گروه راه و مسکن: هرچند مسئولان مرتبط با حوزه بنادر و حمل و نقل دريايي معتقدند که تصميم روزهاي گذشته دونالد ترامپ، براي خروج اين کشور از برجام نميتواند تاثيري در جذب ميزان سرمايهگذاري و حتي وضعيت بنادر ايجاد کند؛ اما به فاصله زماني کوتاهي از تصميم رئيس جمهوري آمريکا، آنطور که رسانههاي بينالمللي گزارش دادهاند دو شرکت بزرگ حمل و نقل دريايي در دنيا اعلام کردند که پس از خروج آمريکا از توافق هستهاي همکاريهاي خود با ايران را مورد بازبيني قرار ميدهند.
آنطور که ايسنا از قول رويترز گزارش داده مائرسک لاين و اماسسي دو شرکت بزرگ حمل و نقل دريايي دنيا اعلام کردند که پس از خروج آمريکا از توافق هستهاي با ايران در حال بازبيني خدمات، عملياتها و روابط تجاري خود با ايران هستند تا ببينند آيا اين تعاملات تحت تاثير اين اقدام قرار ميگيرد يا نه و طبق چارچوب زماني تعيين شده از سوي دولت آمريکا عمل خواهند کرد.
- بازبيني در روابط با ايران
شرکت اماسسي که مقر آن در سوئيس قرار دارد، خدمات خود را در سالهاي بين 2012 تا 2014 متوقف کرد و زماني که اين خدمات از سر گرفته شد، اين شرکت حمل و نقل از يک کشتيراني کوچک منطقهاي ديگر به عنوان يک فرد ثالث براي انجام نقل و انتقالات دريايي ميان ايران و اماسسي در يک بندر در امارات متحده عربي استفاده کرد. يک منبع آگاه گفت که شرکت اماسسي در حال حاضر رزرو محمولههاي خاص که ممکن است تحت تاثير تحريمهاي آمريکا قرار گيرد را متوقف کرده است.
همچنين شرکت دانمارکي مائرسک لاين، به طور جداگانه اعلام کرد که قبول محمولههاي خاص که در فهرست وزارت خزانهداري آمريکا هستند را متوقف کرده است. اين شرکت تاکيد کرد که حضورش در ايران محدود خواهد بود و تاثير اين تحولات اخير بر فعاليتهايش را مورد بررسي قرار خواهد داد. براساس اين گزارش ايران براي واردات و به علاوه فروش کالاهاي صادراتي خود به غير از نفت نيازمند حمل و نقل دريايي است و براي انجام اين کار پيش از رفع تحريمها به واسطه اجراي توافق هستهاي در سال 2016 با مشکلات فراواني روبرو بود.
همچنين آنطور که رويترز گزارش داده آمريکا علاوه بر اين قصد دارد تحريمهاي مربوط به بيمه و بيمه مجدد را عليه ايران اعمال کند که در گذشته يک چالش ديگر براي ايران محسوب ميشد. تماميکشتيها براي انجام سفرهاي دريايي خود نيازمند پوششهاي بيمه مختلف هستند.
- حمل و نقل دريايي با تحريمها دچار مشکل نميشود
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با توجه به موضع اتحاديه اروپا، روسيه و چين در قبال خروج آمريکا از برجام، تحريمهاي اين کشور عليه ايران، مشکل جدي براي حمل و نقل دريايي کشورمان بوجود نميآورد.هادي حق شناس در گفتگو با ايرنا، افزود: خروج آمريکا از برجام اثر چنداني در بخش حمل و نقل دريايي ايران نخواهد داشت و به زمان تحريمها باز نخواهيم گشت. معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي تاکيد کرد: اکنون هيچ کشتي ايراني به بنادر آمريکا تردد ندارد تا با اعمال تحريمهاي دولتمردان آمريکايي دچار مشکل شويم. وي با بيان اينکه بخش حمل و نقل دريايي کشور آمادگي کامل دارد تا هر نوع اقدام آمريکا را نقش برآب کند، گفت: ناوگان کشتيراني ايران اکنون کالاي خود را به بنادر کشورهاي اروپايي، جنوب شرق آسيا و درياي خزر حمل ميکنند. حق شناس خروج آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريمها عليه ايران را خلاف مصوبه شوراي امنيت مبني بر لغو تحريمهاي هستهاي عليه کشورمان ارزيابي کرد و گفت: اتحاديه اروپا، روسيه و چين اعلام کردهاند که تحريمهاي جديد آمريکا را قبول ندارند. معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي تاکيد کرد: ناوگان بزرگ تجاري ايران تاکنون توانسته با حمل کالاهاي وارداتي و صادراتي، نقش مهميدر تامين مايحتاج عموميو جلوگيري از خروج ارز داشته باشد.
- بنادر مشکلي در جذب سرمايه خارجي نخواهند داشت
در همين حال يک عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: سرمايهگذاران متعددي براي حضور در بنادر ايران اعلام آمادگي کردند بدين جهت با تسهيل فرآيند سرمايهگذاري ميتوان سرمايههاي خارجي را جذب کرد. براساس گزارش وزارت راه و شهرسازي، مسعود خياطزاده درباره خروج آمريکا از برجام و تاثير آن بر سرمايهگذاري در بنادر کشور گفت: ايران سالهاي متمادي است که با تحريم روبرو شده حتي در زمان برجام هم آمريکا موانع متعددي ايجاد ميکرد تا روند توسعهاي در کشور مختل شود. از اينرو خروج آمريکا از برجام، تاثيري بر فعاليتهاي اقتصادي و سرمايهگذاري نخواهد گذاشت. وي ادامه داد: از آنجا که ايران همواره در شرايط تحريميبه سر ميبرده است اکنون نيز مشکلي در جذب سرمايهگذار نخواهيم داشت. سرمايهگذاران واقعي به منفعت مالي خود ميانديشند بدينجهت مسايل سياسي براي آنها در اولويت نيست. اگر به سمت تسهيل فرآيند سرمايهگذاري حرکت کنيم در شرايطي که آمريکا از برجام خارج شده است ميتوان سرمايهگذاران بيشتري را جذب کرد.
خياطزاده تصريح کرد: در نشستهاي که با سرمايهگذاران خارجي داشتهايم آنها براي سرمايهگذاري در بنادر ايران اعلام آمادگي کردهاند. با حضور شرکتهاي خارجي ميتوان در جهت توسعه بنادر گام برداشت. وي اعلام کرد: پتانسيل بنادر کشور را نبايد دست کم گرفت. اکنون ظرفيت خالي وجود دارد که به آن توجه نميشود. سازمان بنادر و دريانوردي بايد فرصتهاي سرمايهگذاري در بنادر کشور را اطلاعرساني کند تا بخش خصوصي و سرمايهگذاران خارجي بدانند در چه بخشهاي امکان حضور دارند.
اين عضو اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان کرد: حجم مبادلاتي که اکنون در بنادر کشور ثبت ميشود با توجه به ظرفيت بنادر کشور اعداد چشمگيري نيست. از اين رو سازمان بنادر و دريانوردي در مورد تخفيفهاي بندري بايد اهتمام بيشتري بورزد. البته در سال جاري تعرفههاي بندري کاهش پيدا کرد و اين امر کار بزرگي بود ولي در شرايط موجود و با هدف رونق بنادر ميتوان مجددا تعرفهها را بازنگري کرد. وي در مورد وضعيت بنادر کشور تصريح کرد: ما نبايد اجازه دهيم فرصتهاي اقتصادي و سرمايهگذاري در بنادر کشور از دست برود.