عليرضا خاني در روزنامه اطلاعات نوشت: هرچند اتحاديه اروپا روند حقوقي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را از ساعت ۱۰:۳۰ شنبه آغاز کرد، اما بسيار خوش‌بينانه است که بپنداريم اروپا در برابر منافعي که از داد و ستد با ايالات متحده دارد، بتواند با تحريم‌هاي آمريکا مقابله کند و از حجم عظيم تجارت با آمريکا بکاهد.

روند حقوقي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا، در بهترين حالت به شرکت‌هاي اروپايي يادآوري مي‌کند که مي‌توانند با ايران همکاري کنند و هزينه‌هاي ناشي از تحريم‌هاي ايالات متحده را، از طريق طرح دعوا در محاکم بين‌المللي از آمريکا بستانند. ايمانوئل مکرون نخست‌وزير فرانسه در اين‌باره گفته است که شرکت‌هاي بين‌المللي که منافع متنوعي در کشورهاي مختلف دارند، تصميم‌هايشان را بر مبناي منافعشان مي‌گيرند و بايد همچنان اين آزادي عمل را داشته باشند اما مهم است که شرکت‌هاي متوسط که احتمالاً کمتر با بازارهاي آمريکا کار مي‌کنند، بتوانند تصميم‌هايشان را آزادانه بگيرند. اگر بخواهيم که سخنان ديپلماتيک فوق را، به زبان ساده اما دقيق برگردانيم معنايش آن است که منافع شرکت‌هاي بزرگ اروپا ايجاب نمي‌کند که با ايران کار کنند و کار نکردن با ايران به نفعشان است و منافع شرکت‌هاي کوچک ـ که چندان با آمريکا کار نمي‌کنند ـ ايجاب مي‌کند که بازار ايران را داشته باشند!

درست به همين دليل است که همزمان با مذاکرات بروکسل و تلاش اتحاديه اروپا براي آنچه آنها پايبندي به برجام مي‌نامند، شرکت‌هاي غول آسياي اروپايي از جمله توتال، زيمنس، دانيلي، کشتيراني مولر ـ مرسک اعلام مي‌کنند که ديگر با ايران همکاري نخواهند کرد. اتحاديه اروپا سالانه ۴۵۰ ميليارد دلار مبادله اقتصادي با آمريکا دارد و ۱۵ ميليارد دلار با ايران. بديهي است اروپا،‌ بر اساس اقتصاد سرمايه‌داري سود محور، علي الاطلاق بر اساس منافع خود عمل خواهد کرد و منافع اروپا ايجاب مي‌کند که شرکت‌هاي بزرگ که با آمريکا همکاري اقتصادي دارند را به سوي آمريکا و شرکت‌هاي کوچک را به سوي ايران گسيل دارد. بنابراين، هرگونه خوش‌بيني به آينده همکاري اروپا با ايران يا مقاومت اروپا در برابر آمريکا، صرفاً به خاطر اين‌که ايران در موضع حق قرار دارد، ساده‌انديشانه خواهد بود. بديهي است که دستگاه ديپلماسي کشور، همه سعي خود را براي مقابله با اقدام آمريکا به کار خواهد برد، اما در شرايط بازگشت لامحاله سطحي از تحريم‌ها، مؤثرترين راه مقاوم‌کردن اقتصاد در برابر تکانه‌‌هاي خارجي يا همان هدف‌گيري اقتصاد مقاومتي است و مهمترين راه براي حصول به چنين موضعي، مديريت مصرف است.

به هر روي، درست است که در دنياي امروز نمي‌توان دورتادور کشورها ديوار کشيد و اساساً هيچ کشوري در دنيا، قرار نيست در فضاي گلخانه‌اي بسته زندگي کند، اما در اوضاع تحريم‌هاي ظالمانه، کشوري کمتر آسيب‌ مي‌بيند که بر «اقتصاد مصرف» مديريت دارد و تکيه‌گاهش، مردم باورمند و خرد اقتصادي مديران و هدايتگران جامعه است.



گاهي تمام تلاش‌ها براي باردارشدن بي‌نتيجه مي‌ماند. اين زماني است که اطرافيان راه‌هاي جايگزيني را براي اين‌که خانواده بتواند ‌کودکي از آنِ خود داشته باشد، پيشنهاد مي‌دهد؛ رحم جانشين يکي از روش‌ها براي رسيدن به اين هدف است. به گزارش شهروند بعضي از خانواده‌ها حاضر مي‌شوند به کمک زن ديگر که ممکن است از افراد خانواده يا فردي که قبول مي‌کند در مقابل دريافت وجهي ٩ ماه از جنين يک خانواده در رحم خود نگهداري کند، کودکي به دنيا آورند. پيمودن مسير ٩ ماهه پيش ‌رو کار ساده‌اي نيست، هر چند که عشق به کودک زن و مردي را بي‌تاب کرده باشد.

  • فقدان قانون معضل‌ساز شد

ما فعلا در ايران قانوني براي اين عمل نداريم؛ اين جمله را افشين عبدا...‌نژاد، وکيل دادگستري مي‌گويد. «چون قانوني نداريم اين مسأله به معضل تبديل شده است. از نظر قانوني طفل متعلق به کسي است که از صلب (از اسپرم او به وجود آمده) او متولد شده باشد؛ يعني طفل متعلق به پدر و مادري است که از اسپرم و تخمک او جنين به وجود آمده است.» او درباره شرايط ثبت کودک در اين مراحل مي‌گويد: «بيمارستان‌ها معمولا گواهي ولادت را به کسي مي‌دهند که جنين از بطن آن مادر متولد شده باشد. اين‌جا تعارض به وجود مي‌آيد، جنين از فردي به دنيا مي‌آيد که تخمک به او و اسپرم به شوهر او تعلق ندارد؛ هر دو بيگانه هستند. وقتي قانوني نباشد پس ممنوعيتي نيز وجود نخواهد داشت. پس هيچ نظارتي بر اين عمل مانند دفعاتي که خانم باردار مي‌تواند جنين فرد ديگري را در شکم خود نگه دارد، نيست؛ اما ممکن است دکترها با توجه به سن و سلامت فرد اين موضوع را محدود کنند چون قانوني در اين‌باره وجود ندارد، مساله‌اي پزشکي است.» در سايت آگهي گذاشته، گفته ٢٥ ‌سال دارد و صاحب يک فرزند است. از شوهرش جدا شده و آمادگي اين را دارد که کودکي در رحمش رشد کند. سارا مي‌گويد: «من و مريم هر دو اين کار را انجام مي‌دهيم. اگر دنبال آدمي‌هستيد که شوهر نداشته باشد يا زن شوهردار، هر دو آماده هستيم.» از خودش مي‌گويد که تا به حال دوبار اين کار را انجام داده و مشتريانش از او راضي بودند. «با اين‌که همه مي‌گويند براي زن بيوه اين کار مشکل‌ساز است، من مي‌دانم که براي مخفي نگه‌داشتن بارداري بايد چه کار کرد، در عوض شما مطمئن باشيد که شوهرم با من در اين دوران رابطه برقرار نمي‌کند.» سارا از شرايط کار مريم هم تعريف مي‌کند: «اگر زن شوهردار بخواهيد، مريم الان خالي است. شوهرش هم راضي است، مي‌آيد و قرارداد امضا مي‌کند.» سارا مي‌گويد براي ٩ ماه بارداري ٣٠‌ميليون تومان دريافت مي‌کند، مريم هم با ٣٥ تا ٤٢‌ميليون تومان راضي خواهد شد.

  • مادررضاعي هيچ حقي ندارد

عبدا...‌نژاد، وکيل دادگستري از حقوق زني که ٩ ماه جنين در رحمش رشد کرده است، گفت: «چون اين حق به صورت رسمي‌از طرف قانون‌گذار مورد شناسايي قرار نگرفته و قوانين براي آن وضع نشده است؛ با توجه به قوانين موجود، اصول و کليات نمي‌توان حقي براي آن مادر قايل شد؛ چون نه تخمک متعلق به او است و نه اسپرم متعلق به شوهرش است. به همين دليل هيچ رابطه‌اي جز حمل جنين را در اين مدت ندارد. در نتيجه اين زن حقي نسبت به آن کودک پيدا نخواهد کرد. فقط يکسري روابط حقوقي است که در آنها اختلاف نظر وجود دارد. ...آمارهاي اندکي از رحم جايگزين وجود دارد. اگرچه به نظر مي‌رسد به سرعت کاربرد آن درحال افزايش است و شمار نوزادان متولدشده به روش رحم جايگزين در طي چهار‌سال (٢٠٠٤ تا ٢٠٠٨) ٨٩‌درصد رشد داشته است.



ربيعي گفت: به دنبال روشي براي تضمين بازپرداخت تسهيلات پرداختي به کارگران در قالب اجراي اين طرح هستيم تا بدون ضمانت نامه بانکي کارت‌هاي اعتباري در اختيار کارگران قرار گيرد و از حقوق ماهيانه آنها کسر شود. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اجراي طرح اعطاي کارت اعتباري خريد براي کارگران گفت: به دنبال روشي براي تضمين بازپرداخت اين تسهيلات به کارگران بدون ضمانت بانکي هستيم. علي ربيعي در گفتگو با مهر، درباره سياست‌هاي حمايتي افزايش قدرت خريد کارگران گفت: پيش از هر چيز اولويت نخست ما در دولت اين است که آثار ارز بر زندگي مردم را کاهش دهيم که اين اقدام در دستور کار قرار دارد. وي تاکيد کرد: تحولاتي که در بازار ارز صورت مي‌گيرد، نبايد در زندگي روزمره مردم تاثير بگذارد؛ با سياست‌هايي که دولت در پيش گرفته در نظر دارد ارز تک نرخي را با زندگي مردم پيوند دهد اما نتوانستيم اين موضوع را به مردم توضيح دهيم. بنابراين نبايد اجازه دهيم به ويژه در شرايط خروج آمريکا از برجام تحولات بازار ارز بر زندگي روز مره مردم تاثير بگذارد.



در سال‌هاي گذشته بارها بحث وکيوم سکه‌هاي طلا مطرح شده است اما همچنان سرانجام خاصي براي اين وضعيت وجود ندارد و خريداران سکه دچار مشکلات متعدد مي‌شوند. عضو هيات رئيسه اتحاديه طلافروشان در اين زمينه تاکيد دارد بهتر است سکه بدون وکيوم خريداري شود. محمدکشتي‌آراي توضيح داد: شايد بتوان گفت که براي وکيوم کردن سکه هيچ قانوني وجود ندارد که بر اساس آن گفته شود حتما سکه بايد وکيوم شده تحويل گرفته شود. اين موضوع در واقع ابتکار شخصي واحدهاي فعال است چرا که در اصل سکه بايد باز و قابل کنترل باشد. بر همين اساس توصيه ما به مردم آن است که بهتر است سکه‌ها را بدون وکيوم خريداري کنند تا قابل کنترل باشند.وي در عين حال تاکيد کرد: تاکنون هيچ گزارشي مبني بر فروش سکه تقلبي به اتحاديه طلافروشان ارائه نشده است.عضو هيات رئيسه اتحاديه طلافروشان در پاسخ به اين سوال که چرا که به گرانفروشي‌هاي سکه رسيدگي نمي‌شود، گفت: واحدهاي مجازي که تحت پوشش اتحاديه هستند، از نظر قيمت قابليت رسيدگي و نظارت دارند



مدير کل دفتر امور سهام سازمان خصوصي سازي گفت: تمامي‌حقوق مربوط به سهام عدالت متوفيان و سود سهام آنها محفوظ است و در آينده تعيين تکليف مي‌شود. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، اسماعيل مختاري دولت آبادي گفت: تعداد افرادي که به طور قطع مشمول سهام عدالت هستند 49 ميليون و 226 هزار و 193 نفر هستند که از اين تعداد حدود 47 ميليون نفر در قيد حيات هستند و بقيه متوفي شده اند. مدير کل دفتر امور سهام سازمان خصوصي سازي افزود: از اين تعداد مشمول در قيد حيات، حدود 38 ميليون و 500 هزار نفر تا کنون شماره شباي خود را وارد سامانه سهام عدالت کرده و پس از تائيد نهايي شماره شبا، سود سهام عدالت خود را دريافت کرده اند. وي در خصوص افراد متوفي و تکليف اصل سهام و سود سهام عدالت آنها اظهار داشت: سازوکار تقسيم سود و اصل سهام عدالت متوفيان موضوعي پيچيده و زمان بر است که در حال حاضر سازمان خصوصي سازي در حال انجام امور قانوني، اداري، نرم افزاري و همچنين فراهم آوردن زيرساختهاي اين کار است.



همزمان با آغاز مراسم ازدواج شاهزاده «هري» نوه ملکه اليزابت دوم با «مگان مرکل» در کاخ سلطنتي ويندزور، فضاي شهر ويندزور بشدت امنيتي شده و حدود 3هزار نيروي امنيتي با هزينه‌اي بالغ بر 30ميليون پوند مسئوليت برقراري امنيت اين مراسم را برعهده دارند. به گزارش ايرنا، منابع انگليسي مي‌گويند که بيش از 3 هزار نيروي پليس و امنيتي همراه با پليس‌هاي لباس شخصي و نيز تک‌ تيراندازها در ساختمان‌هاي اطراف محل برگزاري اين مراسم مستقر شده‌اند و اوضاع امنيتي را کنترل مي‌کنند.پليس پيش‌بيني مي‌کند که بيش از 100هزار گردشگر براي تماشاي مراسم عروسي سلطنتي به شهر ويندزور سرازير شده اند. بر همين اساس ايست‌هاي بازرسي متعددي در مبادي مرکزي شهر براي کنترل عبور و مرور خودروها در نظر گرفته‌شده است. همچنين حصارهايي براي جلوگيري از حملات احتمالي با خودرو به عابران ايجادشده و بالگردهاي پليس بر فراز اين شهر در حال چرخش هستند.



شهروندان محترمي‌که در دو هفته اخير در محدوده طرح ترافيک تردد داشته و تاکنون حساب شهروندي خود را در سامانه «تهران من» شارژ نکرده‌اند، تنها تا پايان ارديبهشت‌ماه فرصت دارند نسبت به شارژ حساب اقدام کنند. سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران اعلام کرد: شهرونداني که تاکنون حساب شهروندي خود را در سامانه «تهران من» شارژ نکرده‌اند، تنها تا پايان ارديبهشت‌ماه فرصت دارند نسبت به شارژ حساب براي محاسبه و پرداخت عوارض اقدام کنند.

به گزارش تسنيم، سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران طي اطلاعيه شماره 10 اظهار کرد: ضمن تبريک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوي توفيق همگان در بهره‌مندي از اين ايام پربرکت؛ به استحضار عموم شهروندان محترم مي‌رساند که به منظور سهولت تردد براي مردم روزه‌دار، ساعت پايان اجراي طرح ترافيک در ماه رمضان از ساعت 19 به ساعت 18 تغيير يافته است.

در اين اطلاعيه سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران تأکيد مي‌کند شهروندان محترمي‌که در دو هفته اخير در محدوده طرح ترافيک تردد داشته و تاکنون حساب شهروندي خود را در سامانه «تهران من» شارژ نکرده‌اند، تنها تا پايان ارديبهشت‌ماه فرصت دارند نسبت به شارژ حساب براي محاسبه و پرداخت عوارض اقدام کنند و پس از آن تاريخ، علاوه بر پرداخت عوارض تردد، جريمه هم به حساب ايشان منظور خواهد شد.



اين روزها برخي بانک‌ها پرداخت تسهيلات خود را براي مدتي متوقف کرده‌اند و دليل آن را بالارفتن معوقات و تغيير مسير براي بازگشت مطالبات اعلام مي‌کنند.اين روزها برخي بانک‌ها پرداخت تسهيلات خود را براي مدتي متوقف کرده‌اند و دليل آن را بالارفتن معوقات و تغيير مسير براي بازگشت مطالبات اعلام مي‌کنند.

پرداخت تسهيلات در بانک‌ها هر چند که از راه‌هاي اصلي کسب درآمد و تامين هزينه‌هاي آنها به شمار مي‌رود، اما در هر صورت وجود شرايط براي پرداخت نيز بسيار قابل اهميت است، به طوري که در سال‌هاي گذشته تنگناي مالي بانک‌ها و نبود منابع کافي براي پرداخت تسهيلات اغلب آنها را با مشکلاتي مواجه کرده است. گذري بر شعب بانک‌ها و درخواست تسهيلات در مواردي با پاسخ جالبي مواجه مي‌شود، يکي از بانک‌هاي بزرگ خصوصي مي‌گويد فعلا پرداخت تسهيلات را متوقف کرديم و در مقابل پرس و جوي دليل اينگونه پاسخ داده مي‌شود که در حال حاضر با توجه به اين‌که معوقات بانک افزايش يافته، قدرت پرداخت تسهيلات چندان وجود ندارد و مديران تصميم گرفتند تا براي مدتي تسهيلات‌دهي را متوقف تا مطالبات معوق شده برگردد چرا که منابع کافي براي پرداخت وجود ندارد. در حالي جريان معوقات بانکي به تسهيلات‌دهي بانکها نيز ضربه زده که طي سال‌هاي گذشته آمار اعلامي‌نشان از رقم بيش از 100 هزار ميلياردي معوقات داشته که با توجه به سود و استمهال برخي ميزان آن را تا 200 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني مي‌کنند. در سال‌هاي اخير اقداماتي هم با ورود قوه قضاييه و مشارکتي که با بانک مرکزي انجام شد براي دريافت معوقات صورت گرفت، ولي تاکنون آمار نشان از کاهش معوقات و برگشت قابل توجه منابع ندارد تنها در روزهاي گذشته رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرده که نسبت مطالبات غيرجاري حدود سه درصد کاهش داشته و اين در حالي است که پيش‌تر اعلام شده بود که نسبت معوقات از حدود 15 به 11 درصد رسيده بود. اما اين‌که چرا شرايط بانک‌ها به سمتي پيش مي‌رود که افزايش معوقات موجب توقف تسهيلات‌دهي آنها مي‌شود موضوعي است که با جمشيدي -دبير کانون بانک‌هاي خصوصي- مطرح و وي توضيحاتي در اين باره اعلام کرد. آن طور که جمشيدي مي‌گويد بانک‌ها زماني مي‌توانند تسهيلات پرداخت کنند که منابع کافي در اختيار داشته باشند و اين منابع از چند محل اصلي يعني جذب سپرده، سرمايه آورده سهامداران و وصول تسهيلاتي که قبلا پرداخت شده تامين مي‌شود، اما اگر سپرده‌گذار براساس پيش‌بيني‌ها منابع را به بانک نياورد و يا وصولي‌ها با مشکل مواجه شود آنگاه واضح است که بانک‌ها قدرت پرداخت تسهيلات را از دست مي‌دهند. دبير کانون بانک‌هاي خصوصي به برخي جريان‌هايي که موجب کاهش قدرت تسهيلات‌دهي بانک‌ها در مدت اخير شده اشاره و گفت: به هر صورت در سال گذشته با توجه به جريان‌هاي بازارهايي همچون ارز تا حدي سپرده‌ها به روال معمول به بانک‌ها ورود پيدا نکرد و حتي در مواردي شاهد خروج منابع بوديم.



هنوز استارت‌آپ‌هاي زيادي وجود دارد که در ايران راه اندازي نشده است و جاي خاليشان احساس مي‌شود. از داروخانه آنلاين گرفته تا فروش ماهي به صورت اينترنتي که مي‌تواند شما را ميليونر کند!

با توجه به فعاليت عظيم اين کشور در حوزه استارت آپ‌ها و بررسي کسب و کار اينترنتي اين کشور، جاي خالي برخي از آنها در ايران احساس مي‌شود؛ کسب و کارهايي که اين روزها تبديل به ميليونرهاي کشور پهناور هند شده‌اند. در ادامه به برخي از اين استارت آپ‌ها مي‌پردازيم که عملکرد بهتري داشته‌اند.

  • فروش آنلاين ماهي زنده

با نگاه جزيي به فعاليت‌هاي استارت آپي مشخص مي‌شود صنايع غذايي يکي از پرسودترين صنايع براي اين حوزه است؛ در کشورمان نيز استارت آپ‌هاي اين حوزه عملکرد موفق‌تري داشته‌اند.

Freshtohome استارت آپي با ايده جديد محسوب مي‌شود که از سال 2016 در هندوستان شروع به کار کرد. هر چند در ابتدا شايد تصور کنيد ايده فروش آنلاين ماهي زياد جذاب نيست اما اين استارت‌آپ موفق شده در عرض چند ماه بيش از 80هزار مشتري جذب کند. بر اساس آمار اين شرکت سريع‌ترين رشد درآمدي از صفر تا 5ميليون دلاري را در هند بدست آورده است.

اين استارت آپ در کشوري مانند ايران که شهرهاي بندري و منابع ماهي دارند بي شک مي‌تواند بسيار مثبت واقع شود. هر چند راه اندازي هر استارت آپي نيازمند عوامل مختلفي است.

  • استارت آپ‌هاي حوزه سلامتي

در سال 2012 شرکتي با نام HealthifyMe تاسيس شد که در حوزه سلامتي مشغول به فعاليت است. نرم افزار موبايلي اين استارت آپ اخيرا بيش از يک ميليون بار در اپ استور دانلود شده که هر ماه با رشد 25 درصدي نيز مواجه است. اين استارت آپ به مخاطبان خود در شناسايي ميزان کالري غذاهاي هندي، کمک گرفتن از متخصصان تغذيه و سلامت کمک مي‌رساند؛ البته اين استارت آپ براي خدمات بيشتر پول‌هايي نيز دريافت مي‌کند که معقول مي‌باشد.

  • داروخانه آنلاين

يکي از استارت آپ‌هاي خلاقانه هند در سال‌هاي گذشته Myra مي‌باشد که در کمتر از يک ساعت داروها را به مخاطبان خود عرضه مي‌کند. جالب است بدانيد اين استارت آپ روزانه بيش از 1000 تراکنش انجام مي‌دهد. يکي از مديران اين استارت آپ هدفشان را ايجاد تاثير مثبت در زندگي مردم، بيماران و هر کسي که به درمان نياز داشته باشد، مي‌داند.



قلعه بيرجند که با نام‌هاي قلعه ته ده و پايين شهر نيز شناخته مي‌شود، بزرگترين و قديمي‌ترين بناي تاريخي بيرجند به شمار مي‌رود . اين قلعه که از جمله نقاط گردشگري بيرجند و استان خراسان جنوبي است، بر فراز بلندترين نقطه غربي تپه ماهورهاي شهر بيرجند قرار دارد.اين قلعه با وسعتي بالغ بر 3000 مترمربع در دوره صفويه ساخته شده و در واقع هسته اوليه شهر بيرجند محسوب مي‌شود.

البته برخي نيز بناي اين قلعه را به پيش از آن دوره نسبت مي‌دهند. قلعه بيرجند از خشت و گل و چينه ساخته شده و از دوره صفويه تا قاجاريه مردم اين شهر را در مقابل تهاجم دشمنان به ويژه ترکمن‌ها و ازبک‌ها محافظت مي‌کرده است.

قلعه بيرجند در دوره قاجاريه به طور کامل بازسازي و مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به شواهد موجود به وسيله نقب‌هاي زيرزميني به نقاط مهم شهر مثل ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگي و قنات قصبه مرتبط بوده است.

اين قلعه داراي 7 برج بوده که شش برج از آن باقي مانده است. مرمت اين بنا در سال 1378 به وسيله شهرداري بيرجند شروع شد.

در روزگاران گذشته در بيرجند دو قلعه معتبر و چندين ارگ و ساختمان بزرگ وجود داشته که در آغاز سده چهاردهم خورشيدي آثاري از آن دو قلعه و نيز تعدادي ارگ و ساختمان بزرگ باقي است.

قلعه عظيم و قديمي‌پايين شهر بيرجند يک قلعه کوهستاني از نوع نظامي‌مي‌باشد. اين قلعه نه جاي سکونت بلکه مکاني براي انجام وظيفه نگهبانان بوده و ساکنان اين قلعه نگهباناني بودند که وظيفه آن‌ها رساندن اخبار، تأمين امنيت و حفاظت بود.

در اين قلعه انبارهاي آب و آذوقه پيوسته نگهداري مي‌شد تا در مواقع حملات دشمن يا هجوم‌هاي سراسري، ساکنان شهر، تجار، پيشه وران، افراد مهم، فرماندهان با خانواده‌هاي خود و دارايي‌هايي منقول از طريق نقب‌هايي که تعبيه شده بود، به قلعه پناه برند.

اين نقب‌ها از قلعه به خانه اشراف و افراد حکومتي، همچنين مرکز محلات (از جمله محله سرو) و مسيرهاي متعددي همچون ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگي را شامل مي‌شد.

بناي قلعه را برج‌هايي دو طبقه در چهار طرف با حصار اصلي در ميان گرفته بر فراز اين برج‌ها که به شکل استوانه هستند.

روزنه‌هايي ايجاد شده که کاربرد آن ديدباني براي دفاع از قلعه و ساکنان شهر مي‌باشد و محل امني براي تيراندازي و ضربه زدن به دشمن محسوب مي‌شده، ديوار بنا با فرم آمده آن همچنين ضخامت آن امکان ديدباني را بر فراز حصار به نگهبان بهتر مي‌دهد.