راه‌اندازي سامانه هوشمند در شبکه‌هاي توزيع آب
شرکت آب وفاضلاب منطقه يک تهران سامانه هوشمند نظارت بر شبکه‌هاي توزيع آب راه‌اندازي مي‌کند.مدير دفتر نظارت بر تاسيسات آب و فاضلاب آبفاي منطقه يک با بيان اين خبر گفت: پيش از اين، سامانه هوشمند نگه‌داري شبکه‌هاي فاضلاب در آبفاي منطقه يک راه‌اندازي شده بود که آثار مثبتي داشت و شرکت را به سوي پياده‌سازي اين سامانه در بخش آب نيز سوق داد. علي عندليب افزود: در مرحله نخست پياده‌سازي اين سامانه ۱۳هزار برچسب الکترونيک روي انواع شيرآلات نصب مي‌شود.وي گفت: سامانه هوشمند نظارت بر عمليات نگه‌داشت شبکه توزيع يکي از راه‌کارهاي موثر براي کاهش هزينه‌هاست، افزود: اين سامانه که بر پايه نقشه‌هاي GIS طرح‌ريزي شده است، مي‌تواند نيازهاي نظارتي شرکت را برطرف کند.





بهره‌برداري از بزرگ‌ترين واحد تصفيه نفت‌گاز
واحد تصفيه نفت‌گاز طرح افزايش ظرفيت و بهبود کيفيت پالايشگاه نفت بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترين واحد اين پالايشگاه آماده راه‌اندازي شده و تا پايان مهر ماه امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.هاشم نامور مديرعامل پالايشگاه نفت بندرعباس در گفت‌وگو با شانا گفت: واحد تصفيه هيدروژني نفت گاز پالايشگاه بندرعباس با ظرفيت 50 هزار بشکه در روز از نظر ظرفيت اسمي‌بزرگ‌ترين واحد پالايشگاه است که با راه‌اندازي آن تا پايان مهر ماه، ظرفيت توليد نفت‎گاز مرغوب پالايشگاه به حدود 15 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد.وي افزود: با راه‌اندازي اين واحد، گوگرد موجود در نفت‌گاز توليدي پالايشگاه از 10 هزار پي‌پي‌ام به کمتر از 50 پي‌پي‌ام کاهش مي‌يابد .




ايجاد نيروگاه‌هاي خورشيدي در مناطق محروم
با امضاي توافق‌نامه‌اي بين فرمانده مرکز بسيج وزارت نيرو، رئيس سازمان بسيج مهندسين صنعتي كشور و رئيس ساتبا توليد انبوه نيروگاه‌هاي خانگي و كشاورزي با سازماندهي نيروهاي بسيجي سراسر کشور اجرايي مي‌شود.به‌گزارش پاون، تفاهم‌نامه همکاري مشترک ميان سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق (ساتبا)، سازمان بسيج مهندسين صنعتي کشور و مرکز بسيج وزارت نيرو منعقد شد.بر اساس اين تفاهم‌نامه که توسط فرمانده بسيج وزارت نيرو، رئيس بسيج مهندسين و رئيس سازمان ساتبا به امضا رسيد، مقرر شده است با استفاده از ظرفيت‌ها و امکانات تبليغي، آموزشي و اجرايي بسيج در قالب گروه‌هاي جهادي به‌منظور ايجاد نيروگاه‌هاي خورشيدي خانگي و کوچک در راستاي اهداف و برنامه‌هاي وزارت نيرو براي توسعه صنعت برق کشور استفاده شود.

صادرات نفت لاوان افزايش يافت
با اجراي عمليات تعويض رايزرهاي ۲۰ اينچ زير آب گوي شناور صادراتي (SPM) منطقه لاوان ، ايمني و قابليت اطمينان مستمر صادرات نفت از اين منطقه افزايش يافت.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران، با تلاش و نظارت کارکنان مديريت امور توليد شرکت نفت فلات قاره و منطقه لاوان و استفاده حداکثري از توانمندي‌هاي پيمانکار داخلي، عمليات تعويض رايزرهاي ۲۰ اينچ زير آب گوي شناور صادراتي منطقه لاوان (SPM) پايان يافت.از آنجا که گوي شناور صادراتي منطقه لاوان تنها پايانه صادرات نفت توليدي همه ميدان‌هاي منطقه لاوان است، بنابراين اطمينان از کارکرد مستمر و ايمن آن اهميت قابل توجهي دارد.
توليد بنزين سوپر از هفته آينده
از سر گرفته مي‌شود
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت با اعلام اين خبر افزود: توليد بنزين سوپر در پالايشگاه‌هاي امام خميني شازند و اصفهان از هفته آينده از سر گرفته مي‌شود.زيبا اسماعيلي گفت: به دنبال توليد بنزين سوپر، توزيع اين فرآورده نيز از چند روز بعد از آن آغاز خواهد شد.به گفته وي هم اکنون مصرف بنزين سوپر تنها 3 درصد از کل مصرف بنزين کشور را تشکيل مي‌دهد.اسماعيلي همچنين تاکيد کرد: بنزين يورو 4 که در حال حاضر مصرف عمده کشور است، از نظر کيفيت تفاوت چنداني با بنزين سوپر ندارد.
ضرورت اصلاح در توليد بخاري‌هاي گازسوز خانگي
امروزه بخاري‌هاي گازي نيز همانند ساير اقلام و تجهيزات مورداستفاده روزمره با تغييرات بنيادي ازنظر ظاهري و ساختاري مواجه شده‌اند.به‌کارگيري فناوري‌هاي نوين و ساختار جديد موجب گرديده که نسل جديد بخاري علاوه بر ايمن بودن مصرف بسيار پايين‌تري نسبت به بخاري‌هاي نسل گذشته داشته باشد. مدير عامل گروه صنعتي پيروي « بخاري شوكت» مسووليت‌هاي اجتماعي ، نياز مستمر جامعه امروز به محصولات دوستدار محيط ‌زيست و کاهش مصرف انرژي را از نکات حايز اهميت در به کارگيري فناوري نوين بخاري‌ها دانست.احمد پيروي با اشاره به اهميت بهينه مصرف کردن انرژي گفت: گرچه ايران صاحب غني‌ترين منابع گاز طبيعي است. اما حفظ اين منابع براي نسل‌هاي آينده، رسالتي است که بر دوش نسل حاضر است. بيشترين ميزان گاز طبيعي کشور در بخش گرمايش خانگي مصرف مي‌شود که بايد با بهره‌گيري از سيستم‌هاي جديد در بخاري‌ها، اين مصرف را به حداقل ممکن برسانيم.وي افزود: در ارتباط با اصلاحات ضروري بخاري‌هاي گازسوز بايد به نکاتي از جمله *تأمين هواي موردنياز براي احتراق از خارج ساختمان *انتقال گازهاي حاصل از احتراق به بيرون ساختمان *کاهش مصرف گاز *کسب بالاترين گريد انرژي در بخاري‌هاي دودکش دار هرمتيک a*سيستم کنترل الکترونيکي هوشمند و امکان برنامه‌ريزي ساليانه زمان‌هاي فعاليت بخاري (روز – ساعت) توجه داشته باشيم.
رييس جمهور امريکا کشور‌هاي منطقه را متهم به بالا بردن قيمت نفت کرد؛
تير آمريکا که براي حذف نفت ايران در بازارهاي جهاني و پر کردن خلأ نفت ايران با نفت ديگر اعضاي اوپک از جمله عربستان و بزرگ‌ترين کشور توليدکننده غير اوپک يعني روسيه دندان تيز کرده بود و اميد داشت در نشست امروز کميته نظارتي اوپک و غيراوپک به هدف خود برسد با مخالفت دو توليدکننده مذکور به سنگ خورد. به گزارش ايسنا، آمريکا درحال فراهم کردن زمينه حذف نفت ايران از بازار جهاني است و براي اجراي سناريوي خود سعي در همراه کردن توليدکنندگان نفت جهان مخصوصا عربستان دارد. آمريکا حتي از برخي اعضاي اوپک خواست تا توليد خود را افزايش دهند و برخي کشورها هم چراغ خاموش و تحت عنوان برقرار کردن تعادل بين عرضه و تقاضا اما براي به چشم نيامدن کمبود نفت ايران توليد خود را خارج از تعهد کاهش توليد افزايش دادند. براي مثال گزارش ماه سپتامبر اوپک بر اساس منابع ثانويه نشان مي‌دهد توليد نفت عربستان به ۱۰ ميليون و ۴۰۱ هزار بشکه در روز رسيده که ۳۴۳ هزار بشکه بيشتر از تعهد اين کشور بر مبناي تصميم‌گيري نشست يکصد و هفتاد و يک (نوامبر ۲۰۱۶) اين سازمان است. همچنين توليد نفت خام عراق در ماه اوت چهار ميليون و ۶۴۹ هزار بشکه در روز بوده که ۸۸ هزار بشکه در روز بيشتر از توليد مرجع ماه اکتبر ۲۰۱۶ است.
توييت‌هاي پرماجراي ترامپ
رييس جمهور آمريکا هم طي اين مدت بيکار ننشسته است و علاوه بر درخواست وقت و بي وقت از اعضاي اوپک در صفحه شخصي خود نيز اظهار نظرات متفاوتي درمورد اوپک منتشر و بارها اوپک را متهم به افزايش قيمت نفت کرد. رييس جمهور آمريکا آخرين توييت خود نوشت: "ما از کشورهاي خاورميانه حمايت مي‌کنيم. آنها بدون ما مدت چنداني در امان نخواهند بود و با اين حال همچنان قيمت‌هاي نفت را بالا و بالاتر مي‌برند! ما اين را به خاطر خواهيم سپرد. اوپک بايد قيمت‌هاي نفت را اکنون پايين بياورد. " وزير نفت توئيت رئيس جمهوري ترامپ را بزرگترين توهين به دولت‌ها و ملت‌هاي دوست آمريکا در منطقه دانست و تاکيد کرد: اميدوارم اين تهديدها، برخي همکاران اوپکي‌ مرا وحشت زده و به اجراي دستورهاي رئيس جمهوري ترامپ ترغيب نکند. بيژن زنگنه به نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و غيراوپک (JMMC) که يکشنبه، يکم مهرماه برگزارمي‌شود، اشاره کرد و گفت: اميدوارم نتايج اين نشست تحت تاثير توئيت تهديدآميز رئيس جمهوري ترامپ که گفته بود «اين آمريکاست که امنيت و بقاي بعضي از کشورهاي توليدکننده در خليج فارس را تامين مي‌کند» قرار نگيرد. وي افزود: به نظر من اين گفته رئيس جمهوري ترامپ، بزرگترين توهين به دولت‌ها و ملت‌هاي دوست آمريکا در منطقه است. وزير نفت يادآور شد: طبق شنيده‌ها، کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غيراوپک خارج از حيطه وظايف محوله به آن، در پي آن است که به بهانه به اصطلاح «جبران کاهش توليد ايران» رقمي‌را براي افزايش توليد ارائه کند. براساس گزارش وزارت نفت، زنگنه با تاکيد بر اين که اوپک سازماني مستقل از آمريکاست و اميدوارم همواره مستقل بماند، افزود: اميدوارم اين تهديدها، برخي همکاران اوپکي مرا وحشت زده و به اجراي دستورهاي رئيس جمهوري ترامپ ترغيب نکند. توييت مذکور ترامپ در آستانه نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و غيراوپک (JMMC) بوده و برخي منابع پيش از نشست خبر از اين مي‌دادند که قرار است در اين نشست که طبق عرف و به باور ايران يک نشست تصميم گيري نبوده، در پي آن است که به بهانه به اصطلاح «جبران کاهش توليد ايران» رقمي‌را براي افزايش توليد ارائه کند. به نظر مي‌رسد ترامپ اميدوار بود اعضاي اوپک در اين نشست که زنگنه حاضر نشد در آن حضور يابد، بتواند افزايش توليد اعضا را تصويب کند. اما به نظر مي‌رسد تير آمريکا به سنگ خورد. اخبار حاکي از آن است که اوپک و روسيه درخواست ترامپ براي افزايش فوري توليد نفت را رد کردند. عربستان و روسيه امروز هرگونه افزايش فوري توليد نفت را منتفي دانستند و در عمل درخواست دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا براي افزايش توليد نفت را رد کردند. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان پيش از برگزاري نشست کميته وزارتي نظارت بر توافق جهاني کاهش توليد نفت، گفت: من بر قيمت‌ها تأثير نمي‌گذارم. عربستان ظرفيت مازاد براي افزايش توليد نفت را دارد، اما اکنون اين اقدام ضروري نيست. اطلاعاتي که من دارم نشان مي‌دهد که شرايط عرضه نفت در بازارها کافي است؛ هيچ پالايشگري را در جهان نمي‌شناسم که دنبال نفت بگردد و نتواند آن را بيابد.همچنين الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه اعلام کرد که هيچ گونه افزايش فوري توليد ضروري نيست.
دستيار ويژه رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشور گفت: امروز درتوليد انواع سانتريفيوژ درهمه حوزه‌ها به خوداتکايي کامل رسيده و ذره‌اي وابستگي به خارج از کشور نداريم.به گزارش ايرنا، علي اصغر زارعان با اشاره به بهره مندي جمهوري اسلامي‌ايران از فناوري صلح آميز هسته‌اي درحوزه‌هاي مختلف از جمله پزشکي افزود:با تلاش و مجاهدت شبانه روزي دانشمندان جوان کشورمان، امروز نسل‌هاي پيشرفته سانتريفيوژ به صورت کاملا داخلي درايران ساخته مي‌شود. دستيار ويژه رئيس سازمان انرژي اتمي‌با بيان اينکه در صورت صلاحديد مسئولين نظام، قادريم به شرايط بسيار بهتر و بالاتر از پيش از برجام بازگرديم، افزود:ماامروز زيرساخت‌هاي دستيابي به وضعيتي بسيار فراتر از 190 هزار سو را ايجاد کرده ايم، زيرا هيچ اعتمادي به دشمنان نداريم وبايد اقدامات عميق و ريشه دار انجام دهيم که دراين عرصه با تدبير، پيش بيني‌هاي لازم انجام شده است.وي درادامه بابيان اينکه جمهوري اسلامي‌درسالهاي گذشته درمسير پيشرفت هسته‌اي هيچگاه متوقف نبوده و نگراني در اين مسأله وجود ندارد، گفت: بازطراحي تأسيسات راکتور آب سنگين اراک با سرعت در حال انجام است و اوايل سال 98 عمليات اجرايي ساخت تجهيزات آن آغاز مي‌شود. زارعان با اشاره به اينکه ايران براساس فتواي رهبري هيچگاه به دنبال بمب هسته‌اي نبوده و نخواهد بود، گفت: استانداردسازي توليد راديوداروها اتفاق اميدبخشي است که با جديت پيگيري مي‌شود. وي افزود: درحوزه فعاليتهاي هسته‌اي در بعد فني هيچگونه مشکلي نداريم و حتي پس از برجام در برخي مراکز سرعت بيشتري داشته‌ايم نظير موضوع رسيدن به فناوري ايزوتوپهاي پايداربا همکاري کشور روسيه که اهميت اين فناوري کمتر از غني سازي نبوده و در فردو عملياتي شده است.
سيد احمد مقدسي رئيس هيات مديره کانون انجمن صنفي گاوداران ايران گفت: دولت با وجود تلاش صنايع لبني براي واردات شيرخشک با ارز يارانه‌اي و حذف تعرفه 40 درصدي آن، با واردات اين محصول موافقت نکرد.وي در گفت و گو با ايرنا افزود: پيش از اين دولت واردات شيرخشک را به دليل توليد داخلي اين محصول ممنوع کرده و تعرفه 40 درصدي براي واردات اين محصول در نظر گرفته بود اما کارخانجات لبني در هفته‌هاي گذشته با نامه نگاري با وزارت صنعت به آزادسازي واردات آن را دنبال مي‌کنند.وي اظهارداشت: حتي در صورت آزادسازي واردات، اين محصول بايد با نرخ ارزدر بازار ثانويه وارد کشور شود که در اين صورت قيمت هر کيلوگرم شيرخشک بيش از 21 هزارتومان تمام مي‌شود.وي تصريح کرد: اکنون روزانه 20 هزار و 500 تن شيرخام وارد صنايع لبني سراسر کشور مي‌شود و کمبودي در اين زمينه نداريم.
علي‌اصغر ملکي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي، با بيان اينکه قيمت هر کيلوگرم شقه بدون دنبه در بازار به کيلويي ۵۹ تا ۶۰ هزارتومان رسيده است، گفت: واردات باعث شده افزايش قيمت متوقف شود.وي در گفتگو با مهر، با بيان اينکه قيمت هر کيلوگرم شقه بدون دنبه قبل ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني به ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان رسيده است، گفت: اکثر مردم طي اين ايام مسافرت بوده‌ و هم اکنون برگشته‌اند؛ بنابراين بايد ديد طي روزهاي آينده، شرايط به چه صورت خواهد بود؛ اما به طور کلي بازار راکد است. وي در پاسخ به اينکه شرکت پشتيباني امور دام اعلام کرده واردات گوشت براي اين ايام افزايش يافته، اين مساله تا چه اندازه بر کنترل شرايط بازار تاثيرگذار بوده است؟، اظهار داشت: اگر حجم واردات افزايش نمي‌يافت، دچار مشکل مي‌شديم، در حاليکه افزايش حجم واردات باعث شد روند افزايشي نرخ متوقف و قيمت يکنواخت شود.
کالاهاي مکشوفه محتکران چه شد
رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي تهران گفت: کالاهاي اساسي مکشوفه که توسط سودجويان احتکار شده بود تا به امروز به بازار عرضه نشده است.به گزارش ايسنا، محمد آقاطاهر ، در پاسخ به اين سؤال که در روزهاي گذشته خبر از کشف انبارهاي احتکار کالاهاي اساسي منتشر شد، آيا اين محصولات براي عرضه به مصرف‌کنندگان نهايي تعيين و تکليف شده است، اظهار کرد: حدود ۱۰ روز پيش مذاکراتي صورت گرفت تا کالاهاي اساسي مکشوفه شهرري در سطح شهر توزيع شود.وي افزود: در زمينه عرضه اقلام مکشوفه محتکران از اتحاديه کمک خواسته شد که اتحاديه براي جلوگيري از ايجاد حلقه‌هاي بيش‌ از حد در زمينه توزيع اعلام کرد که محصولات به‌ صورت مستقيم در اختيار خرده‌فروشان قرار گيرد و عمده‌فروشان از اين چرخه خارج شوند.وي تأکيد کرد: تا به امروز کالاهاي مکشوفه محتکران براي توزيع در اختيار خرده‌فروشان قرار نگرفته است.
گوجه فرنگي 7 هزار تومان شد
اسدا... کارگر رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي گفت: قيمت هر کيلوگرم گوجه فرنگي در بازار مصرف به ۷ هزار تومان تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسيد.وي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم اظهار کرد: قيمت هر کيلوگرم گوجه فرنگي در بازار مصرف شهر تهران به 7 هزار تومان تا 7 هزار و 500 تومان رسيده است درحالي که اکنون در فصل توليد اين محصول به سر مي‌بريم و طبق روال هر ساله بايد قيمت آن ارزان باشد.وي افزود: قيمت هر کيلوگرم گوجه فرنگي در ميدان مرکزي ميوه و تره بار نيز به حدود 5 هزار و 500 تومان رسيده است و قيمت‌هاي خرده فروشي نيز بر اساس همين قيمت مبدا، اجازه افزايش قيمت تا 35 درصد دارند.وي با بيان اينکه کمبودي در زمينه توليد گوجه فرنگي در کشور وجود ندارد، ادامه داد: دليل افزايش قيمت گوجه فرنگي در بازار، صادرات اين محصول در سال جاري و خريد کارخانه‌هاي رب سازي است که ميزان تقاضا را در بازار بالا برده اند.
افزايش 3 برابري قيمت ابريشم وارداتي
رئيس اتحاديه فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: قيمت ابريشم وارداتي از کيلويي 400 هزار تومان در سال گذشته به يک ميليون و 200 هزار تومان رسيده و کار را براي بافندگان فرش سخت‌تر از قبل کرده است.رحمت‌ا... تجدد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در خصوص وضعيت فروشندگان فرش دست‌باف در اصفهان اظهار کرد: مهم‌ترين چالشي که اين روزها فرش دستباف کشور و استان اصفهان را تهديد مي‌کند، رشد يک‌باره قيمت ابريشم وارداتي از چين و ازبکستان است.وي در ادامه افزود: قيمت اين کالا از کيلويي 400 هزار تومان در سال گذشته به يک ميليون و 200 هزار تومان رسيده و کار را براي بافندگان فرش سخت‌تر از قبل کرده است.وي همچنين تصريح کرد: مازاد عرضه و وجود فرش‌هاي متعدد در مغازه‌ها، مشکلي است که پيش از اين نيز در بازار فرش وجود داشت و اين بازار را به حالت نيمه تعطيل درآورده بود.
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي؛
عباس‌هاشمي‌مديرکل دفتر صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن رد صدور مجوز آزادسازي قيمت لوازم خانگي توسط اين وزارتخانه، تاکيد کرد که به دنبال اعلام قيمت‌هاي واقعي از سوي توليدکنندگانيم و پس از آن، نظارت بر نرخ‌ها از سوي سازمان حمايت انجام مي‌شود.
طي روزهاي گذشته، در فضاي مجازي خبري منتشر شد مبني بر اينکه «وزارت صنعت مجوز آزادسازي قيمت لوازم خانگي بر مبناي دلار 15 هزار توماني را صادر کرد؛ خريداران منتظر قيمت‌هاي بالا باشند.»
وي در گفت وگو با ايرنا افزود: به انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي کشور مجوز داده شده که برپايه افزايش قيمت نهاده‌هاي توليدي، همچنين نرخ کارمزدها، هزينه‌هاي توليد و غيره، به اعلام قيمت نهايي محصولات پرداخته و در سامانه 124 اطلاع رساني کند.
به گفته اين مقام مسئول، پس از اعلام نرخ از سوي انجمن، سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان بر چگونگي تعيين اين قيمت‌ها نظارت کرده و در نهايت قيمت‌هاي نهايي را اعلام خواهد کرد.وي توضيح داد: در جلسه‌هاي برگزار شده با تشکل‌هاي صنعتي و سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان، با توجه به وضعيت کنوني که نهاده‌هاي توليد از جمله مواد اوليه فولادي، مس، آلومينيوم، محصولات پتروشيمي‌و غيره با قيمت‌هاي جهاني عرضه مي‌شود، به انتقاد از محدود کردن شرايط براي واحدهاي توليدي پرداختيم و اعلام کرديم «اي کاش نظارت‌ها بر قيمت مواد اوليه نيز در بورس اعمال شود». مديرکل دفتر صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت تاکيد کرد: در شرايط کنوني بايد نظارت‌ها بر هر 2 طرف نهاده‌هاي توليد و قيمت نهايي محصولات باشد و نمي‌توان انتظار داشت قيمت مواد اوليه افزايش يافته و از طرفي اجازه ندهيم قيمت محصول نهايي افزايش يابد؛ زيرا از بين رفتن واحدهاي توليدي را به همراه خواهد داشت.
در همين زمينه، «محمدرضا دياني» رييس هيات مديره انجمن صنفي توليدکنندگان لوازم خانگي کشور به ايرنا گفت: اکنون واحدهاي توليدکننده لوازم خانگي مجاز به دريافت ارز از سامانه سنا و نيما هستند که حدود 8500 تومان خواهد بود.
وي ادامه داد: با اين حال کارخانجات، در حال تنظيم قيمت محصولات به گونه‌اي هستند که از کشش پذيري لازم نزد مردم برخوردار بوده و قدرت خريد داشته باشند.
به گفته اين مقام صنفي، محاسبه قيمت‌ها بر مبناي ارز نيمايي، افزايش 70 درصدي محصولات لوازم خانگي را به همراه خواهد داشت؛ با شرايط پيش آمده، اکنون کارخانجات توليدکننده لوازم خانگي بطور متوسط با 20 تا 30 درصد ظرفيت خود کار مي‌کنند.
همچنين در خبر ديگري رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: برخي از مصرف کنندگان به اين باورند که تمامي‌کالاها در داخل توليد و نياز به ارز ندارد در صورتيکه اينطور نيست.
محمد طحان پور در گفتگو با راديو اقتصاد ضمن اشاره به اينکه تمامي‌کالاهاي توليد داخل وابستگي ارزي دارند، افزود: توليدکنندگان نياز ارزي و مواد اوليه مورد نياز خود را از بازار آزاد تهيه و تامين مي‌کنند.
وي اظهارداشت: سازمان حمايت از حقوق مصرف کنندگان و توليد کنندگان به فرض مثال از توليدکنندگان لوازم خانگي مي‌خواهد ورق مورد نياز خود را به قيمت سه هزار تومان تهيه کنند حال وقتي کالا در بازار نيست ازکجا تامين شود بنابراين چاره جزء تهيه مواد اوليه از بازار آزاد براي آنان باقي نمي‌ماند.
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: قيمت لوازم خانگي به دلائل مختلف منجمله کمبود و گراني مواد اوليه از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري تا کنون رشد ۱۰۰ درصدي را تجربه کرده است.
وي افزود: متاسفانه از يک طرف سازمان حمايت با افزايش قيمت کالاها موافق نمي‌کرد و از طرف ديگر به سبب گراني بسيار بالا مواد اوليه ناشي از مشکلات ارزي امکان توليد اقتصادي در کارخانجات ميسر نبود.
طحان پور تصريح کرد: براي رفع مشکلات در حوزه بازار لوازم خانگي بحث آزاد سازي قيمت از سوي برخي فعالان اقتصادي، صنعتگران و توليد کنندگان مطرح شد.
وي توضيح داد: اين آزاد سازي به معناي افزايش بي قيد و بند نرخ کالاها نبود که هر توليد کننده‌اي دلبخواهي قيمت‌ها را افزايش دهد بلکه مبتني بر يکسري اصول و چهار چوب مشخصي است.
وي گفت: بسياري از توليد کنندگان داخلي رقابت تنگاتنگي با يکديگر دارند بنابراين در اين اوضاع و احوال هر توليد کننده‌اي کالاي با کيفيت، قيمت رقابتي و خدمات پس از فروش مناسب ارائه دهدبه يقين مردم روي خوش به اجناس توليدي چنين شرکت‌هاي نشان خواهند داد.
وي افزود: بدون شک با آزاد سازي نرخ لوازم خانگي ضمن رفع مشکلات مالي و قيمتي بحث رقابت در بين توليد کنندگان به شدت تقويت و به تبع کالاها با کيفيت، قيمت و خدمات مناسب به دست مصرف کنندگان خواهدرسيد.
يک مقام مسئول گفت: متوسط نرخ هر کيلو تخم‌مرغ با کاهش 400 توماني درب مرغداري 7 هزار و شانه‌اي 14 هزار تومان است.ناصر نبي‌پور رئيس هيئت مديره اتحاديه مرغداران تخم گذار استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش 400 توماني نرخ هر کيلو تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کيلو تخم مرغ درب مرغداري 7 هزار و شانه‌اي 14 هزار تومان است.وي نرخ واقعي هر شانه تخم مرغ در خرده فروشي‌ها را 18 تا 20 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به کرايه‌هاي بالاي حمل و نقل، وجود واسطه‌هاي متعدد و احتساب سود مغازه دار عرضه هر شانه تخم مرغ 30 عددي با نرخ‌هاي 18 تا 20 هزار تومان واقعي است.نبي‌پور گفت: با وجود روند بالاي توليد، اگر بيماري در فصل سرما در واحدهاي مرغداري شيوع نيابد، قيمت تخم مرغ نوسان چنداني نخواهد داشت.اين مقام مسئول نرخ هر کيلو ذرت تحويل به مرغدار را يک هزار و 200 و کنجاله سويا را 2 هزار و 400 تومان اعلام کرد و افزود: علي‌رغم فراواني نهاده‌ها در بازار، قيمت آن نسبت به دو تا سه هفته پيش تفاوتي نداشته است.وي با انتقاد از نوسان شديد قيمت شانه و کارتن در بازار بيان کرد: با توجه به کمبود کاغذ، قيمت تخم مرغ و شانه روز به روز در حال افزايش است به طوريکه هم اکنون کارتن با نرخ 3 هزار و 400 و شانه 520 تا 530 تومان به مرغدار عرضه مي‌شود.
رئيس اتحاديه فروشندگان آهن و فولاد از افزايش ۷۵ درصدي قيمت آهن و فولاد و افزايش بيش از ۱۰۰ درصدي قيمت محصولات آهن و فولاد خبر داد و گفت: بازار اين محصولات تابع قيمت‌هاي جهاني است و از سوي ديگر تحت تأثير درآمدهاي ارزي به‌ واسطه صادرات قرار گرفته است و باوجود اينکه مازاد نياز داخلي صادر مي‌شود، جذابيت درآمدهاي صادراتي بر قيمت داخلي هم تأثيرگذار بوده است. محمد آزاد در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با وضعيت بازار آهن ادامه داد: با توجه به تجربه گذشته، انتظار رشد قيمت‌ها به‌واسطه التهابات رواني وجود داشت و اين موضوع کاهش ارزش پول ملي را به همراه داشت؛ ازاين‌رو با افت ارزش پول ملي، کالاهايي همچون آهن و فولاد که در معاملات داراي جايگاه ويژه‌اي هستند، دچار نوسانات شديد قيمت شده‌اند.وي ادامه داد: در شرايط فعلي باوجود آنکه آهن و فولاد در صنايع بسياري مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ميزان توليد داخلي به حدي است که مازاد نياز داخلي به بازارهاي هدف صادر مي‌شود، در شرايط فعلي که ارزش پول ملي به‌شدت افت کرده صادرات توليدات داخلي عاملي شده تا درآمدهاي ارزي در تبديل به ريال براي برخي کارخانه‌ها توليدي جذاب باشد و براي آنکه اين ميزان درآمد حتي در بازارهاي داخلي نصيب آن‌ها شود، قيمت محصولات داخلي را افزايش داده و عملاً با نوسان دلار محصول داخلي را در بازار داخلي عرضه مي‌کنند.