مجوز ساخت برج-باغها در تهران لغو شد
مجوز ساخت برج-باغها در تهران لغو شد
معاون وزير راه و شهرسازي از لغو مصوبه ساخت برج-باغها در تهران خبر داد. محمدسعيد ايزدي با بيان اينکه مصوبه کميسيون ماده 5 درباره باغات شهر تهران و لزوم حفظ زيستگاه طبيعي آنهاست، اظهار کرد: براي دره فرحزاد و منطقه کن در طرح جامع کاربري فضاي سبز، کاربري خاص در نظر گرفته شده و بايد به عنوان تنفسگاه شهري حفاظت شوند. وي با اشاره به اينکه مجوز ساختوساز اندکي در اين مناطق مطرح شده که شامل برج- باغ و باغ- ويلاست، تصريح کرد: شوراي شهر تهران مصوبه ايجاد برج-باغها را لغو کرده است. وي افزود: بايد تلاش شود ميان منافع افراد و منفعتهاي ملي تعادل برقرار شود.
اولين تأمين مالي با فاينانس داخلي کليد خورد
معاون وزير راه و شهرسازي از اجرايي شدن اولين فراخوان عموميفاينانس داخلي به مبلغ ۷۵۰ ميليارد تومان براي يک پروژه ريلي خبر داد. خيرا... خادمياظهار کرد: براي اولينبار فراخوان عموميفاينانس داخلي براي پروژههاي زيرساختي حمل و نقل در راهآهن ميانه- اردبيل اجرايي و يک بانک دولتي به عنوان فاينانسور انتخاب شد. وي افزود: استفاده از تسهيلات مالي داخلي در چارچوب آييننامه اجرايي قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات دولت صورت گرفته است. وي رقم قرارداد را 750 ميليارد تومان اعلام و گفت: پيشنهاد فاينانسور به همراه متن پيشنويس قرارداد به سازمان برنامه و بودجه و در صورت موافقت سازمان با سود پيشنهادي، اين طرح عملياتي ميشود.
ايرباس نيز مسير بوئينگ را طي ميکند
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه ايرباس نيز مسيري مشابه بوئينگ طي کرده، گفت: با توجه به اينکه لغو قرارداد با ايران از سوي بوئينگ صورت گرفته جبران خسارت نيز بايد از سوي اين شرکت صورت بگيرد. سيداحسن علوي با اشاره به اظهارات مديرعامل شرکت بوئينگ مبني بر خسارت 20 ميليارد دلاري به دليل فسخ قرارداد با ايران، گفت: با توجه به اينکه لغو قرارداد از سوي بوئينگ صورت گرفته جبران خسارت ايران نيز بايد از سوي اين شرکت صورت بگيرد. وي با بيان اينکه طرف قرارداد بوئينگ شرکتها و ايرلاينهاي خصوصي بودهاند، افزود: همه قراردادهاي پسابرجاميمشکلاتي همچون اين قرارداد را دارند
تخفيف ۸۰ درصدي حقوق و عوارض
بندري چابهار
مديرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دريانوردي از ارائه تخفيف تا سقف ۸۰ درصدي در بخش حقوق و عوارض بندري و هزينههاي مترتب بر کشتيهاي لاينر بندر چابهار خبر داد. به گزارش تسنيم، محمدعلي اصل سعيديپور با اشاره به تخفيفهاي بندري با هدف توسعه سواحل مُکران با مشارکت هند، اظهار کرد: استراتژي سازمان بنادر اين است که به غير از ارسال محمولههاي ترانزيتي به افغانستان، ازبکستان و ساير کشورهاي اين مسير، استانهاي شرقي کشور را هم در رساندن کالا از طريق زميني و دريايي با کمترين هزينه حمايت کند. وي افزود: با هدف تشويق سرمايهگذاران پيشنهاد شده با توجه به نوع سرمايه گذاري تا 90 درصد اجاره بهاء به حداقل برسد، ضمن اينکه تا سقف 80 درصد در بخش حقوق و عوارض بندري و هزينههاي مترتب بر کشتيهاي لاينر در بندر چابهار تخفيف داده شود. وي گفت: تخفيف در هزينه THC کالاهاي کانتينري تا سقف 90 درصد و يدک کشي و لايروبي تا سقف 60 درصد تخفيف از مهمترين مشوقهاي سازمان بنادر جهت رونق تجارت در بندر اقيانوسي چابهار است.
خانه متري 5/1 ميليون گران شد
از ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ تا ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ قيمت خانه در تهران متري يک ميليون و ۴۵۰ هزار تومان افزايش يافته است. به گزارش ايسنا، ميانگين قيمت مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ متري ۴ ميليون و ۵۳۰ هزار تومان بود که اين رقم در ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ به متري ۵ ميليون و ۹۸۰ هزار تومان رسيده و در اين شرايط قدرت خريد مسکن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عموميحدود ۲۵ درصد کاهش يافته است. از سوي ديگر، نقش برخي دفاتر مشاوران املاک به عنوان عامل ثانويه در رشد قيمتها طي شش ماه اخير محسوس بوده است.
کاهش ۱۲ درصدي ترافيک جادهها
براساس اطلاعات ۲۲۱۷ دستگاه تردد شمار فعال در محورهاي برون شهري، کل تردد ثبتشده در شبانهروز گذشته نسبت به روز قبل ۱۲.۷ درصد کاهش نشان ميدهد، در همين مدت سهم وسايل نقليه سنگين در ترافيک راهها ۱۷.۱ درصد ثبت شد. به گزارش فارس، براساس اطلاعات دوربينهاي نظارت تصويري و سامانه هوشمند تردد شمار برخط، در حال حاضر غير از محورهاي مسدود و ممنوع ذکر شده در اين گزارش، بقيه محورهاي مواصلاتي کشور باز است و تردد در آنها به روال عادي جريان دارد. کل تردد ثبتشده در شبانهروز گذشته بر اساس آخرين اطلاعات دريافتي از 2217 دستگاه تردد شمار فعال در محورهاي برون شهري، نسبت به روز قبل 12.7 درصد کاهش نشان ميدهد؛ در همين مدت همچنين سهم وسايل نقليه سنگين در ترافيک راهها 17.1 درصد، اوج تردد بين ساعات 14 الي 15 و کمترين تردد بين ساعات 3 الي 4 صورت گرفت؛ هموطنان با آگاهي از اين موضوع ميتوانند ساعات مناسبتري را براي سفر انتخاب کنند
گروه راه و مسکن: قائم مقام مديرعامل شرکت راهآهن با بيان اينکه نگران خروج شرکتهاي خارجي از قراردادهايي که به مرحله اجرا رسيدهاند نيستيم، گفت: قطار ايران – ترکيه تا چند هفته ديگر مجدداً برقرار ميشود. به گزارش ايلنا، حسين عاشوري در نشست خبري برگزاري ششمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل ريلي، صنايع، تجهيزات و خدمات وابسته اظهار داشت: اين نمايشگاه 29 خرداد در نمايشگاه بين المللي تهران آغاز و تا يکم تيرماه ادامه خواهد داشت. در اين نمايشگاه 300 شرکت ايراني و 90 شرکت خارجي حضور خواهند داشت. وي با اشاره به افزايش استقبال شرکتهاي خارجي براي حضور در اين نمايشگاه گفت: امسال شرکتهايي از آلمان، اسپانيا، ايتاليا، چين، روسيه، ترکيه و ... حضور خواهند داشت که رشد چشمگيري نسبت به نمايشگاههاي گذشته دارند. قائم مقام مديرعامل راهآهن جمهوري اسلاميايران با بيان اينکه برگزاري اين نمايشگاه فرصت خوبي براي سازندگان داخلي است که توانمنديهاي خود را عرضه کنند، گفت: اميدواريم در اين چهار روز بخش خصوصي بتواند توانمنديهاي خود را به شرکتهاي داخلي و خارجي عرضه کند و شاهد انعقاد قراردادهايي پس از برگزاري اين نمايشگاه باشيم. عاشوري با تاکيد بر اينکه برگزاري اين نمايشگاه ميتواند فرصت خوبي براي سازندگان داخلي و خارجي در بحث شراکت و جوينت شدن با يکديگر باشد گفت: در سالهاي گذشته توانستيم زمينه ارتباطات بين توليدکنندگان داخلي و خارجي را فراهم کنيم به طوري که قرارداد توليد شش هزار واگن باري بين شرکتهاي ايراني و روسيه به شرط توليد محصول در ايران و تأمين مالي از شرکت روسيه امضا شد. وي افزود: بخشي از اين قرارداد در مرحله اجرا است و بخشي ديگر از آن باقي مانده است که مراحل اجرايي آن را ميگذرانيم. قائم مقام راهآهن گفت: براي توليد واگنهاي مسافري هم مذاکراتي با شرکتهاي خارجي انجام شده است اما هنوز به قرارداد نهايي نرسيده است که اميدواريم بعد از برگزاري اين نمايشگاه تعاملات بين شرکتهاي داخلي و خارجي افزايش يابد. قطعاً راهاهن زمينه افزايش توليد داخل را براي شرکتهاي بخش خصوصي و همکاري آنها با شرکتهاي خارجي را فراهم ميکند. عاشوري با اشاره به مصوبه اخير براي حضور راهآهن در حمل و نقل بار اظهار داشت: بحث اصلاح ساختار شرکت راهآهن جمهوري اسلاميايران است که در اين رابطه از يک مشاور خارجي استفاده ميکنيم و يکي از موارد پيشنهادي اين شرکت در بررسيها استفاده از توانمندي راهآهن در حوزه باري است. وي افزود: اين موضوع چيز جديدي نيست و راهآهن کالاهاي دولتي را با نرخ حمايتي حمل ميکند و طبق مصوبات در بخش حمل تجهيزات نظاميسرويسهايي بايد ارائه شود که در بررسي اصلاح ساختار به اين نکته اشاره شده که راهآهن بايد توان و پتانسيل در حمل بار را حفظ کند. قائم مقام راهآهن جمهوري اسلاميايران با اشاره به ساير ابعاد اصلاح ساختار شرکت راهآهن گفت: بحث مهمتري که در بحث اصلاح ساختار شرکت وجود دارد موضوع ايجاد رگولاتوري است که بايد يک سيستم رگولاتوري خارج از راهآهن ايجاد کنيم تا براي مسائل بخش خصوصي خارج از مجموعه راه آهن تصميمگيري شود. عاشوري افزود: از ديگر موضوعات اصلاح ساختار شرکت راهآهن بحث درآمد هزينهاي شدن بخشهاي مختلف است اينکه اين بخشها بتوانند صفر تا صد عمليات خود را پاسخگو باشند. وي ادامه داد: از ديگر موضوعات ايجاد ساختار راهآهن حومهاي و قطار سريعالسير است که طي احکام برنامه ششم توسعه بايد شرکت قطارهاي حومهاي تشکيل شود که اقدام به اين امر کردهايم و امسال اين شرکت ايجاد ميشود اما در بخش قطارهاي سريعالسير هنوز ساختار نداريم. وي با تاکيد بر اينکه راهآهن به دنبال رقابت با بخش خصوصي نيست گفت: هدف راهآهن توسعه و رفع نگرانيهاي سرمايهگذاران است و بخش خصوصي نبايد راهآهن را رقيب خود بداند. عاشوري در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه پس از خروج آمريکا از برجام و احتمال برگشت تحريمها برخي از شرکتها از قرارداد با طرفها ايراني خارج شدهاند آيا اين تهديد براي قراردادهايي که با راهآهن به امضا رسيده وجود دارد گفت: تحريم موضوع جديدي نيست و تجربه قرار گرفتن در شرايط تحريم را داشتيم. وي تاکيد کرد: قطعاً شرکتهاي طرف قرارداد که قرارداد با آنها به مرحله اجرا رسيده متعهد به ادامه همکاري هستند اما در برخي از بخشها قراردادها هنوز به مرحله اجرا نرسيده و در مرحله توافق قرار دارند. اين شرکتها براي ادامه همکاري با ايران در حال تصميمگيري هستند. وي افزود: برخي از شرکتهاي بزرگتر هم نگرانيهاي شديدتري دارند که اين شرکتها در حال مذاکره با دولتهاي خود هستند که منتظر اعلام نظر نهايي آنها هستيم. عاشوري تاکيد کرد: قطعاً درباره قراردادهايي که به مرحله اجرا رسيده و عملياتي شدهاند نگران خروج شرکتها نيستيم.
قائم مقام راهآهن با بيان اينکه در دوره تحريمها هم متوقف نشديم ادامه د اد: يکي از حوزههايي که متأثر از تحريم است بحث ترانزيت است که در سال 92 که در دوران تحريم قرار داشتيم کمترين ميزان ترانزيت را تجربه کرديم اما در سال 93 که هنوز تحريمها ادامه داشت رشد 100 درصدي در اين حوزه را به دست آورديم. وي ادامه داد: در دو ماهه اول امسال هم ترانزيت رشد 70 درصدي داشت بنابراين نشان ميدهد که تحريم نميتواند ما را از رشد متوقف کند. عاشوري با بيان اينکه يکي ديگر از نگراني صاحبان بار بحث مسائل گمرکي بود، گفت: با برطرف سازي مسائل گمرکي و برطرف سازي مشکلات نقل و انتقالات پول بخش ديگري از مشکلات ترانزيت حل شد. وي با تاکيد بر اينکه تحريم آسيبهايي را به ما وارد خواهد کرد اما نميتواند مانع رشد شود، گفت: نگران قرارگيري در دوران تحريم نيستيم. وي با اشاره به توانمندي شرکتهاي داخلي در بحث توليد و تجهيزات ريلي گفت: در حال حاضر شرکتهاي داخلي توانايي تأمين 80 درصد تجهيزات واگنهاي باري را در داخل کشور دارند همچنين سهم شرکتهاي داخلي از تأمين تجهيزات و قطعات واگنهاي مسافري 50 درصد است و لوکوموتيو هم از ساخت داخل سهم 40 درصدي را دارد البته در بخش تأمين زيرساختها مانند توليد تراورس توانمندي صد در صدي داريم.
قائم مقام راهآهن با بيان اينکه در حال حاضر سهم ريل از جابجايي مسافر 12 درصد است که بايد اين رقم به 20 درصد برسد گفت: يکي از سياستهاي مهم ما توصيه حمل و نقل حومهاي هم در بخش خطوط و هم در بخش ناوگان است. عاشوري همچنين از برقراري قطار ايران - ترکيه تا چند هفته ديگر خبر داد و گفت: اخيراً به دليل ناامنيهاي کشور ترکيه از قطارهاي وان و آنکار متوقف شده بود اما با مذاکراتي که انجام شده به زودي قطار ايران – وان راهاندازي ميشود و پس از بازسازيهاي مورد نياز در بخش خطوط ريلي، قطار ايران به مقاصد آنکارا و استانبول هم راهاندازي ميشود
در روزهاي اخير تعدادي از سايتها و شبکههاي اجتماعي فيلمهايي را منتشر کردهاند مبني بر اينکه همچنان اعتراضات کاميونداران ادامه دارد. موضوعي که معاون حمل و نقل سازمان راهداري آن را تکذيب ميکند. داريوش اماني در گفتگو با ايسنا اعلام کرد: پس از مذاکرات موفقي که ميان نمايندگان وزارت راه و شهرسازي و نمايندگان اصناف و کاميونداران سراسر کشور انجام شد، خوشبختانه اعتراضات به طور کامل پايان يافت و وضعيت تردد رانندگان در جادههاي کشور کاملاً عادي است. به گفته وي، حضور رانندگان در عرصههاي حساس کشور همواره کمک حال جامعه بوده و قطعاً آنها پس از دريافت نيازها و احتياجاتشان کار خود را مانند گذشته با قدرت ادامه ميدهند. معاون سازمان راهداري درباره فيلمهاي منتشر شده در اتوبان بابايي تهران مبني بر اعتراض رانندههاي کاميون توضيح داد: اين موضوع ربطي به مسائل گذشته ندارد و اختلاف نظري است که بعضي از رانندگان در فضاي درونشهري با شهرداري تهران پيدا کردهاند. از اين رو سازمان راهداري و وزارت راه و شهرسازي در اين موضوع وارد نشده و مسئله آنها بايد با مديريت شهر تهران مطرح شود.
رئيس سازمان راهداري گفت: با پيگيري کارگروه بررسي مشکلات کاميونداران و رسيدگي به مطالبات آنها، اعتراضات رانندگان کاميون به طور کامل به پايان رسيده و جابه جايي بار آغاز شده است. عبدالهاشم حسن نيا در گفتگو با مهر درباره پايان اعتراضات رانندگان کاميون گفت: پيرو جلساتي که نمايندگان تشکلهاي کاميون داران با وزراي راه و شهرسازي و تعاون، کار و رفاه اجتماعي داشتند، اتمام اعتراضات را به همکاران و ديگر رانندگان ابلاغ کردند با اين حال همچنان در برخي استانها تعدادي از رانندگان به برخي موضوعات به خصوص هزينه حمل بار اعتراض داشتند که با توجه به اجراي برخي خواستههاي آنها از سوي سازمان راهداري و مشاهده ايجاد تغييرات در نرخ حمل بار از سوي رانندگان معترض نسبت به کاميونداراني که اقدام به جابه جايي بار ميکردند، همين تعداد رانندگاني هم که همچنان به اعتراضات ادامه داده بودند، دست از اعتراض کشيدند و فعاليت حمل و نقل بار را از سر گرفتند. وي ادامه داد: کارگروه بررسي مشکلات رانندگان کاميون تشکيل شده و در حال اجراي خواستهها و مطالبات کاميونداران است و بخش زيادي از روندهاي اجرايي آن به خصوص حوزههاي مرتبط با وزارت راه انجام شده و آن دسته از مطالبات رانندگاني که با حوزههاي خارج از وزارت راه يا ساير دستگاهها مانند کميسيونهاي اجتماعي و عمران مجلس مرتبط است، رايزنيها انجام شده و دست اندرکاران اين بخشها قول مساعد براي رفع آنها دادهاند. رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي با بيان اينکه در کارگروه بررسي مشکلات، ۹ نفر از نمايندگان رانندگان معترض حضور دارند و در حال پيگيري ساير اشکالات هستند، گفت: بخش مهمياز مشکلات مربوط به شکايت رانندگان از شرکتهاي حمل و نقل است که به نظر رانندگان، در حوزه دريافت بار از صاحب کالا و واگذاري آن به راننده شفافيتي وجود ندارد؛ سازمان راهداري در حال بررسي اين موارد است
معاون مديرکل دفتر توسعه مهندسي وزارت راه و شهرسازي گفت: آييننامه کنترل ساختمان با هدف شفافيتبخشي، ايجاد تمرکز در مسئوليت کنترل ساختمان و کاهش امضا فروشي تدوين شده است. به گزارش تسنيم، مهرداد فر، معاون مديرکل دفتر توسعه مهندسي وزارت راه و شهرسازي در برنامه تيتر امشب گفت: آييننامه کنترل ساختمان با هدف شفافيتبخشي و ايجاد تمرکز در مسووليت کنترل ساختمان، کاهش تعارضات و کاهش صوريکاري (معروف به امضافروشي) در ارائه خدمات مهندسي و اصلاح وظايف سازمان نظام مهندسي از انجام امور اجرايي و مالي در ساختوساز تدوين شده است. مهرداد فر گفت: کيفيت ساختمان اکنون اوضاع خوبي ندارد. در وضعيت موجود تعيين امنيت ساختمان سخت است. وي افزود: براساس شيونامه جديد بازرس و ناظر ساختمان مستقل از هم هستند و اين ميتواند به امنيت ساخت و ساز کمک کند. مهردادفر با تاکيد بر اينکه بايد کمک کنيم اين آيين نامه کنترل ساختمان درست انجام شود، گفت: در اين طرح بازرسان و ناظران مسئوليت دارند و اگر مشکلي پيش آمد بايد جوابگو باشند. معاون مديرکل دفتر توسعه مهندسي وزارت راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه خدمات و نظارت صوري به هيچ عنوان قابل پذيرش نيست، گفت: بيشتر مواقع مالک در حال ساخت است و مهندس ناظر در ابتدا و پايان پروژه براي سرکشي حضور پيدا ميکند. اين نظارت صوري به درد امنيت ساختمان نميخورد. مهردادفر گفت: روش کنترلي ساختمان در کشور درست انجام نميشود. محصولي که به بيرون ميآيد؛ کيفيت خوبي ندارد. وي با بيان اينکه کنترل طراحي نقص دارد، افزود: در مواردي ديده شده که طراح در رده کنترلي پايه سه، طراحي پايه يک را به عهده گرفته است.
معاون مديرکل دفتر توسعه مهندسي وزارت راه و شهرسازي افزود: مجريان با صلاحيت و بدون صلاحيت بصورت صوري نبايد عمل کنند. وي براي بهبود کيفت ساختمانها خواستار راه حل مناسبي براي مهندسي ساز شدن ساختمانهاي مسکوني شد. مهرداد فر افزود: با آسيب شناسي گذشته و بر اساس مطالعات داخلي و خارجي، طرح آيين نامه کنترل ساختمان ارائه شده است و با انجام اين طرح خيلي از مشکلات ساختماني برطرف ميشود