تغيير تيم اقتصادي دولت قبل از استيضاح
نايب رييس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس خطاب به دولت، گفت: قبل از اينکه مجلس ورود کند و کار به استيضاح کشيده شود، خود مجلس براي تغيير و چابک‌سازي تيم اقتصادي اقدام کند. در هفته‌هاي آينده افراد ديگري را در دستور کار مجلس قرار خواهيم داد.يحيي کمالي‌پور در گفت‌وگو با ايسنا گفت: ما به دولت اعلام کرده بوديم که تيم اقتصادي خود را تغيير دهد و چابک کند اما دولت تا به امروز اين کار را انجام نداد. مجلس هم وظيفه دارد اگر دولت در اين حوزه اقدامي‌نکند خود وارد عمل شود.وي افزود: هر جا که دولت نياز به کمک داشته باشد مجلس آن را کمک مي‌کند اما هر جا عيبي باشد مجلس آن را تذکر مي‌دهد و در جايي که اين نقص يا عيب مطرح شود مجلس اقدام مي‌کند.






ترامپ به دنبال عکس يادگاري با ايران
دبيرکل حزب موتلفه اسلامي‌با اشاره به پيشنهاد ترامپ براي مذاکره گفت: قبل از اجراي تعهدات قبلي و پرداخت غرامت‌ها از طرف آمريکا، مذاکره بي معني است.به گزارش ايسنا، محمدنبي حبيبي گفت: ترامپ نياز به عکس يادگاري با مسئولين ايراني دارد. با اين عکس هيچ مشکلي در روابط دو کشور حل نمي‌شود مثل عکس يادگاري که ترامپ با رهبر کره شمالي يا رئيس جمهور روسيه گرفت و هيچ مسئله‌اي هم در اين ملاقات‌ها حل نشد. رفتار ترامپ با يک پيمان بين‌المللي که امضاي ۵ قدرت جهاني پاي آن است، به گونه‌اي است که باب هرگونه مذاکره و گفتگو را حداقل تا موقع حضور وي در کاخ سفيد بسته است. بايد ايمان داشته باشيم که آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند.






سوال از رييس جمهور مصداق مردمسالاري
احمد توکلي با بيان اينکه عقيده دارم طرح سوال از رئيس جمهور در شرايط فعلي درست نبود، از رييس جمهور درخواست کرد همان موضوعاتي را مطرح کند که به سوال‌ نمايندگان مجلس مربوط است.اين نماينده پيشين مجلس در گفت‌وگو با ايسنا ادامه داد: سوال از رئيس جمهور مانند سوال از هر مسئول ديگري بايد امر عادي تلقي شود و نبايد آنقدر حواشي و سر و صدا داشته باشد. مسئول يعني کسي که مورد سوال قرار گرفته مي‌شود؛ آنقدر مقامش مورد اهميت است که مي‌توان از او سوال کرد.وي گفت: وقتي مدعي مردم سالاري مي‌شويم، يعني سوال از رئيس جمهور را هم بپذيريم؛ وقتي خواهان شفافيت هستيم همه ما بايد از سوال و جواب استقبال کنيم.
حتي يک فساد قابل اغماض نيست
رئيس سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح گفت: حفاظت بايد با قاطعيت و جديت ورود کند.چرا که حتي يک مورد فساد موجب گستردگي آن خواهد شد و قابل اغماض نيست.به گزارش ميزان، حجت الاسلام بهرامي‌با عرض تسليت به مناسبت شهادت امام جواد (ع) گفت: با وجود حصر و مراقبتي که از امام جواد مي‌شد، اما از ايشان جملات گهرباري براي ما باقي مانده است.رييس سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح تاکيد کرد: حفاظت به تمام معنا بايد در مسير آگاه سازي و آموزش دقيق نيرو‌ها قدم بردارد و پيشگيري از جرم را در مجموعه نهادينه کند، اگر تخلفي از هرکدام از نيرو‌ها صورت گرفت حفاظت بايد با قاطعيت و جديت ورود کند، چرا که حتي يک مورد فساد موجب گستردگي آن خواهد شد و قابل اغماض نيست، انشالله همگي در اين مسير موفق و مويد باشيد.
اروپا مقابل آمريکا سر خم نمي‌کند
وزير اقتصاد آلمان عنوان کرد که مصرف‌کنندگان بيش از ديگران در تنش تجاري ضربه مي‌بينند، چراکه افزايش تعرفه‌ها باعث بالا رفتن قيمت‌ها مي‌شود.به گزارش ايلنا از رويترز، «پتر آلتماير» وزير اقتصاد آلمان، از سياست‌هاي تعرفه‌اي و تحريم‌هاي «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا، به‌شدت انتقاد کرد و گفت که چنين اقدام‌هايي به نابودي مشاغل منجر شده و به رشد اقتصادي لطمه مي‌زند.وزير اقتصاد آلمان عنوان کرد که اروپا در خصوص پرونده ايران در برابر آمريکا سر خم نخواهد کرد. آلتماير در گفت‌وگو با روزنامه «بيلد آم زونتاگ» گفت: «اين جنگ تجاري سرعت پاييني گرفته است و رشد اقتصادي را نابود مي‌کند. اين مساله به عدم قطعيت دامن مي‌زند».وي افزود که در اين ميان مصرف‌کنندگان بيش از ديگران ضربه مي‌بينند، چراکه افزايش تعرفه‌ها باعث بالا رفتن قيمت‌ها مي‌شود. آلتماير گفت: «توافق ميان آمريکا و اروپا در ديدار رئيس کميسيون اروپا با دونالد ترامپ تنها قدم آغازين است. هدف ما نظم تجارت جهاني با تعرفه‌هاي پايين، حفاظت‌گرايي کمتر و بازار آزاد است.»
دست رد بريتانيا به سينه آمريکا
يک وزير کابينه بريتانيا ضمن غيرسازنده و خام خواندن استراتژي ترامپ در قبال ايران گفت: هدف از برجام اين بود که به کمپاني‌هاي بزرگ اجازه ورود به ايران داده شود. بريتانيا قرار نيست به اين رويکرد بپيوندد، چرا که اين رويکرد شما را وارد يک موضع تندروانه خواهد کرد.به گزارش ايلنا از «ساندي مورنينگ هرالد»، آمريکا از انگليس خواسته که به جاي ماندن در کنار اتحاديه اروپا براي حفظ برجام، در کنار آنها بايستند و با ايران مقابله کنند. «وودي جانسون» سفير واشنگتن در لندن، از بريتانيا خواست جبهه متحدي عليه ايران تشکيل و تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را اجرايي کنند. او به طور تلويحي به کمپاني‌هاي بريتانيايي هشدار داده و گفته تجارت با ايران را قطع کنند، در غير اين صورت با نتايج جدي در تجارت‌هايشان با آمريکا مواجه خواهند شد.اين اظهارات چالش مستقيمي‌براي «ترزا مي» نخست‌وزير بريتانيا است که چند روز پيش تحريم‌هاي ترامپ عليه تهران را رد کرد و متعهد شده که برجام را نگه دارد. اين اظهارات همچنين شش روز بعد از امضاي بيانيه مشترک بريتانيا و ديگر کشورهاي اتحاديه اروپا در حمايت از برجام و اعلام اجرايي شدن قانون «مسدودسازي تحريم‌هاي آمريکا» مطرح شد.«جانسون» از کسب‌وکارهاي بريتانيايي خواسته که روابط تجاري‌شان را با ايران قطع کنند. ارزش اين توافقات تجاري ميان انگليس و ايران چيزي حدود ۶۴۰ ميليون دلار است.« اما روز يکشنبه يکي از شخصيت‌هاي برجسته و ارشد دولت بريتانيا درخواست آمريکا را رد کرده و با اين اظهارات شکاف سياسي بين دو کشور که به طور سنتي متحدان يکديگر بودند، تعميق پيدا کرده است.يکي از وزراي دولت انگليس گفته که استراتژي ترامپ غيرسازنده و خام است.
سخنگوی قوه قضائیه در راستای برخورد با اختلاس‌گران اقتصادی عنوان کرد؛
سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينکه برخي با سودجويي و احتکار و قاچاق فشار را بر مردم مي‌افزايند، گفت: تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگير و بازداشت و بيش از صدنفر از کارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع الخروج شدند و براي ۲۵ پرونده که ۲۶ نفرند کيفرخواست صادر شده است.
سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينکه برخي با سودجويي و احتکار و قاچاق فشار را بر مردم مي‌افزايند، گفت: تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگير و بازداشت و بيش از صدنفر از کارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع الخروج شدند و براي ۲۵ پرونده که ۲۶ نفرند کيفرخواست صادر شده است.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در نشست خبري با ابراز تاسف از اينکه افرادي از فرصت استفاده مي‌کنند و خيلي چيزهايي که مايحتاج مردم است با سودجويي و احتکار و قاچاق فشار را بر مردم مي‌افزايند گفت: براي مقابله در برابر اين سودجويان در هفته‌هاي گذشته در قوه چند بازپرس براي اين کار در نظر گرفته شد.
محسني اژه‌اي در رابطه با قاطعيت و تناسب برخورد دستگاه قضايي با جرم افراد گفت: اولا استجازه اخير يکي از همين موارد بود که طبق قانون دادگاه‌هاي علني هم که برگزار مي‌شود در بعضي موارد حق انتشار وجود ندارد، اما در استجازه اخير قصد داريم اين فرصت ايجاد شود که صداوسيما و هر رسانه ديگر اخبار مربوط به اين افراد را با نام و نشان منتشر کند نه با حرف اول اسم و فاميل که منجر به اميد مردم مي‌شود.
سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: آنچه که قوه قضاييه انجام مي‌دهد بايد در چارچوب قانون باشد. در مورد آن دسته از مواردي که افساد في‌الارض باشد حکم مفسد في‌الارض اجرا مي‌شود. اگر قاضي به علم رسيد که هيچ و اگر نرسيد از کارشناسان در اين زمينه اطلاعات مي‌گيرد.
محسني اژه‌اي عنوان کرد: در اين موارد مسامحه نمي‌شود، تخفيف داده نمي‌شود، قرار بازداشت توسط شخص ديگر غير از خود قاضي نقض نمي‌شود، مجازات‌ها قابل تعليق و تخفيف نيست و حکم صادر شده بايد حتما اجرا شود. البته همه اين موارد بايد مطابق قانون و مطابق اذني که گرفته شده است باشد.
سخنگوي قوه قضاييه در رابطه با استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و اتهامات متقابل نماينده و وزير به يکديگر در صحن علني مجلس گفت: مطابق قانون اگر مديران و کارکنان و روساي سازمان‌ها از فسادي مانند ارتشا، اختلاس و کلاهبرداري اطلاع داشته باشند موظف هستند به مراجع ذيصلاح قضايي حسب مورد اطلاع‌رساني کنند و اگر آن کارکنان که در مواد ذکر شده اطلاع ندهند به شش ماه حبس و انفصال موقت از خدمت از شش ماه تا دو سال محکوم خواهند شد. هم خواهش، هم انذار من اين است که اگر کسي از مديران يا کنارکنان اطلاعاتي دارند قانونا موظف هستند اطلاعات خود را در مورد هر مساله‌اي که است به مراجع ذيصلاح اداري اطلاع بدهند. اگر اطلاع ندهند خودشان به عنوان متهم تحت تعقيب قرار مي‌گيرند و ممکن است مدعي‌العموم از آن جهت به سراغ اين افراد بيايد.
وي در رابطه با بازداشت پسر نوبخت با مقاديري سلاح و مهمات گفت: گاهي شما اسم مي‌بريد که اين کار ما را سخت مي‌کند. اگر چيزي باشد دير يا زود مطلع مي‌شويم.
محسني اژه‌اي درباره ويديوي اخير احمدي نژاد که در آن روساي قواي سه گانه را مسئول ايجاد وضعيت نامطلوب کشور دانست گفت: اتهامي‌متوجه وي هست زيرا جنبه عمومي‌دارد.
وي در پاسخ به اينکه دستگيري افراد ديگري مثل رييس سابق بانک مرکزي در دستور کاراست گفت: فردي که نام برديد تا اين لحظه به عنوان مطلع و شاهد نياز به احضارش مطرح نشده است.
وي در خصوص عدم تعيين وقت محاکمه مشايي با وجود گذشت از صدور کيفرخواست و چند ماه بازداشت گفت: هنوز وقت دادگاه تعيين نشده است.
محسني اژه‌اي در پاسخ به اينکه امام جمعه لواسان گفته که نمره مثبت به قوه‌قضائيه و روحانيون داده نمي‌شود، گفت: اين روزها برخي در مجامع و ... عليه قوه‌ قضائيه و مجلس و دولت و گاهي وقت‌ها عليه مسئولان شعار مي‌دهند ما بايد توجه داشته باشيم که خدايي نکرده يک منافق و ستون پنجم آمريکا و تروريست‌ها وسط مردم نيايد و اين را به پاي مردم بگذاريم.
محسني اژه‌اي درباره گم شدن ۹ ميليارد دلار گفت: دادستان تهران از يوسفيان ملا مستندات را خواست که وي گفت اصلاً من اينطور نگفتم، صدا و مطلبم موجود است. نه در دولت دهم ۱۸ ميليارد گم شد و نه الان ۹ ميليارد گم شده است. از اين پس هم قرار شده هر کسي حرفي زد و مسائلي را عنوان کرد، احضار شود و اگر اطلاعاتي دارد ارائه کند.
سخنگوي قوه قضاييه در مورد اظهارات رييس جمهور مبني بر همکاري قواي سه گانه در برخورد با اخلالگران بازار ارز گفت: تنها مجازات، يک جرم را به صفر نمي‌رساند و حتما بايد بسترهاي جرم زا ايجاد نشود و اگر شد کسي از آن سوء استفاده نکند. بايد جلوي سرچشمه وقوع جرم گرفته شود.
وي يادآور شد: تعداد نامه‌هايي که از سوي رييس سازمان بازرسي با جنبه هشدار به دولت نوشته شده و هشدار دهنده است بسيار بالاست البته دولت هم تا جايي که خبر دارم توجه کرده و جلوي برخي کارها را گرفته است.
محسني‌اژه‌اي درباره برنامه قوه قضاييه در خصوص مبارزه با احتکار کالا گفت: بخشي از کارها بر عهده تعزيرات است و قوه قضاييه اعلام آمادگي کرده که در رابطه با اين موضوع به تعزيرات کمک کند. يک اقدام ديگر اين است که مسئول سازمان تعزيرات در جلسه مسئولان قضايي درخواست‌هايي داشت که از سه درخواست ايشان پذيرفته شد و علي رغم کمبود نيرو اعلام کرديم از هر استاني ٣ قاضي به تعزيرات مي‌دهيم. اميدوارم با تلاش تعزيرات در کنترل بازار موفق باشيم.
وي درباره اينکه کشف انبار دارو متعلق به دختر آقاي نعمت زاده صحت دارد گفت: من اين خبر را شنيدم و به دليل اينکه سازمان تعزيرات عمل کرده از چگونگي آن خبر ندارم.
وي در مورد اظهارات احمدي‌نژاد و اينکه آيا ايشان برابر قانون مرتکب جرمي‌شده است، گفت: اينکه آيا پرونده‌اي براي ايشان تشکيل شده و اتهامي‌متوجه ايشان هست يا نه بايد بگويم، بله پرونده‌اي تشکيل شده و شاکي خصوصي هم دارد. اما در مورد درخواست کناره‌گيري، ايشان به رئيس‌جمهور گفته کنار برو او هم مي‌تواند بگويد کنار نمي‌روم.
سخنگوي قوه قضائيه در خصوص اظهارات امام جمعه لواسان گفت: گاهي اوقات اعلام مي‌کنند رسانه‌ها يا قوه قضائيه نمره قبولي نمي‌گيرد که بر اساس تحليل و نظر افراد است. از نظر ايشان قوه قضائيه نمره خوبي نمي‌گيرد.
وي درباره شعار عليه قوه قضائيه در تجمعات گفت: اين که عده‌اي عليه قوه قضائيه شعار مي‌دهند دشمن نيستند. اين‌ها کارشان راه نيفتاده که اعلام نارضايتي مي‌کنند. در مواردي مردم حق دارند عصباني مي‌شود و فحشي مي‌دهند بايد از خط منافقان آنها را جدا کرد و نبايد سخت‌گيري کنيم.
او به کسي گفته برو. آن فرد هم کنار نمي‌رود و چيز سختي نيست و نبايد به اين چيزها توجه کرد. هنوز اتفاقي در اين پرونده رخ نداده است.
وي در رابطه با تعداد بازداشتي‌ها در اعتراضات اخير گفت: بازداشت‌هايي که انجام مي‌شود ممکن است مربوط به همان لحظه دستگيري باشد، اما افراد پس از بازداشت نگهداري نشوند و همان لحظه يا ساعت‌ها بعد آزاد شوند يا ممکن است اصلا افرادي اشتباهي دستگير شوند، بنابراين بسياري از آنها آزاد شده‌اند. تعداد بازداشتي‌ها در اين رابطه بسيار بسيار محدود است که اين افراد يا ليدر هستند يا در آن صحنه مرتکب جرم شده‌اند.
سخنگوي قوه قضاييه در رابطه با بازداشت رييس سابق حراست بانک مرکزي گفت: با توجه به قانون نمي‌توانم اسم ببرم اما بله اين فرد احضار و از او تحقيق شده است، اما اين‌که بازداشت شده يا نه را نمي‌دانم. وي در رابطه با اسامي‌متهمين دانه درشت اقتصادي که تعدادي از آنها ديروز معرفي شدند گفت: خواسته‌ام اسامي‌همه افراد در تمامي‌استان‌ها و ترتيب بالاترين مجازات از اعدام، حبس ابد و تا پايين‌تر را در ليستي تهيه کنند و هر کدام يک سطر توضيح داشته باشند که فلاني با فلان اتهام و اين محکوميت مي‌باشد. اميدواريم که هر چه سريع‌تر همت کند و اين اقدام را انجام دهند.
محسن اژه‌اي در پاسخ به اين‌که آيا خبر بازداشت خسروتاج و آذرمهر در رابطه با تخلف خودرو صحت دارد گفت: مورد اول بازداشت نيست ولي جزو کساني است که از او تحقيق شده، نفر دوم نيز بازداشت بود و نمي‌دانم آزاد شده است يا نه. پرونده‌هايي در چند استان مطرح بود که همه را به تهران احاله کرديم و بازپرس ويژه قرار داده شده است که بايد به سه بخش در اين پرونده توجه کند. يک بخش مربوط به ثبت سفارش است که بايد بررسي کند چه‌طور وقتي امکان ثبت وجود نداشته ثبت صورت گرفته است همچنين بايد از شرکت واردکننده و دلال‌هايي که در اين موارد تاثير داشتند و برخي بازداشت شده‌اند تحقيق شود.
ربيعي در راستای اثبات ادعاهای خود در جلسه استیضاح مطرح کرد؛
وزير سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اعلام خبر پيگيري حواشي استيضاح روز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي‌گفت: من از اين فرصت استفاده خواهم کرد و شخصا مستندات موجود را به دادگاه ارائه خواهم داد تا پرونده‌اي در اين زمينه تشکيل شود. افشاگري آبرو بردن است ولي شفافيت آبرو دادن به نظام است. به گزارش ايلنا، علي ربيعي با حضور در ميان جمعي از فعالان رسانه‌اي ضمن تبريک روز خبرنگار با اشاره به حواشي جلسه چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي‌گفت: افشاگري را يک پديده مارکسيستي مي‌دانم. اگر روز استيضاح به حرمت آقاي پزشکيان تعرض نمي‌شد، دراين حد هم دست به افشاگري نمي‌زدم. وي افزود: استيضاح مي‌تواند يک پارادايم در ساختاري سياسي کشور باشد. ما بايد عدم‌شفافيت را برداريم و محکم بايستيم؛ چراکه با تداخل‌هاي موجود فضايي ايجاد مي‌شود که انجام کارها را سخت مي‌کند. ربيعي خاطرنشان کرد: فضايي فسادآميز در حال پيش رفتن است و ما بايد فرصت پيش آمده را دنبال کنيم. وي با اشاره به کنايه‌اش که خطاب به لاريجاني و نقش وي در استيضاح منتشر شده بود، گفت: اخيرا نامه‌اي به آقاي لاريجاني نوشتم که منتشر نکردم. معتقدم استيضاح بنده اثر خود را در جامعه گذاشت، درست است که ما در ظاهر پيروز نشديم. برخي مواقع افراد صدمه مي‌بينند اما زيان نمي‌بينند. من هم از اين حواشي صدمه ديدم اما قطعا دچار خسران نشدم، جامعه هم در اين ميان سود برد. وي گفت: چاره‌اي نداريم؛ بايد مسيري را که آمده‌ايم براي خاصيت اجتماعي‌اش ادامه دهيم، کار رسانه‌ها باعث شد استيضاح روز چهارشنبه در کل کشور مهم شود و دو قطبي سالم و ناسالم ايجاد شد.
لاريجاني از سياسي کاري برخي منتقدان انتقاد کرد؛
رييس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اقدامات انجام شده براي بهبود فضاي کسب‌وکار به خصوص صنايع کوچک و متوسط گفت: در شرايط سخت فعلي عده‌اي به جاي همکاري و کمک به وفاق ملي به خاطر منافع سياسي نازل‌شان، نقش اپوزيسيون به خود مي‌گيرند که انگار از کره مريخ آمده‌اند. در شرايط سخت بايد نگاه مسئولانه و طبيبانه داشت. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در مراسم افتتاح بزرگترين نمايشگاه توانمندي‌هاي صنايع کوچک ايران با اشاره به اينکه بعد از سال‌ها کشمکش در موضوع هسته‌اي به مسير مذاکرات رفتيم گفت: قبول کردن مذاکرات حل مشکلات بخش‌هاي توليدي و معيشت مردم بود. رييس مجلس ادامه داد: با اين توافق محدوديت‌هايي براي ما ايجاد شد در کنارش گشايش‌هايي براي فعاليت‌هاي اقتصادي به وجود آمد. ما اين راه را با دليل انتخاب کرديم يکي از انگيزه‌ها اين بود که فضاي کسب و کار در کشور باز شود. شرايط ادامه داشت تا اين‌که رييس جمهور جديد آمريکا با آن نوع تصميم‌گيري‌ها روي کار آمد که همه تصميمات‌اش را راجع به توافق هسته‌اي، معاهده آب و هوا و اعمال تعرفه بر کالاهاي چيني و اروپايي ديديم. البته از ابتدا هم آمريکايي‌ها درست به وعده‌هايشان عمل نکردند، ولي اين رييس جمهور به صورت کلي زير ميز زد و از توافق خارج شد. لاريجاني ياد آور شد: بعد از خروج آمريکا برخي رهبران کشورهاي اروپايي تماس گرفتند و ضمن اين‌که به ما اين حق را دادند که از توافق خارج شويم، اما تاکيد کردند که آنها به تعهداتشان عمل مي‌کنند. حق ما بود که از توافق خارج شويم اما وقتي گفتند که حاضرند مسير جديدي باز کرده و پاي توافق بايستند ما با آنها فرصت داديم تا ببينيم چه کاري انجام مي‌دهند و چقدر به قول‌هايشان درباره همکاري بانکي، خريد نفت و ارتباطات نفتي و تامين مواد اوليه و مواردي اين چنيني پايبند هستند.