دولت مثل شناور کولر عمل کند!
عزت الله ضرغامي‌ضمن انتقاد از عرضه بدون کنترل سکه و ارز، نوشت: دولت بايد مانند شناور به طور مرتب بر اين روند کنترل کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران ضرغامي‌با انتشار پستي نوشت: وظيفه دستگاههاي نظارتي هم، کنترل دقيق و دائمي‌نقاط استراتژيک اين فرآيندهاست. تجربه اين سالها نشان مي‌دهد که مجلس و قوه قضائيه، عملکردي انفعالي، ديرهنگام و بعضاً سياسي نسبت به تخلفات داشته‌اند. فساد، دولتي و حاکميتي و نهاد عمومي‌نمي‌شناسد. همين الان که با هم حرف مي‌زنيم رويه‌هاي غلط و فسادآفرين نظام اجرايي کشور در حال پر کردن جيب مفسدان اقتصادي است. جوان گرايي در اين حوزه بيداد مي‌کند! خلاقيت و نوآوري و روشهاي ميان بر و بهينه‌سازي جوانان با استعداد! بدجوري در حوزه دلالي و خوردن مال مردم بسيج شده است.اصلاح شناور، پيش کش! حداقل روزي يک بار به پشت بام سر بزنيد و شير آب را باز و بسته کنيد! نه اينکه همسايه‌ها به شما بگويند آب، پشت بام شما را برداشته.



مردم حق دارند بپرسند پولمان چه شد
الهام پاوه نژاد بازيگر سريال‌هاي تلويزيوني در گفتگو با جام جم، با اشاره به موضوع کمک‌هاي مردمي‌به زلزله زدگان کرمانشاه مي‌گويد: اين اولين باري نيست که هنرمندان وارد ميدان شده‌اند و هنگام زلزله ورزقان هم اين مشارکت اتفاق افتاده بود، اما نکته اينجاست که مردم ترجيح داده‌اند به چهره‌هاي محبوبشان کمک کنند . پاوه نژاد توضيح مي‌دهد: مردم کمکهاي خودشان را رديابي کردند و متوجه شدند که برخي از کمکهاي مردمي‌سر از بازارها و فروشگاههاي شهرهاي مختلف در آورده بودند و همين مساله باعث شد اعتماد به نهادهايي که وظيفه دارند، مي‌توانند و بايد در چنين مواقعي وارد عمل شوند و کمک کنندکمتر شود. پاوه نژاد سوال کردن درباره سرنوشت کمکهاي مردمي‌را حق هر شهروندي ميداند و معتقد است همه هنرمندان بايد پاسخگو باشند، اما او براي اين کار يک شرط قائل است. پاوه نژاد برگزاري يک مراسم محترمانه را ضرورت ميداند و فرصتي که اين چهره‌ها بتوانند در کمال احترام به تمام سوالات پاسخ بدهند و اسناد و مدارکشان را به نمايش بگذارند.





سياست‌هاي ارزي دولت شفاف نيست
مسعود دانشمند، دبير کل خانه اقتصاد و رئيس اتاق مشترک ايران و امارات گفت: اصولا يکي از دردهاي مزمن اقتصاد ايران عدم شفافيت است که در بخش‌هاي مختلف تجربه شده و همچنان ادامه دارد.دانشمند در ادامه افزود: عدم شفافيت در بخش‌هاي مختلف ارزي، ريالي، واردات، صادرات، توليد و توزيع عامل لَختي شده به صورتي که واقعا نمي‌توانيم تصميم‌گيري‌هاي بلند مدت و برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي براي فعاليت‌هاي اقتصادي و تجاري داشته باشيم.وي ضمن تاکيد براينکه اقتصاد کشورمان از عدم شفافيت رنج مي‌برد به خبرنگار ما گفت: شاهد مثال نبود شفافيت اقتصادي در سياست‌هاي ارزي اخير دولت کاملا مشهود است به اين ترتيب که وقتي سياستي تازه براي مديريت منابع ارزي و همچنين کنترل واردات اتخاذ مي‌شود بازهم شاهد مشکلات و ابهام‌هايي هستيم که عملا کل تصميم‌گيري را با چالش روبرو خواهد کرد. دبيرکل خانه اقتصاد معتقد است هيچ ايرادي نيست که امروز دولت تصميم‌گرفته به کالاهاي مختلف ارز با نرخ‌هاي متفاوتي تخصيص دهد اما توقع و انتظار بخش خصوصي اين است که اين سياست‌گذاري داراي شفافيت کامل باشد.






پيرزن گدايي که پس از مرگ ميليونر از آب در آمد
پس از مرگ يک پيرزن در خودرويي کنار خيابان افرادي که جنازه او را پيدا کردند به موضوعي عجيب پي بردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،پيرزن گداي 52 ساله به نام فاطمه عثمان در خودرويي کنار يکي از خيابان‌هاي بيروت زندگي مي‌کرد. او قدرت حرکت نداشت زيرا دست و پايش در جنگ داخلي لبنان مجروح شده بود اما با همين وضع با گدايي روزگار خود را مي‌گذراند که تا اينکه سرانجام روزي جسدش در همان خودرو پيدا شد. به گفته جوزف مسلم سخنگوي پليس اين پيرزن که بر اثر ايست قبلي جان خود را از دست داده است صاحب ثروت هنگفتي است که براي هيچکس باورپذير نيست.
پس از تحقيقات ماموران مشخص شد که خانه فاطمه عثمان در عين الذهب واقع در شعر عکار است و او صاحب سه هزار و سيصد دلار اسکناس بوده و همچنين يک و يک دهم ميليون دلار در حساب‌هاي بانکي‌اش داشته است.
روي ديگر اين سکه خوش‌نقش!
ايسنانوشت: رفتارهاي رييس‌جمهور کرواسي در فينال جام‌جهاني فوتبال، واکنش‌هاي بسياري را از سوي کاربران ايراني در شبکه‌هاي اجتماعي به همراه داشت. چند روز بعد از اين رويداد جهاني بود که سرمربي تيم ملي کروات‌ها در سخناني انتقادي درباره وضعيت اقتصادي و سياسي اين کشور، روي ديگر اين سکه خوش نقش را نشان داد. بعد از گذشته چند روز از فينال جام‌جهاني فوتبال ۲۰۱۸، همچنان واکنش‌ها به رفتار رييس جمهور کرواسي ادامه دارد. واکنش‌هايي که برخي آن را مبني بر جنسيت‌گرايي مي‌دانند و برخي ديگر عکس‌ها و فيلم‌هاي رييس‌جمهور زنِ کرواسي را که با لباس تيم ملي کشورش در کنار دو سياستمدار مرد (پوتين و مکرون) که با لباس رسمي‌در فينال جام جهاني حاضر شده‌اند، ايستاده، با حسرت نگاه مي‌کنند. کوليندا گرابار کيتاروويچ قبل از شروع بازي فينال، پيراهن تيم ملي کشورش را به پوتين هديه کرد، سپس با لباس تيم ملي در استاديوم ورزشي حاضر شد و عکسش در ميان مردم را در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر کرد اما در نهايت بازي فينال را از جايگاه ويژه دنبال کرد!
او بعد از نتيجه، بازيکنان فوتبال کشورش را در آغوش کشيد و از آنها قدرداني کرد. رفتار کيتاروويچ به عنوان يک زن تا جايي مورد توجه قرار گرفت که برخي پيام‌هايي از جمله «کاش دنيا رهبران زن بيشتري داشت»، «فرانسه جام را برد و رييس جمهور کرواسي دل‌ها را» درباره او بنويسند. تصاوير پخش‌شده از جام جهاني و رفتار رييس جمهور کرواسي، حس مهرباني و مادرانه‌اي را به بسياري از مردم دنيا مخابره کرد در حالي که اظهارات سر مربي تيم ملي فوتبال کرواسي تصورات اين حس مادرانه را بهم زد. بعد از پايان فينال جام جهاني، بازيکنان و سرمربي تيم ملي کرواسي اعلام کردند ۲۳ ميليون يورو دريافتي خود از جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه را به يک موسسه کودکان اهدا مي‌کنند.
زلاتکو داليچ ـ سرمربي تيم‌ ‌ملي فوتبال کرواسي ـ در اين باره نوشت: اين تيم نشان داد که يک گروه از فوتباليست‌هاي بزرگ مي‌توانند بدون اهميت داشتن مليت به بالاترين جايگاه در جهان دست يابند. اين مطلب را به خاطر شرايط بد کرواسي مي‌نويسم. کرواسي فقيرترين کشور اتحاديه اروپاست و توسط اعضايي اداره مي‌شود که مانند يک سازمان جنايت‌کار است. کرواسي کشوري است که در ۲۰ سال اخير ميليون‌ها نفر از آن مهاجرت کردند. امروز در کشورمان بازنشسته‌ها توانايي پوشش نيازهاي اوليه خود را ندارند و جوانان نمي‌توانند هزينه تحصيل خود را بپردازند. وضعيت سلامتي در شرايط بدي قرار دارد. او گفت: از سياستمداران و همه کساني که باعث شدند مردم به اين جهنم وارد و نابود شوند مي‌خواهم تيم ملي را رها کنند. به شما در تيممان خوشامد نمي‌گوييم و نمي‌خواهيم با شما عکس بگيريم. شما باعث شديد که کرواسي فقيرترين کشور اروپا شود. برخي از کودکانمان با وجود کيلومترها ساحل هنوز دريا را نديده‌اند. کودکاني هستند که گرسنه به خواب مي‌روند چون پدرانشان بيکار شدند و چيزي براي خوردن ندارند. لطفا به تصميم ما احترام بگذاريد. پيراهن تيم ملي فوتبال را برتن نکنيد و از موفقيت ما براي تعهد خود استفاده نکنيد. با اين کار تلاش ما را زير سوال مي‌بريد.
جهان
يک کشتي روسي مملو از شمش‌هاي طلا که 113 سال پيش در درياي ژاپن غرق شده بود، توسط کره جنوبي پيدا شد
به گزارش فارس، کره جنوبي خبر داد يک کشتي جنگي روسي متعلق به 113 سال پيش در نزديکي شبه جزيره کره پيدا شده است که حامل شمش و سکه‌هاي طلا به ارزش يکصد ميليارد پوند يا 133 ميليارد دلار است. به نوشته روزنامه تلگراف، کشتي متعلق به نيروي دريايي روسيه در عمق بيش از هزار و 400 فوتي (حدود 427 متر) در عمق دريا و در يک مايلي (1.6 کيلومتر) جزيره «اولئونگدو» در شرق شبه جزيره کره يافت شده است. يک تيم مشترک متشکل از کارشناسان کره جنوبي، انگلستان، چين و کانادا بقاياي اين کشتي را روز يکشنبه گذشته يافته‌اند. اين کشتي با نام «ديميتري دونسکي» در سال‌ 1904 يا 1905 ميلادي براي کمک به نيروهاي روس در جنگ با ژاپني‌ها به اين منطقه اعزام شده بود. برخي مورخان گفته‌اند، اين کشتي حامل حقوق دريانوردان و افسران و همچنين هزينه‌هاي بندرگاه بوده است. اين احتمال وجود دارد که ذخيره طلاي ديگر کشتي‌ها نيز به اين کشتي منتقل شده باشند. «گروه شينيل» يک شرکت کره جنوبي که سال‌ها در تلاش براي پيدا کردن طلاي داخل اين کشتي بود، اکنون درخواست کرده است نيمي‌از طلاي اين کشتي را دريافت کند. قرار است اين شرکت کشتي روسي را از دريا به بيرون بکشد و قصد دارد ده درصد از پول اين طلا را براي يک پروژه مشترک توريستي هزينه کند و يک موزه براي اين کشتي بسازد. روسيه که مالک واقعي اين طلا است مابقي سهم طلاهاي داخل کشتي را دريافت خواهد کرد.
رييس اتحاديه لوازم صوتي تصويري و تلفن همراه تشریح کرد؛
رئيس اتحاديه لوازم صوت و تصوير و موبايل گفت: ۹۰ درصد گوشي‌هاي مسافري داراي اشکال توسط افراد انگشت شمار حرفه‌اي که شبکه‌اي کار مي‌کنند، وارد شده‌اند و نقش شرکت‌هاي واردکننده گوشي متخلف در پشت پرده اين واردات دور از ذهن نيست. ابراهيم درستي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، از قطع موقت و وصل مجدد ارتباط خطوط 25 هزار گوشي موبايل مسافري مشکل‌دار در هفته گذشته خبر داد. رئيس اتحاديه لوازم صوتي تصويري و موبايل درباره دستور گمرک براي قطع گوشي‌هاي مسافري که با تخلف اظهار شده بودند و دستور وزير ارتباطات براي وصل مجدد اين گوشي‌ها، اظهار داشت: اگر ثبت و رجيستري اين گوشي‌هاي مسافري خلاف قانون بوده است، گمرک نبايد اجازه ثبت آنها را مي‌داد و عوارض نيز نمي‌گرفت. وي افزود: اما اگر گمرک عوارض گرفت و به مردم اجازه واردات داد ديگر نبايد آنها را قطع کند، بسياري از مردم از مقررات اطلاع ندارند و در اين رويه متضرر مي‌شدند. رئيس اتحاديه لوازم صوتي تصويري و موبايل افزود: به جاي قطع اين گوشي‌هاي مسافري بايد با جديت در برخورد با شرکت‌هاي واردکننده متخلف وارد شوند که در حوزه شرکت‌ها تخلف زياد داشته‌ايم و آن پرونده نبايد رها شود، زيرا چيزي که مشمول زمان شود از حساسيت آن کم خواهد شد. وي در پاسخ به اين سؤال که چه تعداد گوشي مسافري داراي اشکال بود و قطع شد، گفت: طبق آماري که از آقاي دهقاني‌نيا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گرفتم حدود 20 تا 25 هزار گوشي مسافري داراي اشکال بوده و قطع شده و در مجموع نيز آمار گوشي‌هاي مسافري قطع شده، زير 30 هزار گوشي بوده است. درستي گفت: اينکه با يک کد ملي و روي يک پاسپورت چند هزار گوشي مسافري ثبت شده است، مشخص مي‌کند که اين کار با هدف انجام شده و مسئله سوغات آوردن چند گوشي مسافري توسط مصرف کننده نبوده است. به گفته وي، شايد 90 درصد گوشي‌هاي مسافري داراي اشکال توسط افراد انگشت شماري وارد شده است، آنهايي که حرفه‌اي هستند و شبکه‌اي کار مي‌کنند و نقش شرکت‌هاي واردکننده در پشت پرده اين واردات نيز دور از ذهن نيست، زيرا از آقاي دهقاني‌نيا شنيدم که به شرکت‌هاي واردکننده گفته بودند، همکاري کنند، اما برخي از آنها تخلف مي‌کنند. وي گفت: شايد تنها 20 درصد گوشي‌هايي که قطع شده بود، دست مصرف‌کنندگان بود و بسياري از گوشي‌ها هنوز از دست شرکت و عمده‌فروش خارج نشده بود. وي گفت: وصل مجدد اين گوشي‌ها اقدام بسيار درستي بود که از وزراي ارتباطات و صنعت مطالبه شد، از وزرايي که همکاري کرده‌اند، تشکر مي‌کنيم که بحراني که خودشان ايجاد کرده بودند، را پايان دادند تا مغازه‌دار و مصرف‌کننده را نجات دهند.
رئيس اتحاديه لوازم صوتي تصويري و موبايل گفت: گوشي‌هاي مسافري قطع شده به طور کامل وصل شده و ديگر مشکلي وجود ندارد.
پلتفرم آنلاين دريافت اطلاعات از حقوق و دستمزد تمامي‌رده‌هاي شغلي در کشور با هدف ايجاد شفافيت در دستمزدها راه اندازي شد.به گزارش خبرگزاري مهر، آسيه حاتمي‌مديرعامل يک شرکت دانش بنيان با اعلام اين خبر گفت: اين پلتفرم شامل تمام اطلاعات حقوق و دستمزد در رده‌هاي شغلي مختلف مي‌شود و زماني که فردي به آن مراجعه مي‌کند مي‌تواند متناسب با اطلاعاتي که نياز دارد ديتاهاي تخصصي را دريافت کند.وي ادامه داد: در سامانه IranSalary کساني که مي‌خواهند از دانشگاه وارد بازار کار شوند مي‌توانند از ابزاري با عنوان مسير شغلي استفاده کنند تا با استفاده از اين ابزار با گزينه‌هاي شغلي پيش رو پس از فارغ التحصيلي در رشته‌هاي مختلف آشنا شوند.حاتمي‌با بيان اينکه در حال حاضر ديتاهاي به دست آمده از شاغلان تمام وقت و افراد تحصيل‌کرده در اين سامانه جمع آوري شده است افزود: سعي کرديم با استفاده و گردآوري اطلاعات افراد، متغيرهاي مختلف را در حوزه‌ها و شغل‌هاي متفاوت مورد ارزيابي قرار دهيم .وي گفت: در آينده در برنامه داريم که قابليت‌ها و ابزارهاي مختلفي را به اين سايت اضافه کنيم که شرکت‌ها بتوانند وضعيت پرداختي‌هاي خود را با بازار کار و شرکت‌هاي مشابه خود مقايسه کنند.
پروژه‌هايي مانند دوربين‌هاي کنترل ترافيک و ثبت تخلف و چراغ قرمز از فرآيندهاي هوشمندسازي است که با سرمايه بخش خصوصي و کارفرمايي بخش حاکميتي، خدمت جديدي به شهروندان ارائه داده است.
به گزارش ايسنا، اين روزها و بويژه در کلان شهر تهران درطول يک شبانه‌روز شاهد انواع ترافيک‌ها در يک تقاطع خاص هستيم، در نتيجه استفاده از يک زمان‌بندي ثابت و ازپيش‌تعيين‌شده براي يک چراغ راهنمايي، کاملا باعث کنترل ترافيک نمي‌شود و اين در حالي است که با نصب چند سنسور در يک تقاطع و يک سيستم رايانه‌اي، به راحتي مي‌توان مديريت چراغ‌هاي راهنمايي را به يک سيستم هوشمند سپرد و از به‌هدررفتن زمان افراد و سوخت خودروها در پشت چراغ قرمز و هم‌چنين افزايش آلودگي هوا جلوگيري کرد.
زيرساخت‌هاي هوشمند عمدتا دربردارنده پروژه‌هاي زيربنايي هستند که در معابر درون شهري و برون شهري توسط شهرداري‌ها در شهرها و يا توسط وزارت راه در جاده‌ها و آزادراه‌هاي برون شهري، قابل اجراست که از آن جمله مي‌توان به نصب سيستم‌هاي کنترل هوشمند در تقاطع‌ها يا تابلوهاي متغير ترافيکي و چراغ راهنمايي که در سطح خيابان و جاده نصب مي‌شوند، اشاره کرد.
گاهي اتفاق افتاده که رانندگان در بعضي از چراغ‌هاي راهنمايي، شاهد برخي ناهماهنگي‌ در شمارشگرها بودند که مثلا به‌يکباره پرشي در اعداد رخ داده يا شمارشگر بر روي يک عدد به مدت چند ثانيه ثابت باقي مانده است. اين نوع اتفاقات عملکرد سيستم چراغ راهنمايي هوشمند را به وضوح نشان مي‌دهند.