تشکيل کميته ممنوعيت بکارگيري بازنشستگان
معاون حقوقي رئيس‌جمهور در ارتباط با تشکيل کميته‌اي جهت بررسي ابهامات و پاسخ به سوالات درمورد اجراي قانون ممنوعيت بکارگيري بازنشستگان در معاونت حقوقي رياست جمهوري گفت: دوشنبه هفته گذشته کميته تخصصي براساس استعلاماتي که آمده تشکيل شد و اعضاي کميته هم مشخص شد.
لعيا جنيدي در گفت‌وگو با ايسنا ادامه داد: اين کميته الان مشغول به کار شده است تا به چندين سوال و ابهامي‌که حول اجراي قانون ممنوعيت بکارگيري بازنشستگان طرح شده، پاسخ بدهد. زمان خاصي براي پاسخگويي به اين سوالات مشخص نشده اما گفته شده که در اسرع وقت بايد به آن‌ها پاسخ داده شود.




روحاني بلندگوي ايران و ملل مظلوم جهان باشد
دبيرکل حزب موتلفه اسلامي‌گفت: روحاني در سفر به سازمان ملل بلندگوي خواسته‌هاي به حق ملت ايران و ملل مظلوم عالم به ويژه ملت‌هاي يمن، ميانمار، بحرين، فلسطين و ملت‌هاي زير ستم ديکتاتورهاي مزدور آمريکا باشد. به گزارش ايسنا، محمدنبي حبيبي افزود: رئيس‌جمهور افکار عمومي‌جهان را به حقانيت ايران و زورگويي و قلدري ترامپ و عهدشکني سران آمريکا آشنا کند و سازمان ملل را از اينکه جنايات سعودي‌ها را بخاطر نفت و پول آنها ناديده مي‌گيرد، محکوم نمايد.حبيبي گفت: دنياي استکبار ۳۸ سال پيش در يک نبرد نابرابر به خاک مقدس ايران حمله ور شدند و ۶۰ کشور جهان در اين حمله مشارکت داشتند اما خداوند اراده فرمود تا در همان آتش او را بسوزاند.




خرد شدن استخوان‌هاي ملت زير بار گراني و تورم
نماينده پاکدشت در مجلس خطاب به رئيس‌جمهور گفت: آقاي روحاني! ما در انتخابات با شما بوده‌ايم و از شما حمايت کرده‌ايم، اما مگر صداي خرد شدن استخوان‌هاي ملت را زير بار فشار گراني و تورم نمي‌شنويد؟ به گزارش ايلنا، محمد قمي‌در نطق ميان‌دستور افزود:دادن ارز به مسافر و ديگر موارد غيرضروري مانند موبايل، خودرو و... و توزيع بي‌حساب سکه، فشار اقتصادي را بر مستضعفان افزايش داده، چگونه بايد پاسخ بي‌تدبيري و نااميدي به مردم را بدهيم؟ مردم از شرايط سختي همچون گراني، تورم، کمبود درآمد، بالا رفتن هزينه‌هاي زندگي، حمل و نقل، افزايش نرخ ارز، طلا و ساير مشکلات رنج مي‌برند. آقاي رئيس‌جمهور چند بار قول داده‌ايد اما عملي نشد.
مماشات با دولت‌هاي تازه به دوران رسيده
نماينده ايذه و باغملک در مجلس گفت: انتظار داريم دولت ايران در برخورد با دولت‌هاي تازه به دوران رسيده کشورهاي دست نشانده مماشات نکند. به گزارش خانه ملت، هدايت ا... خادمي‌گفت: همان‌گونه که آنها تلاش مي‌کنند امنيت ايران را به خطر بيندازند برخورد کوبنده‌اي صورت گيرد تا از اين به بعد اندازه خود را بدانند.وي با اشاره به اينکه اميدواريم وزراي کشور و اطلاعات در خصوص موضوعات استان خوزستان تدابير متفاوتي به کار گيرند و اين جاسوسان و ايادي آنها را پشيمان کنند، ادامه داد: سکوت معنادار برخي از کشورهاي خليج هميشه فارس که سال‌ها براي آنها پدري و برادري کرده‌ايم نشان از رضايت و شادي آنها از اين خيانت دارد.
احضار کاردار امارات به وزارت خارجه
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: در پي سخنان سخيف يک مشاور سياسي اماراتي در خصوص حادثه تروريستي اهواز، کاردار امارات عربي متحده امروز توسط رئيس اداره سياسي ذيربط به وزارت امورخارجه احضار و اعتراض شديد جمهوري اسلامي‌ايران به اظهارات غيرمسئولانه و موهن مشاور مذکور به وي ابلاغ شد.به گزارش ايسنا، بهرام قاسمي‌افزود: در اين ملاقات به کاردار امارات هشدار داده شد حمايت آشکار از اقدامات تروريستي توسط افرادي که وابسته به مراکز رسمي‌اماراتي هستند منجر به ايجاد مسئوليت براي دولت امارات خواهد شد و بي تفاوتي در قبال آن قابل پذيرش نيست.
بازهم ادعاي براندازي نظام ايران
وکيل ترامپ در يک نشست که توسط يک گروه مخالف نظام ايران برگزار شد، مدعي شد: تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران منجر به فشار اقتصادي در اين کشور خواهد شد که مي‌تواند به يک انقلاب موفقيت‌آميز بينجامد.اين برخلاف اظهارات پيشين مقامات دولت آمريکاست که گفته بودند سياست واشنگتن تغيير نظام در تهران نيست. به گزارش ايسنا از رويترز، رودي جولياني گفت: من نمي‌دانم ما چه زماني مي‌خواهيم آنها را براندازيم. اين اتفاق ممکن است طي چند روز، طي ماه‌ها يا چند سال بيفتد، اما به وقوع خواهد پيوست.پيش از اين جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا گفته بود که دولت ترامپ به دنبال تغيير نظام در ايران نيست. اين در حالي است که جان کري وزير امور خارجه آمريکا به تازگي بارها در گفت‌وگوهاي متعدد تاکيد کرده است که دولت واشنگتن خواهان تغيير نظام در ايران است.جولياني مدعي شد که تحريم‌هاي آمريکا ثابت کردند که موثر بودند و اعتبار پول ايران کاهش يافته است. اين‌ها شرايطي است که به وقوع يک انقلاب موفقيت‌آميز منجر خواهد شد.
رفع تحريمها مشروط بر وابستگي
معاون رئيس جمهوري گفت: اگر امروز ايران اسلامي، استقلال خود را از دست دهد و به آنچه دولت آمريکا مي‌گويد عمل کند؛ تحريمي‌نيز وجود نخواهد داشت.به گزارش ايرنا محمدباقر نوبخت گفت: امروز علاوه بر اينکه ملت ايران استقلال خود را حفظ کرده؛ در رديف کشورهاي پيشرفته و توسعه يافته جهاني نيز قرار گرفته و در همه شاخص‌ها پيشرفت‌هاي قابل توجهي کرده به گونه‌اي که براساس آمارهاي بين المللي؛ ايران از نظر شاخص‌هاي علمي‌بين 170 کشور جهان، جايگاه شانزدهم را دارد.
روحانی پس از آیین بازگشایی مدارس به نیویورک عزیمت کرد؛
رييس جمهور با اشاره به اين که آمريکا بيش از هميشه حالت قلدرمآبانه خود را به رخ جهانيان مي‌کشاند، گفت‌: همه کشورها از جمله جمهوري اسلامي‌ايران حرف‌هاي زيادي براي گفتن در سازمان ملل دارند، سازمان ملل فرصت و تريبوني براي بيان مواضع کشورمان است.
به‌ گزارش ‌ايسنا، حسن روحاني پيش از ترک تهران در فرودگاه مهر آباد، با بيان اين که مجمع عمومي‌سازمان ملل فرصت و تريبوني است که در اختيار کشورمان قرار گرفته گفت: ايران مي‌تواند نظرات خود را درباره مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي در سازمان ملل اعلام کند. همچنين فرصت ديدار با سران بسياري از کشورها فراهم است. براي ديدن سران اين کشورها ، بايد سفرهاي زيادي انجام شود، اما در سازمان ملل کاملا فضا آماده است. در طول اين سفر با رهبران کشورهاي مختلف، مسلمانان، سياسيون و با سردبيران رسانه‌ها ديدار دارم و مصاحبه‌هايي هم انجام خواهم داد.
وي ادامه‌ داد: شرايط جهاني مناسب نيست. آمريکا بيش از هميشه حالت قلدرمآبانه خود را به رخ جهانيان مي‌کشاند. سياست يک جانبه گرايانه خود را ادامه‌ داده و فکر مي‌کند که بر مبناي زور مي‌تواند عمل کند. هر کسي که ميزبان يک سازمان است، نبايد فکر کند که اختيار آن سازمان را دارد. اختيار آمريکا بر سازمان ملل بايد مشابه ساير کشورها باشد. در حالي که آمريکا از سازمان ملل سوءاستفاده کرده و ساير کشورها هم نتوانستند از اين سازمان به خوبي استفاده کنند.
رييس جمهور با اشاره به اين که حکومت کاخ سفيد با هميشه آمريکا متفاوت است، بيان‌ کرد: آنها به هيچ معاهده‌اي احترام نمي‌گذارند. نه به شوراي حقوق بشر و نه قراردادهاي تجاري و نه معاهده پاريس؛ متاسفانه آنها کارهايي کردند که کمتر قابل توجه بود. مثلا با ملت فلسطين اين چنين مقابله کرده و سفارت خود را به قدس بردند و يا براي مسلمانان در صدور ويزا مضيقه زيادي را ايجاد کردند. اين حکومت تفکر يک جانبه گرايي و ناسيوناليسم افراطي دارد. در اين شرايط من فکر مي‌کنم که بسياري از کشورها از جمله ايران حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند.
وي ادامه‌ داد: آمريکا به يکي از تعهدات خود يعني برجام پشت پا زد و آن را نقض کرد. بر جام يک سند بين‌المللي است ، اما آنها با بهانه‌هاي واهي از اين توافق خارج شده و بر خلاف حقوق بشر، ملت ايران را تحت فشار قرار داده‌اند. ساير ملت‌ها و شرکت‌ها را نيز با قانون داخلي خود مجبور مي‌کنند تا در روابط با ايران محدوديت داشته باشند. آنها مي‌خواهند مردم ايران را در فشار قرار دهند تا آنها از استقلال خود پشيمان شوند. آمريکا مي‌خواهد در کشور ما بلوا و آشوب ايجاد کند تا روزي بتواند به اين کشور باز گردد و در آن اربابي کند، اما اين خيال‌ها خام بوده و آنها هيچ گاه به اهدافشان نخواهند رسيد.
وي تاکيد کرد: کارهايي که آنها شروع کرده‌اند براي ما و ديگران زحمت ايجاد مي‌کند ، اما مردم ما مقاومت مي‌کنند و دولت هم خود را براي مقابله با آمريکا آماده کرده است. ما از اين شرايط عبور خواهيم کرد و آمريکا پيشمان مي‌شود، آنها راه غلط و اشتباهي را انتخاب کرده‌اند.
همچنين رييس جمهور با اشاره به حادثه تروريستي اهواز گفت: اين حادثه بسيار تاسف انگيز بود. اين مراسم به مناسبت "هفته‌ دفاع مقدس" ، ايستادگي مردم و شروع تجاوز متجاوزان و صداميان به کشور بود. آنهايي که ديروز اين فاجعه را آفريدند در مسير همان متجاوزان هستند. آنها در دوران دفاع مقدس هم با همين اسم‌ها از متجاوزان حمايت کرده و جنايات مي‌آفريدند . آنها مدت‌ها در داخل خاک عراق ماندند و بعد از پايان جنگ با اينکه مشکوک بوده و سالها غير قانوني بودند، لطف نظام جمهوري اسلامي‌ايران شامل حال آنها شد.
وي ادامه‌ داد: تا صدام زنده بود آنها مزدور او بودند و بعد يکي از کشورهاي جنوبي خليج فارس مسائل مالي، تسليحاتي و سياسي آنها را بر عهده گرفت و آنها از جنايات خود نه پيشمان بودند و نه آن را متوقف کردند، اما اهواز ايستاده و همانطور که در هشت سال دفاع مقدس مقاومت کرد، باز هم مقاومت مي‌کند. مردم اهواز در طول دفاع مقدس شهر خود را تخليه نکردند. اهواز مردم دلاور ، فداکار و شجاعي دارد، فارس و عرب و بختياري فرقي نمي‌کند. همه دلاوري کردند. بعد از جنگ نيز آنها هميشه براي پيشرفت کشور تلاش کردند. ما متاسف هستيم که اين مردم عزادار شدند. بچه‌هايي که اين روزها بايد به مدرسه مي‌رفتند به شهادت رسيدند. پدران و مادران به شهادت رسيدند.
رييس جمهور تاکيد کرد: بي ترديد جمهوري اسلامي‌ايران از اين جنايت نمي‌گذرد. براي ما روشن است که آنها چه گروهي هستند و به چه گروهي وابسته هستند. آنهايي که ادعاي حقوق بشر را تکرار مي‌کنند بايد پاسخگو باشند، آمريکا پشتوانه کشورهاي مزدور منطقه است و همه امکانات لازم را در اختيار آنها قرار مي‌دهد ، اما اين اقدامات هيچ تاثيري در مسير اراده ملت ما ندارد. ما پاسخ اين جنايات را در چارچوب قانوني و مصالح کشور مي‌دهيم و همه عوامل اين جنايات دستگير شده و به مجازات مي‌رسند.
همچنين روحاني در آيين بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي جديد در دبيرستان دخترانه نمونه دولتي عترت منطقه 9 تهران، با گراميداشت همزماني هفته دفاع مقدس و همزماني اين مناسبت با آغاز سال تحصيلي مدارس به حادثه تروريستي اهواز اشاره کرد و گفت: متاسفانه مردم شهر اهواز که در دوران دفاع مقدس قهرمانانه ايستادند و مقاومت کردند و هيچگاه نگذاشتند خياباني از شهرشان در تصرف عفلقيان قرار بگيرد، به دست عواملي که هم پول و هم سلاح و هم سياست و تبليغاتشان از همسايگانمان در جنوب خليج فارس شروع مي‌شود به خاک و خون کشيده شدند.
رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه اول مهر به دليل بازگشايي مدارس براي ما بسيار اهميت دارد، گفت: اول مهر براي ما مهم است چون يک بار ديگر کار و تلاشمان را براي فراگيري و يادگيري آموزش‌ها و مهارت‌هاي لازم زندگي آغاز مي‌کنيم.
روحاني در ادامه با تاکيد بر لزوم آموختن احترام به يکديگر در مدرسه،‌ گفت: اخيرا آماري از نحوه حرف زدن و انتقاد کردن در فضاي مجازي منتشر شده و آمار مربوط به ايران در مقايسه با ده‌ها کشور ديگر از وضعيت خوبي برخوردار نبود. در اين زمينه همه بايد بياموزيم که همديگر را نقد کنيم، اما به يکديگر احترام بگذاريم. بايد بدانيم همانطور که خوردن مال مردم گناه است، اهانت به انسان‌ها نيز گناهي بزرگ است. بايد بدانيم همه بنده خدا هستيم و قدر يکديگر را بدانيم و با مهرباني و ادب کامل با هم صحبت کنيم.
وي به بيان پرسش مهر امسال پرداخت و با تاکيد بر لزوم مهارت‌آموزي دانش آموزان در مدارس از دانش آموزان خواست که در پاسخ به پرسش مهر بگويند سال گذشته چه مهارت‌هايي را در مدرسه آموخته‌اند و براي امسال چه انتظاراتي در اين زمينه دارند.
روحاني خطاب به دانش آموزان گفت: بگوييد که چه کسي به شما در مهارت‌آموزي کمک بيشتري کرده است و آموختن چه مهارت‌هايي براي زندگي‌تان مهم‌تر است.

مردم بی‌صبرانه منتظر برخورد قاطع در قبال عوامل تروریستی اهواز هستند؛
قواي سه گانه، دستگاهها، ارگانها، احزاب و تشکلها خواستار برخورد جدي با دنباله تروريستهاي الاحوازيه شدند که در يک عمليات تروريستي در مراسم رژه نيروهاي مسلح در اهواز 25 تن از شهروندانمان را به شهادت رسانده و بيش از 95 نفر را مجروح کردند. در اين رابطه بيش از ۲۰۰ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌حادثه تروريستي اهواز را محکوم کردند که بيانيه اين محکوميت در صحن علني قرائت شد. در بخشي از اين بيانيه آمده است:حادثه ناگوار تروريستي ۳۱ شهريور ماه ۹۷ اهواز و شهادت جمعي از مردم بي گناه و نظاميان سرافراز در سالگرد هفته دفاع مقدس مايه اندوه جامعه و نمايندگان ملت گرديد. اين اقدام مظلوم‌کش دليل ديگري بر خباثت و اهداف ضد انساني و ضد وطني فريب خوردگان و دشمنان اين ملک و بوم است. مسئوليت حادثه ۳۱ شهريور اهواز متوجه دولت آمريکا و برخي از دولت‌هاي تروريست پرور منطقه است.در پايان آمده است: ما نمايندگان ضمن تسليت اين مصيبت به خانواده شهداي حادثه از دستگاه‌هاي مرتبط مسرّانه پيگيري شناسايي عوامل موثر و برخورد قاطع با مسببين حادثه را خواهانيم. همچنين سپاه پاسداران به ملت ايران اطمينان داد که در آينده نزديک تروريست‌ها با انتقام مهلک و فراموش ناشدني مواجه خواهند شد. در بيانيه سپاه آمده است:جنايت تروريستي جيره خواران بي رحم استکبار جهاني و ارتجاع منطقه در اهواز ،کانون دفاع و مقاومت ميهن اسلامي‌و در آغاز هفته دفاع مقدس و همزمان با موسم محرم و برافراشتن پرچم عاشوراي حسيني ،نشان داد دشمنان قسم خورده ايران اسلامي‌به ويژه مثلث شيطاني غربي،عبري و عربي ، به دنبال ناکامي‌و شکست در دستيابي به اهداف و مقاصد شوم خود ،در دشمني با وحدت ،صلابت، اقتدار، استقامت و افتخارآفريني مردمان اين سرزمين و پيگيري پروژه انتقال ناامني به داخل ميهن اسلامي‌، از هيچ تلاش و توطئه‌اي فروگذار نيستند و حتي حاضرند زنان ، کودکان و مردم بيگناه اعم از فارس و عرب را نيز آماج اقدامات کور تروريستي قرار دهند.بي‌شک ارتکاب اين گونه جنايات خللي در عزم و اراده صادق و راسخ نظام و ملت ايران در پايبندي به آرمان‌هاي بلند انقلاب و شهيدان گرانقدر و تداوم مسير افتخارآميز آنان نخواهد داشت و به فضل الهي و با همت و غيرت نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي کشور و اشراف و تسلط موجود بر عقبه‌ها و کانون‌هاي استقرار هدايتگران تروريست‌هاي خبيث و جنايتکار و باياري خداوند متعال ،در آينده نزديک انتقام مهلک و فراموش ناشدني از آنها گرفته خواهد شد. همچنين بسياري از احزاب و تشکلها نيز اين جنايت هولناک را محکوم کرده و خواستار مجازات سريع جنايتکاران تروريست شدند.
عارف با انتقاد از محروميت دانشجويان؛
رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: هيچ نهادي حق ندارد دانشجويي را به صرف فعاليت‌هاي دانشجويي از تحصيل محروم کند. هيچ نهادي حق ندارد نقد نهادهاي حاکميتي توسط دانشجويان را به عنوان براندازي تلقي کند. دست‌هايي در کار بود که مرجعيت دانشگاه و دانشگاهيان را در جامعه کمرنگ کنند که متاسفانه تا حدودي موفق شده‌اند. به گزارش ايلنا، متن يادداشت محمدرضا عارف که در صفحه شخصي خود در اينستاگرام و به مناسبت آغاز سال تحصيلي مدارس و مراکز آموزش عالي منتشر کرده آمده است: بر اين باورم که اگر به دنبال شکل‌دادن جامعه‌اي سالم، عقلاني، با عطوفت و يکپارچه هستيم، نقطه آغاز آن تربيت صحيح اجتماعي دانش‌آموزاني است که شکل‌دهندگان اصلي جامعه فردا خواهند بود. به همين دليل نقش معلمان و مربيان آموزش و پرورش، بسيار مهم، حياتي و تاثيرگذار است.
و اما دانشگاه که منشاء تحولات عظيم در جامعه است. دانشگاه نهادي است که در کنار نقش‌آفريني در توسعه علمي‌هر کشور، جايگاهي رفيع و بي‌بديل را در توسعه اجتماعي، فرهنگي، سياسي و حتي اقتصادي، از آن خود کرده است. اما متاسفانه بايد بگويم که مرجعيت دانشگاه و دانشگاهيان به مانند گذشته نيست و بايد آسيب‌شناسي شود که چرا دانشگاهي که زماني رهبري تحولات را بر عهده داشت امروزه در رخوت و سکون به سر مي‌برد. چرا تشکلهاي دانشجويي به مانند گذشته پايگاه بالايي در بين دانشجويان ندارند. به نظر من جنبش دانشجويي در مقطع فعلي نتوانست همسو با جنبش اجتماعي نقش هدايت‌گري را داشته باشد. يکي از دلايل رکود فعاليت‌هاي دانشجويي متاسفانه هزينه‌دار بودن اينگونه فعاليت‌هاست.
جنبش دانشجويي اگر روشن و واقع‌بين باشد، مي‌تواند تا حدود زيادي نقش مرجعيت خود را مجددا احيا کند. بايد بتواند هم زبان با جامعه، شرايط زماني و مکاني را درک کند و نيازهاي واقعي جامعه را دريابد و شعارهاي خود را مطابق با آن نيازها تطبيق بدهد. جنبش دانشجويي معطوف به قدرت نيست. در عين حال که براي روي کار آمدن قدرتِ سالم تلاش مي‌کند، همواره به عنوان نقاد قدرت باقي مي‌‌ماند تا جلوي خودکامگي را بگيرد.
دانشگاهيان بايد به شعارها و معيارهاي اصيل انقلاب پايبند باشند. دانشجو بايد بتواند ضمن پيگيري مواضع انقلاب،‌‌ آرمان‌‌ها و اهداف، اگر هم نقد مي‌‌کند در همين چارچوب حرکت کند.
لاریجانی تشریح کرد؛
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمله تروریستی اهواز گفت: دستگاه‌های امنیتی کشور باید این موضوع را جدی بگیرند. موضوع امنیت ملت، مساله‌ای نیست که تعلل در آن توجیهی داشته باشد.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تبریک هفته دفاع مقدس و محکوم کردن حمله تروریستی در اهواز گفت: سوال این است چرا در این روز دزدانه به این اقدام دست زدند و زنان و کودکان را به خاک و خون کشیدند. تروریست‌های دست پرورده قدرت جنایتکار می‌توانستند این کار را در زمان دیگر و در خیابان نیز انجام دهند. علت انتخاب این مکان و زمان را باید به درستی دریافت.
رئیس مجلس گفت: وقتی آنها قدرت تجهیزاتی ایران و اراده جوانان سلحشور ایران را در این شرایط تحریمی مشاهده می‌کنند همه داستان سرایی‌شان دچار بحران توجیهی می‌گردد. دوم از این جهت که با همه شیطنت‌های تبلیغاتی آمریکا، مساله استقلال ایران در این ۴۰ سال پس از انقلاب علی‌رغم همه دسیسه‌ها اعم از جنگ و تحریم یک موضوع تامل برانگیز شده است. همیشه نمی‌توان با تبلیغات خود را به خواب زد.