لزوم دخالت حداقلي دولت در بازار ثانويه
يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس تشکيل بازار ثانويه ارز را موجب ثبات نسبي نرخ ارز عنوان کرد و گفت که بهتر است دولت دخالت خود را به حداقل برساند و صرفا به سياست گذاري و نظارت دراين زمينه بسنده کند.
رحيم زارع به ايسنا، اظهار کرد: همين که بازار ثانويه ارز از سوي دولت به رسميت شناخته شده در چند روز اخير تا حدي موثر بوده است. حتي اگر رسما اين بازار شکل نمي‌گرفت به دليل نيازهاي موجود به شکل غيررسمي‌تشکيل مي‌شد، اما حالا که به رسميت شناخته شده امکان کنترل و نظارت بر آن و همچنين سنجش ميزان ارز مبادله شده و هدايت آن به سمت توليد وجود دارد.





نبود سياست ثابت در پيش فروش سکه
عضو کميسيون برنامه، بودجه مجلس مي‌گويد که پيش فروش سکه تاثيري بر کاهش قيمت‌ها ندارد چرا که بانک مرکزي سياست ثابت براي مديريت بازار ندارد.
به گزارش خانه ملت، محمد حسيني ، اظهار داشت: بانک مرکزي براي جمع آوري نقدينگي، پيش فروش سکه را در سياست‌هاي خود در نظر گرفت و اينکه چه کساني به چه نحوي بتوانند اين سکه‌ها را خريداري کنند طبق قرار بانک مرکزي انجام شد. وي ادامه داد: بنابراين از آنجايي که بانک مرکزي پول پيش فروش سکه را دريافت کرده بود بايد اين روزها سکه‌ها را به خريداران تحويل دهد، به همين جهت اين روزها شاهد تحويل سکه‌ها هستيم.




برخی از عدم شفافيت نفع مي‌برند
عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: اگر مسئولان از عدم شفافيت ذي نفع باشند زير بار شفافيت و اطلاع رساني ارزي در کشور نمي‌روند.
به گزارش خانه ملت، عزت ا... يوسفيان ملا ، با اشاره به مصوبه شوراي عالي پول و اعتبار اظهار داشت: اين شورا در نظر گرفته است که ارز به کالاهاي اساسي و استراتژيک اختصاص پيدا کند و اعلام شود هر کس چه ميزان ارز و براي چه کاري دريافت کرده است.
وي ادامه داد: بايد از ابتدا چنين رويه در پيش گرفته مي‌شود و مشخص مي‌شد هر فرد از يک دلار يا هزار دلار را براي چه کاري دريافت کرده است .
 
بسته‌هاي امنيت غذايي
طرحي براي مقابله با تحريم‌ها
معاون اقتصادي وزارت اقتصاد با اشاره به در دست تدوين بودن طرح بسته‌هاي امينت غذايي براي شهروندان، ميزان پوشش اين بسته‌ها را وابسته به شدت تحريم‌هاي پيش رو توصيف کرد.
به گزارش ايسنا، ميرشجاعيان، گفت: دولت در حال تکميل اين طرح است که در صورت نهايي شدن جزئيات آن اعلام مي‌شود. ابعاد و جزئيات اين طرح بستگي به شدت تحريم‌هاي آمريکايي و اثرات آن دارد که متناسب با آن تغيير پيدا مي‌کند. وي با تاکيد بر اينکه در دولت حمايت از اقشار ضعيف مطرح است ادامه داد: بخشي از آن را کميته امداد و بهزيستي در قانون بودجه سال جديد مکلف شده‌اند سه برابر مستمري بيشتري به مددجويان خود بدهند. همچنين يک نظام حمايتي در دستور کار است تا امنيت غذايي آنها تامين شود. ميرشجاعيان با بيان اينکه ميزان گستردگي اين طرح متغير است اظهار کرد: اگر بتوانيم مسيرهاي تنفسي را براي اقتصاد کشور باز نگه داريم شايد کمتر مجبور باشيم در اين طرح پوشش همگاني داشته باشيم. اما اگر شدت اثرگذاري تحريم‌ها بالا باشد ما به سمت پوشش همگاني اين بسته‌ها خواهيم رفت.
دستور استفاده از نخبگان در وزارتخانه‌ها دیر اما خوب؛
گروه اقتصاد کلان: تأکيد حسن روحاني، رئيس‌جمهوري مبني بر تشکيل اتاق فکر با حضور نخبگان کشوري؛ نشان از نداشتن يک استراتژي مدون اقتصادي در اقتصاد و همچنين رسيدن دولت دوازدهم به اين نتيجه رسيده راه نجات اقتصاد، گفت‌وگوي نخبگان براي رسيدن به يک خروجي منسجم اقتصادي براي بستن راه‌هاي نفوذ فرصت طلبانه است. موضوعي که هرچند ديرهنگام از سوي رئيس‌جمهوري مطرح‌شده است؛ اما به باور کارشناسان اقتصادي تنها راه نجات اقتصاد از چالش‌هايش همين است؛ يعني گرد هم آوردن همه سلايق با استفاده از حضور نخبگان دور يک ميز و تعيين يک استراتژي مشخص و منسجم حاصل از يک گفت‌وگوي مشترک چندصدايي.
فرصتي بهينه براي نجات اقتصاد
مسئله‌اي که کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که همه اجزاي ساختار قدرت و گروه‌هاي اجتماعي درباره اينکه شرايط کشور به لحاظ اقتصادي در وضعيت قرمز قرار دارد و بسيار پرمخاطره است، باهم موافق بوده و اين‌يک فرصت تاريخي براي حل مشکلات اقتصادي است. در دولت‌هاي نهم و دهم به دليل اينکه اقتصاد رانتي شکاف فزاينده‌اي ميان دولت و نخبگان و عامه مردم ايجاد کرده بود، آن دولت‌ها شرايط بحراني اقتصاد را تکذيب مي‌کردند. به همين دليل است که امروز مي‌توان گفت، کشور در يک موقعيت استثنايي قرار دارد و دولت دوازدهم و در رأس آن رئيس‌جمهور مي‌خواهد از اين فرصت به‌صورت بهينه استفاده کند.
ناکارآمدي برنامه‌هاي اقتصادي
مسئله‌اي که بسياري از کارشناسان اقتصادي بارها بر آن تأکيد کرده بودند. به باور آن‌ها ريشه مشکلات اقتصادي ناشي از تصميمات يک‌سويه، جزيره‌اي و تک‌صدايي که منجر به ناکارآمدي برنامه‌هاي اقتصادي شده است. نظام تصميم‌گيري ما يک نظام مبتني بر عمل کار‌شناسي نيست. بنابراين هياهو و جوسازي خيلي زود نتيجه مي‌دهد و عامه مردم در ايران غير سازمان‌يافته هستند. ازاين‌رو اعلام تشکيل اتاق فکر مي‌تواند پاياني بر اين موضوع باشد.
به قول حسين راغفر،کارشناس اقتصادي، اتفاقي که افتاده است اين است که اقتصاد ما روي سرش ايستاده است به‌جاي اينکه روي پايش ايستاده باشد. اين اقتصاد آنجايي که بايد سرمايه‌گذاري کند، نکرده است و آنجاست که ما مي‌توانيم شغل ايجاد کنيم و متوجه مي‌شويم که ذهنيت سياست‌گذارها در ايران چه بوده است و منابع مملکت را کجا برده‌اند و جايي سرمايه‌گذاري کردند که توانايي خلق شغل ندارد
تک‌روي اقتصادي نشان داده است که هيچ‌گاه نمي‌تواند اقتصاد پر چالش ايران را نجات دهد، به همين خاطر هست که منتقدان بر نقش جمع‌گرايي و حضور همه سلايق اقتصادي تأکيد دارند. مسئله‌اي که در فرهنگ ايراني ناديده گرفته مي‌شود و همين نگاه خرد جمعي را به حاشيه برده است.
هيچ‌کس يد مسيحايي ندارد
آن‌طور که حسن سبحاني، کارشناس اقتصادي گفته است: ديگر زمان تصميم‌گيري‌هاي يک‌سويه سپري‌شده است. تفکر مشارکتي و خرد جمعي امروزه از ارکان موفقيت هر جامعه و دولت‌هاست. ازاين‌رو اگر قرار باشد راهکاري اتفاق بيفتد بايد علاوه بر استفاده از خرد جمعي، به راهکارهاي ميان‌مدت و بلندمدت بي انديشند. هيچ‌کس يد مسيحايي ندارد که خودش تک‌وتنها مشکلات را حل کند.
او که با تجارت گفت‌وگو کرده است به به تاريخ رجوع مي‌کند و سياست‌هاي «تعديل ساختاري» که در دولت پنجم توسط نوکلاسيک‌ها پايه‌گذاري شده بود را به چالش مي‌کشد.
راهکاري کوتا مدت مولد چالش جديد
به همين خاطر است که بعضي وقت‌ها شرايط کشور به‌جايي مي‌رسد که راهکارهاي اصولي ديگر در کوتاه‌مدت اتفاق نمي‌افتد و اگر هم راهکارهاي خيلي کوتاه‌مدت اتخاذ بشود مشکل را حل نخواهد کرد فقط مشکل را از يک زمين به زمين ديگري ارجاع مي‌دهد. به‌عنوان‌مثال افزايش قيمت دلار اتفاق مي‌افتد و دولت راهکاري که اتخاذ مي‌کند. به‌ظاهر مقداري از فشار موجود در اين بخش که دچار التهاب شده کاهش مي‌يابد؛ اما خود اين براي چند ماه آينده مولد مشکلات جديدتري هست. حتي در زمينه اطلاع‌رساني نيز ارگان‌ها هر يک بر اساس نگاه خود عمل مي‌کنند و اعتنايي به اطلاع‌رساني‌هاي يکديگر ندارند و نکته جالب آنکه در تعارض هستند.
بلند مدت به اقتصاد
به همين دليل است که کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که دوران تک‌صدايي و تعرض ميان دولت و نخبگان بايد پايان بگيرد. به گفته سبحاني، دولت بايد از تلاش براي خود را ناجي اقتصاد در همه بخش‌هاي آن معرفي کند بپرهيزد. دولت بايد يک نگاه بلندمدت به اقتصاد داشته باشد حتي اگر در دوره خودش اين موضوع رخ ندهد و آماده شود که هزينه‌هاي اين موضوع را نيز بدهد.
دولت سوپرمن نيست
بي‌شک، حسن روحاني، رئيس‌جمهوري نيز به اين نتيجه رسيده که دوران اينکه دولت خود به‌تنهايي بتواند سوپرمن اقتصاد شود، به پايان رسيده، لذا به همين دليل است ، بر لزوم تشکيل اتاق فکر تأکيد کرده است.
گفت‌وگوي مشترک
حسن خوش‌چهره کارشناس اقتصادي نيز دراين‌باره گفته است: اقتصاد ايران مجموعه‌اي از برنامه‌هاي هماهنگ نشده اقتصادي است که همواره اين روند اجراشده است. به عبارتي اقتصاد ايران يک اقتصاد مختلط بوده و هست. يعني اينکه در اقتصاد ايران بخش‌هاي خصوصي و دولتي وجود دارند و مکانيسم بازار و مداخلات دولتي نيز در اين اقتصاد در جريان است. لذا اين اقتصاد را نمي‌توان تنها به يک نگاه تئوريک اقتصادي منتسب کرد و به آن برچسب تفکر سوسياليستي يا تفکر بازار يا نگاه‌هاي مبتني بر توصيه‌هاي جهاني زد.
لذا دولت بايد فضايي را فراهم کند که پيش‌ازاين دولت‌هاي ديگر نتوانسته‌اند انجام بدهند و آن‌هم گفت‌وگوي مشترک که مديريت کلان اقتصادي کشور در آن به بحث گذاشته شود. عقبه فکري به‌نقد عالمانه کشيده مي‌شود. اين امر موجب مي‌شود که تصميمي‌که براي اقتصاد گرفته مي‌شود ديگر بر اساس سلايق، ايده و تفکرهاي نگاه خاصي نيست.
از بين رفتن برخوردهاي فرصت طلبانه
در کل ساختار اقتصادي کشور، منافع عامه مردم و منافع توليدکنندگان همواره ناديده گرفته‌شده و در سطح ساختاري قدرت در ربع قرن اخير همه‌چيز را در خدمت ترويج سوداگري، رانت جويي، رباخواري، دلالي و واردات قرارگرفته است، لذا ازاين‌رو تشکيل اتاق فکر از نيازهاي ضروري کشور است. به عبارتي رئيس‌جمهوري به اين نتيجه رسيده راه‌حل عبور از بحران موجود اقتصاد تشکيل اتاق فکر و گفت‌وگوي نخبگان براي تدوين يک نقشه راه اقتصادي است.
به همين دليل است که فرشاد مؤمني، اقتصاددان دراين‌باره پيشتر گفته است: در چنين شرايطي راه اصولي اين است که دولت دوازدهم به‌جاي اينکه عملکرد انفعالي داشته باشد، بستري براي گفت‌و‌گوي ملي درباره مسائل حياتي ايجاد کند. چون گفت‌و‌گو‌هاي ملي به‌صورت شفاف صورت مي‌گيرند امکان برخورد فرصت‌طلبانه و بهره‌برداري‌هاي ضد توليد و ضد توسعه‌اي نيز در چنين شرايطي به حداقل مي‌رسد.
ايجاد حسن ملي
به نظر مي‌رسد که با اعلام تشکيل اتاق فکر توسط رئيس‌جمهور، وفاق ايجادشده و يک حس ملي نيز ايجادشده است. حالا متخصصان علوم سياسي، جامعه‌شناسي، اقتصاد سياسي بايد در اين زمينه مشارکت داشته باشند. به عقيده فرشاد مؤمني، کارشناس اقتصادي، راحت‌تر بگويم اينکه ما بايد يک حس ملي شبيه حسي داشته باشيم که در آزادسازي خرمشهر شاهد آن بوديم بنابراين اجزاي ساختار قدرت بايد اين مقوله را مدنظر قرار دهد.
در صورت وصول مطالبات؛
آمادگي مپنا براي ساخت ۵۰۰۰ مگاوات نيروگاه برق
مديرعامل مپنا گفت: اين آمادگي توسط شرکت مپنا وجود دارد که تا سال آينده ۵۰۰۰ مگاوات نيروگاه جديد را وارد مدار کند، اما شرط اين مساله اين است که بتوانيم مطالبات خودمان را بگيريم و از همان محل نيروگاه بسازيم. به گزارش ايسنا، عباس علي‌آبادي در جمع خبرنگاران با بيان اينکه مشکل خاموشي‌ها به راحتي قابل حل است و تا سال آينده برطرف مي‌شود، اظهار کرد: نيروگاه بادي و خورشيدي قابليت‌هاي بسيار خوبي دارند، اما اولويت ما توسعه بخش بخار نيروگاهي است چرا که علاوه بر ارزان‌تر بودن صد در صد ساخت داخل بوده و اشتغالزايي را نيز زياد مي‌کند و مي‌توانيم بدون مصرف سوخت برق توليد کنيم. وي از فرصت ويژه ايران براي بهره مندي از تبديل ۲۰ هزار مگاوات نيروگاه به سيکل ترکيبي در کشورهاي همسايه خبر داد و افزود: بزرگترين کار و مزيت ايران در صنعت برق مي‌تواند صادرات برق باشد. در کشورهاي همسايه ۲۰ هزار مگاوات برق از گازوئيل و ذغال سنگ توليد مي‌شود که ما مي‌توانيم آن‌ها را به نيروگاه گازي تبديل کنيم. مدير عامل مپنا با اشاره به پتانسيل‌هاي ايران در حوزه صنعت برق اظهار کرد:ما توانايي صادرات برق را داريم که بايد از اين پتانسيل استفاده کنيم و مبادلات خود را افزايش دهيم چرا که اين عمل هم اقدام بشردوستانه و هم اقدامي‌ملي است که درآمد هم براي ما خواهد داشت. علي آبادي ادامه داد: نبايد اجازه دهيم اين ظرفيت و بازار آن به دست ديگر کشورها بيفتد چرا که ما امتيازات ويژه جغرافيايي داريم که بايد از آن استفاده کنيم. ما در سراسر کشور خط لوله گاز داريم که مي‌توانيم با قيمت مناسب تبديل به برق کرده و صادرات داشته باشيم. وي با بيان اينکه صادرات به کشورهاي همسايه به ويژه عراق، پاکستان، افغانستان، ترکيه بايد جزو استراتژي‌هاي وزارت نيرو باشد، خاطرنشان کرد:در حال حاضر وضعيت احداث نيروگاه و پروژه رميله در عراق به خوبي در حال انجام و فاز اول آن در شرف اتمام است. مدير عامل مپنا با بيان اينکه تاکنون ريالي از منابع صندوق توسعه ملي براي اين صادرات استراتژيک استفاده نکرده‌ايم، عنوان کرد: اين پروژه نزديک ۲۰۰۰ ميليارد دلار صادرات براي ۳۰۰۰ مگاوات نيروگاه است که در بصره ايجاد و گاز آن نيز از ايران تامين مي‌شود که البته اميدواريم صندوق توسعه ملي کمک کند که بخش‌هاي بعدي تکميل شود. وي با تاکيد به اين مساله که احداث نيروگاه در خارج از کشور علاوه بر اشتغال‌زايي درآمد خوبي را نصيب کشور کرده و منافعي را نيز براي کشورهاي همسايه به دنبال دارد، تصريح کرد:در حال حاضر کشور نيازمند وحدت است بايد انتقادات سازنده باشد و به دولت کمک کنيم که بتوانيم از بحران عبور کنيم. مدير عامل مپنا با بيان اينکه از جمله اقدامات اساسي صنعت برق تبديل واحدهاي گازي به سيکل ترکيبي براي افزايش راندمان، کاهش مصرف سوخت، کمک به حفظ محيط زيست و بهبود زندگي مردم است که سال‌ها پيش تبديل به قانون شده است، خاطر نشان کرد: مپنا در جهت تصويب اين قانون تلاش کرده و داوطلب شده که آن را اجرا کند. علي آبادي با بيان اينکه بر اساس آن قانون شرکت‌هايي که داراي نيروگاه بودند اگر تبديل به سيکل ترکيبي مي‌شدند از محل ناشي از صرفه جويي در مصرف سوخت سرمايه‌گذاري آنها از سوي دولت جبران مي‌شدند، بيان کرد:توليد برق در ايران عمدتا از نيروگاه‌هاي حرارتي انجام مي‌شود و با توجه به اينکه بعضي از نيروگاه‌هاي ما فرسوده هستند و آنهايي نيز که جديد هستند سيکل ساده هستند راندمان حدود ۳۴ درصد دارند که مجموعا راندمان نيروگاه‌هاي سيکل ساده و بخاري را در نظر بگيريم به ۳۰ درصد مي‌رسد.




5 استان کشور در خط بحران آب هستند
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: پنج استان کشور در خط بحران کمبود منابع آب قرار دارند که کاهش بارندگی آنها به 70 تا 80 درصد رسیده است.
محمد حاج رسولیها در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: در کشور میزان بارش در سال آبی جاری به 167میلیمتر رسیده که نسبت به متوسط درازمدت 30 درصد کمتر بوده است.
وی به شرایط خاص امسال و پراکنش بسیار متفاوت جغرافیای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در پنج استان کشور وضعیت بحرانی را از نظر ذخایر منابع آب داریم که کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خوزستان از جمله آنها هستند.
مشاور وزیر نیرو گفت: در این استان‌ها کاهش بارندگی‌ها 70 تا 80 درصد نسبت به متوسط دراز مدت بوده به طوری که ورودی آب به سدها در کشور نیز 34 درصد کمتر شده است.
حاج رسولیها ورودی آب به سدها را در سال آبی جاری در کشور 25 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب دانست و افزود: این عدد پائین حکایت از کاهش بارندگی‌ها در 9 ماهه سال آبی جاری را دارد.
وی تصریح کرد: به رغم این شرایط ما با یک مدیریت سعی داریم تا با اولویت تامین آب شرب را از این سدها به گونه‌ای به پیش بریم تا مشکلات و نارسائی‌ها به حداقل برسد.




 
افزایش انرژی تجدیدپذیر اتحادیه اروپا تا ۲۰۳۰
به گزارش تاسیسات نیوز، اتحادیه اروپا در حال افزایش مقدار انرژی مصرفی خود از منابع تجدید پذیر است که به عنوان یک پیروزی دشوار برای استفاده از انرژی پاک تلقی می شود.
وزرای انرژی این اتحادیه توافق کردند که هدف گذاری برای میزان انرژی تجدید پذیر ۳۲ درصد باشد، در حالی هدف قبلی ۲۷ درصد بوده است اما نا امیدی از برخی کشورها و شرکت ها برای سهم بلندپروازانه در این حرکت بوجود آمده است.
شورای اتحادیه اروپا به مدت ۱۸ ماه مذاکراتی را در دستور کار قرار داد که به عنوان یک توافق متعادل شده خوب از سوی صنعت انرژی های تجدید پذیر و جامعه تجاری برای خدمات انرژی اروپا مورد استقبال قرار گرفت. این مذاکرات هدف بریتانیا را به ۳۰ درصد کاهش داد که پایین تر از ۳۲ درصد کشور فرانسه و ۳۵ درصد در دولت های جدید در اسپانیا و ایتالیا است. دولت های جدید در این دو کشور در کشمکش برای توافق در مورد آن هستند.
میگل آریاس کانیته، کمیساریای اقلیم اتحادیه اروپا گفت: هدف گذاری جدید به ما کمک خواهد کرد که به اهداف خود در توافق پاریس دست پیدا کنیم و امکان ایجاد شغل های جدید بیشتر، قبض های برق با مبلغ کمتر برای مصرف کننده و واردات انرژی کمتر بوجود خواهد آمد.
این توافق شامل برنامه ریزی هایی برای یک بازنگری در سال ۲۰۲۳ است که هدف، از مقدار کنونی نیز بیشتر شود. حدود ۱۷ درصد مصرف انرژی اتحادیه اروپا از منابع تجدید پذیر است در حالی که این مقدار برای بریتانیا تقریبا ۹ درصد می باشد
سرمقاله
اصغر نعمتی
مدیرمسئول
a.nemati@ut.ac.ir


يکي از مشکلات راهبردي کشور شکل‌گيري بحران‌هايي هست که اگر دورانديشي و تدبير در ميان بود وقوع آنها کنترل مي‌شد. به عبارتي کشور فاقد دورانديشي و تدبير در موضوعات کلان به ويژه در بخش اقتصادي است. به طور کلي ما از يک نوع تأخير در تصميم‌گيري رنج مي‌بريم و تمايلي به تصميم‌گيري مشارکتي و کار گروهي نداريم. با تغيير مديران، سياست‌هاي اقتصادي نيز به طور کامل تغيير مي‌کنند؛ برنامه‌هايي که در دولت‌هاي مختلف به مثابه پاندولي بين اقتصاد آزاد ومتمرکز در نوسان است. يک دولت سهميه‌بندي و يارانه را در اولويت قرار مي‌دهد و دولتي ديگر به بخش خصوصي ميدان مي‌دهد. اين در حالي است که در مديريت به ويژه در اداره کشور ضمن بهره‌گيري از دانش بايد از الگوهاي جهاني موفق و نزديک به مقتضيات جامعه بهره گرفت. در همه دنيا مديران باسابقه؛ صاحب‌نظران مجرب‌دانشگاهي و کارآفرينان مولد بدون لحاظ گرايش‌هاي آنها به عنوان سرمايه‌هاي فکري مديران اجرايي را پشتيباني مي‌کنند. از اين روست که با تغيير مديريت‌ها استراتژي‌ها تغيير نکرده؛ جامعه نيز دچار آشفتگي در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي نمي‌شود. در دانش مديريت تصميم‌گيري مشارکتي همواره کارآمدتر از تصميمات فردي است و کارگروهي اثربخشي و کارآيي بيشتري در پي دارد. ضمن اينکه به کاهش رانت کمک مي‌‌رساند. تصميمي‌که اخيرا حسن روحاني؛ رئيس جمهور مبني بر تشکيل اتاق فکر با حضور نخبگان داد، مي‌بايست در ابتداي دولت که به زيور تدبير و اميد آراسته است صورت مي‌گرفت و اين همه تأخير جايز نبود، چرا که اين جريان فکري همواره منتقد سياست‌هاي تک‌صدايي و فردمحور دولت‌هاي نهم و دهم بود.. هنوز خاطره نامه هشدارآميز 52 اقتصاددان به احمدي‌نژاد که به آن اعتنايي نشد و البته نمونه‌اي از اين نوع تک‌محوري‌ها بود از ذهن‌ها زدوده نشده است. بنابراين اعلام تشکيل اتاق فکر از سوي رئيس جمهور حتي با تأخير در گام اول نشانه اميدبخشي براي بهره‌گيري از خردجمعي در حل معضلات اقتصادي و تعيين يک نقشه راه آن‌طور که مقام معظم رهبري تأکيد داشته و دارند هست. بي‌ترديد همان‌طور که گفته شد تشکيل اتاق‌هاي فکر موجب وحدت رويه و ثبات اقتصادي شده و در بلندمدت مانع از ايجاد نابساماني و آشفتگي در سطح جامعه مي‌شود. ضمن اينکه اگر در گزينش افراد اين اتاق‌ها سوگيري‌هاي سياسي سايه نيندازد، منتقدان نيز با مشارکت در تصميم‌سازي‌ها از مخالف به موافق تغيير رويه مي‌دهند و با هم‌گرايي و هم‌افزايي فضاي رسانه‌اي کشور نيز شاهد موج انتقادها عليه دولت‌ها نخواهد شد. اميد است که وزرا و برنامه‌ريزان توصيه رئيس جمهوري را که مبتني بر منطق و عقلانيت و حکمت بوده جدي گرفته و با توجه به شرايط سخت کنوني که کشور نيازمند وفاق ملي است؛ هر چه سريع‌تر عملياتي کنند. باشد که اين رويه سنگ بناي سبک مديريتي شود که جهان توسعه يافته نيز آن را تجربه کرده و از ثمرات آن نيز برخوردار شده است.