انتقاد رئيس شورا از برگزاري نمايشگاه‌هاي پرمخاطب در شهر تهران
گروه اجتماعي: بازگشت نمايشگاه‌هاي پرمخاطب به داخل شهر تهران، موجب انتقاداتي شده است. طي روزهاي گذشته برگزاري نمايشگاه کتاب در مصلي موجب شده بود تا برخي اعضاي شوراي شهر پايتخت و در راس آنها محسن‌هاشمي، رئيس شورا انتقاداتي را مطرح کند. حالا و همزمان با برگزاري آخرين روز از نمايشگاه کتاب تهران، مجددا انتقاداتي مطرح شده است. اين مرتبه هم محسن‌هاشمي‌براي دومين بار در طول يک هفته از برگزاري نمايشگاه‌هاي پرمخاطب در تهران گلايه کرده است. اين بار صحبت از برگزاري نمايشگاه خودرو است و آنطور که خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند، رئيس شوراي شهر تهران از احتمال لغو نمايشگاه خودرو تهران در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خبر داده است.
يکشنبه هفته جاري قرار است شهردار جديد پايتخت در جلسه شوراي شهر انتخاب شود. شوراي شهر اين‌روزها بيش از هميشه محل لابي‌هاي گسترده براي انتخاب شهردار است و همه امورات شهر زيرسايه اين مهم رفته، اما در ميانه کش و قوس‌هاي شورا براي انتخاب دو گزينه براي شهرداري، محسن‌هاشمي، رئيس شورا از برگزاري نمايشگاه کتاب در مصلي انتقاد کرد. هرچند که نمايشگاه کتاب در ميانه راه خود بود. او اين بار از احتمال لغو نمايشگاه خودروي تهران در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خبر داده است: برگزاري نمايشگاه خودرو در سايت نمايشگاه بين‌المللي برخلاف مصوبات شوراي شهر است، از پليس و شهرداري در خواست مي‌شود مانع از برگزاري اين نمايشگاه در داخل شهر تهران شوند.
محسن‌هاشمي‌با اشاره به حواشي برگزاري نمايشگاه خودرو در تهران به ايسنا گفته است: جلسه‌اي براي جلوگيري از برگزاري چنين نمايشگاهي بايد برگزار شود، براساس مصوبات شورا، تفاهم نامه‌ها، نظر موافق رئيس جمهور،‌ وزيرکشور و استاندار و... نبايد نمايشگاه‌هاي پر مراجعه در داخل شهر تهران برگزار شود. او گفت: اين نمايشگاه براساس مصوبه و تفاهم نامه نبايد برگزار شود، بايد مانع از برگزاري چنين نمايشگاهي در شهر تهران شد؛ چراکه نمايشگاه بين‌المللي شهرآفتاب ساخته شده و با هزينه هنگفت، مترو نيز براي دسترسي آسانتر به نمايشگاه آفتاب ايجاد شده و اگر اجازه دهيم اين نمايشگاه برگزار شود فتح بابي براي برگزاري نمايشگاه‌هاي ديگر است.
هاشمي‌گفت: مديران شهرداري موظف هستند که مانع از برگزاري اين نمايشگاه پرمخاطب شوند، جاي تعجب است زماني که هم رئيس جمهور، هم استاندار و هم وزير کشور با برگزاري نمايشگاه‌هاي پرمخاطب در تهران کاملا مخالف هستند، چگونه يک مدير دولتي با تصميم خود باعث بروز مشکلات براي مردم و ايجاد ترافيک سنگين مي‌شود. وي افزود: با شريعتمداري وزير صنعت معدن و تجارت، در مورد چرايي برگزاري اين نمايشگاه صحبت مي‌کنم و از ناجا و سردار مهماندار رئيس پليس راهور خواهش ميکنم براساس توافقات و موافقات قبلي عمل کرده و اجازه ندهند اين نمايشگاه که تخلف است، برگزار شود.
پيش از اين رئيس کميسيون حمل و نقل و ترافيک شوراي شهر تهران گفته بود که برگزاري نمايشگاه پر مخاطب برخلاف مصوبه شوراي شهر است و اين موضوع در شوراي شهر بررسي خواهد شد. محمد عليخاني درباره صدور مجوز برگزاري نمايشگاه بين المللي خودرو بر خلاف مصوبه شوراي شهر تهران گفت: وزارت صنعت نمي‌تواند مجوز برگزاري نمايشگاه بدهد و فقط برگزار کننده نمايشگاه هستند. شوراي ترافيک يا شهرداري بايد مجوز برگزاري نمايشگاه را بدهند. رئيس کميسيون حمل و نقل و ترافيک شوراي شهر تهران با اشاره به مصوبه شورا درباره برگزاري نمايشگاه‌ها در سطح شهر تهران گفت: تصميمي‌در شوراي ترافيک گرفته شده بود که طي آن نمايشگاه‌هاي پرمخاطب نبايد در داخل شهر و در نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شود. شهر آفتاب هم به همين منظور ساخته شد. وي افزود: اکنون بدون برگزاري نمايشگاه هم، محدوده نمايشگاه بين‌المللي شهر تهران داراي تراکم ترافيک و مشکل ترافيکي است. وقتي نمايشگاه برگزار مي‌شود ترافيک آن منطقه تشديد مي‌شود و به همه معابر شهر هم سرايت مي‌کند. متأسفانه نمي‌دانم مجوز برگزاري اين نمايشگاه از کجا صادر شده اما برگزاري آن زحمات زيادي براي پليس راهور و شهروندان تهران به ويژه ساکنان اين منطقه ايجاد مي‌کند.
عليخاني با اشاره به اينکه با توجه به اينکه مديريت يکپارچه در تهران نداريم، فقط مي‌توانيم از شهرداري سوال کنيم و مي‌خواهيم بدانيم چه مرجعي براي برگزاري آن مجوز صادر کرده است و چرا مصوبه شورا اجرا نمي‌شود گفت : اگر اين موضوع مشخص شود هر دستگاهي که باشد اعلام خواهيم کرد.


واکنش وزیر نفت به تهدیدات اخیر ترامپ؛
وزير نفت مهمترين اقدام‌ها و برنامه‌هاي صنعت نفت را پس از بيست‌و‌سومين نمايشگاه بين‌المللي نفت ايران تشريح کرد و گفت: توليد بنزين وضع خوبي دارد و به‌زودي فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس با حضور رئيس جمهوري به صورت رسمي‌افتتاح مي‌شود. بيژن زنگنه به برگزاري بيست و سومين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي‌اشاره کرد و درباره تفاوت امروز صنعت نفت با ۲۰ سال گذشته اظهار کرد: در زنجيره احداث تاسيسات شامل شرکت‌هاي اکتشاف و توليد، پيمانکاران عمومي، شرکت‌هاي ساخت و نصب، سازندگان سيستم‌ها و بسته‌هاي مورد نياز و سازندگان تجهيزات تحول بزرگي رخ داده است. وي با يادآوري اين که در ۲۰ سال گذشته نمي‌توانستيم يک متر لوله گذاري دريايي انجام دهيم اما هم اکنون به راحتي تاسيسات و تجهيزاتي داريم که لوله گذاري دريايي انجام مي‌دهند، يادآور شد: در سال ۷۶ قادر نبوديم پايه‌هاي سکو به ارتفاع ۹۰ تا ۱۰۰ متر را در داخل کشور بسازيم و در مالزي، سنگاپور و امارات ساخته مي‌شد اما هم اکنون حداقل سه شرکت بزرگ در اين زمينه فعاليت مي‌کنند. همچنين ساخت سکو که مانند ميني پالايشگاه داراي سيستم پيچيده‌اي است به راحتي در ايران ساخته مي‌شود. وزير نفت، ساخت توربين، کمپرسور و تجهيزات سنگين از سوي سازندگان داخلي را ديگر تحول در زمينه تجهيزات صنعت نفت نام برد که توانايي آن در سال ۷۶ وجود نداشت و افزود: زنجيره‌اي از فعاليت پيش رواست که بايد به هم پيوند دهيم تا صاحب تکنولوژي بهتري شويم. وي با بيان اين که شرکت‌هاي اکتشاف و توليد ايراني نخستين حلقه از اين زنجيره هستند که تاکنون ۱۷ شرکت در اين زمينه تاييد صلاحيت شدند،‌ تصريح کرد: شرکت‌هاي خارجي براي گرفتن پروژه در ايران موظفند با يک شرکت اکتشاف و توليد ايراني شريک شوند و قرار داد توانمندسازي بين آن‌ها وجود داشته باشد تا انتقال تکنولوژي نرم افزاري از جمله تکنولوژي مديريت پروژه، نحوه تامين منابع بانکي و يا بهره برداري و نيروي انساني در چهار – پنج سال منتقل شود.
۶۵درصد تجهيزات يک پالايشگاه ايراني است
وزير نفت در ادامه به اقدام وزارت نفت براي تامين و خريد ۱۰ گروه کالايي مورد نياز صنعت نفت، اشاره کرد و به عنوان نمونه گفت: قرارداد ۵۵۶ ميليون يوروي ساخت لوله CRA پارسال ميان يک شرکت ايراني و اسپانيايي امضاء شده است. تکنولوژي ساخت اين لوله که براي انتقال گاز ترش از دريا به خشکي مورد استفاده قرار مي‌گيرد به مرور به شرکت ايراني منتقل مي‌شود. در پايان اين قرارداد، ايران جزو ۴ يا ۵ کشور جهان و تنها کشور منطقه است که لوله‌هاي مقاوم در مقابل خوردگي را توليد مي‌کند که ارزش افزوده و ايجاد اشتغال را به همراه دارد. 
به گفته وي، هم اکنون به معناي واقعي تا بالاي ۶۵ درصد از تجهيزات يک پالايشگاه داخلي است و هر چه اين عدد بيشتر شود اشتغال و توان بيشتري ايجاد مي‌شود.
اتفاق قابل ذکري با خروج آمريکا براي صادرات نفت‌مان نمي‌افتد
زنگنه در پاسخ به سوالي درباره تاثير خروج آمريکا از برجام و اين‌که چقدر روي صنعت نفت، درآمد و صادرات ما اثر مي‌گذارد، گفت: معتقدم با خروج آمريکا از برجام اتفاق قابل ذکري براي صادرات نفت و ميعانات گازي ما رخ نخواهد داد و درآمدهاي ارزي کشور طبق آنچه در بودجه است، تامين خواهد شد.
وي افزود: قديم‌ها خيلي براي ما شاخ و شانه مي‌کشيدند که جلوي واردات بنزين را مي‌گيريم و ايران را فلج مي‌کنيم اين حرفها به تاريخ پيوسته است و وضعمان در توليد بنزين با وجود رشد مصرف سالانه ۸ الي۹ درصدي خيلي خوب است و از اين طريق نمي‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند.
دودوزه بازي آمريکا در بازار نفت
وزير نفت درباره قيمت نفت گفت: فکر مي‌کنم آقاي ترامپ درباره بازار نفت دودوزه بازي مي‌کنند يعني دلش مي‌خواهد قيمت نفت بالا برود و به همين دليل با بعضي از اعضاي اوپک به توافق رسيد که آنها توليد را پايين نگه دارند و قيمت را افزايش دهند تا شيل اويل در آمريکا فعال شود. اکنون اين کشور روزانه شش ميليون بشکه توليد شيل اويل دارد که رقم بسيار بزرگي است.
زنگنه درباره نقش آمريکا بر قيمت بالاي نفت اظهار کرد: آمريکا مي‌خواهد با بالا نگهداشتن قيمت نفت، توليد شيل اويل را در اين کشور فعال و اقتصادي کند. زماني‌که قيمت نفت پايين بود توليد نفت شيل نيز پايين آمده بود اما اکنون که قيمت بالا رفته توليد نيز بالا مي‌رود، اقتصادشان فعال مي‌شود، موضوع اشتغال حل مي‌شود و ماليات بيشتري نيز به دولت مي‌دهند که همه اينها در يک سوي ماجرا است اما از سوي ديگر آقاي ترامپ به سبب آنکه تحت فشار از سوي مصرف کننده داخلي خود قرار نگيرد، مي‌گويد که شما قيمت‌ها را بالا برده‌ايد در حالي که خودش با يک عده‌اي در اوپک همراه است و به نفعش نيز است که قيمت نفت بالا باشد. اصلا صداقتي در حرف او (ترامپ) نيست.
زنگنه با بيان اين‌که در آمريکا، شرکت‌هاي نفتي‌ حامي‌جمهوري خواهان هستند، تاکيد کرد: پشتوانه اقتصادي به همراه ماليات و ايجاد اشتغال همراه با نفت است و سبب مي‌شود وابستگي آنها به خارج کم شود اما براي آن که همان مصرف کننده‌هاي پمپ بنزين نيز راضي باشند مي‌گويند که قيمت بالاي نفت تقصير اوپک است اما واقعا آنها دلشان مي‌خواهد که قيمت بالا باشد.
عده‌اي در اوپک ابزار سياست آمريکا شده‌اند، اوپک مستقل تصميم بگيرد
وزير نفت درباره قيمت نفت اظهار کرد: از نظر من قيمت خيلي بالا مناسب نيست زيرا سبب مي‌شود توليد شيل اويل افزايش پيدا کند و عرضه از تقاضا پيشي بگيرد که اين در نهايت سبب سقوط قيمت مي‌شود و کسي که دوباره بايد توليدش را کم کند اوپک است زيرا مي‌خواهد قيمت را بالاتر نگه دارد.
وي افزود: ما (اوپک) مرتب در نوسانيم در حالي که قيمت ۶۰ دلاري بدون نوسان براي ما در بلندمدت بهتر است اما عملاً يک عده‌اي در اوپک ابزار اجراي سياست امريکا شده اند.
زنگنه به اين پرسش که آينده قيمت نفت را چگونه پيش‌بيني مي‌کنيد، پاسخ داد: به نظرم آمريکا دلش مي‌خواهد قيمت نفت بالا باشد و نمي‌خواهد قيمت پايين بيايد اما بايد منافع بلندمدت اوپک را در نظر داشته باشيم زيرا قيمت نفت بصورت مداوم بالا مي‌رود و افت مي‌کند و اين جريان تکرار مي‌شود.
پارس جنوبي ديگري نداريم
وزير نفت با بيان اين که پارس جنوبي ميداني است که ديگر تکرار نمي‌شود و همه واحدهاي آن توسعه يافته است، اظهار کرد: ما ۱۰ ميدان پارس جنوبي نداريم ميدان پارس جنوبي، همين ميدان است که همه واحدهايش توسعه يافته است و تمام سرمايه گذاري‌هايي که پس از آن انجام ميدهيم با هدف حفظ ميزان توليد است.
پاکستان به دليل سياسي از ما گاز نمي‌خرد
وي درباره بازار گاز پاکستان تصريح کرد: پاکستان به دلايل سياسي طرح را متوقف کرده و اين موضوع کاملاً روشن است که به دلايل سياسي نمي‌خواهد از ما گاز بخرد در حالي‌که قرارداد پاکستان معتبر است ولي آنها بدون هيچ مشکلي تخلف کردند و هيچ بهانه‌اي از لحاظ حقوقي براي ما قابل قبول نيست و حق ما است که شکايت کنيم.

«تجارت» از تاثير تصميم ترامپ بر بازار ساخت‌وساز گزارش مي‌دهد
گروه راه و مسکن: سه شنبه هفته گذشته بود که ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا اعلام کرد که اين کشور از برجام خارج مي‌شود. اين اقدام از همان روز نخست موجب طرح اين پرسش فراگير در بازارهاي مختلف چه اتفاقي خواهد افتاد. يکي از اين بازارها، بازار مسکن است. هرچند ماه‌هاي گذشته گزارش‌هايي از پيش رونق در بخش مسکن مشاهده مي‌شد، اما از آخرين ماه‌هاي زمستان سال گذشته همزمان با بروز نشانه افزايش قيمت در بازار، رکود نيز خود را نشان داد. بازار مسکن، بي‌ارتباط و مستقل از تغيير و تحولات ساير بازارهاي اقتصادي نيست ضمن آنکه، مجموعه‌اي از متغيرهاي بيروني و داخلي بر جهت‌گيري شاخص‌هاي اقتصاد مسکن تاثير مي‌گذارد. 
کارشناسان مي‌گويند که بازار معاملات مسکن در دوره خروج آمريکا از برجام به يکي از دو مسير قابل پيش‌بيني، وارد مي‌شود. براساس اين نظرات چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار معاملات مسکن اين است که تقاضاي مصرفي خريد مسکن به نوعي، اختيار عمل بيشتر از گذشته پيدا مي‌کند. همچنين پيش‌بيني شده که تقاضاي سرمايه‌اي و ميل به سفته‌بازي در بازار ملک مسکوني، نسبت به سال گذشته، کاهش پيدا کند. شرايطي که در بازار مسکن با مهار شدن سفته‌بازي‌هاي ملکي دوران رونق، رقم مي‌خورد در نهايت تورم شديد ماه‌هاي اخير در اين بازار را به کنترل در مي‌آورد و از اين بابت به نفع خريداران مصرفي خواهد شد.
آخرين گزارش‌ها نشان مي‌دهد که شيب رشد ماهانه قيمت مسکن طي ۴ ماه گذشته، دو برابر يک سال قبل از آن بود و پرش‌هاي پي در پي در سطح قيمت آپارتمان‌هاي فروشي در تهران باعث شد قدرت خريد مسکن در شروع سال جاري دست‌کم ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت کند. از طرف ديگر با فضاي رواني و اقتصادي ايجاد شده خروج آمريکا از برجام، تاثير بر تقاضاي سرمايه‌اي خريد ملک خواهد داشت، شرايط براي تثبيت قيمت مسکن دست‌کم طي يکي دو ماه آينده فراهم مي‌شود. در اين ميان ورود بازار معاملات مسکن به شرايط خاص ماه مبارک رمضان که همه ساله به شکل سنتي، حجم معاملات مسکن به دليل خروج دست‌جمعي دو سمت عرضه و تقاضا از اين بازار، کاهش پيدا مي‌کند، اين نظر را تقويت مي‌کند.
با اين حساب مي‌توان گفت که از چند روز آينده، حجم مراجعه به فايل‌هاي در نوبت فروش در بنگاه‌ها باز هم کاهش پيدا خواهد کرد. کاهش هيجان تقاضاي خريد نقطه قوت بازار مسکن است که در کنار انتظار ناشي از خروج آمريکا از برجام براي کمتر شدن تقاضاي سرمايه‌اي خريد ملک، شانس بازار براي ماندن در فاز رونق را تقويت مي‌کند. 
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که طي سال گذشته و پس از بروز رونق در بازار مسکن تقاضاي خريد در بنگاه‌ها افزايش پيدا کرد. هرچند که به نسبت رشد تقاضاي خريد، حجم معاملات افزايش آنچناني پيدا نکرد. وضعيت سال گذشته باتوجه به مساعد نبودن بازارهاي رقيب براي جذب سرمايه‌گذار در آن زمان، تقاضاي سرمايه‌اي را نيز به سمت بازار مسکن کشاند، اما اکنون، انتظار آن است که تقاضاي سرمايه‌اي در بازار مسکن کاهش پيدا کند.
از طرف ديگر بر پايه برخي گزارش‌هاي موجود هرچند هيجان تقاضاي مصرفي خريد نسبت به ماه‌هاي پاياني سال گذشته کاهش پيدا کرده، اما اين، بيشتر ناشي از پرش‌هاي صورت گرفته در سطح قيمت مسکن است. اگر شرايط براي ثبات نسبي قيمت در ماه‌هاي آتي فراهم شود، خانه‌اولي‌هاي مجهز به وام يکم، گروه موثر و پرحجمي‌هستند براي آنکه دور موتور رونق در بازار معاملات مسکن را در سطح قابل قبولي افزايش دهند.
حرکت به سوي ثبات قيمتي
در همين حال عضو کميسيون عمران مجلس، با بي اثر خواندن خروج آمريکا از برجام در مسائل اقتصادي کشور، گفت: بازار مسکن مسير خود به سمت ثبات قيمتي طي کرده و تحت تاثير هيچ موضوعي قرار نمي‌گيرد. يوناتن بت کليا در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به خروج آمريکا از برجام، گفت: خروج آمريکا از برجام تاثيري در بازارهاي ما نداشته و به آشفتگي قيمت‌ها منجر نمي‌شود. اين نماينده مجلس با بيان اينکه وضعيت نابه سامان بازار مسکن متاثر از مولفه‌هايي همچون کمبود واحد مسکوني است، افزود: خروج آمريکا از توافق برجام به رشد قيمت مسکن و نابه ساماني قيمت‌ها نمي‌انجامد. بت کليا با تاکيد بر ضرورت برخورد با هر نوع رفتاري که به بروز تنش در بازار و التهاب قيمتي در آن مي‌شود، افزود: اگر اظهار نظرهاي منفي صورت نگيرد بازار ما به هيچ وجه درگير تنش‌هاي قيمتي نخواهد شد. وي ادامه داد: بازار مسکن مسير خود به سمت بهبود قيمت‌ها و ثبات نرخي را در پيش گرفته و به طور حتم اين مسير با توفيق طي خواهد شد. 
کاهش قيمت مسکن در ماه رمضان
همچنين رئيس اتحاديه املاک استان تهران‌ گفت: قيمت‌ مسکن در ماه رمضان به ويژه در بازار رهن و اجاره تثبيت‌ مي‌شود و در برخي از مناطق نيز شاهد کاهش قيمت نيز خواهيم بود. براساس گزارش اقتصاد آنلاين، مصطفي‌قلي‌ خسروي با تأکيد بر اينکه بايد استدلال‌هاي درست و صحيحي از وضعيت بازار مسکن ارائه کنيم، گفت: مردم و متقاضيان مسکن بايد در اين بازار صبورانه‌ اقدام کنند و با عجله در اين بازار سرمايه‌گذاري نکنند. وي گفت: زماني که مردم و يا مشاوران املاک مي‌گويند گراني در اين بازار ايجاد شده تمامي‌کالاها‌ گران مي‌شود، بنابراين بايد صبورانه در اين بازار کارها را پيش ببريم. خسروي اظهار کرد: قيمت‌ مسکن در ماه رمضان به ويژه در بازار رهن و اجاره تثبيت‌ مي‌شود و در برخي از مناطق نيز شاهد کاهش قيمت نيز خواهيم بود. خسروي با بيان اينکه ميزان تسهيلات مسکن به ويژه در بافت‌هاي فرسوده براي خريد مسکن کافي نيست، گفت: بايد تسهيلات خريد در اين بازار افزايش يابد تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد‌.
تاثير تصميم ترامپ قابل پيش بيني نيست
از طرف ديگر فردين يزداني، کارشناس حوزه اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: آينده بازار مسکن تحت تاثير خروج ترامپ از برجام به عوامل مختلف سياسي و اقتصادي بستگي دارد و با توجه به اينکه هنوز تصوير واضحي از فضاي بين‌المللي چه در حوزه سياست و چه در حوزه اقتصاد بعد از اين اقدام رئيس‌جمهور آمريکا مشخص نيست، نمي‌توان با صراحت اعلام کرد که اين تصميم چه اثري بر بخش مسکن خواهد داشت.  يزداني ادامه داد: احتمالاتي درخصوص وضعيت پيش‌روي بازار مسکن در کوتاه‌مدت و بلندمدت مي‌توان در نظر گرفت که مي‌تواند اثر خود را به اشکال مختلفي بر بازار مسکن داشته باشد. اين کارشناس مسکن ادامه داد: در کوتاه‌مدت اين احتمال وجود دارد که تحت تاثير ايجاد نااطميناني در بازارها، بخشي از تقاضاي سرمايه‌اي از بازار مسکن خارج شود؛ هرچند تقاضاي مصرفي همچنان در بازار حضور دارد، اما خروج تقاضاي سفته‌بازي و سوداگرانه از بازار مسکن احتمالا سطح قيمت‌ها در اين بازار را به‌صورت نسبي تحت‌تاثير قرار مي‌‌دهد و منجر به کاهش يا دست‌کم ثبات قيمت‌ها مي‌شود. يزداني ادامه داد: با اين حال در صورت تغيير شرايط موجود مبني بر اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران اين احتمال نيز وجود دارد که با تنگ‌تر شدن مجراي مبادلات اقتصادي ايران با فضاي بين‌المللي بخشي از نقدينگي موجود در جامعه وارد بازار مسکن شود و تقاضا براي خريد ملک به‌عنوان بازار با درجه ريسک کمتر، افزايش يابد.

طرح نوسازي و بهسازي صنايع در سال 97 ادامه مي‌يابد
گروه صنعت، معدن و تجارت: دولت به دنبال اين است تا نوسازي واحدهاي صنعتي را همچنان ادامه دهد. سال گذشته، اولين سالي بود که طرح نوسازي و بهسازي صنايع توسط دولت اجرايي شد. سال 96 البته دومين سالي بود که شبکه بانکي کشور براساس طرح‌هاي دولت اقدام به پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي کشور کردند. هدف گذاري صورت گرفته، حمايت از واحدهاي توليدي کوچگ و متوسط کشور بود و ماموريت بانک‌ها، تامين نقدينگي اين واحدها از طريق پرداخت تسهيلات. 
سال گذشته در ابتدا قرار بود که سه طرح حمايتي تحت عناوين «رونق توليد»، «بهسازي و نوسازي صنايع» و «حمايت از توليد و اشتغال» با اعتباري معادل ۵۰ هزار ميليارد تومان مدنظر قرار گيرد. اين طرح‌ها به ترتيب مربوط به رونق توليد ۱۰ هزار واحد صنعتي با اعتباري معادل ۲۰ هزار ميليارد تومان، نوسازي و بهسازي ۵۰۰۰ واحد صنعتي با اعتباري معادل ۱۰ هزار ميليارد تومان و حمايت از توليد و اشتغال ۱۰ هزار بنگاه اقتصادي و تامين مالي ۶۰۰۰ واحد نيمه تمام با پيشرفت فيزيکي حداقل ۶۰ درصد بود. نوسازي و بهسازي صنايع يکي از برنامه‌هاي اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ١٣٩٦ تلقي و بر اجراي آن توسط مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکيد شد؛ مساله‌اي که به گفته آن‌ها نياز جدي و مبرم صنعت کشور است؛ چرا که با فرسوده شدن بسياري از تجهيزات و واحدهاي صنعتي امکان رقابت توليدات صادرات‌گرا براي واحدهاي مربوطه وجود ندارد و صنعت کشور در اين زمينه با چالش جدي روبرو شده است.
استمرار طرح نوسازي و بهسازي صنايع
با اين حال و با وجود اينکه از ابتداي سال گذشته بارها و بارها بر طبل اجراي طرح ۱۰ هزار ميلياردي نوسازي و بهسازي ۵۰۰۰ واحد صنعتي کوبيده شد، اما با رسيدن به روزهاي پاياني سال و به اذعان برخي مسئولان اين طرح را شکست خورده تلقي شد، طرحي که از زمان آغاز آن تا پايان سال ۱۳۹۶ در مجموع به ۱۸۵ واحد صنعتي رقمي‌معادل ۶۲۰ ميليارد تومان پرداخت شد؛ طرحي که قرار بود بر اساس آن تا سقف ۱۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي به ۵۰۰۰ واحد صنعتي متقاضي پرداخت شود. در همين رابطه رضا رحماني، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ايسنا، با اعلام استمرار طرح نوسازي و بهسازي صنايع، بيان کرد: اين طرح در سال جاري نيز اجرايي مي‌شود و درحال حاضر جهت تصويب ميزان تسهيلات در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي است که به زودي ابلاغ مي‌شود.
با اين حال با وجود اذعان به شکست طرح نوسازي و بهسازي صنايع در سال گذشته دنباله اين طرح به سال جاري منتقل شده و در مجموع از ۱۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي در نظر گرفته شده، تا پايان فروردين ماه سال جاري بيش از ۶۶۰ ميليارد تومان به واحدهاي توليدي متقاضي پرداخت شده است.
ميزان پرداخت تسهيلات در طرح نوسازي
در حالي طرح نوسازي و بهسازي صنايع در سال گذشته با پرداخت مبلغي معادل ۶۲۰ ميليارد و ۸۸ ميليون تومان به ۱۸۵ واحد صنعتي مدنظر قرار گرفت که ادامه اين طرح به سال جاري منتقل شده و در مجموع تا پايان فروردين ماه سال جاري تاکنون به ۲۰۱ واحد توليدي مبلغي معادل ۶۶۰ ميليارد و ۶۸۹ ميليون تومان پرداخت شده است. اين طرح در حالي طي سال جاري ادامه يافته است، که در سال گذشته مسائل مختلفي در ارتباط با شکست آن مطرح و اعلام شد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور استمرار اين طرح در سال جاري از مجلس شوراي اسلامي‌درخواست کرده‌اند که در استمرار و اجراي طرح مذکور آن‌ها را ياري کند.
سال ۱۳۹۶ دومين سالي بود که شبکه بانکي براي حمايت از بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و تامين مالي ويژه براي توليد ورود کرد و در کنار تسهيلات عمومي‌که به بخش‌هاي مختلف اقتصادي در طول سال پرداخت مي‌کند اين بخش‌ها مورد توجه قرار گرفت و از سهم مشخصي برخوردار شدند. در عين حال سال گذشته اولين سالي بود که طرح نوسازي و بهسازي نوسازي و بهسازي در دستور کار قرار گرفت؛ هرچند که به نوعي طرح مذکور در پايان سال شکست خورده تلقي شد و از زمان آغاز طرح نوسازي و بهسازي صنايع تا پايان سال ۱۳۹۶ در مجموع به ۱۸۵ واحد صنعتي رقمي‌معادل ۶۲۰ ميليارد تومان پرداخت شد؛ طرحي که قرار بود بر اساس آن تا سقف ۱۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي به ۵۰۰۰ واحد صنعتي متقاضي پرداخت شود.
هدف گذاري طرح نوسازي در سال گذشته
در ابتداي سال گذشته در مجموع قرار بر اين بود که به منظور حمايت از بنگاه‌هاي کوچک و متوسط سه طرح حمايتي تحت عناوين "رونق توليد"، "بهسازي و نوسازي صنايع" و حمايت از توليد و اشتغال" با اعتباري معادل ۵۰ هزار ميليارد تومان مدنظر قرار گيرد. اين طرح‌ها به ترتيب مربوط به رونق توليد ۱۰ هزار واحد صنعتي با اعتباري معادل ۲۰ هزار ميليارد تومان، نوسازي و بهسازي ۵۰۰۰ واحد صنعتي با اعتباري معادل ۱۰ هزار ميليارد تومان و حمايت از توليد و اشتغال ۱۰ هزار بنگاه اقتصادي و تامين مالي ۶۰۰۰ واحد نيمه تمام با پيشرفت فيزيکي حداقل ۶۰ درصد بود.
نوسازي و بهسازي صنايع يکي از برنامه‌هاي اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاري تلقي و بر اجراي آن توسط مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکيد شد. مساله‌اي که به گفته آنها نياز جدي و مبرم صنعت کشور است، چراکه با فرسوده شدن بسياري از تجهيزات و واحدهاي صنعتي امکان رقابت توليدات صادرات‌گرا براي واحدهاي مربوطه وجود ندارد و صنعت کشور در اين زمينه با چالش جدي روبرو شده است.
کاهش تعرفه و تقويت توليد داخل، ضامن نوسازي 
در همين ارتباط ابوالفضل روغني‌گلپايگاني، رييس کميسيون صنعت اتاق ايران در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» درباره اهميت نوسازي ماشين‌آلات و تجهيزات در توسعه صنعتي با تاکيد بر اينکه نوسازي در رشد بهره‌وري نقش مستقيم دارد، گفت: در سال‌هاي ابتدايي خريد ماشين‌آلات بهره‌وري توليد بالاست اما هزينه‌هاي استهلاک در صورت‌هاي مالي وجود دارد که تاثير مستقيم بر هزينه‌هاي توليد مي‌گذارد اما بعد از گذشت ۱۰ سال با فرسوده شدن تجهيزات، بهره‌وري ماشين‌آلات کاهش پيدا مي‌کند و هزينه استهلاک جاي خود را به هزينه‌هاي نگهداري مي‌دهد به نحوي که نسبت به سال‌هاي اول هزينه نگهداري افزايش زيادي پيدا مي‌کند.
اين عضو اتاق بازرگاني با تاکيد بر اينکه لزوم نوسازي و بروز کردن ماشين‌آلات هر ۵ سال يک‌بار احساس مي‌شود گفت: براي آنکه بهره‌وري توليد کاهش پيدا نکند بروزرساني صنايع هر ۵ سال يک‌بار ضروري است به طور مثال صنعت کاغذ در دنيا هر ۵ سال يک بار در زمينه فناوري و ماشين‌آلات دوباره بازيابي انجام مي‌دهد. در کشور ما نيز به بروزرساني در پالايش و مهندسي دوباره در صنايع کاغذ نياز است.
روغني گلپايگاني درباره چگونگي حمايت دولت از توليدکنندگان براي افزايش بهره‌وري و نوسازي صنايع گفت: دولت به شيوه‌هاي غيرمستقيم همچون کاهش تصدي‌گري و نظارت بيشتر مي‌تواند به ساماندهي وضعيت توليد در کشور کمک کند. علاوه بر اين دولت با وضع تعرفه‌هاي مناسب مي‌تواند ورود فناوري و ماشين‌آلات را به کشور ارزان و آسان کند. با تامين منابع بانکي ارزان‌قيمت مي‌تواند صنايع ماشين‌سازي داخلي را تقويت و افزايش سرمايه‌گذاري در اين زمينه را تسهيل کند.


غضنفري مطرح کرد؛
وزير اسبق صنعت با اشاره به تجربه دور قبلي تحريم‌ها عليه کشورمان، پيشنهادهاي بيست‌گانه‌اي را براي مديريت هرچه بهتر بازار ارز ارائه داد.
خروج آمريکا از برجام و تهديد رييس جمهور اين کشور به بازگشت تحريم‌ها عليه کشورمان که کاملا قابل پيش بيني بود، شرايط تجربه شده‌اي را براي اقتصاد کشور ايجاد خواهد کرد و در صورت بهره گيري صحيح و دقيق از دستاوردهاي دور قبلي تحريم‌ها، مي‌توان دور جديد تحريم‌ها را نيز با فشار کمتري پشت سر گذاشت. 
در همين ارتباط، مهدي غضنفري، که در دور قبلي تحريم‌ها عليه کشورمان، سکان وزرات صنعت، معدن و تجارت را در دست داشت، با تکيه بر تجربه آن دوره، پيشنهادات بيست گانه‌اي را براي مديريت هرچه بهتر و موثرتر بازار ارز ارائه داد.
وي در گفتگو با مهر با بيان اينکه مسئولين کشور بايد بسرعت سياستهاي اقتصادي خود را بررسي و شيوه‌هاي موثرتري را براي تامين نيازهاي مصرف کنندگان واقعي ارز برگزينند، اظهار کرد: بايد دقت نمود گرچه مديريت فرايندها و سياستهاي ارزي کشور، از جمله وظايف بانک مرکزي مي‌باشد اما با يک نگاه سيستماتيک، کاملا واضح است که در چنين شرايطي تنها بخش کوچکي از راه حل در اختيار بانک مرکزي است. اگر بخواهيم يک تعبير فيزيکي از نقش همه بازيگران در اين ماجرا بدست دهيم مي‌توان به دواير متحدالمرکز يا دواير تو در تو اشاره کرد که در مرکز آن بانک مرکزي و در ساير دواير، بازيگران ديگر حضور دارند.
غضنفري گفت: با فرض بودنِ بانک مرکزي در وسط يا لايه اول اين دشواريها، در لايه دوم، همه دستگاههاي اجرايي و دولتي قرار دارند که بايد سياستهاي خود را همسو با نيازهاي شرايط تحريمي‌تنظيم نمايند. بعلاوه در لايه سوم، قواي مقننه و قضاييه قرار دارند که بايد سازوکارهاي مقابله با تحريمها را ساده و اثربخش کنند و در خارجي‌ترين لايه، بخش خصوصي و مردم هستند که معمولا در صورتي که لايه‌هاي قبلي کار خود را خوب انجام داده باشند، به همراهي و مشارکت موثر با آنها پرداخته و کارشان را نسبتا درست انجام مي‌دهند.
وي ادامه داد: با فرض پذيرش اين مدل چند لايه‌اي، پيشنهادات مختلفي براي هر يک از اين لايه‌ها وجود دارد.
وي پيشنهاد اول را ايجاد فضاي تبادل ارزي عنوان کرد و گفت: بانک مرکزي بايد هر چه سريعتر، مرکز مبادله ارزي را با حضور نمايندگان همه بانکهاي عامل، دستگاههاي مسئول توليد، تجارت و خدمات کشور همچون سازمان توسعه تجارت، سازمان گمرک ايران، سازمان ماليات، اتاق بازرگاني، نماينده تشکل صرافان و نمايندگان ساير دينفعان احيا نموده و با تنظيم مقررات لازم، محيطي شايسته براي ملاقات و گفتگوي صاحبان عرضه و تقاضا يعني دارندگان و متقاضيان ارز فراهم نمايد به گونه‌اي که بتدريج تبادل همه گونه ارزي در آنجا رقم خورده و نيازهاي مشروع ارزي توليدکنندگان، تجار و مردم بدرستي پاسخ گرفته و آنها مجبور به تامين ارز خود در بازارهاي غيررسمي‌نباشند. تدبير ايجاد مرکز مبادله ارزي، براي بهم رساني فروشندگان و خريداران ارز، در وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۱ در پي شدت گرفتن تحريمها بود و تجربه نشان داد که بخوبي توانست از پس ماموريتش برايد. ما همه تجربه مراحل مختلف ايجاد و عملياتي شدن آنرا ثبت کرده‌ايم که در آرشيو وزارت صنعت موجود است. دولت مي‌تواند آنرا به همان شکل و يه بصورت جديدي راه اندازي نمايد.
وزير اسبق صنعت از مديريت مصارف ارزي بعنوان پيشنهاد دوم نام برد و اظهار کرد: گروه‌بندي و اولويت‌بندي کالاهاي وارداتي (شامل غذا و دارو و نيز مواد خام توليد تا کالاهاي مصرفي و کالاهاي لوکس) و نيز اولويت‌بندي خدمات ارزبر (شامل خدمات پزشکي، حمل و نقل، مهندسي، آموزشي، سفر ، گردشگري و امثال آن) با دقت انجام شود. دولت با بکارگيري سيستمهاي يکپارچه و هوشمند بايد اطمينان حاصل نمايد که اظهارات و اتفاقات، مويد يکديگر بوده و در صورتيکه وجوه ارزي با نرخهاي متفاوت در اختيار واردکنندگان قرار گرفته است، کالاي مربوطه اولا وارد کشور شده و ثانيا با قيمت اعلام شده بدست مصرف کننده رسيده است. در اين روزها بيم آن مي‌رود که بيش‌اظهاري نيازهاي ارزي بدلايل مختلفي جريان يافته و موجب اتلاف منابع ارزي گردد.
غضنفري تخصيص متناسب ارز را مورد تاکيد قرار داد و اظهار کرد: وضعيت ارزي کشور اين روزها به علل گوناگون، ناهمگن است و هر وجه ارزي (چه ارز دولتي و چه ارز صادرکننده) که به مرکز مبادله ارزي برسد سفرنامه و تاريخچه مخصوص به خود دارد لذا نمي‌توان همه را با يک چوب راند. به اين دليل، نظامنامه مرکز مبادله ارزي بايد اجازه دهد که تخصيص ارز در اولويت کالايي و خدماتي پايين تر، قيمت بالاتري داشته باشد. مثلا برخي از وجوه ارزي بصورت دلار و در يک کشور غير-همسو قابل تحويل است و برخي وجوه ديگر بصورت ارزهايي غير از دلار و در يک کشور همسو. قاعدتا اين دو گونه وجه ارزي از نظر واردکننده هم ارزش نيستند.
وي مديريت بازارهاي مهم را داراي اهميت بالايي عنوان کرد و افزود: نظر به اهميت تامين به موقع نياز ارزي واردکنندگان و توليدکنندگان، بيم آن مي‌رود که توليدکنندگان و واردکنندگان نتوانند به موقع ثبت سفارش کرده و يا ارز مورد نياز خود را دريافت کنند. لذا لازم است دولت و دستگاههاي مربوطه ضمن رصد مرتب بازارهاي مهم کشور از بابت کفايت موجودي و سهولت دسترسي، بدنبال رشد و تعادل چهار بازار اقتصادي کشور يعني بازار ارز، بازار کالا، بازار پول و بازار سرمايه باشند.
وزير اسبق صنعت بر لزوم توسعه جغرافياي تبادلات ارزي در شرايط فعلي تاکيد و گفت: اين روزها هر شهروند ايراني براي آباداني و رفاه برخي کشورهاي مسير تجاري ما، مبلغي را بطور ناخواسته پرداخت مي‌کند!! اين مبلغ در قالب هزينه‌هاي اضافي است که بابت تبديل دلار به درهم و يا هزينه‌هاي تجاري ديگر، اخذ مي‌شود. لازم است با بررسي مجدد نقشه جغرافيايي تبادلات ارزي کشورمان، راهکارهاي ديگري براي انتقال ارز با تاکيد بر مبادلات يورويي را بجوييم. از جمله مي‌توان با فعال کردن ظرفيتهاي بالقوه مناطق آزاد و اصلاح قوانين آنها، فرصتهاي تبادل تجاري بيشتري فراهم کنيم. همچنين اين روزها فرصتهاي جديد توسط رمزارزها و يا ارزهاي ديجيتال فراهم شده است که لازم است بطور جدي مراحل تحقيقاتي و عملياتي آنها در دستور کار قرار گيرد.
وي ممانعت از قاچاق کالا را نيز از الزامات شرايط فعلي برشمردو ادامه داد : لازم است هر چه سريعتر و دقيق‌تر مفرهاي خروج غيرقانوني ارز شناسايي شده و براي ساماندهي آنها چاره جويي شود. از جمله اينها، اعمال راه حلهاي اجتماعي- اقتصادي براي کاهش فرايندهاي غيرقانوني از جمله قاچاق کالاست.
غضنفري به لزوم جايگزيني خدمات ارزبر اشاره و اظهار کرد: همچنين بايد استفاده از خدمات ارزبر بويژه خدمات فني و مهندسي، گردشگري ايرانيان در خارج از کشور و حمل و نقل ساماندهي شود. متاسفانه مبالغ ارزي صرف شده براي بهره‌گيري از خدمات ارزبر در ساليان گذشته رو به فزوني گذاشته و براي آن چاره جويي موثري صورت نگرفته است.
پيشنهاد هشتم وزير اسبق صنعت، کنترل خروج سرمايه از کشور است؛ وي در اين زمينه گفت: ناامني براي سرمايه گذاري و يا احساس ناامني تقريبا اثرات سوء يکساني براي جذب سرمايه‌هاي ارزي دارد. بعلاوه به دلايل مختلف، خروج ارز از کشور براي اقامت و يا سرمايه گذاري در کشورهاي خارجي بعضا قابل توجه و نگران کننده است. اين موضوع جنبه‌هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي داشته و براحتي قابل اصلاح نيست. اما غفلت از آن (همانگونه که تاکنون غافل بوده‌ايم) موجب خسارات بسياري در کشور است و از جمله موجب کاهش چگالي سرمايه، چگالي کارآفرين و چگالي توليد دانش بنيان در کشور مي‌شود.
عضو هيات علمي‌دانشگاه علم و صنعت در ادامه، مديريت درآمد ارزي را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در لايۀ دستگاههاي اجرايي لازم است تمامي‌تصميمات، پروژه‌ها و اقدامات ارزبر آنها بازنگري شده و براي تک تک شرکتهاي دولتي (که متاسفانه بار بر ملت هستند)، تکاليف درآمدزايي سالانه ارزي مشخص شود. اين تصميمات بايد با دقت رصد شده و جلوي ريخت و پاشهاي آنها گرفته شود. متاسفانه سالهاست بسياري از شرکتهاي دولتي، مظهر و سمبل تباهيدگي هستند و بدلايل مختلف به اتلاف منابع مشغولند. بديهي است براي پيروزي در چالش ارزي سخت پيش رو، نيازمند شرکتهايي هستيم که چابک و آگاه باشند. يعني يار باشند و نه بار.
دهمين پيشنهاد وي، توسعه صادرات غيرنفتي است؛ وي در اين زمينه تاکيد کرد: بايد مشوقهاي شفاف و قابل قبولي براي صادرکنندگاني که ارز خود را به مرکز مبادله ارزي مي‌آورند اعطا شود. يکي از اين مشوقها مثلا مي‌تواند در قالب اجازه فروش ارز آنها به واردکنندگان با قيمت توافقي و در مرکز مبادله ارزي باشد. ضمنا در بسياري از اوقات، منظور از فروش ارز، ارز فيزيکي نيست بلکه دسترسي به منبع ارز صادرکننده است. کلا بايد با درآمد زايي ارزي به مثابه يک وظيفه شرعي برخورد شود. اينجانب با انجام تحقيق مفصلي در سال ۱۳۹۳ نشان دادم که با کمي‌تلاش بيشتر مي‌توانيم با استفاده از ارز صادرات غيرنفتي، نيازهاي ارزي کشور را رفع نماييم. مجموعه اين تحقيق را بصورت کتابي در قالب «استقلال ارزي» در اختيار معاون اول محترم رييس جمهور قرار دادم و ظاهرا ايشان آنرا در اختيار بانک مرکزي قرار داد، اما نظر به خوشبيني بيش از حد، نسبت به برجام، هيچگاه در دستور کار قرار نگرفت و عملياتي نشد.
غضنفري بر لزوم حضور ارزي بانکها در اين برهه تاکيد کرد و گفت: مدتي است بدليل طرح خواسته‌ها و انتظارات از بانکها و ناتواني آنان در تامين اين خواسته‌ها، برخوردهاي تندي با آنان صورت گرفته و بتدريح نقش بانکها بعنوان تسهيلگر ريالي و ارزي کم رنگ شده و نهايتا از جايگاه «راه حل» به جايگاه «مسئله» سقوط کرده اند. در اين شرايط لازم است بانکهاي عامل با نقش پررنگ تري به کمک بانک مرکزي بيايند.
پيشنهاد بعدي وزير اسبق صنعت، حفظ اقتدار بانک مرکزي است؛ وي اظهار کرد: به نظر مي‌رسد تقبيح و توبيخ مقامات بانکي کشور و از همه مهمتر مقامات بانک مرکزي راه درستي براي اصلاح امور نيست و موجب تضعيف جايگاه آنان خواهد شد. لذا در اين شرايط جز همدلي و همکاري و انتقاد سازنده و ارائه راهکارهاي اجرايي، چارۀ ديگري موثر نمي‌افتد. تحريم بانک مرکزي کشورها اگر بي سابقه نباشد کم سابقه است و بايد شرايط را بدرستي درک کنيم.
وي در ادامه به موضوع پيمانهاي دو جانبه اشاره و تاکيد کرد: هر چند پيمانهاي دوجانبه و چندجانبه ارزي تاکنون موفق نبوده‌اند اما بايد با طراحي مجدد آنها و بارگيري موضعي نسخه اصلاح شده آنها، به مقابله با تحريمهاي ظالمانه رفت.
غضنفري همچنين بازاريابي نفتي را مورد اشاره قرار داد و گفت: از همين الان بايد براي شروع مجدد تحريمهاي آمريکا از جمله عدم خريد نفت ايران که تاثير زيادي بر بازار ارزي دارد، آماده شد. برخي راهکارها در اين راستا ممکن است قراردادهاي بلندمدت، سوآپ، حضور فعالتر بخش خصوصي و سيستمهاي هوشمند نظارتي باشد.
 ساختار هوشمند مديريت تحريم، پانزدهمين پيشنهاد وزير اسبق صنعت است که با تکيه بر تجربه تحريم‌هاي قبلي مطرح کرد و گفت: ساختار مديريت تحريمها و مقابله با آن نيازمند بازنگري است. ساختار جديد بايد هوشمند و با اختيارات بالا باشد. البته با توجه به اتهامات و نگرانيهايي که معمولا پس از حل مشکل وجود دارد، لازم است نوعي ضمانت براي حفظ آبرو و حرمت افراد درگير در کار وجود داشته باشد. در عين حال نبايد فراموش کرد که بيش از همۀ دستگاهها و مردم، اين سران سه قوه هستند که بايد درگير موضوع شده و دقت نمايند مسائل با اولويت بالا در مسير حل قرار گرفته و وقت و انرژي خود و زيرمجموعه‌هايشان را درگير موضوعات کم اهميت و نامسئله‌ها نکنند.
عضو هيات علمي‌دانشگاه علم وصنعت، مديريت نقدينگي را نيز در شرايط فعلي داراي اهميت ويژه خواند و اظهار کرد: نقدينگي کشور از يکسو عدد بسيار بالايي است که چون سيلاب بي‌مهار مي‌تواند هر از چندگاهي تخريبي را در جايي بوجود آورد. و از سوي ديگر، افزايش قيمت ارز، موجب نقدينه‌خواهي جديدي است که بدون آن، ظرفيتهاي توليدي معطل مي‌ماند. ايجاد تعادل ميان اين موضوعات متعارض، نيازمند روشهاي هوشمند و بهره گيري از توان همه متخصصان است.
وزير صنعت دولت دهم در ادامه ، بر لزوم کم هزينه شدن دولت اشاره کرد و گفت: در لايه‌اي کمي‌دورتر، هزينه‌هاي بسيار بالاي دولت در اداره کشور است که هر ساله فزوني گرفته و همه بودجه کشور به بودجه جاري تبديل کرده است و با انتشار اوراق قرضه، کشور را در مرز بدهکاري بزرگ قرار مي‌دهد. اين موضوع بظاهر نامرتبط مي‌تواند ساير تدابير را بي اثر کند. فرايندهاي تباهنده بسياري در ساختار دولتها بوجود آمده است که کار اصلي آنها عملا تباهيده کردن منابع است و مستقيم و يا غيرمستقيم مانع رشد اقتصادي و نهايتا موجب کاهش ارزش پول ملي است. در اين باره قبلا تحت عنوان «بالندگي و تباهندگي در حکمراني اقتصادي» مطالبي را منتشر کرده‌ام که جاي بحث آن در اينجا نيست.
غضنفري ديپلماسي فعال و سرزنده را نيز مکمل اقدامات فوق برشمرد و اظهار کرد: کمتر کسي است که امروز به اثربخشي ديپلماسي عزتمند و خردمندانه اميد نداشته باشد. اينکه سکوت پيشه کنيم و اجازه دهيم ايران‌هراسي فراگير شود موجب موفقيت دشمنان ما مي‌گردد. ديپلماسي کشور با درس گرفتن از شکستها و موفقيتهاي گذشته بايد راه نوين خودش را با جديت آغاز کند.
وزير اسبق صنعت، همدلي و وحدت را لازمه عبور از شرايط فعلي عنوان کرد و گفت: شروع دولت يازدهم با حجم عظيمي‌از اتهامات به مسئولين گذشته و ادعاهاي بي پايه شروع شد و هم اينک مشهود است که چنين روشهاي تخريبي جز کوتاه شدن دست دولت از انتقادات سازنده، دستاوردي برايش نداشته است. لازم است دلسوزان کشور، شرايط نوين کشور را درک کرده و با کنار گذاشتن روشهاي تخريبي، راه نويني براي اتحاد و هم انديشي در کمک به دولت براي خروج از چالش‌ها يافته و اجرايي کنند. بديهي است که منش و روش بهبود يافته دولت بايد آغازگر چنين راهي باشد.
پيشنهاد بيستم و پاياني اين عضو هيات علمي‌دانشگاه، توجه به مردم است؛ وي تصريح کرد: زندگي با اميد و نشاط حق همه مردم ايران است. مردم کشورمان صبور و با گذشت هستند. آنها همواره نقش خود را بدرستي ايفا کرده و هم اينک نيز با سربلندي آماده‌اند فداکارانه در پاي عزت و شرف کشور بايستند. نظام جمهوري اسلامي‌هم نشان داده که با اقتدار و عزت، بسياري از مشکلات پيچيده را حل کرده است.
وي گفت: بديهي است در اين مقطع تاريخي هم لازم است همه مسئولين و گروههاي سياسي، فارغ از نگاه جناحي و حزبي و باندي، و با وحدت کلمه، وارد ميدان شده و با مردم همراهي کرده تا انشاءا... بر مشکلات فايق آيند.


سران کشورهای اروپایی در گفتگو با رئیس‌جمهور تاکید کردند؛
پس از آنکه ترامپ اعلام کرد که دولتش در راستاي اثبات پيمان شکني شيطان بزرگ از برجام خارج شده، مذاکراتي در اين زمينه صورت گرفته که بيشترين آنها از سوي رييس جمهور کشورمان بوده است.رئيس جمهوري اسلامي‌ايران، در گفت‌وگوي "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان با وي، با تاکيد بر اين‌که "منافع تهران در برجام بايد به‌طور دقيق و صريح، مشخص و تضمين شود"؛ از اتحاديه اروپايي و به‌ويژه آلمان، فرانسه و انگلستان خواست در فرصت محدود، موضع قاطع خود را درباره چگونگي تامين و تضمين منافع ايران در برجام بعد از خروج آمريکا از اين توافق، اعلام کنند.حجت‌الاسلام حسن روحاني در تماس تلفني "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان تصريح کرد: منافع ايران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، گاز، پتروشيمي‌و روابط بانکي، به‌طور روشن و صريح بايد مشخص و تضمين شود.وي اظهار داشت: اين موضوعات که مي‌تواند به حفظ برجام کمک کند، بايد در فرصت چندهفته‌اي، در نشست وزراي خارجه و گروه‌هاي کارشناسي ايران و کشورهاي اتحاديه اروپا بررسي و نهايي شوند.رئيس جمهور روابط تهران – برلين را همواره دوستانه و سازنده خواند و گفت: در دوره جديد نيز از گسترش بيش از پيش روابط دو کشور استقبال مي‌کنيم.روحاني با اشاره به نقش سازنده و تاثيرگذار آلمان در مذاکرات برجام به‌عنوان يک قرارداد مهم چندجانبه، خروج يک‌جانبه آمريکا از اين توافق را اقدامي‌خلاف مقررات بين‌المللي، ناپخته و خارج از عرف دانست و تصريح کرد: اگر بنا باشد توافقي که با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد تاييد شده، با يک بدعهدي و اين‌گونه زير پا گذاشته شود، تبعات آن در عرصه بين‌الملل زيان‌بار خواهد بود.
لزوم برخورد منطقي 
صدر اعظم آلمان نيز در اين تماس تلفني با ابراز تاسف از خروج آمريکا از برجام، تاکيد کرد: موضوع خروج آمريکا از برجام مشکلي است که ايجاد شده اما بايد با آن منطقي برخورد کرد و اتحاديه اروپا همچنان به اين توافق پايبند خواهد بود و از ايران نيز درخواست دارد به آن پايبند بماند. 
آنگلا مرکل گفت: حفظ و پايداري توافق برجام براي اروپا از اهميت بسياري برخوردار است.وي با تاکيد بر اهميت نشست کارشناسان و وزيران خارجه ايران و سه کشور اروپايي و رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا، گفت: در اين نشست‌ها بايد کاملا جزئيات مشخص و بر اجراي دقيق آنها تاکيد شود.صدراعظم آلمان همچنين خواهان تقويت گفت‌وگوهاي ايران و آلمان درباره موضوعات منطقه‌اي شد.
ايستادگي در برابر دولت آمريکا 
از سوي ديگر رييس جمهور در تماس تلفني رجب طيب اردوغان رييس جمهور ترکيه با تاکيد بر ضرورت ايستادگي در برابر يکجانبه گرايي دولت آمريکا، گفت: آمريکايي‌ها بايد بدانند که به راحتي و بدون پرداخت هزينه نمي‌توانند از توافقات و تعهدات بين المللي خود خارج شوند. روحاني ضمن اشاره به اين‌که «برجام توافق مهم بين المللي در راستاي توسعه ثبات و امنيت جهاني و پيمان عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي است»، اظهار کرد: جمهوري اسلامي‌ايران به اذعان ۱۱ گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي‌از ابتدا و به طور کامل به همه تعهدات خود در برجام پايبند بوده و به آن‌ها عمل کرده است.وي برجام را توافقي ۷ جانبه و مورد تاييد سازمان ملل متحد برشمرد و افزود: متاسفانه دولت آمريکا در ادامه بدعهدي‌هاي خود، يکطرفه از اين قرارداد بين المللي خارج شد و انتظار ما از همه رهبران جهان اين است که اين اقدام را محکوم کنند.وي با اشاره به اين‌که «امروز آن‌چه براي ايران اهميت دارد، بهره برداري و استفاده کامل از منافع برجام پس از خروج آمريکا از اين قرارداد است»، خاطرنشان کرد: اروپا و بويژه ۵ کشور طرف مذاکره با ايران بايد در فرصت کوتاه باقي مانده به طور روشن اقدامات و مواضع خود را براي جبران خروج آمريکا از برجام مشخص و اعلام کنند.رئيس‌جمهور اظهار کرد: هرگونه تحريم جديد عليه ملت ايران از سوي آمريکا برخلاف مقررات بين المللي و قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل است.وي با اشاره به اين‌که «نبايد اجازه داد تا دولت آمريکا قوانين داخلي خود را به ديگر کشورها تحميل کند»، گفت: ايران و ترکيه همواره مانند دو برادر صميمي‌در برابر اقدامات غيرقانوني در جامعه بين الملل ايستادگي کرده و در شرايط مختلف در کنار يکديگر خواهند بود.
تلاش براي حفظ برجام
رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه نيز برجام را توافقي موفق در جهان دانست و با تاکيد بر ضرورت تلاش در راستاي حفاظت از آن، گفت: ترکيه تصميم دولت آمريکا مبني بر خروج از برجام را نادرست و اشتباه دانسته و به طور رسمي‌اعلام کرده که به هيچ عنوان آن را نمي‌پذيرد.وي با بيان اين‌که «آمريکا خود بازنده اصلي و نهايي اين تصميم اشتباه خواهد بود»، موضع جمهوري اسلامي‌ايران در قبال آن را سازنده و مدبرانه دانست و گفت: مذاکره براي حفظ و ادامه برجام براي امنيت و ثبات منطقه و جهان بسيار مفيد و لازم است و در اين راستا ترکيه از هيچ کمکي دريغ نخواهد کرد.اردوغان توسعه روابط اقتصادي، همکاري‌هاي بانکي، استفاده از پول ملي در مناسبات تجاري و گسترش تجارت ترجيحي ميان ايران و ترکيه را پس از خروج آمريکا از برجام بسيار حائز اهميت برشمرد و اظهار داشت: بايد با اراده محکم براي حفاظت اقتصادهاي دو کشور از دخالت ديگران تلاش کنيم.
فرصت محدود اروپا
همچنين رئيس‌جمهور در تماس تلفني «امانوئل مکرون» رئيس‌جمهور فرانسه ، نقض عهدهاي مکرر آمريکا از ابتداي توافق مهم برجام را سرشکستگي تاريخي براي دولت اين کشور برشمرد و تاکيد کرد: اروپا در شرايط کنوني فرصت بسيار محدودي براي حفظ برجام در اختيار دارد و بايد هرچه سريعتر موضع روشن و قاطع خود را نسبت به تعهداتش در برجام، مشخص و اعلام کند.روحاني گفت: برجام در نتيجه تلاش‌هاي طولاني و مستمر از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ حاصل شد و بواسطه تأييد آن در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، توافقي بين‌المللي است.روحاني با سخيف دانستن اقدام رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر اعلام خروج از برجام، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران ضمن پايبندي صد در صدي به تعهدات خود در برجام، دستيابي به منافع ملي را دنبال کرده و خواهد کرد؛ اما متاسفانه طرف مقابل در اجراي تعهدات، عملکرد رضايت بخشي نداشته است.رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه وزراي خارجه و گروه‌هاي کارشناسي ايران و کشورهاي اتحاديه اروپا بايد در مدت کوتاه چند هفته‌اي با جلسات مکرر مسائل مربوط به حفظ برجام را بررسي و به تصميمي‌واضح و شفاف برسند، گفت: بايد منافع ايران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، روابط بانکي، سرمايه‌گذاري‌ها و بيمه به طور روشن و صريح مشخص و تضمين شود.
ابراز تاسف از تصميم ترامپ
مکرون نيز با ابراز تاسف از تصميم ترامپ مبني بر خروج آمريکا از برجام، گفت: کشورهاي اروپايي در عکس‌العملي جمعي اعتراض خود را نسبت به اين تصميم اعلام کردند.رئيس‌جمهور فرانسه با بيان اينکه "تصميم ترامپ حتي موجب ايجاد تضاد بزرگي در آمريکا شده است"، بر ضرورت حفظ چارچوب برجام و پايبندي همه طرف‌ها به تعهداتشان تاکيد کرد و افزود: اروپا به طور منسجم براي پايداري و حفظ برجام تلاش خواهد کرد.وي با تاکيد بر اينکه "با گسترش همکاري‌ها مي‌توانيم در زمينه چگونگي فعاليت‌هاي فراتر از برجام برنامه‌ريزي کنيم"، اظهار کرد: همکاري گسترده ايران و اروپا براي تقويت صلح و امنيت منطقه‌اي بسيار حائز اهميت است.


جريان انقلابي تضعيف نشود
رهبر انقلاب اسلامي‌مهمترين وظيفه مسئولان فرهنگي را تقويت روحيه انقلابي در جوانان دانستند و با تأکيد بر لزوم پشتيباني از جريان عظيم نيروي انقلاب، افزودند: گفتند: نبايد در محيطهاي دانشگاهي و فرهنگي، جريان انقلابي تضعيف، و جريان مقابل آنها تقويت شود.به گزارش ايلنا، بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آيت‌ا... حاج شيخ غلامرضا يزدي (فقيه خراساني) که در تاريخ ۳۰ مرداد ۹۶ برگزار شده بود، در محل اين همايش در يزد منتشر شد.رهبر انقلاب با اشاره به برکات حضور آيت‌ا... حاج شيخ غلامرضا يزدي در يزد و حضور فعال آن عالم زاهد و متقي در عرصه خدمات اجتماعي و کمک به فقراي شهر حتي فقراي يهودي و زرتشتي، گفتند: اين‌گونه رفتارها و خدمات در دنياي مادي امروز مهجور است و تنها دين اسلام است که به پيروان خود مي‌آموزد انسانها حتي اگر به دين ما معتقد نباشند در خلقت شبيه به ما و در سختي‌ها نيازمند کمک ما هستند و از هر کس که با اسلام انس بيشتري دارد، چنين خدمات و کمک‌هايي بيشتر سر مي‌زند.آيت‌ا... خامنه‌اي با تأکيد بر لزوم انتقال اين مفاهيم ارزشمند به نسل رو به رشد و معرفي شاخص‌هايي از زندگي بزرگان در مقابل حجم انبوه تبليغات مضرّ و اغواگر، افزودند: در مقابل صداهاي گمراه‌کننده و تصويرهاي فريبنده‌اي که در دنياي امروز براي منحرف‌کردن نسل جوان وجود دارد، خوشبختانه ظرفيت و امکان هدايت و رويش نسل جوان نيز وجود دارد.

بازديد از نمايشگاه کتاب
همچنين رهبر معظم انقلاب اسلامي‌به مدت يک‌ساعت و نيم از سي‌ويکمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران بازديد کردند. در اين بازديد که آقاي صالحي وزير ارشاد نيز حضور داشت، حضرت آيت ا... خامنه‌اي از ۵۰ غرفه ديدن کردند و ضمن گفت‌وگو با ناشران و شنيدن نکات و دغدغه‌هاي آنان در جريان تازه‌هاي نشر قرار گرفتند.رهبر انقلاب اسلامي‌پس از بازديد، در سخنان کوتاهي، کتاب و کتابخواني را يکي از ضرورتهاي زندگي آحاد مردم بويژه جوانان دانستند و افزودند: نقش کتاب يک نقش بي‌بديل است، البته بهترين کتابها، کتابي است که انسان را به سمت خداوند و ارزشهاي والا و انقلابي هدايت کند، و اميدواريم کتاب جايگاه حقيقي خود را در جامعه بيابد.

گفت‌وگوي برجامي‌اردوغان و پوتين
رجب اردوغان و ولاديمير پوتين رؤساي جمهور ترکيه و روسيه حول موضوع خروج آمريکا از برجام و مساله سوريه به صورت تلفني گفت‌وگو کردند.به گزارش ايسنا از آناتولي، اردوغان و پوتين در اين گفت‌وگوي تلفني با اشتباه دانستن تصميم آمريکا براي خروج از توافق هسته‌اي، اين توافق را يک موفقيت ديپلماتيک شايسته حفاظت ارزيابي کردند.رؤساي جمهور دو کشور همچنين نسبت به تشديد درگيري‌ها طي روزهاي اخير در سوريه ابراز نگراني کردند.رجب طيب اردوغان در اين تماس تلفني آغاز دور جديد رياست جمهوري پوتين در روسيه را نيز به وي تبريک گفت.

 آمريکا به دنبال فاز جديد حمله به ايران 
رئيس سازمان بسيج سازندگي گفت: آمريکا با خروج از برجام مي‌خواهد فاز جديدي از حمله به ايران را شروع کند.به گزارش ايسنا، سردار نعمان غلامي‌در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با اشاره به خروج آمريکا از برجام اظهار کرد: دشمن مي‌خواهد ميان مردم و نظام فاصله بياندازد. يکي از حوزه‌هاي نبرد دشمن جنگ اقتصادي است.وي ادامه داد: تقاضاي ما از مسئولين اين است که نظام و ملتي که در پيشينه خودش افتخار دفع خطر و دفاع مقدس را دارد، ملتي که در تاريخ خودش دفع پيچيده‌ترين و خطرناکترين جنگ نيابتي را در پيرامون خودش دارد که در اوج قله قدرت اين شر را از کيان جمهوري اسلامي‌ايران دفع کرده، ملتي که در پيشينه و تاريخ خودش جلوه‌هاي بي بديلي از افتخار دارد که پابرهنگان عالم به آن اقتدار کردند و ملتي که تاثير انقلاب را در عالم گسترش داده در شرايط کنوني آمريکا فاز جديد حمله‌شان براي يورش به کشور را با خروج از برجام آماده کردند، نيازمند توجه بيشتري هستند.غلامي‌گفت: مسئولين در مقابل دشمنان بياستند؛ چون آن‌ها مي‌خواهند به ما برجام موشکي تحميل کنند. 

آمريکا ۹ فرد و شرکت ايراني را تحريم کرد
وزارت خزانه‌داري آمريکا تحريم‌هايي عليه شش فرد حقيقي و سه فرد حقوقي ايران اعمال کرد.به گزارش ايلنا از خبرگزاري فرانسه، آمريکا شش فرد و سه شرکت ايراني از جمله يک صرافي را به فهرست تحريم‌هاي خود اضافه کرد.استيون منوچين، وزير خزانه‌داري آمريکا با ادعاي اين‌که اين افراد و شرکت‌ها بخشي از يک شبکه‌ ارزي گسترده براي تامين مالي نهادهاي نظامي‌ايران بوده‌اند، گغت که اين شبکه صدها ميليون دلار را به ارزهاي ديگر تبديل کرده‌اند.وي مدعي شده است که بانک مرکزي ايران هم در اين امر همکاري داشته است.بر اساس اين گزارش، اعمال تحريم عليه اين ۹ فرد و شرکت، در چارچوب تحريم‌هاي جاري آمريکا است و ارتباطي به خروج آمريکا از برجام ندارد.

تحريم مديران کميته امداد از سوي آمريکا
رئيس کميته امداد با تاکيد بر ريشه يابي دلايل فقر در کشور گفت: دلايل فقر در هر منطقه متفاوت است و براي رفع آن رويکرد علمي‌نياز است. به گزارش ايسنا، سيدپرويز فتاح با اشاره به تحريم مديران کميته امداد توسط دولت آمريکا اظهار کرد: قرار گرفتن نام مسئولان اين نهاد در ليست تحريم‌هاي اين کشور نشان دهنده خدمات مطلوب اين نهاد انقلابي است. هر اقدامي‌در جامعه که به فقرزدايي ختم شود به مثابه مبارزه با استکبار جهاني است.

رییس خانه احزاب تشریح کرد؛

رئيس خانه احزاب با بيان اين‌که «موقعيت حزبي ما ضعيف است»، گفت: وقتي يک کلمه «تکرار مي‌کنم» نارضايتي‌هاي اجتماعي را به حرکت درمي‌آورد يعني به لحاظ توسعه يافتگي سياسي عقب هستيم.

به گزارش ايسنا، حسين کمالي در همايش علمي‌تحزب و توسعه با اشاره به اين‌که «نبود احزاب حلقه مفقوده در توسعه کشور است»، اظهار کرد: در هر گفت‌وگويي به اين نقيصه اشاره شده است اما به چگونگي خروج از اين وضعيت چندان توجه نشده است.

رئيس خانه احزاب خاطرنشان کرد: موقعيت حزبي ما به قدري ضعيف است که احزاب اداره کننده صحنه سياسي کشور نيستند و يک کلمه «تکرار مي‌کنم» نارضايتي‌هاي اجتماعي را به حرکت درمي‌آورد. اين يعني به لحاظ توسعه يافتگي سياسي عقب هستيم. وي با اشاره به اين‌که «حزب موجب افزايش مشارکت مي‌شود»، گفت: تنوع احزاب موجب مي‌شود که مردم حق انتخاب پيدا کنند. حق انتخاب نيز اولين شايسته توسعه انساني است. من معتقدم بايد احزاب با ديدگاه‌هاي مختلف وجود داشته باشند، همديگر را تحمل کرده و حرف هم را گوش کنند و با هم رقابت کنند تا مردم از بين آن‌ها دست به انتخاب بزنند. حتي اگر مردم انتخاب اشتباه کردند بايد به آن انتخاب احترام بگذاريم؛ زيرا مردم در مرحله بعد اشتباه خود را تکرار نمي‌کنند. نبايد کسي خود را قيم مردم بداند و به جاي آن‌ها تصميم بگيرد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به اين‌که «ما بايد نگاه خود را نسبت به احزاب تغيير دهيم»، خاطرنشان کرد: موضوع فعاليت احزاب، سياست است اما احزاب سعي مي‌کنند که بگويند خيلي هم سياسي نبوده و دنبال قدرت نيستيم در حالي‌که احزاب براي تشکيل دولت آمدند. احزاب آمده‌اند تا قاعده گردش نخبگان را شکل دهند، نخبگان هم بايد تغيير کنند نه اين‌که تا آخر عمر در مسئوليت خود بمانند. وي تصريح کرد: احزاب بايد براي اداره کشور برنامه داشته باشند. وجود حزب سايه يک نعمت است براي حزب حاکم چون اشکالات را بيان کرده و برنامه‌ها را نقد مي‌کند. وي گفت: ما در احزاب شاهد شخص‌گرايي و شخص‌پرستي هستيم در حالي‌که بايد از اشخاص عبور کنيم و به برنامه‌ها برسيم. مردم هم بايد به برنامه‌ها راي دهند نه به کسي که بهتر است. احزاب هم بايد ياد بگيرند که رقابت برنامه‌اي با ساير احزاب داشته باشند. رئيس خانه احزاب در پايان اظهار کرد: در قانون احزاب، تشکل‌هاي سياسي، مدني و صنفي با هم جمع شده‌اند در حاليکه ماهيت اين تشکل‌ها متفاوت است و ما در خانه احزاب با نمايندگان مجلس در حال مذاکره براي اصلاح اين قانون هستيم.



وزير اطلاعات:

وزير اطلاعات به مواضع‌ آمريکايي‌ها اشاره کرد و گفت: خروج آمريکا از برجام براي وزارت اطلاعات و مسئولان روشن بود و اين‌گونه اقدامات هيچ تأثيري براي اسلامي‌نخواهد داشت و روزبه‌روز و سال‌به‌سال علي‌رغم همه دست‌اندازهايي که بر سر راه انقلاب ايجاد مي‌شود، مسير انقلاب را طي کرده و خواهد کرد. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام‌ سيد محمود علوي ادامه داد: ملت بزرگ ايران دريافته است که رسيدن به اهداف با پرداخت هزينه خواهد بود و با توکل به خداوند در نقطه يأس و نااميدي به پيروزي خواهد رسيد و با رهنمودهاي مقام معظم رهبري سيلي سختي به دشمنان خواهد زد. وي عزت و ذلت جامعه را در گرو عملکرد ملت‌ها دانست و افزود: بايد با مطالعه تاريخ اقوام گذشته از آن‌چه مورد اختلاف و دو دستگي آن‌ها شده است، بپرهيزيم و بر نکات وحدت‌آفرين گذشتگان تمسک کنيم. وزير اطلاعات با اشاره به تاريخچه عملکرد انقلابي و عزت بخش مردم هرمزگان در مبارزه با استبداد و استکبار و همراهي با انقلاب شکوهمند اسلامي‌و اقدامات علما و نخبگان در پيدايش آن، تصريح کرد: حضور روشنگرانه علما در اين خطه نيز موجب پيوند تنگاتنگ مردم با انقلاب شد. وي وحدت شيعه و سني و پيوند آن‌ها با يکديگر را يکي از ثمرات و نتايج انقلاب اسلامي‌اعلام کرد و گفت: مسيرهاي پيموده شده براي تشکيل انقلاب راهنماي روشنگري براي آيندگان خواهد بود تا بدانند مردم هرگونه هزينه‌اي را براي صيانت و حراست از انقلاب داده‌اند تا اين انقلاب پابرجا بماند.



يادگار امام راحل گفت:

يادگار امام راحل گفت:هرچه مي‌خواهد بشود،اما عزت ما نبايد دستخوش طمع شود، البته عزت به تندروي نيست بلکه عزت به خرد است.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام سيدحسن خميني در پنجمين اجلاس عمومي‌شوراي عالي استان‌ها گفت: قطعا دوام نظام جمهوري اسلامي‌ايران به دينداري و مردم‌سالاري است. بر همين اساس هرچه اين دو رکن تضعيف شود در حقيقت تضعيف پايه‌هاي نظام است.

وي افزود: حضور دين در عرصه اجتماع پيام انقلاب است. به شکلي که در ميان انقلاب‌هاي بزرگ و کوچکي که در دنيا واقع شده و بسياري از آن‌ها نيز ايدئولوژيک بوده همچون انقلاب‌هاي روسيه، فرانسه، چين و ساير انقلاب‌ها، انقلاب ايران به عنوان آخرين انقلاب قرن بيستم پيام بزرگ بازگشت دين به عرصه جامعه را داشته است. اين اتفاق در مقطع زماني رخ داد که نيمي‌از جهان با پارادايم عبور از دين و دين گريزي مواجه بود؛ در حقيقت انقلاب ايران نقطه بطلاني است بر همه چيزهايي که مجموعه‌هاي ضد ديني القا مي‌کردند. يادگار امام با اشاره به حضور مردم در صحنه‌هاي مختلف انقلاب گفت: بي ترديد حضور خردمندانه با حضور هيجان مدارانه فرق مي‌کند. جمهوري اسلامي‌ايران از آغازين روزها خود را در معرض يک آزمايش خردمندانه مردمي‌قرار داد. به اين ترتيب مردم سالاري و حضور مردم در جامعه ما يک واقعيت بي بديل و يک دست گره‌گشاست به شکلي که هر کجا مردم حضور داشتند گره‌ها باز شده است. قطعا آن روزي که مردم هستند مسئولين اثر دارند. حضور مردم در عرصه هدايت و حمايت جامعه جز دو رکن اصلي نظام جمهوري اسلامي‌ايران است. وي درباره نقش جايگاه شوراها گفت: برخي اظهار مي‌کنند که شوراها تمرين دموکراسي هستند اما شوراها تمرين دموکراسي نيستند بلکه همه دموکراسي نظام جمهوري اسلامي‌هستند. شما نمايندگان هويت جمهوري اسلامي‌هستيد و شوراها همه حيثيت جمهوري اسلامي‌هستند؛ چراکه همه حيثيت جمهوري اسلامي‌ايران به مردم سالاري است. اگر مردم باشند هيچ کسي توان ضربه زدن به نظام اسلامي‌را ندارد.

سيدحسن خميني خاطر نشان کرد: هرگاه نسبت به عزت ملي تزلزلي نشان داديم بدانيم با يکي از دستاوردهاي بزرگ جامعه بازي کرده‌ايم و نمي‌توان اين دستاورد بزرگ را حفظ کرد مگر با همدلي، انسجام و وحدت. مي‌توانيم عزت و توانايي جامعه اسلامي‌و برون رفت از بحران‌ها را جز با انسجام، وحدت کلمه و اتحاد مردم حل کنيم. ترديد ندارم هر گلويي، هر دستي،‌ هر قلم و تريبوني که نفرت پراکني مي‌کند و جامعه را چند شقه و از انسجام دور مي‌کند خواسته و ناخواسته در راستاي اهداف ايران‌ستيزان و دشمن حرکت مي‌کند. يادگار امام تاکيد کرد: شوراها نماد مردم سالاري هستند اما اين همه چيز نيست. شورا بايد نمايندگي مردم را نيز به درستي انجام دهد. يکي از اتفاقات مهمي‌که مي‌تواند صورت گيرد اين است که شوراها حتي مي‌توانند زبان انتقادات مردم هم باشند. لازم نيست مردم وقتي انتقادي دارند در ميدان شهر جمع شوند بلکه شوراها بايد زبان آن‌ها باشند. هويت جمهوري اسلامي‌بر دو رکن دينداري که در قالب ولايت فقيه جلوه مي‌کند و مردم سالاري است و قطعا عزت اسلامي‌بزرگترين دستاورد ما است.



سيد حميد کلانتري

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي

خروج آمريکا از برجام با تصميم قلدرمأبانه ترامپ يک فرصت تاريخي و يک پيروزي بزرگ براي ديپلماسي اروپا و ايران براي ورود به توسعه همکاريهاي مشترک به سوي يک تعامل اقتصادي مستقل از امريکا را فراهم ساخته است. آمريکا با اين تصميم نابخردانه رييس جمهور دروغگو و هوچي گرش، در يک انزواي بزرگ بين المللي در مقابل شوراي امنيت، اتحاديه اروپا، هم پيمانان غربي و کشورهاي بزرگ و قدرتمندي چون چين، روسيه خروج آمريکا از برجام با تصميم قلدرمأبانه ترامپ يک فرصت تاريخي و يک پيروزي بزرگ براي ديپلماسي اروپا و ايران براي ورود به توسعه همکاريهاي مشترک به سوي يک تعامل اقتصادي مستقل از امريکا را فراهم ساخته است. آمريکا با اين تصميم نابخردانه رييس جمهور دروغگو و هوچي گرش، در يک انزواي بزرگ بين المللي در مقابل شوراي امنيت، اتحاديه اروپا، هم پيمانان غربي و کشورهاي بزرگ و قدرتمندي چون چين، روسيه و هند قرار گرفته است. شرايطي که شايد قبل از برجام، ايران تا حد زيادي در دولت گذشته گرفتار آن شده بود. ديپلماسي مبتني بر عقلانيت، تدبير و بررسي‌هاي کارشناسي بين المللي توسط دولت تدبير و اميد و وزارت امور خارجه با هدايت و حمايت مقام معظم رهبري و همراهي مجلس شوراي اسلامي، با يک تعامل وسيع و گسترده مذاکرات چند جانبه طاقت فرساي 22 ماهه به توافق 1+5 رساند و ايران را از تحريم‌هاي شوراي امنيت رها و زمينه بازگشت موثر اقتصادي و سياسي ايران را به عرصه بين الملل و به ويژه در تعامل با غرب فراهم ساخت و موجب اقتدار هرچه بيشتر ايران اسلامي‌شد. هرچند که در دوره پسابرجام شاهد بدعهدي‌ها و آزار و اذيت‌هاي بازدارنده براي اجراي برجام از طرف آمريکا و بعضي از هم پيمانانش، بانکهاي اروپايي و تعدادي از شرکت‌ها و بنگاههاي موثر اقتصادي تحت فشار آمريکا بوديم و متأسفانه در داخل هم بعضي هم‌صدا با آنان به تخريب يا تضعيف برجام پرداخته بودند ولي رفتار هوشمندانه دولت و دستگاه ديپلماسي کشور و بزرگان نظام موجب برخوردها، تعاملات و مذاکرات اثربخش و گسترده ايران با کشورهاي مختلف به ويژه کشورهاي عضو معاهده برجام و تلاش در جداسازي صف آنان از آمريکا بود و نتيجه بزرگ و ستودني آن، محکوم شدن آمريکا در عرصه بين المللي و انزواي اين ابرقدرت شد به گونه‌اي که فقط رژيم صهيونيستي و کشور مرتجع عربستان از او حمايت کردند. حتي 63 درصد افکار عمومي‌در درون آمريکا نيز با تصميم خروج آمريکا از برجام مخالفت کردند و در مقابل رييس اتحاديه اروپا بلافاصله با موضع گيري قاطع و بي نظير خود، از برجام حمايت و از دولت و ملت ايران درخواست پايداري در برجام و اجراي آن را کرد.موضع گيري صريح، سريع و سنجيده و قاطع رئيس جمهور محترم پاسخ قاطعي به تصميم مستکبرانه و ماجراجويانه ترامپ بود و به خوبي آحاد ملت را به وحدت، همراهي و همکاري براي بهره برداري از دستاوردهاي اين رخداد و شرايط جديد کرد و از اروپا خواست که در بازده زماني چند هفته اي، همراهي و موضع همراه خود را با برجام اعلام کند. نکته بسيار مهم و حائز اهميت که امروز نظام، کشور و ملت ما با آن روبرو شده، اين است که از شرايط پيش آمده بتواند بهره برداري حداکثري کند و پيشنهادات زير به نظر مي‌رسد مورد درخواست و تأکيد بسياري از نخبگان، دلسوزان، مديران و ملت شريف ايران است.تلاش همه جانبه به سوي وحدت، وفاق، تعاون و مشارکت ملي در حل مسائل و مشکلات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي با هدايت مقام معظم رهبري و پيشتازي سران قوا و همکاري نخبگان، انديشمندان، علماء، نهادهاي غيردولتي و اصحاب رسانه يا توسعه فرهنگ گفتگو و همکاري و پرهيز از هرگونه رفتار و روشهاي تخريبي از جريانهاي سياسي متفاوت. امروز همه اصلاح طلبان، اصولگرايان، اعتدال گرايان و جريانهاي فکري ملي و استاني و همه عناصر موثر در دولت و مجلس بايد دست در دست هم براي اعتلاي کشور و رفع مشکلات مردم تلاش کنند.

دولت بايد با چند تصميم انقلابي با همکاري دستگاه قضايي با مفسدين اقتصادي برخورد و فضاي کسب و کار مناسب و توام با سهولت را پيش روي بخش خصوصي، تعاوني و سرمايه گذاران داخلي و خارجي باز کند و به مديران صديق و توانا جرأت اقدامات موثر و توام با ريسک پذيري بدهد. دولت بايد با تدابير مناسب، اميد بخش و اطمينان آفرين، راه را براي هدايت سرمايه‌هاي خرد و بزرگ از مسير سوداگري و خريد و فروش ارز و سکه با اصلاح رويه‌هاي بانکي، به سوي سرمايه گذاري‌هاي مفيد توليدي تغيير دهد تا توليد در کشور رونق بگيرد.

بديهي است که ما در کشور سرمايه و نقدينگي کم نداريم بلکه بايد فضاي امنيت، سرمايه گذاري و توليد و جو اميد ، بهبود و درآمد آفريني را توسعه داد.

اگر ايران در تعامل با کشورهاي اروپايي و آسيايي براي تداوم حضور در برجام به نتايج روشني برسد يا نرسد، يکي از بهترين و سهل الوصول‌ترين راهکار اشتغال و درآمدزايي در کشور، توسعه گردشگري است و بايد شرايط و فضاي استقبال گسترده از گردشگران خارجي را فراهم کرد تا با يک مديريت صحيح و بهره برداري اصولي از جاذبه‌ها، ظرفيت‌ها و مراکز گردشگري و اقامتي و بوم گردي و توسعه آنها توسط بخش خصوصي و تعاوني، شاهد آثار اقتصادي همه جانبه آن باشيم .

نکته قابل تأمل و توجه در توفيق نظام و دولت در جلب مشارکت اقتصادي و اجتماعي مردم، گسترش اعتماد عمومي‌و اعتلاي سرمايه اجتماعي با احترام، اعتماد و اميددادن به مردم به ويژه جوانان و زنان و پرهيز از برخوردهاي تنگ نظرانه و يأس آفرين با آنان است. لازمه اين کار بالا بردن شرح صدر و آستانه تحمل فرهنگي واجتماعي درتأمين فضاي آزاد و با نشاط درهمه محيط‌ها در چارچوب قانون اساسي است. البته اقدامات ضروري ديگري از جمله تلاش در کوچک سازي و چابک سازي دولت، تحول اداري، اختياردادن به مناطق و استانها، اصلاح نظام بانکي و بيمه اي، اصلاح روشهاي فرهنگي به ويژه برنامه‌هاي کليشه‌اي و ناموفق در صدا و سيما، تغيير فضاي فرهنگي مساجد و مراکز مذهبي در جذب جوانان با گرايش‌هاي مختلف، آزادي عملي بيشتر رسانه‌ها و مطبوعات و باز گذاشتن دست مديران صديق و فعال براي خدمت و موارد مشابه است.



امير افسردير

Aafsardeyr@gmail.com

خروج آمريکا از برجام تاثير مستقيمي‌در حوزه خودرو ندارد به دليل اين‌که ما با خودروسازان امريکايي تعامل گسترده‌اي نداريم و بزرگترين شريکي که در آمريکا حضور دارد رنو است و اگرچه سهم قابل توجهي در بازار ايران دارد اما به گونه‌اي نيست که بازار را از کار بيندازد. بيشترين تاثير تصميم ترامپ بر نقل و انتقالات بانکي است و تعداد اندکي بانک که با ايران کار مي‌کنند احتمالا در دريافت وجوه ايراني احتياط خواهند کرد و اين مشکل بزرگي براي ما خواهد بود. البته ريشه اين مشکل گريبان‌ خودروهاي پرتيراژ داخلي را خواهد گرفت. بنابراين خروج امريکا از برجام در اين شرايط بازار خودرو را با چالش رو به رو خواهد کرد مگر اين که اروپايي‌ها در اين شرايط راه حل مياني قائل شوند زيرا اين تحريم مربوط به ايالات متحده است و نه شوراي امنيت، بنابراين بسياري از کشورها مي‌توانند به آن عمل نکنند و اگر چنين اتفاقي بيفتد خروج آمريکا در صنعت خودرو خيلي تاثيرگذار نخواهد بود.

خودروسازان بين‌المللي به دليل اينکه در امريکا قرار ندارند و تنها شاخه آنها اوپل است نمي‌توانند تغييري در قرارداد خود ايجاد کنند اما از اين جهت که اين شرکت‌ها قطعات امريکايي دريافت مي‌کنند، آمريکا مي‌تواند آنها را جريمه کند و يا از اين شرکت‌ها امان نامه بگيرد. با توجه به ممنوعيت واردات و ادامه‌دار بودن اين روند احتمال افزايش قيمت خودروهاي وارداتي وجود دارد و به دليل اينکه قدرت خريد مردم کاهش يافته، اگر ارز هم تخصيص داده شود نيز بازار خودروهاي وارداتي با مشکل روبه رو شده است. سهم مشکلات داخلي در صنعت خودرو بيشتر از تصميمات خارجي است. در حال حاضر با وجود متغيري مانند ترامپ پيش بيني کردن هيچ بازاري ممکن نيست و تا زماني که نتوانيم در داخل مشکلات ارزي و تعرفه‌اي صنعت خودرو حل کنيم تصميمات خارجي تاثير چنداني نخواهند داشت.

از طرف ديگر با توجه به اينکه دولت اعلام کرده ارز را تامين مي‌کند بنابراين مشکلي در قيمت‌هاي خودرو نخواهيم داشت اما با توجه به فاصله نرخ دلار مبادله‌اي در سال گذشته و دلار 4200 توماني که ثابت شد، خودرو حدودا 10 درصد افزايش قيمت خواهد داشت. بازار خودرو در حال حاضر داغ نيست. به دليل انباشت سرمايه‌ در دست مردم، تقاضايي که براي خودرو به وجود مي‌آيد ناشي از سرمايه گذاري است نه مصرف و درواقع به دليل کمياب شدن دلار خريد خودرو در حال حاضر خاصيت سوددهي براي مردم دارد. در شرايط فعلي فروشندگان نيز تمايلي به فروش محصولات خود ندارند در واقع نوسانات دلار تاثير چشمگيري در بازار خودرو نداشته اما مشخصا قيمت‌هاي سال 97 گران‌تر از سال گذشته خواهد بود.


تجارت راهکارهاي مقابله با تبعات خروج آمريکا از برجام را بررسي کرد؛

گروه اقتصاد کلان: وقتی خروج آمریکا از برجام قطعی؛ بلافاصله فايل تصويري دور زدن تحريم‌ها دوباره در ذهن‌ها به تصوير کشيده شد. خروج آمريکا از برجام يعني اعمال تحريم‌هاي اقتصادي. تازه؛ اگر اروپايي‌ها نتوانند تضامين مناسبي به ايران ارائه کنند، خروج ايران از اين معاهده قطعي خواهد شد. اينجاست که دور زدن تحريم‌ها به عنوان مسئله مهم روز تبديل مي‌شود. نفت که تا پيش از اين در اقتصاد به عنوان اهرم پيش برنده عمل مي‌کرد؛ به تنها منبع اصلي درآمد ارزي کشور تبديل مي‌شود و اقتصاد تا گردن درطلاي سياه غوطه‌ور مي‌شود. دوباره دورزدن تحريم‌ها در صدر مسائل مهم برنامه‌ريزان اقتصادي قرار مي‌گيرد. کارشناسان معتقدند در اين ميان آنچه حائز اهميت است، عقلانيت در اقتصاد است. شرايط که اکنون اقتصاد کشور با آن مواجه است تنها با عقلانيت و کار کارشناسي قابل حال است. لذا عبور از تحريم‌ها و دچار نشدن به سرنوشت دولت‌هاي نهم و دهم تنها با اين موضوع محقق مي‌شود.

  • خاطرات تلخ دور زدن تحريم‌ها

دولتي‌ها و مردم از دور زدن تحريم‌ها دلخوشي ندارند! براي آنها دورزدن تحريم‌ها يادآور خاطرات تلخ است؛ گسترش فساد، ظهور افرادي به هويت نامشخص که از دور زدن تحريم‌ها به ثروت بادآورده رسيده بودند. آنها رشد نقدينگي افسار گسيخته و گسترش دلالي و واسطه‌گري را مرور مي‌کنند. پول کثيف و ظهور پديده‌هاي مثل مه‌آفريدها.

به اعتقاد کارشناسان دور زدن تحريم‌ها به شيوه دولت قبلي در حقيقت آوار مصيبت بر سر اقتصاد است. کارشناسان بر اين باورند که دولت با نگاه عبرت آموز به گذشته، دور زدن تحريم‌هاي اقتصادي را در شفافيت و تعامل با اقتصاد جهاني با وجود تحريم‌ها و همچنين رشد بخش خصوصي واقعي مي‌دانند. اکنون ديگر مثل گذشته نمي‌توان تحريم‌هاي اقتصادي را به راحتي دور زد؛ چرا که قوانيني همچون قانون کاتسا که به مادر تحريم‌ها يا سياچاله تحريم‌ها معروف همه راه‌هاي مقابله با تحريم‌ها را بسته است.

  • در راهکارهاي مقابله با تحريم‌ها

کارشناسان اقتصادي معتقدند که دولت بايد در دور زدن تحريم‌ها بازنگري کند تا به سرنوشت دولت قبلي دچار نشود. تحريم همواره فضاي تاريکي را براي اقتصاد ايجاد مي‌کند که وسوسه‌هاي فسادانگيز را افزايش مي‌دهد.

  • ايرادهاي دور زدن تحريم‌ها

مجيد شاکري، تحليل‌گر اقتصادي با اشاره به کارکردهاي نظام پوششي دور زدن تحريم در دور قبلي تحريم‌ها، دو ايراد اساسي اين نظام پوششي را مورد اشاره قرار داده و پيشنهاد جايگزيني را براي آن مطرح کرده است.

وي گفته است: معروف‌ترين و رسانه‌اي‌ترين پرونده فساد در شبکه‌هاي پوششي بيش از آنکه مصداق فساد باشد ناشي از عدم همکاري وزارت نفت، به دلائل سياسي، با متهم پرونده براي آزادسازي دارايي‌هايش بعد از تحريم شدن او بود. با اين حال قطعا مواردي از فساد در کليت فرايند دور زدن قابل نشان دادن است؛ چرا که ذات اين فرايند پتانسيل فساد دارد. اين فساد البته به همان ميزان که در جامعه تحريم شده نشر مي‌يابد، قابليت نشر در جامعه تحريم‌گر را دارد. سابقه برکناري پادشاه هلند و برادر ناپلئون توسط شخص ناپلئون به جرم فساد در فروش مجوز براي شکستن تحريم انگليس بوسيله اروپاي تحت زعامت فرانسه تنها يکي از ابعاد پيچيدگي‌هاي تحريم در عمق تاريخ است.

فساد اقتصادي باعث بروز تبعيض در جامعه، نابرابري بين طبقات جامعه و ايجاد يک طبقه نوکيسه و يک شبه مولتي ميلياردر شده مي‌شود.

وي به مسئله دوم اشاره کرده و گفته است: دور زدن در اصل، براي يک گروه، دسته و مانند آن که وظيفه پاسخگويي به نيازهاي اجتماعي و جايگاه حقوقي دولت ندارد مطابقت دارد. اگر چه عملکرد شبکه پوششي ايران نسبت به محدوديت‌هاي ويژه سال ٩٠، به لحاظ حجم انتقال «عالي» بود و اگر چه تحريم بانک مرکزي در همه تاريخ بي‌سابقه بوده( مگر بصورت نمادين در جنگ دوم) ولي باز هم اين ايراد عدم تطابق پا برجاست.

علاوه بر اين دو ايراد، به نکته‌اي ديگري اشاره کرده که دور زدن تحريم‌ها را با مشکل مواجه کرده است؛ آنطور که اين کارشناس اقتصادي به مهر گفته است: رژيم دور زدن تا حد زيادي بر استثناي مواد غذايي و بشر دوستانه در تحريم‌هاي دور قبلي تکيه داشت. اما اين بار و بعد از فعال شدن کاتسا به دليل تصريح اوفک در نبود اين استثناء، ممکن است اين مسير بسيار تنگ شود.

آنچه از اظهارات مجيد شاکري کارشناس اقتصادي استنباط مي‌شود، واژه فساد است؛ همه آنچه که مطرح شد اگر بر خلاف آن عمل شود، فساد مثل دوره قبلي بر ساختار اقتصادي کشور چتر خود را خواهد گسترانيد. ظهور نوکيسه‌هايي که مثل حالا اقتصاد پنهان گسترش يافته و تبعات آن دامن همه بازارها را گرفته است.

  • عدم شفافيت و نهادينه شدن فساد

آنطور که مهدي پازوکي، کارشناس اقتصادي گفته است: يکي از مسائلي که باعث نهادينه شدن فساد در اقتصاد کشور شده، عدم شفافيت است و اين مساله از مهمترين مشکلات اقتصاد ايران است.عدم شفافيت و نبود نظام آمار و اطلاعات دقيق، يکي از دلايل اصلي فرار مالياتي در اقتصاد ايران است، به طوري که در ايران نسبت ماليات بر توليد ناخالص داخلي تقريبا 8 درصد است در حالي که اين رقم در کشور ترکيه 20 درصد است، بنابرين مي‌توان گفت ايران بهشت دلالان و واسطه گران است و اگر سيستم مالياتي ما درست باشد اين فرار مالياتي کاهش مي‌يابد.

وي به ايلنا گفته است: عدم شفافيت از عوامل پايين بودن نرخ رشد اقتصادي، نامناسب بودن فضاي کسب و کار و جذب سرمايه گذار است بنابراين هرچه شفافيت و مبادله آزاد اطلاعات بيشتر باشد به نفع اقتصاد ملي ايران خواهد بود. ما امروز نياز به شفافيت و آزادي اطلاعات داريم و به جز اطلاعات شخصي افراد و اطلاعات مربوط به امنيت ملي اين امر بايد محقق شود، مثلا در مورد موسسات غيرمجاز پولي، افراد خاطي بايد سريعا محاکمه و به مردم معرفي شوند.

  • راهکارها

ايجاد روابط کارگزاري بانکي شفاف با کشورهاي همسو مثل چين و روسيه، اجراي انضباط اقتصادي، برقراري لابي‌هاي مفيد در سطح جهان و استفاده از ايراني‌هاي کارآمد مقيم خارج از مواردي بوده که کارشناسان براي دورزدن قانونمند به دولت توصيه مي‌کنند.

مجيد شاکري در اين باره گفته است: علت بالا بودن احتمال توفيق در برقراري روابط شفاف کارگزاري با چين و روسيه بر عکس دوره قبل، عواملي از جمله تغييرات تمدني رخ داده در اين سه سال، تحريم شدن روسيه با جنسي متفاوت از تحريم‌هاي ايران در اين سه سال، تغييرات رخ داده در نقشه ارزي ايران در سه سال گذشته، تحريم ناپذيري انتقال مالي چهار بانک اصلي چين به دلائل فني و نه سياسي، تحريم ناپذيري بانکهاي روس بدلائل جغرافيايي،... است.

اظهار نظر پازوکي بيشتر به مديريت اقتصادي در داخل کشور است.« سياست‌هاي ارزي کشور را مشخص کرده و نظام‌‌مند کنيم. اگر انضباط اقتصادي را در ايران حاکم کنيم با توجه به توان جامعه ايراني جهت حفظ توليد ملي قطعا موفق خواهيم شد تحريم‌هاي آمريکا را بي‌اثر کنيم.دولت بايد در سياست خارجي خود براي تعامل با جهان از نيروهاي کارآمدتر و لابي‌هاي مفيد در جهت منافع ملي استفاده کند.ايرانيان خارج از کشور بتوانند به سهولت و بدون مشکل وارد کشور شوند. ما اکنون ميليون‌ها ايراني در جهان داريم که بالاترين درآمد سرانه را دارند. کاري کنيم که حداقل در سال 30‌درصد اين افراد به ايران بيايند تا علاوه بر اينکه براي کشور ارز مي‌آورند با فرهنگ داخلي کشور خود آشنا ‌شوند.

دور زدن تحريم‌ها بايد به روز شود وگرنه اقتصاد دوباره دچار وسوسه‌هاي فساد انگيز می‌شود. اگر دولت پيرو همان سياست قبلي باشد، بي‌شک بايد منتظر ظهور پديده‌هاي مشکل‌زا با نسخه جديدتري باشيم.