توليد ۲۷ ميليون تني پتروشيمي‌ها
قدرت‌الله فرج‌پور مديرکنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌گفت: توليد مجتمع‌هاي پتروشيمي‌کشور تا پايان شهريور امسال به حدود ۲۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تن رسيد.به گزارش صدا وسيما؛ مديرکنترل توليد شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با اشاره به اين‌که پتروشيمي‌مارون، متانول و اوره آمونياک سوم پتروشيمي‌شيراز، متانول فناوران، پتروشيمي‌خارک و متانول دوم زاگرس، در مرحله تعميرات اساسي قرار داشت، تصريح کرد: افزون بر مجتمع‌هاي مورد اشاره، پتروشيمي‌آرياساسول و پتروشيمي‌پارس نيز تعميرات اساسي را انجام داده‌اند.فرج‌پور عنوان کرد: با وجود اين تعميرات گسترده در نيمه نخست امسال، آمار و ارقام اميدوارکننده است و تاکنون موفق شده‌ايم نزديک به ۸۰ درصد ظرفيت اسمي‌را پوشش دهيم که رقم خوبي است.




توقف صادرات نفت آمريکا به چين
رييس شرکت CMES چين اعلام کرد صادرات نفت آمريکا به چين در نتيجه جنگ تجاري ميان دو کشور کاملا متوقف شده است.به گزارش ايسنا، واشنگتن و پکن در چند ماه اخير روي واردات کالاهاي يکديگر به ارزش چندين ميليارد دلار تعرفه وضع کرده‌اند. اگرچه صادرات نفت آمريکا به چين هنوز مشمول تعرفه نشده است اما واردکنندگان نفت چيني براي اجتناب از غافلگيري در اين جنگ تجاري، از سفارش خريد جديد نفت آمريکا اجتناب کرده‌اند.رييس شرکت CMES در حاشيه نشست سالانه کنفرانس دريانوردي جهاني در هنگ کنگ گفت: پيش از جنگ تجاري ما کسب و کار خوبي داشتيم و يکي از شرکتهاي بزرگ حمل نفت خام از آمريکا به چين بوديم.



خودرو‌هاي ديزلي CNGسوز مي‎شوند
حميد قاسمي‌دهچشمه مدير طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، از ارائه طرحي براي سي‌ان‌جي‎سوز شدن ۲۴۰ هزار خودروي ديزلي در کشور خبر داد.به گزارش وزارت نفت، وي گفت: با اجراي اين طرح سهم سوخت سي‌ان‌جي در سبد سوخت خودروها ۱۳ درصد افزايش مي‌يابد و از ۲۰,۵ ميليون مترمکعب کنوني به ۲۳.۱ ميليون مترمکعب مي‎رسد.وي از جمله مزاياي اين طرح، به کاهش مصرف گازوئيل در کشور، به‎صرفه ‌بودن سوخت سي‌ان‌جي و کاهش هزينه‌هاي کاميون‎داران و آثار زيست‎محيطي جايگزين سوخت پاک با فرآورده گازوئيل اشاره کرد.قاسمي‌با اشاره به مدت زمان ۲ ساله اجراي اين طرح گفت: مصرف سوخت خودروهاي ديزلي براساس فناوري متفاوت است.
توليد بيش از 70درصد گاز کشور
در پارس جنوبي
هاشم‌زاده فرهنگ مديرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبي گفت: اين شرکت بيش از 71 درصد گاز شيرين توليد شده کشور را در اين مدت توليد کرده است.به گزارش روابط عمومي‌مجتمع گاز پارس جنوبي، وي افزود: بيش از 99 درصد ميعانات گازي توليد شده در کشور نيز توسط اين مجتمع عظيم توليد شده است.به گفته وي؛ 61 درصد گوگرد توليدي کشور نيز از طريق پالايشگاه‌هاي گازي پارس جنوبي عرضه شده است.وي در ادامه با بيان اينکه پالايشگاه‌هاي گاز پارس جنوبي نقش مهمي‌در توسعه کشور دارند، اظهار داشت: 100 درصد اتان توليدي کشور در اين شرکت توليد مي‌شود.به گفته وي؛ بيش از 97 درصد گاز مايع (LPG) کشور نيز در پارس جنوبي توليد و عرضه مي‌شود.
افزايش قيمت آب
براي مشترکان پر مصرف تصويب شد
عباس سروش معاون وزير نيرو اعلام کرد: پيشنهاد افزايش تعرفه آب براي مشترکان پر مصرف از سوي وزارت نيرو به هيات دولت داده شد و اخيرا نيز بر اساس شنيده‌ها اين طرح به تصويب رسيده است.به گزارش ايسنا، وي با تاکيد بر اين مسئله که در حال حاضر اين طرح در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: از مدت‌ها پيش يک جدول برنامه‌اي براي ميزان مصرف مشترکان در نظر گرفته و قرار شد بر اساس آن به مشترکاني که زير الگو، مصرف دارند در پرداخت هزينه‌ها ارفاق شود. همچنين در استان‌هايي که مشترکان بيش از الگو مصرف مي‌کنند بها به صورت پلکاني از آنها اخذ شود.
سالانه ۲۰ ميليون ليتر قاچاق سوخت داريم
حسن خسروجردي، عضو اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي، در خصوص قاچاق سوخت و تدابير جلوگيري از آن، ادامه داد: اين روزها وضعيت کمي‌بحراني است و شرکت‌ها براي انجام فعاليت‌هاي صادراتي داراي مشکل ارزي هستند و به راحتي نمي‌توانند از مسيرهاي قانوني به اهدافشان دست پيدا کنند.به گزارش خبرگزاري صدا و سيما ، عضو اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي‌گفت: بر اساس آخرين آمار ما سالانه 20 ميليون ليتر قاچاق سوخت داريم که بسته به کشور مقصد براي قاچاق از 3 تا 20 هزار تومان براي قاچاقچيان سود دارد.
دستگيري سه تن از کارکنان نفتي
به اتهام تخلف مالي
روابط عمومي‌شرکت ملي نفت ايران با انتشار اطلاعيه‌اي از دستگيري 3 تن از کارکنان اين شرکت به اتهام تخلف مالي خبر داد.به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شرکت ملي نفت ايران، بر پايه اين اطلاعيه پس از کشف موضوع توسط مديران مجموعه، موضوع بلافاصله به اطلاع مراجع ذيصلاح رسيد و اين افراد براي انجام بررسي و تحقيق دستگير شدند.بديهي است با توجه به رويه جاري در صنعت نفت برخورد با اين موارد در چارچوب قوانين و مقررات، فوري و بدون اغماض صورت خواهد گرفت.
پاسخ زنگنه به سوال 3 نماينده در کميسيون انرژي مجلس
وزير نفت، گفت: سران قوا در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به اين جمع بندي رسيدند که ۲۰ درصد پول فروش نفت در بورس بايد به صورت ريالي و ۸۰ درصد به صورت ارزي پرداخت شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خانه ملت، بيژن نامدار زنگنه با بيان اينکه اوپک در نشست الجزاير به اين نتيجه رسيد که کمبودي در بازار وجود نداشته که به افزايش توليد نفت نياز داشته باشد، گفت: اين روزها قيمت نفت ۷ الي ۸ دلار افزايش يافته در حالي که در زمان سخنراني ترامپ در سازمان ملل قيمت نفت به ۸۰ دلار نرسيده بود اما امروز ۸۵ دلار را رد کرده است. وزير نفت افزود: ترامپ در سازمان ملل عنوان کرد که اوپک مسئول افزايش قيمت نفت است و قيمت‌ها را بالا برده و بايد توليد نفت را افزايش دهد در حالي که اوپک مسئول افزايش قيمت نفت نيست و خود شخص ترامپ مسئول اين وضعيت است چرا که رئيس جمهور آمريکا مي‌خواهد حدود ۴ هزار بشکه نفت، فرآورده و محصولات پتروشيمي‌ايران را از بازار خارج کند در حالي که دنيا نمي‌تواند اين موضوع را تحمل کند و قيمت‌ها افزايش مي‌يابد.
وي با بيان اينکه در شرايط کنوني توليد نفت ايران کاهش نيافته است، ادامه داد: در شرايط کنوني تنها بحث آثار رواني مطرح است در حالي که ترامپ مي‌خواهد قيمت نفت افزايش نيابد و توقع داشته اوپک توليد خود را افزايش دهد در حالي که اين سازمان ديگر تواني براي توليد ندارد.
زنگنه با تاکيد بر اينکه در شرايط کنوني اوپک با حداکثر ظرفيت خود نفت توليد مي‌کند، اظهار داشت: اوپک ظرفيت مازادي ندارد و اگر گاهي اوقات توليدي به بازار عرضه مي‌شود از ذخاير نفتي است بنابراين بازار در نفت در ميان مدت دچار کمبود مي‌شود به دليل اينکه ذخاير نفتي براي ترميم بازار نيست بلکه براي استفاده در شرايط اضطراري است.
وي با بيان اينکه بهترين کار براي اينکه قيمت نفت بالا نرفته و بازار از حالت تنش خارج شود اين است که تحريم‌ها توسط آمريکا تعليق و ايالت متحده تحريم ايران را دنبال نکند، افزود: در شرايط فعلي بازار کمبودي ندارد اما احساس رواني و تنش‌هاي سياسي که آمريکايي‌ها به بازار القاء مي‌کنند قيمت نفت را افزايش مي‌دهد و ضرر و زيان آن را چين، ژاپن و اروپايي‌ها مي‌بينند چرا که توليد آن‌ها کاهش مي‌يابد در حالي که نيازمند واردات عمده نفت هستند.
وزير نفت با تاکيد بر اينکه اوپک و ايران هيچ مسئوليتي در خصوص افزايش قيمت نفت ندارند، ادامه داد: ايران مي‌خواهد با قدرت به توليد خود ادامه دهد اما آمريکا تلاش مي‌کند که اجازه ندهد ايران نفت خود را توليد و در بازار توزيع کند. وي با اشاره به برخي شايعات مبني بر اينکه وزارت نفت مخالف ايجاد بورس نفت بوده و سران سه قوه موضوع ديگري را تصويب کرده اند، بيان کرد: نظر وزارت نفت اين بود که نفت به صورت ريالي در بورس عرضه شود اما سران قوا در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به اين جمع بندي رسيدند که ۲۰ درصد پول نفت به صورت ريالي و ۸۰ درصد به صورت ارزي پرداخت شود.
زنگنه با بيان اينکه فروش کالا و معامله در بورس بايد تسويه حساب شود، افزود: ممکن است معامله از طريق بورس انجام نشود و تنها خريداران از طريق آن شناسايي شوند لذا هفته آينده اعلام مي‌شود که چگونه تسويه حساب ارزي فروش نفت انجام شود.
وي ادامه داد: ۲۰ درصد ريالي فروش نفت در بورس مشکلي نداشته و عنوان شده که بر مبناي ارز سامانه سنا ۲۰ درصد ريالي دريافت شود اما درباره مبلغ ارزي بايد تصميم‌گيري شود که چگونه اين مبلغ دريافت و فعاليت با مشتريان پيش رود.
وزير نفت با بيان اينکه نرخ بازار سوم به رسميت شناخته نمي‌شود، تاکيد کرد: اگر زير نرخ ريالي فروخته مي‌شد رانت بزرگي ايجاد مي‌شد البته ساز وکار بورس اينگونه است که پيش از تحويل اجناس پول را دريافت کرده و بابک زنجاني ايجاد نمي‌شود. وي افزود: مشکل بابک زنجاني اين بود که نفت را دريافت کرده و هيچ پولي پرداخت نکرده و قصد پرداخت نيز نداشت اما صندوق بورس پول را دريافت و به حساب وزارت نفت واريز مي‌کند.
زنگنه با بيان اينکه در شرايط کنوني مشکل فروش نفت در بورس دريافت مبلغ ۸۰ درصد ارزي با توجه به مشکل در ايجاد LC است، ادامه داد: پيش از تحويل محموله بايد تکليف پرداخت تضمين شده روشن شود لذا بايد تفاهمي‌صورت گيرد که فروش نفت در بورس و غير بورس چگونه انجام شود تا پول ارزي به کشور بازگردد.
وزير نفت تصريح کرد: زماني که نفت خريداري مي‌شود ۴۰ روز به خريدار فرصت داده مي‌شود که کشتي را براي حمل آن مهيا کرده و نفت را برداشت کند و در اين فاصله بايد خريدار پول نفت را تسويه حساب کند.

يک کارشناس ارشد حوزه انرژي درمورد وضعيت نفت ايران بعد از تحريم‌هاي نفتي جديد آمريکا اظهار کرد: در آغاز تحريم‌هاي نفتي، ايران با کاهش صادرات مواجه خواهد شد، اما اين شرايط پايدار نخواهد بود.سيدمهدي حسيني در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به دوره قبلي تحريم‌هاي نفتي اظهار کرد: نمي‌توان گفت خيالمان به طور کامل از اعمال تحريم‌هاي نفتي آبان ماه راحت است؛ همان طور که ما در سال‌هاي قبل دور زدن تحريم‌هاي نفتي را ياد گرفتيم، طرف مقابل هم ياد گرفته است که چگونه با ما مقابله کند.وي با تاکيد بر اين که وقايع در دوره کنوني بهتر از دوره‌هاي قبل پيش مي‌رود، افزود: ايران بايد از تضاد پيش آمده بين اروپا، روسيه و چين با آمريکا حداکثر استفاده را ببرد. اتحاديه اروپا در ماجراي برجام از سوي آمريکا تحقير شد و به همين دليل اختلاف آنها اوج گرفته است.حسيني در ادامه با بيان اين که ايران بايد براي دور زدن تحريم‌هاي نفتي به اروپا راه حل نشان دهد توضيح داد: اکثر شرکت‌هاي خصوصي اروپا مي‌ترسند که همکاري نفتي خود با ايران را ادامه دهند، اما راه حل‌هايي براي اين موضوع وجود دارد؛ نخست آن که ايران با شرکت‌هاي خصوصي که انگيزه بيشتري براي همکاري دارند مذاکره کند تا اين شرکت‌ها از آمريکا براي تعامل با ايران معافيت بگيرند. دوم شرکت‌هايي هستند که در آمريکا سرمايه‌اي ندارند و مي‌توانند بدون نگراني با ايران همکاري داشته باشند.وي افزود: وجود اين شرکت‌ها مي‌تواند باعث ايجاد رقابت بين ديگر شرکت‌هاي اروپايي شود، زيرا ساير شرکت‌ها متوجه سود شرکت‌هاي مذکور از تعامل با ايران مي‌شوند و مي‌فهمند که خودشان را از اين سود محروم کرده‌اند. راه حل ديگر، برقراري تعامل يورويي به جاي دلار بين ايران و اتحاديه اروپا است.

عباس رجايي مديرعامل شرکت ما در تخصصي خدمات کشاورزي از توليد ۵ تن خاويار پرورشي در کشور خبر داد.وي با اشاره به اينکه 19 استان کشور در بيش از 100 مزرعه در زمينه پرورش ماهيان خاوياري فعال هستند،گفت: با تلاش مراکز توليد و پرورش امسال حدود 5 تن خاويار در مزارع توليد شد. مديرعامل شرکت مادرتخصصي خدمات کشاورزي گفت: سال گذشته 850 کيلو ماهي خاويار وحشي از دريا به منظور توليد بچه ماهي صيد شده که بچه ماهي‌ها به منظور حفظ ذخاير ماهيان خاوياري در درياي خزر رهاسازي شد.مديرعامل شرکت مادرتخصصي خدمات کشاورزي افزود: از آنجا که صيد و برداشت خاويار از ذخاير دريا براساس کنوانسيون بين المللي حفاظت از ذخاير دريايي ( ساپتيس) از 10 سال گذشته ممنوع شده بنابراين تنها روش استفاده از اين محصول راهبردي و کسب درآمد سرشار از محل صادرات توليد و پرورش است.
وزير جهاد کشاورزي در خصوص کاهش قيمت ارز روي نهاده‌هاي دامي‌گفت: اين کاهش قيمت هيچ تاثيري روي قيمت نهاده‌ها نمي‌گذارد. همانطور که بارها اشاره کرديم براي اين کالاها ارز دولتي ۴۲۰۰ توماني تخصيص داده شده بود و جزو ذخاير استراتژيک محسوب مي‌شود. پس اين نوسانات روي آنها تاثيري ندارد.به گزارش ايلنا، وي ادامه داد: در برخي از محصولات وابسته به نهاده‌ها ما شاهد افزايش قيمت بوديم به طور مثال قيمت مرغ نسبت به سال گذشته افزايش داشت. زيرا پارسال نهاده‌ها را با ارز ۳۲۰۰ توماني وارد مي‌کرديم اما الان به قيمت ۴۲۰۰ تومان وارد کشور مي‌کنيم. پس اين افزايش طبيعي است.وي ادامه داد: کالاهاي وابسته به نهاده‌هاي دامي‌همچون برنج و لبنيات هم نبايد بيش از اين مقدار افزايش قيمت داشته باشد اما يکسري در مورد محصولات مانند گوجه و سيب‌زميني قطعاً کاهش نرخ ارز روي آنها تاثير مي‌گذارد.
نصب برچسب قيمت بر روي کالا الزامي‌است
علي عوض پور دبيرکل اتاق اصناف ايران با بيان اينکه نرخ گذاري کنوني کالا در واحدهاي توليدي و صنفي عقلاني و علمي‌نيست، نصب برچسب بر روي کالا را الزامي‌و نبود آن را تخلف دانست. وي ايجاد برچسب قيمت بر روي کالا را از الزامات دانست و افزود: «اکثر کالاهاي توليدي برچسب قيمت دارند و در دوسه سال گذشته سياست‌هايي در نرخ گذاري کالا در واحد‌هاي توليدي و عرضه کننده اعمال و برچسب زدن حذف شد.» عوض پور با بيان اينکه نرخ گذاري کنوني کالا در واحدهاي توليدي و صنفي عقلاني و علمي‌نيست، ادامه داد: «در چند ماه گذشته شاهد توليد در برخي کالاها بوديم. به عنوان مثال در لوازم خانگي کاهش توليد را شاهد بوديم و شايد يکي از عوامل اصلي، مباحث ارزي بود.
کاهش ۳۵ درصدي قيمت گوجه
حسن صابري رئيس اتحاديه بار فروشان با اشاره به کاهش قيمت گوجه فرنگي و سيب زميني در بازار گفت: قيمت گوجه فرنگي بعد از ممنوعيت صادرات اين محصول بين ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پيدا کرد و در حال حاضر در ميدان مرکزي در هر کيلوگرم بين ۲ تا ۳ هزار تومان عرضه مي‌شود.وي افزود: همچنين عرضه سيب زميني در ميدان افزايش پيدا کرده و همين مسئله باعث کاهش قيمت اين محصول شده است.وي همچنين با بيان اينکه قيمت ساير ميوه‌ها نيز بين ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، تصريح کرد: ورود بارهاي پاييزي به بازار دليل اين مسئله است.رئيس اتحاديه بار فروشان يادآور شد: نارنگي، پرتقال، ليموشيرين و انار از جمله ميوه‌هايي هستند که به تازگي وارد بازار شده اند.وي در مورد تأثير اختلالات ايجاد شده در حمل و نقل بر بار‌رساني به شهرها و رشد قيمت‌ها تصريح کرد: البته اين مسئله تأثيرگذار بوده اما اختلال زيادي در حمل ميوه به ميدان مرکزي ايجاد نشده و حمل بار همچنان انجام مي‌شود.
کاهش 15 درصدي قيمت سيگار
در دو روز گذشته
نادر فداکار رئيس اتحاديه دکه‌داران گفت: اميدواريم که کاهش قيمت سيگار ادامه داشته باشد زيرا افزايش سيگار در چند ماه اخير غير طبيعي بوده است و باعث شده برخي مصرف‌کنندگان به سبب گراني، ذائقه خود را تغيير دهند.وي اظهار داشت: اخباري که در برخي از رسانه‌ها و شبکه‌هاي مجازي مبني بر کاهش 50 درصدي سيگار عنوان شده صحت ندارد و نهايتا 15 درصد ما کاهش داشته‌ايم.وي افزود: سيگاري که دو روز پيش جعبه‌اي 120 هزار تومان خريداري مي‌شد امروز 100 هزار تومان شده است به طور کلي در تمام رسته‌ها آن طور که قيمت‌ها بالا مي‌رود به همان سرعت پايين نمي‌آيد اين يک اصل جا افتاده در اقتصاد کشور است.
رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي فلزي و آشپزخانه مطرح کرد:
فريدون نصيري رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي فلزي و آشپزخانه گفت: زماني‌که کالا گران مي‌شود بيشتر مردم از ترس اينکه اين افزايش قيمت ادامه داشته باشد سريع اقدام به خريد مي‌کنند اما وقتي ارزان مي‌شود ديگر کسي به بازار مراجعه نمي‌کند بر همين اساس ما انتظار داريم اگر اين روند کاهش قيمت ارز ادامه داشته باشد شاهد رکود سنگيني در بخش لوازم خانگي باشيم.
وي در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص تاثير کاهش قيمت دلار بر فروش لوازم خانگي گفت: در مرحله اول اين اتفاق بر روي لوازم خانگي خارجي تاثيرگذار است هر چند در چند ماه اخير آن‌چنان اين اجناس افزايش قيمت داشتند که مصرف کنندگان آن و ميزان خريد و فروش آن به حداقل رسيده بود، ضمن آنکه قيمت آنها نيز غير طبيعي بالا رفته بود، بر همين اساس کاهش قيمت آنها تاثير زيادي بر روي بازار لوازم خانگي در کشور نمي‌گذارد. رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي فلزي و آشپزخانه ادامه داد: در توليدات داخلي نيز تا کنون تغييري رخ نداده زيرا تاثير قيمت دلار بر روي مواد اوليه است.
پايه اصلي مواد اوليه لوازم خانگي آهن آلات و پتروشيمي‌است که تمام آنها در داخل توليد مي‌شود اما به هر حال قيمت دلار تاثير‌گذاراست اما تا اين روند شکل بگيرد و مواد اوليه جديد به دست توليد کننده برسد زمان لازم است پس الان نبايد انتظار کاهش در لوازم خانگي داخلي را داشته باشيم.وي افزود: زماني‌که کالا گران مي‌شود بيشتر مردم از ترس اينکه اين افزايش قيمت ادامه داشته باشد سريع اقدام به خريد مي‌کنند اما وقتي ارزان مي‌شود ديگر کسي به بازار مراجعه نمي‌کند بر همين اساس ما انتظار داريم اگر اين روند کاهش قيمت ارز ادامه داشته باشد شاهد رکود سنگيني در بخش لوازم خانگي باشيم.
نصيري ادامه داد: مواد اوليه داخلي در چند ماه اخير به طور متوسط 50 درصد گران شدند در برخي کالاها همچون مواد پتروشيمي‌اين افزايش تا 80 درصد بوده است ضمن آنکه مديران اين صنايع ترجيح مي‌دهند کالاي خود را صادر کنند و دلار بگيرند تا آنکه آن را به توليد کننده داخلي بدهند. در بورس نيز قيمت‌ها بر مبناي جهاني است و در بازار آزاد هم اصلا قيمت‌ها مبناي مشخصي ندارند.رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي فلزي و آشپزخانه گفت: معمولا دو بار در ماه قيمت‌ها اعلام مي‌شود قيمت‌هايي که امروز در بخش بنکداري لوازم خانگي توليد داخل وجود دارد و بر مبناي دلار 14 هزار تومان است و هنوز اين بازار ارز تاثيري نگذاشته است.
نائب رئيس اتاق اصناف ايران از راهکار تسهیل در ترخیص کالا خبر داد؛
محمود‌هاشمي‌نائب رئيس اتاق اصناف ايران ضمن اعلام اينکه هيچ کمبود کالايي در کشور نداريم، گفت: تا يکي - دو هفته ديگر حرف و حديث درباره کمبود کالا و خريدهاي بيش از نياز مردم جمع مي‌شود و اوضاع آرام‌تر خواهد شد.به گزارش ايسنا، ‌در ماه‌هاي اخير افزايش قيمت برخي محصولات و همچنين اخبار ضد و نقيض درباره متوقف شدن واردات يا توليد آن‌ها باعث شد حضور مردم در بازارها و بيشتر شود و برخي محصولات را بيش از نيازشان بخرند و در خانه‌ها نگهداري کنند. به عنوان مثال افزايش تقاضا براي محصولات سلولزي در ماه‌هاي اخير به جايي رسيد بود که برخي مغازه‌ها اين محصولات با برچسب قيمت گران‌تر از قيمت درج شده عرضه کردند و براي ميزان فروش نيز محدوديت قائل شدند.
از طرف ديگر افزايش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملي کشورهاي همسايه را به خريد برخي کالاهاي اساسي و محصولات کشاورزي ايران ترغيب کرد که در نهايت، صادرات برخي از آنها ممنوع شده است.در اين ميان جلوگيري از ترخيص برخي کالاها از گمرک براي تعيين تکليف دريافت مابه‌التفاوت ارزي نيز باعث شد برخي محصولات در صف تخليه بمانند و به گفته نايب رئيس اتاق اصناف ايران تاخير دولت در تصميم‌گيري، يکي از دلايل کاهش عرضه برخي کالاها در کشور بود که بايد زودتر انجام مي‌شد.وي گفت: در حال حاضر محصولات سلولزي در همه فروشگاه‌ها عرضه مي‌شود و کساني که اين محصولات را خريدند و در خانه انبار کردند، پشيمان شدند.وي با اشاره به اينکه اگر دولت ماه گذشته نسبت به کاهش تعرفه ‌واردات اقدام کرده بود، مشکلي در عرضه برخي کالاها به وجود نمي‌آمد، اظهار کرد: اولويت ترخيص کالا از گمرک با کالاهايي است که مردم به آن‌ها نياز دارند و در اين ميان دولت براي واردات مواد اوليه محصولات سلولزي اهميت بيشتري قائل شده است.به گفته نائب رئيس اتاق اصناف ايران، تا حدود ۱۵ روز ديگر حرف و حديث درباره کمبود محصولات مورد نياز مردم در بازار کم مي‌شود، چراکه کاهش تعرفه‌هاي گمرک و عدم دريافت مابه التفاوت ارزي باعث مي‌شود محصولات زودتر وارد بازار شوند.هاشمي‌با اشاره به اينکه عده‌اي فضاي مجازي را مسموم و مردم را نگران مي‌کنند، گفت: افزايش قيمت ارز فقط دلايل سياسي دارد، چراکه در حال حاضر ارز در کشور کم نشده، نفت به فروش مي‌رسد و صادرات نيز در وضع خوبي قرار دارد.هاشمي‌در ادامه اعلام کرد که نهاده‌هاي دامي‌و دانه‌هاي روغني به کشور وارد شده و بايد از کشتي‌ها تخليه شوند و بعد از ترخيص از گمرک، وارد بازار شوند.
شاپور رضا شجاعي رئيس جامعه دامپزشکان، با بيان اينکه موافق مصرف لبنيات سنتي در جامعه نيستيم، عرضه شير برگشتي کارخانجات در واحدهاي توزيع لبنيات سنتي را نادرست خواند.به گزارش مهر، وي با بيان اينکه صنعت پرورش طيور در کشور، قديمي‌بوده و واحدهاي توليدي نيز به همان ميزان فرسوده هستند، اظهار داشت: بنابراين عمليات بهسازي اين واحدها نياز به زمان زيادي دارد.وي با اشاره به اينکه بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان، يکي از مهمترين موضوعات مطرح در صنعت طيور است، افزود: سازمان دامپزشکي و ساير نهادهاي مربوطه براي کنترل اين بيماري برنامه ريزي‌هاي لازم را انجام داده اند؛ ضمن اينکه کميته‌هاي تخصصي طيور ما نيز در اين زمينه فعال هستند تا شاهد خسارات کمتري در حوزه مذکور باشيم.وي، در بخش ديگري از سخنان خود درباره مصرف لبنيات سنتي يا فله نيز گفت: جامعه دامپزشکان کشور طرفدار عرضه لبنيات سنتي که نظارت کافي بر روي آنها وجود ندارد، نيست.شجاعي افزود: سازمان دامپزشکي نيز نظر مساعدي در اين زمينه ندارد و هر دو طرف موافق مصرف لبنيات پاستوريزه در جامعه هستند.
شاپور رضا شجاعي رئيس جامعه دامپزشکان با اشاره به اينکه اختلاف نظراتي در اين زمينه بين سازمان دامپزشکي و وزارت بهداشت وجود دارد، گفت: اگر با اين عرضه لبنيات سنتي برخورد نمي‌شود به همين دليل است، اما اگر در حين نظارت‌ها و نمونه برداري‌هاي سازمان دامپزشکي مورد مشکوکي مشاهده شود، با آن برخورد قاطع خواهد شد.
رئيس جامعه دامپزشکان درباره اينکه گفته مي‌شود، لبنيات سنتي که در جامعه عرضه مي‌شود، شير برگشتي کارخانجات است، گفت: ممکن است در برخي موارد اين مساله صحت داشته باشد؛ اما نمي‌توان گفت که همه واحدهاي لبني سنتي چنين شيري را مصرف و عرضه مي‌کنند، چرا که به هرحال مردم متوجه کيفيت محصولات مصرفي خواهند شد و اينگونه نيست که بتوانند شيرهاي باکيفيت خيلي پايين را به آنان عرضه کنند.