طلب پيمانکاران از وزارت راه و شهرسازي به 7/18 هزار ميليارد تومان رسيد
گروه راه و مسکن: وزارت راه و شهرسازي براي تکميل زيرساختهاي حمل و نقل و انجام پروژههاي راهسازي بدهکاري بالايي پيمانکاران بخش خصوصي دارد. بررسيها نشان ميدهد که در گذشته طلب پيمانکاران از وزارت راه و شهرسازي کمتر از رقمهايي بوده که امروز مطرح ميشود، اما ادامه انجام پروژههاي مختلف عمراني در زيرساختهاي حمل و نقل، بدهي وزارت راه و شهرسازي را افزايش داده است. در اين ميان دولت يازدهم توانسته است که اسناد بالادستي بخش حمل و نقل کشور را آماده کند و در اين راستا طرح جامع حمل و نقل کشور تهيه شد تا در آينده هرگونه توسعه حمل و نقل کشور براساس اين طرح جامع انجام شود.
حقيقت اين است که ايران در منطقه از موقعيت بسيار خوبي برخوردار است و براي استفاده از اين موقعيت ممتاز بايد به توسعه زيرساختهاي حمل و نقل و تکميل کريدورهاي بينالمللي اقدام کرده تا بتواند از اين موقعيت کشور در منطقه استفاده صورت گيرد. در اسناد بالادستي از جمله سياستهاي اقتصاد مقاومتي و سياستهاي کلي برنامه ششم، بر توسعه زيرساختهاي مورد نياز ترانزيت و همچنين اولويت دادن به حمل و نقل ريلي در نظام جامع حمل و نقل، تاکيد شده و دولت تدبير و اميد در نظر دارد در برنامه ششم توسعه با نوسازي ناوگان حمل ونقل هوايي، دريايي، ريلي و زميني زمينههاي رشد و توسعه حمل ونقل را فراهم کند. پيش از اين پيمانکاراني که قبل از سر رسيد اسناد قصد نقد کردن آن را داشتند ميتوانستند با سازو کار بازار سرمايه اقدام به فروش آن کنند و به دليل نقدشوندگي سريع اين اسناد، پيمانکاران استقبال خوبي از آن کردند.
معاون برنامهريزي و مديريت منابع وزير راه و شهرسازي گفت: ميزان مطالبات پيمانکاران از انجام پروژههاي مختلف عمراني و تعهدات وزارت راه وشهرسازي به 18 هزار و 700 ميليارد تومان رسيده است. امير اميني در گفتگو با ايرنا افزود: مطالبات واقعي پيمانکاران حدود 12 هزار ميليارد تومان است، اما با تعهدات قانوني وزارت راه و شهرسازي در اين بخش، بدهي اين وزارتخانه به پيمانکاران به 18.7 هزارميليارد تومان افزايش يافته است. به گفته اين مقام مسئول، براي پرداخت بدهي پيمانکاران اين وزارتخانه در تبصره (5) قانون بودجه سال 1397 مکانيزمهايي در نظر گرفته که انتشار اسناد خزانه و اوراق تسويه بخشي از اين مکانيزم است.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: براساس قانون بودجه سال 97 مکانيزم ديگري براي پرداخت بخشي از مطالبات پيمانکاران در نظر گرفته شده که تسويه بدهي پيمانکاران به دستگاههاي اجرايي از محل تهاتر بدهي آنها به سيستم بانکي است و با استفاده از اين قانون امسال بخشي از طلب پيمانکاران پرداخت خواهد شد. وي گفت: طبق اين مصوبه قانوني چنانچه هر پيمانکاري تا پايان سال 95 نتوانسته تسهيلات بانکي خود را پرداخت و يا اينکه به بانکها بدهکار است، ميتواند مطالبات خود را از دولت با استفاده از اين مکانيزم تهاتر کند. معاون برنامهريزي و مديريت منابع وزير راه و شهرسازي گفت: براي اجرايي شدن اين مکانيزم، با اعلام طلب پيمانکار توسط دستگاههاي اجرايي به سازمان برنامه و بودجه اين سازمان با انجام مکاتبات لازم با خزانه و بانک مرکزي زمينه لازم براي تسويه طلب پيمانکاران از دولت را فراهم ميکند. اميني با بيان اينکه وزارت راه وشهرسازي ساليانه 40 تا 60 درصد طلب پيمانکاران را تسويه ميکند، گفت: اجراي پروژههاي عمراني در اين بخش موجب ميشود تا مطالبات جديدي به بدهيهاي قبلي اضافه شود. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: امسال تاکنون چهار هزار ميليارد تومان براي پرداخت طلب پيمانکاران تخيصيص يافته و با استفاده از ساير مکانيزمهاي پرداختي در مجموع امسال هفت هزار ميليارد تومان از طلب پيمانکاران حوزه راه و شهرسازي پرداخت خواهد شد.
تاخير در پرداخت طلب پيمانکاران توسط وزارت راه و شهرسازي يکي از مشکلات فعالان صنعت احداث است و معمولا پس از انجام پروژههاي عمراني، پرداختها با تاخير انجام ميشود. پيش از اين ميزان طلب پيمانکاران از وزارت راه وشهرسازي حدود هشت هزار ميليارد تومان بود، اما با اجراي پروژههاي مختلف هماکنون ميزان آن به 18 هزار ميليارد تومان رسيده و دولت هر سال بين پنج تا 6 هزار ميليارد تومان آن را پرداخت ميکند.
ايرلاينهاي خارجي ملزم به عرضه ريالي بليت هواپيما هستند
گروه راه و مسکن: چند روز پس از آغاز رسمياجرايي شدن بسته ارزي جديد دولت و در کنار بالا رفتن قيمت بليت پروازهاي بين المللي خبرهايي که از گوشه و کنار اين بازار به گوش ميرسد، حاکي از سوء استفاده برخي از ايرلاينهاي خارجي در فضاي فعلي ايران است. پس از آنکه قيمت ارز در ماههاي گذشته افزايشي قابل توجه در ايران پيدا کرد و با بينظميهاي شکل گرفته در بازار عملا شرايط را براي بسياري از سرمايهگذاران و مسافران در تصميمگيريهاي آينده خود دشوار کرد، حالا به نظر ميرسد که برخي شرکتهاي هواپيمايي خارجي توانستهاند از آب گلآلود، ماهيهاي بزرگي صيد کنند و با تغيير سياستهايشان مطابق با آنچه در ايران به وجود آمده شرايط را براي سودآوري بيشتر خود فراهم کنند.
در کنار افزايش قابل توجه قيمت بليت ايرلاينهاي خارجي در ايران و شايعات و گمانهزنيهايي که حکايت از آن ميکرد که تعدادي از اين شرکتها فروش ريالي بليت در ايران را متوقف کرده و به شکل دلاري با مسافران معامله ميکنند، حالا شکايت تعدادي از مسافران ايراني به اين موضوع ميپردازد که مصوبه جديد بانک مرکزي که با تاييد سازمان هواپيمايي کشوري در صنعت هوايي ايران نيز اجرايي شد، براي تعدادي از مسافران ايراني افزايش قابل توجه هزينهها را به همراه داشته است. چند روز قبل سازمان هواپيمايي کشوري اعلام کرد که از اين پس ارز مورد نياز ايرلاينها از طريق سامانه سنا تخصيص پيدا ميکند و همين مسئله قيمت ارز مورد استفاده ايرلاينها را از حدود ۴۲۰۰ تومان به مرز ۹۰۰۰ تومان افزايش داد. اين مساله براي شرکتهاي هواپيمايي داخلي فشارهاي قابل توجهي را به وجود آورده اما ايرلاينهاي خارجي به دنبال استفاده از اين مسئله به عنوان يک فرصت هستند.
دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي از رايزني براي تامين ارز مورد نياز ايرلاينها با نرخ دولتي خبر داد و گفت: با نرخ اعلاميسامانه سنا قيمت پروازهاي خارجي دو برابر ميشود. مقصود اسعدي ساماني در گفتگو با تسنيم درخصوص وضعيت قيمت پرواز ايرلاينهاي داخلي پس از ابلاغ بخشنامه نرخ تسعير ارز، اظهار کرد: براساس اين بخشنامه که به شرکتهاي هواپيمايي ابلاغ شده، از اين به بعد ارز مورد نياز ايرلاينها براساس قيمت سامانه سنا تامين ميشود. وي با بيان اينکه نرخ دلار در اين سامانه حدود 9200 تومان است، افزود: در صورتيکه با اين نرخ، ارز ايرلاينها تامين شود قطعا شاهد تغيير قيمت پروازهاي داخلي خواهيم بود. وي با بيان اينکه ميزان افزايش قيمت پروازهاي خارجي نيز حدود 100 درصد يعني دو برابر خواهد شد، تصريح کرد: فعلا نرخ پروازهاي داخلي افزايش نيافته و در حال رايزني و مکاتبه با مراجع ذيربط براي استفاده شرکتهاي هواپيمايي از ارز با نرخ دولتي هستيم. دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي همچنين گفت: هنوز رقم قطعي افزايش قيمت پروازهاي داخلي در صورت عدم تخصيص ارز دولتي مشخص نشده است.
در همين حال سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري گفت: شرکتهاي هواپيمايي خارجي ملزم به فروش بليت با پول رايج کشور (ريال) هستند. به گزارش تسنيم، رضا جعفرزاده گفت: همه شرکتهاي هواپيمايي خارجي فعال در ايران شامل GSA و نمايندگيها موظف به عرضه بليت در کشور براساس واحد رسميپول کشور (IRR) هستند لذا در صورت دريافت گزارشي از بازرسان سازمان هواپيمايي کشوري مبني بر عدول از بخشنامه و توصيههاي اين سازمان برابر مقررات برخورد خواهد شد. وي افزود: پس از نوسانات ارزي در کشور و با وجود ابلاغ بخشنامه نرخ تسعير ارزي مورخ هجدهم مردادماه سال جاري شرکتهاي هواپيمايي ملزم به نمايش همه بليتهاي صادره و به فروش رسيده براساس واحد پول رسميکشور شدهاند اما، شنيده شده برخي عرضهکنندگان بليتهاي خارجي شرکتهاي هواپيمايي، از متقاضيان خواستهاند که بليتهاي خود را با ارز خارجي خريداري کنند.
در همين حال هرچند در آسمان ايران تعداد زيادي ايرلاينهاي خارجي هنوز فعاليت ميکنند و به نقاط مختلف جهان مسافران ايراني را ميبرند، اما مساله و ابهام اصلي چگونگي تداوم فعاليت آنها در شرايط فعلي اقتصادي کشور است که از يک سو ايران قطعا به حضور آنها براي افزايش انتخابهاي مسافرانش احتياج دارد ولي از سوي ديگر ترس آن را نيز دارد که با سودجويي اين شرکتها شرايط بازار بيش از گذشته به هم بريزد.
طرح "کاهش" از اول آبان در کل پایتخت اجرا میشود
گروه اجتماعی: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که از اول آبانماه طرح کاهش (LEZ) اجرایی میشود. محسن پورسیدآقایی روز گذشته و در نشست خبری خود با اعلام اجرای طرح کاهش از اول آبانماه در همه سطح شهر به صورت 24 ساعته گفت: دو مسئله آلودگی هوا و ترافیک دغدغه مهم تهرانیها است که همه برنامههای ما نیز حول این موضوع میگردد. وی با بیان اینکه امروز برنامه ما فراروی حل مشکل آلودگی هوا متمرکز شده است، گفت: بر اساس آمارها سالانه 5000 نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا جان میدهند و این در حالیست که 70 درصد آلودگی هوای تهران نیز ناشی از تردد وسایل حمل و نقل است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه سعی کردیم در اولین گام معاینه فنی در تهران را جدیتر بگیریم، ادامه داد: حالا از اول آبانماه طرح کاهش در کل شهر تهران تسری مییابد و باید همه خودروهای متردد معاینه فنی داشته باشند. وی با بیان اینکه مرحله دوم از اول آبانماه به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته اجرایی میشود، گفت: دوربینها خودروهای فاقد معاینه فنی را از اول آبان جریمه میکنند و جریمه 50 هزار تومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی است. وی همچنین از دستور روز گذشته استاندار تهران خبر داد و گفت: استاندار تهران طی نامهای به همه کارخانجات، ارگانها و دستگاهها اعلام کرده است که حق ندارند برای تامین سرویس کارکنانشان با پیمانکارانی قرارداد ببندند که اتوبوسهایشان فاقد معاینه فنی است و امیدواریم زمستان امسال شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.
پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینکه باید مسئله زوج و فرد را نیز حل و فصل کنیم، گفت: اجرای این طرح درست نبوده است و اثرات بلند مدت طرح زوج و فرد مناسب نیست و حتما باید طرحی جایگزین آن داشته باشیم بنابراین با دانشگاه تربیت مدرس تفاهمنامهای امضا کردیم تا در مورد مطالعات طرح جایگزین زوج و فرد، از تجربیات دیگر کشورها و شهرها استفاده کنیم و بتوانیم طرح جایگزین مناسبی را در نظر بگیریم. وی در مورد ساماندهی پارک حاشیهای نیز با بیان اینکه در مورد پارک حاشیهای مطالعات مفصلی انجام شد،اظهارکرد: در مورد مدیریت پارک حاشیهای مطالعات تکمیل شده است و هفته آینده مزایده تجهیز، نگهداری و بهرهبرداری از پاک حاشیهای منتشر میشود و شهروندان میتوانند با استفاده از اپلیکیشن پارک حاشیهای خود را ساماندهی کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بعد از اتوبوسهای سرویس و اتوبوسهای متعلق به شرکت واحد اعم از بخش خصوصی و شهرداری کنترل میشود، گفت: از اول مهرماه هیچ اتوبوسی بدون معاینه فنی اجازه تردد ندارد. پورسیدآقایی با اشاره به بخشنامه ۴۰ روز گذشتهاش در مورد اخذ برگه معاینه فنی برای اتوبوسها گفت: در این مدت میزان مراجعه اتوبوسها به مراکز معاینه فنی از ۷۶ درصد به ۸۸ درصد رسیده است این در حالیست که ۲۲۰۰ اتوبوس تک به تک مورد بازدید کارشناسان قرار گرفته و موارد نقض کننده معاینه فنی آنها احصا شده است. حدود ۷۰۰ اتوبوس نیز تعمیر شدهاند.