«تجارت» سناريوهاي پيش روي صنعت و صادرات فولاد کشور را بررسي کرد

گروه صنعت، معدن و تجارت: پس از صحبت‌ها و گمانه‌زني‌هاي فراوان، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا هفته گذشته اعلام کرد که اين کشور از توافقنامه هسته‌اي ميان ايران و شش قدرت جهاني خارج مي‌شود. اين تصميم رئيس‌جمهور آمريکا از همان ابتدا موجب واکنش منفي سران کشورهاي اروپايي شد. با اين حال طي روزهاي گذشته درباره اثرات اين تصميم در بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور تحليل‌ها و گزارش‌هايي منتشر شده است. صنعت فولاد ايران، يکي از صنايعي است که طي سال‌هاي گذشته پيشرفت‌هاي خوبي داشته و در بازارهاي جهاني حضور پيدا کرده است. تاثيرات تصميم آمريکا براي خروج اين کشور از برجام بر صادرات فولاد ايران و ساير حوزه‌هاي بازار فولاد را در ادامه اين گزارش مي‌خوانيد.

صنعت فولاد ايران سال‌ها درگير تحريم‌ها نه تنها از سوي آمريکا بلکه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد بوده و در طي اين سال‌ها نشان داده که توانسته حتي با وجود محدوديت‌ها، حضور خوبي در بازارهاي بين‌المللي داشته باشد. البته قابل انکار نيست که وجود تحريم‌ها کار را براي صادرکنندگان فولاد ايران مشکل ساخته بود و بسياري از آنها از روش‌هاي غيرمعمول براي ارسال محموله‌ها و دريافت وجه فروش خود استفاده مي‌کردند. با اين حال در طي دو سال گذشته و همزمان با اجرايي شدن برجام و با بهبود روابط بانکي و تجاري ايران با ساير کشورها، صادرات فولاد ايران سرعت بيشتري به خود گرفته بود.

  • سخت‌تر شدن احتمالي معاملات فولاد

آنطور که رسانه‌هاي بين‌المللي گزارش داده‌اند، آمريکا به شکل رسمي‌از ششم آگوست امسال تحريم‌هاي جديد خود عليه ايران در زمينه تجارت با دلار، طلا و ديگر فلزات گران‌بها و نيز خريد و فروش گرافيت، زغالسنگ، آلومينيوم و فولاد را به اجرا درخواهد آورد. همچنين، معاملات بزرگ خارج از کشور با ريال نيز محدود خواهند شد که تجارت فولاد را مشکل خواهد ساخت. صنعت خودروسازي ايران که از جمله صنايع پايين دستي فولاد است نيز تحت تاثير تحريم‌هاي آتي قرار خواهد گرفت.

همچنين براساس گزارش‌ها چهارم نوامبر ۲۰۱۸ زمان شروع تحريم‌هاي ايالات متحده در بخش کشتيراني، کشتي‌سازي و ارسال محموله‌ها و همچنين صادرات نفت، مهمترين منبع درآمد کشور خواهد بود. با اين وجود، با نگاهي به شکاف ايجاد شده ميان آمريکا و متحدانش در اروپا، هنوز آثار تحريم‌هاي احتمالي آمريکا در دوره‌هاي سه و شش ماهه آتي به وضوح قابل پيش‌بيني نيست. فولادسازان کشور که تجربه چنين شرايطي را در دوره قبلي دارند نسبت به آينده صادرات ايران خوش بين هستند.

  • بهره برخي صادرکنندگان در کوتاه‌مدت

اگرچه، سخت‌تر شدن ارسال محموله‌ها و مراسلات مالي و مسائل بيمه‌اي قابل انکار نيست و انتظار مي‌رود صادرات فولاد کشور تا حدودي تعديل شود. در اين ميان، صادرکنندگان فولاد خصوصا مقاطع مياني بيشترين بهره را از شرايط آتي خواهند برد. در چند روزي که از تصميم ترامپ گذشته، بهاي بيلت افزايش يافته و خريداران سطوح ۵۲۰ دلار/تن فوب را پذيرفته‌اند. فروشندگان اما به دنبال دستيابي به ۵۲۵ دلار/تن فوب است و به نظر مي‌رسد که با توجه به ريسک خريد از ايران اين سطوح مورد پذيرش قرار خواهد گرفت. البته نبايد از ساير عوامل تاثيرگذار بر قيمت مانند تاثيرات بند ۲۳۲ آمريکا و تمهيدات حمايتي در دست اقدام بازارهاي بزرگي مانند اروپا و ترکيه نيز چشم پوشيد که مي‌تواند تاثيرات مخربي بر روند افزايش قيمت فولاد داشته باشد. با وجود محدوديت‌ها، بعيد به نظر مي‌رسد که صادرات فولاد کشور کاملا متوقف شود. در شرايط حساس فعلي، دولت بايد با تمهيدات خود به دشمن اجازه قطع حضور نام فولاد ايران در بازارهاي جهاني را نداده و شرايطي را براي صادرکنندگان بزرگ و کوچک به وجود آورد که بخشي از مصائب پيش رو را جبران کند. صادرات فولاد ايران، صادراتي غيرنفتي با ۲۵ درصد ارزآوري کل صادرات نفتي کشور بوده و از دست رفتن آن نه تنها نياز هزينه‌هاي زيادي را براي بازيابي مجدد در بر دارد، بلکه ممکن است بازار داخلي فولاد کشور را نيز با رکود بي‌سابقه‌اي توام سازد.

  • ديپلماسي فعال با اروپايي‌ها براي جلوگيري از اثرات منفي

در همين ارتباط بهادر احراميان، کارشناس صنعت فولاد در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» درخصوص تصميم ترامپ در سال گذشته براي اعمال برخي محدوديت‌ها در بازار جهاني فولاد که پيش از اين موجب بروز نشانه‌هايي از جنگ تجاري ميان کشورها شده بود، گفت: اعمال تعرفه روي فولاد اروپا و خصوصا چين سبب خواهد شد که توليد‌کنندگان فولاد آمريکا با يک جهش خيره‌کننده‌اي توليدات خود را افزايش دهند و بازار مصرف داخلي را به‌طور کامل در اختيار خود بگيرند. اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران درخصوص تاثير تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا براي اعمال تحريم عليه ايران و تاثير اين تصميم بر صنعت و صادرات فولاد ايران، ادامه داد: اين اتفاق مي‌تواند يک فرصت خوب و هم مي‌تواند يک تهديد براي ما باشد. اگر موقعيت‌هاي ايجاد شده در بازارهاي اروپا و ساير کشورها براي محصولات فولاد ايران از بين نرود، اين يک موقعيت خوب خواهد بود. اين کارشناس صنعت فولاد با اشاره به احتمال بروز مشکلاتي در زمينه صادرات محصولات فولادي ايران در آينده ادامه داد: از طرف ديگر اين خطر وجود دارد اعمال تحريم‌ها و محدوديت‌هاي جديد از سوي آمريکا بتواند روي موضوع نقل و انتقالات بانکي تاثيرگذار باشد و از اين طريق مشکلات زيادي را براي صادرات محصولات فولادي کشورمان ايجاد کند. احراميان در پايان با بيان اينکه به نظر مي‌رسد در حال حاضر بهترين کاري که ما مي‌توانيم به لحاظ ديپلماسي اقتصادي انجام دهيم اين است که رابطه خود را با اتحاديه اروپا گسترش دهيم، خاطرنشان کرد: بايد با ديپلماسي فعال از کشورهاي اروپايي تضمين بگيريم که حاضر به ترک ايران نخواهند بود و روساي کشورهاي اروپايي را مجاب کنيم که تحت تاثير آمريکا قرار نگيرند و در آينده نقل و انتقالات بانکي بين اروپا و ايران انجام نشود.



ارز 4200 توماني به قطعه‌سازان رسيد

رييس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان کشور اعلام کرد تخصيص ارز 4200 توماني به قطعه‌سازان از حدود يک هفته پيش آغاز شد که اين روند زمينه عادي شدن تدريجي شرايط در بازار قطعه و خودرو را فراهم مي‌کند. محمدرضا نجفي منش افزود: مطابق وعده رييس جمهوري، تخصيص ارز تک نرخي 4200 توماني وارد فاز اجرايي شده و همه قطعه‌سازان مي‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام و پس از آن براي دريافت ارز به بانک مراجعه کنند. اين فعال قطعه‌سازي همچنين در ادامه اعلام کرد تاکنون 2 بار موفق به گشايش حواله با ارز تک نرخي از کشورهاي هند و ايتاليا براي واردات مواد اوليه شده است.

نياز کشور به ١٦٠ ميليون تن سنگ آهن

معاون وزير صنعت از نياز ايران به توليد ١٦٠ميليون تن سنگ آهن براي توليد فولاد خبر داد و گفت: ايران ٦ تن طلا توليد کرد. مهدي کرباسيان با اشاره به افق ۱۴۰۴ در صنعت فولاد کشور ادامه داد: در افق ۱۴۰۴ نزديک به ۱۶۰ ميليون تن سنگ آهن براي توليد فولاد نياز داريم که اين ظرفيت اينک حدود ۷۰ ميليون تن است و بايد به بيش از ۲ برابر افزايش پيدا کند. رئيس هيات عامل ايميدرو تاکيد کرد: نگراني درباره کمبود سنگ آهن مورد نياز به تدريج کمتر مي‌شود، زيرا دولت به دنبال حمايت از معادن کوچک و متوسط بوده و کشور از نظر اکتشافات معدني بکر مانده است.

ساماندهي بازار براي مقابله با مافيا خودرو

سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينکه افزايش تعرفه واردات خودروهاي هيبريد دستاوردي براي صنعت خودرو ندارد، گفت: يکي از اهداف طرح ساماندهي بازار خودرو ايجاد شفافيت در صنعت خودرو و مقابله با مافياي خودرو است. سعيد باستاني با بيان اينکه افزايش تعرفه خودروهاي هيبريدي يک کج سليقگي و اشتباه است، گفت: تعرفه خودرو‌هاي هيبريدي با وجود اينکه از 45 درصد به 25 درصد کاهش يافت اما بازهم اين تعرفه بالا است و بايد کاهش يابد. وي افزود: طرح ساماندهي بازار خودرو که يک فوريت آن به تصويب رسيده و به کميسيون صنايع و معادن ارجاع داده شده، اما بايد جزئيات آن مورد بررسي دقيق و کارشناسي قرار گيرد.


مولفه‌هاي بهبود وضعيت بازار خودرو چيست؟

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس اظهار داشت: هرگونه اقدامي‌در راستاي بهبود بازار خودرو بايد بر دو مولفه مهم حمايت از توليد داخل و افزايش کيفيت استوار باشد؛ اين کار با اقدامات قطعي و صريح امکان‌پذير نيست اما بايد با گام‌هاي روشن و به‌طور مطمئن به اين سمت حرکت کنيم. محمدحسين فرهنگي در گفتگو با خبرخودرو با بيان اهميت توليد داخل تصريح کرد: مراد از توليد داخل مونتاژ قطعات خارجي در داخل کشور نيست، بلکه حداکثري کردن توان توليد قطعات در داخل کشور است. اين نماينده مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا با افزايش قيمت ارز و به تبع آن افزايش قيمت قطعات، افزايش قيمت خودرو نيز رخ خواهد داد، گفت: خودروهاي داخلي اين عوارض را ندارند و چنانچه خودروها تماما داخلي باشند درگير اين مسائل نخواهند شد. فرهنگي افزود: عدم اتکا به واردات و عدم وابستگي به ارز يکي از عوامل توجيه حمايت از توليد داخل است؛ چنانچه بخشي از قطعات از خارج کشور وارد شود، با افزايش قيمت ارز شاهد افزايش قيمت خودرو نيز خواهيم بود اما چنانچه همه و يا اکثر قطعات در داخل کشور توليد شوند با مشکلاتي که نوسانات نرخ ارز ايجاد مي‌کند دست به گريبان نخواهيم بود.

احضار وزير صنعت و مديران ايران‌خودرو و سايپا به مجلس

به دنبال افزايش قيمت برخي از محصولات ايران خودرو و سايپا مديران اين دو شرکت به همراه وزير صنعت به کميسيون صنعت مجلس احضار شدند. به گزارش تسنيم، در يک ماه اخير شرکت‌هاي خودروسازي به بهانه‌هاي مختلف اقدام به افزايش قيمت تعدادي از محصولات خود کردند که همين موضوع نارضايتي بسياري از مردم را به دنبال داشت. خودروسازان با اعتقاد به اينکه هزينه‌هاي توليد افزايش پيدا کرده و ملزم به تغيير قيمت‌ها هستند، خود را در اعمال اين تصميمات بي‌تقصير مي‌دانند اما کيفيت نامناسب محصولات و عدم ارائه خدمات پس از فروش عاملي شده تا مصرف‌کنندگان همچنان به تصميم گيري شرکت‌هاي خودروساز اعتمادي نداشته و خواستار افزايش کيفيت محصولات هستند نه اينکه قيمت‌ها را هربار افزايش دهند. در حال حاضر علاوه بر افزايش قيمت کارخانه تعدادي از محصولات ايران خودرو و سايپا بازار نيز شاهد افزايش قيمت اين محصولات است به نحوي که حاشيه قيمت برخي از خودروها از کارخانه تا بازار از مرز 9 ميليون نيز گذشته است. افزايش قيمت خودرو آن هم بدون ضابطه و براساس سليقه خودروساز باعث شده تا کميسيون صنايع مجلس به اين موضوع ورود پيدا کرده و در صدد بررسي آن برآيد. اين هفته قرار است کميسيون صنايع مجلس با حضور وزير صنعت و مديران دو شرکت خودروساز تشکيل جلسه داده و دلايل افزايش قيمت‌ها را مورد بررسي قرار دهد.

رشد 15 درصدي صادرات پس از راه‌اندازي سامانه نيما

رييس کل گمرک ايران از رشد ۱۵ درصدي صادرات کشور پس از راه‌اندازي سامانه نيما خبر داد و گفت: حجم صادرات کشور در فروردين ماه امسال به ۳.۱ ميليارد دلار رسيد. به گزارش پژوهشکده پولي و بانکي، فرود عسگري درباره وضعيت تجاري کشور پس از راه‌اندازي سامانه نيما اظهارداشت: براساس آمار دريافتي از فعاليت حوزه تجارت خارجي در يک ماهه فروردين به ميزان ۳.۱ ميليارد دلار صادرات با رشد ۱۵ درصدي به ثبت رسيد. وي افزود: همچنين در زمينه ورود کالا به کشور نيز رقم ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار به ثبت رسيد که رشد ۷ درصدي داشته است. رييس کل گمرک ايران ادامه داد: در حوزه صادرات به غير از دو حوزه پتروشيمي‌و ميعانات گازي در بخش ساير کالاها با افزايش ۴۰ درصدي مواجه بوديم که همه اين آمار و ارقام نشان دهنده ادامه فعاليت‌ها پس از راه اندازي سامانه نيما و با سرعتي بيش از گذشته است. عسگري در ادامه با اشاره به اينکه اميدوارم اين روند مثبت ادامه داشته باشد، گفت: براساس اعلام بانک مرکزي نيز سامانه در حال فعاليت است و تاکنون در اين سامانه حدود ۵ ميليارد دلار ارز تخصيص داده شده است.

قراردادهاي جديد فرانسوي‌ها با رعايت منافع مشترک منعقد شده

قراردادهاي جديد با شرکت‌هاي فرانسوي با رعايت منافع مشترک منعقد شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام پايبندي به قرارداد‌هاي همکاري مشترک، در راستاي تامين منافع ملي هرگونه نقص تعهدات را با دقت و به سرعت پيگيري خواهد کرد. به گزارش شاتا، مرکز روابط عمومي‌و اطلاع‌رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت توضيحاتي به شرح زير ارايه داد:‌ تمايل مشتريان داخلي به خودروهاي فرانسوي و حضور شرکت‌هاي خودروساز فرانسوي در ايران به دليل کيفيت مناسب محصولات فرانسوي و خدمات قابل قبول اين خودروسازان بين‌المللي در بازار ايران بوده‌ است و اين موضوع به وضوح در گزارشات کيفي منتشر شده از سوي شرکت‌هاي ارزيابي کننده محصولات و خدمات خودرويي در کشور مستند شده است. قراردادهاي جديد با شرکت‌هاي فرانسوي با رعايت اصول حفظ منافع مشترک منعقد شده و در صورت نقض قرارداد از سوي هر يک از طرفين موضوع در محاکم داخلي و بين‌المللي قابل پيگيري است. وزارت صنعت، معدن و تجارت همگام با ساير ارکان نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران ضمن اعلام پايبندي به قرارداد‌هاي همکاري مشترک با کشورهاي مختلف در راستاي تامين منافع ملي هرگونه نقص تعهدات را با دقت و به سرعت پيگيري خواهد کرد.

حذف نام هفتمين نمايشگاه خودرو تهران از نمايشگاه‌هاي امسال

نام هفتمين نمايشگاه خودرو تهران از ليست نمايشگاه‌هاي داخلي شرکت نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران حذف شد. به گزارش پرشين خودرو به دنبال پيگيري‌ها و نقدهاي بسيار رسانه‌ها، شوراي شهر تهران، استانداري، پليس راهور ناجا و... نام هفتمين نمايشگاه خودرو تهران که قرار بود 29 ارديبهشت ماه جاري در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران برگزار شود از روي سايت شرکت نمايشگاه‌هاي بين المللي برداشته شد. براساس اين گزارش به تازگي شاهد برپايي نمايشگاه کتاب در مصلي تهران بوديم که با نقدهاي بسياري همراه شد و گويا دولت تصميم دارد که بيش از اين با برگزاري نمايشگاه‌هاي پر مخاطب در تهران همچون خودرو و... اسباب مزاحمت و آلودگي هوا براي مردم پايتخت را موجب نشود.



طرح رونق توليد در سال ۱۳۹۷ نيز ادامه خواهد يافت و اين درحالي است که در طرح ارائه شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي افزايش ۲۰۰۰ واحد توليدي و صنعتي لحاظ شده است. به گزارش ايسنا، در سال ۱۳۹۵ طرح رونق توليد اقتصادي با پرداخت تسهيلاتي معادل ۱۷ هزار ميليارد تومان به ۲۴ هزار واحد توليدي صنعتي و کشاورزي در دستور کار قرار گرفت و در سال جاري نيز اين طرح به عنوان مکمل طرح قبلي در جهت پرداخت تسهيلات به ۳۰ هزار واحد توليدي مدنظر قرار گرفته است. در طرحي که قرار شد با عنوان رونق توليد اقتصادي در سال جاري مدنظر قرار گيرد ۲۰ هزار ميليارد تومان اعتبار براي پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتي در راستاي بهبود وضعيت فعلي تعريف شد.

بنابراين تا پايان سال ۱۳۹۶ و در قالب طرح رونق توليد ۴۲ هزار و ۴۰۵ بنگاه توليدي ثبت نام کرده‌اند که از اين تعداد به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد توليدي مبلغي معادل ۱۸ هزار ميليارد و ۸۶۴ ميليون تومان پرداخت شده است. طرحي که در آن واحدهاي توليدي و صنعتي استان‌هاي تهران، اصفهان و البرز به ترتيب بيشترين و واحدهاي توليدي استان‌هاي کرمان، خراسان شمالي و ايلام به ترتيب کمترين ميزان تسهيلات در طرح رونق توليد را تا پايان سال ۱۳۹۶ دريافت کردند. سال ۱۳۹۶ دومين سالي بود که شبکه بانکي براي حمايت از بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و تامين مالي ويژه براي توليد ورود کرد تا در کنار تسهيلات عمومي‌که به بخش‌هاي مختلف اقتصادي در طول سال پرداخت مي‌شود، اين بخش‌ها نيز مورد توجه قرار گيرد و از سهم مشخصي برخوردار شوند. در همين رابطه رضا رحمان، قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امر توليد در گفتگو با ايسنا، با اعلام استمرار طرح رونق توليد در سال ۱۳۹۷، بيان کرد: اين طرح در سال جاري نيز اجرايي مي‌شود و در حال حاضر جهت تصويب ميزان تسهيلات در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي است که به زودي ابلاغ خواهد شد. وي افزود: در سال گذشته تعداد واحدهاي در نظر گرفته شده براي دريافت تسهيلات طرح رونق توليد در ابتداي امر ۱۰ هزار واحد توليدي و صنعتي بود، هر چند که در پايان سال بيش از ۱۸ هزار واحد توليدي تسهيلات دريافت کردند. در همين راستا قرار بر اين است که در طرح رونق توليد در سال ۱۳۹۷ در ابتداي امر تعداد واحدها به ۱۲ هزار مورد افزايش يابد. گفتني است پرونده طرح رونق توليد در سال ۱۳۹۶ با پرداخت اعتباري معادل ۱۸ هزار ميليارد و ۸۶۴ ميليون تومان به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد توليدي، بسته شد. در حال حاضر نيز طرح رونق توليد از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ارسال شده و در انتظار تصويب ميزان تسهيلات مورد نظر و تعيين تعداد واحدهاي توليدي و صنعتي جهت ابلاغ است.



اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: نابساماني‌هاي بازار خودرو و افزايش تا 10 ميليون توماني قيمت انواع خودرو توسط ايران‌خودرو و سايپا و ساير شرکت‌هاي خودروساز ايجاب مي‌کند قانون شوراي رقابت اصلاح شود تا اين شورا بتواند به مسئله قيمت‌گذاري خودروهاي بالاي 50 ميليون تومان ورود کند. سيدمهدي مقدسي در گفتگو با ايسنا، گفت: سقف اختيار شوراي رقابت براي تعيين قيمت، 45 ميليون تومان است يعني اين شورا براي خودروهايي که بيش از 45 ميليون تومان قيمت دارد نمي‌تواند سياست‌گذاري کند. به گفته اين نماينده مجلس، حمايت از خودروسازان از طريق گران کردن قيمت‌ها بدترين نوع حمايت از صنايع خودروسازي است. وي تاکيد کرد: حمايت از صنايع داخلي بايد انجام شود اما نه به شکلي که خودروسازان به جاي کاهش قيمت و افزايش کيفيت با گران کردن انواع خودرو زمينه تداوم انحصار در بازار خودرويي کشور را به وجود آورند. مقدسي ادامه داد: صنايع خودروسازي با اصلاح ساختارهاي مالي و اداري بايد هزينه‌هاي سرباري توليد خودرو را کاهش دهند تا با کاهش قيمت هزينه تمام شده توليد هر دستگاه خودرو و افزايش تيراژ توليد هم انگيزه مصرف‌کنندگان براي خريد خودروهاي ايمن و با قيمت مناسب را به وجود آورند و هم قيمت محصولات خود را افزايش ندهند. اين نماينده مجلس در پايان گفت: افزايش قيمت خودرو در شرايط تورمي‌اصلا به صلاح نيست.



رئيس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: بيش از ۵۰ درصد قطعات منفصله وارداتي خودرو براي خودروسازان از کشور چين وارد مي‌شود که ارزش آنها حدود دو برابر ارزش خودروهاي وارداتي در سال گذشته است. به گزارش صداوسيما، فرهاد احتشام‌زاد افزود: با توجه به تمام اتفاقاتي که در سال ۹۶ در حوزه واردات خودرو افتاد هر ماه با يک بخشنامه و تلاطم جديد در حوزه واردات خودرو مواجه شديم طوري که تعرفه واردات خودرو ۳۰ درصد افزايش يافت و با وجود تمام دستورهاي قضايي، اين افزايش تعرفه، اعمال مي‌شود. وي اضافه کرد: از ابتداي امسال هزينه‌هاي جديدي به واردات خودرو اضافه شد که با احتساب 10 درصدي که به‌عنوان يک تعرفه جديد در بودجه امسال آورده شده مجموع تعرفه‌ها چهل درصد افزايش را نشان مي‌دهد ضمن اينکه هزينه‌هاي ترخيص گمرکي و حقوق و عوارض گمرکي نيز به نسبت دلار ۴۲۰۰ توماني رشد کرده است از اين رو اگر ۴۰ درصد افزايش تعرفه‌ها را بخواهيم به نرخ واقعي محاسبه کنيم اکنون حدود ۶۰ درصد افزايش هزينه در واردات خودرو داريم. احتشام‌زاد در ادامه گفت: سال گذشته سهم واردات خودرو از کل واردات، حدود چهار و هشت دهم درصد بوده که از اين ميزان هم حدود يک درصد مربوط به خود خودروسازان است ضمن اينکه ۹۱ درصد اين بازار هم در اختيار شرکت‌هاي بزرگ توليدي شبه دولتي است.



از زمان آغاز به کار AMB Iran در سال 2016 تا کنون، اين رويداد آخرين دستاوردهاي حوزه ماشين ابزار، ابزار دقيق، اتوماسيون و ساير حوزه‌هاي مرتبط با ماشين کاري را به صنعتگران ايراني معرفي کرده است. اکنون در آستانه برگزاري سومين دوره اين رويداد ، شاهد استقبال بسيار خوب شرکت کنندگان ايراني در مقايسه با دو سال گذشته هستيم. AMB Iran 2018 پذيراي بيش از 40 شرکت کننده ايراني است که آخرين دستاوردها و ابداعات خود در زمينه صنعت داخلي ماشين ابزار را ارائه مي‌دهند. شرکت‌هاي ايراني که نمايندگان ده‌ها شرکت مطرح بين المللي هستند نيز در نمايشگاه حضور دارند. سايپا، کنترل افزار تبريز، صنايع ماشين ابزار، گروه صنعتي KSP، ميرسان تدبير و راستينه از جمله شرکت‌هاي مطرح حاضر در نمايشگاه به شمار مي‌روند.با حضور بيش از140 شرکت کننده در نمايشگاه AMB Iran 2018، پاويون‌هاي بين الملل پذيراي کمپاني‌هاي برتر از بيش از 11 کشور از جمله آلمان، ايتاليا، فرانسه، ترکيه، اتريش، سوئيس، چين، ژاپن، تايوان، جمهوري چک و روسيه است..بزرگترين گروه شرکت کننده در نمايشگاه AMB Iran از کشور آلمان است. وزارت فدرال امور اقتصادي و انرژي آلمان (BMWi) همکاريهاي خود با ايران را ادامه داده و نمايشگاه AMB Iran را به عنوان نمايشگاه تجاري رسمي‌و در برنامه نمايشگاهي دولت فدرال آلمان قرار داده است. بيش از 40 کمپاني آلماني از جمله شرکت‌هاي Erwin Junker, Gühring, Ziersch, Mapal präzisionswekzeuge, W.Loeser, SW Machines Wedolit, Boehlerit, AMF و غيره در نمايشگاه شرکت کرده و آخرين توليدات و دستاوردهاي خود را در AMB Iran به نمايش مي‌گذارند.يکي از ماشين آلات بسيار مهم که در نمايشگاه ارائه خواهد شد، نسل چهارم ماشين‌هاي پنج محور با دقت فوق العاده بالا مي‌باشد که عليرغم سابقه توليد 15 ساله در شرکت SW Machines تا کنون در ايران نمايش داده نشده است.سري جديد BA 322 همچنان بصورت تک بلوک با سه محور خطي، ميز چرخان دوبل و 1، 2 يا 4 اسپيندل افقي با فاصله اسپيندل 300 ميليمتر، توليد مي‌شوند. اتحاديه سازندگان ماشين ابزار ايتاليا (UCIMU) با بيش از 25 شرکت کننده از کشور ايتاليا در اين نمايشگاه حضور دارند. در کنار Samputensili, Rettificatrici Ghiringhelli, Cosberg و Autoblock ، کمپاني Sandvik Coromant در وهله نخست ماشين ابزارهاي خاص صنايع اتوماسيون و انرژي را ارائه مي‌دهد. ابزارهاي جانبي ديجيتال مانند نرم افزار با قابليت محاسبه ميزان بهره وري و برنامه آموزشي آنلاين نيز ارائه خواهد شد.براي سومين سال متوالي، AMB Iran 2018 برنامه شريک يابي B2B را بصورت رايگان برگزار مي‌کند. اين برنامه امکان برگزاري جلسات از پيش تدوين شده بين شرکت کنندگان بين المللي و شرکاء و همکاريهاي بالقوه تجاري از ايران را تسهيل مي‌نمايد.ساعت رسمي‌بازديد AMB Iran 2018 از 10:00 صبح تا 17:00 همه روزه از 5 تا 8 تيرماه 1397 در مجتمع نمايشگاهي شهر آفتاب است.