تجارت موضوع بازارگرایی افراطی در اقتصاد ایران را بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان- ایلیا پیرولی: دولت سال 97 را سال توسعه، افزايش رشد توليد ناخالص داخلي و رشد اشتغالزايي اعلام کرده‌اند؛ اين در حالي است که دولتي‌ها با مشکلات عديده‌اي مثل خروج آمريکا از برجام، تامين منابع مالي و ديگر مسائل مواجه است. جداي از همه اين موارد، آنچه که محل مناقشه بوده و شايد از حل ابرچالش‌ها نيز مهمتر بوده، نوع شيوه سياست‌گذاري اقتصادي است.

بعد از جنگ انديشه بازارگرايي در ايران مانند بسياري از کشورها بر سياست‌گذاري اقتصادي حاکم شد، اما در عمل اين بازارگرايي به گونه‌اي ناقص و نادرست اجرا شد.

29سال پيش، پس از تشکيل دولت پنجم به رياست‌هاشمي‌رفسنجاني، گروهي با ديکته کردن شيوه تعديل ساختاري بر اقتصاد کشور، عملا نوعي بازارگرايي را در اقتصاد ترويج کردند. بازارگرايي‌اي متکي به تجاري‌سازي غيرمولد؛ که به عقيده بسياري از کارشناسان اقتصادي تنها گسترش نابرابري، افزايش شکاف طبقاتي و توزيع ساخت رانتي را براي کشور به ارمغان آورد.

اين شيوه حالا نزديک به سي سال است که بر اقتصاد کشور حکمراني مي‌کند. نکته جالب آنکه هنوز طرفداران آن به دليل ساخت رانتي ايجاد شده همچنان به اريکه قدرت تکيه زده و بر موضوع خود پافشاري مي‌کنند.

اگر چه کارشناسان مخالف اين رويه خود بر بازارگرايي نيز تاکيد مي‌کنند اما آنها بازاري را ترجيح مي‌دهند که وابسته به اقتصاد مولد باشد.

آنچه که در اين سي سال گذشته است، به عقيده بسياري شيوه بازارگرايي به سمتي هدايت شده که تنها مروج بازار رانتي بوده است. که برخي از کارشناسان به اين شيوه فعاليت بازارگرايي تخيلي نامگذاري کرده‌اند.

  • مولفه‌هاي بازارگرايي افراطي

بازارگرايي متکي به منابع نفتي، موجب ايجاد سوداگري در واردات، سفته‌بازي در مسکن و رباخواري در بانک‌ها شده است. اين امر به تشديد نابرابري‌ها دامن زده و ساختار اقتصادي را دچار خدشه کرده است. افراطي‌ترين رويه‌هاي نابرابري‌ساز مثل شوک درماني را در دستور کار قرار مي‌دهند.

اين وضعيت بازار به عقيده کارشناسان اقتصادي، پارادوکسيکال کانون بازتوليد دوره‌هاي باطل توسعه نيافتگي در ايران شده است.

  • برخوردهاي فرصت طلبانه

فرشاد مومني، اقتصاددان در اين باره پيشتر گفته بود: «اگر بازارگرايي افراطي و فاقد پشتيباني‌ها و بسترهاي نهادي بخواهد ادامه پيدا کند و کليد اصلي حل و فصل مسائل را دستکاري قيمت‌هاي کليدي باشد کهه جزو بحران سازترين و نابرابرسازترين سياست‌هاي ربع آخر قرن بيستم بوده است بايد انتظار داشته باشيم که راه به روي برخوردهاي فرصت طلبانه هموار شود».

براي يک اقتصاد توسعه يافته، بايد بازار بر مبناي توليد محور تعريف شود. در اقتصاد کشور شرايط تفاوت داشته و بازار به سمت اقتصاد رفاقتي و تجاري‌سازي سوق داده شده است.

  • گسترش نابرابري و بازارگرايي افراطي

فرشاد مومني، کارشناس اقتصادي مي‌گويد: براي بازارگرايي شرافتمند حرکت به سمت شفافيت اهميت دارد، ولي ديديم که مدعيان تعديل ساختاري تا جايي که توانستند در زمينه افزايش عدم شفافيت و دست‌کاري گام برداشتند. بازارگرايي جاري در اقتصاد ايران از بازارگرايي اصيل فاصله بسياري دارد. همچنانکه بازارگرايان به شفافيت، برابري در فرصت، امنيت حقوق مالکيت قايلند در حالي که در ايران چنين نيست و برخي بازارگرايان بيشتر به دنبال رانت هستند.

اين اقتصاددان ادامه داد: اغلب به نظر مي‌رسد که بازارگرايان ايراني ادبيات بازار را مورد استفاده قرار مي‌دهند در اين جهت که رفتار رانت‌جويانه خود را به اين نحو توجيه کنند. مثلا درست وقتي که رانت‌هاي غير مولدها مورد هدف قرار مي‌گيرد گفته مي‌شود که چرا برخورد دستوري مي‌شود؟

مومني در ادامه سخنانش بيان کرد: نواميس بازارگرايان، شفافيت، امنيت حقوق مالکيت و برابري کامل بين بازيگران اقتصادي است. ولي مي‌بينيم که مدافعان بازارگرايي در ايران هرگز حساسيتي نسبت به اين موارد از خود نشان نمي‌دهند. اکنون مشکلات در اثر نابرابري به وجود آمده چه زماني به آن واکنش نشان داده‌اند؟

وي به نقش برنامه‌ريزي در حل مشکلات اقتصادي اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخورد با برنامه توسعه در ايران تبديل به مناسک شده و اين براي من مايه غم و اندوه است.

بازارگرايي افراطي، اقتصاد رانتي را براقتصاد مولد ترجيح داده و توزيع ثروت را در اولويت کاري خود قرار داده است. اولويتي که عدالت اجتماعي را ناديده ‌گرفته است. اين روند نيز همچنان نيز ادامه دارد. به عبارتي يکي از اشتراکات همه دولت‌هاي پس از جنگ همين نگاه اقتصادي بود که همه نگاه‌هاي ديگر اقتصادي را به گوشه رينگ فرستاد.

  • توزيع رانت

ادامه اين روند در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها باعث ايجاد رانت و به عبارتي توزيع رانت شد به گونه‌اي درحال حاضر يکي از دردسرهاي دولت دوازدهم شرکت‌هاي واگذار شده‌اي است که نه تنها رقابت پذير نيستند بلکه خود عامل رانت هستند. شرکت‌هايي با نام خصولتي.

کارشناسان اقتصادي براين باورند وقتي که اقتصاد داراي استراتژي مشخصي نباشد بر همه متغييرهاي کلان اقتصادي تاثير منفي گذاشته، متغييرهاي مثل توليد ناخالص داخلي- ملي سرمايه‌گذاري و ... . به همين خاطر است که دولت‌ها بر اين مبنا و اين نوع نگاه تحت فشار مجبور به خام فروشي شدند؛ نفت گاز و ميعانات گازي در اين سال‌ها توسط هر دولتي در معرض فروش قرار گرفتند. گويي هر دولتي در تلاش بود که از دولت قبلي براي فروش نفت پيشي گرفته و رکوردشکني کند. در آن سو کارشناسان عقيده‌اي ديگر دارند، آنها چندي پيش درباره نسخه شفابخش اقتصاد کشور و نحوه سياست‌گذاري براي بهبود متغييرهاي کلان اقتصادي توصيه‌هايي کرده بودند.



بانکها ۶۱۳هزار ميليارد تومان وام دادند

رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد: در سال ۱۳۹۶ بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي بالغ بر ۶۱۳۹ هزار ميليارد ريال تسهيلات به بخش‌هاي مختلف اقتصادي پرداخت کردند. به گزارش بانک مرکزي، ولي‌ا... سيف افزود: نظام بانکي در طول سال‌هاي اخير توجه ويژه‌اي به مقوله توليد داشته و حسب اقتضائات و شرايط موجود، اقدامات قابل توجهي را در قالب تامين مالي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي و کمک به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط به انجام رسانده است. در سال ۱۳۹۶ بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي بالغ بر ۶۱۳۹ هزار ميليارد ريال تسهيلات به بخش‌هاي مختلف اقتصادي پرداخت کردند که اين مبلغ نسبت به سال قبل از آن ۱۲ درصد افزايش نشان مي‌دهد. حجم تسهيلات پرداختي به بخش کشاورزي در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۹۲.۹ هزار ميليارد ريال بوده است. وي تصريح کرد: اقداماتي اعم از کاهش نرخ سود تسهيلات بانک کشاورزي براي تسهيلات سرمايه‌گذاري به ۱۵ درصد (مصوبه مورخ ۸/۴/۱۳۹۵ شوراي پول و اعتبار)، تقويت توان تسهيلات‌دهي بانک تخصصي بخش کشاورزي با اعطاي خطوط اعتباري به اين بانک در مقاطع زماني مختلف، ابلاغ تخصيص حداقل ۱۵ درصد از متوسط تسهيلات اعطايي بانک‌هاي عامل غيرتخصصي کشور به بخش کشاورزي در سال ۱۳۹۶ در اجراي بند (ذ) ماده (۳۳) برنامه ششم توسعه، ابلاغ تکاليف قوانين بودجه سنواتي به شبکه بانکي ناظر بر امهال تسهيلات اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي که دچار خسارت خشکسالي يا سرمازدگي يا آفات و بيماري‌هاي همه‌گير و يا حوادث غيرمترقبه و يا آتش‌سوزي غيرعمدي شده باشند به مدت سه سال، ابلاغ بخشودگي سود و کارمزد و جريمه وام‌هاي دريافتي کشاورزان خسارت ديده از حوادث غيرمترقبه علاوه بر امهال اصل وام آنها به مدت سه سال در سال ۱۳۹۶، در اجراي بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه را اجرايي شده است.

۷۰۰ هزار ميليارد تومان سرمايه براي رشد ۸ درصدي

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي شامل رشد اقتصادي بالاي ۸ درصدي است که ۷۰۰ هزار ميليارد تومان سالانه براي اين رشد نياز داريم که در بهترين وضعيت نمي‌توانيم چنين رقمي‌را داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت با اشاره به اينکه ۷۰۰ هزار ميليارد تومان سالانه براي رشد ۸ درصدي نياز داريم که در بهترين وضعيت نمي‌توانيم چنين رقمي‌را داشته باشيم گفت: البته اگر سرمايه هم وجود داشته باشد به تنهايي براي سرعت بخشيدن در رقابت‌هاي جهاني کافي نيست. قرار نيست که اصفهان را با چهارمحال و شيراز مقايسه کنيم، بلکه اصفهان را با پاريس لندن و نيويورک مقايسه مي‌کنيم.

نوبخت با بيان اينکه دولت تلاش کرده تا مسير رشد اقتصادي منفي کشور را عوض کند، گفت: بايد اقدامي‌متفاوت با گذشته را براي شتاب بخشيدن به رشد اقتصادي داشته باشيم. راهي که غير قابل بازگشت است و از ديدگاه ما استمرار روش موجود نسبت به نيازهاي ما قابل قبول نيست. وي ادامه داد: کجا بايد بنيان دانش را تقويت کرده و اين اکسيري که صنعت، واحدهاي کشاورزي و خدمات نياز دارند را به آن بپردازيم؟ به جز شهرک‌ها و پارک‌ها ما راه ديگري نداريم و اين براي ما يک اقدام است.

برگزاري نخستين نمايشگاه صنعت اسب، حيوانات همزيست در شهر آفتاب

نمايشگاه صنعت اسب، حيوانات همزيست و فرآورده‌ها براي نخستين بار در مرکز نمايشگاهي شهر آفتاب تهران برگزار مي‌شود.

به گزارش روزنامه تجارت، قادري مديرعامل نمايشگاه شهر آفتاب در نشست خبري اين نمايشگاه برگزاري اين رويداد را در راستاي برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي در شهر آفتاب عنوان کرد و اظهار داشت: اين رويداد مي‌تواند در جهت ايجاد شادي و نشاط در خانواده‌ها دسته بندي شود. وي افزود: اين رويداد علاوه بر مباحث تخصصي، مکان مناسبي براي حضور خانواده‌ها و آشنايي خانواده‌ها با حيوانات همزيست و زينتي است و همه امکانات شهرآفتاب براي ميزباني علاقه مندان و خانواده آنها محيا خواهد بود. در ادامه مريم ثابت مديرعامل شرکت ايده تجارت هرمس برگزار کننده اين نمايشگاه، فدراسيون سوارکاري جمهوري اسلامي‌ايران و وزارت جهاد کشاورزي را از حاميان اين رويداد برشمرد و خاطر نشان کرد: ايران به دليل داشتن نژاد‌هاي اصيل و متنوع اسب قابليت برگذاري اين رويداد را دارد اما تا امروز در اين وسعت امکان برگذاري آن وجود نداشته است. وي شرکت هرمس را از برگزار کنندگان بزرگ نمايشگاه‌هاي تخصصي در ايران دانست و افزود: براي برگزاري اين رويداد از متخصصان اين فن در مراحل مختلف پرورش و نگهداري اسب استفاده شده است و تمام شرايط براي برپايي هرچه بهتر اين رويداد مهيا شده است. ثابت تاريخ برگذاري اين رويداد را 28 الي 31 خرداد عنوان کرد و بيان داشت: در روز 27 خرداد نيز افتتاحيه نمادين با حضور خبرنگاران و مقامات خواهيم داشت. مديرعامل شرکت ايده تجارت هرمس آشنا کردن خانواده‌ها را با صنايع مرتبط با اسب و سوار کاري را يکي از اهداف اين نمايشگاه دانست و خاطر نشان کرد: در اسلام هم توجه ويژه‌اي به اسب شده است و در اين نمايشگاه در تلاشيم تا اين موجود نجيب را به خانواده‌ها و مردم معرفي کنيم. دکتر خليلي رئيس فدراسيون سوارکاري جمهوري اسلامي‌ايران نيز در ادامه مراسم بيان داشت: اسب امروزه در دنيا تبديل به يک صنعت بزرگ شده است و اقتصادي بزرگي در حوزه اسب در جريان است اما متاسفانه کشور ما سهم چنداني از اين اقتصاد بزرگ بين المللي ندارد. در ادامه ملاصالحي رياست مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزي از برنامه ريزي‌هاي قوي براي تبديل صنعت اسب به يک فعاليت اقتصادي خبر داد و عنوان کرد: انواع نژاد اسب ايراني شامل نژاد ترکمن، نژاد کاسپين، نژاد کرد و... قابليت تکثير و ارائه به بازار‌هاي جهاني را دارند و تنها بايد براي رسيدن به اهداف صادراتي آنها را به دنيا معرفي کنيم. در پايان پيشنهاد ايجاد موزه اسب در شهر آفتاب مطرح شد که مورد استقبال قادري مديرعامل نمايشگاه شهر افتاب قرار گرفت. شايان ذکر است اولين دوره نمايشگاه صنعت اسب، حيوانات همزيست و فرآورده‌ها در 12 هزار متر مربع فضاي نمايشگاهي و با مشارکت 40شرکت داخلي و خارجي 28 الي 31 خرداد ماه برگزار مي‌شود و شامل برنامه‌هايي جانبي شامل: شو زيبايي اسب عرب رده BB ، حراج اسب، ولتژ موسيقي کودکان با اسب‌هاي پوني، مسابقه نمادين پرش اسب، مسابقه نمادين بازي چوگان، کمانگيري روي اسب، رژه اسب‌هاي فريزين، رژه اسب‌هاي اقوام ايراني، رژه يگان اسب‌هاي تشريفاتي، نمايش ويژه سگ‌هاي کار( حلال احمر و سگ‌هاي پليس)، بزرگترين نمايشگاه تخصصي قناري و کارگاه‌هاي آموزشي هنر‌هاي تجسمي‌با محوريت اسب مي‌شود.



يک مقام مسئول در حوزه کار اعلام کرد:

يک مقام مسئول کارگري مي‌گويد پيوند بين مدارس و دانشگاه‌ها با بازار کار موجب آشنايي و جذب سريع کارجويان و فارغ التحصيلان به بازار کار مي‌شود. به گزارش ايسنا، ابوالفضل فتح الهي ، با اشاره به آمار بالاي فارغ‌التحصيلان بيکار در کشور، گفت: يکي از دلايل بيکاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي عدم تناسب ميان رشته‌هاي دانشگاهي و نياز بازار کار است. متاسفانه تا چند سال گذشته برنامه‌هاي ۲۰ سال قبل را براي دانشجويان تدارک مي‌ديديم و همين امر باعث شد تا نه تنها به اشتغال دانش آموختگان کمک نشود، بلکه به جمعيت بيکار کشور نيز افزوده شود. وي ادامه داد: رشته‌هايي را که زماني رغبتي در آن‌ها وجود داشت، ايجاد و تدريس کرديم و دانشجويان را به سمت اين رشته‌ها سوق داديم بدون آنکه اين رشته‌ها سنخيتي با کار و توليد کشور داشته باشند و زماني به خود آمديم که ديديم دانشجوياني تربيت کرده‌ايم که فاقد مهارت لازم براي ورود به بازار کار هستند.

نايب رييس کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران با بيان اينکه ۶۳ درصد تحصيلکردگان فاقد مهارت کار هستند، تصريح کرد: اگر بين مدارس و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي پيوند و اتصال برقرار مي‌کرديم، امروز رشته‌هاي تحصيلي و دانشگاهي با شرايط توليد و بازار کار تناسب داشت و جلوي بيکاري گسترده تحصيلکردگان را مي‌گرفت.

به گفته فتح‌الهي، هر سال به تعداد فارغ‌التحصيلان کشور اضافه مي‌شود، اين در حالي است که بخش عمده‌اي از دانش‌آموختگان که از آن‌ها به عنوان کارجو نام برده مي‌شود، به دليل نبود تعادل بين عرضه و تقاضاي بازار کار از دستيابي به شغل مناسب خود باز مي‌مانند.

در حال حاضر بيکاري بزرگترين چالش اقتصاد کشور به شمار مي‌رود و بر اساس آمار مرکز آمار ايران، نزديک به سه ميليون و ۳۰۰ هزار بيکار در کشور وجود دارد. برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده که سالانه بيش از ۹۰۰ هزار شغل ايجاد کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز مصمم است با اجراي طرح اشتغال فراگير و کارورزي، بسياري از کارجويان و فارغ التحصيلان بيکار را ساماندهي کند.



امضاي تفاهم نامه همکاري مشترک علمي- تحقيقاتي شرکت گازاستان گلستان با دانشگاه اميرکبير

تجارت-استان گلستان: در راستاي همکاري‌هاي بيشتر در زمينه‌هاي پژوهشي و فناوري، شرکت گاز استان گلستان و دانشکده مکانيک دانشگاه امير کبير، تفاهمنامه همکاري امضا شد.به گزارش روابط عمومي‌، مديرعامل شرکت گاز استان گلستان، با اعلام خبر فوق گفت: اين تفاهم نامه ببه منظوربهره گيري ازتجربيات و توانايي‌هاي تخصصي علمي‌، تحقيقاتي و اجرايي درزمينه توسعه همکاري‌هاي دو جانبه منعقد شده است .محمد رحيم رحيمي‌افزود:دراين رابطه دانشگاه متعهد به ارائه خدمات مشاوره علمي، تخصصي و آزمايشگاهي مورد توافق طرفين و فراهم نمودن امکان حضور کارشناسان شرکت درکارگروه‌ها ،کميته‌ها و دوره‌هاي آموزشي مرتبط مي‌باشد.وي تصريح کرد: شرکت نيز متعهد شده است تا بستر مناسب براي بازديدهاي علمي‌و اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي و مطالعاتي براي اعضاي هيأت علمي‌و دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه در مناطق تحت مديريت شرکت پس از انجام مراحل مقدماتي را فراهم آورد.مديرعامل شرکت گاز استان گلستان ادامه داد : هدف از اين تفاهم نامه حمايت و اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي و مطالعات مشترک در راستاي اولويت‌ها و نيازهاي واحد تحقيق و توسعه شرکت ( R&D) و استفاده متقابل از پتانسيل‌هاي آموزشي ، ترويجي ، مطالعاتي ، پژوهشي و اجرايي موجود مي‌باشد.
استفاده از آب شرب در کارواش‌های اصفهان ممنوع است
تجارت-استان اصفهان: رييس اتحاديه خدمات فني خودروهاي سبک مي‌گويد: به هيچ عنوان اجازه نخواهيم داد براي شست و شوي خودرو از آب شرب استفاده شود.روح ا... چلونگر گفت: استفاده از آب شرب در کارواش‌ها ممنوع است و فقط کارواش‌هايي که چاه آب آن‌ها بسيار شور است مي‌توانند براي مرحله نهايي شست و شو از آب شرب شهري استفاده کنند.وي افزود: در مجموع 115 کارواش در شهرستان اصفهان فعالند که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اين خصوص، پروانه فعاليت آن واحد صنفي لغو مي‌شود.رييس اتحاديه خدمات فني خودروهاي سبک در عين حال گفت: يکي از شرايط اخذ و تمديد پروانه فعاليت کارواش‌ها، بازچرخاني آب است و به همين منظور کارواش‌ها ملزم به نصب دستگاه‌هاي جديدي هستند که مي‌تواند آب مصرف شده در شست و شوي خودروها را با بهره گيري از فن آوري نانو تا 60 مرتبه تصفيه و مورد استفاده قرار دهد.وي همچنين از راه اندازي کارواش‌هاي سيار در آينده‌اي نزديک خبر داد و گفت: اين کارواش‌ها مجهز به دستگاه‌هاي بخار سرد و گرم هستند که ميزان آب مصرفي براي شست و شوي هر خودرو را تا سه ليتر کاهش مي‌دهد.معاون خدمات مشترکين و درآمد آبفاي استان اصفهان نيز گفت: اولويت اين شرکت ترغيب شهروندان به استفاده از کارواش به جاي شستن خودرو در منزل است زيرا اين کار باعث مي‌شود تا ميزان مصرف آب براي شستن هر خودرو از 300 به 30 ليتر کاهش يابد.
اصفهان؛ الگوي اجراي شبكه پروژه‌هاي محركه توسعه
تجارت-استان اصفهان: معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي گفت: اصفهان مي‌تواند به صورت منحصر به فرد در زمينه ايجاد شبكه پروژه‌هاي محركه توسعه الگوي ديگر شهرهاي كشور شود. محمد سعيد ايزدي در نشست تخصصي شهرداري اصفهان با موضوع فرايند طراحي و اجراي موفق پروژه‌هاي محركه اظهار داشت: طي دهه‌هاي گذشته كيفيت زندگي در شهرها روند نزولي داشته و با چالش بين قديم و جديد روبه رو بوده است.ايزدي ،معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه در نظام طرح‌ريزي و برنامه‌ريزي شهرها كوتاهي شده است، بيان کرد: امنيت و ايمني در طرح‌هاي جامع و تفصيلي شهرها بايد مد نظر گرفته شود و در طرح‌هاي جامع به کليد واژه‌هاي ايمني و امنيت که لازمه فضاهاي شهري است توجه شود.وي اضافه كرد: بارها در شهرهاي مختلف پروژه‌هاي بزرگ مقياس اجرا شده که بهره وري لازم را نداشته و نيازمند منابع مالي هنگفتي بوده است.معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي ضمن تشكر از برگزاركنندگان نشست تخصصي شهرداري اصفهان با موضوع فرايند طراحي و اجراي موفق پروژه‌هاي محركه توسعه عنوان کرد: شهرداري اصفهان با هدف ارتقاي كيفيت زندگي در تمام ابعاد، اين نشست را برگزار كرده تا بين سياستگذار و نظام مديريت شهري به منظور انتقال تجربيات پيوند مناسبي ايجاد كند.معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: اصفهان مي‌تواند به صورت منحصر به فرد در زمينه ايجاد شبكه پروژه‌هاي محركه توسعه، الگوي ديگر شهرهاي كشور شود. وي بر اجراي 15 پروژه محرک توسعه در مناطق 15 گانه شهر اصفهان تاکيد کرد و گفت: شهرداري براي تعريف پروژه‌هاي محرک توسعه در عرصه خصوصي زندگي مردم مداخله نكند همچنين در اين پروژه‌ها علاوه بر بعد کالبدي، بايد به ابعاد اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي نيز توجه شود.محمد نورصالحي با اشاره به فرصت 4 ماهه شهرداران مناطق براي تعريف پروژه‌هاي توسعه محور در مناطق 15 گانه اصفهان گفت: در سال آينده پروژه‌هاي توسعه محور در بودجه‌ريزي مد نظر قرار خواهد گرفت.كوروش خسروي عضو شوراي شهر نيز با اشاره به پروژه‌هاي عمراني که سال‌هاي گذشته در شهر اجرا شده است، تصريح كرد: نبود پروژه‌هاي محرك توسعه از نقايصي است كه به طور جدي در تمام مناطق شهري ملموس است و از همين رو شهرداران مناطق مكلف اند در بودجه 98 به غير از پروژه‌هاي جاري يك پروژه محرك توسعه نيز تعريف كنند..
امضاي تفاهم نامه همکاري ميان شرکت ملي حفاري ايران و انستيتو مهندسي نفت دانشگاه تهران
تجارت: در سومين روز کاري نمايشگاه بين المللي نفت تهران شرکت ملي حفاري ايران و انستيتو مهندسي نفت دانشگاه تهران، تفاهم نامه همکاري امضاء و مبادله کردند . اين تفاهم نامه همکاري در سومين روز کاري بيست و سومين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي‌با حضور تعدادي از مديران و مسئولان شرکت ملي حفاري و دانشگاه تهران به امضاي مهندس سپهر سپهري مديرعامل و رئيس هيات مديره شرکت و دکتر محمد حسن پنچه شاهي (رئيس انستيتو) رسيد . مدير پژوهش، فناوري و مهندسي ساخت شرکت ملي حفاري ايران درباره اهداف تبادل اين تفاهم نامه همکاري توضيح داد: اين سند در جهت رفع نيازهاي موجود در صنعت حفاري و در راستاي ارتباط هر چه بيشتر ميان صنعت و دانشگاه صورت مي‌گيرد . مهندس مهدي عرشيان افزود: اين همکاري‌ها بر روي محورهاي بومي‌سازي و انتقال فناوري‌هاي نوين، بهره گيري بهينه از ظرفيت‌هاي دانشگاه در راستاي اولويت‌هاي پژوهشي شرکت، تعريف و اجراي پروژه‌هاي صنعتي و پايان نامه‌هاي تحصيلات تکميلي مورد نياز و ايجاد دفتر هماهنگي امور پژوهش و فناوري در انستيتو نفت دانشگاه تهران به عنوان پل ارتباطي فيمابين تمرکز دارد . وي اظهار کرد: بهره گيري متقابل از اعضاي هيات علمي‌و پرسنل شرکت در امور آموزشي و پژوهشي، آسان سازي در بهره گيري متقابل از امکانات رفاهي براي بازديد کنندگان و برگزاري همايش‌هاي ملي، بين المللي و تخصصي از ديگر محورهاي طرح شده در اين تفاهم نامه مي‌باشد . عرشيان يادآور شد: شرکت ملي حفاري ايران تاکنون حدود 100 ميليارد ريال قرار داد پژوهشي با دانشگاه تهران داشته و در دوسال گذشته پنج همايش تخصصي مشترک برگزار کرده است.
شدت خشکسالي در استان هرمزگان در دوره آماري 50 ساله منابع آب
تجارت-استان هرمزگان:خشکسالي به عنوان بي سروصدا‌ترين بلاياي طبيعي در دو دهه اخير علاوه بر خسارت‌هاي آشکار به محصولات کشاورزي ، فضاي سبز و دامپروري باعث وقوع بحران کم آبي در استان هرمزگان شده است. به گزارش روابط عمومي‌شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان ، هوشنگ ملايي طي گزارشي در اين خصوص اظهار داشت : اقليم هرمزگان گرم وخشک بوده و پراکنش بارندگي و توزيع زمان و مکان ريزش نزولات آسماني به گونه‌اي است که بارندگي ناچيز است و شاخص‌هاي بحران آب در هرمزگان به مراتب نامطلوب تر از متوسط شاخص کشوري است. مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي گفت : بحران خشکسالي و کاهش 80 درصدي نزولات جوي و همچنين کاهش 95 درصدي رواناب‌ها نسبت به سال گذشته در استان تنها منجر به کمبود آب از نظر کمي‌نشده ، بلکه بر کيفيت آب نيز تاثيرات نامطلوبي نهاده است.ملايي در خصوص وضعت دشت‌ها نيز بيان داشت : عمده دشت‌هاي استان داراي بيلان منفي هستند و از 74 دشت تعداد 54 دشت ممنوعه شده‌اند که بيش از 95 درصد برداشت از اين دشتها انجام مي‌شود و مابقي دشتها نيز از لحاظ پتانسيل آب زيرزميني ضعيف بوده و از نظر شوري نيز فاقد استفاده مي‌باشند. وي افزود : حفر چاههاي جديد ، توسعه منابع آب و افزايش برداشت از چاههاي بهره برداري در دشت‌هاي داراي بيلان منفي و ممنوعه مجاز نمي‌باشد.هوشنگ ملايي با اشاره به افت سطح آب در دشت‌ها طي بيست سال خشکسالي افزود : بيشترين افت سطح آب طي دوره اندازه گيري در دشتهاي کردي شيرازي ، فارغان و سرزه خاروک به ترتيب به ميزان 39/48 ، 37/70 و 20 متر بوده است.مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي هرمزگان با اشاره به وضعيت ذخيره سدهاي استان تصريح نمود : ذخيره سد استقلال ميناب با ظرفيت کل 240 ميليون متر مکعب در حال حاضر ميزان حجم مفيد 2 درصد است که حداکثر تا خردادماه وارد حجم مرده مي‌شود.وي افزود : مجموعه سدهاي شميل و نيان با ظرفيت کل 100 ميليون متر مکعب نيز با حجم مفيد5 درصد مي‌باشد.ملايي گفت : در طول دو دهه خشکسالي و کاهش ميزان بارندگي سدهاي استان هرمزگان هم اکنون با چالش بسيار جدي روبه رو است. هوشنگ ملايي در خصوص ميزان نياز آبي استان نيز بيان نمود : تامين آب کل استان از منابع آب سطحي و زيرزمينيدر حال حاضر 1/5 ميليارد متر مکعب در مصارف شرب – صنعت و کشاورزي مي‌باشد که کاهش20 درصدي در بخش شرب ، صنعت و کاهش 20 درصد سطح زيرکشت در بخش زراعي را در دستور کار داريم.
آبفاي هرمزگان رتبه اول مديريت مصرف انرژي را كسب كرد

تجارت-استان هرمزگان:آبفاي هرمزگان در سومين جشنواره و نمايشگاه توانمندي‌هاي بهره برداري و نگهداري در صنعت آب و فاضلاب کشور، موفق به دريافت رتبه اول در بخش اجراي برنامه‌هاي مديريت مصرف انرژي شد.معاون نظارت بر بهره برداري آبفاي استان با اعلام اين خبر گفت: براساس ارزيابي حوزه معاونت راهبري و نظارت بر بهره برداري شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در سال 95، امور انرژي آبفاي هرمزگان در بين شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري سراسر كشور، موفق به احراز رتبه اول شد.علا اميريان نژاد افزود: در اين رابطه، معاون راهبردي و نظارت بر بهره برداري آبفاي كشور با اهداء لوح تقدير از تلاش آبفاي هرمزگان در راستاي بهبود راندمان انرژي تاسيسات آب و فاضلاب تحت پوشش تشكر و قدرداني كرد.