کوتاهي اف بي آي در جلوگیری کشتار دبيرستان فلوريدا
بر اساس اطلاعيه پليس فدرال آمريکا، يک نفر حدود يک ماه قبل از حمله به دبیرستان فلوریدا به اف‌بي‌آي خبر داده بود که ضارب در شبکه‌هاي اجتماعي نوشته‌ها و رفتار تحريک‌آميز داشته و ممکن است که بخواهد به يک مدرسه حمله مسلحانه کند. به گزارش نيويورک تايمز، پليس فدرال آمريکا پذيرفته است که در پيگيري و تعقيب نيکولاس کروز، ضارب دبيرستان فلوريدا، کوتاهي کرده است. حمله مسلحانه نيکولاس کروز ۱۹ ساله به دبيرستاني در فلوريدا باعث مرگ ۱۷ نفر شده است. او در دادگاه حضور يافته و به طور رسمي‌در ارتباط با کشتار ۱۷ نفر تفهيم اتهام شده است. تيراندازي در اين دبيرستان در پارکلند فلوريدا، مرگبارترين حمله در مدارس آمريکا از سال ۲۰۱۲ به اين سو است. علاقه نيکولاس به سلاح در شبکه‌هاي اجتماعي او نمايان بود. اسکات ايزرائيل، کلانتر شهرستان براوارد، فلوريدا گفته است محتواي مطالب منتشر شده توسط نيکولاس "بسيار آزاردهنده" بوده است. يک کاربر يوتيوب سال پيش پس از آن که کامنتي از نيکولاس کروز ديد با اف‌بي‌آي تماس گرفت و به مدت ۲۰ دقيقه با ماموري صحبت کرد. 

يک دهه سوءاستفاده جنسي امدادرسانان از کودکان‌هايتي
ميزان سوءاستفاده جنسي توسط امدادرسانان در ماموريت‌هاي خارجي قابل توجه بوده و از ۱۰ سال گذشته تاکنون ادامه داشته است. به گزارش سازمان نجات کودکان، در گزارشي اعلام کرده است که در کشورهاي‌هايتي، ساحل عاج و سودان جنوبي با کودکاني مواجه شده‌اند که به رابطه جنسي براي کسب غذا و ديگر اقلام مجبور مي‌شدند. اين گزارش در سال ۲۰۰۸ منتشر شده است اما با اين حال پس از افشاي برخي اتهامات سوءاستفاده جنسي از سوي کارکنان آکسفام، بار ديگر مطرح شده است. برخي از کارمندان آکسفام در‌هائيتي پس از زمين لرزه ۲۰۱۰ در اين کشور اقدام به پرداخت پول در ازاي خدمات از سوي روسپي‌ها کردند. به دنبال انتشار رسوايي اخلاقي برخي از کارمندان اين خيريه در زمان زلزله‌هايتي ، خيريه آکسفم از دريافت کمک‌هاي دولتي انگلستان منع شد. سال گذشته به اين سازمان خيريه 31.7 ميليون پوند کمک دولتي شده بود که ديگر متوقف شده است.

اتهام ۱۳ روس به مداخله در انتخابات آمريکا
 ۱۳ شهروند روسيه و سه نهاد اين کشور در پرونده تحقيقات پليس فدرال آمريکا به دخالت در انتخابات رياست جمهوري آمريکا در سال ۲۰۱۶ متهم شدند. به گزارش ايسنا، اين ۱۳ فرد متهم هستند که با سفر به آمريکا خود را به جاي شهروندان آمريکايي جا زده‌اند تا در شبکه‌هاي اجتماعي وجهه عمومي‌دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا را مقابل هيلاري کلينتون، رقيب انتخاباتي او بالا ببرند. رابرت مولر، بازرس ويژه پرونده تحقيق درباره نقش روسيه در انتخابات آمريکا، سه نفر از متهماني را که از آنها نام برده شده، به تلاش براي شنود و پنج نفر ديگر را به جعل هويت متهم کرده است.به گفته بازرس ويژه، بعضي از متهمان از سيستم‌هاي کامپيوتري در آمريکا براي پنهان کردن مکان اصلي فعاليت خود در روسيه استفاده کرده‌اند.مولر گفته است، متهمان، خود را جاي شهروندان آمريکا جا زده و با هويت‌هاي جعلي در گروه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي در پي جذب مخاطبان آمريکايي بودند.بر اساس گزارش اتهامي‌بازرس ويژه پرونده احتمال دخالت روسيه در انتخابات آمريکا، اين تلاش‌ها از دو سال قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶ شروع شده بود.به گزارش بي‌بي‌سي، اين گزارش با اين‌که بر خلاف ادعاهاي پيشين، ميان کارزار انتخاباتي دونالد ترامپ و روسيه، ارتباطي برقرار نمي‌کند، با اين حال مي‌تواند بحث‌ها درباره نقش روسيه در انتخابات آمريکا را داغ‌تر کند. 

بهبودي روابط آلمان و ترکيه
 پس از ماه‌ها تنش ميان برلين و آنکارا، وزراي خارجه ترکيه و آلمان در ديداري بر ارتقاي روابط دوجانبه توافق کردند.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آناتولي، مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه پس از ديدار با زيگمار گابريل، همتاي آلماني‌اش در مونيخ اعلام کرد که آنها بر "تعميق روابط و همکاري ميان دو کشور" توافق کردند.چاووش‌اوغلو ادامه داد: به عنوان وزراي خارجه دو کشور ما مذاکرات خود را براي تقويت و تعميق روابط دوجانبه و همچنين همکاري در بسياري از مسائل منطقه ادامه مي‌دهيم.اين ديدار در حالي در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ انجام گرفت که دنيز يوجل، خبرنگار ديولت که بيش از يکسال در ترکيه زنداني بود، آزاد شد.چاووش‌اوغلو درباره آزادي يوجل گفت: اين حکم آزادي يک تصميم مستقل بوده که از سوي دادگاه صادر شده است و دولت هيچگونه دخالت و نفوذي در اين باره نداشته است. تنها دولت ترکيه از وزارت دادگستري درخواست کرد که روند رسيدگي به اين پرونده تسريع يابد.چاووش‌اوغلو با ابراز خرسندي در اين باره گفت: ما اکنون بر يکي از مسائل ميان دو کشور غلبه پيدا کرديم. اکنون بايد بر يک دستورکار مثبت تمرکز کنيم.همچنين زيگمار گابريل نيز از آزادي يوجل استقبال کرد و از دولت ترکيه براي تسريع اين روند قضائي قدرداني کرد. 

قطر خواستار توافق امنيتي در خاورميانه
 امير قطر بحران ديپلماتيک ميان کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس را "بي‌فايده" خواند و خواهان امضاي توافق امنيتي مشابه اتحادبه اروپا در خاورميانه شد.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر در جلسه افتتاحيه نشست امنيتي مونيخ گفت: بحران شوراي همکاري خليج فارس که ماجراجويان از طريق سياست‌هاي نادرست آن را ايجاد کردند امنيت منطقه را از بين برد و نگذاشت شوراي همکاري به عنوان يک مرکز سياسي متحد باقي بماند. ما در برابر اقدامات خصمانه همسايگان طمعکارمان از حاکميت کشور محافظت کرديم. وي گفت: قطر به رغم تمامي‌مشکلات و تنش‌هاجزو امن‌ترين کشورهاي جهان است. کشورهاي محاصره کننده بر کناره‌گيري از آزادي مطبوعات پافشاري کردند و تمامي‌مردم خاورميانه به توافق نياز دارند. به رغم چالش‌ها ما در ايجاد راه‌هاي تجاري جديد موفق بوديم. قطر متحد شد و از اين بحران قوي‌تر بيرون آمد. ما با کشورهاي جهان در ارتباط هستيم و طي محاصره هيچ قرارداد گازي را از دست نداديم. امير قطر تأکيد کرد: تروريسم بر تمامي‌جهان سايه انداخته است. مردم ايمانشان را به دولت‌هايشان از دست داده‌اند و ابزاري براي تغيير مسالمت‌آميز وجود ندارد و ما بايد به شرايطي که به ظهور داعش انجاميد پايان دهيم.
همکاري امنيتي انگليس با اتحاديه اروپا پس از برگزيت
نخست وزير انگليس ديروز در نشست امنيتي مونيخ بر ادامه همکاري امنيتي کشورش با اتحاديه اروپا پس از بريگزيت و اينکه زندگي افراد به اين همکاري بستگي دارد،‌تاکيد کرد. سخنراني نخست وزير انگليس در مونيخ پس از آن انجام مي‌شود که روساي آژانس‌هاي اطلاعاتي از انگليس، فرانسه و آلمان در بيانيه‌اي بي‌سابقه هشدار دادند که حتي پس از بريگزيت همکاري و تبادل اطلاعاتي بايد ادامه پيدا کند. 
الکس يونگر، رئيس ام‌آي۶ از بريتانيا، برونو کال، رئيس ب‌ان‌د از آلمان، برنارد امي‌رئيس د ژ اس او از فرانسه، بعد از ملاقات در مونيخ، و در حاشيه اجلاس امنيتي سالانه اين شهر، گفتند کشورهايشان بايد در مبارزه با "تهديدهاي امنيتي عمده‌اي مثل تروريسم، مهاجرت غيرقانوني و حمله‌هاي سايبري" با يک‌ديگر همکاري کنند.خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا (برگزيت) مي‌تواند به کاهش تبادل اطلاعاتي اين سه کشور منجر شود. گوردون کوررا، خبرنگار بي‌بي‌سي در حوزه امنيتي، مي‌گويد بيانيه مشترک اين سه نفر، پيامي‌به سياستمداران و البته افکار عمومي‌است که روساي سازمان‌هاي جاسوسي اروپا نمي‌خواهند دست‌اندازهاي سياسي، روابط اين سازمان‌هاي امنيتي را پيچيده کند.مسائل امنيتي بخشي از مذاکرات بين بريتانيا و هم‌پيمانان‌اش در اتحاديه اروپا ست. بعد از برگزيت، هماهنگي‌هاي مرزي جديدي بين بريتانيا و بقيه کشورها لازم است.


یادداشت
پل‌هادجز
فايننشال تايمز

شگفت زدگي و گيجي از واکنش‌هاي اين ماه به کاهش ناگهاني بازارهاي مالي غرب بود. با اين حال در آنسوي جهان در چين نشانه‌هاي رکود ماه‌هاست که شروع شده است.تصميم گيري شي جينپينگ رئيس جمهور چين براي کاهش سياست محرک‌هاي مالي تاثير مستقيمي‌بر اقتصاد جهاني خواهد داشت. زيرا اين امر منبع اصلي نقدينگي تقويت بازارها در يک دهه اخير بوده است. بانک‌هاي چيني بين سالهاي 2009 تا 2017 حدود 20 تريليون دلار وام دادند.حساسيت ارزش سياستگذاريهاي چين در ماه دسامبر بيشتر شد و اولويت شي براي سال 2018 مبارزه با فساد و شکوفايي تا سال 2020 اعلام شد.تعطيلي صدها شرکت يا جابجايي آنها باعث صدمه به اقتصاد چين شده است و شاخص قيمت توليدکنندگان چين را به 6.9 درصد رساند.اين رشد باعث افزايش تورم و تاثير موج گونه آن در جهان منتشر شد.يکي از شگفتي‌ها اختلال به دليل کاهش توليد در بازارهاي کالا بود. فروش بالاي دارايي‌هاي يکي از شرکت‌هاي بزرگ چيني از نشانه‌هاي ديگر رکود تازه بود که بر سرمايه گذاران خارجي تاثير گذاشت.تلاش چين براي دوري از مصرف زغالسنگ باعث کاهش تقاضاي نفت شد که بر قيمت نفت تاثيرگذار بود.اين رويدادهاي بهبود اقتصادي جهان را زيرسئوال برد. انتظار مي‌رود تا فصل تابستا ، سياستمداران بايد درباره کاهش رشد اقتصادي پايين تر از سطح پيش بيني‌ها صحبت کنند.
 ترجمه: فاطمه مهتدي


دبيرکل سازمان ملل هشدار داد؛
گروه بين الملل : دبيرکل سازمان ملل متحد درباره وقوع جنگي جديد ميان حزب‌ا... لبنان و رژيم صهيونيستي هشدار داد و آن را بدترين کابوس عنوان کرد. به گزارش روسيااليوم، «آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل، در سخنراني خود در کنفرانس امنيتي مونيخ در آلمان، طي اظهاراتي مدعي شد: «اوضاع در خاورميانه بسيار پيچيده و بي‌نهايت دشوار است. در سفر اخيرم به اسرائيل (اراضي اشغالي) حضور شبه‌نظاميان نزديک به ايران را در نزديکي مرزهاي اسرائيل مشاهده کردم. از سوي ديگر، روابط بين تهران و بيروت باعث افزايش قدرت و توانايي‌هاي حزب‌ا... خواهد شد، امري که بسياري از جمله اسرائيلي‌ها آن را تهديدي براي وجودشان مي‌دانند.» گوترش خاطرنشان کرد، اتفاقات اخير حجم و شدت وخامت اوضاع سوريه را نشان مي‌دهد که اسرائيل و لبنان را نيز تحت‌الشعاع قرار داده است.وي درباره فاجعه‌اي بزرگ و قريب‌الوقوع هشدار داد و گفت: «بدترين کابوس براي ما، آغاز جنگي جديد ميان اسرائيل و حزب‌ا... است در حالي‌که طرفين چنين جنگي را نمي‌خواهند. اين فاجعه در نهايت به نابودي بخش اعظمي‌از لبنان منجر خواهد شد.»دبيرکل سازمان ملل گفت: «ما مي‌دانيم هرگونه جرقه جنگ مي‌تواند به بروز چنين وضعيتي منجر شود. مهار کردن چنين درگيري احتمالي ديگر در توان ما نيست... نياز داريم شوراي امنيت ايده‌اي براي اوضاع در خاورميانه پيشنهاد کند.» تنش ميان بيروت و تل‌آويو اخيرا در پي ادعاهاي اسرائيلي‌ها مبني بر مالکيت‌شان بر بلوک ۹ گازي لبنان در درياي مديترانه، و همچنين اصرار اسرائيلي بر احداث ديواري در مرز با لبنان تشديد شده است. در اقدامي‌قابل توجه، بخش نظارت نظامي‌در ارتش اشغالگر رژيم صهيونيستي بعد از گذشت هفت روز از ساقط شدن جنگنده اسرائيلي بر فراز سرزمين‌هاي اشغالي اجازه انتشار جزئياتي جديد درباره حادثه سرنگوني جنگنده اف ۱۶ خود توسط سامانه‌هاي پدافند هوايي سوريه را دادند که دهم فوريه اتفاق افتاد.به گزارش سايت شبکه خبري الميادين، شبکه ۱۰ رژيم صهيونيستي به نقل از منابع امنيتي و نظامي‌که آنها را افراد بسيار مطلع خواند، گزارش داد، برخي از موشک‌هاي ضد هوايي سوريه که روز شنبه جنگنده‌هاي اسرائيلي را هدف گرفتند از حريم هوايي دو شهر تل‌آويو در مرکز و حيفا واقع در شمال سرزمين‌هاي اشغالي عبور کردند.اين منابع فاش کردند، اين موشک‌ها در دريا سقوط کردند و در آن زمان هيچ صداي آژيري در اين مناطق به صدا درنيامد.
تمايل به ميانجيگري روسيه
به گفته برخي منابع علت افزايش حملات حضور نظامي‌روسيه در خاک سوريه دانسته و تاکيد کردند، مسکو به دنبال برقراري دوباره ثبات در سوريه و تقويت حاکميت ملي اين کشور به ويژه حاکميت هوايي آن از طريق توسعه استفاده از سامانه‌هاي دفاعي عليه جنگنده‌هاي اسرائيلي است. اخيرا رياض المالکي وزير امورخارجه فلسطين نیز در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيک روسيه اعلام کرد : روسيه مي‌تواند از يک ديدار احتمالي بين محمود عباس رئيس دولت فلسطين و بنيامين نتانياهو نخست وزير رژیم صهیونیستی ميزباني کند.رياض المالکي ضمن اشاره به اينکه فلسطين آماده مذاکرات مستقيم با رژیم صهیونیستی است گفت : گمان نمي‌کنيم که مذاکرات 15 دقيقه ايي در بيت المقدس به ما ياري کند. اگر نتانياهو بخواهد ديدار در سوچي و يا مسکو مي‌تواند تصميم خوبي باشد.وزير امورخارجه فلسطين ضمن دعوت از رژیم صهیونیستی براي انديشيدن به اين موضوع گفت : مدت پرواز تنها سه ساعت است و نتانياهو نخست وزير رژیم صهیونیستی مي‌تواند از ميهمانوازي ولاديمر پوتين رئيس دولت روسيه و مردم روسيه کيف ببرد.رياض المالکي در رابطه با نقش واشنگتن در روند صلح اسرائيل و فلسطين تاکيد کرد : ايالات متحد آمريکا ديگر نخواهد توانست تنها ميانجي در مسئله باشد.وي ضمن اشاره به اينکه آمريکا بعلت جاي گيري در صف اسرائيل در مسئله فلسطين هرگز نخواهد توانست تنها کشور ميانجي در مسئله باشد تاکيد کرد : ولي بدون شرکت آمريکا نيز ادامه روند صلح غير ممکن خواهد بود.محمود عباس رئيس دولت فلسطين نيز قبلا گفته بود که نمي‌خواهند تا آمريکا به تنهايي در مذاکرات خاورميانه نقش ميانجي ايفا بکند.عباس در ديدار با پوتين گفته بود : در اتمسفري که آمريکا با اقدامات خود ايجاد کرده ما مي‌گوئيم با آمريکا که در نقش ميانجي بازي مي‌کند هر نوع همکاري را رد مي‌کنيم. زيرا مخالف با اقدامات و رويکردهاي آنها هستيم.
نشست فوق‌العاده شوراي امنيت سه‌شنبه درباره فلسطين 
درحاليکه درگيري رژيم صهيونيستي در منطقه افزايش يافته است، سخنگوي دبيرکل سازمان ملل از برگزاري نشست ويژه شوراي امنيت در مورد فلسطين در روز سه شنبه خبر داد.به گزارش ايسنا، به نقل از مرکز اطلاع رساني فلسطين، استفان دوجاريک، سخنگوي دبيرکل سازمان ملل در کنفرانسي خبري در مقر اين سازمان تصريح کرد که همزمان با نشست شوراي امنيت در روز سه شنبه، محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز با آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل ديدار و در مورد آخرين تحولات فلسطين و راه‌هاي احياي روند مذاکرات سازش بين طرفين فلسطيني و اسرائيلي گفتگو مي‌کند.منصور العتيبي، رئيس دوره‌اي شوراي امنيت اوايل ماه جاري ميلادي در اظهاراتي مطبوعاتي تاکيد کرد که عباس در نشست دوره‌اي شوراي امنيت در مورد فلسطين در ۲۰ فوريه شرکت و سخنراني خواهد کرد.العتيبي افزود که عباس قرار است در سخنان خود به تشريح آخرين تحولات فلسطين پس از اعلام تصميم دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در مورد قدس و شناسايي اين شهر به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي بپردازد. 
هشدار جنگ‌هاي جديد در جهان 
وولفگانگ ايشينگر نسبت به بروز جنگ‌هاي جديد در جهان هشدار داد. رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ گفت که احتمال بروز اين جنگ‌ها از ده‌ها سال پيش تاکنون تااين حد زياد نبوده و يکي از دلايل آن عدم اعتماد روسيه و آمريکا به يکديگر است.رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ پيش از آغاز اين کنفرانس در مونيخ، با تاکيد نسبت به بروز جنگ‌هاي جديد در جهان هشدار داد. او در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه راديويي "دويچلندفونک" آلمان گفت: «ما از زمان فروپاشي اتحاد شوروي تاکنون در سراسر جهان با چنين خطر بالايي در درگيري‌هاي نظامي‌ميان ابرقدرت‌ها روبه‌‌رو‌ نبوده‌ايم.» ولفگانگ ايشينگر بر اين نظر است که جو بي‌اعتمادي ميان مسکو و واشينگتن بسيار افزايش يافته و "شرايطي بدتر از اين نمي‌تواند بوجود آيد." او در ادامه گفت همين جو بي‌اعتمادي مي‌تواند به برخوردهاي نظامي‌ناخواسته بيانجامد.ارنست مونيز، وزير سابق انرژي آمريکا نيز اخيرا در مصاحبه‌اي هشدار داد، جهان خوش شانس بوده که تاکنون شاهد يک حمله با سلاح هسته‌اي بر اثر محاسبات اشتباه نبوده اما شاهد هستيم که احتمال چنين حادثه فاجعه‌باري افزايش يافته است. او در مصاحبه‌اي هشدار داد: ميزان خطا در پرهيز از يک فاجعه هسته‌اي در حال کاهش است چونکه ما شاهد توسعه يکسري سلاح‌هاي هسته‌اي جديد کوچکتر هستيم که شرايط در نظر گرفته شده براي استفاده از آنها محدوديت‌هاي کمتري پيدا کرده و در عين حال سطح ارتباطات عالي رتبه ميان قدرت‌هاي هسته‌اي بزرگ کاهش يافته است. او اظهار داشت: توسعه دادن شرايط استفاده از اين سلاح‌هاي هسته‌اي از جمله در مواقع حملات سايبري به طرزي خاص نگران کننده است چراکه معمولا به دشواري مشخص مي‌شود که عامل واقعي چنين حملاتي چه کساني هستند. کارشناسان تسليحاتي به آمريکا هشدار دادند، زرادخانه سلاح‌هاي هسته‌اي اين کشور در اروپا به رغم برنامه‌هايي که واشنگتن براي بهينه سازي و به روزرساني آنها در نظر گرفته يک خطر امنيتي بزرگ به لحاظ تعيين شدن به عنوان اهدافي براي تروريسم و دزدي محسوب مي‌شوند.