تأثير ممنوعيت واردات خودرو در بازار
عضو کميسيون انرژي مجلس درخصوص منع واردات خودرو و تأثير آن بر بازار خودرو گفت: ممنوعيت واردات خودرو قطعاً موجب افزايش قيمت خودروها خواهد شد و به طور کلي اين قبيل تصميمات موقتي و فصلي و ناگهاني به اقتصاد و صنعت کشور علي الخصوص صنعت خودرو صدمه مي‌زند. هدايت ا... خادمي‌با اشاره به اينکه ممکن است رانتي پشت اين تصميم وجود داشته، خاطرنشان کرد: روند ثبت سفارش، توقف واردات و افزايش تعرفه‌ها نشان مي‌دهد که سيستم رانتي بسيار قوي در حوزه واردات خودرو وجود دارد که تحت بهانه‌هاي مختلف شرايطي را فراهم مي‌کنند تا سرمايه کشور در جيب عده‌اي خاص قرار گيرد.




خودرو ۲۰۰ميليوني ۶۰۰ميليون فروخته شد
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، گفت: بايد با برخي از متخلفان بازار خودرو به عنوان مخل نظام اقتصادي با اشد مجازات برخورد شود، حکم مخلين نظام اقتصادي اعدام است. نادر قاضي‌پور درخصوص اختلالات به وجود آمده در بازار خودرو و اختلاف قيمت برخي محصولات از کارخانه تا بازار، اظهار داشت: در اختلالات به وجود آمده در بازار خودرو ميلياردها تومان پول به جيب برخي افراد رفت که بايد از حلقوم آنها بيرون کشيده شود. وي گفت: بايد به مشتري در خردادماه خودرو با قيمت 200و 12ميليون تومان تحويل داده مي‌شد که اين اتفاق صورت نگرفت و همان محصول با قيمت 600ميليون تومان به بازاريان داده شد.



شرايط براي افزايش قيمت نان مناسب نيست
عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي مجلس، گفت: اگر نان را وزن کنيم هر کيلو 2500 تومان براي مصرف کننده هزينه دارد و افزايش قيمت در شرايط کنوني به صلاح کشور نيست. علي اکبري درخصوص اتخاذ سياست مناسب در زمينه توليد نان در کشور، گفت: در حال حاضر قيمت هر کيلو نان براي مصرف کننده 2500 تومان تمام مي‌شود در حالي که گندم با قيمت هر کيلو 1200 تومان خريداري و آرد آن با قيمت 650 تومان به خبازان رسمي‌و 900 تومان به آزادپزان عرضه مي‌شود. وي گفت: اگر توليدکنندگان نان در کيفيت تلاش خود را انجام دهند و ارزش افزوده را در آنجا نشان دهند بهتر است.
انجام مطالعات تکميلي هفت محدوده معدني در کردستان
رئيس هيات عامل شرکت ايميدرو توجه به توسعه کردستان را از اولويت‌هاي دولت برشمرد. به گزارش شاتا؛ مهدي کرباسيان با بيان اينکه استان کردستان از استان‌هاي غني در حوزه معادن است گفت: از اين معادن بايد در جهت توسعه و آباداني استان بهره برد که هدف دولت نيز ايجاد توسعه است و در اين راه قدم‌هاي مهمي‌نيز برداشته است. وي با بيان اينکه هزار و ۱۲۰ کيلومتر از پهنه بيجار مورد مطالعات اکتشافي قرار گرفته است گفت: هفت محدوه معدني شامل سه محدوده سنگ آهن و چهار محدوده طلا و ساير پلي متال‌ها کشف شده است که در حال انجام مطالعات تکميلي آنها هستيم. کرباسيان به وجود محدوديت‌هاي مالي کشور نيز اشاره کرد و افزود: عليرغم همه محدوديت‌ها طرح گندله‌سازي در بيجار که تکميل کننده زنجيره فولاد است با سرمايه‌گذاري ۳۰۰ ميليارد تومان طي دو ماه آينده آغاز خواهد شد. وي ايجاد زنجيره فولاد را جزو خواسته‌هاي مردم دانست و گفت: شرکت فولاد کردستان تشکيل شده است که زنجيره فولاد در استان را تکميل خواهد کرد.
توليد ۴ سواري متوقف شد
خرداد ماه امسال توليد چهار مدل خودروي سواري متوقف شد. به گزارش ايسنا، در اين مدت توليد جک J۵ با کاهش ۱۰۰ درصدي همراه بوده و از ۸۵۵ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش يافت. توليد ام‌وي‌ام ۱۱۰S نيز متوقف شده و از يک دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسيد. خرداد ماه امسال توليد ليفان X۵۰ نيز ۱۰۰ درصد کاهش يافته و از ۱۵۰ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر کاهش يافت. توليد آسا B۵۰ نيز متوقف شده و از يک دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر رسيد.
آغاز بکار هفتمين نمايشگاه بين‌المللي آسانسور
و صنايع وابسته
هفتمين نمايشگاه بين‌المللي آسانسور، پله برقي، بالابرها، نقاله‌ها و صنايع و تجهيزات وابسته که در نوع خود بزرگترين نمايشگاه و رويداد صنعت آسانسور در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود، با حضور مقامات وزارت صنعت و مشارکت شرکت‌هاي مختلف داخلي و خارجي در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران گشايش يافت. به گزارش روابط عمومي‌نمايشگاه بين المللي تهران؛ در اين نمايشگاه بيش از 210 شرکت داخلي و خارجي انواع محصولات خود را به نمايش گذاشتند. از اين تعداد مشارکت کننده، تعداد 140 شرکت داخلي و 70 شرکت ديگر هم خارجي و از کشورهاي آلمان، ايتاليا، تايوان، ترکيه، ژاپن، چين، سوئيس، کرواسي و کره جنوبي هستند. نمايشگاه صنعت آسانسور با هدف معرفي پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي اين صنعت بالاخص با رويکرد صادراتي و همچنين ايجاد تعامل هرچه بيشتر في ما بين صنعتگران آسانسور با فعالين بخش ساختمان و کمک به ارتقاء و افزايش سطح خدمات و رفاه در صنعت ساختمان و صنايع ديگر برپا شده است.
تجليل از جوانترين بانوي صنعتگر استان تهران
به منظور ارج نهادن به تلاشهاي قابل تقدير فعالان عرصه صنعت و معدن در همايش روز صنعت و معدن استان تهران از ۳۷ تن صنعتگر و معدنکار نمونه استان تجليل شد. در اين‌ همايش که با حضور استاندار تهران و معاون وزير صنعت، ‌معدن و تجارت برگزار شد از آرزو حاجي آقازاده به عنوان جوانترين بانوي کار آفرين استان تهران تجليل و تنديس نقره‌اي صنعت و‌معدن به وي اهدا گرديد. آرزو حاجي آقازاده در حاشيه اين‌مراسم در جمع خبرنگاران؛ خود را عضوي از جمعيت بزرگ بانوان توانمند ايراني مي‌داند و که در صورت هموار شدن راه حضور آن‌ها در عرصه صنعت مي‌توانند نقش موثري در پوياي اقتصاد کشور داشته باشند. وي پرهيز از تعريف مشاغل خاص براي بانوان و ايجاد خودباوري در آن‌ها را يکي از اصلي‌ترين دلايل پيشرفت جوامع صنعتي دنيا عنوان کرد. حاجي آقازاده خواستار شناسايي زنان فعال در عرصه توليد شد و گفت: رسيدن به يک کشور توسعه يافته و ترسيم آينده روشن براي آن در صورتي محقق خواهد شد که جمعيت بزرگ زنان کشور را در آن شريک کنيم. اين بانوي کارآفرين از پيشنهاد تشکيل انجمن بانوان کارآفرين استان تهران به معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور خبر داد و افزود: تشکيل اين انجمن مي‌تواند به حضور بانوان متخصص در بخش‌هاي‌مختلف توليدي و ايجاد اشتغال براي آنها کمک کند.
يک چهارم نياز ارزي قطعه سازان تامين شده است
دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه سازان گفت: فعالان اين صنعت به 2 ميليارد دلار ارز براي وارد کردن قطعات، مواد اوليه، لوازم يدکي و ماشين آلات نياز دارند اما تاکنون نزديک به يک چهارم اين مبلغ تامين شده است. آرش محبي نژاد در گفتگو با ايرنا افزود: تامين ارز 4200 توماني براي قطعه سازان هنوز در وضعيت سردرگمي‌است. به گفته وي، بخشي از ارز مورد نياز قطعه سازان بايد صرف خريد مواد اوليه و همچنين قطعات يدکي و ماشين آلات شود اما تاکنون ارز وعده داده شده گروه يک به آنها تخصيص نيافته و همين مساله قطعه سازان را با مشکل مواجه کرده است. اين مقام صنفي ادامه داد: همچنين آنچه از ارز گروه 2 با معرفي به سامانه نيما بايد دريافت شود و قطعه سازان زيادي در نوبت و صف طولاني بوده و هنوز نتوانسته‌اند آن را دريافت کنند زيرا اکنون صادرکنندگاني نداريم که ارز به اندازه کافي به سامانه نيما عرضه کنند. محبي نژاد ادامه داد: وعده وزير صنعت، معدن و تجارت درخصوص پرداخت يارانه سود تسهيلات 320 هزار ميليارد ريالي بازسازي و نوسازي صنايع از ديگر اميدهاي فعالان اين صنعت هنوز ترتيب اثر داده نشده است.
وزير صنعت خبر داد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: بانک مرکزي اعلام اسامي‌کامل دريافت‌کنندگان ارز دولتي را آنقدر به تعويق انداخت تا در نهايت دادستاني به ماجرا وارد شد و زمان ۴۸ ساعت‌هاي براي اين موضوع تعيين کرد. با اين حال مشخص نيست که با اين هشدار بانک مرکزي ليست را اعلام مي‌کند يا خير؟ در اين بين يکي از ابهامات اصلي اين است که آيا بانک مرکزي به خواست خود اسامي‌را کامل اعلام نمي‌کند و يا با محدوديت مواجه است؟
هفته گذشته منتظري، دادستان کل کشور گفته بود که عده‌اي آمدند ارز دولتي با مبلغ ۴۲۰۰ تومان اخذ کردند که نصف ليست آن را تحويل گرفتيم اما کامل نبود. روز سه‌شنبه و در جلسه شوراي پول و اعتبار، به رئيس بانک مرکزي گفتم ظرف ۴۸ ساعت بايد ليست را کامل تحويل دهيد. به دادستان تهران نيز سپرديم اين ليست‌ها را به درستي مورد بررسي قرار دهد. ۱۴ هزار نفر کساني هستند که ارز را با قيمت ۴۲۰۰ تومان خريداري کردند و بعد چپه کردند، بايد تنبيه شوند.
اما ماجرا از آنجا شروع شد که دولت در سياست جديد ارزي خود قيمت‌هاي بازار آزاد را کنار زد و به تمامي‌درخواست‌هاي واردات بدون هيچ اولويت‌بندي ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان داد. اما اين نرخ که در قياس با بيش از ۷۰۰۰ تومان بازار جذابيت خاص خود را داشت، درنهايت موجب سوءاستفاده برخي واردکنندگان و رانت‌هاي بزرگي شد. برخي شروع به واردات کالاهاي خارج از چارچوب قبلي خود کردند. برخي رقم ثبت سفارش را با رايزني‌هايي با فروشنده بالاتر از قيمت واقعي زدند و بخش زيادي هم کالاهايي را که با دلار ۴۲۰۰ توماني وارد کرده بودند بر اساس بهاي تمام شده با نرخ بازار آزاد فروختند و با ورود يارانه‌اي که براي ارز گرفته بودند به زيان مصرف کننده عمل کردند. درنهايت با مسايلي که در اين باره پيش آمد، مسئولان به فکر اولويت بندي کالاها براي دريافت ارز و ممنوعيت واردات بيش از ۱۵۰۰ قلم کالا افتادند.
اما در اين باره رئيس جمهور به سازمان‌هاي مربوطه که بانک مرکزي و وزارت صنعت و معدن و تجارت به طور خاص مورد توجه بودند، دستور داد تا به منظور شفاف‌سازي، موضوع ليست دريافت‌کنندگان ارز دولتي در مدت اخير را اعلام کنند تا عموم در جريان پرداختي و کساني که از اين ارز استفاده کرده‌اند، قرار گيرند. مدت کوتاهي بعد از آن بانک مرکزي ليستي را اعلام کرد که نشان دهنده حدود ۲.۵ ميليارد يورو ارز پرداختي براي واردات بود و اثري از برخي واردکنندگان از جمله خودور نبود. اين در حالي است که طبق آمار از ۲۱ فرودين‌ماه که سياست جديد ارزي به اجرا درآمد تا نهم تيرماه حدود ۲۱ ميليارد دلار ثبت سفارش شده بود که تا آن زمان حدود ۱۲ ميليارد دلار پرداخت شده بود. در اين حالت ليست اعلامي‌واردکنندگان حدود ۹ ميليارد دلار کم داشت. اين بانک درباره علت عدم انتشار کامل اسامي‌توضيح داد: ليستي که از سوي وزارت صمت تحويل گرفته را اعلام کرده است. با اين حال وزارت صمت اين موضوع را بي‌پاسخ نگذاشت و اين‌گونه اعلام کرد که ليست را به طور کامل به بانک مرکزي تحويل داده و شخص وزير صنعت و معدن و تجارت (شريعتمداري) نيز با انتشار کامل موافق است. بعد از اين جريان در فاصله‌اي کوتاه، بانک مرکزي دومين ليست را منتشر کرد که اين بار خودروسازان در آن قرار داشته و در کل حدود ۱۲۲ ميليون يورو به آن‌ها پرداخت شده بود. در اين حالت بازهم نزديک به ۹ ميليارد دلار ديگر باقي ماند که خبري از اسامي‌آن‌ها نبود. اين در حالي است که چندي پيش نيز مونسان-رئيس سازمان گردشگري- گله‌هايي در اين رابطه مطرح و اعلام کرد با وجود اينکه بارها از بانک مرکزي درخواست کرده‌ تا در مورد پرداخت ارز دولتي اطلاعات شفافي را ارائه و ليست کشورهاي مقصد را به تفکيک اعلام کند، تاکنون در اين باره اقدامي‌نکرده است.
سومين درخواست شريعتمداري از سيف
حالا در چنين شرايطي محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت از بانک مرکزي براي سومين مرتبه درخواست کرده تا ليست واردکنندگاني که با استفاده از ارز دولتي تک نرخي شده اقدام به واردات کالا به کشور کرده‌اند را منتشر کند. شريعتمداري درباره زمان اعلام اسامي‌افراد و شرکت‌هايي که ارز دولتي به آنها تخصيص يافته است اظهار کرد: وزارت صنعت و معدن متولي تخصيص ارز نيست و ما فقط براساس قانون و درخواست در سيستم ثبت سفارش، در صورتي که جزو اولويت‌هاي واردات به کشور باشد، درخواست را تأييد و به بانک مرکزي مي‌فرستيم. وي افزود: اين بانک مرکزي است که براساس منابع در اختيار، مقدار ارز تخصيصي را تعيين و به افراد و شرکت‌ها ابلاغ مي‌کند و طبيعتاً هيچ مرجعي غير از بانک مرکزي اين ليست را در اختيار ندارد تا منتشر کند؛ به همين دليل براي بار سوم به‌صورت کتبي از رييس کل بانک مرکزي خواسته‌ام تا پيرو درخواست‌هاي متعدد مردم، ليست مذکور منتشر گردد. وزير صنعت، معدن و تجارت درباره ماجراي فساد در واردات خودرو نيز خاطرنشان کرد: اين موضوع پس از گزارش به رييس جمهور در مسير خوبي در حال انجام است و من علاقه دارم زودتر به مردم گزارش بدهم و احتمالاً ظرف هفته آينده اين گزارش را ارائه خواهم داد.
بازداشت متخلف پرونده واردات غيرقانوني خودرو
وزير صنعت، معدن و تجارت از دستگيري يک نفر در ارتباط با واردات غيرقانوني خودرو خبر داد. محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در صفحه فضاي مجازي خود از دستگيري يک نفر در ارتباط با واردات غيرقانوني خودرو خبر داد و نوشته است که پيرو دستور دکتر روحاني درباره گزارش ارسال‌شده اينجانب، ناجا از دستگيري م.آ در خوزستان و اعتراف مؤثر وي از شبکه فساد خبر داده است. او يکي از افرادي است که اقداماتش در گزارش سال 96 به تعزيرات و گزارش 20 صفحه‌اي از فساد زنجيره‌اي، بالغ بر 718 دستگاه خودروي لوکس بود. در همين حال رئيس فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس از بازداشت يکي از مقامات مرتبط با ثبت سفارشهاي غير قانوني واردات خودرو در شب گذشته خبر داد. امير خجسته در گفتگو با تسنيم، با بيان اينکه يکي از مديران مرتبط با فساد واردات خودرو بازداشت شده، گفت: موضوع واردات خودرو با ثبت سفارش‌هاي جعلي در دستور کار قوه قضاييه قرار گرفته و به نظر مي‌رسد در روزهاي آتي شاهد اتفاقات جديدي در اين خصوص خواهيم بود. وي با بيان اينکه، بايد با تمام مديراني که در اين فساد بزرگ دخيل بوده‌اند برخورد شود، گفت: در ثبت سفارش‌هاي جعلي علاوه بر مديران دستگاه‌هاي اجرايي واردکنندگان خودرو نيز مشارکت داشته‌اند که اقدامات لازم براي برخورد با اين افراد نيز از سوي مراجع نظارتي مانند سازمان بازرسي کل کشور در دستور کار قرار دارد. خجسته گفت: مستندات لازم درخصوص ابهامات ترخيص خودروهاي فاقد ثبت سفارش معتبر موجود بوده و در صورت لزوم رسانه‌اي خواهد شد.
وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه در دستور کار است که قيمت مرغ افزايش پيدا کند، اعلام کرد: قيمت مرغ در ايران ارزان‌ترين قيمت را در سطح جهان است. به گزارش ايسنا، محمود حجتي اظهار کرد: مرغداران در چند سال گذشته با توجه به نوسانات مختلف، در کل وضعيت خوبي داشتند. البته اين اواخر به دليل شرايط خاص مشکلاتي را داشتند که آرام آرام در حال بهبود است. وي افزود: جوجه‌ريزي بيش از اندازه‌اي که انجام شد باعث برخي مشکلات در بين مرغداران شده است. بايد همه کمک کنند تا مشکلات برطرف شود. وزير جهاد کشاورزي با اشاره به مشکلات نقدينگي مرغداران، تصريح کرد: در سطح شهرستان کوچک مانند اردستان بايد شبکه توليد مرغ در زنجيره تعاوني يا کارآفرين قرار گيرد و سيکل توليد از ابتدا تا مغازه و فروش در غالب زنجيره باشد. يکي از مشکلات کشاورزي اين است که واسطه از توليد تا مصرف زياد است. حجتي با اشاره به اينکه افزايش قيمت مرغ در دستور کار است، گفت: همه بايد کمک کنيم که نرخ مرغ براساس قيمت تمام شده، افزايش يابد. مرغ در ايران ارزان‌ترين قيمت مرغ در سطح جهان است. وي گفت: سرانه مصرف مرغ در کشور 28 کيلوگرم استو با حمايت‌هايي که دولت انجام داده ارز نهادهاي مورد نياز طيور با ارزان‌ترين ارز خريداري مي‌شود و هيچ محدوديتي وجود ندارد.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: يکي ديگر از اهداف و برنامه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاري نوسازي ۱۱۰ هزار واحد صنعتي و توليدي در کشور است. به گزارش مهر، رضا رحماني با اشاره به اينکه وزارت صنعت، معدن و تجارت متناسب با شرايط اقتصادي کشور برنامه‌هاي اولويت دار در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: زماني که قانون بهبود فضاي کسب و کار تصويب مي‌شد متخصصان بر اين عقيده بودند که اين قانون از زمان جلوتر است ولي غافل از اينکه قانون بهبود فضاي کسب و کار مي‌تواند بسياري از مشکلات را رفع کند. قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين ارتباط نزديک صنعتگران با سياست گذاران و تصميم گيران را راهکاري براي عبور از گردنه مشکلات اقتصادي کشور عنوان کرد و افزود: هر جايي که با هم بوديم و اتحاد و انجسام خودمان را حفظ کرده‌ايم موفق شده‌ايم و اکنون نيز با حفظ اتحاد و انسجام مي‌توانيم بر تمامي‌مشکلات غلبه کنيم. رحماني بابيان اينکه در سال جاري ۱۸۴ اقدام راهبردي در ارتباط با تغيير شيوه تصميم گيري‌ها و سياست گذاري تدوين کرده‌ايم گفت: همچنين پروژه‌هاي ويژه مختلفي نيز تعريف شده که با دستور وزير صنعت، معدن و تجارت از طريق مديري اجرايي اين پروژه‌ها عملياتي مي‌شوند. رحماني گفت: امسال 110 هزار واحد صنعتي و توليدي نوسازي مي‌شوند.