سياست دولت، تکميل زنجيره فولاد است

رييس هيات عامل ايميدرو گفت: سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت براي توسعه معدني کشور تکميل زنجيره فولاد است و در سال‌هاي گذشته جدا شدن اين زنجيره موجب افت توليد کشور شده بود. مهدي کرباسيان افزود: در چند سال گذشته ظرفيت توليد فولاد از 21 ميليون تن در سال به 32 ميليون تن رسيده و درپي هدف گذاري 55 ميليون تن هستيم. کرباسيان گفت: هدف گذاري 22 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري در مجموعه ميدکو استان کرمان در سالهاي گذشته انتخاب شده که تاکنون 18 هزار ميليارد تومان از اين اعتبار محقق شده است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: ايران بيش از سه ميليارد تن ذخيره سنگ آهن قطعي دارد.


جايگزين اروپايي‌ها از چين مي‌آيند

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، گفت: جايگزين‌هايي براي خودروهاي اروپايي توسط توليدکنندگان داخلي پيش پيني شده که بخشي از آن چيني است، بهمن موتور در حال حاضر‌هاوال را جايگزين مزدا کرده، ايران‌خودرو و سايپا نيز از قبل پيش‌بيني لازم را داشته‌اند. ولي ملکي درخصوص خروج پژو از قرارداد خود با خودروسازان داخلي، اظهار داشت: شرکت‌هاي خارجي که با ايران طرف قرارداد بودند قبل از برجام نيز در زمان تحريم ايران را ترک کردند و يک‌طرفه قرارداد خود را فسخ کردند و از همکاري خودداري کردند. وي گفت: در گذشته نيز زماني که بنز و زد‌اف به ايران‌خودرو ديزل قطعات تحويل نمي‌داد قطعات مورد نياز را از چين تحويل مي‌گرفتيم.


پژو دنبال معافيت تحريم براي فعاليت در ايران

دبير انجمن قطعه‌سازان همگن گفت: نامه‌اي از سوي انجمن قطعه‌سازان فرانسوي به ما ارسال شد که در آن بر روي ادامه و گسترش همکاري‌ها تاکيد شده بود. آنها اعلام کردند که به هيچ عنوان مايل نيستند اين همکاري را به خطر بياندازند. آرش محبي نژاد ادامه داد: انجمن قطعه‌سازان فرانسوي در زمان تحريم‌هاي هسته‌اي همکاري خود را با ايران ادامه داد و حتي شرکت‌هاي مشترک آن با قطعه‌سازان ايراني فعاليت مي‌کردند. وي ادامه داد: پژو فعلا فعاليت‌هاي خودش را به تعويق درآورده و دنبال اين هستند تا بتوانند از آمريکا بابت فعاليت خود در ايران معافيت بگيرند. فرانسوي‌ها مي‌خواهند فعاليت خودروسازان را مشمول استثنا از قانون تحريم آمريکا کنند

رضايت مشتريان سايپا موثر است

قائم مقام گروه خودرو سازي سايپا در حوزه خدمات پس از فروش گفت : براي افزايش رضايت مشتري از محصول خريداري شده بايد در ارائه خدمات نوين و پشتيباني آنلاين، فعال تر عمل کرده و تمام عناصر لازم را در حوزه خدمات پس از فروش به بهترين نحو ممکن اجرا كنيم.

به گزارش سايپانيوز، اردشير اميني با بيان اين مطلب، افزود: در حال حاضر انتظارات مشتريان روز به روز در حال افزايش است و خريداران خواهان دريافت سطوح بالاتري از پشتيباني و خدمات هستند .

وي افزود: در پژوهش‌هاي مختلفي که در حوزه خدمات پس از فروش انجام مي‌شود روي بعضي از عناصر مانند نصب، آموزش، تعمير و نگهداري معمول، تعميرات اضطراري، عرضه قطعه، خدمات نرم افزاري، گارانتي و پشتيباني آنلاين تاکيد فراواني شده است.

مديرعامل سايپا يدک تصريح کرد: مشاوره تلفني در مورد محصولات، عنصر مهم پشتيباني در بسياري از صنايع است. كارشناسان محصول، به مشتريان مشاوره آنلاين ارائه مي‌كنند تا محصولات را موثرتر استفاده كنند.

وي افزود: در پشتيباني آنلاين ما سعي مي‌کنيم موثرترين راه را براي مشتريان خود انتخاب و ارائه دهيم. در بيشتر موارد با کمک‌هاي آنلاين ما، مشتري مي‌تواند علت بروز مشکلات خودرو را پيدا کند.

قائم مقام مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، پشتيباني آنلاين را در بخش نرم افزاري بسيار کارآمد دانست و افزود: در بخش خدمات، ميزان قابل توجهي از درآمد از بخش نرم افزاري است.

وي گفت: بي شک ارائه خدمات مناسب به مشتريان، بر موضوع قيمت گذاري و سود مجموعه اصلي تاثير گذار خواهد بود.

خودروهاي بالاي ۱۰۰ ميليون تومان

۳۰درصد گران شد

عضو هيئت علمي‌خودرو دانشگاه علم و صنعت، از افزايش ۳۰ درصدي قيمت خودروهاي داخلي بالاي ۱۰۰ ميليون تومان در حاشيه بازار خبر داد. به گزارش تسنيم، امير حسين کاکائي با اشاره به اعلام خبرهاي غيررسمي‌از افزايش 10 تا 20 درصدي قيمت خودروهاي داخلي درب کارخانه افزود: اين خبر سبب ايجاد هيجان و بالا رفتن تقاضا در بازار خودرو داخلي و افزايش قيمت حاشيه بازار در اين کالا شده است. وي با اشاره به تاخير ايجاد شده براي اعلام تغييرات قيمت خودرو داخلي از سوي نهادهاي مسئول گفت: افزايش 20 تا 30 درصدي عوامل و مواد مصرفي در صنعت خودرو يکي ديگر از دلايل درخواست خودروسازان براي افزايش قيمت خودرو است. عضو هيئت علمي‌خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به کاهش توليد قطعه از سوي قطعه سازان ادامه داد: اين رويه توليد خودرو را با کندي مواجه ساخته است که اين روند تا تعيين تکليف وضعيت قيمت خودرو ادامه خواهد داشت. کاکايي گفت: وزير صنعت معدن و تجارت موافقت خود را با افزايش 9.6 درصدي خودرو معادل نرخ تورم اعلام کرده است اما اين تصميم هنوز رسمي‌ابلاغ نشده است.

رشد قابل توجه توليد خودرو در ارديبهشت ماه

توليد انواع خودرو در ارديبهشت ماه ۳۹.۸ درصد افزايش يافت. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد انواع خودرو از ۱۰۴ هزار و ۶۸۴ دستگاه در ارديبهشت ماه سال گذشته به ۱۴۶ هزار و ۳۰۷ دستگاه افزايش يافت. توليد انواع سواري با افزايش ۴۰.۲ درصدي همراه بوده و از ۹۸ هزار و ۴۰۶ دستگاه در ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۱۳۷ هزار و ۹۴۹ دستگاه رسيد. ارديبهشت ماه امسال توليد انواع ون اما ثابت مانده و ۷۸ دستگاه از اين محصول توليد شد. در ارديبهشت ماه سال گذشته نيز توليد اين محصول در همين حد بود. توليد انواع وانت نيز ۳۵.۶ درصد افزايش يافته و از ۴۸۱۰ دستگاه در ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۶۵۲۳ دستگاه افزايش يافت. در اين مدت توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس نيز با رشد ۱۳۵.۸ درصدي همراه بوده و از ۸۱ دستگاه در ارديبهشت ماه سال گذشته به ۱۹۱ دستگاه رسيد. برخلاف اين محصولات اما توليد انواع اتوبوس نزولي بوده و با کاهش ۱۰.۳ درصدي از ۱۰۷ دستگاه در ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۹۶ دستگاه کاهش يافت. اما توليد انواع کاميونت، کاميون و کشنده نيز افزايش يافته و با رشد ۲۲.۳ درصدي از ۱۲۰۲ دستگاه در ارديبهشت ماه سال گذشته به ۱۴۷۰ دستگاه افزايش يافت. در دو ماهه نخست امسال نيز توليد انواع خودرو ۳۱.۱ درصد افزايش يافته و از ۱۷۲ هزار و ۸۶۴ دستگاه در دو ماهه نخست سال گذشته به ۲۲۶ هزار و ۵۸۴ دستگاه رسيد.

بايد روي پروژه خودروي ملي کار شود

سعيد مدني، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به همکاري پژوي چين با ايران در دوره قبل گفت: اميدواريم همکاري چين و ايران خودرو در زمينه خودروهاي قديمي‌مجددا صورت گيرد تا خطوط توليد با مشکل مواجه نشود. وي درخصوص سرنوشت خودروهاي مشترک پس از خروج شرکاي خارجي گفت : خطوط توليد اين خودروها متوقف شده يا به حالت تعليق در مي‌آيد و يا اينکه براي مدتي کند خواهد شد هر چند اين شرکت‌ها يک فرصت 90 روزه و 180 روزه دارند که اميدواريم در طي اين مدت بعضي مشکلات حل و فصل شود و اين شرکت‌ها به کار خود در ايران ادامه دهند. وي در ادامه با اشاره به آزادي عمل بيشتر چين در دوره قبل افزود: در دوره قبل چين نسبت به تحريم‌ها مستقل تر عمل مي‌کرد اما در اين دوره کار خودروسازان سخت تر است و خودروسازان بايد مذاکرات خود را با چين با جديت شروع کنند تا از طريق مذاکره با چين براي مدتي توليد ادامه يابد تا مسائل حل شود. وي افزود: گروه سايپا بايد هرچه سريعتر پروژه پلتفرم ملي را به بهره برداري برساند زيرا اين پروژه با همکاري شرکت‌هاي کوچک انجام گرفته است و شرکت‌هاي کوچک خيلي تحت تاثير تحريم‌ها قرار نمي‌گيرند. مدني گفت: بايد به صورت شبانه روزي روي پروژه خودروي ملي کار شود.

تخلف واردات خودرو همچنان بلاتکليف

ادامه از صفحه یک

... درست نيست ورود هر کالايي را به گمرک نسبت بدهيم و قبل از هر چيز بايد تحقيقات لازم صورت بگيرد و متخلف شناسايي و معرفي شود. بي شک مجوز واردات غيرقانوني خودروها صادر شده اما بايد بررسي شود و درست نيست که يک باره وزارت صنعت، معدن و تجارت را متهم به رانت کنيم. بايد بدانيم که حالتهاي گوناگوني براي اين تخلف متصور است. شايد مجوزهاي غير قانوني از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده باشد، شايد اين مجوزها تقلبي باشد و از مارک وامضاي وزارت صنعت جعلي صورت گرفته باشد يا موارد ديگري که امکان دارد اين مجوزهاي غير قانوني را با توسل به آنها صادر کرده باشند. اما هنگامي‌که مجوز ورود صادر مي‌شود و کالايي بر مبناي آن وارد مي‌شود، يعني گمرک مستند کار کرده و گمان نمي‌رود که گمرک در اين زمينه مقصر بوده باشد. اکنون بايد منتظر بمانيم تا قوه قضاييه بررسي‌هاي دقيق را به عمل آورد و مقصران را شناسايي و محاکمه کند. بنابر اين در شرايط فعلي اينکه بخواهيم دستگاهي را متهم يا محکوم کنيم، کار درستي نيست. متاسفانه مدتها بود برخي‌ها آدرس غلط مي‌دادند تا گمرک را مقصر نشان بدهند. اين کار درستي نيست اما بايد بدانيم که مقصران سعي مي‌کنند گناه را بر دوش ديگران بگذارند و فرافکني کنند به همين دليل دايم از گمرک ياد مي‌شد

رئيس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به «تجارت» تشريح کرد
خسروتاج: مکانيزم فروش توافقي ۲۰ درصد ارز صادراتي اعلام مي‌شود

خسروتاج: مکانيزم فروش توافقي ۲۰ درصد ارز صادراتي اعلام مي‌شود

گروه صنعت، معدن و تجارت: مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت است، اما از مدت‌ها قبل و زماني که در سمت معاونت امور اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده نگاه ويژه‌اي به بحث مقابله با کالاي قاچاق در کشور داشته است. از سال‌ها قبل خسروتاج همواره بر برخورد سيستمي‌با قاچاق تاکيد مي‌کند، موضوعي که مي‌تواند زنجيره کامل قاچاق از هنگام ورود کالاي قاچاق به داخل کشور تا زماني که در اختيار مصرف کننده قرار مي‌گيرد را مورد بررسي قرار دهد. خسروتاج هنوز هم بر موضوع برخورد سيستمي‌با قاچاق تاکيد مي‌کند.

روز گذشته نشست خبري مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور خبرنگاران برگزار شد. در جلسه ديروز بيش از هر موضوع ديگري به برنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي ابلاغي براي تأمين ارز بخش واردات و همچنين تزريق ارزهاي حاصل از صادرات کالاهاي ايراني به سامانه نيما پرداخته شد. با اين حال صحبت‌هايي هم در ارتباط با ورود غيرمجاز برخي خودروهاي وارداتي به کشور و همچنين شيوه نظارت و برخورد با کالاهاي قاچاق پذير مختلف مطرح شد.

  • جالش‌هاي برخورد سيستمي‌با قاچاق

مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «تجارت» مبني بر اينکه پس از سال‌ها صحبت درباره برخورد سيستمي‌با قاچاق در کشور چه برنامه‌اي براي مديريت و اجراي بهتر اين موضوع در نظر گرفته شده است؟ پاسخ داد: بنده از زماني که در معاونت امور اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور داشتم و در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا حضور داشتم، همواره تاکيد داشتم که مبارزه با پديده قاچاق بايد با نگاهي سيستمي‌انجام شود. او ادامه داد: براي برخورد با قاچاق بايد کيفيت و ظرفيت‌هاي محصولات داخلي را مورد نظر داشت و بايد مشکلات موجود در مسير راه توليدکننده را نيز بررسي کرد و با در نظر گرفتن تمام جوانب به مقابله با قاچاق پرداخت.

رئيس سازمان توسعه تجارت در بخش ديگر صحبت‌هايش، گفت: اگر کيفيت، قيمت و هزينه‌هاي توليد براي توليدکنندگان و محصولات داخلي به نحوي باشد که نتواند مصرف کننده را به سمت مصرف محصول کالاهاي داخلي ترغيب نمايد، ما همچنان با مشکل قاچاق در بلندمدت همچنان درگير خواهيم بود. خسروتاج در توضيح شيوه برخورد سيستمي‌با قاچاق ادامه داد: براي برخورد سيستمي‌با پديده قاچاق هم بايد مرزها را به خوبي تحت نظر داشت و همزمان با نگاه مثبت به توليد بايد سامانه‌هايي براي رهگيري کالا را پيش بيني کرد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به تجربه برخورد با ورود قاچاق گوشي‌هاي همراه و طرح رجيستري، خاطرنشان کرد: راحت‌ترين شيوه در برخورد با کالاي قاچاق در کشور در زمينه برخورد با گوشي‌هاي همراه قاچاق و طرح رجيستري اجرايي شد، که اين طرح از ساير برنامه‌ها زودتر اجرايي شد. او ادامه داد: از دو سال قبل که زمزمه‌هاي اجراي طرح رجيستري مطرح شد هم مشخص بود که اين طرح راحت‌تر از ساير طرح‌ها اجرا شده و مي‌تواند موفق هم باشد.

خسروتاج در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: سخت‌ترين کالايي که با قاچاق آن بايد مقابله کرد، موضوع قاچاق محصولاتي مانند پوشاک است، چراکه اين کالا از روش‌هاي مختلفي مانند واردات چمداني، واردات از مناطق آزاد و استفاده از کد رهگيري و سامانه‌هاي نظارتي با پيچيدگي‌هاي زيادي مواجه است. رئيس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در بحث مربوط به سيگار هم تا جايي که بخاطر دارم سيستم کد شناسايي آن به اتمام رسيده و براي ورود به بحث کد رهگيري نياز به ورود به سامانه جامع تجارت است.

  • تراز تجاري مثبت در دوماهه امسال

رييس کل سازمان توسعه تجارت از تراز مثبت 942 ميليون دلاري 2 ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تراز تجاري کشور با احتساب ميعانات گازي 326 درصد رشد داشته است. مجتبي خسروتاج در نشست خبري روز گذشته خود افزود: در دو ماهه امسال ارزش صادرات غير نفتي (کالا و ميعانات گازي) 7.7 ميليارد دلاربوده است و 22 درصد رشد نشان مي‌دهد. وي اضافه کرد: واردات کالا در همين مدت 6.7 ميليارد دلار بود که نيم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

معاون صادراتي وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه 5 کشوراول صادراتي 65 درصد سهم کل صادرات کشور را از آن خود کرده‌اند گفت: 5 بازار نخست صادراتي کشور به ترتيب چين با ارزش 1.4 ميليارد دلار، امارات متحده عربي با 1.3 ميليارد دلار، عراق با 1.1 ميليارد دلار، افغانستان با 577 ميليون دلار و هند با 469 ميليون دلار بوده است. به گفته وي 5 مبدأ اول وارداتي کشور به ترتيب چين با 1.7 ميليارد دلار،امارت متحده عربي با 986 ميليون دلار، جمهوري کره با 423 ميليون دلار، آلمان با 357 ميليون دلارو ترکيه با 353 ميلون دلاربوده است. خسروتاج در ادامه اعلام کرد: بيشترين اقلام صادراتي بنا بر کتاب مقررات در 2 ماهه گذشته فصل 27 با سوخت‌هاي معدني،‌ روغن‌هاي معدني و محصولات حاصل از تقطير آنها مواد قيري و مومهاي معدني با 2.4 ميليارد دلار وصادرات مواد پلاستيکي و اشيا ساخته شده از اين مواد با 1.05 ميليارد دلار بوده است.

به گفته رئيس سازمان توسعه تجارت ارزش کل صادرات غيرنفتي 10 فصل اول کتاب مقررات صادرات در 2 ماه سال جاري حدود 6 ميليارد دلار بود که 77 درصد از صادرات غير نفتي را در اين مدت به خود اختصاص داد و 30 درصد رشد کرد. معاون صادراتي وزير صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: تنها از 4 کشور 20 کشورهدف صادراتي شامل هند، تايوان، ترکمنستان و ژاپن کاهش صادرات صورت گرفته واز 16 کشور افزايش قابل ملاحظه‌اي در صادرات صورت گرفته است به طوري که ارزش صادرات به اين کشورها که حدود 91 درصد صادرات دو ماهه را از آن خود کردند با 21 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 7.02 ميليارد دلار بوده است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين ادامه داد: بر اساس آمارگمرک و به تفکيک فصول عمده کتاب مقررات جمع ده فصل اول ارزش واردات دو ماهه ابتداي سال 4.3 ميليارد دلاربود که اين ميزان 64 درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص داد. به گفته خسروتاج بيشترين واردات بر اين اساس رآکتورهاي هسته‌اي، ديگ‌هاي بخار و آبگرم،ماشين آلات وسايل مکانيکي، اجزا و قطعات آنها با 1.1 ميليارد دلاربوده است. وي ادامه داد: بررسي مهمترين مبادي واردات کشور طي دو ماهه اول سال نشان مي‌دهد که واردات ازاکثر کشورهاي مبدأ کاهش داشته وارزش واردات از 20 کشور اول وارداتي 6.1 ميليارد دلاربوده است که 90 درصد ارزش کل واردات کشور را ازان خود کرد.

همچنين به گفته رييس کل سازمان توسعه تجارت طي 2 ماهه ابتداي سال سهم کالاهاي واسطه‌اي 63.5 درصد، سرمايه‌اي 15.4 درصد، مصرفي 15.3 درصد و ساير 5.8 درصد از کل واردات بوده است و بدين ترتيب واردات کالاهاي مصرفي 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاش داشته است. به بيان خسرو تاج ارزش مبادلات تجاري (صادرات کالا و ميعانات و نيز واردات 14.5 ميليارد دلار در دو ماهه اول سال بوده است و اين در حالي است که تراز تجاري کشوردر همين مدت 942 ميليون دلارمثبت شد و نسبت صادرات غير نفتي به واردات در دو ماه اول سال 1.14 بوده است. وي با اشاره به 100 قلم اول صادراتي کشور گفت: درصد تغييرات دو ماهه ابتداي سال 97 نسبت به دو ماهه ابتداي سال 96 دراکثر اقلام افزايشي بوده است.

  • برنامه‌ريزي صورت گرفته براي ارز صادراتي

به گفته رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران، درآمدهاي ارزي صادرات اين اقلام نيز به موجب بخشنامه معاون اول رئيس جمهور مشمول استفاده در چرخه اقتصادي کشور است ولي نه صرافا از طريق فروش در سامانه نيما بلکه اظهانامه صادراتي صادرکننده مي‌تواند براي اقلام خاصي که اعلام مي‌شود مورد استفاده قرار گيرد. وي ادامه داد: صادرات اين اقلام از زمان راه اندازي سامانه نظام يکپارچه مديريت ارزي که از حدود ۴۵ روز پيش راه اندازي شده است، مشمول فروش ارز به بانکها و صرافي‌هاي فعال در اين سامانه هستند. عدم فروش در سامانه نيما به منزله تخلف تلقي شده و اعمال معافيت مالياتي صادرکنندگان و ساير مشوق‌هاي صادراتي منوط به رعايت دستورالعمل مورخ دو ارديبهشت امسال است. به گفته خسروتاج؛ ارزش برآوردي صادرات اقلام مذکور که در سامانه نيما به فروش مي‌رسد حدود ۳۰ ميليارد دلار در سال جاري برآورد مي‌شود که باعث مي‌شود شفافيت بيشتري در هدايت منابع ارزي صادراتي به سمت کالاهاي اولويت دار وارداتي کشور اختصاص يابد و البته در دوره‌هاي سه ماهه ممکن است به مقدار اقلام تحت پوشش افزايش يابد به نحوي که ۸۰ درصد صادرات غيرنفتي را شامل مي‌شود.

  • مکانيزم فروش توافقي ۲۰ درصد ارز صادراتي اعلام مي‌شود

خسروتاج در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا نرخ خريد و فروش ۲۰ درصد ارز کالاهايي که مجاز به عدم ارائه ارز حاصل از صادرات به نيما نيستند، اجازه معامله با نرخ توافقي را دارند يا خير؟ گفت: اين موضوعي است که صادرکنندگان طي يکماه اخير مطرح مي‌کنند. براي اين موضوع اقلام خاصي در نظر گرفته شده است که طي روزهاي آينده اعلام خواهد شد. معاون وزير صنعت در پاسخ به سؤال ديگري درباره ارائه ۲۰ درصد ارز حاصل از صادرات غيرنفتي خارج از سامانه نيما به واردکنندگان گفت: اظهارنامه صادراتي ارزش دار مي‌شود؛ ضمن اينکه نرخ اين اظهارنامه در خريد و فروش ميان صادرکننده و واردکننده، توافقي خواهد بود. اما ملاک قيمت معامله دلار همان ۴۲۰۰تومان خواهد بود. وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه فهرست اقلامي‌که براي تأمين ارز از ۲۰ درصد درامد حاصل از صادرات که نبايد به سامانه نيما ارائه شوند، شامل چه مواردي است؟ گفت: واردکنندگان اقلام غيرضرور از جمله کالاهاي لوکس و خودرو بايد ارز را از اين محل تأمين کنند که پيشنهاد آن به دولت ارائه شده است

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس از جلسه اضطراري کميسيون براي بررسي قراردادهاي ايران خودرو و سايپا با شرکت «رنو و پژو» و بررسي تضامين اخذ شده از اين شرکت‌ها خبر داد. عبدا... رضيان در گفتگو با مهر درخصوص خروج شرکت‌هاي اروپايي از صنايع خودروسازي ايران گفت: پروژه شرکت سيتروئن در کاشان تقريباً به توليد رسيده است و دستگاه‌ها براي توليدات جديد نصب شده است؛ لذا مشخص نيست با تحريم‌هاي جديد آمريکا، اين شرکت چه سياستي را اتخاذ خواهد کرد. اين نماينده مجلس ادامه داد: توقف فعاليت‌هاي اين کارخانه موجب زيان هنگفت شرکت سيتروئن خواهد شد، البته قراردادهاي سيتروئن محکمتر از قراردادهاي پژو و رنو است و خسارت‌ها به عهده سيتروئن است. عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس اظهار داشت: شرکت رنو و پژو هنوز سرمايه‌گذاري جدي در صنعت خودروسازي ما انجام نداده‌اند، اما شرکت سيتروئن سرمايه‌گذاري کرده و آورده خود را سپرده‌گذاري کرده و تکنولوژي و تجهيزاتش را نصب کرده است و بايد خرداد ماه به توليد برسد و محصولات را وارد بازار کند.

رضيان اضافه کرد: بايد قراردادهاي پژو و رنو در کميسيون صنايع مورد بررسي قرار گيرد تا مشخص شود با توجه به سابقه قبلي شرکت رنو و پژو در بدعهدي در قبال قراردادها، چه نوع ضمانت‌هاي اجرايي از اين شرکت‌ها اخذ شده است که در صورت تخطي از قرار داد خسارت‌هاي وارده به ايران را بپردازند. وي گفت: در شرايط فعلي مي‌توانيم با کشورهايي نظير چين، فعاليت‌هاي توليدي خود را در خودروسازي ادامه دهيم تا نياز بازار تأمين شود. نگراني ما اين است که قيمت خودروها افزايش يابد و مصرف‌کنندگان دچار مشکل شوند. اين نماينده مجلس تصريح کرد: صنايع خودروسازي ما وابستگي زيادي به اين شرکت‌ها ندارد، اما ايجاد نوسان در بازار خطرناک است. رضيان در پايان خاطرنشان کرد: جلسه اضطراري کميسيون صنايع و معادن مجلس براي بررسي خروج شرکت‌هاي اروپايي از کشور و نوع قراردادهاي ايران‌خودرو و سايپا با اين شرکت‌ها و بررسي تضامين اخذ شده، احتمالاً هفته جاري برگزار خواهد شد.

از طرف ديگر نايب رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز گفت: اميدي به ادامه کار شرکت‌هاي اروپايي در ايران وجود ندارد، اين شرکت‌هاي خودروسازي خصوصي هستند و عمده سهام آنها در اختيار سرمايه‌گذاران آمريکايي است. رضا عليزاده در گفتگو با خانه ملت، درخصوص ورود کميسيون صنايع و معادن مجلس به خروج توليدکنندگان خودرو از ايران، اظهار داشت: بررسي قراردادهاي خودرويي در دستور کار کميسيون قراردارد؛ اما به دليل برگزاري انتخابات هيات رئيسه کميسيون در روز سه شنبه هفته جاري اين امکان وجود ندارد تا در اين هفته به موضوع ورود کنيم. نايب رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه اميدي به ادامه کار شرکت‌هاي اروپايي در ايران وجود ندارد، گفت: اين شرکت‌هاي خودروسازي خصوصي هستند و عمده سهام آنها در اختيار سرمايه‌گذاران آمريکايي است در اين وضعيت حتي اگر دولت‌هاي آنها دستور ادامه همکاري نيز صادر کنند عملاً آن را اجرا نمي‌کنند. اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه جزئيات قرارداد با خودروسازي‌هاي خارجي را در کميسيون صنايع و معادن بررسي مي‌کنيم تا ببينيم تضاميني در اين قراردادها وجود دارد يا خير، ادامه داد: ميزان عملياتي و قابل وصول بودن تضامين به منظور پرداخت خسارت‌ها بررسي مي‌شود

ساخت 35 واحد توليدي با سرمايه گذاري خارجي

معاون وزير و رييس سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با بيان اينکه اکنون 35 واحد توليدي با سرمايه گذاري خارجي در دست ساخت است، گفت: 28 واحد اين تعداد در داخل شهرک‌ها و نواحي صنعتي قرار دارند که سرمايه گذاري در آنها 2.8 ميليارد دلار است. به گزارش شاتا، صادق نجفي افزود: يکي از اين واحدها ، دانش بنيان و با بيش از 2 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در حال ساخت است و يک طرح بزرگ ديگر در شهرک صنعت قرچک تهران به زودي افتتاح مي‌شود که با 6 هزار ميليارد ريال مشارکت سرمايه گذاري ترکيه ظرفيت توليد 4.5 ميليون تن در سال پارچه‌هاي مبلي دارد. به گفته وي در سه سال آينده 31 هزار و 500 واحد توليدي نوسازي، بازسازي و يا به صورت دانش بنيان راه اندازي مي‌شود. نجفي يادآور شد: از 85 هزار واحد توليدي کشور حدود 92 درصد واحدهاي کوچک و متوسط هستند، براساس بررسي‌ها حدود 85 درصد صنايع در داخل و بيرون شهرک‌هاي صنعتي فعاليت توليدي دارند. رييس سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي با اشاره به وجود 9 منطقه ويژه زير نظر اين سازمان، بيان کرد: تکميل زيرساخت مناطق ويژه اقتصادي از برنامه‌هاي اين سازمان است تا بخشي از نياز کشور به صورت زنجيره‌اي در آن تأمين شود تا واحدهاي مستقر در اين مناطق قادر به تأمين مواد اوليه براي ديگر واحدهاي کشور باشد. نجفي يادآور شد: سال گذشته 10 هزار ميليارد ريال براي تأمين زيرساخت شهرک‌هاي صنعتي کشور جذب شد.


طرح تکميل زنجيره صنايع معدني اجرا مي‌شود

معاون وزارت صنعت با اشاره به وجود ظرفيت خوب معدني در مناطق مختلف، گفت: طرح تکميل زنجيره صنايع معدني سال جاري در کشور اجرا مي‌شود. به گزارش شاتا، رضا رحماني با بيان اين مطلب افزود: نقاط مختلف ايران داراي ذخاير متنوع معدني است و امسال اجراي طرح زنجيره صنايع معدني در بخش فلزات اساسي مانند فولاد، مس و تا حدودي آلومينيوم از برنامه‌هاي اساسي وزارت صنعت است. وي بيان کرد: زنجيره صنايع معدني در برخي نقاط کشور حلقه مفقوده داشت و يا دچار ناهمگوني بود، به همين دليل معاونت معدن وزارت صنعت، سازمان ايميدرو و سازمان زمين شناسي مأموريت پيدا کردند تا پيگيري کنند و نقاط ضعف و قوت زنجيره صنايع معدني را شناسايي کنند. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به اين که در اين زنجيره از اکتشاف تا محصول نهايي برنامه‌ريزي مي‌شود، تصريح کرد: کشور در حوزه معادن کوچک داراي ظرفيت مطلوبي است ولي در نقاط مختلف ذخاير به حدي است که ايجاد واحد فرآوري براي تمام معادن صرفه اقتصادي ندارد، به عنوان نمونه واحد ذوب مس داريم ولي خوراک اين صنعت که کنسانتره مس است نداريم و به همين دليل امسال حمايت جدي مي‌شود که به صورت قراردادهاي بلندمدت اين حوزه ساماندهي شود. به گفته رحماني، سال گذشته 200 هزار ميليارد ريال براي تأمين نقدينگي و سرمايه در گردش واحدهاي کوچک و متوسط هدفگذاري شد که در حدود 240 هزار ميليارد ريال پرداخت شد و يکصد هزار ميليارد ريال براي نوسازي در نظر گرفته شده بود