مديرعامل سازمان بنادر از سرمایه گذاری 12هزار میلیارد تومانی خبر داد؛
گروه راه و مسکن: حاشيههاي حضور کشتيهاي ماهيگيري چيني در آبهاي ايران همچنان ادامه دارد. آخرين توضيحات درباره نحوه حضور و فعاليت کشتيهاي چيني را روز گذشته محمد راستاد، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در نشست خبري خود مطرح کرد. معاون وزير راه و شهرسازي در توضيح نسبت به حضور چينيها در آبهاي ايران اظهار داشت: سه نوع قرارداد اجاره در اين بخش وجود دارد؛ يک نوع قرارداد زماني است به اين معنا که کشتيها صرف نظر از مليت در اجاره قرار ميگيرند و در اين صورت عمده هزينهها برعهده مالک کشتي خواهد بود. راستاد ادامه داد: نوع ديگر قراردادهاي اجاره، اجارههاي سفري هستند که براي يک يا دو سفر کشتي مورد نظر اجاره ميشود که اين هم از نظر هزينهها مانند قراردادهاي زماني خواهند بود. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين تاکيد کرد: نوع ديگر قراردادهاي اجاره قراداد اجاره کامل است که تنها تفاوت آن با قرارداد زماني، تمام هزينهها مانند سوخت، آب و... برعهده مستاجر خواهد بود. مستاجر ميتواند حق پرچم را به مالک کشتي اعطا کند و آن را تحت پرچم خود در بياورد. در حال حاضر اجاره کشتيهاي ماهيگيري چيني در نوع قراردادهاي کامل است. وي افزود: در اين قرارداد که مستاجر شرکتهاي ايراني هستند ميتوانند حق پرچم را به اين کشتيها اعطا کنند و در حال حاضر کشتيهاي چيني تحت پرچم جمهوري اسلاميايران در آبهاي ايران فعاليت ميکنند و تحت تابعيت ايران هستند و شناور ايراني محسوب ميشوند.
کاهش صادرات و واردات ناشي از تحريم نيست
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين با اشاره به کاهش ۱۶.۶ درصدي واردات طي پنج ماهه نخست امسال گفت: اين موضوع ناشي از تحريم نيست بلکه به دليل نوسان فعاليتهاي اقتصادي ايجاد شده و در سالهاي قبل نيز با چنين موضوعي مواجه بوديم. محمد راستاد در نشست خبري خود با خبرنگاران همچنين اظهار کرد: از ابتداي امسال تا روز ۱۲ شهريورماه ۶۱.۷ ميليون تن کل تخليه بارگيري کالاهاي غيرنفتي در بنادر کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۲ درصد کاهش يافته است. وي افزود: واردات ما در همين بازه زماني ۱۱.۷ ميليون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۶ درصد کاهش نشان ميدهد. راستاد البته ميزان صادرات را داراي کاهش جزئي عنوان کرد و گفت: از ابتدا تا ۱۲ شهريورماه امسال ۲۲.۷ ميليون تن صادر غيرنفتي داشتيم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۲ درصد کاهش داشته است. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: نميتوان کاهش حجم تخليه و بارگيري کالاهاي غيرنفتي در پنج ماهه امسال را با تحريمها مرتبط دانست بلکه علت اصلي آن به نوسان فعاليتهاي اقتصادي مربوط ميشود که در سالهاي قبل نيز بعضا ديده شده است.
سفر دبيرکل IMO به ايران
راستاد در بخش ديگري از صحبتهاي خود به نقش برجسته ايران در سازمان بينالمللي دريانوردي اشاره و تصريح کرد: به مناسبت هفتادمين سال تشکيل سازمان بينالمللي دريانوردي، جمهوري اسلاميايران ميزبان برگزاري همايشي است که روز ۱۷ شهريورماه آغاز ميشود. در اين مراسم دبيرکل سازمان بينالمللي دريانوردي براي اولين بار به ايران سفر ميکند که اتفاق مهميمحسوب ميشود. راستاد تاکيد کرد: حضور دبيرکل IMO در ايران ميتواند فرصت خوبي باشد که توانمنديهاي ايران در عرصه دريايي را معرفي کنيم. در شرايطي که ما با محدوديتهاي ناشي از تحريمهاي ناعادلانه آمريکا مواجهيم سفر اين مقام عالي به ايران نشان ميدهد که کشور ما يک کشور مهم در عرصه دريايي تلقي ميشود. کما اينکه ما در IMO جز ۲۰ کشور موثر جهان محسوب ميشويم.
سرمايهگذاري ۱۲ هزار ميليارد توماني بخش خصوصي
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي به وجود ۵۷۰۰ کيلومتر سواحل، ۱۱ بندر اصلي و ۶۰ بندر کوچک در ايران اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلاميايران ۲۲۰ ميليون تن ظرفيت ناوگان اقيانوس پيما دارد که از نظر ظرفيت جز ۲۰ کشور اول جهان و ۱۰۰ هزار نفر ناوگان در اختيار داريم که ساليانه ۳۰۰ ميليون تن انواع کالا از طريق بنادر ايران وارد و صادر ميشود. راستاد درباره قراردادهاي منعقد شده با بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل دريايي گفت: ۱۲ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري بخش خصوصي داريم. روز گذشته هم که به اتفاق وزير راه و شهرسازي به بندر امام سفر کرده بوديم ۴۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري و ۶۰۰ ميليارد تومان انعقاد تفاهم نامه صورت گرفت. معتقديم بايد از توان بخش خصوصي براي توسعه فعاليتهاي خود استفاده کنيم.
قرارداد با هند به قوت خود باقي است
يکي از خبرنگاران سوال کرد با توجه به تحريمهاي اعمال شده آيا قرارداد با هنديها در بندر چابهار ملغي ميشود؟ که مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ گفت: همکاري با اپراتور و سرمايه گذار هندي روال عادي خود را طي ميکند. قرارداد بهرهبرداري موقت منعقد شده است. ارائه ضمانت نامه بانکي توسط شرکت اپراتور هندي در حال انجام است. مقداري تاخير ايجاد شد اما هيچ مشکلي براي اين قرارداد وجود ندارد. هفته آينده بنده براي ديدار با مسئولان وزارت کشتي راني هندوستان به اين کشور سفر ميکنم و موضوع قرارداد را پي ميگيريم. وي درباره آخرين وضعيت کريدور پاکستان - چين که بخشي از آن مربوط به بندر گوآدر – چابهار ميشود، گفت: کريدور اقتصادي چين – پاکستان شامل يک پکيج است که قرارداد تجاري بين اين دو کشور روال خود را طي ميکند. اين همکاري براي ما هم ميتواند يک فرصت باشد. بنادر چابهار و گوآدر ميتواند از ظرفيتهاي خود براي گسترش مبادلات تجاري بينالمللي بهره بگيرند. راستاد همچنين اظهار کرد: برنامههاي تقويت ناوگان خود را پيگيري ميکنيم. شرکتهاي کشتيراني با توجه به سياستهاي خود و عرضه و تقاضا خودشان را محدود نکردند و نيازهاي خود را تامين ميکنند. هر شرکت کشتيراني بايد بتواند در فضاي بينالمللي، خود را تجهيز کند. ما به عنوان مرجع دريايي معتقديم بايد از توان صنايع دريايي در جهت فعاليت بازرگاني شرکتهاي کشتيراني استفاده شود. سهم موجود را حفظ ميکنيم و تلاش بر ارتقاي آن داريم. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي درخصوص حمل و نقل ترکيبي نيز گفت: ما به تازگي اداره کل حمل و نقل چند وجهي و امور لجستيکي را در سازمان بنادر ايجاد کردهايم که حمل و نقل مالتي مودال را توسعه دهيم. ساختار جديد توانست با تمرکز بر ظرفيت ريلي بنادر و برقراري ارتباط با سازمانها به ويژه راهآهن فعاليتهاي خوبي را آغاز کند و در آينده اميدواريم شاهد افزايش اين تعاملات باشيم.
تحريمها مانعي براي تردد کشتيها نشدهاند
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا در ماههاي اخير محدوديتي براي تردد کشتيهاي ايراني در آبهاي بينالمللي ايجاد شده يا خير، گفت: خطوط کشتيراني تاکنون هيچ محدوديتي براي تردد اعلام نکردند و مسيرهاي خود را به اروپا و خاوردور ادامه ميدهند. درخصوص بيمه کشتيها نيز شرکتهاي بيمه تصميمگيري را به بعد از ۱۳ آبان موکول کردند که آيا پوشش بيمهاي به ناوگان ما داشته باشند يا خير اگر اين اقدام انجام نشود ميتوانيم از بيمههاي داخلي استفاده کنيم.