پيگيري پرونده برداشت‌هاي غيرقانوني از نظام مهندسي
فرج‌ا... رجبي، رييس سازمان نظام مهندسي با بيان اينکه پرونده برداشت‌هاي غيرقانوني از حساب سازمان نظام مهندسي در حال پيگيري‌هاي قضايي است، درباره دو پرونده برداشت غيرقانوني 40 ميليارد توماني و 7.5 ميليارد توماني از حساب بانکي سازمان نظام مهندسي استان تهران اظهار داشت: اين جريان يک سوءاستفاده بوده و دادگاه در اين باره بايد حکم بدهد اما ما نمي‌گوييم اختلاس شده بلکه اين موضوع برداشت‌هاي غيرقانوني از حساب سازمان نظام مهندسي است و نبايد از عنوان اختلاس براي آن استفاده کرد. اين نماينده مجلس همچنين گفت: نظام مهندسي استان تهران اصل اين پول (7.5 ميليارد تومان) را به حساب برگردانده و پرونده به دادگاه ارجاع داده شده است.





افت 8 درصدي تعداد مسافران هوايي
مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي هواپيمايي با تاييد کاهش شديد تقاضاي سفرهاي هوايي در هفته‌هاي جاري گفت: براساس آمار رسمي‌سه ماهه ابتدايي امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش سفرهاي هوايي را شاهد بوديم که اگرچه هنوز آمار رسمي‌تابستان قابل احصاء نيست، اما براساس آنچه در جلسات انجمن از سوي مديران ايرلاين‌ها مطرح شده، برآوردها از ادامه روند کاهشي تقاضاي سفرهاي هوايي و حتي تشديد آن در دو ماه اخير حکايت دارد. به گفته اين فعال صنفي صنعت هوانوردي، تنها دليل اين اتفاق، نوسانات ارزي است که سبب شده التهابات بازار ارز، کاهش شديد مسافران هوايي را در پي داشته باشد.






حذف وام مسکن واحدهاي لوکس و بزرگ متراژ
مدير امور اعتباري بانک مسکن با اعلام خط قرمز سياست‌هاي اين بانک گفت: در سال‌جاري اجازه ورود تسهيلات بانک مسکن به بازار واحد‌هاي لوکس و بزرگ متراژ را نمي‌دهيم. محمدحسن علمداري با بيان اينکه طي سه سال گذشته بانک مسکن از ميان بانک‌هاي عامل در پرداخت تسهيلات به بافت‌هاي فرسوده سراسر کشور پيشرو بوده است، اظهار کرد: آمار جامع تسهيلات احياي بافت‌هاي ناکارآمد و فرسوده نشان مي‌دهد از ابتداي اجراي طرح يعني ابتداي سال 94 تا پايان سال گذشته مجموع اعتبار تخصيصي معادل 93 هزار فقره بوده است. همچنين براي سال جاري نيز توزيع اعتبار براي پرداخت تسهيلات به بافت‌هاي فرسوده شهري معادل 25 هزار فقره خواهد بود.
نظارت دقيق جايگزين امضاي طلايي شود
محسن‌هاشمي‌رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران در گفتگو با صما با بيان اينکه بايد سازمان نظام مهندسي به جايگاه بالاتري برسد، اظهار داشت: اختيار و قدرتي که به نظام مهندسي داده شده بود مي‌توانست موجب ايجاد تحولي مثبت در صنعت ساختمان و دانش فني کشور شود؛ اما متاسفانه از اين قدرت به نحو مطلوب استفاده نشد. وي گفت: بر همين اصل تمامي‌منتخبان بايد به شعارهاي انتخاباتي خود عمل کرده و لازمه احياي جايگاه واقعي نظام مهندسي در جامعه و بين اعضاي خود نيز بازگشت به جايگاه مدني و پرهيز از پيوند زدن خود با بوروکراسي اداري است؛ درحالي‌که ماهيت مدني اين سازمان همين امر است.‌هاشمي‌رفسنجاني در نهايت گفت: نظام مهندسي به‌جاي تصدي‌گري و ايجاد امضاي طلايي، جنبه‌هاي نظارتي و رسيدگي به شکايات شهروندان را در خود تقويت کند.
افتتاح ۱۰ طرح عمراني در شهر جديد صدرا
افتتاح ۱۰طرح عمراني با اعتبار ۱۵۰ ميليارد تومان در شهر جديد صدرا با حضور مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد و استاندار فارس افتتاح شد. به گزارش مهر ۱۰طرح عمراني با اعتبار ۱۵۰ ميليارد تومان با حضور حبيب‌الله طاهرخاني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد و اسماعيل تبادار استاندار فارس در شهر جديد صدرا افتتاح شد. خليل حاجي پور ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح پروژه‌هاي شهر صدرا، گفت: افتتاح هزار و ۴۵۰ واحد مسکن مهر اعم از خود مالک و سه جانبه، خط انتقال و تصفيه خانه فاضلاب غرب صدرا ، ۷۰۰ واحد مسکن طرح مشارکتي با عنوان آسمان صدرا ، مسجد حضرت فاطمه صدرا و کلنگ زني واحد آموزشي ۱۲ کلاسه قوام الدين شيرازي در فاز ۲ شهر صدرا، از جمله طرح‌هاي شهر صدرا است.
نامه انجمن‌هاي علمي‌به رئيس سابق هيئت مديره انجمن مهندسي دريايي
رئيس هيئت مديره انجمن مهندسي دريايي ايران با اشاره به نامه کميسيون انجمن‌هاي علمي‌درباره پرهيز هيئت مديره سابق از موازي‌کاري و انجام فعاليت بدون هماهنگي، گفت: فقط هيئت مديره قانوني مي‌تواند مجمع انجمن مهندسي دريايي ايران را برگزار کند. به گزارش تسنيم، چندي پيش دبير کميسيون انجمن‌هاي علمي‌ايران در نامه‌اي به رئيس سابق هيئت مديره انجمن مهندسي دريايي ايران خواستار تسليم اسناد و مدارک به هيئت مديره جديد اين انجمن شده بود. در نامه جلالي به خطاب سيف آمده است؛ عطف به نتايج مجمع عمومي‌مورخ 95/5/26 آن انجمن و انتخاب اعضاء هيئت مديره و بازرسان جديد و تاييد نهايي آن توسط کميسيون، ضروري است مقرر فرماييد ضمن تسليم اسناد و مدارک انجمن،‌ جهت پرهيز از هرگونه موازي کاري و نيز ممانعت از بروز مشکلات بعدي، هيچگونه فعاليتي بدون هماهنگي و اطلاع هيئت مديره جديد صورت نپذيرد.
مديرعامل سازمان بنادر از سرمایه گذاری 12هزار میلیارد تومانی خبر داد؛
گروه راه و مسکن: حاشيه‌هاي حضور کشتي‌هاي ماهيگيري چيني در آب‌هاي ايران همچنان ادامه دارد. آخرين توضيحات درباره نحوه حضور و فعاليت کشتي‌هاي چيني را روز گذشته محمد راستاد، مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در نشست خبري خود مطرح کرد. معاون وزير راه و شهرسازي در توضيح نسبت به حضور چيني‌ها در آب‌هاي ايران اظهار داشت: سه نوع قرارداد اجاره در اين بخش وجود دارد؛ يک نوع قرارداد زماني است به اين معنا که کشتي‌ها صرف نظر از مليت در اجاره قرار مي‌گيرند و در اين صورت عمده هزينه‌ها برعهده مالک کشتي خواهد بود. راستاد ادامه داد: نوع ديگر قراردادهاي اجاره، اجاره‌هاي سفري هستند که براي يک يا دو سفر کشتي مورد نظر اجاره مي‌شود که اين هم از نظر هزينه‌ها مانند قراردادهاي زماني خواهند بود. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين تاکيد کرد: نوع ديگر قراردادهاي اجاره قراداد اجاره کامل است که تنها تفاوت آن با قرارداد زماني، تمام هزينه‌ها مانند سوخت، آب و... برعهده مستاجر خواهد بود. مستاجر مي‌تواند حق پرچم را به مالک کشتي اعطا کند و آن را تحت پرچم خود در بياورد. در حال حاضر اجاره کشتي‌هاي ماهيگيري چيني در نوع قراردادهاي کامل است. وي افزود: در اين قرارداد که مستاجر شرکت‌هاي ايراني هستند مي‌توانند حق پرچم را به اين کشتي‌ها اعطا کنند و در حال حاضر کشتي‌هاي چيني تحت پرچم جمهوري اسلامي‌ايران در آب‌هاي ايران فعاليت مي‌کنند و تحت تابعيت ايران هستند و شناور ايراني محسوب مي‌شوند.
کاهش صادرات و واردات ناشي از تحريم نيست
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين با اشاره به کاهش ۱۶.۶ درصدي واردات طي پنج ماهه نخست امسال گفت: اين موضوع ناشي از تحريم نيست بلکه به دليل نوسان فعاليت‌هاي اقتصادي ايجاد شده و در سال‌هاي قبل نيز با چنين موضوعي مواجه بوديم. محمد راستاد در نشست خبري خود با خبرنگاران همچنين اظهار کرد: از ابتداي امسال تا روز ۱۲ شهريورماه ۶۱.۷ ميليون تن کل تخليه بارگيري کالاهاي غيرنفتي در بنادر کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۲ درصد کاهش يافته است. وي افزود: واردات ما در همين بازه زماني ۱۱.۷ ميليون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۶ درصد کاهش نشان مي‌دهد. راستاد البته ميزان صادرات را داراي کاهش جزئي عنوان کرد و گفت: از ابتدا تا ۱۲ شهريورماه امسال ۲۲.۷ ميليون تن صادر غيرنفتي داشتيم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۲ درصد کاهش داشته است. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: نمي‌توان کاهش حجم تخليه و بارگيري کالاهاي غيرنفتي در پنج ماهه امسال را با تحريم‌ها مرتبط دانست بلکه علت اصلي آن به نوسان فعاليت‌هاي اقتصادي مربوط مي‌شود که در سال‌هاي قبل نيز بعضا ديده شده است.
سفر دبيرکل IMO به ايران
راستاد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به نقش برجسته ايران در سازمان بين‌المللي دريانوردي اشاره و تصريح کرد: به مناسبت هفتادمين سال تشکيل سازمان بين‌المللي دريانوردي، جمهوري اسلامي‌ايران ميزبان برگزاري همايشي است که روز ۱۷ شهريورماه آغاز مي‌شود. در اين مراسم دبيرکل سازمان بين‌المللي دريانوردي براي اولين بار به ايران سفر مي‌کند که اتفاق مهمي‌محسوب مي‌شود. راستاد تاکيد کرد: حضور دبيرکل IMO در ايران مي‌تواند فرصت خوبي باشد که توانمندي‌هاي ايران در عرصه دريايي را معرفي کنيم. در شرايطي که ما با محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌هاي ناعادلانه آمريکا مواجهيم سفر اين مقام عالي به ايران نشان مي‌دهد که کشور ما يک کشور مهم در عرصه دريايي تلقي مي‌شود. کما اينکه ما در IMO جز ۲۰ کشور موثر جهان محسوب مي‌شويم.
سرمايه‌گذاري ۱۲ هزار ميليارد توماني بخش خصوصي
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي به وجود ۵۷۰۰ کيلومتر سواحل، ۱۱ بندر اصلي و ۶۰ بندر کوچک در ايران اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي‌ايران ۲۲۰ ميليون تن ظرفيت ناوگان اقيانوس پيما دارد که از نظر ظرفيت جز ۲۰ کشور اول جهان و ۱۰۰ هزار نفر ناوگان در اختيار داريم که ساليانه ۳۰۰ ميليون تن انواع کالا از طريق بنادر ايران وارد و صادر مي‌شود. راستاد درباره قراردادهاي منعقد شده با بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل دريايي گفت: ۱۲ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري بخش خصوصي داريم. روز گذشته هم که به اتفاق وزير راه و شهرسازي به بندر امام سفر کرده بوديم ۴۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري و ۶۰۰ ميليارد تومان انعقاد تفاهم نامه صورت گرفت. معتقديم بايد از توان بخش خصوصي براي توسعه فعاليت‌هاي خود استفاده کنيم.
قرارداد با هند به قوت خود باقي است
يکي از خبرنگاران سوال کرد با توجه به تحريم‌هاي اعمال شده آيا قرارداد با هندي‌ها در بندر چابهار ملغي مي‌شود؟ که مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ گفت: همکاري با اپراتور و سرمايه گذار هندي روال عادي خود را طي مي‌کند. قرارداد بهره‌برداري موقت منعقد شده است. ارائه ضمانت نامه بانکي توسط شرکت اپراتور هندي در حال انجام است. مقداري تاخير ايجاد شد اما هيچ مشکلي براي اين قرارداد وجود ندارد. هفته آينده بنده براي ديدار با مسئولان وزارت کشتي راني هندوستان به اين کشور سفر مي‌کنم و موضوع قرارداد را پي مي‌گيريم. وي درباره آخرين وضعيت کريدور پاکستان - چين که بخشي از آن مربوط به بندر گوآدر – چابهار مي‌شود، گفت: کريدور اقتصادي چين – پاکستان شامل يک پکيج است که قرارداد تجاري بين اين دو کشور روال خود را طي مي‌کند. اين همکاري براي ما هم مي‌تواند يک فرصت باشد. بنادر چابهار و گوآدر مي‌تواند از ظرفيت‌هاي خود براي گسترش مبادلات تجاري بين‌المللي بهره بگيرند. راستاد همچنين اظهار کرد: برنامه‌هاي تقويت ناوگان خود را پيگيري مي‌کنيم. شرکت‌هاي کشتيراني با توجه به سياست‌هاي خود و عرضه و تقاضا خودشان را محدود نکردند و نيازهاي خود را تامين مي‌کنند. هر شرکت کشتيراني بايد بتواند در فضاي بين‌المللي، خود را تجهيز کند. ما به عنوان مرجع دريايي معتقديم بايد از توان صنايع دريايي در جهت فعاليت بازرگاني شرکت‌هاي کشتيراني استفاده شود. سهم موجود را حفظ مي‌کنيم و تلاش بر ارتقاي آن داريم. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي درخصوص حمل و نقل ترکيبي نيز گفت: ما به تازگي اداره کل حمل و نقل چند وجهي و امور لجستيکي را در سازمان بنادر ايجاد کرده‌ايم که حمل و نقل مالتي مودال را توسعه دهيم. ساختار جديد توانست با تمرکز بر ظرفيت ريلي بنادر و برقراري ارتباط با سازمان‌ها به ويژه راه‌آهن فعاليت‌هاي خوبي را آغاز کند و در آينده اميدواريم شاهد افزايش اين تعاملات باشيم.
تحريم‌ها مانعي براي تردد کشتي‌ها نشده‌اند
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا در ماه‌هاي اخير محدوديتي براي تردد کشتي‌هاي ايراني در آب‌هاي بين‌المللي ايجاد شده يا خير، گفت: خطوط کشتي‌راني تاکنون هيچ محدوديتي براي تردد اعلام نکردند و مسيرهاي خود را به اروپا و خاوردور ادامه مي‌دهند. درخصوص بيمه کشتي‌ها نيز شرکت‌هاي بيمه تصميم‌گيري را به بعد از ۱۳ آبان موکول کردند که آيا پوشش بيمه‌اي به ناوگان ما داشته باشند يا خير اگر اين اقدام انجام نشود مي‌توانيم از بيمه‌هاي داخلي استفاده کنيم.
بندپي تشريح کرد
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از تخصيص ۳.۵ ميليارد دلار ارز دولتي براي تامين اقلام پزشکي خبر داد و گفت: براساس تکليف قانون ششم توسعه، همسان‌سازي حقوق بايد محقق شود که براي اين امر شش تا هفت هزار ميليارد تومان پول نياز است که با وضعيت فعلي، چند مرحله‌اي بايد انجام شود.
به گزارش ايسنا، انوشيروان محسني بندپي در حاشيه مراسم تجليل از بازنشستگان نمونه کشوري که در باغ کتاب تهران برگزار شد، درباره کمبود برخي اقلام از جمله پوشک بچه عنوان کرد: اين موضوع از دغدغه‌هاي وزير بهداشت بوده و به همين علت جلسه‌اي با حضور وزير بهداشت، رئيس مجلس و بانک مرکزي برگزار و درباره تأمين اقلام ضروري بهداشتي و پزشکي بحث شد.
وي افزود: در اين جلسه مقرر شد که با تأييد وزارت بهداشت، به اقلام گروه پزشکي، ارز دولتي تخصيص يابد. به همين منظور ۳.۵ ميليارد دلار اعتبار درنظر گرفته مي‌شود و شايد هم رقمي‌در هفته‌هاي آينده به آن افزوده شود.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به دغدغه‌هاي بازنشستگان از جمله حمايت اجتماعي، سفرهاي زيارتي و اعطاي وام گفت: براساس تکليف قانون ششم توسعه، همسان‌سازي حقوق بازنشستگان بايد محقق شود. برآورد شدن اين امر شش تا هفت هزار ميليارد تومان اعتبار براي همسان سازي نياز دارد که با توجه به وضعيت فعلي بايد چند مرحله‌اي انجام شود.
بندپي ادامه داد: تأمين اشتغال از جمله ديگر دغدغه‌هاي خانواده‌هاي بازنشستگان براي فرزندانشان است. صيانت فرزندان اين خانواده‌ها از آسيب‌هاي رو به رشد نيز ديگر دغدغه عنوان شده از سوي اين خانواده‌هاست که بايد مورد توجه قرار بگيرد.
بندپي با بيان اينکه اشتغال فراگير و پايدار يکي از سياست‌هاي اصلي وزارت رفاه است اظهار کرد: در مرحله اول، آسيب‌شناسي بيکاري و اشتغال و در مرحله دوم روان‌سازي اتفاق مي‌افتد که با اعطاي وام‌هاي اشتغال با سرعت بيشتري در حال انجام است.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود:‌ قرار است ۱.۵ ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي و شش هزار ميليارد تومان از سوي بانک‌هاي عامل، منابع براي سرعت بخشيدن به اعطاي وام‌هاي اشتغال تخصيص پيدا کند. در اين صورت در سال جاري براي حدود ۸۰۰ هزار نفر شغل ايجاد خواهد شد. اين در حالي است که بر اساس قانون موظفيم براي ۹۵۰ هزار نفر شغل ايجاد کنيم.
بندپي با اشاره به تأمين بسته خدمات سلامت در حوزه بيمه پايه و تکميلي گفت: در صندوق بازنشستگي نبايد مشغول بنگاه‌داري شويم بلکه بايد به سمت فرابورس رفته و کارها با شفافيت جلو ببريم تا بازنشستگان عملکرد ما را ببينند. ما امانتدار سرمايه‌هاي آنها هستيم. وي دو برنامه جدي دولت براي رفع دغدغه‌هاي مردم را نيز تشريح کرد و گفت: در برنامه اول قرار شده با توجه به افزايش قيمت‌ها ، ۲۷ قلم کالاي اساسي با ارز ۴۲۰۰ توماني دراختيار مردم قرار گيرد. برنامه دوم، حمايت اجتماعي از گروه‌هاي ويژه است که شامل پنج دهک اول جامعه مي‌شود که تحت حمايت نهادهاي کميته امداد، بهزيستي و خانواده‌هاي بازنشسته‌اي که زير دو ميليون حقوق مي‌گيرند مي‌شود. همچنين خانواده بيماران صعب‌العلاج و حتي شاغلاني که حداقل حقوق‌بگيرند نيز مشمول اند.