انتشار صورت‌هاي مالي «سبهان»

شرکت سيمان بهبهان اطلاعات و صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسي نشده منتشر کرد. به گزارش سنا، شرکت سيمان بهبهان در سال مالي 96 مبلغ 130ميليارد و 760 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ دو هزار و 377 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل سه درصد کاهش داشت . "سبهان" در سال مالي 95 مبلغ دو هزار و 440 ريال سود به ازاي هر اختصاص داده بود.

به سود خالص دوره نيز سود انباشته ابتداي سال اضافه شد و در نهايت مبلغ 301 ميليارد و 35 ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حساب‌هاي اين شرکت منظور شد.

افزايش 54 درصدي عملکرد «سخوز»

شرکت سيمان خوزستان اطلاعات و صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 650 ميليارد ريال منتشر کرد. به گزارش سنا، شرکت سيمان خوزستان در سال مالي 96 مبلغ 273 ميليارد و 771 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 421 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 54 درصد افزايش داشت. "سخوز" در سال مالي 95 مبلغ 274 ريال سود به ازاي هر اختصاص داده بود. به سود خالص دوره نيز سود انباشته ابتداي سال اضافه شد و در نهايت مبلغ 587 ميليارد و 207 ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حسابهاي اين شرکت منظور شد.

تحقق 1302 ريالي سود هر سهم «دابور»
شرکت داروسازي ابوريحان اطلاعات و صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسي شده و با سرمايه معادل 288 ميليارد ريال منتشر کرد. به گزارش سنا، داروسازي ابوريحان انتشار عملکرد 12 ماهه سال مالي گذشته خود اعلام کرد در سال مالي 96 مبلغ 374 ميليارد و 853 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ يک هزار و 302 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 51 درصد کاهش داشت.

"دابور" در سال مالي 95 مبلغ دو هزار و 652 ريال سود به ازاي هر سهم خود اختصاص داده بود. به سود خالص دوره سود انباشته ابتداي سال افزوده شد.




رشد 2/1 درصدي شاخص فرابورس در هفته‌ گذشته

شاخص کل فرابورس در هفته‌اي که گذشت با ثبت رشد ۱.۲ درصدي، در ارتفاع ۱۰۷۰ واحدي ايستاد.

به نقل از تسنيم، در سومين هفته معاملاتي ارديبهشت ماه امسال دادوستد يک‌هزار و 283 ميليون ورقه بهادار در 150 هزار دفعه در بازارهاي فرابورس ايران صورت گرفت که ارزش اين دادوستدها 9 هزار و 274 ميليارد ريال بود.

در اين ميان بهترين عملکرد در رشد حجم معاملات را به ترتيب بازار پايه و اول و بهترين عملکرد در رشد ارزش معاملات را بازار‌هاي دوم و اول کسب کردند. در بازارهاي پايه فرابورس نيز در هفته گذشته 664 ميليون سهم به ارزش 788 ميليارد ريال و در مجموع در بازار‌هاي اول و دوم نيز 585 ميليون سهم به ارزش يک هزار و 391 ميليارد ريال مبادله شدند.

عرضه ۱۵۴ هزار تن فرآورده نفت و پتروشيمي‌در بورس کالا

تالار فرآورده‌هاي نفت و پتروشيمي‌بورس کالاي ايران روز شنبه 22 ارديبهشت ماه ميزبان عرضه 154 هزار و 614 تن انواع قير، لوب کات، وکيوم باتوم، گوگرد، سلاپس واکس، موادپليمري و مواد شيميايي بود. به نقل از روابط عمومي‌بورس کالاي ايران، 35 هزار و 570 تن قير در تالار صادراتي بورس کالاي ايران عرضه شد. علاوه براين 8 تن زعفران رشته‌اي خراسان نيز در تالار صادراتي بورس کالاي ايران عرضه شد. براساس اين گزارش، يک هزار تن خرماي مضافتي، 10 هزار تن گندم خوراکي، 3 هزار و 500 تن شکر، يک هزار و 500 تن روغن خام، 300 تن جو دامي‌و 290 هزار قطعه جوجه يک روزه نيز در تالار محصولات کشاورزي عرضه شد. بازار فرعي بورس کالاي ايران نيز در اين روز شاهد عرضه يک هزار تن روغن خام پالم بود.

کارايي بورس با افزايش سواد مالي سهامداران

ارتقاي سطح سواد مالي جامعه سهامداري باعث مي‌شود تا رفتارهاي هيجاني در بازار سرمايه کاهش يابد. اميرحسين ارضا مديرعامل شرکت گسترش صنعت نوين هلدينگ مالي غدير در گفتگو با سنا، درباره راهکارهاي ارتقاي سواد مالي جامعه و افزايش ضريب نفوذ بازار سرمايه در جامعه گفت: مدتي پيش يک تحقيق ميداني توسط دانشگاه درباره سواد مالي سهامداران حقيقي در بازار سرمايه انجام شد. در اين تحقيق ميداني جامعه مورد بررسي، گروهي از سهامداران حقيقي بازار سرمايه در دانشگاه بودند. پس از بررسي سطح سواد مالي اين گروه از سهامداران حقيقي به اين نتيجه رسيديم که ميانگين نمرات اين گروه در حد متوسط و از آنچه انتظار مي‌رفت کمتر بود. ارضا نکته مهم اين پژوهش را ارتباط سطح سواد مالي افراد با درجه ريسک گريزي آنها دانست و گفت: اين تحقيق نشان داد که هرچه سطح سواد مالي سهامداران حقيقي بالاتر باشد درجه ريسک پذيري آنها نيز بيشتر مي‌شود و اين موضوع به افزايش عمق بخشي و کارايي بازار سرمايه کمک مي‌کند.



رئيس سازمان بورس عنوان کرد؛

رئيس سازمان بورس گفت: سهامداران بازار، بر عدم اثرات بلند مدت اقدام‌هاي سياسي واقفند و تمايلي به فروش سهام ندارند.

به نقل از سازمان بورس، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار پيرامون تأثير خروج آمريکا از برجام بر روي بازار سهام گفت: بر اساس ماده ۲۸ قانون رفع موانع توليد «صندوق تثبيت بازار سرمايه» عهده‌دار حمايت از سهامداران خرد بوده و در مواقع مختلف در بازار سهام فعال است، همچنين در صورت نياز نيز صندوق توسعه بازار سرمايه که وظايف مشابهي با صندوق تثبيت دارد همچنان عمليات بازار گرداني سهام را دنبال مي‌کند.

شاپور محمدي با بيان اينکه جاي هيچ نگراني براي حمايت از سهامداران در بازار سهام نيست، عنوان کرد: سهامداران حرفه‌اي بازار، با اشراف به آثار رواني اخبار پيراموني برجام بر عدم اثرات بلند مدت چنين اقدام‌هايي واقف بوده و هم اکنون با توجه به استراتژي بلند مدت خود و سودآوري شرکت‌ها تمايلي به فروش سهام ندارند.

به گفته وي سودآوري شرکت‌ها بهتر از دوره‌هاي مالي قبل است و انتظار مي‌رود استراتژي کسب بازدهي در روند بلندمدت بازار سهام ادامه يابد اين در حالي است که در مواقع مقطعي اگر عده‌اي بخواهند دارايي‌هاي خود را نقد کنند بطور حتم صندوق تثبيت کمک خواهد کرد.

رييس سازمان بورس ادامه داد: ممکن است روند بازار سهام اندکي با افت و خيزهاي طبيعي ناشي از ريسک‌هاي ديگري روبرو شده باشد و در عين حال با تعديل‌ها و اصلاح قيمتي که صورت گرفته درنهايت منجر به شکل گيري وضعيت با ثبات در شرايط فعلي شده است.

به باور وي بازار سهام هم اکنون در وضعيتي که بتواند بر اساس سود آوري شرکت‌ها ثبات داشته باشد قرار گرفته و با تحليل مناسبي که سرمايه گذاران انجام مي‌دهند و بر اساس افق بلند مدت سرمايه گذاري خود مي‌توانند نظاره گر وضعيتي مناسب در بازار باشند.

وي در پايان گفت: وضعيت سود آوري شرکت‌ها با توجه به نرخ ارز برآوردي در بودجه آن‌ها، اغلب حاکي از وضعيت بهتر درآمدي و فروش مناسب شرکت‌ها داشته و در مجموع از لحاظ تاثيرات ارزي و فروش وضعيت مناسبي براي شرکت‌هاي بورسي رقم خورده است.

لازم به ذکر است که در حالي که بازار سهام شاهد افزايش آرام برخي از سهم‌هاي شاخص ساز است، بسياري از فعالان بازار سرمايه منتظرند تا معاملات بورس وضعيت پايدارتري پيدا کند.

در ماه‌ها و هفته‌هاي گذشته قيمت سهم‌ها در بورس تهران روندي کاهشي داشت به طوري که شاخص کل از تراز ۹۷ هزار واحدي تا کانال ۹۳ هزار واحدي کاهش يافت. اين موضوع سبب شد بازار مدت‌ها شاهد اصلاح قيمت‌ها باشد. تعدادي از کارشناسان معتقدند همين اصلاح قيمت‌ها باعث پيشخور شدن قيمت سهم‌ها شده و باعث گشته که بازار سهام چندان توجهي به خروج ترامپ از برجام نداشته باشد.

عده‌اي معتقدند قيمت سهم‌ها مي‌تواند در طي روزهاي آينده به سطح بالاتري برود و رکود نسبي از بازار سهام دور شود اما در عين حال وجود بازارهاي موازي همچون طلا، ارز و بازار پول رقيباني براي بازار سهام هستند بسياري معتقدند در شرايط فعلي ريسک سرمايه گذاران براي ورود به بازار سرمايه نسبتا بالاست.

  • افزايش نامحسوس شاخص

ديروز شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۱۹۹ واحد رشد کرد و تا رقم ۹۳ هزار و ۸۹۱ بالا رفت. همچنين شاخص کل هم‌وزن با ۸۱ واحد رشد رقم ۱۶ هزار و ۵۷۸ واحدي را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نيز با ۲۵۳ واحد رشد تا رقم ۹۹ هزار و ۸۴۳ افزايش يافت و شاخص بازار اول و بازار دوم هر يک به ترتيب ۱۴۱ و ۴۳۰ واحد رشد کردند.

فولاد خراسان، معدني و صنعتي گل‌گهر، پتروشيمي‌جم هر يک به ترتيب ۴۱، ۳۰ و ۲۴ واحد تاثير افزاينده روي دماسنج بازار سرمايه داشتند. در طرف مقابل معدني و صنعتي چادرملو، فولاد مبارکه اصفهان و پالايش نفت اصفهان هر يک به ترتيب ۲۳، ۱۵ و ۱۳ واحد تاثير کاهنده بر شاخص‌هاي بازار سرمايه داشتند.

ديروز در گروه محصولات شيميايي اکثريت سهم‌ها نوسان قيمتي کمتر از يک درصد به سمت بالا يا به سمت پايين داشتند اما در گروه فلزات اساسي هر چند که قيمت سهام تعدادي از شرکت‌ها با کاهش روبرو شد، اما اکثريت سهم‌ها با رشد قيمت مواجه شدند اما در گروه کانه‌هاي فلزي فعالان بازار شاهد افت قيمت بيشتر سهم‌ها بودند.



رئيس جمهور آمريکا در تازه‌ترين سخنراني‌هاي خود اعلام داشته که تصميم به کنترل نرخ دارو دارد و اعلام کرده که تصميمات سياسي آتي هيچ تاثيري بر قيمت دارو نخواهد داشت.

شاخص‌ها در بازار آمريکا آخرين روز کاري هفته را با افزايش سپري کردند در حالي که بيشترين ميزان رشد صنايع داروسازي و بهداشت و سلامت به ثبت رسيد.

به گزارش سنا، افزايش قيمت سهام شرکت‌هاي دارويي و سلامت در آخرين روز کاري هفته در بازار آمريکا به ثبت رسيد. در حالي که رئيس جمهور آمريکا در تازه‌ترين سخنراني‌هاي خود اعلام داشته که تصميم به کنترل نرخ دارو دارد و اعلام کرده که تصميمات سياسي آتي هيچ تاثيري بر قيمت دارو نخواهد داشت.

بر اساس اين گزارش، در بازار وال استريت، رشد چشمگير قيمت صنايع بهداشتي و سلامت موجب کاهش قيمت سهام شرکت‌هاي تکنولوژي مخابراتي و بانکي‌ها شد.

در اين بين، شاخص اس اند پي با رشد 4.6 درصدي رو به رو شد و شاخص داوجونز نيز با رشد 0.4 درصدي همراه شد. نزدک نيز در اين ميان 0.03 درصد منفي شد. پس از اينکه، ترامپ در خصوص تسهيلات بر روي صنايع داروسازي و بهداشت و سلامت با کابينه خود جلسه تشکيل داد، قيمت سهام اين صنايع با رشد چشمگيري همراه شد. در اين ميان، قيمت سهام شرکت دارويي Regeneron با رشد 6.2 درصدي رو به رو شد قيمت سهام شرکت دارويي CVS رشد 3.2 درصدي داشت و شرکت دارويي بيوژن با افزايش 3.1 درصدي قيمت سهام همراه شد. در سوي ديگر، قيمت سهام شرکت‌هاي تکنولوژي که از ابتداي سال جاري با رشد 10.8 درصدي همراه شده بود، بيشترين روند منفي را در شاخص اس اند پي از آن خود کرد.

قيمت سهام شرکت انويديا با افت 2.2 دررصدي رو به رو شد و قيمت سهام شرکت ترد دسک و شرکت يپ نيز با روند منفي معاملات را خاتمه دادند. سهام شرکت تيوو نيز افت 1.2 درصدي را به ثبت رساند. تا به حال اکثر سهام موجود در شاخص اس اند پي گزارش عملکرد خود را منتشر کرده‌اند و تنها شرکت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي وال مارت و هوم ديپوت باقي مانده‌اند که اين دو شرکت نيز گزارش عملکرد خود را هفته آينده منتشر خواهند کرد.

طبق يکي از الحاقيه‌هاي قانون بودجه، وزارت دارايي روسيه در نظر دارد ۶.۹۶۸ ميليارد دلار اوراق قرضه اروپايي ۳۰ ساله در بازارهاي روسيه و بين المللي در سال ۲۰۱۸ منتشر کند.

به گزارش ايسنا به نقل از اسپوتنيک، پيش‌تر در ماه مارس کنستانتين ويشکوفسکي- رئيس بخش بدهي وزارت دارايي روسيه به خبرنگاران گفت: اين وزارتخانه در سال ۲۰۱۸ صدور اوراق ۱۱ ساله جديد اروپايي به ارزش ۱.۵ ميليارد دلار و اوراق ۳۰ ساله روسي به ارزش ۲.۵ ميليارد دلار را در نظر دارد. ويشکوفسکي گفت: وزارت دارايي از نظر قانوني اين فرصت را دارد که اوراق قرضه‌اي به ارزش ۷ ميليارد دلار که شامل ۴ ميليارد دلار به عنوان مبادلات ارزي و ۳ ميليارد دلار براي افزايش منابع بودجه است را منتشر کند. در حال حاضر ۸۰۰ ميليون دلار از اين وجوه وارد بودجه شده و اين بدان معناست که ۲.۲ ميليارد دلار باقي مانده است.

اين الحاقيه در وب سايت فدرال روسيه به عنوان اسناد قانوني منتشر شد. در عين حال وزارت دارايي اعلام کرد امسال ۴۳.۷ ميليارد دلار از درآمد‌هاي نفتي و گازي را براي خريد ارزهاي خارجي در بازارهاي داخلي استفاده مي‌کند تا خريدها را پنج برابر بيشتر از سال گذشته تقويت کند.گزارش شده است مقامات وزارت دارايي روسيه از فوريه ۲۰۱۷ تاکنون اقدام به خريد ارزهاي خارجي در بازار داخلي با استفاده از مازاد پول‌هاي نفتي کرده اند. سال گذشته اين وزارت خانه ۱۳.۴ ميليارد دلار صرف انجام چنين تراکنش‌هايي کرد که اين ارزهاي خريداري شده صرف پر کردن صندوق ثروت اين کشور مي‌شود.

پيشتر در ابتداي امسال سرگي استورچاک معاون وزير دارايي روسيه گفته بود برنامه‌اي براي صدور اوراق قرضه اروپائي به يورو و يوان وجود دارد.



ميرصانعي با تاکيد بر اينکه ريسک دستورالعمل فعلي قراردادهاي اعتباري کارگزاران خارج از کنترل است، گفت: در اصلاحيه دستورالعمل فعلي ريسک‌ها مديريت شده و حدود اعتباري را براي مديريت ريسک کاهش داديم.

دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به سنا گفت: اصلاح دستورالعمل قراردادهاي اعتباري کارگزاران باعث مي‌شود تا ريسک اعتباري اين صنعت به خوبي کنترل شود و اختيارات کارگزاران را براي وصول مطالبات افزايش دهد.

وي با اشاره به اينکه بخش عمده‌اي از اصلاحات اين دستورالعمل در ماه‌هاي پاياني سال گذشته انجام شد، تصريح کرد: دستورالعمل فعلي نقص‌هاي جدي دارد و باعث افزايش ريسک اعتباري صنعت کارگزاري شده است.

ميرصانعي با تاکيد بر اينکه ريسک دستورالعمل فعلي قراردادهاي اعتباري کارگزاران خارج از کنترل است، گفت: در اصلاحيه دستورالعمل فعلي ريسک‌ها مديريت شده و حدود اعتباري را براي مديريت ريسک کاهش داديم.

وي با اشاره به اينکه اصلاحات دستورالعمل قراردادهاي اعتباري به سازمان بورس پيشنهاد شده است، گفت: در حال تعامل با سازمان بورس براي به تصويب رسيدن اين اصلاحات هستيم.

ميرصانعي ادامه داد: اگر اصلاح اين دستور العمل به تصويب برسد قراردادهاي اعتباري کارگزاران همه اصلاح مي‌شود و به دنبال آن، ريسک‌ها نيز کاهش مي‌يابد.

وي در پاسخ به اين سوال که کارگزاران تا چه حد با اين اصلاحات موافق هستند، اظهار داشت: کارگزاران با برخي بندهاي اين اصلاحات موافق هستند؛ چراکه اختيارات کارگزاران را براي وصول مطالبات افزايش مي‌دهد.

به گفته ميرصانعي در دستورالعمل فعلي دست کارگزاران در وصول مطالبات بسته است اما در دستورالعمل جديد شرايط در اين بخش براي کارگزاران بهتر شده است.

وي درباره بخش‌هايي که با مخالفت و مقاومت کارگزاران مواجه شده است، گفت: در برخي موارد محدوديت‌هايي در ميزان اعتباردهي کارگزاران به افراد ايجاد شده و ممکن است که برخي کارگزاران با اين محدوديت‌ها مخالفت‌هايي داشته باشند اما به طور کلي اصلاح اين دستورالعمل ريسک اين حوزه را کاهش مي‌دهد.