که معاملات بيشتري نسبت به ساير نقاط انجام مي‌شود فروشندگان واحدهاي نوساز قيمتهاي پيشنهادي را بعضا تا ۵۰ درصد افزايش داده‌اند و با اين تصور که خريداران به هر قيمتي مجبور به خريد هستند قصد دارند به زعم خود از آب گل آلود ماهي بگيرند. استدلال آنها نيز اين است که طي پنج سال گذشته که بسياري از واحدهاي نوساز خالي مانده‌اند ما با افت سرمايه مواجه شده ايم. اما به گفته عمده کارشناسان، بازار مسکن ظرفيت جهش قيمت را ندارد و اگر اين اتفاق رخ دهد که احتمال آن با توجه به رشد يکباره قيمت دلار، بعيد نيست، مجددا وارد رکود خواهد شد. ميانگين قيمت مسکن شهر تهران در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ متري ۴ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان و در دي ماه ۵ ميليون و ۲۴۰ هزار تومان بود که افزايش ۸.۹ درصدي نسبت به ۱۰ ماهه قبل از آن و رشد ۱۶.۷ درصدي نقطه به نقطه را در دي ماه نشان داد. يعني قيمت مسکن در هر دو شاخص به ترتيب ۰.۷ و ۸.۲ درصد بالاتر از نرخ تورم قرار گرفت که در نگاه اول، سيگنال مناسبي براي سرمايه گذاران است، اما به نظر مي‌رسد هرچه از ميانگين نرخ تورم فاصله بگيرد، بيشتر با خطر رکود مواجه مي‌شود؛ چرا که از يک طرف هنوز عرضه متناسب با تقاضاي واقعي تامين نشده و از سوي ديگر قيمت مسکن در اکثر از مناطق، بافت‌ها و دهک‌ها با توان متقاضيان فاصله دارد. بخصوص اينکه از نيمه دوم بعضي فروشندگان واحدهاي نوساز، قيمت‌هاي پيشنهادي را بعضا تا ۵۰ درصد بالا بردند. گرچه آن چيزي که منجر به قرارداد شد بيش از ميانگين ۱۵ درصد افزايش نبود. اما به طور مثال در منطقه ۵ شاهد افزايش ۲۷ درصدي قيمت نسبت به ماه مشابه سال قبل بوديم.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه فرسودگي ساختمان‌‌هاي بنياد مستضعفان هزينه سنگين نگهداري به اين نهاد را تحميل کرده بود، بر لزوم بهسازي ساختمان‌‌هاي اين نهاد تأکيد کرد و گفت: تجميع هلدينگ‌هاي بنياد مستضعفان در ساختمان مرکزي به صرفه‌جويي ۵۰۰ ميليارد توماني منجر شد. به گزارش روزنامه تجارت، غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به بازديد خود از ساختمان بنياد مستضعفان و ديدار با رئيس بنياد، به مطالبي که در چند روز اخير در برخي رسانه‌‌ها درباره بازسازي ساختمان‌ها و تجميع هلدينگ‌هاي اين بنياد منتشر شده است، اشاره کرد و اظهار داشت: اينجانب پيش از اين‌ به عنوان مسئول مرکز پشتيباني در بنياد مستضعفان فعاليت مي‌کردم و به ساختمان‌ها و ابنيه بنياد اشراف کامل دارم. برخي از ساختمان‌هاي مرکزي بنياد مستضعفان قبل از انقلاب ساخته شده است و مشکلاتي نظير فرسودگي، استهلاک بالا، هدررفت انرژي، عدم وجود سيستم اعلام و اطفاي حريق و کاهش بهره‌وري دارد و اين فرسايش موجب شده بود هزينه سرسام‌آوري بابت نگهداري اين ساختمان‌ها به بنياد تحميل شود بنابراين بازسازي ضروري بود. حتي‌ پارکينگ اين ساختمان‌ها که 1500 دستگاه خودرو ظرفيت داشت، تا 85 درصد اغلب خالي بود، زيرا براي کاربري ديگري استفاده مي‌شد. جعفرزاده ايمن‌آبادي ادامه داد: اتفاق مناسبي که در بنياد مستضعفان رخ داد‌، تجميع همه هلدينگ‌ها در ساختمان مرکزي بود. اين امر به صرفه‌جويي 500 ميليارد توماني منجر شده است که اين آمار از سوي بنياد مستضعفان به ما ارائه شد. همه هلدينگ‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات مرتبط با بنياد مستضعفان در ساختمان مرکزي تجميع شده است؛ پراکندگي ساختمان‌ها و ابنيه بنياد در شهر بزرگي نظير تهران مشکلات زيادي را براي مردم ايجاد کرده بود. 
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: رئيس بنياد مستضعفان‌ در قالب پروژه‌اي، همه اين هلدينگ‌ها و زيرمجموعه‌ها را در يک مجموعه تجميع کرده است و اين به کاهش هزينه‌هاي مردم، کاهش مصرف سوخت، کاهش اتلاف وقت و زمان و افزايش بهره‌وري انجاميده است. ما انتظار داشتيم در سال اقتصاد مقاومتي، دستگاه‌هاي دولتي هم در جهت کاهش هزينه‌ها اقدام کنند اما عمدتاً اين کار را انجام ندادند، در حالي که بنياد مستضعفان با تجميع همه شرکت‌ها و هلدينگ‌ها به کاهش هزينه‌ها رسيده است. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: امروز رئيس بنياد مستضعفان اعلام کرد که‌ «کارگروه صرفه‌جويي» در بنياد مستضعفان ايجاد کرده‌ و تا جايي که امکان داشته است، اجازه خريد اسباب و تجهيزات نداده است و به نظرم اين موارد بايد به عنوان يک الگو در دستگاه‌هاي ديگر هم مورد استفاده قرار گيرد.