آمریکا به خریداران نفت ایران ضرب‌الاجل داد؛

گروه انرژي: در بازار انرژي به دليل خروج آمريکا از برجام، رخدادهاي زيادي در چند روز اخير پيش آمده است که موجب سردرگمي‌فعالان شده، از ضرب‌الاجل آمريکا به خريداران نفت تا قول عربستان سعودي براي جبران کاستي عرضه نفت در پي تحريم ايران و نيز حمايت اروپايي‌ها از برجام که موجب کاهش نامحسوس بهاي نفت در روز شد.

تحريم‌هاي آمريکا عليه مشتريان نفتي ايران از پنجم نوامبر (۱۴ آبان) بازمي‌گردد و وزارت خزانه‌داري آمريکا به کشورها دستورالعملي براي کاهش قابل توجه واردات‌شان در شش ماه آينده داده تا بتوانند از معافيت تحريم‌ها برخوردار شوند.

تحليلگران در نظرسنجي "اس اند پي گلوبال پلاتس" پيش بيني کردند تا نوامبر که تحريمها به اجرا درمي‌آيند، حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت ايران به بازار جهاني به دليل تحريم‌ها کاهش پيدا کند و حداقل ميزان پيش‌بيني شده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز و حداکثر آن ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

طبق جديدترين نظرسنجي پلاتس، ايران از زمان برچيده شدن تحريم‌ها در ژانويه سال ۲۰۱۶، ميزان توليد نفت خود را حدود يک ميليون بشکه در روز افزايش داده بود و در آوريل ۳.۸۳ ميليون بشکه در روز توليد داشت.

  • حذف ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز از ميزان عرضه تا پايان سال

به گفته باب مک نالي، رييس شرکت "راپيدان انرژي" و مشاور انرژي جورج دبليو بوش، رييس جمهور اسبق آمريکا، اگر طرفين حاضر در توافق هسته‌اي به توافق جديدي نرسند، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز از ميزان عرضه تا پايان سال از بازار حذف خواهد شد و در نيمه اول سال ۲۰۱۹ به ۵۰۰ هزار بشکه در روز مي‌رسد.

به گفته پل شلدون، مشاور ژئوپليتيکي "اس اند پي گلوبال پلاتس"، ۲۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات ايران تا سه ماهه چهارم امسال ممکن است از بازگشت تحريم‌ها متاثر شود.

جيوواني استانوو، تحليلگر يو بي اس اظهار کرد صادرات ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ايران ممکن است تا نوامبر مختل شود.

سارا واخشوري، رييس شرکت " SVB انرژي اينترنشنال" نيز پيش‌بيني کرد توليد ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ايران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ متوقف مي‌شود و اگر توافق جديدي حاصل نشود، تا اواسط سال ۲۰۱۹ به ۹۰۰ هزار تا يک ميليون بشکه در روز بالغ خواهد شد.

کوين بوک، مديرکل "کلير ويو انرژي پارتنرز" نيز گفت: حداکثر ۴۵۰ هزار بشکه در روز از ميزان عرضه تا پايان سال از بازار کنار خواهد رفت.

  • در مهلت داده شده چه اتفاقي مي‌افتد؟

وزارت خزانه‌داري آمريکا به شرکتها يک مهلت ۱۸۰ روزه براي پايان معاملات مربوط به نفت، پتروشيمي، سرمايه گذاريهاي نفتي بالادستي، بنادر، کشتيراني، کشتي سازي و بانک مرکزي ايران داده است.

وزارت خارجه آمريکا دادن معافيت از تحريم‌ها را براي کشورهايي که هر ۱۸۰ روز کاهش قابل توجهي در ميزان وارداتشان صورت دهند، بررسي خواهد کرد. دولت اوباما کاهش ۲۰ درصدي را در نظر گرفته بود اما عوامل متعددي ديگري را نيز به حساب مي‌آورد.

پرسش‌هاي بي پاسخ کليدي شامل اين هستند که چه مدت زماني براي مقايسه مورد استناد قرار مي‌گيرد و آيا ميعانات نيز بخشي از کاهش واردات يک کشور به حساب آورده مي‌شوند. آمريکا انتظار دارد کشورها در مهلت ۱۸۰ روزه، در واردات‌شان کاهش قابل توجهي صورت دهند.

  • اعلام آمادگي سعودي‌ها براي افزايش توليد نفت

به نقل از اسپوتنيک عربي، خالد فالح، وزير صنعت، معدن و انرژي عربستان گفت: در واکنش به احتمال کاهش حجم نفت خام ايراني در بازارهاي بين‌المللي پس از خروج رئيس جمهور آمريکا از توافق هسته‌اي ما آماده افزايش توليد نفت هستيم.

وي افزود: در پي خروج آمريکا از توافق هسته‌اي ايران ما بر پايبندي خود به منظور ايجاد ثبات در بازارهاي نفت به نفع توليد کنندگان و مصرف کنندگان تاکيد مي‌کنيم.

وزير انرژي سعودي ادامه داد: ما با بزرگترين توليد کنندگان در داخل و خارج اوپک و با بزرگترين مصرف کنندگان همکاري خواهيم کرد تا کمبودها را به پايين‌ترين حد برسانيم.

  • اقدام خصمانه اماراتي‌ها

بر اساس اين گزارش، امارات نيز در اقدامي‌خصمانه در پي تحريم‌ 6 شخص و 3 نهاد ايراني از سوي آمريکا، 9 فرد و نهادهايي ايراني را با طرح اين ادعا که اين افراد واسطه خريد کالا و انتقال ميليون‌ها دلار ارز براي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌بوده‌اند در ليست سياه خود قرار داد.

عادل الجبير، وزيرخارجه عربستان سعودي نيز در اظهاراتي فرافکنانه گفت که اگر ايران به سراغ ساخت سلاح هسته‌اي برود عربستان هم در پي دستيابي به تسليحات اتمي‌خواهد رفت.

وي ضمن حمايت از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران در تکرار توهمات خود گفت: ايران بايد از برنامه موشکي خود و حمايت از حزب‌ا... و حوثي‌ها دست بردارد.ايران بايد دسترسي به همه مراکز نظامي‌و هسته‌اي خود را به طور شبانه روزي و بدون محدوديت تضمين کند و از تلاش براي گسترش نفوذش در منطقه دست بردارد. اگر تهران برنامه هسته‌اي خود را فراتر از ميزاني که فعلا در جريان است ببرد، خود به خود برجام متلاشي و تحريم‌هاي هسته‌اي عليه اين کشور به طور کامل باز خواهد گشت و عربستان هم مصمم خواهد شد تا هر آن‌چه لازم است براي دفاع از خود و اقدامي‌مشابه انجام دهد.

  • افت قيمت با حمايت قدرت‌هاي جهان از برجام

درحالي‌که به نظر مي‌رسد متحدان اروپايي آمريکا براي حفظ توافق ايران تلاش مي‌کنند، و به اين ترتيب صادرات نفت ايران، ممکن است در بازار باقي بماند، قيمت نفت خام افت کرد.

به نقل از رويترز، روز جمعه، درحالي‌که به نظر مي‌رسد متحدان اروپايي آمريکا براي حفظ توافق ايران تلاش مي‌کنند، و به اين ترتيب صادرات نفت ايران، ممکن است در بازار باقي بماند، در جلسه پر فراز و نشيب معاملات ديروز، قيمت نفت خام افت کرد.

از طرف ديگر با انتشار داده‌هاي انرژي آمريکا در عصر ديروز که نشان داد شرکت‌هاي حفاري، اين هفته ۱۰ حلقه چاه جديد حفر کرده‌اند، نشانه‌هاي از امکان افزايش عرضه نفت در جهان به وجود آمد.

قيمت‌هاي نفت درست زير رکوردهاي چند ساله خود باقي ماندند و برنت اين هفته سودي ۲.۸ درصدي ثبت کرد و نفت خام آمريکا هم توانست اين هفته ۱.۲ درصد رشد کند.

جان کيلداف، يکي از شرکاي شرکت اگين کپيتال در نيويورک، مي‌گويد: بازارها تحت تاثير عوامل تقويت‌کننده قرار دارند که اين شامل ايران، ونزوئلا وعدم توانايي عربستان براي وارد کردن سريع نفت بيشتر به بازار، مي‌باشد.

نفت خام برنت با ۳۵ سنت کاهش در قيمت ۷۷.۱۲ دلار به کار خود پايان داد که تنها اندکي با رکورد ۷۸ دلاري که در روز پنج‌شنبه ثبت کرده بود فاصله داشت. در معاملات پس از بسته شدن بازارهاي اصلي، قيمت نفت برنت از اين هم پايين‌تر آمد.

نفت سبک آمريکا ۶۶ سنت در هر بشکه افت کرد و در قيمت ۷۰.۷۰ دلار بسته شد که فاصله زيادي با رکورد ۷۱.۸۹ دلاري که در روز پنج‌شنبه ثبت کرده بود دارد.

آمريکا در نظر دارد تحريم‌هاي جديدي را بر عليه ايران وضع کند که ۴ درصد از صادرات نفت خام جهان را انجام مي‌دهد. بسياري از تحليل‌گران پيش‌بيني کرده‌اند با افت صادرات ايران، قيمت نفت بالا برود. هرچند نشانه‌هايي از اين وجود دارد که برخي از اعضاي اوپک توليد خود را بالا خواهند برد تا با اختلال عرضه مرتبط با ايران مقابله کنند.



يک خريدار جديد براي نفت ايران

منابع کشتيراني و بازرگاني اظهار کردند ايران پس از تصميم آمريکا براي وضع مجدد تحريم‌ها عليه اين کشور، خريدار نفت غيرمنتظره‌اي پيدا کرده است.

به گزارش ايسنا، پلاتس به نقل از منابع کشتيراني و بازرگاني نوشت: پالايشگاه دولتي ENAP شيلي در يک اقدام کم سابقه، ۱۴۰ هزار تن نفت خام ايران را براي ب ارگيري در ماه مه خريداري کرده است.طبق آمار "اس اند پي گلوبال پلاتس"، براي نخستين بار در حدود ۱۸ ماه گذشته است که شيلي نفت ايران را وارد مي‌کند. به گفته منابع آگاه، کشتي سوئزماکس "مونته تولدو" قرار است اين محموله را در ۲۴ و ۲۵ مه در جزيره خارک بارگيري کند. شيلي عمدتا به واردات نفت از برزيل، اکوادور، پرو و آرژانتين متکي است.


انتظار روس‌ها براي 5 برابر شدن درآمد

به دليل افزايش قيمت نفت، روسيه انتظار دارد درآمد نفت و گازش نسبت به درآمدي که در بودجه سال ۲۰۱۸ پيش‌بيني شده بود، پنج برابر افزايش پيدا کند. صادرات نفت و گاز حدود ۴۰ درصد از درآمدهاي بودجه فدرال روسيه را تشکيل مي‌دهد. طبق اصلاحيه بودجه وزارت دارايي روسيه، درآمد نفتي بيشتري که روسيه بالاتر از قيمت ۴۰ دلار پيش‌بيني شده براي نفت اورال بدست مي‌آورد به جاي هزينه، به ذخاير اختصاص خواهد يافت. به دليل بالا رفتن غيرمنتظره قيمت نفت، روسيه اکنون انتظار دارد نخستين مازاد بودجه، معادل ۰.۴۵ درصد توليد ناخالص داخلي را از سال ۲۰۱۱ به اين سو ثبت کند در حالي که پيش از اين انتظار مي‌رفت ۱.۳ درصد توليد ناخالص داخلي کسري پيدا کند.

انتقال آب مغاير با عدالت اجتماعي است

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: انتقال آب در حالي که استان خوزستان به شدت به آن نياز دارد، با آرمان‌هاي انقلاب و عدالت اجتماعي سازگاري ندارد. به نقل از مهر، آيت ا... محسن حيدري در همايش مديريت خشکسالي و بررسي مشکلات کشاورزان و روستاييان استان خوزستان با بيان اينکه کشاورزان گنجينه‌هاي مردم هستند، افزود: هر انساني براي زندگي، تأمين معاش و حيات نياز به گنجينه دارد و کشاورزان همان گنجينه‌هاي مردمي‌و انساني جامعه هستند. آيت ا... حيدري ادامه داد: خوراک، پوشاک و مسکن همه فرع حيات هستند ولي اصل حيات به وسيله کشاورزان تأمين مي‌شود؛ انسان بدون غذا که از سوي کشاورزان تأمين مي‌شود نمي‌تواند زنده باشد.


برنامه توسعه بر اساس کم‌آبي بازنگري شود

وزير نيرو با اشاره به تغيير اقليم و کاهش بارندگي‌هاي تاثيرگذار، گفت: برنامه‌هاي توسعه کشور بر اساس وضعيت اقليمي‌جديدو کم آبي نيازمند بازنگري است.

رضا اردکانيان در ارتباط ويدويي با همايش روابط عمومي‌هاي صنعت آب و برق کشور در تبريز با اشاره به اينکه اسفند سال گذشته مصوبه تشکيل کارگروه سازگاري با کم آبي توسط هيات دولت مصوب شد، اظهار داشت: نقش روابط عمومي‌در پياده سازي سياست‌هاي معطوف به مديريت مصرف و تقاضا بارز است. وي اعتمادسازي بين مردم و سازمان‌ها را از وظايف روابط عمومي‌ها دانست و گفت: دوران فعاليت صرف تبليغاتي روابط عمومي‌ها سپري شده است.

وزير نيرو با بيان اينکه بدون تقويت اعتماد عمومي‌نمي‌توانيم انتظار همراهي مشترکان را با برنامه‌هاي مديريت مصرف و تقاضا داشته باشيم، تاکيد کرد: روابط عمومي‌ها با ارتقاي سواد آب و انرژي مصرف کننده‌ها مي‌توانند گام‌هاي مثبتي در مسير همراه سازي عمومي‌بردارند.

صنعت آب و برق با اطلاع‌رساني به دنبال جلب اعتماد مردم باشد

مديرکل روابط عمومي‌و اطلاع‌رساني وزارت نيرو گفت: چالش اصلي روابط عمومي‌ها جلب اعتماد مردم است و صنعت آب و برق بايد با اطلاع‌رساني به‌هنگام بسترساز اين اعتماد باشند.

به نقل از وزارت نيرو، صديقه ببران با بيان اينکه در عصر جهاني شدن، ما با تغيير و تحول دائمي‌و مستمر روبرو هستيم، اظهار کرد: در حوزه روابط عمومي‌که ارتباط بين مردم و حاکميت را شکل مي‌دهد، روابط عمومي‌ها نمي‌توانند با رويکردهاي گذشته فعاليت کنند.

وي ادامه داد: چالش اصلي روابط عمومي‌ها جلب اعتماد مردم است، روابط عمومي‌بايد بتواند در موضوع اطلاع‌رساني در مواقع مختلف به‌هنگام و پيشرو باشد تا مغلوب جريان‌هاي خبري خارج از سازمان نشود.

برنامه لوک‌اويل براي توسعه ميدان نفتي عراق

"لوک اويل" که دومين توليدکننده بزرگ نفت روسيه است، برنامه توسعه‌اي براي ميدان نفتي "کورناي غربي ۲" با شرکت "نفت بصره" امضا کرد که تحت آن توليد اين ميدان تا سال ۲۰۲۵ دو برابر شده و به ۸۰۰ هزار بشکه در روز مي‌رسد. به نقل از ايسنا، "لوک اويل" در ميدان نفتي "کورناي غربي ۲" ۷۵ درصد و شرکت دولتي "نفت شمال" ۲۵ درصد سهم دارد و شرکت دولتي "نفت بصره" به مديريت توزيع مزد و درآمدها کمک مي‌کند. نخستين توليد براي فروش در "کورناي غربي ۲" در اواخر مارس سال ۲۰۱۴ صورت گرفت. طبق اعلام "لوک اويل"، توليد فعلي اين ميدان ۴۰۰ هزار بشکه در روز يا معادل ۹ درصد از مجموع توليد نفت عراق است. انتظار مي‌رود هدف توليد ۸۰۰ هزار بشکه در روز، در سال ۲۰۲۵ محقق شود.

سهم ۵ درصدي ايران از واردات نفت JXTG

رييس شرکت JXTG اعلام کرد نفت ايران حدود چهار تا پنج درصد از مجموع واردات نفت اين شرکت به حساب مي‌آيد.

به نقل از ايسنا، شرکت JXTG Holdings بزرگترين پالايشگاه نفت ژاپن است و ممکن است از بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه تهران متاثر شود. پالايشگاه‌ها در ژاپن که چهارمين خريدار بزرگ نفت ايران است، ممکن است از تصميم آمريکا متاثر شده و مجبور شوند منابع جايگزين ديگري را براي تامين نفت مورد نياز خود پيدا کنند. يوکيو يوچيدا، رييس شرکت JXTG Holdings در جريان جلسه انتشار نتايج مالي به خبرنگاران گفت: اين شرکت حدود چهار تا پنج درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران خريداري مي‌کند. بر مبناي نرخ فعاليت پالايشي ۹۱ درصدJXTG ، اين شرکت در سال منتهي به مارس ۱.۹۳ ميليون بشکه در روز ظرفيت پالايش داشته است که مستلزم خريد بين ۷۰ تا ۸۸ هزار بشکه در روز نفت ايران بوده است. به گفته مقامات شرکت JXTG، اين شرکت هيچ اقدام فوري نکرده و سرگرم ارزيابي وضعيت فعلي است.

سرمايه‌گذاران پتروشيمي‌در من«پارسيان» مشکل خوراک ندارند

معاون وزير نفت با بيان اينکه برنامه وزارت نفت سوق دادن سرمايه گذاران به منطقه ويژه صنايع انرژي بر پارسيان است، گفت: پارسيان منطقه‌اي جذاب براي سرمايه گذاران صنعت پتروشيمي‌است. سيد رضا نوروز زاده در گفتگو با مهر در تشريح سياست‌هاي صنايع پتروشيمي‌ايران براي احداث مجتمع‌هاي پتروشيمي‌در منطقه ويژه انرژي بر پارسيان گفت: سياست اصولي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌توسعه صنعت پتروشيمي‌با جذب و حمايت از سرمايه گذاران توانمند بخش خصوصي و استفاده از امکانات آنان در اين راستا مي‌باشد و منطقه ويژه انرژي بر، پارسيان نيز با همکاري شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و تلاش مسئولين منطقه در ايجاد به موقع زير ساخت‌هاي مورد نياز به عنوان يکي از مناطق با پتانسيل براي توسعه صنعت پتروشيمي‌بوده است.

بارش‌هاي ايران ۳۴درصد کمتر از سال گذشته

ميزان بارش‌هاي ثبت‌شده از ابتداي سال آبي جاري تا عصر روز بيستم ارديبهشت ماه به ۱۴۷.۳ ميلي‌متر رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشي ۳۴.۱درصدي داشته است. به نقل از تسنيم، بر اساس آمار رسمي‌دفتر مطالعات پايه آب شرکت مديريت منابع آب ايران، مجموع بارشهاي کشور از ابتداي سال آبي جاري (ابتداي مهر 96) تا ساعت 18:30 روز بيستم ارديبهشت به 147.3 ميلي‌متر رسيد. ثبت 147.3 ميلي‌متر بارش در سال جاري در حالي است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 223.4 ميلي‌متر ثبت شده که مقايسه اين دو رقم، نشان‌دهنده کاهش 34.1درصدي بارشها در سال جاري است. همچنين ميزان بارشهاي ايران در مدت مشابه در 49 سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط 225.8 ميلي‌متر بوده که در مقايسه با ميزان بارشهاي سال جاري، از کاهش 34.8درصدي بارش‌ها در سال آبي 97 ــ 96 حکايت دارد.


عضو انجمن صنفي کارفرمايي شرکت‌هاي مهندسي و پيمانکاري نفت، گاز و پتروشيمي‌از آمادگي براي ساخت مخازن LNG خبر داد و گفت: ما صاحب دانش ساخت و طراحي اين مخازن هستيم.

به نقل از ايسنا، غلامرضا زينلپور در نشست خبري با بيان اينکه ايران تنها دارنده توانايي درصنعت مخازن ال. پي. جي (گاز مايع) در خاورميانه است، افزود: دستيابي به دانش طراحي و ساخت مخازن ال. پي. جي از مصاديق اصلي اقتصاد مقاومتي است. ساخت مخازن ال. پي. جي از پيچيده‌ترين بخش‌هاي ساخت پالايشگاه به شمار مي‌رود، زيرا از نظر مسايل ايمني بسيار حساس است به طوري که دماي اين مخازن بايد زير ۵۰ درجه سانتيگراد باشد.

وي با تاکيد بر اينکه مخازن ال. پي. جي از ارز آورترين بخش‌هاي پالايشگاه‌هاي گازي هستند، توضيح داد: به طوري که با صادر کردن گاز مايع ذخيره شده در آنها امکان صادرات روزانه ۱.۵ ميليون يورو گاز مايع وجود دارد.

عضو انجمن صنفي کارفرمايي شرکت‌هاي مهندسي و پيمانکاري نفت، گاز و پتروشيمي‌در ادامه با انتقاد از بي توجهي برخي مجتمع‌هاي پتروشيمي‌در استفاده از ساخت داخل، گفت: متاسفانه برخي شرکت‌ها با وجود اين که دانش طراحي و ساخت اين مخازن استراتژيک در کشور وجود دارد به سراغ شرکت‌ها و لايسنسورهاي (عرضه کنندگان دانش فني) خارجي مي‌روند. اين دسته از کافرمايان و شرکت‌هاي پتروشيمي‌به سراغ شرکت‌هايي رفته‌اند که در دوران تحريم، با کشورمان همکاري نمي‌کردند. زينلپور با بيان اينکه تاکنون حدود ۴۰ مخزن ذخيره سازي ال. پي. جي در منطقه پارس جنوبي طراحي و ساخته شده است، افزود: بخش عمده آنها نيز به بهره برداري رسيده اند، اما برخي کافرمايان و شرکت‌هاي پتروشيمي‌هنوز به خارجي‌ها اتکا دارند .بي‌اعتمادي آنها به سازندگان داخلي تا حدي است که حتي سازندگان داخلي را به مناقصه‌هايي که برگزار مي‌کنند، دعوت نکرده اند.

وي با بيان اينکه ساخت مخازن ذخيره سازي ال. پي. جي (گاز مايع بوتان و پروپان) ۳۰ درصد ارزان تر از نمونه‌هاي مشابه خارجي است، اظهار کرد: خريد خارجي اين مخازن تا ۱۰۰ ميليون يورو هزينه دارد، اما خريد آنها به قيمت ۷۰ ميليون يورو از داخل کشور امکان پذير است.

عضو انجمن صنفي کارفرمايي شرکت‌هاي مهندسي و پيمانکاري نفت، گاز و پتروشيمي‌همچنين از آمادگي براي ساخت مخازن ال. ان. جي (گاز طبيعي مايع شده) خبر داد و گفت: با توجه به نياز کشور به صنعت ال. ان. جي امکان بومي‌سازي ساخت مخازن ال. ان. جي در داخل نيز وجود دارد. امروز صاحب دانش ساخت و طراحي مخازن ال. ان. جي هستيم.

زينلپور با بيان اينکه ايران، تنها کشور دارنده دانش طراحي و ساخت مخازن ال. پي. جي در خاورميانه است، گفت: ايران در جمع ۱۰ کشوري قرار دارد که دانش طراحي و ساخت اين مخازن را دارا هستند.با توجه به کسب دانش طراحي و ساخت مخازن ال. پي. جي در کشور، اکنون در پي صدور خدمات فني و مهندسي اين صنعت به کشورهاي همسايه هستيم و بر اين اساس با کشورهاي کويت و عراق نيز مذاکراتي را داشته ايم.



مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت:ميانگين مصرف بنزين کل کشور ٨٥ ميليون ليتر در روز و رشد مصرف آن در ارديبهشت ماه ١١.٥درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ٤ درصد رشد داشته است.

به نقل از مهر، محمدرضا موسوي خواه، مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفتگو با خبرنگار مهر ميزان ميانگين مصرف بنزين کل کشور را ٨٥ ميليون ليتر در روز اعلام کرد و گفت: اکنون با رشد مصرف ١١.٥ درصدي رو به رو هستيم در حاليکه در مدت مشابه سال گذشته رشد ٧.٥ درصدي را تجربه کرديم. وي تصريح کرد: با اين حساب، رشد مصرف بنزين تشديد شده است و لازم است براي مديريت مصرف اقدامات موثري انجام شود. با نزديک شدن به فصل تابستان و آغاز سفرهاي اين فصل، مصرف و تامين بنزين تبديل به يکي ازدغدغه‌هاي دولت مي‌شود. دغدغه‌اي که انگشت مسووليت آن به سوي وزارت نفت و شرکت ملي پالايش و پخش نشانه مي‌رود، در حالي که طبق گفته‌هاي مکرر بيژن زنگنه، وزير نفت و عليرضا صادق آبادي، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، مصرف بهينه بنزين مستقيما به کيفيت موتور خودروها باز مي‌گردد. چرا که در مقوله مصرف بنزين دو محور کميت و کيفيت مطرح است. طبق اعلام وزارت نفت تمام بنزين عرضه شده در کلان شهرها داراي استاندارد يورو٤ است و در ساير استان‌هاي کشور نيز بنزين با سولفور و گوگرد حداقلي توزيع مي‌شود.



عضو انجمن سازندگان تجهيزات نفتي گفت: دولت باور ندارد مي‌توانيم درکشور تمام کاتاليست‌هاي مورد نياز را توليد کنيم و فکر مي‌کند از۹۰ کاتاليست‌ مورد نياز صنعت، امکان توليد ۱۰درصد وجود دارد.

امير هومن وثيق با اشاره به سال حمايت از کالاي ايراني گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از کاتاليست‌هاي کارخانجات فولاد، پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌هاي کشور را در داخل توليد مي‌کنيم با اين حال هنوز دولت نگاه جدي به ما نداشته و به چشم يک طفل به توليدکنندگان کاتاليست نگاه مي‌کند.

وي با بيان اينکه از دولت حمايت گلخانه‌اي و گذرا نمي‌خواهيم، ادامه داد: متاسفانه دولت هنوز باور ندارد که مي‌توانيم در داخل کشور تمام کاتاليست‌هاي مورد نياز را توليد کنيم و فکر مي‌کند از ۸۰ تا ۹۰ کاتاليست مورد نياز در داخل فقط ۱۰ درصدش امکان توليد در داخل دارد. اين توليدکننده گفت: اگر دولت به ما اعتماد کند مي‌توانيم کارهاي بزرگي را انجام دهيم، ما نياز داريم دولت به ما نگاه علمي‌داشته باشد و حاضريم تمام شرافت خود را پاي حرفي که مي‌زنيم بگذاريم.

وي اظهار کرد: انتظار داريم دولت يک تغيير نگاه اساسي به مجموعه‌هاي دانش‌بنيان داشته باشد. دولت بايد صندوق‌هاي خطرپذير را نيز قبول کند ما در حال حاضر توانايي رقابت با شرکت‌هاي چيني را نداريم زيرا محصول نهايي ما ۲۰ درصد گرانتر از چيني‌ها است، اما اين را مي‌دانيم که اگر مورد حمايت دولت قرار بگيريم توانايي ساخت همه کاتاليست‌هاي مورد نياز را در کشور داريم.



مديرعامل شرکت تعميرات نيروگاهي ايران گفت: در سال گذشته با ساخت پره‌هاي توربين بخار در داخل کشور، از خروج ۱۵ ميليون يورو ارز از کشور جلوگيري کرديم.

به نقل از مهر، عين ا... صالحي با اشاره به اينکه اين شرکت در راستاي کاهش وابستگي صنعت برق به خارج و همچنين کاهش خروج ارز از کشور شکل گرفت، ادامه داد: تاکنون بر اساس نياز در هر زمان و مکاني قادر به خدمت رساني بوده‌ايم و اين شرکت از نظر کيفيت در دنيا به عنوان يک برند شناخته مي‌شود.

صالحي با تاکيد بر اينکه توانستيم اثرگذاري تحريم‌ها و تهديد‌ها را به صفر برسانيم اظهار داشت: در حال حاضر مي‌توانيم هر نوع توربين، با هر اندازه و ظرفيت توليد را تعمير کنيم.

به گفته وي اين شرکت توانسته در ساخت پره‌هاي توربين‌هاي بخار و همچنين پره‌هاي کمپرسورها در اندازه‌هاي مختلف با استفاده کامل از توان داخلي خودکفا شود. ۷۰ درصد تکنولوژي مورد نياز براي بازسازي پره‌هاي توربين‌هاي گازي نيز که به طور مثال در گذشته توسط شرکت الوار هلند تامين مي‌شد،هم اکنون در کشور وجود دارد. مديرعامل شرکت تعميرات نيروگاهي ايران ميزان صرفه جويي ارزي سال گذشته در بخش ساخت پره‌هاي توربين نيروگاه‌هاي بخار را ۱۵ ميليون يورو اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نوعي از توربين‌هاي نيروگاهي را در دست ساخت داريم که قيمت آن ۶۶ ميليارد تومان است که خودمان با ۲۲ ميليارد تومان آن را در داخل مي‌سازيم که صرفه جويي ارزي چشمگيري ايجاد مي‌کند.