لاریجانی تشریح کرد؛
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله تروریستی اهواز گفت: دستگاه‌های امنیتی کشور باید این موضوع را جدی بگیرند. موضوع امنیت ملت، مساله‌ای نیست که تعلل در آن توجیهی داشته باشد.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تبریک هفته دفاع مقدس و محکوم کردن حمله تروریستی در اهواز گفت: سوال این است چرا در این روز دزدانه به این اقدام دست زدند و زنان و کودکان را به خاک و خون کشیدند. تروریست‌های دست پرورده قدرت جنایتکار می‌توانستند این کار را در زمان دیگر و در خیابان نیز انجام دهند. علت انتخاب این مکان و زمان را باید به درستی دریافت.
رئیس مجلس گفت: وقتی آنها قدرت تجهیزاتی ایران و اراده جوانان سلحشور ایران را در این شرایط تحریمی مشاهده می‌کنند همه داستان سرایی‌شان دچار بحران توجیهی می‌گردد. دوم از این جهت که با همه شیطنت‌های تبلیغاتی آمریکا، مساله استقلال ایران در این ۴۰ سال پس از انقلاب علی‌رغم همه دسیسه‌ها اعم از جنگ و تحریم یک موضوع تامل برانگیز شده است. همیشه نمی‌توان با تبلیغات خود را به خواب زد.
تجارت اثر دوگانه بدهي‌هاي خارجي بر متغيرهاي کلان اقتصادي را بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: وقوع بحران‌هاي متعدد در اقتصاد کشور و اجراي قريب‌الوقوع مرحله دوم تحريم‌ها، نگاه خوش‌بينانه به اقتصاد را به يک نگاه پر از دلهره تبديل کرده است؛ به‌طوري‌که کاهش حجم بدهي‌هاي خارجي در چهارماهه اول امسال نيز نمي‌تواند از شدت نگراني‌ها بکاهد. بر اساس تازه‌ترين داده‌هاي آماري، حجم بدهي‌هاي خارجي ايران در چهار ماه نخست امسال نسبت به ابتداي سال جاري با کاهش5.6 درصدي مواجه شده است. بر اساس آخرين آمار بانک مرکزي ميزان بدهي خارجي ايران در پايان تيرماه بر اساس سررسيد اوليه بدهي‌ها ۱۰ هزار و ۶۶۸ ميليون دلار است که ۶ هزار و ۷۲۱ ميليون دلار آن بدهي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۹۴۶ ميليون دلار از اين ميزان بدهي‌هاي کوتاه‌مدت است.
اين تعهدات بالفعل ايران بر مبناي يورو نيز رقمي‌بالغ‌بر ۹ هزار و ۹۵ ميليون يورو محاسبه‌شده که ۵ هزار و ۷۳۰ ميليون يورو از اين ميزان حجم بدهي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۳۶۴ ميليون يورو حجم بدهي‌هاي کوتاه‌مدت است.
حجم بدهي‌هاي ايران در پايان خردادماه ۱۰ هزار و ۴۴۱ ميليون دلار بوده که در پايان تيرماه با اندکي افزايش به ۱۰ هزار و ۶۶۸ ميليون دلار رسيده است. اين در حالي است که آمار بدهي‌هاي خارجي ايران در پايان ماه نخست سال جاري ۱۱ هزار و ۳۰۵ ميليون دلار بوده است که اين آمار حکايت از کاهش حجم بدهي‌هاي خارجي ايران در چهار ماه نخست سال جاري دارد.
بر اين اساس نسبت بدهي‌هاي خارجي ايران به توليد ناخالص داخلي حدود ۲.۵ درصد است که رقم پاييني به شمار مي‌رود.
بدهي خارجي؛ خوب يا بد
هرچند که سياست ايجاد بدهي خارجي، يکي از روش‌هاي تأمين مالي دولت در کنار ساير منابع تأمين اعتبار است. بر پايه پژوهش‌هاي صورت گرفته که در فصلنامه کاربردي منتشر شده است، اما اين نوع روش، مثل شمشير دو لبه‌اي عمل مي‌کند که در صورت وجود پايداري به‌عنوان محرک اقتصادي عمل مي‌کند ولي در صورت تداوم بدهي و رشد فزاينده آن با ايجاد نااطميناني و محدوديت دسترسي بخش خصوصي به منابع مالي و کاهش پس‌انداز، به‌عنوان مانعي بر رشد اقتصادي محسوب مي‌شود.
به همين دليل است که استقراض خارجي در سالهاي اخير، نه‌تنها براي کشوهاي درحال‌توسعه، بلکه براي کشورهاي توسعه‌يافته نيز به مشکلي مهم تبديل‌شده است. در بسياري از کشورها، بحران جهاني و سياستهاي پولي و مالي انبساطي منجر به افزايش سريع استقراض‌هاي خارجي شده است. با توجه به اينکه بحران ارزي در کشور و تسري آن به ساير بخشهاي ديگر اقتصادي کشور و همچنين اعمال تحريم‌هاي اقتصادي در آبان ماه امسال، احتمال افزايش ميزان بدهي خارجي کشور وجود دارد، اين احتمال وقتي بيشتر مي‌شود که پيش‌بيني‌ها از منفي شدن رشد اقتصادي حکايت مي‌کند.
شرايط استفاده بهينه از استقراض خارجي
ازاين‌رو کارشناسان اقتصادي، مديريت مناسب اقتصادي يا به‌صورت دقيق‌تر، نرخ تورم پايين، کسري بودجه کم و باز بودن اقتصاد، شرايط لازم جهت استفاده بهينه و کارآمد از منابع استقراضي هستند. ازاين‌جهت، اجراي يک برنامه مشخص و هدفمند در راستاي حداقل کردن کسري بودجه، پايين آوردن نرخ تورم و بازتر شدن تجارت با بازارهاي جهاني ضروري به نظر مي‌رسد، تا شاهد تأثير مثبت استقراض‌هاي خارجي بر رشد اقتصادي کشور ايران باشيم.
چندجانبه کردن استقراض
در سطح مشخصي از بدهي خارجي اتکاي بيشتر به بدهي‌هاي دوجانبه به‌جاي بدهي‌هاي وچندجانبه، موجب کندتر شدن رشد اقتصادي خواهد شد. ازاين‌رو، توصيه مي‌شود تا مسئولان اقتصادي کشور به‌جاي استقراض منابع از ساير کشورها، سعي بر استفاده از اعتبارات مؤسسات بين‌المللي همچون، بانک جهاني، صندوق بين‌المللي پول و بانک توسعه آسيايي داشته باشند.
راهبرد تجارت خارجي
ميزان اثرپذيري کشورها از بدهي‌هاي خارجي، به سياست تجارت خارجي آنها نيز بستگي دارد. اکثر کشورهاي درحال‌توسعه اجراي يکي از سه سياست تجاري: درونگرا ( جايگزيني واردات) يا (همان اقتصاد مقاومتي) و توسعه صادرات صنعتي جايگزيني واردات، استفاده از منابع طبيعي را پيگيري مي‌کنند. سياست جايگزيني واردات به‌منظور تقويت توليد داخلي و کاهش واردات صورت مي‌پذيرد. هدف نهايي از اجراي اين سياست بهبود تراز حساب‌جاري با استفاده از کاهش واردات است. البته کشورهايي که با تقويت توليد داخلي، تلاش براي تامين کالاهاي وارداتي از داخل را دارند، اکثراً دچار ضعف عملکرد در حوزه صادرات مي‌شوند.
صادرات خام ممنوع
در طرف ديگر کشورها با اجراي سياست تجاري متکي بر صادرات منابع، سعي بر افزايش صادرات با استخراج و صادرات منابعي چون طلا، مس، گاز طبيعي و نفت خام دارند. اما اين امر نمي‌تواند افزايش در صادرات کل را تضمين کند؛ زيرا در اکثر موارد اين سياست موجب کاهش در صادرات کالاها مي‌شود.
توسعه صادرات صنعتي
در نهايت سومين سياست يعني توسعه صادرات صنعتي بر اساس حمايت از توليدات صنعتي که قابليت صادرات به ساير کشورها را دارد شکل مي‌گيرد. با توجه به سياست‌هاي تجاري ذکرشده، در کشورهاي استقراض کننده منابع، فقط توسعه صادرات صنعتي قابليت ايجاد منابع درآمدي کافي جهت بازپرداخت بدهي‌ها و بهره آنها را دارد.
به‌هرحال بيش از همه امنيت اقتصادي در کنار رشد بهره هوري مي‌تواند به رونق اقتصادي کمک کند و موجب جذب سرمايه‌گذاري شود.
هر چه نااطميناني بيشتر باشد نرخ بهره وام‌ها نيز بيشتر خواهد بود و موجب کاهش سرمايه‌گذاري خواهد شد و اقتصاد دردالان بدهي‌هاي خارجي گرفتار مي‌شود.
روحانی پس از آیین بازگشایی مدارس به نیویورک عزیمت کرد؛
رييس جمهور با اشاره به اين که آمريکا بيش از هميشه حالت قلدرمآبانه خود را به رخ جهانيان مي‌کشاند، گفت‌: همه کشورها از جمله جمهوري اسلامي‌ايران حرف‌هاي زيادي براي گفتن در سازمان ملل دارند، سازمان ملل فرصت و تريبوني براي بيان مواضع کشورمان است.
به‌ گزارش ‌ايسنا، حسن روحاني پيش از ترک تهران در فرودگاه مهر آباد، با بيان اين که مجمع عمومي‌سازمان ملل فرصت و تريبوني است که در اختيار کشورمان قرار گرفته گفت: ايران مي‌تواند نظرات خود را درباره مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي در سازمان ملل اعلام کند. همچنين فرصت ديدار با سران بسياري از کشورها فراهم است. براي ديدن سران اين کشورها ، بايد سفرهاي زيادي انجام شود، اما در سازمان ملل کاملا فضا آماده است. در طول اين سفر با رهبران کشورهاي مختلف، مسلمانان، سياسيون و با سردبيران رسانه‌ها ديدار دارم و مصاحبه‌هايي هم انجام خواهم داد.
وي ادامه‌ داد: شرايط جهاني مناسب نيست. آمريکا بيش از هميشه حالت قلدرمآبانه خود را به رخ جهانيان مي‌کشاند. سياست يک جانبه گرايانه خود را ادامه‌ داده و فکر مي‌کند که بر مبناي زور مي‌تواند عمل کند. هر کسي که ميزبان يک سازمان است، نبايد فکر کند که اختيار آن سازمان را دارد. اختيار آمريکا بر سازمان ملل بايد مشابه ساير کشورها باشد. در حالي که آمريکا از سازمان ملل سوءاستفاده کرده و ساير کشورها هم نتوانستند از اين سازمان به خوبي استفاده کنند.
رييس جمهور با اشاره به اين که حکومت کاخ سفيد با هميشه آمريکا متفاوت است، بيان‌ کرد: آنها به هيچ معاهده‌اي احترام نمي‌گذارند. نه به شوراي حقوق بشر و نه قراردادهاي تجاري و نه معاهده پاريس؛ متاسفانه آنها کارهايي کردند که کمتر قابل توجه بود. مثلا با ملت فلسطين اين چنين مقابله کرده و سفارت خود را به قدس بردند و يا براي مسلمانان در صدور ويزا مضيقه زيادي را ايجاد کردند. اين حکومت تفکر يک جانبه گرايي و ناسيوناليسم افراطي دارد. در اين شرايط من فکر مي‌کنم که بسياري از کشورها از جمله ايران حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند.
وي ادامه‌ داد: آمريکا به يکي از تعهدات خود يعني برجام پشت پا زد و آن را نقض کرد. بر جام يک سند بين‌المللي است ، اما آنها با بهانه‌هاي واهي از اين توافق خارج شده و بر خلاف حقوق بشر، ملت ايران را تحت فشار قرار داده‌اند. ساير ملت‌ها و شرکت‌ها را نيز با قانون داخلي خود مجبور مي‌کنند تا در روابط با ايران محدوديت داشته باشند. آنها مي‌خواهند مردم ايران را در فشار قرار دهند تا آنها از استقلال خود پشيمان شوند. آمريکا مي‌خواهد در کشور ما بلوا و آشوب ايجاد کند تا روزي بتواند به اين کشور باز گردد و در آن اربابي کند، اما اين خيال‌ها خام بوده و آنها هيچ گاه به اهدافشان نخواهند رسيد.
وي تاکيد کرد: کارهايي که آنها شروع کرده‌اند براي ما و ديگران زحمت ايجاد مي‌کند ، اما مردم ما مقاومت مي‌کنند و دولت هم خود را براي مقابله با آمريکا آماده کرده است. ما از اين شرايط عبور خواهيم کرد و آمريکا پيشمان مي‌شود، آنها راه غلط و اشتباهي را انتخاب کرده‌اند.
همچنين رييس جمهور با اشاره به حادثه تروريستي اهواز گفت: اين حادثه بسيار تاسف انگيز بود. اين مراسم به مناسبت "هفته‌ دفاع مقدس" ، ايستادگي مردم و شروع تجاوز متجاوزان و صداميان به کشور بود. آنهايي که ديروز اين فاجعه را آفريدند در مسير همان متجاوزان هستند. آنها در دوران دفاع مقدس هم با همين اسم‌ها از متجاوزان حمايت کرده و جنايات مي‌آفريدند . آنها مدت‌ها در داخل خاک عراق ماندند و بعد از پايان جنگ با اينکه مشکوک بوده و سالها غير قانوني بودند، لطف نظام جمهوري اسلامي‌ايران شامل حال آنها شد.
وي ادامه‌ داد: تا صدام زنده بود آنها مزدور او بودند و بعد يکي از کشورهاي جنوبي خليج فارس مسائل مالي، تسليحاتي و سياسي آنها را بر عهده گرفت و آنها از جنايات خود نه پيشمان بودند و نه آن را متوقف کردند، اما اهواز ايستاده و همانطور که در هشت سال دفاع مقدس مقاومت کرد، باز هم مقاومت مي‌کند. مردم اهواز در طول دفاع مقدس شهر خود را تخليه نکردند. اهواز مردم دلاور ، فداکار و شجاعي دارد، فارس و عرب و بختياري فرقي نمي‌کند. همه دلاوري کردند. بعد از جنگ نيز آنها هميشه براي پيشرفت کشور تلاش کردند. ما متاسف هستيم که اين مردم عزادار شدند. بچه‌هايي که اين روزها بايد به مدرسه مي‌رفتند به شهادت رسيدند. پدران و مادران به شهادت رسيدند.
رييس جمهور تاکيد کرد: بي ترديد جمهوري اسلامي‌ايران از اين جنايت نمي‌گذرد. براي ما روشن است که آنها چه گروهي هستند و به چه گروهي وابسته هستند. آنهايي که ادعاي حقوق بشر را تکرار مي‌کنند بايد پاسخگو باشند، آمريکا پشتوانه کشورهاي مزدور منطقه است و همه امکانات لازم را در اختيار آنها قرار مي‌دهد ، اما اين اقدامات هيچ تاثيري در مسير اراده ملت ما ندارد. ما پاسخ اين جنايات را در چارچوب قانوني و مصالح کشور مي‌دهيم و همه عوامل اين جنايات دستگير شده و به مجازات مي‌رسند.
همچنين روحاني در آيين بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي جديد در دبيرستان دخترانه نمونه دولتي عترت منطقه 9 تهران، با گراميداشت همزماني هفته دفاع مقدس و همزماني اين مناسبت با آغاز سال تحصيلي مدارس به حادثه تروريستي اهواز اشاره کرد و گفت: متاسفانه مردم شهر اهواز که در دوران دفاع مقدس قهرمانانه ايستادند و مقاومت کردند و هيچگاه نگذاشتند خياباني از شهرشان در تصرف عفلقيان قرار بگيرد، به دست عواملي که هم پول و هم سلاح و هم سياست و تبليغاتشان از همسايگانمان در جنوب خليج فارس شروع مي‌شود به خاک و خون کشيده شدند.
رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه اول مهر به دليل بازگشايي مدارس براي ما بسيار اهميت دارد، گفت: اول مهر براي ما مهم است چون يک بار ديگر کار و تلاشمان را براي فراگيري و يادگيري آموزش‌ها و مهارت‌هاي لازم زندگي آغاز مي‌کنيم.
روحاني در ادامه با تاکيد بر لزوم آموختن احترام به يکديگر در مدرسه،‌ گفت: اخيرا آماري از نحوه حرف زدن و انتقاد کردن در فضاي مجازي منتشر شده و آمار مربوط به ايران در مقايسه با ده‌ها کشور ديگر از وضعيت خوبي برخوردار نبود. در اين زمينه همه بايد بياموزيم که همديگر را نقد کنيم، اما به يکديگر احترام بگذاريم. بايد بدانيم همانطور که خوردن مال مردم گناه است، اهانت به انسان‌ها نيز گناهي بزرگ است. بايد بدانيم همه بنده خدا هستيم و قدر يکديگر را بدانيم و با مهرباني و ادب کامل با هم صحبت کنيم.
وي به بيان پرسش مهر امسال پرداخت و با تاکيد بر لزوم مهارت‌آموزي دانش آموزان در مدارس از دانش آموزان خواست که در پاسخ به پرسش مهر بگويند سال گذشته چه مهارت‌هايي را در مدرسه آموخته‌اند و براي امسال چه انتظاراتي در اين زمينه دارند.
روحاني خطاب به دانش آموزان گفت: بگوييد که چه کسي به شما در مهارت‌آموزي کمک بيشتري کرده است و آموختن چه مهارت‌هايي براي زندگي‌تان مهم‌تر است.

مديرعامل شرکت فرودگاهها تشريح کرد
مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران گفت: تاب آوري صنعت فرودگاهي و ناوبري هوايي ايران طي سه و نيم سال گذشته در برابر تهديدهاي دشمن و جنگ اقتصادي به اندازه قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته است.
به گزارش ايرنا، رحمت اله مه آبادي در آيين بهره برداري از سامانه راداري فرودگاه بين المللي بندرعباس با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي‌اظهار داشت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در فرصت محدود برجام توانست تجهيزات مدرن ناوبري و فرودگاهي را با سرمايه گذاري 10 هزار ميليارد ريال خريداري کند.
وي ادامه داد: اين شرکت توانست با اقدام‌هاي خود در زمان قبل از افزايش نرخ تسهيل اَرز، به جاي تحميل هزينه سنگين فرصت از دست رفته به کشور، سرمايه فرصتي به ميزان 40 هزار ميليارد ريال ايجاد کند.
رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران تاکيد کرد: مسوولان عالي کشور با اقدام‌هاي انجام شده در 2 دهه آينده هيچ دغدغه و نگراني مهمي‌در اين حوزه نخواهند داشت.
مه آبادي ابراز داشت: هم اکنون تمام فرودگاه‌هاي کشور و 152 ايستگاه کمک ناوبري، ارتباطي و راداري به کارگاه‌هاي پر نشاط سازندگي تبديل شده است.
وي اضافه کرد: سامانه‌هاي راداري بندرعباس تنها 2 طرح راهبردي از ميان ده‌ها مجموعه طرح‌هاي خريد تجهيزات مهم است.
مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران خاطر نشان کرد: با بهره برداري از اين 2 سامانه راداري ضمن پوشش محدوده استراتژيک تنگه هرمز و درياي عمان، حجم بسيار بالايي از پهنه خليج فارس زير پوشش اين سامانه راداري و سامانه پشتيبان (بک آپ) نصب شده در فرودگاه بين المللي بندرعباس قرار مي‌گيرد.
مه آبادي افزود: بهره برداري از اين 2 سامانه راداري علاوه بر تسهيل تبادل ترافيک هوايي بين ايران و کشورهاي امارات و عمان و ارتقاء ايمني پروازهاي منطقه، بهبود کيفيت کنترل جريان ترافيک پروازهاي عبوري و افزايش ظرفيت کريدورهاي بين المللي کشور، تسهيل پروازهاي بين المللي و داخلي در فضاي سرزميني را به دنبال دارد.
وي گفت: در سطح استاني هم اجراي اين 2 طرح به تسهيل کيفيت ناوبري، ايمني پروازها و نشست و برخاست هواپيماها در فرودگاه‌ها اين استان کمک مي‌کند.
وي ابراز داشت: با نصب و راه اندازي اين 2 سامانه راداري تعداد ايستگاه‌هاي راداري کشور از 16 به 17 ايستگاه فعال، تعداد سامانه‌هاي رادارهاي عملياتي از 22 به 24 سامانه و ايستگاه‌هاي کمک ناوبري، ارتباطي و راداري از 151 به 152 ايستگاه افزايش يافت.
مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: تنها در فرودگاه‌هاي هرمزگان و شهرهاي بندرعباس، ميناب، بستک و پارسيان، ابوموسي و بندرلنگه افزون بر 900 ميليارد ريال اعتبار به اجراي طرح‌هاي توسعه فرودگاهي و ناوبري هوايي، از محل منابع داخلي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران اختصاص يافته است.
مه آبادي اظهار داشت: اين طرح‌ها شامل 4 پروژه عمراني از جمله 8 طرح معطوف به احداث و توسعه ترمينال‌هاي مسافري، باند و عوامل ميدان پروازي و محوطه سازي، 5 طرح بهسازي، 5 طرح تاسيساتي و تجهيزاتي و بيش از 6 طرح نوسازي تجهيزات ناوبري هوايي مي‌شود.
وي ياد آور شد: شماري از طرح‌هاي فرودگاهي به اتمام رسيده در گستره کشور در صف بهره برداري رسمي‌قرار دارد.
مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران اظهار داشت: اميد مي‌رود مهرماه سال جاري چند طرح عظيم زيرساختي و ايمني در پايتخت و ترمينال هوايي مهرآباد با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي‌و نمايندگان استان تهران بهر برداري شود.
سامانه راداري تقرب فرودگاه بين المللي بندرعباس به عنوان بزرگترين سامانه راداري کشور شامل رادارهاي اس اس ار (SSR) و پي اس ار (PSR) است که با هزينه يک هزار ميليارد ريال امروز به بهره برداري رسيد.
رادار تقرب با هزينه 800 هزار يورو نصب شد که صرفه جويي قابل توجهي با استفاده از نيروهاي متخصصان داخلي و شرکت‌هاي دانش بنيان داشته است.
مديرکل ارتباطات و ناوبري هوايي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در اين زمينه گفت: 450 هزار يورو قيمت دکل رادار بوده که براي نصب آن 10 ميليارد ريال بودجه به شرکت‌هاي داخلي پرداخت شد، دکل آنتن رادار تقرب داراي فناوري خاصي است و بايد 2 هزار کيلوگرم وزن را تحمل کند.
محمد حبيب اللهي در خصوص رادارهاي اين سامانه افزود: رادارهاي اس اس آر (SSR) براي پوشش پروازهاي عبوري منطقه تا شعاع حدود 400 کيلومتري و رادار پي اس آر (PSR) حدود 120 کيلومتري فرودگاه بين المللي بندرعباس را پوشش مي‌دهد.
وي ادامه داد: با بهره برداري از رادار پي اس ار، پوشش فضاي کشور در منطقه جنوب کشور و کشورهاي حوزه خليج فارس تکميل مي‌شود و اين رادار پشتيباني براي رادارهاي کيش، شيراز و لار خواهد شد.
سرمقاله
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com


اقتصاد در همه جاي دنيا تعريف مخصوص خودش را دارد. اگر کالايي گران شود، بي شک بازار عرضه و تقاضا دچار تحول شده و توليد کم، باعث افزايش قيمت شده و چنانچه کالايي ارزان شود، يعني عرضه بالاست و خريداري وجود ندارد. اما اقتصاد در کشور ما تعاريف خاص خودش را دارد. کالاها گران مي‌شود بدون آنکه تقاضايي وجود داشته باشد و کالايي ارزان مي‌شود بدون آنکه تقاضايي کم شده باشد. يکي از اين موارد که باعث تعجب شده قيمت و بازار خودروهاي داخلي است. هنوز فراموش نکرده‌ايم که درهمين مملکت عده‌اي کمپين نخريدن خودرو به راه انداخته بودند و هرچقدر مسوولان تاکيد داشتند که با اين رفتار، صنعت خودروسازي کشور دچار مشکل مي‌شود، همين مردم از قيمت پايين خودروهاي ايراني درکشورهاي ديگر خبرمي‌دادند و تاکيد داشتند که بايد قيمت پايين بيايد تا بخرند. اما امروزه همين مردم يک باره آنچنان تمايل به خريد خودروي ايراني مي‌کنند که جاي تعجب دارد. دايم خودروسازان داخلي را متهم به انبار کردن خودرو مي‌کنند و کار به جايي مي‌رسد که به محض باز شدن سايت خودروسازان، در مدت کوتاهي هفت ميليون و 500 هزار نفر براي خريد خودرو ثبت نام مي‌کنند و بقيه نيز کمپين به راه مي‌اندازند که چرا نتوانسته‌اند براي همين خودرو که با ادبيات نامناسب از آن ياد مي‌کردند، ثبت نام کنند. به راستي چه خبر است؟ آيا در همين مدت جمعيت ايران بيش از 10 ميليون نفر اضافه شده که اين همه متقاضي خريد خودرو در نوبت ايستاده اند؟ يا آنکه مافيايي نقدينگي امروز تصميم گرفته بازار خودرو را ملتهب کند. به راستي چه کسي پاسخگوي اين شرايط است؟
یادداشت
صابر گل‌عنبري
کارشناس مسایل غرب آسیا


از بس هر حادثه‌اي به خارج نسبت داده شده، اگر هم اتفاقاتي بيافتد که نشانه‌هاي دخالت طرف‌هاي خارجي مورد اتهام در آن‌ها هويدا باشد، به اين آساني لااقل نزد قشري باورپذير نيست. سخنگوي ارشد نيروهاي مسلح اعلام کرد که عاملان حمله تروريستي امروز در اهواز در دو کشور حاشيه خليج فارس پشتيباني مالي و تسليحاتي شده و در اين کشورها آموزش ديده و سازماندهي شده‌اند.به نظر مي‌رسد دو کشوري که سخنگوي نيروهاي مسلح
... از بردن نام آن‌ها خودداري کرده، عربستان و امارات هستند. صرفنظر از اينکه اين اظهارنظر چقدر پشتوانه ديتايي و اطلاعاتي عيني دارد که امثال بنده دسترسي به آن ندارد، اما در همين حوزه ژورناليستي خود شواهدي نگران کننده مي‌بينم که نشان مي‌دهد اختلافات ميان ايران و عربستان و به تبع آن امارات از چهارچوب سياسي خود خارج شده و بعد امنيتي و نظامي‌خطرناکي يافته است. ولي‌عهد عربستان در مي‌۲۰۱۷ در مصاحبه‌اي با داود شرياني چهره رسانه‌اي معروف که شبکه يک عربستان آن را پخش کرد، تهديد کرد که جنگ را به داخل ايران مي‌کشاند. وي چنين گفت: "منتظر نخواهيم ماند تا جنگ به داخل عربستان کشيده شود، کاري خواهيم کرد که جنگ نزد آن‌ها در داخل ايران باشد." سخنان ولي‌عهد عربستان نشان از يک نوع اقدامات "پيش‌دستانه" داشت که به زعم خودش براي جلوگيري از انتقال جنگ به داخل عربستان است. اين اظهارات نه تنها حکايت از چرخشي پارادايمي‌در سياست خارجي عربستان در قبال ايران و خروج از ماهيت محافظه‌کاري چند دهه گذشته داشت که صريح‌ترين اظهارنظر و تهديد عالي‌ترين مقام سعودي بود؛ البته با اين فرض که ايشان پادشاه واقعي عربستان است که هست. در کنار آن، مشارکت ساليانه مقامات امنيتي رياض و در رأس آن‌ها ترکي فيصل در نشست‌هاي ساليانه مجموعه رجوي در پاريس بر اين نکته کليدي تاکيد دارد که تقابل منطقه‌اي ميان عربستان سعودي و ايران از جنگ نيابتي (غير مستقيم) در سرزمين‌هاي ديگر از جمله سوريه، يمن و عراق فراتر رفته و به جنگ نيابتي (مستقيم) در سرزمين طرف مقابل تبديل خواهد شد. در حقيقت مشارکت آشکار امثال ترکي فيصل رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي رياض در اين نشست‌ها عينيت‌‌بخشي و ترجمان همان تهديدي است که محمد بن سلمان در مصاحبه با داود شرياني بيان داشت. اما امارات متحده عربي نيز که بعد از به قدرت رسيدن دونالد ترامپ شمشير را از رو عليه ايران بسته است، و علت خصومتش مانند عربستان آنچنان هم قابل فهم نيست، آشکارتر تهديد کرده و مي‌کند. ضاحي خلفان شخصيت توييتري جنجالي امارات که سال‌ها رئيس پليس دبي بود و اکنون معاون وي است، مدام‌ در توئيت‌هاي خود دعوت به اقدامات نظامي‌در داخل ايران کرده است. وي به طور مشخص در اوت 2016 در توئيتي از کشورهاي عربي خواست اپوزيسيون ايران را مسلح کنند. امروز بعد از اين واقعه دردناک، عبدالخالق عبدا... چهره اماراتي نزديک به محمد بن زايد ولي‌عهد ابوظبي و حاکم واقعي امارات در توييتي پرمعنا چنين نوشت: «حمله به يک هدف نظامي‌تروريسم نيست و انتقال نبرد به عمق ايران انتخاب و گزينه‌اي آشکار است و در مرحله آتي افزايش خواهد يافت.» اين توئييت تاکيد مي‌کند که آنچه امروز اتفاق افتاد، در چارچوب تقابل جديد و انتقال جنگ به داخل ايران انجام شده است. وقتي سخن از انتقال جنگ به داخل ايران به عنوان يک انتخاب به اين صراحت مي‌شود، نشان مي‌دهد که قضيه از اقدام يک مجموعه مسلح مخالف فراتر است. اينجا اشاره آشکار عبدالخالق عبدا... به يک "انتخاب" و يک "تصميم" است و منظور او هم انتخاب بلوک (واشنگتن، تل‌آويو، رياض و ابوظبي) براي در پيش گرفتن چنين سياستي در قبال ايران است و اين همان چيزي است که يک سال قبل محمد بن سلمان بر زبان جاري ساخت. از ديگر سو، نبايد از نظر دور داشت که اين حمله يک روز پس از تهديد شديد اللحن وزير خارجه آمريکا خطاب به ايران در واکنش به حملات اخير عراقي‌ها به کنسولگري آمريکا در بصره و سفارتخانه آن در بغداد صورت گرفته است. به هر حال، با توجه به نکات پيشگفته، نگاه کردن به اين اتفاقات صرفا از زاويه عداوت تاريخي يک گروه با نظام جمهوري اسلامي‌دقيق نيست و تقليل ماجراست. آنچه در اين ميان لازم است ديده شود ورود تقابل قدرت‌هاي خارجي بين‌المللي و منطقه‌اي با ايران به فاز تازه و خطرناکي است که ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، امنيتي و نظامي‌دارد که مي‌توان از يک جنگ تمام عيار با وجوهي پنهان و آشکار سخن گفت که هر روز پلاني از آن رو مي‌شود و بعد آشکارتري به خود مي‌گيرد.
منبع: خبرآنلاين
سخنگوي دستگاه قضا خبرداد؛
سخنگوي قوه قضاييه با اعلام خبر تشکيل پرونده براي سايت "سکه ثامن" گفت: اينکه جرمي‌در اين پرونده واقع شده يا خير بايد رسيدگي شود ولي افراد شکايت کردند و وارد رسيدگي شديم. طرف اصلي در دسترس نيست و اينکه آيا فرار کرده يا از کشور خارج شده مشخص نيست ولي دسترسي به او نيست که از آن اطلاع ندارم ولي برخي خبرها هست که از کشور خارج شده است. البته به صورت غيابي رسيدگي مي‌شود. اين فرد حساب‌هاي متعددي داشته که مسدود شده و ممنوع الخروج هم هست البته اگر خارج نشده باشد.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي در يکصد و سي و يکمين نشست خبري افزود: اموال در حال شناسايي است و مردم اطمينان داشته باشند که رسيدگي مي‌شود. مشکل قوه در اينگونه پرونده‌ها که با آن مواجه مي‌شود اين است که طرف پول را مي‌برد يا کم مي‌آورد و مردم توقع دارند که اموالشان را بگيريم، اين زماني است که پول باشد تا بتوانيم آن را بگيريم و قوه تلاش خودش را مي‌کند. اين پرونده تازه تشکيل شده و نمي‌دانم کل طلب چقدر است و اموالي که غيرمنقوله است چقدر است که بحث‌هاي ديگري است ولي ۶۰۰ نفر در اين پرونده شکايت کرده‌اند.
وي درباره صحبت‌هاي اخير اميرحسين مقصودلو (تتلو) گفت: کساني که اين ور آب باشند يا آن ور آب و اقدام مجرمانه انجام بدهند قابل تعقيب است. مطالب فردي که گفتيد عنوان مجرمانه داشته و دادستان براي آنها پرونده تشکيل خواهد داد و بصورت غيابي محاکمه مي‌شود و اگر قاضي تشخيص دهد حکمش هم صادر مي‌کند.
محسني اژه‌اي درباره پرونده سيف رئيس سابق بانک مرکزي گفت: يک بار از وي تحقيق شده و اگر لازم باشد بار بعدي هم تحقيق مي‌شود و پرونده هم در حال رسيدگي است زيرا متهمان ديگري از کارمندان بانک مرکزي و غير بانک مرکزي دارد و پرونده در حال تحقيقات است و اين فرد ممنوع الخروج است.
سخنگوي قوه قضاييه درباره ادعاهاي احمدي نژاد مبني بر اينکه اگر مي‌گويند پول‌ها نيست، به من بگويند تا جايش را بگويم؟ گفت: کسي اگر مي‌داند بايد بگويد نبايد از او بخواهند مگر اينکه جايي گذاشته باشد.
محسني اژه‌اي در تشريح اسامي‌متهمان پرونده گمرک در بوشهر گفت: بهنام نوروزي مديرکل گمرک و ناظر گمرکات بوشهر، اميد محمدي کارشناس گمرک، ا... قلي کمانين کارشناس گمرک، حميد جعفري و علمدار کرمي‌به حبس، انفصال از خدمت، شلاق، رد مال و جزاي نقدي محکوم شده اند.
سخنگوي قوه قضاييه افزود: سيد اسحاق برنياپور فرزند سيد يعقوب نيز به اتهام اخذ رشوه به دو سال حبس و سه سال انفصال از خدمات دولتي و 74 ضربه شلاق و يک ميليارد و 810 ميليون ريال رد مال و جزاي نقدي به همين ميزان محکوم شده است. مهدي رضايي فرزند فتاح عبدالرسول شاکيان فرزند کريم، نويد گودرزي فرزند علي، محسن برجستاني و سعيد دستگيري فرزند نادعلي نيز به اتهام پرداخت رشوه با مجازاتي پايين‌تر از مجازات ذکر شده که شلاق و انفصال ندارد محکوم شدند.
وي با اشاره به پرونده تشکيل شده از سوي حافظي در شوراي شهر مربوط به برداشت‌هاي دوره مرتضي منتظر المهدي و آخرين وضعيت اين پرونده، گفت: اين پرونده مدتي است که تشکيل شده اما حضور ذهن ندارم که به چه ميزان از تحقيقات رسيده و چند نفر احضار شدند اما مي‌دانم دادستان همان زمان ورود کرده است.
محسني اژه‌اي درخصوص سرنوشت پرونده واردات خودرو و اتهامات م- رضايي گفت: ما اميدوار بوديم در دادگاه‌هاي ويژه‌اي که تشکيل شده با سرعت کار انجام شود و اميدوار بوديم حکم ۳۵ نفر تا قبل از تاسوعا مشخص شود که متاسفانه نشد. البته دادگاه‌هاي ويژه‌اي که تشکيل شده اگر بگويند جهاد مي‌کنند، مبالغه نکردم. امروز آخرين دفاع در برخي پرونده‌ها گرفته شد و با اين حال اميدواريم تا آخر هفته حکم ۳۵ تا ۳۶ نفر صادر شود.
وي گفت: از پرونده‌هاي واردات خودرو، يک پرونده به دادگاه رفته و دادگاه نواقصي را مشاهده کرده که در حال تحقيق است. در مورد سازمان صمت نيز ۴ نفر از کارمندان آن بازداشت هستند اما هنوز پرونده به دادگاه ارسال نشده است.
اژه‌اي در پاسخ به اينکه چرا برخي بانک‌ها حاضر نيستند عليه ابر بدهکاران خود شکايت کنند گفت: اولا بانک‌ها از ابتدا اعتبارسنجي نمي‌کنند و ثانيا تسهيلات در فازبندي پرداخت مي‌شود و بانک بايد نظارت کند و بر فاز گذشته و کارهاي آن هم نظارت کند که اين اتفاق نمي‌افتد. ثالثا تضمين مناسب دريافت نمي‌شود و اگر شکايت کنند با اين تقصيرها خودشان هم مقصر مي‌شوند.
محسني اژه‌اي تاکيد کرد: تا آنجا که اطلاع دارم سرجمع معوقات بانک‌ها کم نشده اما تعداد افرادي که دانه درشت بودند و بدهي سنگين داشتند با اقدام دادستاني تعدادشان کاهش يافته است.
اژه‌اي درباره برخورد قوه قضاييه با دانه درشت‌ها گفت: اگر منظور از دانه درشتي را داشتن سمت بدانيم بايد بگويم واقعا بسياري از مسئولان بزرگ فساد ندارند و اين‌گونه نيست که فساد دارند و برخورد نمي‌شود، البته شايعه زياد وجود دارد. معاون اول رئيس جمهور، قاضي و کارمند و کارشناس و نماينده مجلس هم جزو محکومان ما بودند و با آنها برخورد شده اما آيا توقع داريد همه شايعات درست باشد؟
محسني اژه‌اي درباره قانون منع به کارگيري بازنشستگان گفت: همه کساني که مشمول اين قانون هستند و افرادي که در حيطه آنها کار مي‌کنند چه موسسات عمومي‌و چه موسسات دولتي بايد از شغل خود کناره‌گيري کنند و هرآنچه قانون جرم بداند و اجرا شود مدعي‌ العموم ورود خواهد کرد. در خصوص قوه قضائيه نيز معاونت منابع انساني قوه قضائيه اين موارد را بررسي مي‌کند و اگر در قوه قضائيه هم باشد بايد کناره‌گيري کنند.
سخنگوي قوه قضائيه در خصوص اينکه صرف يک مجازات، جرم را به صفر مي‌رساند گفت: نه در کشور ما و نه در هيچ جاي دنيا چنين چيزي امکان پذير نيست. ممکن است مجازات منجر به کمتر شدن ميزان جرايم شود يا کار را براي ارتکاب جرم سخت‌تر کند اما اينگونه نيست که به واسطه شدت عمل بيشتر انتظار داشته باشيم مواردي مانند فرهنگ، اقتصاد و ... متاثر از مجازات تعييني باشد.
محسني اژه‌اي در پاسخ به اينکه "وزير صمت در رابطه با رانت گفته‌اند اگر نامي‌هست آن را منتشر کنيد و از کلي گويي و ابهام پرهيز کنيد گفت: اگر کسي مدعي رانت است بگويد. پرونده‌اي که در خصوص خودرو تشکيل شده از چند نفر تحقيق شده است. همچنين از وزير صمت نيز تحقيق شده برخي از افراد نيز که اتهام متوجه آنها بوده است بازداشت شده‌اند و برخي از آنها با قرار آزاد شدند. 15 مدير شرکت بازداشت هستند و چهار نفر از وزارت صمت نيز بازداشت هستند. از معاون صمت و يکي از معاونين ديگر يک بار تحقيق شده است تعبير رانت کاملا مشخص نيست و اينکه آيا وزير صمت رانت داده يا نه را از قاضي نشنيده‌ام‌ اما خود وزير صنعت گفته‌اند که ما به تخلف رسيديم. سال 96 تخلفات را به وزارت اطلاعات، تعزيرات و گمرک اعلام کرده بودند اما به قوه قضائيه اطلاع نداده بودند.
محسني اژه‌اي در مورد دانه درشت‌هايي که کالاهاي مورد نياز را در حجم بالا احتکار کرده‌اند گفت: اگر احتکار به صورت عمده باشد مشمول قانون اخلال در نظام اقتصادي است و در قانون پيش‌بيني شده است. هرآنچه که مايحتاج عمومي‌مردم باشد و مردم از آن استفاده مي‌کنند، در صورت احتکار منجر به ورود قوه قضائيه مي‌شود. اگر عمده نباشد تعزيرات به آن رسيدگي مي‌کند.
در نشست خبري فراکسيون جوانان تشريح شد؛
عضو فراکسيون جوانان مجلس در نشست خبري پيرامون اجراي قانون منع به کارگيري بازنشستگان، گفت: در اصلاحات به عمل آمده تغييرات ويژه‌اي در قانون رخ داد و حوزه شموليت اين قانون افزايش پيدا کرد، البته در حوزه مقامات يعني موارد موجود در بندهاي الف، ب و ج حفظ شد و بندهاي د و هـ قانون حذف شد که اين بند شامل معاونين وزرا، استانداران و سفرا بود. به گزارش خانه ملت، سيداحسان قاضي زاده‌هاشمي‌با اشاره به اينکه همتراز با وزير، معاون رئيس جمهور، معاون وزير و استاندار از بطن قانون حذف شد، افزود: به طور کلي عبارت همترازي از قانون حذف شد، همچنين نکته مهم ديگر اين است که بازنشستگان نيروهاي مسلح و وزارت اطلاعات در گذشته از قانون منع به کارگيري بازنشستگان مستثني بودند اما در حال حاضر اين اطلاق کلي براي نيروهاي مسلح و وزارت اطلاعات حذف شد تنها نيروهاي مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا که اسامي‌آن‌ها بايد به تاييد ايشان برسد مي‌توانند مجدد به ادامه خدمت مشغول شوند.
وي تاکيد کرد: در گذشته 100 درصد بازنشستگان وزارت اطلاعات از اين قانون مستثني بودند اما در حال حاضر فقط يک درصد از اين افراد آن هم فقط در پست‌هاي مديريتي مي‌توانند در وزارت اطلاعات پس از بازنشستگي در داخل اين وزارتخانه فعاليت کنند. نکته مهم ديگر اين است که بحث ايثارگران مي‌باشد که در گذشته به صورت علي الاطلاق مي‌توانستند پس از بازنشستگي ادامه خدمت دهند که اين افراد شامل رزمندگان و جانبازان با درصدهاي مختلف بود. قاضي زاده‌هاشمي‌ادامه داد: براساس اين قانون در گذشته جمع زيادي اعاده به خدمت شدند اما با تغييرات پيش آمده اطلاق عمومي‌ايثارگران از قانون منع به کارگيري بازنشستگان حذف و فقط سه حوزه مورد توجه قرار گرفت به طور کلي بسياري از افراد در گذشته طبق اين قانون مجدد به کار برگشتند که تمامي‌آن‌ها بايد با اصلاح صورت گرفته در قانون از سمت‌هاي خود استعفا دهند. وي در پاسخ به اين سوال که 187 نفر از بازنشستگان صدا و سيما در پست‌هاي مديريتي مشغول به کار بوده و اعاده به کار شده‌اند و قانون براي اين افراد چه تدابيري را در نظر گرفته است، گفت: قبل از پاسخ به اين سوال بايد در خصوص ضمانت اجراي قانون تاکيد کنم که اين قانون بسيار مترقي و پيشرفته است و هيچ آيين نامه اجرايي ندارد. قاضي زاده‌هاشمي‌تاکيد کرد: هر فردي در هر دستگاهي از جمله سازمان صدا و سيما بهتر از هر شخص ديگري از وضعيت استخدامي‌خود اطلاع داشته و اگر در مرحله بازنشستگي قرار دارد بايد از سمت خود استعفا دهد ضمن اينکه در اين خصوص مديران در مراحل بالاتر نيز مي‌توانند کارکنان بازنشسته خود را در اين شرايط معرفي کرده و آن‌ها را تشويق به کناره گيري کنند، همچنين ديوان محاسبات و سازمان بازرسي کل کشور نيز مي‌تواند بر عملکرد دستگاه‌هاي مشمول اين قانون نظارت کرده و با موارد تخلف برخورد کند.
با صدور بيانيه‌اي؛
هيأت دولت با صدور بيانيه‌اي حمله تروريستي به مردم و مدافعان امنيت مردم در اهواز را محکوم و امروز را عزاي عمومي‌اعلام کرد.هيأت دولت امروز را عزاي عمومي‌اعلام کرد. به گزارش حوزه دولت گروه سياسي باشگاه خبرنگاران جوان، هيأت دولت با صدور بيانيه‌اي حمله تروريستي روز شنبه گذشته به مردم و مدافعان امنيت مردم در اهواز را محکوم و امروز - دوشنبه مورخ 1397/7/2 - را عزاي عمومي‌اعلام کرد.متن اين بيانيه به شرح زير است: حمله تروريستي روز شنبه گذشته به مردم و مدافعان امنيت مردم در اهواز به خوبي نشان داد که دشمنان ايران هدفي جز نابودي ايران و ايراني را دنبال نمي‌کنند و در کشتار ضد انساني آنان، زن و کودک، پير و جوان، لر و عرب و کارگر و سرباز، همه از آن رو که ايرانياند، آماج کينه و جنايت آنان قرار مي‌گيرند. اما گويا از تاريخ ما نياموخته‌اند که اينگونه بي‌رحمي‌ها بجاي آنکه هراس و تفرقه در مردم ايجاد کند، بر وحدت و همبستگي ملي مي‌افزايد و سدّ ستبر مقاومت و ايستادگي ملت ايران در برابر تجاوزکنندگان و حاميان تروريست‌ها را استوارتر مي‌کند.دولت جمهوري اسلامي‌ايران با تسليت به مردم دلاور خوزستان و خانواده‌هاي صبور و مقاوم شهيدان و مجروحان اين حادثه، روز تشييع پيکر عزيزان ملت (دوشنبه مورخ 1397/7/2) را عزاي عمومي‌اعلام مي‌کند و بر تحقق عزم ملت ايران در پاسخ محکم و کوبنده به عاملان زبون و طراحان ذليل اين جنايت تروريستي را با درايت و قدرت پاي مي‌فشرد و از همه دولت‌ها به ويژه همسايگان مي‌خواهد که با اقدام صريح و قاطع، با گروه‌هاي تروريستي که در اين جنايت نقش داشته يا از آن حمايت کرده اند، برخورد کنند و مطمئن باشند که امنيت کشورهاي منطقه، سرمايه يکپارچه و مشترک همه ملت‌هاي منطقه است و مبارزه دولت و ملت ايران با تروريسم و حاميان آنها و همکاري در حراست از امنيت منطقه با قوت و قاطعيت تا ريشه کن کردن تروريسم از منطقه ادامه خواهد يافت.
واردات سالانه 100 میلیون متر نشان می دهد؛
توليدکننده پارچه چادر مشکي در ايران، گفت: حداقل واردات چادر مشکي 50 تا 100 ميليون متر در سال است.
ميرمحمدتقي دانايي توليدکننده پارچه چادر مشکي در ايران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در تمام سال‌هايي که چادر به عنوان حجاب رسمي‌بانوان ايران انتخاب شد هرگز توليد داخلي نداشتيم و ما نخستين کارخانه‌ در دو سال اخير هستيم که صرفا براي اين محصول اقدام به راه‌اندازي خط توليد کرده‌ايم. دانايي گفت: در مدت دو سالي که به عنوان توليد کننده پارچه چادر مشکي در حال فعاليت هستيم از حمايت‌هايي نظير سرمايه در گردش براي خريد مواد اوليه ارزانتر، تخفيف در عوارض گمرک، ماليات کمتر و خريد نهادهاي ذي‌ربط محروم بوده‌ايم. وي با اشاره به ظرفيت توليد اين کارخانه گفت: ما در حال حاضر با 70 درصد ظرفيت خط توليد در ميدان رقابت حضور داريم که اگر بتوانيم با تمام ظرفيت خط توليد کار کنيم توانايي توليد 10 ميليون متر چادر مشکي در سال را خواهيم داشت و در نگاه خوش‌بينانه مساوي با تأمين نياز 20 درصد بازار خواهد بود. توليدکننده پارچه چادر مشکي در ايران ادامه داد: حداقل واردات چادر مشکي 50 تا 100 ميليون متر در سال است، البته آمار دقيقي در اين رابطه وجود ندارد. وي با تأکيد بر اينکه پارچه چادر مشکي درهيچ کجاي جهان استاندارد بين‌المللي نداشته است، گفت: حدود دوسال پيش توانستيم براي نخستين بار پيشنهاد تدوين استاندارد ملي ايران براي توليد چادر مشکي را به سازمان ملي استاندارد ارائه دهيم.توليدکننده پارچه چادر مشکي در ايران تصريح کرد: اين روند به تدوين استاندارد ملي و ابلاغ آن منتهي شده است و اميدواريم در سال جاري بتوانيم مُهر استاندارد تشويقي پارچه چادر مشکي را اخذ کنيم. به گفته دانايي، توليدات اين کارخانه از نظر کيفيت و قيمت کاملا قابل رقابت با محصولات مشابه وارداتي است و امسال با استقبال چشمگيري از طرف مردم روبه‌رو شده است. اين توليد کننده درباره اشتغال زايي اين مجموعه اعلام کرد: اين مجموعه در حال حاضر 400 نفر نيرو دارد که حدود 250 نفر از آنها در خط توليد چادر مشکي مشغول به فعاليت هستند. وي با اشاره به ضرورت جلوگيري از قاچاق کالا، گفت: قاچاق کالا موجب ناعادلانه شدن فضاي رقابت در اين حوزه شده است، به طوري‌که کارخانه ما به عنوان توليدکننده مي‌بايست مواد اوليه خود را با پرداخت انواع هزينه‌ها و به‌صورت کاملا رسمي‌و قانوني وارد کند، در حالي‌که عده‌اي به راحتي محصول نهايي خود را از طريق قاچاق وارد مي‌کنند. دانايي تأکيد کرد: تداوم اين روند رقابت ناعادلانه بين توليد داخلي و محصول خارجي را سبب مي‌شود. وي تصريح کرد: از دولت درخواست داريم براي اين کارخانه که تنها توليدکننده پارچه چادر مشکي در کشور است امتيازهايي از قبيل وارد کردن مواد اوليه با هزينه‌هاي مناسب در نظر بگيرند تا اين مجموعه توليدي بتواند محصول نهايي‌اش را با قيمت مناسب‌تري در بازار عرضه کند. دانايي اظهار کرد: اگر کالاهايي که وارد کشور مي‌شوند مشمول استاندارد اجباري شوند ديگر شاهد واردات کالاي نامرغوب و ارزان قيمت در کشور نخواهيم بود. توليدکننده پارچه چادر مشکي در ايران در پايان گفت: علي‌رغم محدوديت‌هايي که در تأمين مواد اوليه براي اين کارخانه وجود دارد اميدواريم با حمايت دولت بتوانيم خط توليدي با ظرفيت 10 ميليون متر ديگر در سال به اين کارخانه اضافه کنيم.
ارزش معاملات بازار سهام بار ديگر با رونق همراه شد؛
اولين قدم‌هاي بورس تهران به فصل پاييز با تداوم موفقيت‌هاي تابستانه اغاز شد. 5 کانال شکني در يکم مهرماه، در حالي به ثبت رسيد که ارزش معاملات بار ديگر از هزار ميليارد تومان فراتر رفت و مهر تاييد ديگري بر خروشان نقدينگي به سمت بورس زد. بازار سهام هم اکنون در سطح 165 هزار واحد قرار دارد، سطحي که براي اولين بار در تاريخ اين بازار تجربه شد. اهالي تالار شيشه‌اي در عملکردي فاتحانه به اسقبال پاييز طلايي رفتند. دماسنج بورس تهران در يکم مهرماه، در حالي با 5 کانال شکني فعاليت خود را آغاز کرد که لمس سطوح جديد، با شتاب بيشتري نسبت به قبل صورت مي‌گيرد. شاخص کل بورس تهران پس از آنکه شهريور ماه را با 23 کانال شکني به پايان رساند، در نخستين روز فصل پاييز شاهد 5 کانال شکني بود، تا شاخص کل در کانال 165هزار واحدي استوار بماند. از سوي ديگر، رشد شاخص هم وزن در محدوده شاخص کل، بار ديگر موکد اين نکته است که صنايع بورسي در مسيري همگام، جذب نقدينگي را در دستور کار قرار داده‌اند.
سيل بي‌پايان نقدينگي به سمت بورس
تزريق حجم عظيمي‌از نقدينگي در صنايع مختلف از ديگر مشخصه‌هاي بارز رفتاري بازار بود. شاهد اين مدعا رقم قابل توجه ارزش معاملات بود که به يک هزار و 372 ميليارد تومان رسيد. با توجه به اينکه ميانگين ارزش معاملات بورس طي ماه اخير به هزار ميليارد تومان ارتقا يافته، شروعي اينچنين در فصل سوم سال مي‌تواند نويد ارتقاي اين مولفه در روزهاي آتي باشد. اين روزها بورس تهران در آستانه انتشار گزارش‌هاي 6ماهه و فصلي شرکت‌ها قرار دارد. به زعم بسياري از کارشناسان بورسي، با توجه به عملکرد نسبتا مطلوب شرکت‌ها طي اين مدت، وزنه خوش بيني سهامداران با غلبه بر فضاي منفي، ورود نقدينگي‌هاي جديد را تا حد زيادي نويد مي‌دهد. از سوي ديگر رشد قابل توجه قيمت‌هاي جهاني در خصوص کالاهاي پايه نيز اهرمي‌براي رشد بورس به شمار رفته و همواره مدنظر سرمايه‌گذاران است. در اين زمينه چهارشنبه هفته جاري نشست فدرال رزرو آمريکا در خصوص افزايش نرخ بهره برگزار مي‌شود. با توجه به اينکه اين روزها احتمال افزايش نرخ بهره آمريکا بيش از هميشه قوت گرفته و از سوي ديگر موجودي انبارهاي بسياري از کالاها نظير مس و روي کاهش قابل توجهي داشته است، خوشبيني سرمايه‌گذاران به رشد قيمتي در کاموديتي همزمان با افت نسبي شاخص دلار قوت گرفته است.
رشد در بزرگ و کوچکهاي بورس
امروز در صفوف پيش گشايش بازار نمادهاي "همراه"،"اخابر"،"ونيرو" و "وپترو" خودنمايي مي‌کردند. در ميان نمادهاي مثبت امروز بار ديگر "اخابر" با اقبال سرمايه‌گذاران همراه شد و تحت تاثير تقاضاي وافر سهامداران با صف خريد سنگين 179 ميليون سهمي‌به کار خود پايان‌داد. مخابرات ايران در 10 روز معاملاتي اخير 5 روز را با صف خريد همراه بوده است. از نيمه‌هاي شهريور ماه تا کنون اين سهم با حمايت بازيگران حقيقي در مسير رشد نسبي قرار گرفته و تا حدي در نقش ليدر رشد بازار مطرح بوده است. نمادهاي محصولات شيميايي ديروز نيز با اقبال سرمايه‌گذاران همراه بودند و اکثر نمادها سبزپوش به کار خود پايان دادند. در اين گروه شرکت پتروشيمي‌خليج فارس بيشترين اثر را بر رشد شاخص کل برجاي گذاشت. تقاضاي قابل توجه حقيقي‌ها دراين سهم منجر به رشد روزانه 2.6 درصدي شد. نماد دوم موثر بر رشد شاخص کل "کگل" بود. گروه استخراج کانه‌هاي فلزي که امروز حمايت حقوقي‌ها را ناظر بود، تحت تاثير اين عملکرد رشد قيمتي شرکت معدني و صنعتي گل گهر را نيز به همراه داشت.
عباي سبز رشد قيمتي بر تن صنايع بورسي
در بحث صنايع بورسي از ميان 38 صنعت بورسي، 31 صنعت با رشد قيمتي همراه شدند. بيشترين رشد قيمتي را در ميان گروه‌هاي بورسي مواد دارويي به خود اختصاص داد.
 
در اجراي ماده ۲۰۸ قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب اسفند ماه سال ۱۳۶۶ بدينوسيله راي هيات حل اختلاف مالياتي با مشخصات زير به مودي/موديان ذيربط ابلاغ مي‌گردد تا ظرف مهلت مقرر (بيست روز) در قانون ماليتهاي مستقيم مودي از تاريخ درج اين آگهي به اداره امور مالياتي مربوطه مراجعه و اقدامات قانوني بعدي را در جهت تسويه حساب مالياتي بعمل آورند. بديهي است در صورت عدم مراجعه طبق موازين قانوني اقدام خواهد شد.