جهانگيري در اختتاميه نمايشگاه کتاب تاکيد کرد؛

معاون اول رئيس‌جمهور گفت: سياست ما در حوزه فرهنگ يک سياست گشوده است ما معتقديم به انديشه رقيب هم بايد امکان فعاليت دهيم تا انديشه خودمان بارور شود.

به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در اختتاميه سي و يکمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران گفت: سياست ما در حوزه فرهنگ يک سياست گشوده است ما معتقديم به انديشه رقيب هم بايد امکان فعاليت دهيم تا انديشه خودمان بارور شود. نشر امري جمعي است و همه فعالان و دست‌اندرکاران آن اعم از نويسنده، ناشر، مولف، مترجم و... بايد مورد توجه قرار بگيرند. دولت و بخش خصوصي بايد به بالا بردن جايگاه کتاب فکر کند. تعطيلي هر ناشر يا کتابفروش ضربه‌اي است که فرهنگ کشور را هرف قرار مي‌دهد. در آغاز شکل‌گيري فضاي مجازي عده‌اي گفتند کتاب مي‌ميرد ولي مي‌بينيم که کتاب همچنان به حيات خود ادامه مي‌دهد.

وي گفت: با محدوديت نمي‌توان از آنچه که قبول نداريم يا با سليقه‌مان سازگار نيست جلوگيري کنيم. محدوديت هيچ‌گاه سازگار نبوده است. امروز هم مي‌بينيم بسياري از کتاب‌ها در کشورهاي فارسي‌زبان همسايه منتشر شده يا در فضاي مجازي به سرعت در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. هيچ کتابي نيست که برايش محدوديت ايجاد کرده باشيم و در دسترس مردم نباشد. دولت در عرصه حمايت از آزادي در فرهنگ راه خودش را ادامه مي‌دهد و در سياست‌ها شفاف خواهيم بود. کار اهل نشر را بايد به خودشان واگذار کنيم. مثل همين نمايشگاه کتاب. مميزي‌ها و مزاحمت‌ها هم بايد به حداقل برسد تا ناشر و مولف با خيال راحت به کارشان ادامه دهند.

معاون اول رئيس‌جمهور سپس با اشاره خروج آمريکا از برجام گفت: آمريکا با اين کار اعتبار بين‌المللي خودش را از بين برد و نه به اقشار عمومي‌خودش توجه کرد و نه به خواسته‌هاي متحدانش. بيش از ۶۰ درصد مردم آمريکا با خروج از برجام مخالف بودند. هم‌پيمانان آمريکا از کانادا تا شرق دور هم يکصدا ماندن برجام را مصلحت مي‌دانستند. آمريکا تنها با هماهنگي رژيم صهيونيستي و دولت سعودي از برجام خارج شد.

معاون اول رئيس‌جمهور درباره مسئوليت مردم و دولت ايران در مقطع حساس کنوني گفت: ملت بايد از اهداف آمريکا آگاه باشند. نخبگان کشور هم مسئوليت بزرگي دارند. آمريکا دنبال به چالش کشيدن اقتدار ماست و با ايران مساله دارند. مي‌خواهند به زعم خودشان به اقتصاد ايران ضربه جدي‌ بزنند. در اين شرايط وظيفه ماست که اتحاد و انسجام دولت و ملت را حفظ کنيم و برگ برنده وحدت را از بين نبريم. جهانگيري اضافه کرد: در کشور همسايه مي‌بينيم که اختلافات شيعه و سني چگونه جاي کار براي آمريکا گذاشته است اما همان جا هم بيش از هزار و ۸۰۰ نفر از نخبگان و افراد متخصصشان زير يک سقف جمع شدند و اختلافات را کنار گذاشتند ما هم بايد انسجام خودمان را حفظ کنيم. برگ برنده ديگر ما قدرت ديپلماسي ماست. با همين سرمايه و ديپلماسي که يکصدا جهان با ما عليه آمريکا همصدا شده مي‌توانيم استکبارستيزي را حفظ کنيم. مديريت اقتصاد کشور هم مهم است آمريکايي‌ها مي‌خواهند اقتصاد ايران را متلاشي کنند اما خوشبختانه با وجود خروج آمريکا از برجام با مشکلاتي که به وجود مي‌آورند براساس رصد بين‌المللي شاخص‌هاي اصلي اقتصاد ما دچار تلاطم نشده است کالاها به اندازه کافي در کشور موجود هستند و سياست ارزي کشور درست و دقيق اتخاذ شد.

معاون اول رئيس جمهور در پايان تاکيد کرد: کالاهاي اساسي را با ارز ۴۲۰۰ براي مردم تامين مي‌کنيم. بايد براي ادامه اقتصادمان برنامه‌ريزي کنيم و از تمام فعالين اقتصادي مي‌خواهم به کمک بيايند. اين هنر نيست که عده‌اي فکر کنند از شرايط مي‌توانند سوءاستفاده کنند و براي خودشان اندوخته کسب کنند. ما به شدت با اين سوءاستفاده‌ها برخورد مي‌کنيم. در باره ادامه برجام نيز با مشورت رهبري ديپلماسي‌مان فعال شده و تضمين اساسي مي‌خواهيم تا بتوانيم از منافع برجام براي مردم استفاده کنيم. با اتحاد و همدلي مردم دولت و نخبگان بايد کيان و اقتدار کشور را حفظ کنيم. مديريت کشور هم بايد نشان دهد که به فکر مردم است. مردم مديران تمام وقت کاري مي‌خواهند. اميدوارم که با همدلي از شرايط فعلي گذر کنيم.



معاون قضايي دادستان کل کشور از قانونی و غیر قابل برگشت بودن فیلترینگ خبرداد؛

معاون قضايي دادستان کل کشور در پاسخ به اينکه برخي مي‌گويند فيلترينگ تلگرام موقتي است گفت: به اين شايعات توجه نکنيد. فيلتر تلگرام دائمي‌و قطعي است. به حول و قوه الهي کشور ايران در فضاي مجازي مستقل خواهد شد و ارتباطات مردم در اين فضا هم از نظر سرعت و هم کيفيت و کميت نسبت به گذشته افزايش خواهد داشت وتلگرام و ساير پايگاه‌هاي اينترنتي که قوانين کشور را ناديده گرفته‌اند هيچ جايي در آينده فضاي مجازي کشور نخواهند داشت.

به گزارش ميزان عبدالصمد خرم آبادي در پاسخ به اينکه دستور قوه قضاييه در خصوص تلگرام غيرقانوني بوده گفت: چنانچه ارائه دهندگان خدمات اينترنتي عمدا به وظيفه قانوني خود دائر بر ممانعت از دسترسي به محتواي مجرمانه عمل نکنند بايد از فعاليت آنها جلوگيري شود. تلگرام هزاران کانال داراي محتواي مجرمانه در بستر آن فعاليت مي‌کنند و مدير تلگرام عمدا به دستورهاي قضايي دائر بر حذف محتواي مجرمانه عمل نکرد. بنا بر اين دستور جلوگيري از فعاليت تلگرام در ايران يک تکليف قانوني براي قاضي رسيدگي کننده به پرونده بوده و اين پيام رسان بر اساس نص صريح قانون فيلتر شده است وي گفت: بعد از اغتشاشات دي ماه 96 در يکي از جلسات شوراي عالي فضاي مجازي موضوع مسدود سازي تلگرام بطور جدي مورد بررسي قرار گرفته بود. اما با توجه به اينکه مراجع قانوني خاص ديگري غير از شورا متولي امر فيلترينگ هستند, لذا در آن جلسه شورا راسا دستور فيلتر صادر نکرد اما بر ضرورت فيلتر تلگرام ظرف چند ماه آينده تاکيد کرده بودند. وي باتاکيد بر اينکه هيچ اختلاف نظر کارشناسي بين بدنه نهادها در خصوص فيلترتلگرام وجود نداشته و ندارد گفت: دستور مسدود سازي فيلتر تلگرام علي رغم اينکه تصميم قضايي صرف است ولي نتيجه چند ماه کار و تلاش و هماهنگي بين نهادهاي مختلف است. اگر مشاهده مي‌کنيد که برخي از مسئولين گاهي نظر مخالفي در فضاي مجازي ابراز مي‌کنند اين نظر شخصي آنهاست که متاثر از مسائل سياسي است.

معاون قضايي دادستان کل کشور با تاکيد بر اينکه به موجب نص صريح ماده 749 قانون مجازات اسلامي، مرجع قانوني فيلترينگ در مواردي که شکايتي وجود دارد دستگاه قضايي و در ساير موارد کارگروه تعيين مصاديق است گفت: در مورد تلگرام هم چون شکايات زيادي واصل شده بود لذا قاضي تصميم گرفت. البته پرونده تلگرام مفتوح است و ممکن است قاضي دستور جلب مدير تلگرام را به اتهام همکاري آگاهانه با مديران کانالهايي که اعمال تروريستي را ترويج مي‌کردند صادر نمايد. در اين صورت اين روند منجر به استرداد قضايي وي نيز خواهد شد. وي در پاسخ به اينکه رييس جهمور در صفحه اينستاگرام خود اعلام کرده که دستور فيلتر تلگرام مغاير با استقلال، آزادي و دموکراسي است گفت: تلگرام استقلال کشور در فضاي مجازي را کاملا مخدوش کرده بود و قطع يد تلگرام از ايران نه تنها با منطوق و مفهوم واژه استقلال مغايرتي ندارد بلکه اين امر استقلال را به کشور برگردانده است. عدم استقلال کشور در فضاي مجازي و وابستگي به تلگرام به جايي رسيده بود که يکي از وزرا در مقطعي از مدير تلگرام درخواست ميکند که فلان کانال تروريستي را در فضاي کشور ما مسدود کند.

خرم آبادي در پاسخ به اينکه چرا فيلترينگ به طور کامل اجرا نشده و هنوز از طريق بعضي از فيلترشکن‌ها قابل دسترسي است گفت:دسترسي به تگرام از طريق فيلترشکن‌ها ناشي ازضعف سامانه‌هاي کشور نيست بلکه ناشي از برنامه‌ها و سياست‌هاي از پيش تعيين شده است. مهاجرت به پيام رسانهاي داخلي بايد آرام انجام شود تا مردم آسيب نبينند.



هایکو ماس از رفتار شرورانه ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرد؛

وزير امور خارجه آلمان گفت: خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران، روابط فرا آتلانتيک ميان برلين و واشنگتن را مسموم کرده است.به گزارش ايسنا از اسپوتنيک،‌هايکو ماس در گفت‌وگو با اشپيگل، با انتقاد از تصميم دونالد ترامپ رييس‌جمهور آمريکا براي خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، گفت: آمريکا براي جدي گرفتن اظهارات هم‌پيمانانش تمايل بسيار کمي‌از خود نشان داد. اين اقدام روابط فرا آتلانتيک ميان برلين و واشنگتن را مسموم کرده است.ماس ادامه داد: تصميم رييس‌جمهور ترامپ براي کنار گذاشتن توافق هسته‌اي با ايران آسيب بسيار جدي به روابط ميان آلمان و آمريکا در درازمدت وارد کرده است.وي با بيان اينکه آلمان پيش از اعلام سه‌شنبه شب از اين تغيير مطلع بوده است، گفت: تغييري که آمريکا در پيش گرفته تاکنون به روابط فرا آتلانتيک آسيب زده است.وزير امور خارجه آلمان افزود: برلين زماني که پاي منافعش در ميان باشد سياستي سخت‌تر را در قبال آمريکا اتخاذ خواهد کرد. ما آماده گفت‌وگو، مذاکره و جنگ بر سر منافع‌مان در صورت نياز هستيم و اين متوجه تمام سطوح و نه فقط کاخ سفيد است. دونالد ترامپ رييس‌جمهور آمريکا سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که اين کشور از توافق هسته‌اي با ايران خارج مي‌شود و گفت: بالاترين سطح تحريم‌ها را عليه ايران اعمال خواهد کرد.پس از اعلام اين تصميم ترامپ، وزيران امور خارجه چين و روسيه اعلام کردند که در توافق هسته‌اي مي‌مانند و نسبت به اين اقدام آمريکا ابراز تاسف کردند.همچنين رهبران فرانسه، آلمان و انگليس ضمن ابراز تاسف نسبت به تصميم رييس‌جمهور آمريکا براي کنار گذاشتن توافق هسته‌اي، بر ادامه تعهد کشورشان به برجام تاکيد کردند.



دادستان کل کشور در ديدار با دادستان کل پاکستان تاکيد کرد؛

دادستان کل کشور گفت: تحرکات اشرار و گروه‌هاي تروريستي با همکاري‌هاي ايران و پاکستان کاهش پيدا کرده، ولي بيشتر از اين مي‌توان در اين زمينه همکاري داشت.

به گزارش ميزان حجت الاسلام محمدجعفر منتظري در ديدار اشتر آصف علي دادستان کل پاکستان و هيئت همراه گفت: جمهوري اسلامي‌ايران نگاه ويژه‌اي به کشور دوست و همسايه خود جمهوري پاکستان دارد و اين سفر‌ها در تحکيم روابط دو کشور موثر خواهد بود.وي ادامه داد: علايق بين دو کشور با برخورداري و مشترکات ديني و فرهنگي امري غيرقابل انکار است که اين علايق مقامات مسئول در کشور را براي تعامل و همگرايي دو کشور مسئول و مکلف مي‌سازد.

دادستان کل کشور افزود: شاهديم عده بسياري از برادران عزيزما در کشمير مورد ظلم قرار گرفتند و اين امر به گونه‌اي است که مورد توجه مقام معظم رهبري قرار گرفته و مکررا دستور پيگيري داده اند.

منتظري گفت: اخيرا يکي از پاسگاه‌هاي کشور ما مورد تعرض قرار گرفت و چهار نفر از مرزبانان ما به شهادت رسيدند که در اين زمينه اقتضا دارد موافقت نامه‌ها مورد توجه قرارگيرد، ولي از طرف برادران عزيزمان در کشور پاکستان اهتمام براي پيگيري اين تفاهمنامه‌ها کمتر ديده مي‌شود.

وي اظهار کرد: عليرغم موافقت نامه‌اي که چهارسال پيش براي انتقال محکومين داشتيم اما اين موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته و به استرداد محکومان ايراني در پاکستان جامه عمل پوشانده نشده است.



کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

به هر حال دیوانگی های ترامپ برای برجام و آبروی آمریکا هزینه درست کرد. اکنون که ترامپ به صراحت اعلام کرد از برجام خارج شده و آخرین دیدارها و رایزنی ها با روسای جمهور اروپایی را نادیده گرفته ، زمان یارکشی فرا رسیده است. از یک سو مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دست به کار شده تا کشورهای اروپایی را به همسویی با این تصمیم فرا بخواند و از سوی دیگر محمدجواد ظریف ماموریت گرفته تا الزام عملی را برای ادامه برجام از دیگر اعضای 1+5 بگیرد. اکنون یک وزن کشی بین وزرای خارجه ایران و آمریکا مطرح است و باید منتظر نتیجه ماند. اما نکته مهمتر آن است که این کشورها تا چه اندازه به امضای خود پایبند هستند. آیا اروپاییان هم مانند آمریکا بر لبه بی اعتمادی و پیمان شکنی گام برمی دارند یا به آنچه اعلام کرده اند،‌پایبند خواهند ماند. اما در شرایط کنونی ترامپ به اندازه کافی اروپاییان را تحقیر کرده و آنقدر انگیزه به دست آنان داده تا بخواهند دست خود را زیر سنگ ترامپ قرار ندهند. خروج آمریکا از پیمان بهبود مدیریت وضعیت پناهجویان و از نیز خروج از پیمان اقلیمی پاریس دو اقدام خودخواهانه ترامپ بوده و ادبیاتی که ترامپ در این زمینه به کار برد، بیانگر آن است که برای هیچ کشوری به اندازه آمریکا و برای هیچ انسانی به اندازه آمریکایی ها ارزش قایل نیست. اگرچه این رفتار ترامپ بازگشت کوکلوس کلان و نژاد پرستی را بار دیگر تداعی می کند، اما شرایط امروز جهان با آن روز تفاوت دارد و کشورها حاضر نیستند مقابل آمریکاییان تعظیم کنند و زیرپای آنان له شوند. البته هنوز کشورهایی مانند عربستان سعودی و برخی کشورهای بی ماهیت تن به این قبیل ذلتها می دهند اما از اروپاییان و کشورهای پیشرفته که حرفی برای گفتن دارند، بعید به نظر می رسد که تن به این ذلت بدهند. هرچند باید منتظر ماند و دید که چه کسانی حاضر به تعظیم می شوند.


مجتبي آزاديان

روزنامه‌نگار

mojtaba.azadiyan@gmail.com

با خروج آمريکا از برجام و تهديد خريداران نفتي به عدم همکاري با شرکت‌هاي ايراني و نيز ضرب‌الاجل شش ماهه تعيين شده براي آنها به منظور پايان و قطع همکاري، بازار نفت با تلاطم روبرو شده؛ البته اطمينان اروپايي‌ها به حفظ برجام و پايبندي به آن فعالان بازار انرژي را در دوگانگي و سردرگمي‌از آينده بازار قرار داده است. در اين ميان قيمت جهاني نفت در چند روز اخير تحت تاثير اخبار برجامي‌بوده و اظهار نظرهاي مسئولان مختلف کشورهاي تاثيرگذار و قدرتمند در بازار انرژي بر افزايش يا کاهش قيمت نفت موثر بوده است. به طور مثال عربستان و امارات از همان روز نخست پس از خروج آمريکا از برجام، با حمايت از اين اقدام رئيس جمهور آمريکا، متعهد شدند که در صورت اعمال تحريم‌ها تمام تلاش خود را براي به تعادل رساندن بازار انجام خواهند داد و سعودي‌ها نيز اطمينان خاطر دادند که کمبود عرضه نفت در پي کاهش صادرات نفت ايران با اعمال تحريم‌ها را جبران خواهند کرد.

در حال حاضر ايران پايبندي خود به برجام را مشروط به تضمين اروپايي‌ها کرده است کما اينکه همين تضمين نيز موجب شد تا قيمت جهاني نفت در آخرين روز کاري هفته گذشته به دليل حمايت قاره سبز از برجام، روند افزايشي خود را متوقف و کمي‌کاهش يابد. اما به دلايل مختلف از جمله تاريخ مناسبات کشورها با ايران و آمريکا به راحتي مي‌توان نتيجه گرفت که اروپا در آينده نزديک با آمريکا همگام خواهد شد و اگر بنا به انتخاب يک کشور از دو کشور ايران و آمريکا باشد، با توجه به منافعي که در آمريکا خواهند داشت، به سمت ينگه دنيا چرخش خواهند کرد بنابراين به نظر مي‌رسد در اين شرايط مناسب‌ترين واکنش ايران توجه هرچه بيشتر به بازار آسيا باشد، چراکه باز هم پيشينه تاريخي چنين اتفاقاتي به خوبي نشان مي‌دهد در دوران تحريم‌ها، کشورهاي آسيايي از جمله چين و هند و ... بيشترين مراودات را با ايران داشته‌اند و در آينده نيز کم‌‌ريسک‌ترين کار، نگاه ويژه آن به خريداران نفت و گاز آسيايي خواهد بود.


رهبر انقلاب خبردادند؛

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با بيان اينکه يکي از مسائل مهم دنياي اسلام، موضوع پيشرفت علمي‌و حرکت جدي در اين زمينه است، فرمودند: بر اساس گزارش‌هاي مراکز علمي‌جهاني، شتاب حرکت علمي‌ايران در سال‌هاي گذشته ۱۳ برابر متوسط جهاني بوده است،‌

‌حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار شرکت کنندگان در کنگره بين المللي «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي»، مهمترين نياز امروز دنياي اسلام را «وحدت و يکپارچگي» و همچنين «حرکت جدي براي پيشرفت علمي‌در همه علوم» دانستند و تأکيد کردند: امروز «بيداري» در دنياي اسلام بوجود آمده است و برغم تلاش غربي‌ها براي انکار آن، اين بيداري زمينه ساز گرايش بيشتر به اسلام و نويدبخش آينده‌اي بهتر است.

رهبر انقلاب اسلامي‌با قدرداني از دست‌اندرکاران و پديدآورندگان اين همايش، بويژه شخص حضرت آيت ا... مکارم شيرازي، گفتند: امروز هر حرکتي که موجب شناخت بيشتر گروهها و فرقه‌هاي اسلامي‌از يکديگر شود، يک حسنه است و اين گردهمايي از مصاديق حرکت در جهت اتحاد امت اسلامي‌است.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به تلاش ديرينه دشمنان براي رو در رو قرار دادن مسلمانان، افزودند: در چنين شرايطي، هر عملي که موجب شناخت مسلمانان از نقاط قوت يکديگر و زمينه‌ساز هم‌افزايي آنها شود، به وحدت و يکپارچگي امت اسلامي‌کمک خواهد کرد.

ايشان به نقش شيعه در طول تاريخ براي اعتلاي علوم اسلامي‌و طبيعي اشاره و خاطرنشان کردند: اين آثار و خدمات گرانبها بايد به امت اسلامي‌معرفي شوند زيرا مايه افتخار و موجب يکپارچگي خواهند بود.

رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر لزوم مراقبت جدي براي جلوگيري از ايجاد هرگونه شائبه و گلايه ميان فِرَق اسلامي، گفتند: يکي از مسائل بسيار مهم و مورد نياز کنوني دنياي اسلام، موضوع پيشرفت علمي‌و حرکت جدي در اين زمينه است.

حضرت آيت ا... خامنه اي، علت اصلي تحت سلطه قرار گرفتن دنياي اسلام را عقب ماندگي علمي‌دانستند و افزودند: دنياي غرب بعد از قرنهاي متمادي عقب ماندگي علمي، توانست با استفاده از پيشرفتهاي علمي‌دنياي اسلام، ثروت و قدرت علمي، نظامي، سياسي و تبليغاتي خود را افزايش دهد و در نهايت با استعمار، وضعيت کشورهاي اسلامي‌را به شرايط کنوني برساند.

ايشان با اشاره به زورگويي قدرتهاي غربي به کشورهاي اسلامي‌و دنباله روي بسياري از حکام اين کشورها از زورگويان بين‌المللي، تأکيد کردند: اين شرايط بايد بواسطه پيشرفت علمي‌کشورهاي اسلامي‌تغيير کند و دنياي اسلام مي‌تواند بار ديگر در قله تمدن بشري قرار گيرد.

رهبر انقلاب، حرکت در مسير پيشرفت علمي‌را وظيفه حکومتهاي اسلامي‌و نخبگان آن برشمردند و گفتند: نخبگان دنياي اسلام بايد يک حرکت عظيم فکري و يک خواست عمومي‌براي پيشرفت علمي‌و رسيدن به قله علم و دانش را به وجود آورند.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي از حرکت جمهوري اسلامي‌ايران در مسير پيشرفت علمي‌به عنوان يک نمونه موفق ياد کردند و افزودند: بر اساس گزارشهاي مراکز علمي‌جهاني، شتاب حرکت علمي‌ايران در سالهاي گذشته، 13 برابر متوسط جهاني بوده است.

ايشان خاطرنشان کردند: ما اين مسير را تا رسيدن به مرزهاي علم و دانش ادامه خواهيم داد و ايران بر خلاف غربي‌ها، آمادگي انتقال دستاوردها و پيشرفتهاي علمي‌خود را به ديگر کشورهاي اسلامي‌دارد.

رهبر انقلاب، پيشرفت در علوم اسلامي‌و علوم طبيعي را ضروري خواندند و افزودند: يکي از مواردي که اسلام مي‌تواند در مسائل مختلف بشري «حرف نو» داشته باشد، در زمينه مسائل فقهي است که بايد در اين زمينه کار بيشتر و جدي تري انجام شود.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه بايد در زمينه فلسفه و علوم عقلي، سرعت حرکت علمي‌افزايش يابد، گفتند: غربي‌ها، فلسفه خود را تا عرصه‌هاي مختلف مسائل سياسي و اجتماعي امتداد داده‌اند و ما نيز بايد چنين کاري را انجام دهيم زيرا فلسفه اسلامي، قوي‌تر، ريشه‌دارتر و مستحکم‌تر از فلسفه غربي است.

ايشان با اشاره به گسترش بيداري در دنياي اسلام و افزايش گرايش به اسلام در جهان، خاطرنشان کردند: امروز جوانان در دنيا، سؤالهاي زيادي دارند که مي‌خواهند پاسخ آنها را در چارچوب اسلام بيابند، بنابراين بايد حرکت علمي‌در دنياي اسلام شتاب بگيرد و امت اسلامي‌بار ديگر به اوج اقتدار علمي‌و تمدني خود برسد تا دشمنان اسلام و امريکايي‌ها نتوانند به رؤساي کشورهاي اسلامي‌دستور بدهند و «بايد و نبايد» بگويند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام‌والمسلمين اعرافي رئيس شوراي سياستگذاري کنگره «نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي» گفت: «پاسخ به شبهات»، «تعميق تفاهم ميان مذاهب اسلامي»، «بازشناسي سرمايه‌هاي فکري شيعه و مسلمانان» و «دستيابي به نقاط قوت براي تکميل و ارائه علوم اسلامي» جزو اهداف اصلي کنگره بوده است.

همچنين حجت‌الاسلام دکتر رضايي دبير کنگره گزارشي از اهداف و برنامه‌هاي اين همايش بيان کرد.



تجارت از تاثير خروج آمریکا از برجام گزارش مي‌دهد؛

به نظر مي‌رسد خروج آمريکا از برجام تاثير شديد و ناگهاني بر زندگي روزمره مردم و اقتصاد کشور نداشته و تمهيدات دولت و مسئولان براي مقابله با بحران‌هاي کوتاه مدت احتمالي کارگر بوده است. به طوري که روزگذشته خبرگزاري‌ها قيمت غير رسمي‌دلار را حداکثر 67هزار ريال اعلام کردند. اين در حالي است که برخي پيش گويي‌ها رقمي‌بيشتر از اين را براي نرخ غير رسمي‌دلار پيش بيني کرده بودند. اما براي بلند مدت چشم انداز مشخصي وجود ندارد و اگر تمهيدات و تدبيرها به همين نحو کارگر واقع شود مي‌توان به عبور توفيق آميز اقتصاد کشور از طوفان‌ها و بحران‌هاي پيش رو امیدوار بود. ازجمله موسسات و دستگاه‌هايي که در اين شرايط توجه ويژه‌اي را طلب مي‌کند نظام و شبکه بانکي کشور است که به نوعي نوک پيکان اقتصادي کشور در مواجهه با تحولات اخير محسوب مي‌شود.

  • روابط بانکي مشکلي نخواهند داشت

رئيس شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي گفت: با توجه به اينکه بانک‌هاي بزرگ پس از برجام هم با ايران همکاري نمي‌کردند، خروج آمريکا از اين توافق، مشکلي براي روابط بانکي کشورمان ايجاد نخواهد کرد. به گزارش اقتصادنيوز «محمدرضا حسين زاده» در گفت و گو با ايرنا درباره احتمال خروج آمريکا از برجام اظهار داشت: پيش بيني من اين است که با خروج آمريکا اتفاقي بدتر از شرايط کنوني بوجود نمي‌آيد زيرا بانک‌هاي بزرگ که پيش از تحريم‌ها با ايران کار مي‌کردند بعد از برجام نيز کار نکردند.

وي توضيح داد: بانک‌هاي بزرگ جهان به دليل حضور گسترده و مراودات تجاري بالا در بازار آمريکا، در 2 سال و نيم گذشته احتياط کرده و با بانک‌هاي ايراني همکاري نمي‌کردند.

رئيس شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي با يادآوري اينکه روابط کارگزاري ايران با بانک‌هاي خارجي به حدود 280 بانک رسيده است، گفت: اغلب بانک‌هايي که با ايران کار مي‌کنند، بانک‌هاي متوسط اند که مراوده زيادي با آمريکايي‌ها ندارند.

وي تاکيد کرد: صرف خروج آمريکا از برجام نبايد اتفاق نگران کننده تلقي شود زيرا در حوزه بانکي اتحاديه اروپا و بقيه کشورها همچنان در حال همکاري با ايران هستند.

شعب اروپايي بروزترين مقررات بانکداري را رعايت مي‌کنند

مديرعامل بانک ملي ايران همچنين به فعال بودن شعب اروپايي اين بانک بويژه در شهرهاي‌هامبورگ، پاريس و لندن اشاره کرد و گفت: همه اين شعب براي از سرگيري روابط بانکي پس از برجام خود را با جديدترين مقررات بانکداري و از جمله ضوابط مبارزه با پولشويي تطبيق داده‌اند و به همين دليل به سيستم تارگت 2 اتحاديه اروپا وصل هستند و مي‌توانند به همه بانک‌هاي اروپايي رابطه داشته باشند.

حسين زاده از «پي ال سي بانک» در لندن به عنوان يک بانک مستقل تحت نظارت و قوانين بانک مرکزي انگليس ياد کرد و گفت: از آنجا که سهامدار آن بانک ملي ايران است، براي تسهيل روابط بانکي ايران با اتحاديه اروپا فعاليت مي‌کند.

  • پاسخ بانک مرکزي به خروج آمريکا از برجام

از سوي ديگر بانک مرکزي در پي خروج آمريکا از برجام در بيانيه‌اي اعلام کرد: اکنون منابع و مصارف ارزي کشور تحت کنترل کامل قرار دارد و نظام بانکي توانايي کامل براي پاسخگويي به همه نيازهاي ارزي کشور را دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبر، به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، در بخشي از اين بيانيه آمده است: ... خوشبختانه با اقدامات و سياست‌هاي بانک مرکزي، اکنون منابع و مصارف ارزي کشور تحت اشراف و کنترل کامل قرار دارد و نظام بانکي کشور با محوريت بانک مرکزي توانايي کامل براي پاسخگويي به تمام نيازهاي ارزي کشور را دارد. سياست‌هاي مذکور با محوريت حمايت از توليد ملي موجب کنترل جريان ورود و خروج ارز در کشور شده و بدين ترتيب، توانايي بانک مرکزي براي پاسخگويي به نيازهاي ارزي کشور افزايش يافته است. از اينرو، بانک مرکزي به تمام فعالان اقتصادي اطمينان مي‌دهد که نقض برجام ازجانب آمريکا موجب ايجاد وقفه در پاسخگويي به نيازها و تقاضاهاي ارزي کشور نخواهد شد و تأمين تمام نيازها کماکان ادامه خواهد يافت. در اين راستا بانک مرکزي با همکاري دولت و ساير قوا با رصد شرايط سياسي و اقتصادي موجود، اقدامات و سياست‌هاي متناسب را براي حفظ و تداوم رشد و توسعه کشور اتخاذ خواهد کرد.

  • چرا بانک‎هاي ايران هنوز تحريم هستند؟

همچنين به گزارش تسنيم رييس اتاق مشترک ايران و سوييس گفت: بانک‌هاي کوچک اروپايي در سطح تبادلات ارزي با ايران همکاري مي‌کنند و خبري از فاينانس و سرمايه گذاري نيست. غير از دو بانک خاورميانه و سامان که در فضاي بين المللي فعاليت مي‌کنند، باقي بانک‌هاي ايراني از نظر استانداردهاي جهاني عقب اند.

خروج از برجام به مثابه سرمايه ملي

رييس کميسيون اقتصادي مجلس در خصوص اقدام اخير ترامپ گفت: خروج از برجام يک سرمايه براي انسجام ملي در کشور را فراهم کرده و اگر از اين سرمايه در اقتصاد استفاده و به خودمان اتکا کنيم، موجب مي‌شود اميدوار به بيگانگان نبوده و نگاهمان به بيرون نباشد.

محمدرضا پورابراهيمي‌در گفت‌وگو با ايسنا درباره خروج آمريکا از برجام اظهار کرد: در برجام از ابتدا تا انتها دو مسير براي ايران مهم بود که يک محور، موضوعات هسته‌اي و محور ديگر بحث اقتصادي است.

وي افزود: خلاصه برجام اين مي‌شود که ما در هسته‌اي تعهد کرديم محدوديت‌هايي بپذيريم و طرف مقابل متعهد شد محدوديت‌هاي اقتصادي را کمتر کند.

پورابراهيمي‌با بيان اينکه ايران به تعهدات هسته‌اي ۱۰۰ درصد عمل کرد، گفت: ۵۰ درصد موضوع از سمت ما عمل شده و آژانس تاييد کرده و طرف‌هاي ما نيز به جز آمريکا همواره به اين مسئله اذعان کردند.

نماينده مردم کرمان و راور در مجلس بيان کرد: از روز اول در دولت قبلي آمريکا کارشکني آغاز شد و نگذاشت چيزهايي که بايد نصيب ايران مي‌شد، تحقق يابد و آمريکايي‌ها از زمان امضاي برجام نه خودشان حاضر شدند لغو تحريم‌ها را عملياتي کنند و نه اجازه دادند کشورهاي ديگر به ما انتفاع اقتصادي برسانند.

وي اظهار کرد: تنها موضوعي که بعد از برجام اتفاق افتاد افزايش فروش نفت بود و هيچ زيرساخت فعاليت‌هاي اقتصادي مبتني بر نظام بانکي و مراودات بين المللي و تعهدات در طراز بازرگاني و پرداختي بين کشورها شکل نگرفت و هيچ گونه فضاي مثبتي در بحث تحريم‌ها ايجاد نشد و تحريم برطرف نشد و تنها مراودات ناچيز و ضعيفي بانک‌هاي اروپايي برقرار کردند.



بخش باغي ۶ هزارميليارد تومان خسارت ديده است؛

کورش شرفشاهي : ورود موج شديد سرما در ابتداي سال به کشور و بارش برف، باران و تگرگ در اغلب استان‌هاي کشور پس از گرماي چند روزه بهاري و باز شدن شکوفه‌ها، موجب سرمازدگي بسياري از باغ‌ها و مزارع گندم و ديگر محصولات زراعي کشور شد؛ امري که به نگراني از کمبود و گراني ميوه‌هاي تابستاني در بازار طي ماه‌هاي آينده دامن مي‌زند.بارش سنگين برف در حالي درختان شکوفه‌زده را دچار سرمازدگي کرده است که در اين مرحله درخت بشدت به سرمازدگي حساس است و در صورت سرمازدگي معمولا در تمام طول سال ميوه نمي‌دهد.موج سرما و بارندگي‌ها در استان‌هاي شمال و شمال‌غرب کشور و بويژه استان‌هاي آذربايجان‌شرقي و ‌غربي، اردبيل و زنجان بيش از ديگر نقاط خسارت در پي داشت، به طوري که باغ‌هاي اين استان‌ها به‌کلي آسيب ديد و نمايندگان اين استان‌ها را بر آن داشت تا روز گذشته در صحن علني مجلس، در تذکري از رئيس‌جمهور درخواست کنند تا خسارت‌هاي وارده به کشاورزان و باغداران اين مناطق را سريعا برآورد و جبران کند.

  • سرمازدگي بيش از نرمال

مدير امور باغباني جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: سرمازدگي امسال بيش از حد نرمال و در حد يک بلاي آسماني بود که به اين استان و ساير استان‌هاي شمال غربي وارد شد.سعدا... اسکندري با اشاره به اين‌که از مجموع 120 هزار هکتار باغ‌هاي موجود در استان، 105 هزار هکتار آن بالغ و بارور است، مي‌افزايد: کاهش شديد دما و بارش برف در روزهاي دهم تا دوازدهم فروردين، موجب سرمازدگي و نابودي 60درصد محصولات باغ‌هاي بارور استان شد که معادل 880 هزار تن محصول است.طهماسبي، گفت: بر اساس برآوردهاي اوليه خسارات ناشي از سرمازدگي به بخش باغي بيش از ۶ هزار ميليارد تومان بوده که به‌ هيات دولت ارسال شده است.خسارات سرمازدگي بخش باغي بيش از ۶ هزار ميليارد تومان است محمدعلي طهماسبي در گفتگو با خانه ملت معاون امور باغباني وزير جهاد کشاورزي، درخصوص ميزان خسارت سرمازدگي به باغات و احتمال کمبود برخي محصولات در بازار، اظهار کرد: اگر بخواهيم ميوه‌ها را تقسيم کنيم برخي از آنها نوبرانه هستند مانند توت و گوجه سبز و برخي ديگر گلخانه‌اي توليد مي‌شوند که خارج از فصل هستند مانند توت فرنگ و برخي ديگر ميوه‌ها تابستانه هستند که با توجه به تنوع اقليمي‌کشور توليدات آن نيز متنوع است.معاون امور باغباني وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه حدود 400 اقليم کوچک و بزرگ در کشور داريم که باعث مي‌شود دامنه وسيعي از توليدات کشاورزي را داشته باشيم، گفت: ميوه‌هاي تابستانه شامل ميوه‌هايي مانند هندوانه، خربزه، ملون‌ها و گيلاس است و مرکبات، سيب و انار نيز برخي از ميوه‌هاي پاييزه محسوب مي‌شوند.وي با اشاره به اينکه حوادثي مانند سرمازدگي هر ساله وجود دارند و توليد نيز در نوسان بوده است، ادامه داد: در سال جاري در 28 استان مشکلات سرمازدگي را شاهد بوده‌ايم که اين موضوع در چندين استان‌ شدت بيشتري را داشته است، در برآورد اوليه خسارت سرمازدگي در بخش باغات که وزير جهاد کشاورزي آن را به‌منظور خروج توليدکنندگان از اين وضعيت به هيات دولت برده بيش از 6 هزار ميليارد تومان بوده است.طهماسبي با تاکيد بر اينکه خسارت 6 هزار ميليارد توماني در زير بخش باغي برآورد اوليه بوده است، عنوان کرد: ريسک‌پذيري و آسيب‌پذيري بخش کشاورزي به دليل گردش مالي سالي يکبار آن است، زماني که يک کشاروز آسيب مي‌بيند سرمايه و داراي يک‌ساله او صفر مي‌شود به همين دليل نيازمند کمک و توجه هستند.معاون امور باغباني وزير جهاد کشاورزي در پايان با تاکيد بر اينکه در زمينه بيمه نيز نمايندگان مجلس تبصره‌ها را 100درصد تخصيص يافته تلقي کردند، خاطرنشان کرد: بيمه کشاورزي يک بيمه حمايتي است که بايد بيش از اين‌ها در صندوق آن پول باشد تا به‌موقع و به‌اندازه اقدام و روز به روز دامنه بيمه وسعت پيدا کند، بيمه کشاورزي تاکنون پوشش همگاني نداشته است.

  • خسارت به ميوه‌هاي سردرختي

از طرف ديگر معاون فني و اجرايي جهاد کشاورزي ساوه با اشاره به سرمازدگي 150 هکتار از باغ‌هاي گوجه سبز اين شهرستان گفت: بر اثر اين سرمازدگي بيش از 750 تن از اين محصولات از بين رفته است. محمود رضا خليلي ميزان خسارت سرما به ميوه زردآلو را نيز 50 هکتار اعلام کرد که بر اثر آن 20 تن محصول از بين رفته است.

همچنين «عليرضا ملک‌زاده» مدير جهاد کشاورزي شوش نيز اظهار داشت: 5 هزار و 800 هکتار از گندمزارهاي اين شهرستان به علت تگرگ بي‌سابقه در 20 اسفندماه سال 94 قابل برداشت نيست و در مجموع تگرگ در اين شهرستان 46 ميليارد تومان خسارت وارد کرده است. درهمين حال، «کوروش کشاورز محمديان» معاون برنامه‌ريزي امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين هم از بروز خسارت سرمازدگي بهاره در محصولات کشاورزي استان خبر داد و افزود: با توجه به کاهش محسوس دما در روزهاي گذشته در اکثر نقاط استان قزوين مزارع و باغ‌ها دچار سرما‌زدگي شده است.



«تجارت» سناريوهاي پيش روي صنعت و صادرات فولاد کشور را بررسي کرد

گروه صنعت، معدن و تجارت: پس از صحبت‌ها و گمانه‌زني‌هاي فراوان، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا هفته گذشته اعلام کرد که اين کشور از توافقنامه هسته‌اي ميان ايران و شش قدرت جهاني خارج مي‌شود. اين تصميم رئيس‌جمهور آمريکا از همان ابتدا موجب واکنش منفي سران کشورهاي اروپايي شد. با اين حال طي روزهاي گذشته درباره اثرات اين تصميم در بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور تحليل‌ها و گزارش‌هايي منتشر شده است. صنعت فولاد ايران، يکي از صنايعي است که طي سال‌هاي گذشته پيشرفت‌هاي خوبي داشته و در بازارهاي جهاني حضور پيدا کرده است. تاثيرات تصميم آمريکا براي خروج اين کشور از برجام بر صادرات فولاد ايران و ساير حوزه‌هاي بازار فولاد را در ادامه اين گزارش مي‌خوانيد.

صنعت فولاد ايران سال‌ها درگير تحريم‌ها نه تنها از سوي آمريکا بلکه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد بوده و در طي اين سال‌ها نشان داده که توانسته حتي با وجود محدوديت‌ها، حضور خوبي در بازارهاي بين‌المللي داشته باشد. البته قابل انکار نيست که وجود تحريم‌ها کار را براي صادرکنندگان فولاد ايران مشکل ساخته بود و بسياري از آنها از روش‌هاي غيرمعمول براي ارسال محموله‌ها و دريافت وجه فروش خود استفاده مي‌کردند. با اين حال در طي دو سال گذشته و همزمان با اجرايي شدن برجام و با بهبود روابط بانکي و تجاري ايران با ساير کشورها، صادرات فولاد ايران سرعت بيشتري به خود گرفته بود.

  • سخت‌تر شدن احتمالي معاملات فولاد

آنطور که رسانه‌هاي بين‌المللي گزارش داده‌اند، آمريکا به شکل رسمي‌از ششم آگوست امسال تحريم‌هاي جديد خود عليه ايران در زمينه تجارت با دلار، طلا و ديگر فلزات گران‌بها و نيز خريد و فروش گرافيت، زغالسنگ، آلومينيوم و فولاد را به اجرا درخواهد آورد. همچنين، معاملات بزرگ خارج از کشور با ريال نيز محدود خواهند شد که تجارت فولاد را مشکل خواهد ساخت. صنعت خودروسازي ايران که از جمله صنايع پايين دستي فولاد است نيز تحت تاثير تحريم‌هاي آتي قرار خواهد گرفت.

همچنين براساس گزارش‌ها چهارم نوامبر ۲۰۱۸ زمان شروع تحريم‌هاي ايالات متحده در بخش کشتيراني، کشتي‌سازي و ارسال محموله‌ها و همچنين صادرات نفت، مهمترين منبع درآمد کشور خواهد بود. با اين وجود، با نگاهي به شکاف ايجاد شده ميان آمريکا و متحدانش در اروپا، هنوز آثار تحريم‌هاي احتمالي آمريکا در دوره‌هاي سه و شش ماهه آتي به وضوح قابل پيش‌بيني نيست. فولادسازان کشور که تجربه چنين شرايطي را در دوره قبلي دارند نسبت به آينده صادرات ايران خوش بين هستند.

  • بهره برخي صادرکنندگان در کوتاه‌مدت

اگرچه، سخت‌تر شدن ارسال محموله‌ها و مراسلات مالي و مسائل بيمه‌اي قابل انکار نيست و انتظار مي‌رود صادرات فولاد کشور تا حدودي تعديل شود. در اين ميان، صادرکنندگان فولاد خصوصا مقاطع مياني بيشترين بهره را از شرايط آتي خواهند برد. در چند روزي که از تصميم ترامپ گذشته، بهاي بيلت افزايش يافته و خريداران سطوح ۵۲۰ دلار/تن فوب را پذيرفته‌اند. فروشندگان اما به دنبال دستيابي به ۵۲۵ دلار/تن فوب است و به نظر مي‌رسد که با توجه به ريسک خريد از ايران اين سطوح مورد پذيرش قرار خواهد گرفت. البته نبايد از ساير عوامل تاثيرگذار بر قيمت مانند تاثيرات بند ۲۳۲ آمريکا و تمهيدات حمايتي در دست اقدام بازارهاي بزرگي مانند اروپا و ترکيه نيز چشم پوشيد که مي‌تواند تاثيرات مخربي بر روند افزايش قيمت فولاد داشته باشد. با وجود محدوديت‌ها، بعيد به نظر مي‌رسد که صادرات فولاد کشور کاملا متوقف شود. در شرايط حساس فعلي، دولت بايد با تمهيدات خود به دشمن اجازه قطع حضور نام فولاد ايران در بازارهاي جهاني را نداده و شرايطي را براي صادرکنندگان بزرگ و کوچک به وجود آورد که بخشي از مصائب پيش رو را جبران کند. صادرات فولاد ايران، صادراتي غيرنفتي با ۲۵ درصد ارزآوري کل صادرات نفتي کشور بوده و از دست رفتن آن نه تنها نياز هزينه‌هاي زيادي را براي بازيابي مجدد در بر دارد، بلکه ممکن است بازار داخلي فولاد کشور را نيز با رکود بي‌سابقه‌اي توام سازد.

  • ديپلماسي فعال با اروپايي‌ها براي جلوگيري از اثرات منفي

در همين ارتباط بهادر احراميان، کارشناس صنعت فولاد در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» درخصوص تصميم ترامپ در سال گذشته براي اعمال برخي محدوديت‌ها در بازار جهاني فولاد که پيش از اين موجب بروز نشانه‌هايي از جنگ تجاري ميان کشورها شده بود، گفت: اعمال تعرفه روي فولاد اروپا و خصوصا چين سبب خواهد شد که توليد‌کنندگان فولاد آمريکا با يک جهش خيره‌کننده‌اي توليدات خود را افزايش دهند و بازار مصرف داخلي را به‌طور کامل در اختيار خود بگيرند. اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران درخصوص تاثير تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا براي اعمال تحريم عليه ايران و تاثير اين تصميم بر صنعت و صادرات فولاد ايران، ادامه داد: اين اتفاق مي‌تواند يک فرصت خوب و هم مي‌تواند يک تهديد براي ما باشد. اگر موقعيت‌هاي ايجاد شده در بازارهاي اروپا و ساير کشورها براي محصولات فولاد ايران از بين نرود، اين يک موقعيت خوب خواهد بود. اين کارشناس صنعت فولاد با اشاره به احتمال بروز مشکلاتي در زمينه صادرات محصولات فولادي ايران در آينده ادامه داد: از طرف ديگر اين خطر وجود دارد اعمال تحريم‌ها و محدوديت‌هاي جديد از سوي آمريکا بتواند روي موضوع نقل و انتقالات بانکي تاثيرگذار باشد و از اين طريق مشکلات زيادي را براي صادرات محصولات فولادي کشورمان ايجاد کند. احراميان در پايان با بيان اينکه به نظر مي‌رسد در حال حاضر بهترين کاري که ما مي‌توانيم به لحاظ ديپلماسي اقتصادي انجام دهيم اين است که رابطه خود را با اتحاديه اروپا گسترش دهيم، خاطرنشان کرد: بايد با ديپلماسي فعال از کشورهاي اروپايي تضمين بگيريم که حاضر به ترک ايران نخواهند بود و روساي کشورهاي اروپايي را مجاب کنيم که تحت تاثير آمريکا قرار نگيرند و در آينده نقل و انتقالات بانکي بين اروپا و ايران انجام نشود.



تصميم ترامپ چه تاثيري در وضعيت حمل و نقل دريايي ايران خواهد داشت؟

گروه راه و مسکن: هرچند مسئولان مرتبط با حوزه بنادر و حمل و نقل دريايي معتقدند که تصميم روزهاي گذشته دونالد ترامپ، براي خروج اين کشور از برجام نمي‌تواند تاثيري در جذب ميزان سرمايه‌گذاري و حتي وضعيت بنادر ايجاد کند؛ اما به فاصله زماني کوتاهي از تصميم رئيس جمهوري آمريکا، آنطور که رسانه‌هاي بين‌المللي گزارش داده‌اند دو شرکت بزرگ حمل و نقل دريايي در دنيا اعلام کردند که پس از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي همکاري‌هاي خود با ايران را مورد بازبيني قرار مي‌دهند.

آنطور که ايسنا از قول رويترز گزارش داده مائرسک لاين و ام‌اس‌سي دو شرکت بزرگ حمل و نقل دريايي دنيا اعلام کردند که پس از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران در حال بازبيني خدمات، عمليات‌ها و روابط تجاري خود با ايران هستند تا ببينند آيا اين تعاملات تحت تاثير اين اقدام قرار مي‌گيرد يا نه و طبق چارچوب زماني تعيين شده از سوي دولت آمريکا عمل خواهند کرد.

  • بازبيني در روابط با ايران

شرکت ام‌اس‌سي که مقر آن در سوئيس قرار دارد، خدمات خود را در سال‌هاي بين 2012 تا 2014 متوقف کرد و زماني که اين خدمات از سر گرفته شد، اين شرکت حمل و نقل از يک کشتيراني کوچک منطقه‌اي ديگر به عنوان يک فرد ثالث براي انجام نقل و انتقالات دريايي ميان ايران و ام‌اس‌سي در يک بندر در امارات متحده عربي استفاده کرد. يک منبع آگاه گفت که شرکت ام‌اس‌سي در حال حاضر رزرو محموله‌هاي خاص که ممکن است تحت تاثير تحريم‌هاي آمريکا قرار گيرد را متوقف کرده است.

همچنين شرکت دانمارکي مائرسک لاين، به طور جداگانه اعلام کرد که قبول محموله‌هاي خاص که در فهرست وزارت خزانه‌داري آمريکا هستند را متوقف کرده است. اين شرکت تاکيد کرد که حضورش در ايران محدود خواهد بود و تاثير اين تحولات اخير بر فعاليت‌هايش را مورد بررسي قرار خواهد داد. براساس اين گزارش ايران براي واردات و به علاوه فروش کالاهاي صادراتي خود به غير از نفت نيازمند حمل و نقل دريايي است و براي انجام اين کار پيش از رفع تحريم‌ها به واسطه اجراي توافق هسته‌اي در سال 2016 با مشکلات فراواني روبرو بود.

همچنين آنطور که رويترز گزارش داده آمريکا علاوه بر اين قصد دارد تحريم‌هاي مربوط به بيمه و بيمه مجدد را عليه ايران اعمال کند که در گذشته يک چالش ديگر براي ايران محسوب مي‌شد. تمامي‌کشتي‌ها براي انجام سفرهاي دريايي خود نيازمند پوشش‌هاي بيمه مختلف هستند.

  • حمل و نقل دريايي با تحريم‌ها دچار مشکل نمي‌شود

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با توجه به موضع اتحاديه اروپا، روسيه و چين در قبال خروج آمريکا از برجام، تحريم‌هاي اين کشور عليه ايران، مشکل جدي براي حمل و نقل دريايي کشورمان بوجود نمي‌آورد.‌هادي حق شناس در گفتگو با ايرنا، افزود: خروج آمريکا از برجام اثر چنداني در بخش حمل و نقل دريايي ايران نخواهد داشت و به زمان تحريم‌ها باز نخواهيم گشت. معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي تاکيد کرد: اکنون هيچ کشتي ايراني به بنادر آمريکا تردد ندارد تا با اعمال تحريم‌هاي دولتمردان آمريکايي دچار مشکل شويم. وي با بيان اينکه بخش حمل و نقل دريايي کشور آمادگي کامل دارد تا هر نوع اقدام آمريکا را نقش برآب کند، گفت: ناوگان کشتيراني ايران اکنون کالاي خود را به بنادر کشورهاي اروپايي، جنوب شرق آسيا و درياي خزر حمل مي‌کنند. حق شناس خروج آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريم‌ها عليه ايران را خلاف مصوبه شوراي امنيت مبني بر لغو تحريم‌هاي هسته‌اي عليه کشورمان ارزيابي کرد و گفت: اتحاديه اروپا، روسيه و چين اعلام کرده‌اند که تحريم‌هاي جديد آمريکا را قبول ندارند. معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي تاکيد کرد: ناوگان بزرگ تجاري ايران تاکنون توانسته با حمل کالاهاي وارداتي و صادراتي، نقش مهمي‌در تامين مايحتاج عمومي‌و جلوگيري از خروج ارز داشته باشد.

  • بنادر مشکلي در جذب سرمايه خارجي نخواهند داشت

در همين حال يک عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: سرمايه‌گذاران متعددي براي حضور در بنادر ايران اعلام آمادگي کردند بدين جهت با تسهيل فرآيند سرمايه‌گذاري مي‌توان سرمايه‌هاي خارجي را جذب کرد. براساس گزارش وزارت راه و شهرسازي، مسعود خياط‌زاده درباره خروج آمريکا از برجام و تاثير آن بر سرمايه‌گذاري در بنادر کشور گفت: ايران سال‌هاي متمادي است که با تحريم روبرو شده حتي در زمان برجام هم آمريکا موانع متعددي ايجاد مي‌کرد تا روند توسعه‌اي در کشور مختل شود. از اين‌رو خروج آمريکا از برجام، تاثيري بر فعاليت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري نخواهد گذاشت. وي ادامه داد: از آنجا که ايران همواره در شرايط تحريمي‌به سر مي‌برده است اکنون نيز مشکلي در جذب سرمايه‌گذار نخواهيم داشت. سرمايه‌گذاران واقعي به منفعت مالي خود مي‌انديشند بدين‌جهت مسايل سياسي براي آنها در اولويت نيست. اگر به سمت تسهيل فرآيند سرمايه‌گذاري حرکت کنيم در شرايطي که آمريکا از برجام خارج شده است مي‌توان سرمايه‌گذاران بيشتري را جذب کرد.

خياط‌زاده تصريح کرد: در نشست‌هاي که با سرمايه‌گذاران خارجي داشته‌ايم آنها براي سرمايه‌گذاري در بنادر ايران اعلام آمادگي کرده‌اند. با حضور شرکت‌هاي خارجي مي‌توان در جهت توسعه بنادر گام برداشت. وي اعلام کرد: پتانسيل بنادر کشور را نبايد دست کم گرفت. اکنون ظرفيت خالي وجود دارد که به آن توجه نمي‌شود. سازمان بنادر و دريانوردي بايد فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در بنادر کشور را اطلاع‌رساني کند تا بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران خارجي بدانند در چه بخش‌هاي امکان حضور دارند.

اين عضو اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان کرد: حجم مبادلاتي که اکنون در بنادر کشور ثبت مي‌شود با توجه به ظرفيت بنادر کشور اعداد چشمگيري نيست. از اين رو سازمان بنادر و دريانوردي در مورد تخفيف‌هاي بندري بايد اهتمام بيشتري بورزد. البته در سال جاري تعرفه‌هاي بندري کاهش پيدا کرد و اين امر کار بزرگي بود ولي در شرايط موجود و با هدف رونق بنادر مي‌توان مجددا تعرفه‌ها را بازنگري کرد. وي در مورد وضعيت بنادر کشور تصريح کرد: ما نبايد اجازه دهيم فرصت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري در بنادر کشور از دست برود.



آمریکا به خریداران نفت ایران ضرب‌الاجل داد؛

گروه انرژي: در بازار انرژي به دليل خروج آمريکا از برجام، رخدادهاي زيادي در چند روز اخير پيش آمده است که موجب سردرگمي‌فعالان شده، از ضرب‌الاجل آمريکا به خريداران نفت تا قول عربستان سعودي براي جبران کاستي عرضه نفت در پي تحريم ايران و نيز حمايت اروپايي‌ها از برجام که موجب کاهش نامحسوس بهاي نفت در روز شد.

تحريم‌هاي آمريکا عليه مشتريان نفتي ايران از پنجم نوامبر (۱۴ آبان) بازمي‌گردد و وزارت خزانه‌داري آمريکا به کشورها دستورالعملي براي کاهش قابل توجه واردات‌شان در شش ماه آينده داده تا بتوانند از معافيت تحريم‌ها برخوردار شوند.

تحليلگران در نظرسنجي "اس اند پي گلوبال پلاتس" پيش بيني کردند تا نوامبر که تحريمها به اجرا درمي‌آيند، حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت ايران به بازار جهاني به دليل تحريم‌ها کاهش پيدا کند و حداقل ميزان پيش‌بيني شده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز و حداکثر آن ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

طبق جديدترين نظرسنجي پلاتس، ايران از زمان برچيده شدن تحريم‌ها در ژانويه سال ۲۰۱۶، ميزان توليد نفت خود را حدود يک ميليون بشکه در روز افزايش داده بود و در آوريل ۳.۸۳ ميليون بشکه در روز توليد داشت.

  • حذف ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز از ميزان عرضه تا پايان سال

به گفته باب مک نالي، رييس شرکت "راپيدان انرژي" و مشاور انرژي جورج دبليو بوش، رييس جمهور اسبق آمريکا، اگر طرفين حاضر در توافق هسته‌اي به توافق جديدي نرسند، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز از ميزان عرضه تا پايان سال از بازار حذف خواهد شد و در نيمه اول سال ۲۰۱۹ به ۵۰۰ هزار بشکه در روز مي‌رسد.

به گفته پل شلدون، مشاور ژئوپليتيکي "اس اند پي گلوبال پلاتس"، ۲۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات ايران تا سه ماهه چهارم امسال ممکن است از بازگشت تحريم‌ها متاثر شود.

جيوواني استانوو، تحليلگر يو بي اس اظهار کرد صادرات ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ايران ممکن است تا نوامبر مختل شود.

سارا واخشوري، رييس شرکت " SVB انرژي اينترنشنال" نيز پيش‌بيني کرد توليد ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ايران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ متوقف مي‌شود و اگر توافق جديدي حاصل نشود، تا اواسط سال ۲۰۱۹ به ۹۰۰ هزار تا يک ميليون بشکه در روز بالغ خواهد شد.

کوين بوک، مديرکل "کلير ويو انرژي پارتنرز" نيز گفت: حداکثر ۴۵۰ هزار بشکه در روز از ميزان عرضه تا پايان سال از بازار کنار خواهد رفت.

  • در مهلت داده شده چه اتفاقي مي‌افتد؟

وزارت خزانه‌داري آمريکا به شرکتها يک مهلت ۱۸۰ روزه براي پايان معاملات مربوط به نفت، پتروشيمي، سرمايه گذاريهاي نفتي بالادستي، بنادر، کشتيراني، کشتي سازي و بانک مرکزي ايران داده است.

وزارت خارجه آمريکا دادن معافيت از تحريم‌ها را براي کشورهايي که هر ۱۸۰ روز کاهش قابل توجهي در ميزان وارداتشان صورت دهند، بررسي خواهد کرد. دولت اوباما کاهش ۲۰ درصدي را در نظر گرفته بود اما عوامل متعددي ديگري را نيز به حساب مي‌آورد.

پرسش‌هاي بي پاسخ کليدي شامل اين هستند که چه مدت زماني براي مقايسه مورد استناد قرار مي‌گيرد و آيا ميعانات نيز بخشي از کاهش واردات يک کشور به حساب آورده مي‌شوند. آمريکا انتظار دارد کشورها در مهلت ۱۸۰ روزه، در واردات‌شان کاهش قابل توجهي صورت دهند.

  • اعلام آمادگي سعودي‌ها براي افزايش توليد نفت

به نقل از اسپوتنيک عربي، خالد فالح، وزير صنعت، معدن و انرژي عربستان گفت: در واکنش به احتمال کاهش حجم نفت خام ايراني در بازارهاي بين‌المللي پس از خروج رئيس جمهور آمريکا از توافق هسته‌اي ما آماده افزايش توليد نفت هستيم.

وي افزود: در پي خروج آمريکا از توافق هسته‌اي ايران ما بر پايبندي خود به منظور ايجاد ثبات در بازارهاي نفت به نفع توليد کنندگان و مصرف کنندگان تاکيد مي‌کنيم.

وزير انرژي سعودي ادامه داد: ما با بزرگترين توليد کنندگان در داخل و خارج اوپک و با بزرگترين مصرف کنندگان همکاري خواهيم کرد تا کمبودها را به پايين‌ترين حد برسانيم.

  • اقدام خصمانه اماراتي‌ها

بر اساس اين گزارش، امارات نيز در اقدامي‌خصمانه در پي تحريم‌ 6 شخص و 3 نهاد ايراني از سوي آمريکا، 9 فرد و نهادهايي ايراني را با طرح اين ادعا که اين افراد واسطه خريد کالا و انتقال ميليون‌ها دلار ارز براي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌بوده‌اند در ليست سياه خود قرار داد.

عادل الجبير، وزيرخارجه عربستان سعودي نيز در اظهاراتي فرافکنانه گفت که اگر ايران به سراغ ساخت سلاح هسته‌اي برود عربستان هم در پي دستيابي به تسليحات اتمي‌خواهد رفت.

وي ضمن حمايت از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران در تکرار توهمات خود گفت: ايران بايد از برنامه موشکي خود و حمايت از حزب‌ا... و حوثي‌ها دست بردارد.ايران بايد دسترسي به همه مراکز نظامي‌و هسته‌اي خود را به طور شبانه روزي و بدون محدوديت تضمين کند و از تلاش براي گسترش نفوذش در منطقه دست بردارد. اگر تهران برنامه هسته‌اي خود را فراتر از ميزاني که فعلا در جريان است ببرد، خود به خود برجام متلاشي و تحريم‌هاي هسته‌اي عليه اين کشور به طور کامل باز خواهد گشت و عربستان هم مصمم خواهد شد تا هر آن‌چه لازم است براي دفاع از خود و اقدامي‌مشابه انجام دهد.

  • افت قيمت با حمايت قدرت‌هاي جهان از برجام

درحالي‌که به نظر مي‌رسد متحدان اروپايي آمريکا براي حفظ توافق ايران تلاش مي‌کنند، و به اين ترتيب صادرات نفت ايران، ممکن است در بازار باقي بماند، قيمت نفت خام افت کرد.

به نقل از رويترز، روز جمعه، درحالي‌که به نظر مي‌رسد متحدان اروپايي آمريکا براي حفظ توافق ايران تلاش مي‌کنند، و به اين ترتيب صادرات نفت ايران، ممکن است در بازار باقي بماند، در جلسه پر فراز و نشيب معاملات ديروز، قيمت نفت خام افت کرد.

از طرف ديگر با انتشار داده‌هاي انرژي آمريکا در عصر ديروز که نشان داد شرکت‌هاي حفاري، اين هفته ۱۰ حلقه چاه جديد حفر کرده‌اند، نشانه‌هاي از امکان افزايش عرضه نفت در جهان به وجود آمد.

قيمت‌هاي نفت درست زير رکوردهاي چند ساله خود باقي ماندند و برنت اين هفته سودي ۲.۸ درصدي ثبت کرد و نفت خام آمريکا هم توانست اين هفته ۱.۲ درصد رشد کند.

جان کيلداف، يکي از شرکاي شرکت اگين کپيتال در نيويورک، مي‌گويد: بازارها تحت تاثير عوامل تقويت‌کننده قرار دارند که اين شامل ايران، ونزوئلا وعدم توانايي عربستان براي وارد کردن سريع نفت بيشتر به بازار، مي‌باشد.

نفت خام برنت با ۳۵ سنت کاهش در قيمت ۷۷.۱۲ دلار به کار خود پايان داد که تنها اندکي با رکورد ۷۸ دلاري که در روز پنج‌شنبه ثبت کرده بود فاصله داشت. در معاملات پس از بسته شدن بازارهاي اصلي، قيمت نفت برنت از اين هم پايين‌تر آمد.

نفت سبک آمريکا ۶۶ سنت در هر بشکه افت کرد و در قيمت ۷۰.۷۰ دلار بسته شد که فاصله زيادي با رکورد ۷۱.۸۹ دلاري که در روز پنج‌شنبه ثبت کرده بود دارد.

آمريکا در نظر دارد تحريم‌هاي جديدي را بر عليه ايران وضع کند که ۴ درصد از صادرات نفت خام جهان را انجام مي‌دهد. بسياري از تحليل‌گران پيش‌بيني کرده‌اند با افت صادرات ايران، قيمت نفت بالا برود. هرچند نشانه‌هايي از اين وجود دارد که برخي از اعضاي اوپک توليد خود را بالا خواهند برد تا با اختلال عرضه مرتبط با ايران مقابله کنند.



وزير بهداشت مطرح خواستار شد؛

گروه اجتماعي: مدتي است که موضوع فروش داروهاي مختلف در فضاي مجازي و اينترنت تبديل به يکي از چالش‌هاي حوزه بهداشت و درمان شده است. طي ماه‌هاي گذشته برخي گزارش‌ها درباره قاچاق و غيرقانوني بودن اين داروها بارها مطرح شده و در صحبت‌هاي مسئولان مختلف درباره اهميت برخورد با اين موضوع صحبت کرده‌اند. پيش‌تر مديرکل دفتر بازرسي، پاسخگويي به شکايات و امور حقوقي سازمان غذا و دارو گفته بود که فروش، عرضه و تبليغ دارو به صورت اينترنتي، غيرقانوني و غيرمجاز بوده و به نوعي قاچاق محسوب مي‌شود. شهريار اسلامي‌تبار همچنين گفته بود که ناصر خسرو زماني مرکز فروش داروهاي کمياب و قاچاق بود اما اکنون اين اتفاق از طريق سايت‌هاي اينترنتي صورت مي‌گيرد و با اينکه فروش دارو از طريق اينترنت غيرقانوني و به نوعي قاچاق محسوب مي‌شود اما بيشتر داروهاي قاچاق از طريق اين سايت‌ها، عرضه و در محل به مشتري تحويل مي‌شود. در اين ميان هرچند پيش از اين برخي از نمايندگان مجلس از لزوم ورود نيروهاي انتظامي‌و قضايي به اين موضوع صحبت کرده بودند، حالا قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت نيز اعلام کرده که برخورد قضايي با داروهاي اينترنتي ضرورت دارد. وزير بهداشت همچنين با استقبال از يکسان‌سازي شماره تلفن‌هاي امدادي در کشور، تصميم‌گيري در اين مورد را منوط به تصويب مجلس دانسته است.

دکتر سيدحسن‌هاشمي، وزير بهداشت روز گذشته و در حاشيه بيست و پنجمين همايش سراسري مديران و روساي بهداد ناجا که در مقر مرکزي ناجا برگزار شد، گفت: تفاهم‌نامه‌اي را با نيروي انتظامي‌امضا کرديم که موارد مختلفي همچون مبارزه با قاچاق دارو، مبارزه با اعتياد، عوامل تشديد کننده آسيب‌هاي اجتماعي و... در آن وجود داشت. برخورد با تبليغات خلاف و اغواکننده از جمله مواردي است که پليس مي‌تواند با همکاري وزارت بهداشت اقدامات قابل توجهي را انجام دهد. وزير بهداشت با بيان اينکه بيمارستان‌ها و پلي کلينيک‌هاي نيروي انتظامي‌خدمات و کمک‌هاي موثري را ارائه کرده‌اند، گفت: مراقبت از پرسنل و همکاران ما در اورژانس و مراکز درماني از ديگر مواردي است که پليس در اين تعهدنامه انجام خواهد داد. وزير بهداشت با بيان اينکه ما نيز متقابلا از پرسنل نيروي انتظامي‌حمايت خواهيم کرد، گفت: قطعا در اين تفاهم‌نامه‌ها نيز تعهداتي را به پليس داده‌ايم که انجام خواهيم داد.

قاضي‌زاده‌هاشمي‌ در پاسخ به سوالي درباره يکسان‌سازي شماره‌هاي امدادي همچون ۱۱۵، ۱۱۹، ۱۱۰ و ... گفت: دو يا سه دهه است که صحبت‌هايي در اين خصوص شده و اتفاقا يک تجربه موفق بين‌المللي هم محسوب مي‌شود و انتظار مي‌رود که دستگاه‌هايي همچون پليس، آتش نشاني، اورژانس و ... همگي يک شماره داشته باشند و تمامي‌اين نهادها با يک توليت با مردم در ارتباط بوده و خدمات امدادي را ارائه کنند. وزير بهداشت با بيان اينکه در اين زمينه طرح‌هاي مختلفي هم وجود داشته و پيشنهادات خوبي هم از سوي نيروي انتظامي‌مطرح شده، گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت از طرفداران اين ايده هستيم و اميدواريم که اجرايي شود، اما يکسان‌سازي شماره‌هاي امدادي نيازمند مصوبه مجلس است و اميدواريم که نمايندگان مجلس اين موضوع را مورد توجه قرار دهند. قاضي‌زاده‌هاشمي‌اضافه کرد: البته اورژانس و پليس مي‌توانند از خودشان شروع کرده و با يک شماره عوامل اورژانس و پليس بتوانند از حادثه‌اي باخبر شده و به محل بروند.

وزير بهداشت درباره عرضه داروهاي تقلبي در فضاي مجازي گفت: در اين زمينه هماهنگي‌هايي از طريق پليس فتا انجام شده، اما لازم است که قوه قضاييه هم اقداماتي را انجام داده و به شکلي قاطعانه با متخلفان برخورد کند. قاضي‌زاده‌هاشمي‌درباره اينکه آيا با اجراي اين طرح پليس با مراکزي همچون ناصرخسرو نيز برخورد مي‌کند يا خير؟ گفت: موضوع ناصرخسرو موضوع جديدي نيست و چندان مايل نيستم که در چنين نشستي مطرح شود، اما تا جايي که من مي‌دانم جنس کار اين افراد در ناصرخسرو نيز تغيير کرده و ديگر داروهاي رسمي‌که در فهرست دارويي کشور باشد در ناصرخسرو وجود ندارد و داروهايي که فاقد مجوز وزارت بهداشت بوده و قاچاق هستند، در اين محل عرضه مي‌شود و جزو داروهايي به حساب مي‌آيند که اصالت‌شان از سوي وزارت بهداشت تاييد نشده است. وزير بهداشت همچنين با تاکيد بر اينکه فعلا و در آينده هم در حوزه دارو مشکلي نداريم، گفت: در حال حاضر داروهاي خارج از فهرست و مکمل‌ها به داخل کشور قاچاق مي‌شود و اکثر مکمل‌هايي که قاچاق مي‌شوند نيز در داخل کشور ساخته مي‌شوند که انتظار داريم پليس با اين موارد نيز برخورد کند.