سفير جديد ايران در چين شروع بکار کرد
عبدالناصر همتي سفير جديد جمهوري اسلامي‌ايران در چين روز پنجشنبه با تقديم رونوشت استوارنامه خود به وزارت امور خارجه چين، فعاليت خود را به صورت رسمي‌آغاز کرد.
به گزارش ايرنا همتي که داراي مدرک دکتري اقتصاد و عضو هيات علمي‌دانشگاه تهران است ابتداي تيرماه امسال بنا به پيشنهاد وزير امور خارجه و تاييد رئيس جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان سفير جديد جمهوري اسلامي‌ايران در چين منصوب شد. همتي بعد از آغاز فعاليت رسمي‌خود با توجه به سابقه اش در فعاليت‌هاي اقتصادي ابراز اميدواري کرد در دوره ماموريتش به عنوان سفير جمهوري اسلامي‌ايران بتواند «گام مثبتي در توسعه روابط دوستانه دو کشور» بردارد.





بايد اعلام "جنگ اقتصادي" شود
نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي اين موضوع را پيشنهاد دادم که بايد اعلام جنگ اقتصادي شود؛ آمريکا هرروز عليه ايران برنامه‌ريزي مي‌کند تا اقتصاد ما را زمين‌گير کند.
مسعود پزشکيان در گفت‌‌وگو با تسنيم ادامه داد: مشکلي که در کشور ما در حوزه کنترل بازار ارز وجود دارد اين است که قيمت‌گذاري ارز را آزاد گذاشته بوديم. وي با تأکيد بر اينکه بايد با کساني که مشکلات مالي براي سيستم مالي و ارزي کشور ايجاد مي‌کنند، برخورد قاطع شود، اذعان کرد: کسي که مي‌تواند 30، 40 هزار عدد سکه را بخرد و قيمت‌ها را تغيير دهد، متخلف است و بايد با او قاطعانه برخورد شود.






خواسته‌هاي ايران در بسته‌ اروپايي جاي بگيرد
يک عضو هيات رييسه کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس، گفت: اينکه کشورهاي عضو برجام مي‌گويند ما مي‌خواهيم در برجام بمانيم، نشان دهنده اراده اروپا براي زير بار نرفتن فشار آمريکا است. انتخاب اروپا براي اينکه شريک تجاري خود را کنار بزند و سمت ايران بيايد يک اتفاق تاريخي است که کار سنگيني براي اروپاست. پروانه مافي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به بيانيه نشست 1+4، بيان کرد: آقاي ظريف و آقاي رييس‌جمهور نسبت به بسته ارائه شده ديدگاه خوبي نداشتند. محتواي بسته بايد بتواند هم ايران را راضي کند و هم اروپايي‌ها را که گويا اکنون بيشتر مورد رضايت اروپايي‌ها است، مگر اينکه تغييراتي در آن ايجاد شود و اصلاحاتي انجام گيرد
از سوي سخنگوي دستگاه ديپلماسي بيان شد؛
سخنگوي وزارت امور خارجه در واکنش به بيانيه نشست سران کشورهاي عضو ناتو که در بندي از آن به موضوعاتي مرتبط با کشورمان اشاره شده است، گفت: ما اتهامات تکراري اين بيانيه درباره ايران را همچون گذشته رد و محکوم مي‌کنيم. به گزارش ايسنا، بهرام قاسمي‌افزود: تحولات و مباحث اين نشست را دقيقا رصد کرديم؛ بويژه رفتارها و فشارهاي آمريکا بر اعضاي اين پيمان را ديديم. متاسفانه به رغم آن که بيشترين هزينه‌هاي ناتو صرف امنيت ايالات متحده آمريکا مي‌شود، اين کشور طلبکارانه و با ايجاد فشار سعي در تحميل نظرات و سياست‌هاي خود نسبت به ديگر ملت‌ها، بخصوص کشورهاي اروپايي دارد. وي ادامه داد : جاي بسي شگفتي و تامل دارد که برخي همچنان در تکرار اتهامات واهي و بي اساس نسبت به سياست‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران اصرار بيهوده مي‌ورزند. قاسمي‌با اشاره به اينکه آژانس بين المللي انرژي اتمي‌به عنوان تنها مرجع تخصصي بين المللي همواره تمامي‌فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي‌ايران را مورد تاييد قرار داده است، افزود: کشورهاي عضو ناتو که بدون شک از گزارشات مکرر و مستمر آژانس نسبت به اقدامات و پايبندي ايران به تعهدات خود آگاهي کامل دارند به جاي خشنود کردن مقامات آمريکايي، ابتدا بايد نگران عدم پايبندي و خروج غير قانوني و يک جانبه يک عضو خود نسبت به تعهدات بين المللي در موضوعات مختلف، از جمله برجام مي‌بودند و به جاي قلب واقعيت‌هاي روشن و بديهي، سياست‌هاي يک جانبه گرايانه و خطرناک اين کشور را مورد شماتت قرار مي‌دادند اما ظاهرا باز در اين برهه از زمان برخي اعضاي ناتو جاي آمريکا و ايران را که همواره به تعهدات بين المللي خود متعهد و سياست‌هاي هوشمندانه آن در جهت حفظ صلح و امنيت بين المللي است را بصورت سفارشي تغيير داده اند. اين ديپلمات ارشد ايراني در ادامه تصريح کرد: ابراز نگراني کشورهاي عضو ناتو از برنامه موشکي ايران کاملا بي اساس و بي مورد است. برنامه موشکي جمهوري اسلامي‌ايران نه تنها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ نيست، بلکه کاملا متعارف و دفاعي است و ايران نيز همچون تمام کشورهاي مستقل جهان حق برخورداري از تمامي‌برنامه‌هاي متعارف نظامي‌- دفاعي براي دفاع از منافع، مردم و کيان کشور خود را داراست و قطعا اينگونه ابراز نگراني‌هاي بي مورد تاثيري بر سياست جمهوري اسلامي‌ايران در حفظ، توسعه و تقويت توان و برنامه دفاعي موشکي نخواهد داشت. سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص نقش جمهوري اسلامي‌در منطقه نيز گفت: جمهوري اسلامي‌ايران همواره خواستار همکاري و گفت و گوي درون منطقه‌اي با همسايگان خود بوده و به آن اعتقاد و باور دارد و از هيچ فرصتي براي ورود به اين گفتگوها با همسايگان خود در هر شکلي دريغ نکرده و نمي‌کند. ايران معتقد است هيچکدام از بحران‌هاي منطقه‌اي راه حل نظامي‌نداشته و ندارد. قاسمي‌در پايان گفت: جمهوري اسلامي‌ايران بيش و پيش از اينکه برخي کشورهاي عضو ناتو اقدام به راه اندازي ائتلاف‌هاي بعضا نمايشي و بي اثر، براي مبارزه با تروريسم کنند و در حاليکه تروريست‌ها گروه گروه از برخي از همين کشورها روانه خاورميانه بودند، در اين مقطع حساس تاريخي با درايت و تلاشي بي امان به مبارزه با تروريست‌هاي پرورشي و صادراتي پرداخت و در نهايت نيز نقش موثري در پايان حاکميت سرزميني گروههاي خطرناک تروريستي همچون داعش در منطقه ايفا کرد.
عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌گفت: همه تصميم‌گيري‌ها به جز موارد نظامي‌و امنيتي بايد به اطلاع عموم مردم برسد. به گزارش ايسنا، محمود صادقي در همايش «قانون‌گرايي و حقوق شهروندي» با بيان اينکه براي تحقق حقوق شهروندي بايد مسير بلندمدتي را پيش‌بيني کنيم، اظهار کرد: هم در پيشينه باستاني (منشور کوروش) و هم در پيشينه ديني‌مان (قرآن کريم) توجهات خوبي به حقوق شهروندي شده است ولي اگر انتظار داشته باشيم که در مدت زمان کوتاه به اهداف بلند برسيم، دچار دلسردي مي‌شويم؛ درواقع شهروند کسي است که عضو جامعه‌اي به نام شهر باشد و البته «شهر» لزوما به معناي مصطلح امروزي نيست، با اين وجود هر فرد در برابر دولت از حق و حقوقي برخوردار است. وي ادامه داد: اينگونه نيست که دولت و حاکميت به صورت يک سويه حکمراني بکند و مردم مجبور به تبعيت باشند. بلکه بايد رابطه دو سويه وجود داشته باشد و آحاد مردم از حقوقي از جمله حق انتخاب در برابر حکومت برخوردار باشند. حکومت نيز در برابر مردم تکاليفي دارد و امام علي (ع) حق بين حاکميت و مردم را به صورت جاده دو طرفه مي‌داند. صادقي افزود: از بعد تاريخي در دوره معاصر، نهضت مشروطيت، نهضت حقوق شهروندي بوده است و بر اساس نام مشروطيت، قدرت حکومت و شاه بايد مشروط و محدود به قانون باشد؛ در واقع بايد حقوق مردم و دولت مشخص باشد و تکاليف هر دو طرف در چارچوب آن تعيين شده باشد. بر همين مبنا، اولين قانون اساسي کشور در نهضت مشروطه تدوين و در اين قانون براي اولين‌بار ساختار حاکميت تعريف شد.
ولایتی ضمن ابلاغ پیام مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور به پوتین، خبر داد؛
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل و فرستاده ويژه رييس جمهوري پيام حضرت آيت الله خامنه‌اي و حسن روحاني را به ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه تسليم کرد.
به گزارش ايرنا ، علي اکبر ولايتي پنجشنبه گذشته در اقامتگاه رييس جمهوري روسيه در منطقه «نوو آگاريووا» در شمال غربي مسکو با ولاديمير پوتين ديدار و گفت و گو کرد.
گسترش روابط تهران و مسکو
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل و فرستاده ويژه رييس جمهوري به مسکو پس از ديدار با رئيس جمهوري روسيه اعلام کرد: روابط دو کشور مستحکم تر شده و در آينده نيز بيش از پيش گسترش مي‌يابد.
وي افزود: اين ملاقات حدود دو ساعت طول کشيد که بسيار سازنده، صميمانه و روشن بود و در مورد همه موضوعات مورد علاقه دو کشور صحبت کرديم.
افزايش روابط نفتي ايران و روسيه تا سقف 50 ميليارد دلار
ولايتي در ادامه همچنين به مذاکرات خود با پوتين درباره همکاري‌هاي ايران و روسيه در حوزه نفت اشاره و خاطرنشان کرد: روابط در عرصه نفتي مي‌تواند تا 50 ميليارد دلار افزايش يابد. مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل گفت: اظهارات رئيس جمهوري روسيه حاکي از اين بود که روابط نفتي دو کشور مي‌تواند تا سقف 50 ميليارد دلار برسد. ولايتي افزود: روسيه آماده است تا اين رقم را در بخش نفتي ايران سرمايه گذاري کند که در صورت تحقق آن خروج برخي از شرکت‌هاي نفتي از کشور جبران خواهد شد.
ولايتي همچنين با اشاره به اظهارات پوتين خاطرنشان کرد: در چهار ماه نخست سال جاري حجم مبادلات تجاري دو کشور 36 درصد افزايش يافته است.
وي در ادامه تصريح کرد: در عرصه‌هاي نفت وگاز، انرژي هسته اي، ارتباط راه آهن و راهگذر چابهار- سن پترزبورگ هم گفت وگوهايي داشتيم.
همکاري با روسيه در عرصه راه آهن گسترش مي‌يابد
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در ادامه مصاحبه اظهار کرد: مقدمات طرح راه آهن گرمسار-اينچه برون چند روز پيش آغاز شد و پوتين اعلام کرد که سرمايه گذاري ادامه خواهد داشت.
ولايتي درباره راهگذر چابهار- سن پترزبورگ نيز گفت که اين طرح اهميت فراواني دارد و در هزينه انتقال محمولات از طريق آن 40 درصد صرفه جويي خواهد شد.
همکاري‌هاي منطقه‌اي ايران و روسيه
فرستاده رئيس جمهوري خاطرنشان کرد که رئيس جمهوري روسيه بر تداوم همکاري‌هاي منطقه‌اي اين کشور با ايران نيز تاکيد داشت.
ولايتي با بيان اينکه پوتين ادامه حمايت دو کشور از حکومت قانوني سوريه و عراق را مهم خواند، افزود: رئيس جمهوري روسيه موافق ادامه همکاري‌هاي تهران و مسکو در اين عرصه در زمينه‌هاي سياسي و نظامي‌است. مشاور مقام معظم رهبري سپس به مذاکرات سوري آستانه اشاره و خاطرنشان کرد: ايران، روسيه و ترکيه براي ادامه مذاکرات آستانه براي حل مساله سوريه آماده هستند. وي اضافه کرد: بزودي اجلاس آستانه برگزار مي‌شود و سران روسيه، ايران و ترکيه نيز در تهران ديدار خواهند کرد. ولايتي خاطرنشان کرد که رئيس جمهوري روسيه تحريم‌هاي آمريکا در مورد ايران را غيرقابل قبول خواند.
وي ادامه داد: رئيس جمهوري روسيه تحريم‌هايي را که کشورها وضع مي‌کنند و خارج از چارچوب شوراي امنيت اعمال مي‌شود، غيرقانوني مي‌داند. ولايتي افزود: پوتين در پرونده برجام حق را متعلق به ايران مي‌داند و تاکيد کرد که در کنار جمهوري اسلامي‌است و همچنين قرار شد گفت وگوها بين دو طرف در اين زمينه ادامه داشته باشد. مشاور مقام معظم رهبري در پايان نيز ديدار با آلکساندر نوواک وزير انرژي روسيه و سخنراني در نشست باشگاه سياسي والداي در مسکو را از ديگر برنامه‌هاي خود اعلام کرد.
با مجوز آمريکا به سوريه نيامديم که با درخواست آن خارج شويم
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنيک، علي‌اکبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري، که در حال حاضر در روسيه به سر مي‌برد، در سخنراني خود در انديشکده والداي در مسکو گفت نيرو‌هاي ايراني با مجوز آمريکا به سوريه نيامده‌اند که با درخواست اين کشور آن را ترک کنند. وي تصريح کرد: نيروهاي ايراني در سوريه باقي خواهند ماند، زيرا بر خلاف ائتلاف تحت رهبري آمريکا، حضور آن‌ها در اين کشور مشروع است.
در صورت خروج ايران از سوريه، تروريست‌ها باز خواهند گشت
مشاور مقام معظم رهبري در بخشي ديگر از اظهاراتش با اشاره به برجام گفت: ايران بايد از منافع اقتصادي برجام بهره‌مند شود؛ در غير اين صورت دليلي براي باقي ماندن در اين توافق وجود ندارد. ولايتي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اينکه آيا امکان گفتگوي ايران با آمريکا وجود دارد، گفت: ما نمي‌خواهيم با آمريکا مذاکره کنيم. ايران هيچ تمايلي به مذاکره با آمريکا ندارد. وقتي آمريکا غيرقابل اعتماد است ما چرا بايد با آن‌ها مذاکره کنيم؟ وزير خارجه پيشين ايران در بخش ديگري از اظهاراتش در انديشکده والداي روسيه با اشاره به فشارهاي آمريکا به مشتريان نفت ايران براي صرف‌نظر کردن از خريد نفت از کشورمان گفت: ما حتي تحت تحريم نيز به فروش نفت خود ادامه خواهيم داد. اگر ايران نتواند نفت خود را از خليج فارس صادر کند، هيچ کشور ديگري هم نمي‌تواند.
اسناد لازم براي گسترش روابط ايران و روسيه فراهم است
سفير کشورمان در مسکو با بيان اينکه اسناد و پايه‌هاي لازم براي گسترش روابط ايران و روسيه فراهم است، گفت: حجم مبادلات رشد و گسترش داشته، اما به نقطه ايده‌آل نرسيده‌ايم، اميدواريم که با حضور بخش‌هاي دولتي و خصوصي به نقطه ايده‌آل برسيم. به گزارش ايسنا، مهدي سنايي پس از ديدار فرستاده ويژه کشورمان به مسکو در خصوص سطح روابط ايران و روسيه گفت: روابط ايران و روسيه در سطوح عالي دولتي و رسمي‌بسيار خوب بوده و رايزني‌ها در همه بخش‌ها برقرار است و اسناد و پايه‌هاي لازم براي گسترش روابط دو کشور فراهم شده است.
واکنش سخنگوي کرملين به اظهارات ولايتي
سخنگوي رياست جمهوري روسيه در واکنش به اظهارات مشاور مقام معظم رهبري در رابطه با قرارداد نفت و گاز با روسيه گفت: نمي‌توانم آنرا تاييد کنم. به گزارش ايسنا به نقل از اسپوتنيک عربي، دميتري پسکوف، سخنگوي رياست جمهوري روسيه در واکنش به اظهارات علي اکبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل مبني بر آمادگي ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه براي سرمايه گذاري در ايران در زمينه انرژي گفت: نمي‌توانم اين مساله را تاييد کنم و نمي‌توانم به جزئيات بيشتري در اين رابطه بپردازم.
لاريجاني انتخاب رئيس مجلس
ملي ترکيه را تبريک گفت
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با صدور پيامي‌انتخاب بين علي ييلدريم به عنوان رئيس مجلس ملي ترکيه را تبريک گفت.
به گزارش فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با صدور پيامي‌انتخاب بين علي ييلدريم را به عنوان رئيس مجلس ملي جمهوري ترکيه تبريک گفت. در بخشي از متن پيام به شرح زير است: «با کمال خرسندي از اعتماد مجلس ملي ترکيه در انتخاب جنابعالي به عنوان رئيس مجلس ملي کشور دوست و برادر جمهوري ترکيه مطلع شدم.بدين مناسبت مايلم صميمانه‌ترين تبريکات و تهنيت‌هاي خود را ابراز نمايم».
تذکر رهبر انقلاب به وزير اطلاعات بابت اظهاراتش درباره مفسدان اقتصادي
حجت‌الاسلام محمود علوي در پي اظهارات اخير خود درباره عدم برخورد با مفسدان اقتصادي تذکر گرفت. به گزارش خبرگزاري فارس، در پي اظهارات اخير منتشر شده از سوي حجت‌الاسلام سيدمحمود علوي وزير اطلاعات مبني بر اينکه نبايد با مفسدان اقتصادي با تندي برخورد کرد، برخي شنيده‌ها حاکي است رهبر معظم انقلاب به وزير اطلاعات هشدار داده‌اند که اين بيانات به «ضرر وزارت اطلاعات» و نيز به «ضرر اقتصاد ملي» است. اين خبر حاکي است حجت‌الاسلام والمسلمين محمود علوي وزير اطلاعات 16 تيرماه در جلسه شوراي اداري استان لرستان در سخنان خود گفته بود که نبايد با متخلفان برخورد قهرآميز(تند) شود بلکه بايد با توجيه و راهنمايي از انحراف آنها جلوگيري کرد.
اروپایی‌ها در مبادلات مالی
یورو را جایگزین دلار کنند
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که تیم مذاکره‌کننده در ادامه مذاکرات در برجام باید موضوع جایگزینی یورو و یا سایر ارزها به جای دلار در مبادلات مالی را مدنظر قرار دهد. مسعود گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به صحبت وزیر خارجه روسیه مبنی بر توافق سه کشور اروپایی عضو برجام برای استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار، گفت: اروپایی‌ها باید در بسته پیشنهادیشان مشخصا تعیین کنند که می‌خواهند مبادلات مالی بر چه اساسی پیش رود و اینکه چقدر می‌توانند نفت ما را بخرند، همچنین در ادامه راه نقل و انتقالات مالی بر اساس چه مکانیزم و با چه ارزی انجام می‌شود. وی افزود: اروپایی‌ها باید مکانیزم نقل و انتقال پول و نحوه مبادلات بانکی را تعیین کنند، چون ما در دوران برجام هم مشکلی از حیث انتقال پول داشتیم که با وجود گشایش‌هایی باز هم مشکل وجود داشت، مشکلی که در پسابرجام بیشتر هم می‌شود.
ادعای ترامپ در مورد دستیابی به
توافق با ایران
دونالد ترامپ ادعا کرد، ایران بالاخره برای مذاکره و دستیابی به یک توافق با او تماس خواهد گرفت و این توافق صورت خواهد گرفت. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ دونالد ترامپ در نشست ناتو ضمن رد نکردن افزایش تنش میان ایران و آمریکا ادعا کرد: ایران با احترام بیشتری نسبت به گذشته با آمریکا رفتار می کند. آنها مشکلات زیادی دارند و اقتصادشان در حال فروپاشی است.
او همچنین مدعی شد: بالاخره یک روز به من زنگ می‌زنند و می‌گویند بیا توافق کنیم و ما هم توافق می‌کنیم. به گزارش ایسنا، تحلیلگران همواره نسبت به عدم شناخت آمریکا از ایران و فرهنگ ایرانی هشدار داده‌اند و این موضوع را موجب به وجود آمدن محاسبات اشتباهی در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران دانسته‌اند.