تصميم ترامپ چه تاثيري در وضعيت حمل و نقل دريايي ايران خواهد داشت؟

گروه راه و مسکن: هرچند مسئولان مرتبط با حوزه بنادر و حمل و نقل دريايي معتقدند که تصميم روزهاي گذشته دونالد ترامپ، براي خروج اين کشور از برجام نمي‌تواند تاثيري در جذب ميزان سرمايه‌گذاري و حتي وضعيت بنادر ايجاد کند؛ اما به فاصله زماني کوتاهي از تصميم رئيس جمهوري آمريکا، آنطور که رسانه‌هاي بين‌المللي گزارش داده‌اند دو شرکت بزرگ حمل و نقل دريايي در دنيا اعلام کردند که پس از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي همکاري‌هاي خود با ايران را مورد بازبيني قرار مي‌دهند.

آنطور که ايسنا از قول رويترز گزارش داده مائرسک لاين و ام‌اس‌سي دو شرکت بزرگ حمل و نقل دريايي دنيا اعلام کردند که پس از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران در حال بازبيني خدمات، عمليات‌ها و روابط تجاري خود با ايران هستند تا ببينند آيا اين تعاملات تحت تاثير اين اقدام قرار مي‌گيرد يا نه و طبق چارچوب زماني تعيين شده از سوي دولت آمريکا عمل خواهند کرد.

  • بازبيني در روابط با ايران

شرکت ام‌اس‌سي که مقر آن در سوئيس قرار دارد، خدمات خود را در سال‌هاي بين 2012 تا 2014 متوقف کرد و زماني که اين خدمات از سر گرفته شد، اين شرکت حمل و نقل از يک کشتيراني کوچک منطقه‌اي ديگر به عنوان يک فرد ثالث براي انجام نقل و انتقالات دريايي ميان ايران و ام‌اس‌سي در يک بندر در امارات متحده عربي استفاده کرد. يک منبع آگاه گفت که شرکت ام‌اس‌سي در حال حاضر رزرو محموله‌هاي خاص که ممکن است تحت تاثير تحريم‌هاي آمريکا قرار گيرد را متوقف کرده است.

همچنين شرکت دانمارکي مائرسک لاين، به طور جداگانه اعلام کرد که قبول محموله‌هاي خاص که در فهرست وزارت خزانه‌داري آمريکا هستند را متوقف کرده است. اين شرکت تاکيد کرد که حضورش در ايران محدود خواهد بود و تاثير اين تحولات اخير بر فعاليت‌هايش را مورد بررسي قرار خواهد داد. براساس اين گزارش ايران براي واردات و به علاوه فروش کالاهاي صادراتي خود به غير از نفت نيازمند حمل و نقل دريايي است و براي انجام اين کار پيش از رفع تحريم‌ها به واسطه اجراي توافق هسته‌اي در سال 2016 با مشکلات فراواني روبرو بود.

همچنين آنطور که رويترز گزارش داده آمريکا علاوه بر اين قصد دارد تحريم‌هاي مربوط به بيمه و بيمه مجدد را عليه ايران اعمال کند که در گذشته يک چالش ديگر براي ايران محسوب مي‌شد. تمامي‌کشتي‌ها براي انجام سفرهاي دريايي خود نيازمند پوشش‌هاي بيمه مختلف هستند.

  • حمل و نقل دريايي با تحريم‌ها دچار مشکل نمي‌شود

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با توجه به موضع اتحاديه اروپا، روسيه و چين در قبال خروج آمريکا از برجام، تحريم‌هاي اين کشور عليه ايران، مشکل جدي براي حمل و نقل دريايي کشورمان بوجود نمي‌آورد.‌هادي حق شناس در گفتگو با ايرنا، افزود: خروج آمريکا از برجام اثر چنداني در بخش حمل و نقل دريايي ايران نخواهد داشت و به زمان تحريم‌ها باز نخواهيم گشت. معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي تاکيد کرد: اکنون هيچ کشتي ايراني به بنادر آمريکا تردد ندارد تا با اعمال تحريم‌هاي دولتمردان آمريکايي دچار مشکل شويم. وي با بيان اينکه بخش حمل و نقل دريايي کشور آمادگي کامل دارد تا هر نوع اقدام آمريکا را نقش برآب کند، گفت: ناوگان کشتيراني ايران اکنون کالاي خود را به بنادر کشورهاي اروپايي، جنوب شرق آسيا و درياي خزر حمل مي‌کنند. حق شناس خروج آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريم‌ها عليه ايران را خلاف مصوبه شوراي امنيت مبني بر لغو تحريم‌هاي هسته‌اي عليه کشورمان ارزيابي کرد و گفت: اتحاديه اروپا، روسيه و چين اعلام کرده‌اند که تحريم‌هاي جديد آمريکا را قبول ندارند. معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي تاکيد کرد: ناوگان بزرگ تجاري ايران تاکنون توانسته با حمل کالاهاي وارداتي و صادراتي، نقش مهمي‌در تامين مايحتاج عمومي‌و جلوگيري از خروج ارز داشته باشد.

  • بنادر مشکلي در جذب سرمايه خارجي نخواهند داشت

در همين حال يک عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: سرمايه‌گذاران متعددي براي حضور در بنادر ايران اعلام آمادگي کردند بدين جهت با تسهيل فرآيند سرمايه‌گذاري مي‌توان سرمايه‌هاي خارجي را جذب کرد. براساس گزارش وزارت راه و شهرسازي، مسعود خياط‌زاده درباره خروج آمريکا از برجام و تاثير آن بر سرمايه‌گذاري در بنادر کشور گفت: ايران سال‌هاي متمادي است که با تحريم روبرو شده حتي در زمان برجام هم آمريکا موانع متعددي ايجاد مي‌کرد تا روند توسعه‌اي در کشور مختل شود. از اين‌رو خروج آمريکا از برجام، تاثيري بر فعاليت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري نخواهد گذاشت. وي ادامه داد: از آنجا که ايران همواره در شرايط تحريمي‌به سر مي‌برده است اکنون نيز مشکلي در جذب سرمايه‌گذار نخواهيم داشت. سرمايه‌گذاران واقعي به منفعت مالي خود مي‌انديشند بدين‌جهت مسايل سياسي براي آنها در اولويت نيست. اگر به سمت تسهيل فرآيند سرمايه‌گذاري حرکت کنيم در شرايطي که آمريکا از برجام خارج شده است مي‌توان سرمايه‌گذاران بيشتري را جذب کرد.

خياط‌زاده تصريح کرد: در نشست‌هاي که با سرمايه‌گذاران خارجي داشته‌ايم آنها براي سرمايه‌گذاري در بنادر ايران اعلام آمادگي کرده‌اند. با حضور شرکت‌هاي خارجي مي‌توان در جهت توسعه بنادر گام برداشت. وي اعلام کرد: پتانسيل بنادر کشور را نبايد دست کم گرفت. اکنون ظرفيت خالي وجود دارد که به آن توجه نمي‌شود. سازمان بنادر و دريانوردي بايد فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در بنادر کشور را اطلاع‌رساني کند تا بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران خارجي بدانند در چه بخش‌هاي امکان حضور دارند.

اين عضو اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان کرد: حجم مبادلاتي که اکنون در بنادر کشور ثبت مي‌شود با توجه به ظرفيت بنادر کشور اعداد چشمگيري نيست. از اين رو سازمان بنادر و دريانوردي در مورد تخفيف‌هاي بندري بايد اهتمام بيشتري بورزد. البته در سال جاري تعرفه‌هاي بندري کاهش پيدا کرد و اين امر کار بزرگي بود ولي در شرايط موجود و با هدف رونق بنادر مي‌توان مجددا تعرفه‌ها را بازنگري کرد. وي در مورد وضعيت بنادر کشور تصريح کرد: ما نبايد اجازه دهيم فرصت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري در بنادر کشور از دست برود.



1400 ميليارد تومان براي زيرساخت‌هاي مسکن مهر

قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر از تخصيص ۱۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي تکميل زيرساختهاي ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور درسال ۱۳۹۷ خبر داد. احمد اصغري مهرآبادي گفت: از مجموع ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ در سطح کشور در حال ساخت هستند، تقريبا کار احداث آنها تمام شده و فقط بخش کوچکي از اين واحدها مانده که تا پايان سال ۱۳۹۷ حتما احداث آنها نيز به اتمام خواهد رسيد. مهرآبادي تصريح کرد: مقرر شده مبلغ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان در سال ۱۳۹۷ براي تکميل ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر آماده شده فاقد امکانات زيرساختي و زيربنايي پرداخت شود.

مذاکره با روسيه براي ساخت هواپيماي ملي

رييس مرکز ملي فضايي ايران با بيان اينکه براي اجراي طرح بهينه‌سازي هواپيماي ايران ۱۴۰ نياز به بودجه ۵۰ تا ۷۰ ميليون دلاري داريم، گفت: با روسيه براي ساخت قطعات هواپيماي ۱۰۰ نفره وارد مذاکره شده‌ايم. منوچهر ناطقي در پاسخ به اين سوال که آيا براي ادامه پروژه ساخت هواپيماي ملي با شرکت‌هاي سازنده خارجي وارد مذاکره شده‌ايد و اين پروژه به چه مرحله‌اي رسيده است؟ گفت: براي ساخت هواپيماي با ظرفيت حدود ۱۰۰ نفر با ۱۰ شرکت خارجي در حال توافق هستيم. رئيس مرکز ملي فضايي ايران همچنين ادامه داد: يکي از کشورهايي که با آن وارد مذاکره براي ساخت قطعات هواپيماي مسافري ۱۰۰ نفره شده‌ايم، روسيه است.

دليلي براي گراني مشکن وجود ندارد

عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه با برهم خوردن برجام آمريکا متضرر مي‌شود، گفت: دليلي براي گراني مسکن يا بازارهاي موازي آن وجود ندارد زيرا هيچ يک از فراورده‌هاي ساختماني از بازارهاي خارجي تهيه نمي‌شود. حسن خسته‌بند با اشاره به خروج آمريکا از برجام، گفت: از زمان امضاي برجام تاکنون تغيير رو به مثبتي در اقتصاد ما رخ نداده که اکنون با خروج آمريکا از اين توافق نگران وضعيت کشور باشيم. اين نماينده مجلس افزود: ما بايد به امکانات و توانمندي‌هاي خود باور داشته باشيم در غير اين صورت رفع مشکلات غيرممکن خواهد بود. خسته‌بند گفت: تکيه بر توليد داخل از دغدغه هجوم گراني به بازار در پي حواشي برجام مي‌کاهد.

خروج آمريکا از برجام هيچ تاثيري در بازار مسکن ندارد

صديف بدري، سخنگوي کميسيون عمران مجلس در گفتگو با خانه ملت، درباره اينکه وضعيت بازار مسکن پس از خروج آمريکا از برجام به چه شکل خواهد بود، افزود: خروج آمريکا از برجام هيچ تاثيري بر بازارهاي مختلف کشور ما اعم از مسکن نخواهد داشت زيرا فرآورده‌هاي ساختماني ما توليد داخل بوده از اين رو تغيير نرخ‌ها به بهانه تحريم رخ نخواهد داد. وي لازمه خروج از شرايط پيش آمده از سوي آمريکا را همدلي مسئولان و انسجام بيشتر خواند و گفت: اکنون بايد با پرهيز از هر نوع اظهارنظري که به تزريق جو منفي به اقتصاد منجر مي‌شود تعادل نرخ‌ها را رقم بزنيم زيرا اکنون جو رواني تاثير گذار است. اين نماينده مجلس ادامه داد: دستگاه‌هاي نظارتي بايد از هر نوع اعمال افزايش قيمتي در مباحث مختلف اقتصاد که به واسطه دلالي صورت ميگيرد جلوگيري کرده و مانع از تزريق تفکر منفي تاثير گذاري برهم خوردن برجام بر اقتصاد شوند.

توقف تخليه و بارگيري کالاي اساسي در بزرگترين بندر تجاري ايران

آمار سازمان بنادر و دريانوردي حاکي است، عملکرد بندر شهيد رجايي در تخليه و بارگيري طي فروردين ماه امسال در مقايسه با اسفند ۹۶ بالغ بر ۱۷.۵ درصد کاهش يافته است. به گزارش تسنيم، مطابق آمار سازمان بنادر و دريانوردي در اسفند ماه سال گذشته 7 ميليون و 800 هزار 919 تن انواع کالا در بندر شهيد رجايي تخليه و بارگيري شده است. بررسي جزئيات اين تخليه و بارگيري در اسفند نشان مي‌دهد 20 هزار تن کالاي اساسي، 647 هزار و 279 تن کالاي فلزي، دو ميليون و 481 هزار و 75 تن کالاي ساختماني، 7 هزار و 369 تن ماشين‌آلات، 262 هزار و 247 تن کود و مواد شيميايي، 3 هزار و 567 تن خرده بار، 2 ميليون و 252 هزار و 923 تن کالاي کانتينري و 2 ميليون و 126 هزار و 459 تن فرآورده‌هاي نفتي عملکرد بندر شهيد رجايي بوده است. اين در حالي است که در اولين ماه امسال عملکرد تخليه و بارگيري بزرگترين بندر تجاري کشور با کاهش بيش از 17.5 درصدي نسبت به اسفند به 6 ميليون و 635 هزار و 193 تن رسيده است. مطابق آمار در فروردين امسال 406 هزار و 4 تن کالاي فلزي، يک ميليون و 784 هزار و 166 تن کالاي ساختماني، 23 هزار و 560 تن ماشين‌آلات، 152 هزار و 420 تن کود و مواد شيميايي، 29 هزار و 483 تن منسوجات چرم، 18 هزار و 131 تن خرده بار، يک ميليون و 902 هزار و 68 تن کالاي کانتسنري و 2 ميليون و 319 هزار و 361 تن فرآورده‌هاي نفتي در بندر شهيد رجايي تخليه و بارگيري شده است. همچنين عملکرد اين بندر در تخليه و بارگيري کالاي اساسي در ماهي که گذشت صفر بوده است.

امنيت هوايي ايران حرف اول را در دنيا مي‌زند

محمد دامادي، عضو کميسيون عمران مجلس در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به برنامه جهاني مميزين نظارت بر امنيت هوانوري (ايکائو) گفت: ايران در زمينه امنيت پرواز رتبه يک را در بين کشورهاي دنيا داشته و برگزاري چنين برنامه‌هايي مي‌تواند امنيت هوايي ما را به رخ جهانيان بکشد. اين نماينده مجلس با بيان اينکه در طي سال‌هاي پس از انقلاب به مدد توانمندي‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌هيچ خللي در امنيت پروازهاي ما رخ نداده است، افزود: برگزاري همايش‌هاي مختلف در حوزه امنيت هوايي مي‌تواند اقتدار ايران را در اين حوزه به نمايش بگذارد. دامادي با تاکيد بر اينکه برگزاري همايش‌ها و برنامه جهاني مميزين نظارت بر امنيت هوانوري به انتقال تجربيات ايران در اين زمينه به کشورهاي ديگر کمک مي‌کند، تصريح کرد: خوشبختانه حضور مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌در حوزه امنيت پرواز منجر به آسودگي خاطر مردم و حتي توريست‌ها در جابه جايي با هواپيما شده است. وي با بيان اينکه ايران در زمينه امنيت پرواز نمره صد درصدي کسب کرده، گفت: متاسفانه برخي مشکلاتي فني که به علت تحريم‌ها بر کشور حادث شده، در زمينه صنعت هوايي اختلال ايجاد کرده است.

بيشترين تأخير در پروازهاي فروردين به «ايران اير» رسيد

هواپيمايي جمهوري اسلامي‌با داشتن تأخير در ۵۷ درصد پروازهاي فروردين ماه خود و همچنين سهم ۲۱ درصدي از کل پروازهاي تاخيردار، رتبه نخست تأخيرهاي پروازي را به نام خود به ثبت رساند. به گزارش مهر، سازمان هواپيمايي کشوري براساس سامانه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران آمار تاخيرهايشرکت‌هاي هواپيمايي در فروردين ماه امسال را اعلام کرد. بر اين اساس، شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران (هما) علاوه بر آنکه بيشترين تعداد پرواز ميان ايرلاين‌ها در ماه گذشته را در اختيار داشت، بيشترين ميزان تاخيرها را نيز از آنِ خود کرد. اين شرکت در ماه فروردين ۹۷ از مجموع ۸۱۰ سورتي پرواز انجام شده، ۴۷۰ پرواز (۵۷ درصد) را با تأخير و ۳۵۷ پرواز (۴۳ درصد) را به موقع عملياتي کرد. اين شرکت با در اختيار داشت سهم ۲۱ درصدي از کل تاخيرهاي پروازهاي انجام شده در ماه گذشته، بازهم در صدر دارندگان تاخيرهاي پروازي است. پس از اين شرکت، دو شرکت هواپيمايي آسمان و تابان با داشتن ۴۹ درصد تأخير در مجموع پروازهاي خود، مشترکا در رتبه دوم قرار گرفته‌اند. رتبه سوم تاخيرهاي پروازي در فروردين ماه نيز به شرکت هواپيمايي زاگرس رسيد.

پايين بودن عمر مفيد آسفالت چالش راه‌سازي

مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان لرستان گفت: در اين استان بيش از ۸۰۰۰ کيلومتر راه وجود دارد. به گزارش ايسنا، عباس شرفي گفت: با توجه به مصرف سالانه هزاران تن قير در کشور، کيفيت قير مصرفي و کاهش مضرات زيست‌محيطي آن از دغدغه‌هاي اصلي محسوب مي‌شود. وي اظهار کرد: در حال حاضر پايين بودن عمر مفيد آسفالت چالشي اساسي در حوزه راه‌سازي و راهداري است بنابراين مي‌طلبد که در زمينه تحقيقات و آموزش تلاش بيشتري صورت گيرد. شرفي گفت: توليد قير نسل جديد يا PG بر کيفيت و عملکرد قير تاکيد دارد و به تناسب شرايط اقليمي‌براي هر منطقه نوع خاصي از آن توصيه مي‌گردد. اين مسئول افزود: قير PG از قابليت تنظيم دما در سردترين و گرم‌ترين دماي روز برخوردار و استفاده از آن، حداقل عمر آسفالت را ١,٥ تا ۲ سال افزايش مي‌دهد.



به‌گفته منابع آگاه، خروج آمريکا از برجام به‌معناي لغو ۳۸ ميليارد دلار قراردادهاي فروش هواپيما بين تهران و شرکت‌هاي غربي است و شرکت ايرباس را نسبت به رقيب آمريکايي‌اش بوئينگ در معرض ريسک‌هاي بزرگتري قرار مي‌دهد. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا اين هفته اعلام کرد، از توافق هسته‌اي خارج مي‌شود و مقامات دولت وي نيز گفته‌اند که مجوزهاي صادراتي صادرشده براي فروش هواپيما به ايران را لغو خواهند کرد. تهران 200 هواپيماي مسافربري به‌مبلغ 38.3 ميليارد دلار براي شرکت ايران اير سفارش داده که شامل 100 فروند هواپيماي ايرباس، 80 فروند هواپيماي بوئينگ و 20 فروند هواپيماي اي‌تي‌آر است. شرکت ايرباس که ماه گذشته به‌دليل کاهش تقاضاي بين المللي ناگزير شد بخشي از برنامه‌هاي توليدي خود را کاهش دهد، نياز بيشتري به سفارشات ايران جهت خريد جت‌هاي پهن‌پيکر دارد. ايران 53 فروند هواپيماي پهن‌پيکر از ايرباس و 30 فروند از بوئينگ سفارش داده که هنوز ساخته نشده‌اند. 3 منبع صنعتي گفتند، از دست رفتن اين قراردادها ضربه بيشتري به خط توليد جديدترين هواپيماي پهن‌پيکر ايرباس، يعني اي330نئو خواهد زد که در فاصله چند ماه مانده به ارائه آن با تقاضاي ضعيفي مواجه است. ايران اير پس از شرکت اير آسيا دومين مشتري بزرگ اين هواپيماست. در مقابل، دنيس مويلنبورگ، مدير شرکت بوئينگ ماه گذشته اين سيگنال را ارسال کرد که شرکت وي پس از تلاش‌هاي گسترده براي بهبود سطح فروش هواپيماهاي پهن‌پيکر خود، ديگر مثل گذشته به سفارشات ايران وابسته نيست. ايرباس و بوئينگ گفته‌اند تصميم آمريکا را مورد بررسي قرار خواهند داد، اما از اظهارنظر در مورد ريسک‌هايي که با آن مواجه‌اند خودداري کرده‌اند. جف کنيتل، رئيس شرکت ايرباس گفته: «ما کار درست را انجام خواهيم داد». هيچ يک از اين دو شرکت به آن اندازه نگران بر هم خوردن قرارداد فروش مجموعاً حدوداً 100 فروند هواپيماي باريک‌پيکر به ايران نخواهد بود، زيرا تقاضا براي خريد اين نوع جت‌ها بالاست و اين شرکت‌ها مشکلي براي تخصيص خط توليد‌هاي خود به ديگر خريداران نخواهند داشت. منابع اروپايي گفتند، ايرباس از دست دادن توافق تاريخي خود با ايران را که آماده‌سازي آن ماه‌ها به‌طول انجاميد پذيرفته است. لغو قراردادهاي فروش هواپيما به ايران همچنين به فهرست سفارشات سال 2018 شرکت ايرباس بيش از شرکت بوئينگ لطمه خواهد زد. لغو سفارشات ايران، که ايرباس براي عقب نماندن از رقابت با بوئينگ آنها را در فهرست سفارشات خود به‌ثبت رسانده، موجب حذف 86 سفارش قطعي از فهرست سفارشات شرکت ايرباس در سال جاري خواهد شد. ريچارد ابولافيا، تحليلگر گروه تيل گفت: ايرباس خيلي مشتاقانه سفارشات ايران را در فهرست سفارشات خود گنجاند، اما بوئينگ محافظه‌کارتر بود، از اين رو ايرباس اندکي بيشتر لطمه خواهد ديد. با وجود اين، خط توليد هواپيماهاي پهن‌پيکر بوئينگ هم عاري از ريسک نيست. ابولافيا گفت: با توجه به اميدواري‌هايي که اين دو در مورد درآمد فروش هواپيماهاي پهن‌پيکر داشتند، هيچ کدامشان در حال حاضر احساس خوبي از به‌هم خوردن اين قراردادها ندارند. شرايط براي شرکت کوچک اما پرسود اي‌تي‌آر اندکي متفاوت است؛ تحليلگران مي‌گويند، اين شرکت تاکنون 8 فروند هواپيما به ايران تحويل داده و از نظر تعداد تحويل هواپيما بهتر از دو رقيب بزرگتر خود عمل کرده است. به‌نظر مي‌رسد که اين شرکت همچنان قصد دارد در اواخر امسال بقيه سفارشات ايران را نيز تحويل دهد و خواهد توانست قبل از اتمام مهلت 90روزه در ماه اوت يک يا دو فروند هواپيماي ديگر را نيز به تهران تحويل دهد. اما اين شرکت احتمالاً با تصميمات صنعتي دشواري در مورد بقيه هواپيماهاي سفارش داده‌شده توسط ايران مواجه خواهد بود.



نايب رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران مي‌گويد: بيشترين پروژه‌هاي نيمه تمام در بخش‌هاي راه و شهرسازي، نفت، ورزش و بهداشت است وحدود نيمي‌از نقدينگي کل کشور، ارزش طرح‌هاي نيمه تمام بر زمين مانده است. محمدرضا انصاري در گفتگو با خبرآنلاين درباره نحوه مشارکت دولت با بخش خصوصي در بهره‌برداري طرح‌هاي نيمه تمام که بودجه ۹۷ مصوب شد، اظهار داشت: با وجود تصميم به واگذاري پروژه‌هاي نيمه تمام به بخش خصوصي، اما هنوز ساز و کارهاي تامين مالي آن فراهم نشده و تاکنون پروژه‌هاي عمراني بسيار کمي‌به بخش خصوصي واگذار شده است. اين در حالي است که ساز و کار تامين مالي اين تصميم نيز مهم است. او افزود: در حال حاضرارزش تقريبي طرح‌هاي عمراني نيمه تمام ۵۰۰ هزار ميليارد تومان است که مي‌تواند حدود سه ميليون اشتغال در کشور ايجاد کند. نايب رييس اتاق ايران با اشاره به اينکه دولت به دليل کمبود منابع عمراني ناچار به واگذاري طرح‌هاي عمراني به بخش خصوصي است، گفت: براي اينکه اين تحول اتفاق بيفتد بايد تمهيداتي انديشيد که جذابيت ابتدايي ايجاد شود. انصاري گفت: اگر دولت به بخش خصوصي براي تامين مالي کمک کند، جذابيت طرح‌هاي عمراني بيشتر مي‌شود و ريسک و خطر انجام آن را مي‌پذيرد. او اضافه کرد: وقتي بخش خصوصي پروژه را اجرا مي‌کند نيازي نيست دولت از نقدينگي جامعه استفاده کند و اين طرح‌ها را اجرا کند.



رييس اتحاديه مشاوران املاک با اشاره به تجربه بازار قبل از صدور قطعنامه 598 خاطرنشان کرد: در آن سال هم قبل از صدور قطعنامه 598 مردم بر روي برخي از بازارها سرمايه‌گذاري کرده بودند و پيش‌بيني گراني در بازارها را داشتند اما پس از صدور اين قطعنامه شاهد کاهش قيمت در بازار شديم و بسياري از مردم خسارت‌هاي قابل توجهي را متحمل شدند. مصطفي قلي خسروي در گفتگو با ايلنا، درباره اثرگذاري خروج از برجام در بازار مسکن، اظهار داشت: چندين سال است که بازارهاي ايران با اين رويدادها مواجه هستند و اين رويداد اخير هم در ابتدا به بازار مسکن شوک وارد خواهد کرد اما به‌طور مستقيم نمي‌تواند تاثيري بر اين بازار داشته باشد. وي با اشاره به تجربه بازار قبل از صدور قطعنامه 598 خاطرنشان کرد: در آن سال هم قبل از صدور قطعنامه 598 مردم بر روي برخي از بازارها سرمايه‌گذاري کرده بودند و پيش‌بيني گراني در بازارها را داشتند اما پس از صدور اين قطعنامه شاهد کاهش قيمت در بازار شديم و بسياري از مردم خسارت‌هاي قابل توجهي را متحمل شدند. وي تاکيد کرد: شتابزدگي مردم باعث ضرر و زيان خواهد شد. خسروي با تاکيد بر اينکه بايد از مرحله گذر کرد، گفت: مردم عجولانه وارد بازار نشوند چراکه شتابزدگي مردم عامل افزايش قيمت‌ها در بازار مي‌شود. وي افزود: مردم بايد با تصميمات منطقي و پرهيز از رفتارهاي عجولانه به دولت کمک کنند.



شاخص بهاي اجاره مسکن در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۶ بر اسـاس سـال پايـه ۱۳۹۵ نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۹.۳ درصد افزايش يافت. به گزارش تسنيم، شاخص بهاي اجاره مسکن در مناطق شهري ايران در سه‌ ماهه چهارم سال 1396 به عـدد 112.6 رسيد که نسبت به سه ماهه قبل معادل 2.7 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 9.3 درصد افزايش يافت. متوسط شاخص بهاي مسکن اجاري در سال 1396 نسبت به متوسط سال قبل 8.3 درصد افزايش نشان مي‌دهد. شاخص بهاي اجاره مسکن در شهرهاي بزرگ شامل اراک، اردبيل، اروميه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبريز، تهران، خرم آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساري، سنندج، شيراز، قزوين، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان و يزد در سه‌ماهه چهارم سال 1396 به عدد 112.5 رسيد که نسبت به سه ماهه قبل برابر 2.7 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 9.4 درصد افزايش نشان مي‌دهد. متوسط شاخص مذکور در شهرهاي بزرگ در سال 1396 نسبت به سال قبل معادل 8.2 درصد افزايش داشته است. شاخص بهاي اجاره مسکن در شهرهاي متوسط شامل آبادان، ايلام، بابل، بجنورد، بروجرد، بندرانزلي، بندربوشهر، بيرجند، تربت حيدريه، جهرم، خوي، دزفول، رفسنجان، زابل، ساوه، سبزوار، سقز، سمنان، شهرضا، شهرکرد، کازرون، کاشان، گنبدکاووس، مراغه، ملاير، مهاباد و ياسوج در سه ماهه چهارم سال 1396 به عـدد 112.9 رسيد که نسبت به سه ماهه قبل به ميزان 2.5 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 9.3 درصد افزايش داشته است. متوسط شاخص مذکور در شهرهاي متوسـط در سال 1396 نسبت به سال قبل معادل 8.8 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

شاخص بهاي اجاره مسکن در شهرهاي کوچک شامل ابهر، اردکان يزد، اقليد، اليگودرز، اهر، بروجن، بـم، بهبهان، بهشهر، تاکستان، تنکابن، تويسرکان، چالوس، خلخال، داراب، دامغان، دوگنبدان، دهلران، سراب، سنقر، شيروان، قائن، گلپايگان، ماکو، ميناب و لاهيجان در سه‌ ماهه چهارم سال 1396 به عدد 114.7 رسيد که نسبت به سه ماهه قبل معادل 3.5 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 10.6 درصد افزايش يافت. متوسط شاخص مذکور در شهرهاي کوچک در سال 1396 نسبت به سال قبل معادل 9.5 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

شاخص بهاي اجاره مسکن در سه ماهه چهارم سال 1396 نسبت به سه ماهه قبل، در تمامي‌استان‌هاي کشور افزايش يافت. بيشترين ميزان افزايش متعلق به استان کهگيلويه و بويراحمـد معادل 9.5 درصد بود و استان زنجان با 4.4 درصد افزايش در رده بعدي قرار گرفت. کمترين ميزان افزايش مربوط به آذربايجان غربي با 1.4 درصد بود و استان اردبيل با 1.7 درصد در رده بعـدي قـرار گرفت. شاخص فوق در استان تهران معادل 3.1 درصد افزايش داشته است.