مديرعامل تايدواتر:

مديرعامل شرکت تايدواتر خاورميانه با بيان اينکه فعلا تحريم اپراتورهاي بندري کشورمان را تهديد نمي‌کند، گفت: با برگشت تحريم‌ها خطوط اصلي کشتيراني اروپايي وارد بنادر ايران نمي‌شوند.

مهدي اعتصام در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينکه تهديد برگشت تحريم‌ها پيش روي فعالان صنعت دريايي و بندري وجود دارد اما به طور قطع به شرايط تحريم دوره‌هاي قبل برنمي‌گرديم، گفت: در حال حاضر مواضع اروپا مبني بر ماندن در برجام است و بايد ببينيم چه توافقي با اروپايي‌ها صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: اغلب خطوط کشتيراني که در فرصت پسابرجام به بنادر ايران بازگشته بودند، از شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي هستند که مدعي‌اند متعهد به تعهدات‌شان خواهند بود بنابراين تمام اين موضوعات به نحوه تعامل با اين کشورهاي اروپايي براي ادامه ،حفظ يا در نهايت خروج از برجام برمي‌گردد.

مديرعامل تايدواتر با بيان اينکه اگر فضا سختگيرانه‌تر باشد به سال‌هاي قبل از برجام و دوره تحريم‌ها برمي‌گرديم، اظهار داشت: بديهي است که شرکت‌هاي بزرگ اروپايي فعال در صنعت دريايي به دليل اينکه مشمول تحريم‌ها و جريمه‌ها نشوند در حوزه همکاري با ايران بيشتر احتياط کنند و از اين پس ديگر به صورت لاينري عمل نمي‌کنند و پيش بيني مي‌شود خطوط اصلي خود را وارد آب‌هاي ايران نخواهند کرد و کشتي‌هاي کوچک‌تر اروپايي‌ها در بنادر ايران پهلو بگيرند.

وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر هيچ يک از بنادر ايران تحريم نيست و بنابراين براي اپراتورهاي ايراني هم مشکلي وجود ندارد، افزود: البته شرکت تايدواتر به بهانه‌هاي واهي و نادرست مشمول تحريم‌هاي غرب قرار دارد به همين دليل ديگر در بنادر کشورمان وجود خارجي نداشت. اعتصام تاکيد کرد: براساس اطلاعات غلطي که عليه شرکت تايدواتر اعلام شده هنوز هم بي دليل در تحريم قرار داريم و به دليل همين تحريم‌هاي ظالمانه از فعاليت اپراتوري در بنادر کشور کناره گيري کرديم اما همچنان در بنادر کشور فعال هستيم. حتي مواردي که مطرح شد را رفع کرديم اما مشکل تحريم‌ها عليه تايدواتر حل نشد و باز هم در جريان اعمال تحريم‌هاي کادسا توجهي به اقدامات ما در جهت رفع موضوعات مطرح شده نکردند و پايبند مقررات خود هم نبودند.

مديرعامل شرکت تايدواتر ادامه داد: فعلا تهديدي در برابر اپراتورهاي بندري وجود ندارد مگر اينکه تحريم‌هاي جديدي عليه ايران اعمال و وضع شود.

وي با بيان اينکه به استناد تحريم‌هاي قبل اپراتورهاي بنادر کشور مشمول تحريم‌ها نمي‌شوند چرا که هيچ اپراتوري تحريم نيست و اپراتور تحريمي‌که تايدواتر باشد در بخش اپراتوري فعاليت نمي‌کند، تاکيد کرد: حال اينکه در تحريم‌هاي جديد طبيعي است که هر شرکتي احتمال مشموليت تحريم‌ها را دارد. اعتصام گفت: ايران هر دوره تحريمي‌را تجربه کرده و در شرايط بدتر فعاليت کرده‌ايم و روزهاي پيش رو بدتر از شرايط تحريم‌هاي دوره‌هاي قبل نخواهد بود. هم آنها تجربه وضع تحريم‌هاي جديد را دارند و هم ايران تجربيات بيشتري در باره دور زدن تحريم‌ها دارد.

وي تاکيد کرد: به طور قطع اعمال تحريم‌هاي جديد تبعاتي براي شرکت‌هاي ايراني خواهد داشت و هزينه‌ها را افزايش خواهد داد. البته براورد هزينه‌هايي که کشورمان در دوره تحريم متحمل مي‌شود در هر حوزه‌اي بسيار سخت است و بستگي به واکنش کشورهاي اروپايي خواهد داشت و اينکه چه تحريم‌هاي جديدي عليه ايران وضع مي‌شود.

مديرعامل تايدواتر درباره وضعيت خطوط کشتيراني ايراني در شرايط تحريم‌هاي جديد اظهار داشت: پيش از اين هم در دوره پسا برجام در بنادر امريکايي حضور نداشتيم و در حال حاضر هم براي تردد در بنادر اروپايي مشکلي نداريم چراکه هنوز اروپا متعهد به برجام است. اگر قرار باشد که اروپايي‌ها هم از برجام خارج شوند، بايد مصاديق تحريمي‌را رعايت کنيم.

وي افزود: واقعيت اين است که در حال برگشت به فضاي تحريم‌ها هستيم اما اينکه اين فضا چقدر سختگيرانه باشد به نحوه تعامل با اروپا بر مي‌گردد.



سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌از تاکيد هيات اروپايي براي تسريع در همکاري‌ها با ايران خبر داد و گفت: کار با اروپايي‌ها پيش مي‌رود وهيچ کاري به خاطر خروج آمريکا از توافق هسته‌اي معطل نشده است.

بهروز کمالوندي در حاشيه مذاکرات هيات اروپايي به رياست کميسيون انرژي اتحاديه اروپا با هيات هسته‌اي ايران به رياست رييس سازمان انرژي اتمي‌در پاسخ به سوالي درباره اقدامات اين سازمان انرژي اتمي‌در واکنش به برهم خوردن برجام گفت: سازمان مي‌تواند اقداماتي را شروع کند اما ترجيح ما اين است که برجام بيش از اين صدمه نبيند و اروپا مکانيزم‌هايي را براي عبور از تحريم‌ها ايجاد کند. البته بايد خاطر نشان کرد اروپايي‌ها صرفا از ناحيه برجام تحت فشار آمريکا نيستند بلکه در حوزه‌هايي از جمله آب و هوا و يا موضوع کره شمالي که عملا از سوي آمريکا در حاشيه قرار گرفته‌اند، اختلافاتي وجود دارد.

وي تاکيد کرد: درهاي همکاري با اروپا باز است. اگر بتوانيم به مکانيزمي‌برسيم که بدون آمريکا برجام ادامه پيدا کند، مي‌توانيم به همکاري‌هايمان ادامه دهيم. اتحاديه اروپا تاکنون اقدامات زيادي از جمله ايجاد يک مرکز عالي ايمني هسته‌اي در ايران اقدام کرده است و همچنين در زمينه ايمني و همکاري‌هاي صلح‌آميز و مشارکت در يورو فيوژن در حوزه گداخت هسته‌اي تعاملات مثبتي داشته‌ايم و اروپايي‌ها تاکيد دارند که همچنان از فعاليت با ايران حمايت مي‌کنند.

کمالوندي در پاسخ به اينکه چه تضميني وجود دارد اروپايي‌ها در نيمه راه فعاليت‌ها و همکاري‌هايشان را با ايران کند و يا معطل نکنند، اظهار کرد: در عالم سياست تضمين‌ها ارتقا و جايگاه کشورهاست. امروز آمريکا به لحاظ اعتبار بين‌المللي در وضعيت بدي قرار دارد و در ملاقات‌هاي خارجي ما به وضوح اين مساله را مي‌بينيم.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌در رابطه با اروپا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد هستيم که اروپايي‌ها حداقل اراده بر حفظ برجام و ادامه همکاري دارند اما اينکه اين اراده براي باقي ماندن ايران در برجام کافي باشد، به زمان نياز داريم.

وي گفت: مذاکرات امروز با اروپايي‌ها سازنده بود و بايد به گفت‌وگوهاي خود با طرف اصلي اروپا، چين و روسيه ادامه دهيم.آنها در تعهداتشان بود که کارگروهي را تشکيل دادند و در داخل کارگروه دو مسئول تعيين کردند که چين و آمريکا بود و با خروج آمريکا يکي از آن‌ها مي‌ماند و آن چين است و اين تصميم طرف 1+5 در زمان تدوين برجام بوده است و ربطي به ايران ندارد.

کمالوندي درباره تاکيد سران اتحاديه اروپا بر مذاکرات موشکي با ايران در چارچوب برجام، گفت: در رابطه با اين موضوع، سازمان انرژي اتمي‌تصميم‌گيرنده نيست. در عين حال بارها از سوي مسئولان گفته شده است که هيچ کس در ايران در رابطه با فعاليت‌هاي موشکي گفت‌وگويي نخواهد داشت به خصوص اگر قرار باشد اين گفت‌وگوها به برجام مرتبط شود. برجام به اين شکل که هست يا باقي مي‌ماند يا کنار گذاشته مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال که اگرمذاکرات ايران با اروپايي‌ها براي ادامه اجراي برجام موفق نباشد و تصميم به خروج از برجام گرفته شود، آيا اروپايي‌ها همراه با آمريکا عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل و يا يکجانبه اقدام به تحريم ايران خواهند کرد، گفت: در اين رابطه هفته گذشته در کميسيون امنيت ملي به طور مفصل صحبت شد و تاکيد شد سازمان انرژي اتمي‌براي همه شرايط آماده است و ظرفيت بازگشت به شرايط قبل و حتي جلوتر از آن از سوي سازمان وجود دارد و اين مساله را با عدد و رقم و توضيحات کافي به کميسيون ارائه کرديم و نمايندگان مطمئن شدند که سازمان ظرفيت لازم را براي برگشت‌پذيري در صورت هرگونه خلف وعده کلي دارد.

کمالوندي در ادامه دراين باره که در صورت خروج ايران از برجام، روند تعامل و همکاري ايران و آژانس در چه سطحي خواهد بود، افزود: ما در حال حاضر دو نوع تعامل با آژانس داريم که البته در ارتباط با برجام سه نوع تعامل است. طبيعي است اگر برجامي‌در کار نباشد نوع سوم (تعهدات برجامي) حذف مي‌شود و تعامل نوع دوم يعني پروتکل الحاقي نيز منتفي مي‌شود و تعامل ما با آژانس در سطح پادمان جامع مي‌ماند که همه اعضاي آژانس در اين سطح هستند.

وي ادامه داد: وزارت خارجه از طريق مکانيزم پاراگراف 36 برجام کار شکايت و اعتراض به خروج آمريکا از اين توافق به کميسيون مشترک برجام را شروع کرده است که مسير خاص خود را دارد. در چارچوب کميسيون مشترک برجام اين امکان وجود دارد که ايران بخشي يا همه تعهداتش را اجرا نکند.

کمالوندي در رابطه با تحولات مربوط به بازطراحي راکتور اراک بعد از خروج آمريکا از برجام گفت: آنها در تعهداتشان بود که کارگروهي را تشکيل دادند و در داخل کارگروه دو مسئول تعيين کردند که چين و آمريکا بود و با خروج آمريکا يکي از آن‌ها مي‌ماند و آن چين است و اين تصميم طرف 1+5 در زمان تدوين برجام بوده است و ربطي به ايران ندارد.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌در ادامه با توجه به تحولات مربوط به خروج آمريکا از برجام تاکيد کرد: کار با اروپايي‌ها پيش مي‌رود و هيچ چيز به خاطر خروج آمريکا معطل نشده و هيات اروپايي نيز امروز تاکيد داشت که بايد به همکاري‌هايمان سرعت دهيم.



مجتبي آزاديان

روزنامه‌نگار

mojtaba.azadiyan@gmail.com

ايران و قطر سال‌هاست که در بزرگ‌ترين ميدان گازي جهان يعني پارس جنوبي همکاري مشترک دارند و به طور مشترک از آن برداشت مي‌کنند. اين در حالي است که برداشت قطر در سال‌هاي اخير بسيار بسيار بيشتر از ايران بوده و ايران هيچگاه نتوانسته از ظرفيت‌هاي بالقوه خود و حقي طبيعي‌اش در اين زمينه استفاده بهينه داشته باشد. آن هم در فاز 11 پارس جنوبي که مرزي‌ترين فاز پارس جنوبي است و احتمال برداشت غيرقانوني از آن بسيار زياد است. توتال در گذشته يکبار قدم به فاز 11 پارس جنوبي گذاشت اما در نهايت به دليل تحريم‌ها از آن خارج شد، اين بار نيز با خروج آمريکا لز برجام، احتمال وقوع اتفاقي مشابه وجود دارد که به موازات آن وزراي نفت و خارجه ايران در حال رايزني با اروپايي‌ها براي پايبندي به برجام و جلوگيري از خروج شرکت‌هاي اروپايي از ايران به دليل ترس از جريمه‌هاي احتمالي آمريکا هستند و شنيده‌ها حاکيست که در اين بين به موضوع توتال نيز رسيدگي خواهند کرد. بر اساس آمار تاکنون در پارس جنوبي 1.24 ميليارد مترمکعب گاز غني توليد تجمعي داشته‌ايم. جالب اينجاست که از سال 92 ايران به شدت بر توليد خود از پارس جنوبي افزوده و رسيدن به قطر را هدف نخست خود قرار داده است. به طوري که از سال 1392 تا اسفند 1396 نسبت تعداد چاه‌هاي بهره‌برداري شده ايران به قطر از 27.5 درصد به حدود 63 درصد رسيده است. همچنين نسبت توليد روزانه گاز غني از اين ميدان توسط ايران نسبت به قطر از مرداد ماه سال 1392 تا اسفند ماه 1396 از 50 درصد به بيش از صد درصد رسيد و در حقيقت در اين زمينه از قطر پيشي گرفت. همچنين نسبت برداشت تجمعي گاز غني از ميدان پارس جنوبي ايران به قطر که در مرداد ماه 1392 از 38 درصد بود به 54 درصد در اسفند ماه 1396 رسيد. ظرفيت برداشت از لايه‌هاي پارس جنوبي نيز که در مرداد ماه 1392 در طرف ايران صفر بود، در اسفند ماه 1396 به 8 درصد نسبت به قطر رسيد و در همه اين مدت ميزان برداشت قطر تغييري نداشته است. اين آمار و ارقام، در عين اينکه اميدوارکننده هستند، اما لزوم رقابت جدي‌تر و توجه بيشتر به اين ميدان گازي مشترک را نشان مي‌دهد، جايي که قطر در اين سال‌ها حداقل چهار تا 5 برابر ايران از اين ميدان مشترک برداشت داشته است و در صورتي که توجه جدي به آن نشود، ممکن است در رقابت با قطري‌ها، حتي بازار انرژي منطقه را نيز در آينده به آنها واگذار کنيم؛ امري که به هيچ عنوان براي کشوري مانند ايران خوشايند نيست.



حسن صادقي

قائم مقام دبيرکل خانه کارگر

مدت سه سال است که جامعه شاهد حرکات پوپوليستي از ناحيه وزيري است که خود را از جامعه تحصيل کرده‌ها و صاحبان تخصص علم پزشکي ميداند، او با استفاده از قدرت و تمرکز بر نيازهاي جامعه و نقاط ضعف دولت توانسته حرکت مارپيچي را دنبال کند تا ضمن برجسته کردن شخصيت خود و نشان دادن نکات مثبت، از اقداماتش عوارض و نکات منفي عملکردش را به پاي ديگران و ساير سازمان‌ها معرفي کند و به جامعه اين گونه القا کند که من در خدمت به شما هستم لاکن ديگران مانع هستند . متاسفانه جامعه امروز ما نيز که به دليل نيازهاي متعددش به دنبال يک ناجي آن هم سخنان جديد و طرح‌ها و حرفهاي نويني است، شيفته اينگونه افراد شده و غافل از نيات پنهاني آنها، به حمايت و دنبال روي از او مي‌پردازند، غافل از اينکه اين خود شيفتگي طولي نخواهد انجاميد که با وضعيتي مواجه خواهيم شد که نام آن را مي‌بايست اليگارشي بگذاريم و آنوقت پشيمان خواهيم شد که نه تنها سودي نخواهد داشت، بلکه هزينه‌هاي پيدا و پنهان فراواني را نيز پرداخته و خواهيم پرداخت. حوزه درمان کشور امروز در دست يک انديشه اليگارشي قرار گرفته و اين انديشه از فقر و نياز مردم بيشترين بهره را برده و مي‌برد و همه دستگاهها تبليغاتي و حتي نخبگان جامعه نيز به صورت ناخواسته دچار همين خود شيفتگي و حمايت از انديشه مذکور شده‌اند و هر لحظه ضمن همراهي با آن کف، سوت، شوق و شعف، از ادامه راه آن و توفيقات نداشته‌اش حظ مي‌برند، اما نکته‌اي که بايد براي به هوش آوردن نخبگان و دستگاه بزرگ تبليغاتي نظام و حکومت متذکر شد، اين است که اگر روش را تغيير ندهند و واقعيات را براي توده‌هاي مردم منعکس نکنند، به سال نخواهد کشيد که بهاي سنگيني را که حاصل عملکرد پوپوليستي وزير بهداشت است، خواهيم پرداخت و آن هم هزينه‌اي غير قابل جبران که تاريخ بعدها نسبت به عملکرد آنان قطعاً قضاوت خوبي نخواهد داشت.در پايان به جناب وزير توصيه ميکنم به جاي توسل به حرکات پوپوليستي زودگذر، به کارهاي زير بنايي تمرکز نمايد که قطعاً پاسخ آنرا در صورتيکه قصد کانديداتوري در دوره سيزدهم رياست جمهوري را داشته باشد خواهد گرفت.توصيه دوم به جناب وزير بهداشت اين است که از شخص آقاي روحاني براي رسيدن به اين هدف استفاده نکنيد چرا که جهت گيري شما شخص رئيس جمهور را در مقابل مطالبات بدون پاسخ مردم قرار خواهد داد.


رهبرانقلاب درگذشت حجت ‌الاسلام طباطبائي را تسليت گفتند

رهبر معظم انقلاب در پيامي‌درگذشت خطيب و معلّم اخلاقي حجت ‌الاسلام حاج سيدمهدي طباطبائي را تسليت گفتند.در پيام رهبر انقلاب آمده است: درگذشت خطيب و معلّم اخلاقي جناب حجت ‌الاسلام آقاي حاج سيدمهدي طباطبائي رحمة‌ا...‌عليه را به خاندان گرامي‌و اخوان مکرّم و همه بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ايشان تسليت عرض ميکنم. آن سيد بزرگوار در دهها سال از زندگي خويش تلاش ديني مغتنمي‌در ارشاد معنوي و اخلاقي مؤمنين با بهره‌گيري از جايگاه منبر و محراب برعهده گرفته بودند و در عرصه‌هاي انقلاب نيز با حضور در مجلس شوراي اسلامي‌در برهه‌ئي از زمان، به اين وظيفه خطير اشتغال داشتند. از خداوند متعال شمول رحمت و مغفرتش را براي آن مرحوم و صبر و تسلّا براي بازماندگان مسألت ميکنم.

راهي شروع کرديم که بايد ادامه دهيم

رئيس‌جمهور در سالگرد انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري در 29 ارديبهشت سال 96 با انتشار عکسي در استوري صفحه ايسنتاگرام خود نوشت: راهي که با هم شروع کرده‌ايم را بايد با هم ادامه دهيم.به گزارش ايسنا، صفحه اينستاگرام رئيس‌جمهور عکسي از پيرمرد و پيرزن روستايي که عکس روحاني را در دست داشتند، را منتشر کرد و در کپشن عکس نوشت: ما راهي را با هم شروع کرده‌ايم و تا پايان بايد باهم ادامه دهيم.

توضيح درباره يک سرقت

روابط عمومي‌مرکز امور حقوقي بين المللي نهاد رياست جمهوري با صدور اطلاعيه‌اي به ارائه توضيحاتي درباره ورود سارقان به دفتر حقوقي رياست‌جمهوري کشورمان در لاهه پرداخت.در اين اطلاعيه آمده است: در بامداد چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ بخشي از ساختمان اجاري محل استقرار شعبه لاهه، مورد سرقت قرار گرفت و مقداري وجوه نقد (کمي‌بيش از صد هزار يورو) که براي امور جاري شعبه مورد استفاده بوده، به سرقت رفت اما سارق يا سارقين کار را ناتمام رها کرده و با به‌جا گذاشتن مقداري از وسايل خود و مقداري از وجوه سرقتي، محل را ترک کردند. مسئولين شعبه بلافاصله پس از اطلاع مراتب را به پليس گزارش کردند و مأموران پليس هم در محل حضور يافتند و با بررسي تخصصي و فني محل و آثار به‌جامانده از سارقين، گزارش‌هاي لازم را تهيه و نتيجه را اعلام خواهند نمود. ضمناً همزمان سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در لاهه نيز در جريان قرار گرفته و اقدامات لازم را انجام دادند و اوضاع تحت کنترل است.اين اطلاعيه با اشاره به انتشار برخي اخبار درباره اين اتفاق، خاطر نشان کرد: به موجب بررسي‌هاي انجام شده، بخش بايگاني و اسناد و مدارک شعبه و نيز رايانه‌هاي آن مورد سرقت و دستبرد قرار نگرفته و اخباري که در بعضي سايت‌ها در اين زمينه منتشر شده، مطابق با واقع نيست.

ادعاي امارات عليه ايران

نماينده دائم امارات در سازمان ملل مدعي بي‌توجهي جمهوري اسلامي‌ايران به قوانين بين‌المللي شد.به گزارش ايسنا از عکاظ، لانازکي نسيبه گفت: ما در نواحي مختلف منطقه خاورميانه شاهد بي‌توجهي ايران به قوانين بين‌المللي و شوراي امنيت هستيم.وي مدعي شد: ايران به دنبال اجرا کردن برنامه‌هاي خود براي گسترش نفوذ در منطقه است و اين رفتار ايران در تضاد با قانون بين‌المللي عدم دخالت در امور ديگران است.نماينده دائم امارات در سازمان ملل در ادامه مدعي شد که ايران از گروهک‌هاي تروريستي در منطقه حمايت مي‌کند و اين رفتارها در تضاد با برخي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است.نماينده دائم امارت در سازمان ملل در حالي ايران را به حمايت از تروريسم متهم مي‌کند که جمهوري اسلامي‌ايران همواره تلاش‌هاي فراواني براي ريشه کن کردن تروريسم کرده است و اين کشورهاي عربي بودند که مرزهاي خود را به روي تروريست‌ها باز کردند و از آنها حمايت کردند تا وارد عراق و سوريه شوند.

نامه زنان ايران به زنان مسئول در برجام

جمعي از زنان فعال در احزاب اصلاح‌طلب در نامه‌اي به فدريکا موگريني، آنگلا مرکل و ترزا مي‌به‌عنوان بانوان مسئول در برجام، بدعهدي آمريکا را محکوم و خواستار سياست‌ورزي آنان براي حفظ توافق سته‌اي شدند. به گزارش ايسنا، در اين نامه که به امضاي فاطمه راکعي دبيرکل جمعيت زنان مسلمان نوانديش، زهرا شجاعي دبيرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، ژاله فرامرزيان دبيرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن و شهيندخت مولاوردي دبير کل جمعيت دفاع از حقوق بشر زنان رسيده، آمده است:ما ضمن محکوم کردن اقدام دولت آمريکا در پشت پا زدن به توافقي که در چارچوب اصول و مقاصد منشور ملل متحد منعقدشده ‌است، از شما انتظار داريم به‌عنوان اعضاي مؤثر اتحاديه اروپا (گروه 5) باسياست ورزي زنانه، از همه توان خود براي حفظ برجام و تحقق دستاوردهاي آن استفاده کنيد، چرا که تحقق جامعه امن جهاني توأم با صلح و عدالت و عبور از بحران‌هاي کنوني که توسط برخي قدرتمندان جنگ‌طلب ايجادشده‌ است، بدون ايفاي نقش مؤثر شخصيت‌هاي مخالف جنگ و مدافع صلح، به‌خصوص زنان صلح‌طلب در همه کشورها امکان‌پذير نيست.

انتقال پول اروپا به بانک مرکزي

يک مقام اتحاديه اروپا گفته که اين اتحاديه بر اين باور است که تحريم رييس بانک مرکزي ايران به معناي تحريم خود بانک مرکزي نيست و از تلاش اين اتحاديه براي ايجاد مسير مستقيم انتقال پول به بانک مرکزي ايران خبر داده است.به گزارش ايلنا از سي ان بي سي، يکي از مقام‌هاي اتحاديه اروپا گفته کميسيون اتحاديه اروپا به دولت‌هاي عضو اتحاديه پيشنهاد ايجاد يک مسير مستقيم انتقال پول به بانک مرکزي ايران براي جلوگيري از جريمه‌هاي آمريکا را داده است . بر اساس گفته‌هاي اين مقام ارشد اتحاديه اروپا، اين اقدام به دنبال دور زدن سيستم مالي آمريکا صورت مي‌گيرد و به کمپاني‌هاي اروپايي اجازه مي‌دهد که هزينه واردات نفت از ايران را بپردازند و سرمايه‌هاي ايران در اروپا به اين کشور برگردد.



صالحي در واکنش به تصميمات ترامپ:

رييس سازمان انرژي اتمي‌با اشاره به خروج آمريکا از برجام، گفت: اين اقدام آمريکا حاکي از برداشت صحيح مسئولان ارشد نظام بود که نمي‌توان به آمريکا اعتماد کرد. به گزارش ايسنا، علي‌اکبر صالحي پس از مذاکرات با هياتي از اتحاديه اروپا به سرپرستي کميسيونر انرژي آن در جمع خبرنگاران، گفت: آن موقع اگر به کسي مسموع نبود امروز براي کل جهان مسموع شده که آمريکا کشور قابل اتکا و اعتماد در توافق‌هاي بين‌المللي نيست. وي گفت: ايران همچنان که در 40 سال گذشته روي پاي خود ايستاده و با وجود محدوديت‌ها پيشرفت کرده از اين به بعد هم با هر مانعي مي‌تواند با سهولت روبرو شود و يقينا آينده پيش‌ رو روشن و تابناک است.

رييس سازمان انرژي اتمي‌با اشاره به ديدارش با کميسيونر انرژي اروپا، گفت: آقاي کانيته به طور کامل براي ما اقداماتي که اروپا درصدد انجام آن بعد از خروج آمريکا از برجام است را تشريح کردند. به ويژه در رابطه با مقررات مسدودسازي که قرار است توسط اتحاديه اروپا احيا شود.

وي ادامه داد: هيات اروپايي به طور جد پيگير هستند تا درباره مسائل و اقداماتي که مي‌توان در آينده انجام داد، با ايران همکاري کند. همچنين در رابطه با به‌کارگيري يورو در تعاملات ميان ايران و اروپا قول مساعد دادند و گفتند که پيشنهاداتي شده و گام‌هاي اوليه‌اي نيز در اين زمينه برداشته شده است.

صالحي تاکيد کرد: البته تا زماني که قول و قرارها محقق و عملياتي نشود ما به طور قوي نمي‌توانيم صحبت کنيم. اميدواريم در آينده نزديک هر چه پيش مي‌رويم شاهد عملياتي شدن اين قول و قرارها باشيم.

وي ادامه داد: اقتدار و جايگاه ايران به گونه‌اي است که نمي‌توانند به سهولت به ايران فشار وارد آورند. امروز ايران در وضعيتي مقتدرانه‌تر از گذشته قرار دارد و ملت ايران يقين بداند که با قوت و قدرت بدون هيچ نگراني راه پيشرفت را طي خوهيم کرد و مشکل جدي وجود ندارد؛ شايد گاهي اين اختلال‌ها کندي در روند ايجاد کند اما نمي‌توانند ما را متوقف کنند.

رييس سازمان انرژي اتمي‌خاطرنشان کرد: اتحاديه اروپا با توجه به اهميت برجام تمام تلاشش را مي‌کند تا به آنچه براي حفظ اين توافق نياز است دست يابيم و ان‌شاءا... در عمل نيز بتوانيم قول و قرارها را پياده کنيم. صالحي تاکيد کرد: برجام موافقتنامه بسيار مهم بين‌المللي است که هم در جهت منافع ملي ايران و هم منافع جامعه بين‌الملل است. با رفتن يک کشور ممکن است مشکلاتي به خاطر اخلال اقتصادي و بانکي ايجاد شود اما اينها مانع جدي نيستند.



تجارت بخشنامه جديد بانک مرکزي را بررسي کرد؛

گروه اقتصاد کلان: خروج آمريکا از برجام، رايزني‌هاي بانک مرکزي و مجموعه اقتصادي دولت براي محدود کردن دلار در مبادلات تجاري کشور افزايش يافته است. اقداماتي که همگام با تلاش‌هاي ديپلماسي اقتصادي در حال انجام است. هر چند که کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که بانک مرکزي خيلي ديرهنگام مبادرت به انجام اين کار نموده است. اما به هر شکل اين نوع اقدامات مي‌تواند گشايشي براي اقتصادي باشد که کاملا به دلار وابسته است. دراين باره بانک مرکزي، در اولين گام، ترتيبات اجرايي سوآپ ارزي ريال ايران و لير ترکيه بين بانک مرکزي دو کشور را به بانک‌ها ابلاغ کرد. بر اين اساس، بانک‌ها مي‌توانند طبق ضوابط ابلاغي بانک مرکزي نسبت به تأمين مالي واردات و تسويه عوايد حاصل از صادرات به ترکيه اقدام کنند. قرارداد سه‌ساله سوآپ ارزي ريال ايران و لير ترکيه در 17 مهرماه سال گذشته بين بانک‌هاي مرکزي ايران و ترکيه به امضا رسيد و در 27 فروردين‌ماه سال جاري نيز با گشايش اولين اعتبار اسنادي توسط بانک ملي ايران، رسماً اجرايي شد؛ حالا طبق اعلام بانک مرکزي همه بانک‌هاي مي‌توانند طبق ضوابط و قواعد ابلاغي نسبت به سوآپ ارزي ريال ايران و لير ترکيه بين دو کشور اقدام کنند.

  • ريسک بالاي سوآپ ارزي در اقتصاد ايران

تحليلگران اقتصادي و سياسي بر اين باورند که اينگونه اقدامات در سايه تلاش‌هاي ديپلماسي اقتصادي فرصتي را براي شرکت‌هاي کوچک و متوسط فراهم مي‌کند تا روابط تجاري خود با ايران همچنان بدون مشکل مالي ادامه دهند.

آنطورکه سيدعلي خرم- استاد دانشگاه حقوق بين‌الملل مي‌گويد: به هر حال اين يک فرصت براي ايران محسوب مي‌شود که فشار تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا بر خود را تعديل کند.

البته سياست محدود کردن دلار در مبادلات تجاري زماني معنا پيدا خواهد کرد که ايران بتواند با کشورهاي اروپايي بر سر ادامه برجام به توافق نهايي دست يابد.

به گفته کارشناسان اقتصادي اين امر به سياست‌هاي وزارت خارجه مربوط مي‌شود که در اين راستا اقدامات لازم را به عمل آورند.

به گفته خرم، عدم انعطاف ايران در مورد ملاحظات اروپا باعث مي‌شود اروپا به سوي ترامپ گرايش پيدا کند و اجماع موجود پشت سر ايران شکسته شود.

اين مسئله يعني بي‌معنا شدن سوآپ ارزي؛ طوري که محمدقلي يوسفي کارشناس اقتصادي در اين‌باره به تجارت مي‌گويد: سوآپ ارزي در شرايط تحريمي‌معنا نخواهد داشت؛ زيرا تجارت بين‌المللي نمي‌خواهد تاوان تحريم را بپردازد و اجرايي شدن سواپ ارزي در اقتصاد پرنوسان ايران داراي ريسک بالايي است.

يوسفي به مسئله سوآپ ارزي بين ايران و ترکيه اشاره و مي‌گويد: ترکيه کشوري صنعتي نيست. داراي تکنولوژي هم نيست و اقتصادش مثل کشورمان از پايداري برخوردار نبوده و اقتصادي وابسته به ديگر اقتصادهاي جهان دارد؛ لذا اينکه ترکيه در شرايط تحريم بخواهد سوآپ ارزي با ايران داشته باشد، امري دشوار به نظر می‌رسد.

اين کارشناس اقتصادي معتقد است: اقداماتي مثل کاهش دلار در مبادلات تجاري کشور و پيمان‌هاي دوجانبه پولي يا سوآپ مالي همگي در شرايط اقتصادي تقريبا پايدار مي‌توانند مثمرثمر باشند اما هنگامي‌که کشوري با تحريم اقتصادي مواجه شد عملا اين موافقت‌نامه‌ها به مشکل برمی‌خورد.

وي با بيان اينکه ديپلماسي اقتصادي بايد زمينه‌هاي لازم براي ادامه روابط تجاري با اروپا را فراهم کند مي‌گويد: اقتصاد کشور راهي جز ادامه برجام ندارد و در اين راه بايد با کشورهاي اروپايي به تعامل مثبت برسد.

  • سايه روشن سواپ ارزي ايران با ترکيه

نايب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران، هر چند معتقد است سوآپ ارزي بين ايران و ترکيه به تسهيل تجارت بين دو کشور کمک مي‌کند، اما نسبت به فرآيند عدم توازن بين مبادلات تجاري دو کشور هشدار مي‌دهد.

آنگونه که سيدحسين سليمي‌به تجارت نيوز گفته است: تراز مساوي مهم‌ترين عامل در استفاده حداکثري از فرصت سوآپ ارزي بين ايران و ترکيه است و در غير اينصورت به شرايطي مشابه با هندوستان مي‌رسيم. اين کشور از ايران نفت خريداري کرده بود اما به دلايل محدوديت‌هاي ارزي، تصميم داشت ۱۵ ميليارد دلار بدهي نفتي‌اش به ايران را به روپيه پرداخت کند يا اينکه ايران به اندازه اين بدهي از اين کشور کالا تامين کند که لزوما کيفيت مورد نظر ايران را هم نداشت. سليمي‌همچنين درباره نواقص ديگر سواپ ارزي ايران با ترکيه گفته است: لير ترکيه هم مثل روبل روسيه در يک سال اخير با کاهش ارزش روبرو شده و نگهداري لير و مصرف آن در سال‌هاي آينده به نفع اقتصاد ايران نيست.

  • کاهش جذابيت ريال براي انعقاد قراردادهاي سواپ ارزي

از طرفي اجراي قراردادهاي سواپ ارزي در صورتي ممکن است که رگولاتورهاي پولي دو کشور بتوانند ريسک نوسانات ارزي را در اقتصاد کلان خود به حداقل برسانند. در حال حاضر، به دليل نرخ بالاي نوسانات ارزي در ايران، بانک مرکزي قادر به تسهيل فرآيند مبادلات ارزي بين المللي به شکلي موثر نيست. از سوي ديگر، اين به اثبات رسيده که سياست بانک مرکزي ايران در کنترل بازار ارز، ذخاير ارزي ملي کشور را در معرض ريسک قرار مي‌دهد. در حالي که اخيرا ارزش ريال به پايين‌ترين رقم خود در برابر دلار رسيده، جذابيت ريال به عنوان يک واحد پولي واسطه براي انعقاد قراردادهاي سواپ ارزي نيز کاهش يافته است. در واقع نه ايران و نه همتايانش (آز جمله ترکيه) در موقعيتي قرار ندارند که بتوانند ميزان نوسانات ارزهاي ملي شان را تضمين کنند.

به گزارش تسنيم، به علاوه، قراردادهاي سواپ ارزي در وهله نخست تجارت را براي کشورهايي تسهيل مي‌کند که داراي صنايعي با ارزش افزوده بالاتر باشند، نه کشورهايي که عمدتا مواد خام صادر مي‌کنند. در واقع، به نظر مي‌رسد که اگر قراردادهاي سواپ ارزي با کشورهاي قدرتمند صورت پذيرد، تاثير درازمدت آن مي‌تواند تبديل اقتصاد ايران به يک اقتصاد صرفا خام فروش باشد. واردات کالاهاي داراي ارزش افزوده توسط ايران از اقتصادهاي بزرگ و در عين حال صدور محصولات خام داراي ارزش افزوده پايين مي‌تواند چرخه‌هايي منفي براي اقتصاد ايران ايجاد کند. حقيقت اين است که فعالان تجاري ايراني تنها در صورتي مي‌توانند از قراردادهاي سواپ ارزي بهره‌مند شوند که اقتصاد ايران سهم بيشتري از بازارهاي جهاني را تصرف کند.



فاضلي دلايل ظلم به نيروي کار را تشريح کرد؛

رئيس اتاق اصناف ايران مي‌گويد: اکنون ۷۵۰ هزار بنگاه بدون پروانه در کشور وجود دارند که بدون ضابطه کار مي‌کنند و نيروي کاري که در آنها مشغول کار هستند، مورد ظلم قرار گرفته‌اند.

علي فاضلي در گفتگو با ايلنا با اشاره به وجود ۲ ميليون و ۱۸۳ هزار بنگاه صنفي در کشور مي‌گويد: همه اين بنگاه‌ها داراي پروانه کسب هستند و نيروي کار ايراني در آنها داراي شناسنامه‌، حداقل دستمزد و بيمه‌اند و مشکلي در اين خصوص ندارند و کمترين شکايت را در بنگاه‌هاي مشمول قانون کار داريم. وي با بيان اينکه در برخي موارد وجود اينگونه مشکلات را مي‌پذيرد، تصريح مي‌کند: اکنون ۷۵۰ هزار بنگاه بدون پروانه در کشور وجود دارند که بي‌ضابطه کار مي‌کنند و نيروي کاري که در آنها مشغول کار هستند، مورد ظلم قرار گرفته‌اند. رئيس اتاق اصناف ايران يادآور مي‌شود: بيشتر کارگراني که در اين بنگاه‌هاي غيرمجاز کار مي‌کنند، نيروي کار خارجي هستند براي نمونه در صنايع نساجي و چرم خيلي از کارگران افغاني جاي کارگران ايراني را گرفته‌اند که همين مسئله يکي از اعتراضات کارگران ايراني نيز به شمار مي‌رود. بنگا‌‌ه‌هاي غيرمجاز تحت سيطره اتاق اصناف نيستند وي افزود: در اين بنگاه‌هاي غيرمجاز همه اين تخلفات در حق کارگران انجام مي‌شود و حتي حداقل دستمزد را هم رعايت نمي‌کنند اما اين مشکلات فقط به اين بنگاه‌ها محدود نيست. فاضلي در تکميل توضيح خود با بيان اينکه نمي‌خواهد خيلي وارد عرصه اقتصادي شود، اضافه مي‌کند: به‌طور کلي يک اشکال اساسي در چهارچوب اقتصاد کشور وجود دارد که آن هم تعريف نشدن يکسري مزيت‌ها براي برخي موارد و مشاغل است که موجب دوري نيروي کار از اين حوزه‌ها شده است. رئيس اتاق اصناف ايران براي روشن‌تر شدن مسئله توضيح مي‌دهد: يعني ما در بخش کشاورزي و صنايع بزرگ مزيت نداريم؛ نبايد از بيکاري يا کم کاري هيچ وقت شاهد برخي صحنه‌ها و موارد باشيم مانند اينکه تعداد زيادي به سمت دستفروشي رفته‌اند. وي با تاکيد بر اينکه اينگونه مسائل دورنماي بسيار بدي را نشان مي‌‌دهد، مي‌گويد: کارگر ايراني چنين وضعيت بدي پيدا کرده است و حتي خيلي از بنگاه‌ها و کارگاه‌ها هستند که استخدام نمي‌کنند و وضعيت به گونه‌اي پيش رفته که فرد با داشتن مدرک تحصيلي کارشناسي ارشد مي‌گويد به حداقل حقوق نيز راضي است. در مباحث مربوط به اشتغال مشکل داريم فاضلي با بيان اينکه ايران در مباحث اشتغال گير دارد، تاکيد مي‌کند: بايد براي نمونه صنعت گردشگري خود را رشد بدهيم و بتوانيم بحث اشتغال را در اين صنايع بيشتر کنيم؛ ضروري است که فکر ديگري کنيم زيرا اين جمعيت کار مي‌خواهد. وي در پاسخ به اين که مردم علاوه بر کار امنيت شغلي نيز مي‌خواهند، مي‌گويد: اول کار را به آنها بدهيم بعد از اينکه داراي شغل شدند، وارد مقوله امنيت شغلي آنها بشويم و به آن بپردازيم. رئيس اتاق اصناف ايران در واکنش به اين نکته که هم‌اکنون شاغلان نيز امنيت شغلي ندارند و داشتن اين آيتم يکي از خواسته‌هاي اساسي آنهاست نيز اظهار مي‌کند: اکنون آنها که مشمول قانون کار در کارگاه‌ها هستند کمترين شکايت را در اين زمينه دارند اما شاغلان در ۷۵۰ هزار بنگاه بدون پروانه مورد ظلم قرار گرفته‌اند. شبکه مسائل مرتبط با بنگاه‌هاي غيرمجاز بايد بهسازي شود وي با بيان اينکه برخي چيزها را نمي‌توان گفت، با بيان اينکه مشکلات به طور زنجيره‌وار به هم متصل هستند و شبکه‌اي را تشکيل داده‌اند، تاکيد مي‌کند: نمي‌توان اين مشکلات را جداي از هم ديد و رسيدگي کرد بلکه بايد به همه آنها به‌طور همزمان رسيدگي کرد و سعي در بهسازي آنها داشت. فاضلي در پاسخ به اين سوال که باتوجه به اينکه حتي آمار تعداد واحدهاي غيرمجاز موجود است، چرا نظارتي بر آنها نمي‌شود و در راستاي ساماندهي آنها قدمي‌برنمي‌دارند،‌ مي‌گويد: منِ اصناف نقشي در زمينه ساماندهي آنها ندارم و فقط مي‌توانم نقش تعاملي با دولت داشته باشم که خودم به شخصه از سال ۷۲ با اينکه در برنامه‌هاي توسعه آن زمان ديده نشده بود، بحث ساماندهي بنگاه‌‌هاي بدون پروانه را پيگير بوده‌ام. ماده ۱۰۱ برنامه توسعه پنجم دولت را مکلف به ساماندهي بنگاه‌هاي بدون پروانه کرده بود رئيس اتاق اصناف ايران در تکميل توضيح خود، تصريح مي‌کند: فقط در برنامه توسعه پنجم ساماندهي بنگاه‌هاي بدون پروانه ديده شده بود اما من از سال ۷۲ دنبال اين بودم و اولين استارتي که زدم با وزيري آقاي وهاجي در وزارت بازرگاني بود و به عناوين مختلف اين کار را پيگيري کردم اما ابزار برخوردي در دست من به عنوان اصناف قرار ندارد. فاضلي با بيان اينکه در دوره‌‌هايي مي‌گفتند که اکنون شرايط فراهم نيست، مي‌گويد:‌ الان هم همين طور است. وي سپس دوباره به ماده ۱۰۱ برنامه توسعه پنجم گريز مي‌زند و توضيح مي‌دهد: اين ماده دولت را مکلف کرده بود که ظرف ۶ ماه ساماندهي بنگاه‌هاي بدون پروانه را انجام دهد اما دولت انجام نداد و رفت. فاضلي همچنين مي‌گويد: من به يک دستفروش سر خيابان چيزي نمي‌توانم چيزي بگويم چه برسد به اين تعداد بنگاه صنفي غيرمجاز.



مسئولان خودروسازي و وزارت صنعت به کميسيون صنايع و معادن مي‌روند

گروه صنعت، معدن و تجارت: جلسه‌اي که قرار بود هفته گذشته با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت و مديران خودروساز در کميسيون صنايع و معادن مجلس انجام شود، امروز برگزار مي‌شود. هرچند براساس صحبت‌هاي سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس ممکن است اين جلسه با حضور معاونان وزير صنعت انجام شود. با اين حال موضوع اين جلسه از چند روز قبل مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. طي روزهاي گذشته خودروسازان داخلي قيمت محصولات خود را افزايش داده بودند و همين موضوع موجب شده تا اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس از وزير صنعت و مديران خودروسازان دعوت کند تا در حضور آنها به آناليز دلايل افزايش قيمت‌ها بپردازند. خودروسازان اما معتقدند که اين افزايش قيمت با توجه به افزايش قيمت صورت گرفته در بازار ارز و هزينه‌هاي تحميل شده براي تامين قطعات اوليه از يک سو و افزايش هزينه دستمزد نيروي انساني از طرف ديگر مي‌تواند دلايل کافي براي افزايش قيمت خودروها باشد.

براساس اين گزارش روز گذشته سعيد باستاني، سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با ايسنا؛ منشاء افزايش ۱۰ ميليون توماني قيمت خودرو را نوسانات نرخ ارز، افزايش قيمت مواد اوليه توليد، افزايش قيمت خودروهاي وارداتي و آثار تورمي‌ناشي از آن و تنوع آپشن خودروها دانست و از حضور مديران شرکت‌هاي خودروسازي و معاونان وزير صنعت در جلسه روز يکشنبه (امروز) اين کميسيون خبر داد. اين نماينده مجلس همچنين‌ گفت: مديران شرکت‌هاي خودروساز با حضور در جلسه کميسيون صنايع و معادن مجلس (روز يکشنبه) منشاء افزايش قيمت خود را آناليز خواهند کرد. او همچنين از راستي‌آزمايي آناليز قيمتي ارائه شده توسط خودروسازان توسط کميته صنعت کميسيون خبر داد.

اين نماينده مجلس اضافه کرد: ميزان وابستگي ارزي خودروهاي داخلي، دلايل پرداخت نشدن ارز ۴۲۰۰ توماني به آنها و قيمت ارز تخصيص يافته به آنان در اين نشست مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وي بر لزوم تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني به قطعه‌سازان تاکيد کرد و افزود: آثار تورمي‌قيمت ارز آزاد بر صنعت خودروسازي قاعدتا نبايد کل صنعت خودروسازي را تحت تاثير قرار بدهد چراکه طبق اعلام مسؤولان ارز ۴۲۰۰ توماني که به قطعه‌سازان بايد پرداخت مي‌شد سهم زيادي از هزينه يک دستگاه خودرو دارد که مانع افزايش هزينه توليد خودرو مي‌شود. سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس قيمت هر دستگاه پرايد در بازار آزاد را ۲۷-۲۸ ميليون تومان دانست و افزود: مديران خودروساز بايد به اين سوال پاسخ دهند که سهم پرداخت هزينه‌ها براي ترخيص قطعات وارداتي و ساير هزينه‌هاي توليد چقدر است؟ باستاني سهم خريداران ايراني از بازار خودرويي کشور را ۹۳ درصد اعلام کرد و افزود: هفت درصد خودروهاي ايراني مصرف‌کنندگان غيرايراني دارد، بنابراين وقت آن رسيده که خودروسازان به خواسته‌ها و توقعات خريداران ايراني خودروهايشان ترتيب اثر دهند.

  • افزايش قيمت مجاز براي خودروسازان

در همين حال چند روز پيش از اين بود که وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: خودروسازان مجاز به افزايش بيش از 9.6 درصدي قيمت خودروهاي داخلي نيستند. محمد شريعتمداري از مردم خواست تخلفات خودروسازان را در زمينه افزايش قيمت‌ها گزارش کنند و به سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان ماموريت داد تا گزارش‌ها را بررسي و با تخلف احتمالي برخورد کند. شريعتمداري پيش از اين افزايش نرخ ارز و حداقل دستمزدها را به‌عنوان عوامل اجتناب‌ناپذير گراني خودروهاي داخلي و خارجي اعلام کرده بود. به گفته اين مقام مسئول، شوراي حقوق و دستمزد، افزايش حداقلي دستمزدها را اعلام کرده که بر صنعت خوروسازي تاثيرگذار خواهد بود. وي بيان داشت: ممکن است نياز پيدا کنيم تا با افزايش بهره‌وري از افزايش بي‌رويه قيمت‌ها جلوگيري کنيم. شريعتمداري در عين حال تاکيد کرد: آن دسته از خودروها که کمتر از 45 ميليون تومان قيمت دارند، از شيوه‌هاي قيمت‌گذاري شوراي رقابت تبعيت مي‌کنند. وزير صنعت، معدن و تجارت بيان داشت: خودروهاي داخلي بالاي 45 ميليون تومان نيز که البته از سوي عامه مردم مورد استفاده قرار نمي‌گيرند، از سوي خودروسازان و با نظارت سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان از حيث شيوه قيمت‌گذاري مورد بررسي قرار خواهند گرفت.

  • سه مولفه افزايش قيمت خودرو در بازار

در همين حال محمدرضا نجفي‌منش، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني و عضو انجمن قطعه‌سازان درباره افزايش قيمت خودرو در روزهاي اخير گفته است که براي قيمت‌گذاري هر کالايي سه مولفه مواد اوليه، هزينه دستمزد و هزينه سربار مورد محاسبه قرار مي‌گيرد. او اضافه کرد: امسال نيز هزينه دستمزد در شوراي عالي کار افزايش داشت و مواد اوليه از جمله فولاد، آلومينيوم، مس، ارز و ... با رشد قيمت مواجه بود که براساس پيش‌بيني ما مواد اوليه در سال 97 با افزايش 40 درصدي قيمت نسبت به سال گذشته مواجه شد. اين عضو انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي ادامه داد: از طرفي هزينه‌هاي سربار نيز متناسب با نرخ تورم افزايش 10 درصدي داشته که مجموع اين موارد موجب افزايش 30 درصدي قيمت قطعات و 19.5 درصدي قيمت خودرو مي‌شود. نجفي‌منش با بيان اينکه نمي‌توان در شرايطي که همه مواد اوليه با افزايش قيمت مواجه بوده، انتظار افزايش قيمت خودرو را نداشت، گفت: يکي از مهمترين مشکلات فعلي صنعت خودرو در ايران، قيمت‌گذاري از سوي شوراي رقابت است زيرا اين رويه در هيچ کشوري در دنيا به اين شيوه نيست. وي ادامه داد: در همه کشورها قيمت‌گذاري خودرو توسط بازار انجام مي‌شود که در چنين شرايطي براي مصرف‌کننده نهايي قيمتي کمتر از قيمت‌هاي فعلي خواهد بود.

  • پيگيري ساماندهي بازار در کميسيون مجلس

در همين ارتباط ولي ملكي، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت»در ارتباط با جلسه اين کميسيون با حضور خودروسازان و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف اصلي از جلسه كميسيون، بررسي دلايل افزايش قيمت خودروها در بازار است. درباره افزايش قيمت خودرو در جاي خود بحث خواهيم كرد. ساماندهي بازار خودرو هم در دستور كار مجلس است كه در آن به مسئله قيمت خودروهاي داخلي خواهيم پرداخت. اين جلسه با حضور وزير و ساير مسئولان ذي‌ربط برگزار خواهد شد. ملکي ادامه داد: كميسيون صنايع در ارتباط با موضوع خودرو چندين جلسه برگزار كرده و بررسي‌هاي مختلفي را در دستور كار دارد. ما تا به نتيجه نرسيم، امكان اطلاع‌رساني نداريم؛ زيرا مردم كار مشهود نمي‌بينند. بايد بررسي كارشناسي انجام شود و به جمع‌بندي برسيم. در بحث تحقيق و تفحص كه عده‌اي از نمايندگان پيگير آن هستند و موضوع بحث جلسه نيست، مباحثي نظير كيفيت، قيمت، نيروي انساني و مباحثي از اين دست هم بررسي مي‌شود. اين نماينده مجلس اضافه كرد: كيفيت خودروي داخلي براي كميسيون صنايع مهم است. در حال حاضر كيفيت خودروي داخلي خيلي بهتر از گذشته شده و از پيكان به خودروهاي امروزي رسيده‌ايم. كيفيت ارتقا يافته اما شايد به شاخص‌هاي جهاني نرسيده باشيم. به گفته ملکي، بخشي از قيمت بالاي خودروهاي داخلي مربوط به انباشت نيروها در اين صنعت است. ايران‌خودرو سه هزار نيروي مازاد دارد كه تعديل آنها و جايگزيني روبات در صنعت خودرو، منجر به بروز بيكاري در جامعه مي‌شود اما از سوي ديگر هزينه اضافي اين نيروها، بر قيمت خودرو تاثير مي‌گذارد. اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در پايان با اشاره به اينکه تلاش خودروسازي‌ها براي طراحي پلتفرم‌هاي جديد اين اقدام را گامي‌به سوي جلب نظر مشتريان داخلي معرفي مي‌كنند، تاكيد كرد: اين حركت بايد سرعت بيشتري به خود بگيرد.



معاون وزير راه و شهرسازي دلايل افزايش عوارض آزادراه‌ها را تشريح کرد

گروه راه و مسکن: مسئولان وزارت راه مي‌گويند که از سال 95 به اين سو افزايشي در نرخ عوارض آزادراه‌هاي کشور صورت نگرفته و افزايش‌هاي اخير مبالغي است که براي سال گذشته ابلاغ شده بود. اواخر سال گذشته نيز برخي از نمايندگان مجلس اعلام کرده بودند که براي سال 97 شاهد افزايش نرخ عوارض آزادراه‌هاي کشور خواهيم بود. شهرام کوسه غراوي، عضو کميسيون عمران مجلس در اين ارتباط گفته بود که مجلس با افزايش نرخ عوارض آزادراه‌ها در سال 1397 مخالفتي ندارد و با رفع مشکلات آزادراه‌ها اين افزايش قابل توجيه است. حقيقت اين است که بسياري از آزادراه‌ها با مشکلات عديده مواجه هستند و رفع نقاط حادثه‌خيز، نصب علايم لازم و بهبود وضعيت مسيرها از ملزوماتي است که افزايش مطابق قانون نرخ عوارض را توجيه مي‌کند.

با تمام اين احوال هفته گذشته صحبت‌هاي مطرح شده درباره افزايش نرخ عوارض آزادراه‌ها با حاشيه‌هايي همراه بود تا جايي که چهارشنبه گذشته امير اميني، معاون وزير راه از افزايش ۲۰ درصدي نرخ عوارض آزادراه‌ها پس از ۱۸ ماه خبر داد و گفت: البته در برخي آزادراه‌ها اين افزايش به ۳۲ درصد هم مي‌رسد. او گفته بود که پس از 18 ماه ميانگين 20 درصد نرخ عوارض آزاد‌راه‌ها افزايش يافت البته در برخي آزادراه‌ها اين افزايش به 32 درصد هم مي‌رسد که اين موضوع با توجه به نرخ تردد، ميزان سرمايه‌گذاري، زمان استهلاک سرمايه و حتي صرفه‌جويي در مصرف سوخت و وقت کاربر تعيين مي‌شود. در همين حال روز گذشته نيز بار ديگر موضوع نرخ پيش‌بيني شده براي عوارضي‌هاي موجود در آزادراه‌هاي کشور مورد توجه اميني، معاون وزير راه و شهرسازي قرار گرفت و او اعلام کرد که براي بهبود وضعيت و گسترش شبکه آزادراهي در کشور شرايط به نحوي است که بايد زمينه را براي حضور جدي بخش خصوصي آماده کرد. معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي گفت: از سال ۱۳۹۵ افزايش نرخ در عوارض نداشتيم که در سال ۱۳۹۶ نيز به دليل شرايط خاصي که حاکم بود قيمت را افزايش نداديم و نرخ ابلاغي سال ۱۳۹۷ نيز همان ارقامي‌است که قرار بود در سال ۹۶ ابلاغ شود. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، امير اميني درخصوص عوارض آزادراه‌ها با بيان اينکه پرداخت اين عوارض قطعاً فرآيندي است که اگر قانوني نباشد امکان اعمال آن وجود ندارد، اظهار کرد: در اين راستا طبق قانون احداث پروژه‌هاي عمراني، وزارت راه و ترابري مي‌تواند قراردادهايي را با بخش خصوصي براي توسعه آزادراه‌ها يا ساير زيربناهاي حمل‌ونقلي امضا کند. وي بيان کرد: اين عوارض تا سال ۹۲ تنها مختص آزادراه‌ها بود که اکنون به ساير سيستم‌هاي حمل‌ونقلي مانند ريل و فرودگاه تعميم داده‌شده و آن‌ها نيز مي‌توانند از اين سيستم بهره‌مند شوند.

معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي با تأکيد بر اينکه با استفاده از اين سيستم بخش‌هايي که دولت توانايي در سرمايه‌گذاري ندارد مي‌تواند از ظرفيت بخش خصوصي استفاده کند گفت: بايد به يک نکته توجه کنيم که در کنار زيرساخت‌هاي آزادراهي حتماً يک زيرساختي وجود دارد که مردم بدون پرداخت عوارض بتوانند از آن استفاده کنند و اين‌گونه نيست که عوارض را پرداخت نکنند بلکه دولت بر اساس وظيفه اجتماعي خود متقبل است و اين کار را انجام مي‌دهد. اميني افزود: بنابراين يک زيرساخت داريم که مردم بدون عوارض از آن استفاده مي‌کنند و يک سرمايه‌گذار داريم که به نيت ارائه خدمت و باز پس گرفتن سرمايه خود و سود موردنظر آن، سرمايه‌گذاري کرده که در اينجا مجبوريم براي اين سرمايه‌گذاري نرخ تعيين کنيم و قانون‌گذار اجازه داده که به پيشنهاد سرمايه‌گذار و با تصويب وزير راه و شهرسازي خدماتي که ارائه مي‌شود نرخ‌گذاري شود. وي با بيان اينکه بعد از مدتي که سرمايه‌گذار بهره‌برداري را انجام داد و اصل و سود سرمايه را مستهلک کرد سرمايه به دولت بازمي‌گردد، تصريح کرد: منافع سرمايه‌گذاري براي تمام جمعيت ايران است که طبيعتا استفاده‌کنندگان از اين زيرساخت تمام مردم ايران نيستند و براساس تخمين ۵ تا ۷ درصد ترددها از آزادراه صورت مي‌گيرد که ۹۵ درصد ترددها از ساير زيرساخت‌ها است و زماني که زيرساخت به دولت بازگشت به‌عنوان يک سرمايه ملي محسوب مي‌شود. معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: هر چه نرخ‌گذاري ديرتر انجام بگيرد سرمايه‌گذار ديرتر مستهلک مي‌شود و سرمايه در دست سرمايه‌گذار با تعداد کاربري که به‌طور مشخص حدود ۵ درصد جامعه را تشکيل مي‌دهند که با نرخ‌گذاري از منافع کل ملت دفاع مي‌شود تا اين سرمايه به دولت برگردد و براي ملت استفاده شود. وي ادامه داد: مشکل خاصي که در اين ميان وجود دارد، اين است که شريان‌هاي حمل‌ونقلي ما دچار افزايش تقاضا براي تردد هستند که ايمني را زير سؤال مي‌برد و حجم توقف و ترافيک ما را افزايش مي‌دهد که در اين ميان يک روش نرخ‌گذاري مديريت تقاضاي سفر است که هنوز از آن استفاده نشده است. اميني با بيان اينکه ۱۹ آزادراه داريم که سه آزادراه دولتي و ۲ آزادراه نيز به‌زودي سرمايه آن مستهلک مي‌شود و به دولت بازمي‌گردد، افزود: حکم بر اين است که شبکه آزادراهي را تحت هيچ شرايطي توسط دولت اداره نکنيم و نظام تصدي‌گري را تسري ندهيم و باز به سمت بخش خصوصي و توان آن برويم تا بخش خصوصي مجدداً به سراغ سرمايه‌گذاري براي ارتقاي سطح سرويس اين آزادراه‌ها رود. وي بيان کرد: به‌عنوان‌مثال براي آزادراه ۱۵۰ کيلومتري سالانه به حدود ۵۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري نياز است و اگر با ترافيک متوسطي در حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تردد در هر سمت براي يک آزادراه ۶ خطه محاسبه کنيم بايد از هر خودرويي در حدود ۳ هزار تا ۳۵۰۰ تومان عوارض بگيريم تا آن عدد را مستهلک کنيم که دولت توان اين کار را ندارد. معاون برنامه‌ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي تصريح کرد: اگر قرار باشد شريان‌ها به آزادراه تبديل شوند و حدود ۱۰ هزار کيلومتر آزادراه در پايان برنامه ششم يا اواسط برنامه هفتم توسعه داشته باشيم، نيازمند استفاده از توان‌بخش خصوصي براي گسترش شبکه آزادراهي هستيم. وي با بيان اينکه از سال ۱۳۹۵ افزايش نرخ در عوارض باوجود اينکه قرار است در ابتداي هر سال قيمت‌ها افزايش پيدا کند، نداشتيم افزود: با توجه به اينکه صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي آزادراهي در پايان سال رسيدگي نمي‌شود و نمي‌توان آنها را تحليل کرد تصميم گرفتيم در تيرماه نرخ آزادراه‌ها را تعيين و تصويب کنيم که در سال ۹۵ نيز با تأخير ۶ ماهه افزايش آزادراه‌ها را ابلاغ کرديم که در ۱۳۹۶ نيز به دليل شرايط خاصي که حاکم بود افزايش نرخ نداشتيم و در سال ۱۳۹۷ همان ارقامي‌که قرار بود در سال ۹۶ ابلاغ شود را ابلاغ کرديم.



نماینده اتحادیه اروپا با پیام ویژه به ایران آمد؛

گروه انرژی: بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران روز گذشته ديداري با ميگل آرياس کانيته کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا داشت. زنگنه پس از ديدار با ميگل آرياس کانيته اظهار کرد: ايشان پيام مشخص اتحاديه اروپا در حفاظت از برجام و اراده سياسي که سران اتحاديه در صوفيه بلغارستان ابراز کردند، به ما رساندند. وي در مورد محور اصلي مذاکرات توضيح داد: صحبت از اين بود که براي تحقق اراده سياسي اتحاديه اروپا و آنچه که پيش از اين ايران و اروپا در اجلاسي که در بروکسل بين ظريف و همتايانش از سه کشور برگزار شده بود، صحبت کرده بودند، چه بايد کرد زيرا در اين اجلاس ذکر شده بود که بايد همکاران دو طرف وارد بحث‌هاي ريز و عملياتي کردن نکات بشوند. وزير نفت با تاکيد بر اينکه قرار شد بحث‌ها توسط همکاران در دو طرف ادامه پيدا کند، افزود: کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا به نکته‌اي جالب اشاره کرد و آن هم اينکه مذاکره‌اي نيست که دو طرف داشته باشد. بلکه يک تلاش دو جانبه و مشترک براي يافتن راه‌حل‌هايي براي مسائلي است که با آن روبرو هستيم. اين مسائل هم همان گاز، نفت، فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌است. بيژن زنگنه و ميگل آرياس کانيته ظهر ديروز در وزارت نفت با يکديگر ديدار کرده و شروع به مذاکره با يکديگر کردند. زنگنه در ابتداي اين ديدار با اشاره به ملاقات سال گذشته‌اي که با کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا داشت، اظهار کرد: سال گذشته در همين روزها باهم ملاقات داشتيم. شرايط درحال حاضر ويژه است که با مذاکرات ما مي‌تواند حساس تر باشد. محور اصلي اين مذاکرات بررسي روابط اتحاديه اروپا با ايران در حوزه انرژي خواهد بود.

اين جلسه با حضور معاونان وزارت نفت و هيات همراه کميسيونر انرژي اروپا بدون حضور خبرنگاران درحال برگزار شد.

  • مذاکرات ويژه با آمريکا براي دور زدن تحريم

همچنين کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا از تشکيل کارگروه مشترک ايران و اتحاديه اروپا براي حل مشکلات تجارت نفت ايران خبر داد و گفت: در اين کارگروه سعي مي‌کنيم راهکارهايي بيابيم که ايران بتواند سطح تجارت جهاني نفت خود را بدون تغيير حفظ کند.

به نقل از ايسنا، ميگل آرياس کانتيه بعد از ديداري که با بيژن زنگنه وزير نفت کشورمان داشت با تاکيد بر اين‌که جلسه بسيار سازنده بود، گفت: اتحاديه اروپا پيام ويژه خود را به ايران منتقل کرده که کاملا به اجرا شدن توافق برجام پايبند هستيم. اين موضوع نيازمند اين است که توافقات اقتصادي اين تفاهم مشترک به گونه‌اي باشد که جريان نفت و گاز ايران در سطحي باقي بماند که پيش از خروج ايالت متحده از اين توافق بود.

وي ادامه داد: براي اين منظور قصد داريم مذاکراتي با آمريکا در زمينه‌ قائل شدن استثنائاتي درباره تحريم مخصوصا براي قراردادهايي که در زماني امضا شدند که آمريکا نيز بخشي از توافق برجام بود، داشته باشيم.

  • به دنبال فراهم کردن زيرساخت‌هاي مالي براي اجرايي شدن توافقات هستيم

کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا با بيان اين‌که اين اتحاديه دنبال راه‌هاي قانوني است که از شرکت‌ها در برابر تحريم‌هاي آمريکا محافظت کند، تصريح کرد: ما به دنبال اين هستيم که زيرساخت‌هاي مالي و تامين اعتبار لازم براي اجرايي شدن اين توافقات را فراهم کنيم؛ مخصوصا براي پروژه ال‌ان‌جي ايران که قرار بود توسط بانک سرمايه‌گذار اروپا تامين اعتبار شود.

کانيته ادامه داد: همچنين قصد داريم همه مشکلاتي که در حال حاضر تجارت عادي نفت را تحت تاثير قرار مي‌دهد بررسي کنيم. وزير نفت ايران با جزييات درباره همه مشکلاتي که بايد به حل آن بپردازيم، صحبت کرد که اين تنها شامل مشکلات تامين اعتبار نمي‌شود، بلکه موانعي مانند بيمه، ذخيره‌سازي نفت و غيره را نيز در بر مي‌گيرد.

  • کارگروه مشترک ايران و اروپا براي حل مشکلات نفتي ايران

وي از ايجاد کارگروه مشترک ايران و اتحاديه اروپا براي حل مشکلات بازرگاني نفت خبر داد و گفت: اين کارگروه در راستاي حل مشکلات مذکور برگزار مي‌شود تا راهکارهايي بيابيم که ايران بتواند سطح تجارت جهاني نفت خود را بدون تغيير حفظ کند. اولين جلسه اين کارگروه برگزار شد تا دستور کار، موضوعات و چارچوب زماني حل مشکلات را تعيين کنيم و ما به تلاش‌هايمان براي کمک به ايران براي حفظ سطح تجارت نفتي خود پايبنديم.

کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا تصريح کرد: اروپا به دنبال اين است که تضمين‌هاي لازم را به ايران بدهد که سطح تجارت نفتي بدون تغيير حفظ شود و از سوي ديگر، مردم ايران مطمئن شوند از مزاياي يک توافق اصولي بين‌المللي بهره‌مند خواهند شد. اين توافق نه‌تنها براي حفظ صلح و امنيت منطقه اصولي است، بلکه براي اقتصاد ايران نيز ضروري است.

کانيته درباره تضامين مورد نياز توتال براي باقي‌ماندن در قرارداد پارس جنوبي گفت: اين شرايطي که گفتيم براي همه شرکت‌هاي اروپايي صدق مي‌کند. اين يکي از همه ابزارهايي است که قرار است مورد استفاده قرار دهيم و قرار است مجموعه‌اي از راهکارها را روي ميز قرار دهيم که بتواند طيف مشکلات متعدد شرکت‌هاي مختلف را در بربگيرد.

  • رويترز: کميسونر انرژي اروپا به ايران تضمين مي‌دهد

همچنين خبرگزاري انگليسي رويترز در همين زمينه در گزارشي اعلام کرد، کانيته در دو روز اقامت خود در ايران با پنج مقام ارشد ايراني از جمله رئيس سازمان انرژي اتمي، وزيران نفت و امور خارجه اين کشور، ديدار خواهد کرد.

کميسونر انرژي اروپا با همکاري ايران احتمال دور زدن نظام مالي آمريکا براي دولت‌هاي اتحاديه اروپا را از طريق پرداخت مستقيم درآمدهاي نفتي، افزايش مي‌دهد.

  • حمايت از روحاني در برابر تندروها

به گفته مقام‌هاي اروپايي، اين ماموريت که با رهبري کانيته انجام مي‌شود حرکتي نمادين است که ايران را به پايبند ماندن به توافق هسته‌اي فرامي‌خواند و از حسن روحاني رئيس جمهوري اعتدالگراي ايران در برابر تندروهايي که به دنبال محدود کردن توان وي براي مذاکره با غرب هستند، حمايت مي‌کند.

رويترز به نقل از يکي از مقام‌هاي ارشد ايران نوشت «اين ماموريت براي ما اهميت زيادي دارد زيرا عزم اروپا را براي پايبندي به تعهدات خود نشان مي‌دهد». اين خبرگزاري ادامه داد: اروپا حفظ توافق هسته‌اي را لازمه امنيت بين الملل مي‌داند. رهبران اروپايي در حمايت از توافق 2015 متحد شده اند. بروکسل ممنوعيت تبعيت شرکت‌هاي اروپايي از تحريم‌هاي آمريکا را عليه ايران در دست بررسي دارد و از دولت‌هاي اروپايي خواسته است تا براي پرهيز از جريمه‌هاي آمريکا، نقل و انتقالات مالي خود بدون واسطه با بانک مرکزي ايران انجام دهند. اتحاديه اروپا همچنين به دنبال آن است تا به بانک سرمايه گذاري اروپا امکان تجارت را در ايران فراهم کند.

اين در حاليست که ترامپ بارها از برجام با عنوان «بدترين توافق تاريخ» نام برده که برنامه موشکي ايران و نفوذ اين کشور را در سوريه، يمن، عراق و لبنان مهار نمي‌کند.

وي هشتم مه (18 اردبيبهشت ماه) از اين توافق خارج شد و تهران را به بازگشت تحريم‌ها تهديد کرد.



افشاني با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته در مديريت شهري مطرح کرد

گروه اجتماعي: سيدمحمدعلي‌افشاني، شهردار تهران روز گذشته و در اولين جلسه کاري خود با معاونان و مشاوران شهرداري تهران گفت: اولين سؤالي که بايد به آن پاسخ بدهيم، اين است که چرا به رغم تلاش‌هاي صورت پذيرفته، نارضايتي در بين مردم زياد است. وي با تأکيد بر ارتقاي کيفيت زندگي شهروندان و جلب رضايت آنها از مديريت شهري به‌عنوان رويکرد اصلي که دنبال خواهد شد، افزود: محور برنامه من «شهر زيست‌پذير و شهروند مشارکت‌پذير» است و اعتقاد دارم شهر تهران بايد به‌عنوان يک کل در نظر گرفته شود و شعاع تأثيرگذاري و تأثيرپذيري اين کلان شهر از مناطق پيراموني آن، مبناي برنامه‌ريزي‌ها و تصميم گيري‌ها باشد. وي با اشاره به اينکه محلات شهر به‌عنوان سلول‌هاي حياتي شهر، بايد جدي گرفته شوند و از اين رو، تکيه برنامه‌هايمان بر «محله» استوار است، اظهار کرد: مراکز استان‌ها، نقش استاني دارند در صورتي که تهران به عنوان مرکز ايران از نقش ملي برخوردار است.

افشاني با بيان اينکه تنوع قومي‌در تهران فرصتي است که مي‌تواند به هم‌گرايي و انسجام ملي کمک کند، تصريح کرد: بايد حقوق همه اديان، مذاهب و اقوام ساکن در تهران را به‌عنوان شهرونداني که در اين شهر زندگي مي‌کنند، پاس بداريم و به همه آن‌ها خدمت کنيم. وي با اشاره به اينکه بانوان، 50 درصد جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند و بايد سهم آن‌ها در همه عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، مديريتي و اقتصادي ديده شود، اظهار کرد: سهم بانوان در مديريت شهري بسيار کم است و بايد به اين حوزه به صورت ويژه توجه کنيم.

افشاني با بيان اينکه مهمترين کاري که در دوره مديريتي‌ام در 4 دهه گذشته انجام داده‌ام، تهيه و تدوين شناسنامه فني ساختمان براي تمامي‌مدارس ايران بوده، تصريح کرد: بايد براي تمامي‌ساختمان‌هاي مهم شهر، شناسنامه فني تهيه کنيم تا از استحکام آنها در مقابل حوادث اطمينان داشته باشيم. وي با اشاره به اينکه علاوه بر اين، بايد نسبت به تهيه شاخص‌هاي قابل اندازه‌گيري براي زيست‌پذيري تمامي‌محلات شهر تهران اقدام و در مسير کاستن از فاصله محله‌هاي محروم با محله‌هاي برخوردار حرکت کنيم، اظهار کرد: بايد به صورت همزمان در کل شهر کار کنيم اما به مناطق کمتر برخوردار، بيشتر توجه کنيم.

افشاني با بيان اينکه لزوم پرهيز از دادن وعده‌هاي غيرعملي به مردم، تصريح کرد: مشارکت مردم بر مبناي اعتماد آنها به مديريت شهري حاصل مي‌شود و اگر اعتماد مردم به شهرداري تهران جلب شود، آن‌گاه در اداره شهر کمک و مشارکت مي‌کنند. وي با اشاره به اينکه يکي از مهم‌ترين معضلات تهران، آسيب‌هاي اجتماعي است، اظهار کرد: بايد تحول را در شهر به تصوير بکشيم، چنانچه آقاي رييس جمهور نيز دو برنامه مهم را براي سال 97 تعريف کردند که هر دو موضوع به شهرداري باز مي‌گردد. افشاني با بيان اينکه موضوع اول، توسعه حمل و نقل عمومي‌است که دو قشر از ظرفيت آن استفاده مي‌کنند، تصريح کرد: يکي، قشر آگاه اجتماعي هستند که با هدف کمک به بهبود کيفيت هوا به حمل و نقل عمومي‌روي آورده‌اند و ديگري، گروهي هستند که از داشتن وسيله نقليه شخصي محروم هستند که بايد به هر دو قشر خدمت شود. شهردار تهران با اشاره به اينکه توسعه و نوسازي حمل و نقل عمومي‌را به صورت جدي دنبال مي‌کنيم، ضمن اينکه موضوع هوشمندسازي شهر نيز موضوعي بسيار حياتي است، اظهار کرد: موضوع دوم، نوسازي بافت فرسوده و ناپايدار شهري است که بايد مورد توجه قرار گيرد. افشاني با بيان اينکه موضوعاتي همچون حفظ و تملک باغات نيز بايد به صورت جدي دنبال شوند، تصريح کرد: اولين و مهمترين نقطه بروز فساد، عدم حاکميت قانون است و قانون و عدالت بايد مبناي عمل‌مان باشد. وي با اشاره به خبري که اخيراً در خصوص جذب بدون ضابطه نيروي انساني در يکي از سازمان‌هاي شهرداري تهران منتشر شده است، اظهار کرد: براي جذب و تعديل نيروي انساني بايد ضابطه داشته باشيم. افشاني با بيان اينکه عملکرد فعاليت‌هاي اجتماعي، فرهنگي، خدماتي، اطلاع‌رساني و زيباسازي در شهر را بايد ببينيم، تصريح کرد: در اين ميان، نقش شهرداران مناطق بسيار مهم است، چراکه رضايت و عدم رضايت شهروندان از مديريت شهري ناشي از کيفيت ارائه خدمات در مناطق است. شهردار تهران در پايان با تأکيد بر لزوم تامين منابع مورد نياز براي اجراي پروژه‌ها و ارائه خدمات شهري خاطرنشان کرد: تأمين درآمد شهر و شهرداري تهران بايد بدون ايجاد فشار به مردم حاصل شود.