ريال به جاي دلار در مراحل نهايي
سخنگوي وزارت خارجه در باره فرجام مذاکرات صورت گرفته بين ايران و عراق جهت حصول توافق بين دو کشور در ارتباط با اخذ ريال به جاي دلار براي زائران ايراني اربعين گفت: طرف‌هاي مذاکره‌کننده دو کشور در اين زمينه با يکديگر در حال رايزني و گفت‌وگو هستند. بهرام قاسمي، در گفت‌وگو با ايسنا افزود: اين مذاکرات مراحل نهايي خود را طي مي‌کند و به نظر مي‌رسد که با توجه به اهميت اين موضوع و علاقه‌مندي طرف عراقي به اين نوع ارتباطات ، اين مسئله که مورد توجه زائرين اربعين حسيني در ايران نيز است، از سوي دولت عراق به مانند سال قبل مورد پذيرش قرار بگيرد تا سهولت بيشتري براي اتباع ايراني جهت شرکت در مراسم اربعين حسيني در عراق فراهم شود.






کسب سهميه زنان از پست‌هاي مديريتي
معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري بر حمايت از مشاغل خانگي زنان تاکيد کرد. به گزارش ايسنا، معصومه ابتکار با اشاره به سهم زنان در پست‌هاي مديريتي گفت: از اول قرار بود ۳۰ درصد اين پست‌ها در اختيار خانم‌هاي شايسته قرار گيرد. امروز بخش اول کارنامه خود در اين باره را در دولت ارائه دادم.وي افزود: بر اين اساس در يکسال گذشته ۱۷۴ مدير زن در سطح پايه و مياني در استان‌ها منصوب شدند که هنوز تا ۳۰ درصد فاصله داريم، اما اين آمار نشان مي‌دهد تحرک خوبي را در سطح استان‌ها داشتيم. البته مديران عالي در حوزه استان‌ها خيلي کم داريم. وي در مورد سهم مشاغل خانگي در آمار اشتغال زنان گفت: به زودي طرح در اين مورد را ارائه خواهيم داد.






اغراض سياسي، دليل تشديد استيضاح‌ها
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به اينکه در کمتر از يک ماه شاهد دو استيضاح بوديم گفت: در حاليکه دولت اين روزها درگير مشکلات اقتصادي و آغاز موج تحريم‌ها است، ورود به حوزه انتخاب مجدد وزير و بستن دست و پاي دولت براي عبور از بحران، نه تنها باعث حل مشکل نمي‌شود بلکه بحراني عميق‌تر را ايجاد کرده و پيام ياس را به جامعه منتقل خواهد کرد. محمدجواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با ايلنا گفت: در روند استيضاح‌ها معمولا با دلايل منفرد مواجه نيستيم. پس يکي از اين دلايل تشديدکننده استيضاح‌ها قطعا اغراض سياسي نمايندگان مخالف دولت و اصلاحات است. اين به عنوان يکي از شاخص‌هاي اصلي و جدي بايد مورد توجه دولت، فراکسيون اميد و جريان اصلاح‌طلبي باشد.
توافق هسته‌اي از بين نرفته است
وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و گروه موسوم به 1+5 تأکيد کرد که اين توافق از بين نرفته است. به گزارش ايسنا از اسپوتنيک، ژان ايو لودريان در گفت‌وگو با آر.تي‌.ال گفت: روساي جمهور ايران و فرانسه قرار است در يک تماس تلفني با يکديگر گفت‌وگو کنند و هفته آينده نيز مذاکراتي با حضور نمايندگاني از تهران، پاريس، برلين و لندن انجام خواهد شد.لودريان همچنين با اشاره به تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در ماه مه براي خروج از توافق هسته‌اي گفت: يک ريسک واقعي براي تقابل و مناقشه وجود دارد اما اميدواريم که اين اقدام آمريکا مانعي براي برقراري صلح نباشد.بنابر اين گزارش، طرف‌هاي اروپايي توافق هسته‌اي به شدت با خروج آمريکا از آن مخالفت و بارها تصميم دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داده‌اند. انگليس، فرانسه و آلمان در ماه‌هاي اخير تلاش کرده‌اند تا راه‌هايي براي ادامه اجراي اين توافق پس از خروج واشنگتن و بازگشت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران بيابند.
به دنبال پايان دادن به جنگ سوريه
وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد با آنکه ممکن است ايران، روسيه و ترکيه در برخي از جهات اهدافشان با يکديگر تفاوت داشته باشد اما هدف نهايي تمام اين کشورها پايان جنگ سوريه است.به گزارش ايسنا از اسپوتنيک، سرگئي لاوروف گفت: هدف نهايي مسکو با ديگر طرفين ضامن آتش‌بس سوريه (ايران و ترکيه) اين است که به جنگ در سوريه خاتمه دهند و اطمينان حاصل کنند که مردم سوريه مي‌توانند بدون دخالت‌هاي خارجي، ‌سرنوشت خود را تعيين کنند.لاوروف در ميان صحبت‌هايش اشاره کرد که روسيه به همراه ايران به دعوت خود دمشق در اين کشور فعاليت دارند و حضور ديگر کشورها در سوريه غيرقانوني است.
طومار زندگي ننگين متجاوز را مي‌پيچيم
فرمانده نيروي زميني ارتش تصريح کرد: امروز نيروي زميني، به عنوان نيرويي محوري، آمادگي دارد که در کنار ساير نيروهاي مسلح کشورمان در کسري از زمان طومار زندگي ننگين هر متجاوزي در هر مقياسي در هر کجاي زمين در هم بپيچد.به گزارش ايسنا، امير کيومرث حيدري با تاکيد بر اينکه نيروي زميني ارتش کاملا تغيير ماهيت داده است گفت: نيروي زميني ارتش در سايه ولايت محوري، از يک نيروي کلاسيک و سنتي عبور کرده و امروز تبديل به نيرويي چابک، توانمند و حرفه‌اي شده است.وي با بيان اينکه «نيروي زميني ارتش به نيرويي تغيير يافته که ولايتمداري اولين تابلويي است که او را معرفي مي‌کند»، افزود: امروز با جرات به کشورهاي دوست مي‌گويم که ما را در کنار خود ببينند و قدرت نيروي زميني را قدرت دنياي اسلام تلقي کنند. همچنين به دشمنان نهيب ميزنم که نيروي زميني، ارتش و ساير نيروهاي مسلح به درجه‌‌اي از اقتدار رسيدند که قادرند امنيت ملي جمهوري اسلامي‌ايران را در هر کجاي دنيا که باشد تامين و احصا کنند؛ آنها بدانند در مقابل هر زورگويي، مقتدر تر از او خواهيم ايستاد.
دولت امکان نيرو گرفتن ندارد
يک فعال سياسي اصلاح طلب گفت: در پايان عمر دولت دهم با حجم بالاي نيروهاي استخدامي‌مواجه شديم؛ الان که دولت امکان نيرو گرفتن ندارد، با اجرايي شدن قانون منع به کار‌گيري مديران بازنشسته، چه کساني بر سر کار مي‌آيند؟ نيروهايي که بدون کارشناسي و تجربه دردولت احمدي‌نژاد به استخدام دولت درآمدند.غلامرضا انصاري در گفت‌وگو با ايسنا گفت: با روشي که در قانون اداري استخدامي‌کشور پيش از اين در نظر گرفته شده بود، امکان به کارگيري کارشناسان در هر رده‌اي بالاي 35 سال بايد با مصوبه دولت انجام مي‌شد. در دولت‌هاي گذشته هم خيلي کم اتفاق مي‌افتد که افرادي را بالاي سقف 30 سال به کار بگيرد.وي ادامه داد: در اين دولت اشتباهي که اتفاق افتاد اين بود که بيش از حد متعارف از بازنشستگان استفاده شد. دليلش هم اين بود که بخش قابل توجهي از نيروهاي کارآمد و کاردان که در طي 40 سال گذشته سلسله مراتب اداري را طي کرده بودند و داراي تجربه‌هاي مفيد بودند در دوره دولت دلواپسان؛ يعني دولت آقاي احمدي نژاد يا بازنشسته شدند يا از سيستم اداري حذف شدند. در اين فاصله هشت ساله؛ طبيعي بود که از سن مديريت خيلي از نيروها گذشت.
انبارهاي کشف شده متعلق به موتلفه نيست
عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي‌از احتکار کالا از سوي شرکت‌هاي دولتي خبر داد.اسدالله عسگراولادي در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين که برخي شنيده‌ها حاکي از کشف برخي از انبارهاي احتکار شده وابسته به بازاريون نزديک به حزب موتلفه است، گفت: موتلفه در اين ماجراها نقشي نداشته و دخالتي نمي‌کند.وي با بيان اينکه اين اخبار صحت ندارد،‌ اظهار داشت: برخي از انبارهاي کشف شده متعلق به شرکت‌هاي دولتي است.
فقر و بيکاري کمر مردم را خم کرد
يک نماينده مجلس شوراي اسلامي‌درباره وضعيت معيشت مردم گفت: فشار فقر و بيکاري کمر مردم را خم کرده است. به گزارش ايلنا، حجت الاسلام سيد ناصر موسوي لارگاني در نطق ميان دستور گفت: جامعه امروز ايران به قدرت‌پرستي و مقام‌طلبي آلوده شده است و همين عامل باعث عدم پيشرفت کشور شده است.وي تاکيد کرد:کشوري با منابع انساني بي‌نظير و جوانان با استعداد همراه با معادن فراوان نبايد دچار معضلات فعلي شوند. بسيار متاسف هستم و بگويم شدت ضديت با انقلاب و نظام در برخي سخناني که در اين روزها از تريبون مجلس شوراي اسلامي‌شنيده مي‌شود از اراجيف راديوهاي بيگانه و منافقين بيشتر است.اين عضو کميسيون اقتصادي با بيان اين‌که در اين روزها مردم در تامين ساده‌ترين نيازهايشان که تامين معيشت خانواده است درمانده‌اند، گفت: اين درد است؛ ما در مجلس شوراي اسلامي‌فرياد سياسي مي‌زنيم نمي‌دانم ما را چه شده است که در ضديت با نظام و انقلاب که بهاي سنگيني براي تشکيل و حفظ آن داده‌ايم از ترامپ و آل سعود و اسرائيل نيز پيشي مي‌گيريم.وي ادامه داد: جاي تاسف است که برخي از ما انقلاب و نظام را فداي اميال شخصي و حزبي خود مي‌کنيم. برخي از سياسيون را چه شده است؟ اکنون که قوه قضاييه قصد مقابله با دانه درشت‌هاي سياسي و اقتصادي را دارد و انقلابي وارد ميدان شده است . نماينده مردم فلاورجان با اشاره به بيانات رهبري درخصوص استقلال قوه قضائيه گفت: مقام معظم رهبري فرمودند قوه قضاييه بايد صد درصد انقلابي باشد همه بايد وجود يک قوه قضاييه مستقل و شجاع را قدر بدانيم. وي افزود: واي بر برخي از نمايندگان که با راي مردم انقلابي به مجلس مي‌آيند و در عمل مخالف اهداف انقلاب سخن مي‌گويند. سفره‌هاي مردم که قرار بود کوچک نشود عملا محو شده است و فشار فقر و بيکاري کمر مردم را خم کرده است. آيا وقت آن نرسيده که مجلس شوراي اسلامي‌هويت و غيرت واقعي خود را نشان دهد؟ اين عضو کميسيون اقتصادي در ادامه با بيان اين که آيا با مصلحت انديشي بايد شاهد تجاوز به حقوق مردم باشيم، گفت:تا کي مردم بايد شاهد کاهش شديد ارزش پول ملي در دولت‌هاي مختلف باشد؟ چرا روحاني منتقد از اقدامات احمدي‌نژاد دقيقا همان راهي را که احمدي‌نژاد در اقتصاد طي کرد امروز طي کرده است؟وضعيت ارز امروز بحراني است وي ادامه داد:چرا بايد درآمد مردم به ريال باشد، اما تمامي‌هزينه‌هاي آنها به دلار باشد؟ چه کسي پاسخگوي اين حجم از اختلاس در کشور است؟ با فرض محال ثروت چپاول شده به بيت‌المال بازگردد. آيا حساب کرده‌ايد هزينه‌اي که به روح ملت و آبروي نظام اسلامي‌وارد مي‌شود چقدر است؟
آملي لاريجاني مشکلات اقتصادي را عميق توصيف کرد؛
رئيس قوه قضائيه گفت: دستگاه قضايي برخلاف محدويت‌هايي که دارد بدون اغماض در پرونده‌هاي مفاسد ورود کرده و هيچ گونه خط قرمز توهمي‌را قبول ندارد. به گزارش ايسنا، آيت الله آملي لاريجاني به عنوان ميهمان ويژه پنجمين اجلاس رسمي‌مجلس خبرگان رهبري با ارائه گزارش و تشريح اقدامات دستگاه قضائي درباره ميزان تحقق «مطالبات رهبري در بهبود اوضاع اقتصادي، رفع مشکلات معيشتي مردم و رسيدگي به مفاسد اقتصادي» گفت: قوه قضائيه در سالهاي متمادي برخورد با مفاسد اقتصادي را در اولويت و دستور کار داشته و در سالهاي اخير با جديت بيشتر و بدون اغماض به پرونده مفسدين اقتصادي ورود کرده است. وي افزود: در بسياري از موارد، توقعاتي که از اين دستگاه وجود دارد در حوزه اختيارات قانوني و شرعي دستگاه قضايي نيست. در عين حال قوه قضاييه، ضمن تسريع در رسيدگي به پرونده‌هاي فساد اقتصادي، بايد اصول عدالت قضايي را در نظر بگيرد و حق ندارد از حدود قانون و شرع تجاوز کند. آملي لاريجاني افزود: موارد بسيار متعددي از پرونده‌هاي مفاسد اقتصادي توسط دستگاه قضايي رسيدگي شده که به دلايلي درباره آنها اطلاع‌رساني نشده است و لذا عده‌اي اين دستگاه را به مماشات يا کم کاري متهم مي‌کنند که اين امر، منصفانه نيست. رئيس دستگاه قضاء با تآکيد مجدد بر اقدامات درخور قوه قضاييه عليه متخلفان و مجرمان اظهار کرد: قوه قضائيه علي رغم محدويت‌هايي که دارد بدون اغماض در پرونده‌هاي مفاسد ورود کرده و هيچ گونه خط قرمز توهمي‌را قبول ندارد، اما رسيدگي و برخورد قضايي با مفسدان و مخلان امنيت اقتصادي، نيازمند دقت و همکاري دستگاه‌هاي اطلاعاتي، امنيتي و انتظامي‌است. آملي لاريجاني با اشاره به برخي پرونده‌هاي مفاسد کلان اقتصادي که در سالهاي اخير رسيدگي شده به روند رسيدگي به پرونده مه آفريد اميرخسروي اشاره و بخش‌هايي از روند قضايي آن را تشريح کرد و گفت: در اين پرونده مجموع ردّمال و جزاي نقدي حدود 10هزار ميليارد تومان بوده و نزديک 3 هزار ميليارد تومان آن به خزانه دولت واريز شده و يا به نفع دولت توقيف شده است. وي بار ديگر تاکيد کرد: دستگاه قضايي نمي‌تواند بدون احراز جرم و بدون ضابطه با افراد برخورد کند و لذا خيلي از مواردي که در جامعه و افواه عمومي‌به عنوان مفاسد اقتصادي مطرح مي‌شود ممکن است براي قوه قضائيه به عنوان جرم محرز نشود و تا زماني که جرمي‌احراز نشود ما حجت شرعي و قانوني براي محکوم کردن افراد نداريم. هر چند در عين حال معتقديم تسريع در پرونده‌هاي قضايي در بسياري از موارد ضرورت داشته و موجب جلب اعتماد عمومي‌مي‌شود، اما مراقبيم که دستگاه قضايي، مقهور برخي فشارها و جوسازي‌ها نشود. آملي لاريجاني افزود: در راستاي تسريع در برخورد قاطع با مفاسد، استجازه‌اي از مقام معظم رهبري، صورت گرفت که متأسفانه برخي درباره آن برداشت‌هاي اشتباه کرده اند؛ ما به عنوان دستگاه قضاء در واقع درباره مواردي که قانون موجب اطاله دادرسي مي‌شد و نيز پاره‌اي صلاحيت‌ها استجازه کرديم، نه اصل برخورد قضايي و لذا استجازه دستگاه قضايي از محضر مقام معظم رهبري براي تسريع در رسيدگي به پرونده‌هاي مفاسد اقتصادي و در راستاي رفع برخي ابهامات و ترميم پاره‌اي کاستي‌ها در برخورد با مفاسد بود والّا اصل برخورد با مفاسد اقتصادي نه نيازي به استجازه داشت و نه در واقع چنين استجازه‌اي صورت گرفته است. رئيس دستگاه قضاء افزود: در مقام اصلاح دستگاه قضايي ما در برخورد با برخي قضات و کارکنان متخلف قوه قضائيه نيز هيچگاه مماشات نکرده ايم گرچه در اين باره اطلاع‌رساني نشده است. آملي لاريجاني با اشاره به سهم دستگاه قضايي در اصلاح وضع اقتصادي کشور گفت: گر چه قوه قضائيه، بايد با مفاسد اقتصادي، قاطعانه و با سرعت برخورد کند و طبيعتاً اين امر نقش بازدارنده هم خواهد داشت، اما مشکلات اقتصادي فعلي کشور عميق تر از آن است که با صرف اين برخوردها حل شود. مقصود اين است که نبايد مشکلاتي را که معلول سوء تدبيرها يا فشار اقتصادي دشمن و يا جنگ رواني اوست را به صرف برخورد قضايي قابل حل بدانيم. رئيس قوه قضائيه با تأکيد بر نقش اين قوه در تأمين امنيت قضايي و اقتصادي جهت سرمايه گذاري تصريح کرد: قوه قضائيه در بسياري از موارد، تلاش کرده است چرخ کارخانه‌ها از چرخش نيفتد و جلوي تعطيلي کارخانه‌ها و صنايع را گرفته است و تاجايي که ممکن بوده با سرمايه گذاران و کارخانه داران همکاري نموده تا کارخانه‌اي تعطيل نشود و کارگران آن بيکار نشوند. همچنين در بحث برخورد با زمين خواران و متصرفين منابع طبيعي نيز با کمک و همکاري ساير دستگاه‌ها، هزاران هکتار از اراضي متصرفي را خلع يد نموده و به منابع طبيعي باز گردانده و جلوي تصرف افراد متخلف را گرفته است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بحث قاچاق و احتکار گفت:دستگاه قضايي در حال تهيه و تدوين طرحي ضربتي براي برخورد با قاچاق‌هاي سازمان يافته است که در صورت تصويب نهايي، سخت‌گيري جدي تري با قاچاقچيان و متخلفان صورت خواهد گرفت، اما اين را هم تاکيد مي‌کنيم که اين گونه نيست که در اين زمينه، تنها دستگاه قضاء وظيفه داشته باشد، بلکه ساير قوا و نهادها هم در اين زمينه مسؤوليت دارند و تا زماني که همه دستگاهها با يکديگر همکاري و هماهنگي نداشته باشند نمي‌توان انتظار ريشه کني قاچاق را داشت.
دادستان کل مفسدان و محتکران را افعي‌هاي هفت سر توصيف کرد؛
دادستان کل کشور با اشاره به شرايط کشور گفت: وقتي حساب مي‌کنيم مي‌بينيم در سه چهارم سال‌هاي بعد از انقلاب، فرمان در دست اصلاح‌طلبان مدعي بوده است، اما ببينيد آنها چه کرده‌اند. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظري در شانزدهمين همايش تخصصي دادستان‌ها عمومي‌و انقلاب مراکز استان و دادستان‌هاي نظامي‌سراسر کشور گفت: دادستان در صحنه کارزار براي ايجاد امنيت،‌ خدمت به مردم، احقاق حقوق آنها و ايجاد نظم در جامعه، «محور» است و لذا به موجب قانون، همه نيروهاي نظامي‌و انتظامي‌و اطلاعاتي، ضابط دادستان هستند و نبايد اين جايگاه را دست کم گرفت. منتظري با اشاره به اينکه شرايط امروز کشور شرايط مطلوبي نيست گفت: اين شرايط را قبلا هم داشته‌ايم پس نگران نباشيد. خودمان بايد محکم بايستيم و پا در ميدان جنگ بگذاريم. در مقابل تلاش‌هاي دشمن بايد به جامعه اميد تزريق شود. اگر گروهي مي‌خواهند در جامعه ناامني ايجاد کنند اين وظيفه قانوني و شرعي شماست که در تلويزيون و رسانه‌ها بياييد به مردم اميد ببخشيد و براي مردم تدوين کنيد که داريد قاطعانه با فساد برخورد مي‌کنيد. دادستان کل کشور گفت: در تاريخ اسلام يکي از بزرگترين مسائلي که خداوند به پيامبر در مقابله با دشمن فرموده، ايجاد رعب در دل دشمن است. ترامپ و اينها در دلشان جز ترس چيزي نيست. اينها که به خيابان مي‌آيند و چهار تا شعار مي‌دهند و سر سپرده استکبار هستند حالا به صورت منافق يا سلطنت طلب و ... محتوا ندارند و کسي هم که محتوا نداشته باشد هرگز نمي‌ايستد و مقاومت نمي‌کند. منتظري با بيان اينکه عده‌اي دنبال اين هستند که ناامني اقتصادي ايجاد کنند گفت: دشمن دارد با حربه اقتصادي در مردم ايجاد نارضايتي مي‌کند. سخنراني رهبري درباره پوشک را شنيديد که گفتند اينها براي ايجاد نارضايتي است. در اين بازار آشفته متاسفانه عده‌اي سودجو و منفعت طلب دست به اين اقدامات مي‌زنند و وظيفه من و شماست که با اين عناصر مبارزه کنيم. وي اضافه کرد: احتکار را برخي افراد سودجو انجام مي‌دهد اما دشمن امروز دارد بر اين امر موج سواري مي‌کند بنابراين حتما بايد يکي از دغدغه‌هاي جدي امروز شما حضور در صحنه مبارزه با فساد و احتکار باشد و حتما بايد هم افزايي سازمان تعزيرات و دادستان‌ها را تقويت کنيد. دادستان کل کشور تصريح کرد: خيلي زشت است که آدم مي‌بيند در کشور جمهوري اسلامي‌با اين همه نيروهاي متدين مثل شما اجازه بدهيم اين افعي‌هاي سيري ناپذير در رابطه با نيازهاي زندگي مردم مثل پوشک بچه و ماشين و ... براي مردم مشکل ايجاد کنند. وي گفت: طبق قانون آيين دادرسي کيفري ما به عنوان دادستان کل کشور در جاهاي مختلف دولتي حضور داشته باشيم. من به رئيس‌جمهور گفتم که مقام معظم رهبري نيز فرموده‌اند که آمريکا با ما به جنگ اقتصادي برخاسته است و آغاز تحريم‌ها را هم روز 13 آبان گذاشته است اما تيم اقتصادي شما تيم جنگي نيستند. مجلس هم همين را گفته‌اند. البته ممکن است آدم‌هاي خوبي هم باشند اما ويژگي‌هاي فرماندهي جنگ را ندارند. وي گفت: ما بدون تعارف بايد آرايش جنگي بگيريم. چرا در اوايل جنگ صدام توانست تا پشت دروازه اهواز جلو بيايد؟ علت اين بود که ما در اوايل جنگ آمادگي نداشتيم اما بعد از آنکه آمادگي پيدا کرديم يک سانتي‌متر هم نتوانستند جلو بيايند.منتظري تصريح کرد: افرادي که افکار آنها غربي است و زندگي ميلياردي دارند نمي‌توانند با آمريکا به جنگ اقتصادي بروند. ما حمايت از دولت را وظيفه خود مي‌دانيم. درست است قوه قضائيه مسئول اقتصاد کشور نيست اما ما اعلام کرديم هر جا دولت کمک بخواهد قوه قضائيه کمک مي‌کند. وي افزود: ما که نمي‌توانيم قيمت ارز را تعيين کنيم.

واعظي ضمن درخواست رعایت انصاف از سوی کسبه توصیه کرد؛
رئيس دفتر رئيس جمهوري گفت: قبول داريم با اين شرايط اقتصادي که به وجود آمده فشار روي مردم زياد شده و الان گراني اقلام را شاهديم اما از مردم مي‌خواهيم در حد نياز خريداري و از تجار و کسبه نيز مي‌خواهيم انصاف را در قيمت‌گذاري رعايت کنند. به گزارش ايسنا، محمود واعظي در جمع خبرنگاران با تاکيد بر اينکه بنا نداريم مسائل گراني را با بگير و ببند حل کنيم، اظهار کرد: انتظار داريم مردم و کسبه انصاف را رعايت کنند تا از اين شرايط بسيار سخت با يکديگر عبور کنيم. وي در پاسخ به پرسشي درباره برنامه ريزي براي حضور رئيس‌جمهور در مجمع عمومي‌سازمان ملل گفت: قرار است در اين سفر علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي‌سازمان ملل، ملاقات‌هايي با روساي کشورها انجام شود. حضور در مجمع سالانه سازمان ملل ارزان‌ترين و سريع‌ترين راه براي ديدار و گفت‌وگو با تعداد زيادي از روساي کشورها و طرح مسائل دوجانبه و بين‌المللي است.
واعظي در واکنش به اظهارات آيت الله جنتي درباره ديدار ترامپ با روحاني در نيويورک،، گفت: رئيس مجلس خبرگان گفته که برخي مي‌خواهند به نيويورک بروند تا با ترامپ ملاقات کنند؛ اين سخنان براي من خيلي عجيب بود، چراکه ممکن است عده‌اي در کوچه و بازار از از اين حرف‌ها بزنند اما جاي تعجب داشت که رئيس مجلس خبرگان اين اظهارات را مطرح کرد. اين سخنان هيچ وقت مطرح نبوده و پايه و اساسي هم ندارد. رئيس دفتر رئيس‌جمهور تاکيد کرد: من از تمام بزرگان کشور مي‌خواهم که وقتي مي‌خواهند مصاحبه و سخنراني کنند، دقت نظر داشته باشند تا مطالبشان براي مردم باور پذير باشد.

رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) گفت: نمي‌خواهم سياه‌نمايي کنم اما به تعداد انگشتان يک دست دوست در دنيا نداريم. در بهترين حالت نسبت به ما بي‌تفاوت هستند. در چنين شرايطي بايد همانند دوران دفاع مقدس مردم در مقابل دشمنان بسيج شوند.
به گزارش ايسنا، آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي در هجدهمين اجلاس سراسري بسيج اساتيد گفت: اگر به مسئوليت اساتيد دانشگاه از اول انقلاب تا به حال نگاه کنيم سوال پيش مي‌آيد که آيا درست انجام شده يا ضعف‌هايي در آن بوده است؟ اين ضعف‌ها اثباتي بوده يا از جنس آفت بوده است؟ حقيقت اين است که ما طي چند دهه گذشته پيشرفت‌هاي چشمگيري داشتيم و جواناني در دانشگاه‌ها تربيت کرديم. اما در کنار آنها عوامل منفي هم گاهي رشد کردند. حالا در دهه‌هايي بيشتر و در دهه‌هايي کمتر. اما هر عاقلي مي‌داند که در کنار شد عوامل مثبت، عوامل منفي را از بين ببرد.
مصباح يزدي تاکيد کرد: بايد مواظب بود تا باورهاي غلط ميان دانشجويان رشد نکند چون با باورهاي غلط، ريشه رفتارها نشانه گرفته مي‌شود.وي يادآور شد: هميشه مسئوليت‌هاي ويژه بر عهده قشر فرهيخته است، خمس و ذکات بر عهده کساني است که توانايي بيشتري دارند. تکليف سنگيني بر دوش کساني است که در حوزه علم و دانش فعاليت مي‌کنند. مصباح يزدي اظهار کرد: نمي‌خواهم سياه‌نمايي کنم اما در ميان صد و خورده‌اي از کشورهاي جهان کمتر از انگشتان يک دست دوست واقعي داريم. اکثريتشان به خون ما تشنه هستند. در بهترين حالت نسبت به ما بي‌تفاوت هستند. ممکن است به زبان نرم با ما صحبت کنند اما تاجربه نشان داده که با ما دشمن هستند.وي ادامه داد: در اين شرايط که آنها از ابزارهاي اقتصادي و فرهنگي و حتي بهداشتي از فرهنگ ما استفاده مي‌کنند بايد همانند اول انقلاب و دوران دفاع مقدس بسيج شويم. گناه مردم ما اين بود که بجز دنيانگري به آخرت خود نيز فکر کرده است. مصباح يزدي گفت: فراموش نکنيم که هم تعليم مهم است هم تربيت. بايد در خود بنگريم ببينيم آيا در ما کمبودي نيست؟ بايد اول از خودمان شروع کنيم و ضعف‌هايمان را برطرف کنيم. در آن صورت است که موفق مي‌شويم.
مسئولين بدانند اين روزها در هر جلسه سخن از گراني است، گراني که تا جايي پيش‌رفته که قيمت برخي اجناس 3برابر شده و در اين شرايط بيچاره کساني که کارگر و کارمند هستند.
به گزارش ايسنا، آيت الله مکارم شيرازي در ابتداي درس خارج در مسجد اعظم قم با بيان اينکه مسئولين مسئله گراني را که سرنوشت ساز است جدي بگيرند، ادامه داد: در شرايطي که هر روز خبر گراني‌هاي بيشتر مي‌رسد، مسئولين شب و روز بايد در فکر راه حل باشند تا با تدبير مسئله حل شود. وي با تصريح بر اينکه مردم به خاطر ايمان به اسلام و نظام در برابر مشکلات استقامت مي‌کنند، افزود: مسئولين بايد مسئله را بيش از اين جدي بگيرند و دل خوش نکنند که که گراني‌ها از فشارهاي داخلي است بسياري از مشکلات داخلي است و بايد با تدبير حل شود؛ تا به امروز هرچه مسئولان دولت، مجلس و قوه قضائيه دور هم نشستند، خبري نشد، بايد فکري براي اين مسائل کرد. مکارم شيرازي اضافه کرد: در اين گراني گروهي از تجار و کسبه که عدد کمي‌هم ندارند، نيز سهيم هستند، اين دسته کساني هستند که اجناس را احتکار مي‌کنند و امروز مسئله احتکار غوغا مي‌کند. احتکار و گران فروشي اجناسي که هيچ ارتباطي با ارز ندارد، امروز برخي تجار و کسبه رقابت در گران فروشي گذاشته اند. اين دسته نيز در ايجاد اين شرايط نقش دارند.
اين مرجع تقليد در ادامه به رواياتي در خصوص محتکران اشاره کرد و گفت: در روايتي داريم که احتکار کنندگان ملعونند و در روايتي ديگر معصوم مي‌فرمايد آنها که احتکار مي‌کنند به بيماري صعب العلاج و فقر دچار مي‌شوند. وي با بيان اينکه از جمله اموري که تعزير دارد احتکار است، افزود: جزء برنامه‌هاي فقهي اين‌ است که اگر احتکار ثابت شد بايد اجناس به قيمت عادلانه به مردم فروخته شود، آيا اين انبارها که پيدا شد در اختيار مردم قرار گرفت يا توقيف است؟ وي با بيان اينکه تجار و کسبه خدا را در نظر بگيرند، بيان کرد: اموال نامشروع برکت ندارد، اين يک امتحان الهي است تا مشخص شود برق اسکناس وجدان و ايمان چه کسي را مي‌برد.
سفير آمريکا در سازمان ملل اعلام کرد؛
سفير آمريکا در سازمان ملل اعلام کرد: دونالد ترامپ رياست جلسه شوراي امنيت که ماه جاري ميلادي با موضوع آنچه "نقض قوانين بين المللي از سوي ايران" خوانده شده را بر عهده خواهد داشت تا رهبران جهاني را براي اتخاذ رويکردي شديدتر عليه ايران تحت فشار قرار دهد. به گزارش ايسنا از گاردين، نيکي هيلي به خبرنگاران گفت: دونالد ترامپ رياست جلسه شوراي امنيت سازمان ملل را براي رسيدگي به آن چه نقض قوانين بين‌المللي از سوي ايران و بي‌ثباتي‌اي که ايران در سراسر منطقه خاورميانه به راه انداخته، بر عهده خواهد داشت.سفير آمريکا در سازمان ملل گفت: به پروتکل سازمان ملل پايبند خواهد بود و به مقامات ايراني اجازه خواهد داد که در صورت تمايل در اين جلسه سخنراني کنند. بر اساس اظهارات ديپلمات‌ها، ايران ممکن است براي ايراد سخنراني در جلسه 26 سپتامبر درخواست دهد. پيش‌بيني‌ مي‌شود که حسن روحاني، رييس جمهور کشورمان 25 سپتامبر در مجمع عمومي‌سازمان ملل سخنراني کند اما هيئت نمايندگان ايران در سازمان ملل هنوز در اين باره اظهار نظري نکرده است.سفير آمريکا در سازمان ملل همچنين اظهار کرده است که آمريکا با سخنراني روحاني مخالفتي نخواهد کرد. هيلي که در ماه سپتامبر رياست شوراي امنيت را بر عهده دارد، گفته است که پيش‌بيني نمي‌کند پس از برگزاري جلسه شوراي امنيت به رياست ترامپ درباره ايران، بيانيه رسمي‌يا قطعنامه‌اي از سوي اين شورا ارائه شود و هدف اين جلسه تنها اعتراض به سياست‌هاي ايران است. اين تصميم اما احتمال مجادله رو در رو ميان دونالد ترامپ و مقامات ايراني و احتمالا حسن روحاني را که بنا به پروتکل سازمان ملل به اين جلسه دعوت خواهد شد، بالا مي‌برد. به گفته هيلي، ترامپ براي مسئول دانستن ايران در اقداماتي که دولت آمريکا آن‌ها را موجب بي ثباتي مي‌داند، "بسيار مصمم است". نيکي هيلي در کنفرانسي خبري ادعا کرد: سخت است جايي را پيدا کنيم که درگيري اي وجود دارد و ايران در مرکز آن قرار ندارد. به عقيده ما اقدامات آنان ناديده گرفته شده و براي مدت طولاني از آن‌ها چشم پوشي شده است و ما فکر مي‌کنيم که زمان آن رسيده که ايران بايستد و در اين باره توضيح دهد. احتمال دارد که اين اقدام، ترامپ را با انتقاداتي از سوي مخالفان آمريکا و حتي متحداني نظير انگليس و فرانسه که به شدت با خروج واشنگتن از توافق هسته‌اي مخالف بودند، روبه رو کند. هيلي اظهار کرده است: متوجهم که برخي از اعضا صحبت درباره اين موضوع را مناسب نمي‌دانند اما به شخصه بر اين باورم که وقتي در شوراي امنيت درباره مسائلي که صحبت از آن‌ها مناسب نيست حرف مي‌زنيم، اتفاقات خوبي مي‌افتد.