کشور بايد با درآمدهاي مالياتي اداره شود

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور گفت: بر اساس سياست‏هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري، بايد کشور از محل درآمدهاي مالياتي اداره شود. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سازمان مالياتي، سيد کامل تقوي نژاد در مراسم افتتاحيه هفتمين جشنواره فرهنگي ورزشي يادواره شهداي گرانقدر سازمان با تشريح نقش و اهميت سازمان امور مالياتي کشور در تامين درآمدهاي مالياتي مورد نياز کشور گفت: بر اساس سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري، بايد کشور از محل درآمدهاي مالياتي اداره شود. وي افزود: در حال حاضر که آمريکا و هم پيمانان سست عنصرش با تحريم‌هاي ظالمانه قصد اعمال فشار بر مردم ايران را دارند، اهميت درآمدهاي مالياتي در تامين هزينه‌هاي کشور دو چندان شده است. تقوي نژاد با اشاره به نقش نيروهاي متخصص سازمان در تکميل و راه اندازي طرح جامع مالياتي گفت: بعد از اتمام حضور شرکت‌هاي خارجي در طرح جامع مالياتي، جوانان و نيروهاي متخصص داخلي طرح نظام جامع مالياتي را تکميل کردند و در پيشبرد آن از هيچ کوششي فروگذار نکردند بطوريکه بنا بر اذعان متخصصان فرانسوي، نتيجه کار نيروهاي سازمان به مراتب از عملکرد شرکت‌هاي خارجي بهتر و برتر بوده است. رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور ضمن تشريح اثرات طرح جامع مالياتي بر اقتصاد کشور تصريح کرد: فقط در سال گذشته از محل اطلاعات موجود در سامانه‌هاي اطلاعاتي طرح جامع مالياتي بيش از ۲۲ هزار ميليارد تومان با شناسايي فراريان مالياتي بر درآمدهاي مالياتي کشور افزوده شده است که همه اين دستاوردها حاصل تلاش همکاران مسئوليت پذير و دلسوزي است که براي آباداني وطن و اعتلاي نظام اسلامي‌از هيچ ايثاري در اين راه فروگذار نمي‌کنند. ‌وي کارکنان نظام مالياتي را با دانش‌ترين و مسئوليت‌پذيرين نيروهاي نظام اداري کشور دانست و گفت: نظام مالياتي ايران رشد و بالندگي را که در سال‌هاي اخير به دست آورده است مرهون تلاش شبانه روزي کارکناني است که در کنار تخصص و دانش خود از روحيه ايثارگري، قهرماني و جوانمردي برخوردارند.

ترکيه دفتر صندوق بين‌المللي پول را بست

رئيس‌جمهوري ترکيه گفت که اين کشور تصميم ندارد از صندوق بين‌المللي پول وام بگيرد.

به نقل از خبرگزاري رويترز، «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهوري ترکيه، امروز -يکشنبه- گفت که ترکيه با مشکل اقتصادي جدي و نگران‌کننده‌اي دست به گريبان نيست و به‌رغم بحران ارزي و رکود اقتصاد، تصميمي‌براي درخواست کمک از صندوق بين‌المللي پول ندارد.

اردوغان در سخنراني براي اعضاي حزب «عدالت و توسعه» گفت که ترکيه «دفتر صندوق بين‌المللي پول را بسته است.»

وي ادامه داد: «همواره از کساني که در دوران سختي، حامي‌دشمنان ترکيه بوده و از سلاح سياسي و اقتصادي عليه ما استفاده کرده‌اند، ضربه خورده‌‌ايم. امروز ترکيه ديگر نيازي به حمايت صندوق بين‌المللي پول و کمک‌هاي فني آن ندارد». رئيس‌جمهوري ترکيه در ادامه سخنان خود گفت که براي تخليه زندان‌ها نمي‌توان فرمان عفو صادر کرد.

جعبه جادو

شبکه دو سيما به مناسبت روز جهاني کودک به صورت زنده ويژه‌برنامه‌اي را با حضور کودکان، مجريان کودک و نوجوان، فيلمسازان و ... دوشنبه (۱۶ مهر ماه) پخش مي‌کند.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي‌شبکه دو، اين ويژه‌برنامه به تهيه‌کنندگي و کارگرداني مجتبي ظريفيان و آزيتا رضايي (عمو مهربان و خاله رويا) ميزبان عموهاي فيتيله‌اي، مليکا زارعي (خاله شادونه)، مسعود روشن‌پژوه، بهاره جهاندوست، خاله سارا، خاله قاصدک، عمو مهرداد و ... همچنين فيلمسازان سينماي کودک خواهد بود. اين ويژه برنامه با هدف انتشار پيام صلح و دوستي کودکان ايراني به همه کودکان جهان در گروه کودک و نوجوان شبکه دو سيما تهيه شده و در آن از حضور دست‌اندرکاران برنامه‌هاي مختلف شبکه دو که ويژه کودکان و نوجوانان تهيه مي‌شوند؛ از جمله «محله گل و بلبل»، «با ما بيا»، «فيتيله‌اي‌ها»، «خاله شادونه»، «سوغات جنگل»، «مسابقه محله»، «کافه بازي» و ... بهره مي‌برد. اين برنامه دوشنبه از ساعت ۱۵ به صورت زنده روانه آنتن شبکه دو سيما مي‌شود.

پرده نقره ای
کارگردان فيلم عرق سرد مي‌گويد: صداوسيما به ما اعلام کرده که تيزري را بايد در اختيار آنها قرار بدهيم که هيچ صحنه‌اي از بازي باران کوثري در آن استفاده نشده باشد و از آنجا که با توجه به ساختار فيلم امکان ساخت چنين تيزري وجود ندارد، از تبليغات تلويزيوني محروم هستيم. سهيل بيرقي (کارگردان فيلم عرق سرد) با گلايه از عدم حمايت تبليغاتي نهادهاي مختلف از اين فيلم به خبرنگار ايلنا گفت: متاسفانه ما از بين سالن‌هايي که فيلم‌هاي سينمايي را اکران مي‌کنند، 97 سالن متعلق به حوزه هنري را در اختيار نداريم و حوزه هنري از اکران اين فيلم در سينمايي همچون آزادي جلوگيري مي‌کند. وي ادامه داد: عليرغم مذاکراتي که داشتيم و حتي پيشنهاداتي که براي اصلاح بخش‌هايي از فيلم مطرح کرديم اما بازهم حوزه هنري با نمايش اين فيلم در سالن‌هاي سينمايي خود موافقت نکرد و به نظر مي‌رسد اين مجموعه با مضمون فيلم مخالف است. بيرقي ادامه داد: تبليغات شهري نيز شامل حال ما نشده و بعد از پيگيري‌هاي فراوان، شهرداري و ارگان‌هاي مربوط به شهر هيچ بيلبوردي را در اختيار ما قرار ندادند.
فرهنگ مکتوب

۱۲ سال پس از برگزاري نمايشگاه کتاب «ياد يار مهربان، اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران براي مطالبه بدهي معوق ناشران از اين نمايشگاه که توسط شهرداري تهران برگزار شد، به افشاني نامه نوشت. به گزارش خبرنگار مهر، در بخشي از اين نامه آمده است: «مطابق با اطلاعات دريافتي از معاون امور مالي نشر شهر، مجموع بستانکاري ناشران (۲۵۰ نشر) در اين دوره ۱۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ريال (سيزده ميليارد ريال) بوده است. ...با گذشت بيش از يک سال از اين موضوع و عدم تسويه حساب مربوط و با توجه به وضعيت ناگوار اقتصادي بازار نشر کتاب، بنا به درخواست ناشرانِ معترض، مکاتباتي از طريق اين اتحاديه براي استيفاي حقوق ناشران بستانکار و تسريع در تسويه حساب و جلوگيري از ضرر و زيان بيشتر آنها صورت گرفت. ...بر اساس همين گزارش، مکاتبات مطرح شده از سوي اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران به جهت احقاق حقوق ناشران حاضر در نمايشگاه ياد يار مهربان بوده و اين اتحاديه با پيگيري‌ موضوع در انتظار دريافت نتيجه از نشر شهر و شهرداري تهران جهت پاسخگويي به ناشران عضو و همکاران صنف است.

ایران

سرپرست معاونت ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان اعلام کرد: همه پل‌هاي تاريخي استان در برابر يورش سيلاب مقاومت کرده و سالم هستند.

ولي جهاني روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 40 پل تاريخي در گيلان شناسايي و ثبت شده که همه آنها در مسير رودخانه‌هاي بزرگ جانمايي شده‌اند و هيچ گونه آسيبي به آنها وارد نشده است. وي اظهار داشت: متاسفانه برخي از پل‌هاي امروزي اگر در برابر سيل تاب نياورده و تخريب شده اند، اما پل‌هاي تاريخي به سبب بکارگيري اصول فني مهندسي صحيح، مکان يابي مناسب و استفاده از مصالح مناسب و اصولي در برابر سيل‌هاي ويرانگر اخير مستحکم مانده اند. وي اضافه کرد: 40 پل تاريخي گيلان مربوط به دوره صفويه تا پهلوي اول هستند که 12 پل از پل‌هاي يادشده، در رودخانه‌هاي شرق گيلان واقع شده و مابقي در ديگر نقاط گيلان پراکنده اند. بارش باران از بعدازظهر جمعه گذشته آغاز شد و در برخي نقاط و بعضي ساعت‌ها به قدري شديد بود که موجب آبگرفتگي در شهرها و جاري شدن سيلاب شد.

شهروند

مدير عامل شرکت شهروند در ديدار با کارکنان جانباز و ايثارگر در شرکت شهروند بر لزوم توجه و حمايت از خانواده معزز شهدا، ايثارگران و جانبازان تاکيد کرد.

به گزارش روابط عمومي‌شرکت شهروند، مسعود سريع القلم در اين ديدار با بيان اينکه جانبازان، ايثارگران و خانواده شهدا از سرمايه‌هاي معنوي کشور هستند گفت: يکي از کارآمدترين نيروهاي انساني در شرکت شهروند جانبازان، ايثارگران و خانواده‌هاي معزز شهيدان هستند که با داشتن روحيه رشادت و ايثارگري و با حسن نيت و کار صادقانه همواره براي رشد و تعالي اين شرکت تلاش مي‌کنند.

سريع القلم با تکيد بر لزوم توجه و حمايت از خانواده معزز شهدا، جانبازان و ايثارگران افزود: شرکت شهروند در صدد است در چهارچوب وظايف و اختياراتي که دارد با اهتمام و جديت براي بهبود وضعيت و حمايت از اين قشر ايثارگر و معزز قدم بردارد تا بتواند به نوعي قدردان جانفشاني‌هاي شهدا، جانبازان، ايثارگران و خانواده‌هاي آنان باشد. شايان ذکر است اين جلسه با حضور رضا جلالي مدير کل امور ايثارگران شهرداري تهران و حجت الاسلام والمسلمين حسين قيومي‌مشاور عالي اين اداره برگزار شد و کارکنان در خلال برگزاري اين جلسه به طرح مشکلات و درخواست‌هاي خود پرداختند همچنين جلسه نظارت ستادي اداره ايثارگران در در ادامه اين جلسه برگزار شد.

توليد ۹۴ ميليون ليتر بنزين در روز

خبرگزاري ميزان- معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: افزايش توليد بنزين کشور از ميانگين ۶۲ ميليون ليتر در روز به روزانه ۹۴ ميليون ليتر رسيده است و پس از اين در طرح‌هاي کاهش نفت کوره و خطوط انتقال توجه بيشتري خواهيم کرد. به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاري ميزان، عليرضا صادق‎آبادي در آيين معارفه حميدرضا کريمي‌جعفري، مديرعامل جديد شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران با تاکيد بر اين‌که مهم‌ترين اصل در شرکت‌هاي پروژه‌محور سوددهي و رضايت مشتري است، ابراز اميدواري کرد: به دنبال تحرک و رشدي که از حدود ۶ ماه گذشته در پروژه‌هاي اين شرکت آغاز شده است، به‌زودي به يک شرکت سودده تبديل شده و شاهد تحولي جدي در طرح‌هاي توسعه‌اي پالايشگاه‌هاي کشور خواهيم بود. وي با اشاره به طرح افزايش ظرفيت پالايشگاه بندرعباس گفت: با همکاري شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران، واحد تصفيه هيدروژني نفتاي بندرعباس در سرويس قرار گرفت و گوگرد بنزين توليدي روزانه اين پالايشگاه از ۳۵۰ پي‌پي‌ام به کمتر از ۵۰ پي‌پي‌ام رسيد. وي با بيان اين‌که لودينگ کاتاليست واحد ايزومريزاسيون اين پالايشگاه نيز در يک ماه آينده انجام خواهد شد، افزود: به اين ترتيب ۱۲ ميليون ليتر بنزين توليدي روزانه اين پالايشگاه به بنزين يورو ۴ تبديل و ۱۶ ميليون ليتر نفت گاز توليدي اين پالايشگاه به نفت گاز يورو ۴ با ميزان گوگرد ۵۰ پي‌پي‌ام تبديل مي‌شود. معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، پروژه آب بهمنشير و واحد تقطير پالايشگاه اصفهان را از ديگر پروژه‌هاي موفق شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران برشمرد و گفت: همه توان خود را براي تبديل شدن اين شرکت به يک شرکت سودده به کار خواهيم گرفت تا از همه ظرفيت‌هاي اين شرکت در پروژه‌ها استفاده و رضايت مشتريان جلب شود. صادق‌آبادي با اشاره به افزايش توليد بنزين کشور از ميانگين ۶۲ ميليون ليتر در روز به روزانه ۹۴ ميليون ليتر گفت: در ماه‌هاي گذشته شاهد افزايش قابل توجهي در توليد بنزين کشور بوديم و پس از اين، طرح‌هايي نظير طرح‌هاي کاهش نفت کوره و خطوط انتقال که حاشيه سود بالاتري دارند، در اولويت قرار خواهند گرفت. وي طرح توسعه پالايشگاه آبادان را يکي از مهم‌ترين طرح‌هاي مورد تمرکز عنوان کرد و افزود: با تکميل بخش دوم فاز ۲ طرح توسعه پالايشگاه آبادان و فاز ۴ اين طرح، در آينده‌اي نزديک نفت کوره اين پالايشگاه کاهش مي‌يابد و به يک پالايشگاه سودده‌تر تبديل خواهد شد. صادق‌آبادي اولويت بعدي طرح‌هاي توسعه‌اي را طرح توسعه پالايشگاه تهران عنوان کرد و گفت: اين پروژه يکي از پروژه‌هاي مهم پالايشي کشور محسوب مي‌شود که با راه‌اندازي واحد NHT و CCR آن بنزين توليدي پالايشگاه تهران به بنزين يورو ۴ تبديل خواهد شد و با احتساب بنزين توليدي پالايشگاه اراک، بنزين يورو ۴ بيشتري در کشور توليد مي‌شود. وي تاکيد کرد: تبديل شدن بنزين توليدي در اين پالايشگاه افزون بر اثرات زيست محيطي، پالايشگاه را سودده‌تر مي‌کند و هزينه‌هاي انتقال فرآورده در کشور نيز کاهش مي‌يابد. مديرعامل جديد شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران نيز در اين آيين گفت: اين شرکت ساختاري پروژه‌اي و توسعه‌اي دارد که تلاش مي‌کنيم با بهره‌گيري از تجارب همکاران و با همکاري گروهي بر مشکلات غلبه و شرکت را به شرکتي سودده و بهره‌ور تبديل کنيم. حميدرضا کريمي‎جعفري سه محور کاري خود را شامل اتمام پروژه‌هايي که در مرحله نهايي هستند، سرعت بخشيدن به پروژه‌هاي جاري که مهم‌ترين آن‌ها طرح توسعه پالايشگاه آبادان و پروژه جاسک است و تعريف پروژه‌هاي جديد با نگاهي به آينده از جمله طرح توسعه پالايشگاه تهران عنوان کرد و افزود: مهم‌ترين ابزار کاري ما براي دستيابي به اين اهداف نيروي انساني است که تلاش خواهيم کرد با تفکر گروهي و سازماني و ايجاد انگيزه در بين کارکنان به اهداف سازماني خود دست يابيم.

سرمقاله
دکتر اصغر نعمتی

مدیرمسئول

a.nemati@ut.ac.ir

سرانجام نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با تعداد 143 راي موافق لايحه «مبارزه با تامين مالي تروريسم» موسوم به C F T، را تصويب کردند و به اين ترتيب مقدمات پيوستن ايران به «گروه مالي اقدام» با علامت اختصاري FATF فراهم شد. تعدادي از نمايندگان اصولگرا و جمعي از فعالان سياسي اين جناح از همان آغاز موضوع پيوستن ايران به FATF ، با آن به شدت به مخالفت برخاستند و تا جمع آوري طومار و نصب و آويزان کردن بنر از در و ديوار مجلس پيش رفتند اما با راي موافقان در مجلس، همه تلاش‌هاي مخالفان عقيم ماند. ناگفته نماند که قرائت نامه رهبري به رييس مجلس، که توسط علي لاريجاني در صحن بهارستان قرائت شد و طي آن مشخص گرديد که رهبر انقلاب با طرح لوايح چهارگانه در مجلس مخالفتي ندارند به نوعي زمينه تصويب راحت تر اين طرح را باعث شد. تاثير با اقدام اخير مجلس و البته پس از تاييد شوراي نگبان و ابلاغ رييس جمهور و به دنبال آن خروج ايران از ليست خاکستري FATF، به نظر مي‌رسد موانع خارجي بسياري که بر سر راه توسعه اقتصادي کشور وجود دارد و موجبات تضعيف روابط ايران با جهان خارج - از جمله در زمينه مراودات بانکي و تجاري و بازرگاني - را فراهم آورده است کمرنگ شود و شرايط براي تعاملات دوسويه با اقتصاد جهان مساعد گردد. اقدام اخير مجلس همچنين فشارهاي اقتصادي و گراني‌هاي ناشي از نوسانات شديد ارزي و جو رواني حاصل از اين نوسانات را کاهش خواهد داد. مبارزه با تامين مالي تروريسم» نيز براي اصلاح قوانين راهي مجلس شد. همان لوايحي که با تصويبش مي‌تواند راهي باشد براي ورود ايران به اقتصاد جهاني و مبادلات بانکي.

یادداشت
فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

در جمهوري اسلامي‌ ايران و به ويژه مجلس دهم شوراي اسلامي، برنامه‌هاي مختلفي براي توانمندسازي زنان و افزايش مشاركت آنها انجام شده، زيرا اعتقاد داريم توانمندسازي زنان عامل مهم و تاثيرگذار در پيگيري و تحقق رشد و اهداف توسعه پايدار جامعه در حوزه‌هاي مختلف است که امنيت و صلح يكي از مهمترين پيش شرط‌هاي آن است. اما متأسفانه سياست‌ها و اقدامات زورگويانه و مخربي همانند تحريم، ثبات و امنيت را كاهش و مانع توانمند سازي زنان در جامعه مي‌گردد. تحريم‌هاي يكجانبه گرايانه از سوي برخي قدرت‌ها، ضد توسعه و مظهر آشكار خشونت ساختاري است كه تاثير منفي بر كشورهاي هدف دارد. امروز سياست‌هاي تحريم، تهديد و گفتمان يكجانبه گرايي به جاي اين كه استثناء باشد تبديل به يك هنجار در روابط بينالملل شده است و اين موضوع مهمي‌است كه جامعه بينالمللي و زنان بايد بدان توجه بيشتري داشته باشند. تحريم‌هاي غير قانوني عليه مردم ايران، تا حدودي توانايي كشور را در تامين برخي منابع اوليه كالاهاي اساسي، بهداشتي و درماني محدود کرده و اين تحريم‌ها نقض آشكار حقوق اوليه و انساني مردم ايران به ويژه حقوق زنان و كودكان از جمله حق صلح، حق توسعه، حق دسترسي به بهداشت و دارو و سلامت، غذا و آموزش و از همه مهمتر، حق زندگي بهتر است. بايد در نظر داشت که در اين شرايط، زنان و كودكان، قربانيان اوليه و پنهاني تحريم‌ها هستند و بايد از هم اکنون اقدامات موثري توسط کشورهاي درگير در اين شرايط صورت پذيرد، چرا که هر گونه سهل انگاري در اين زمينه، آسيب‌هاي جدي بر نسل‌هاي بعدي مي‌گذارد که جبران آنها بسيار دشوار خواهد گرديد. در جايگاه نماينده زنان جامعه در مجلس شوراي اسلامي، وظيفه خود دانسته که صداي زنان و كودكان در کشور و در منطقه آسيا باشم، بر اين اساس پيشنهاد ايجاد يک گروه کاري زنان عليه تحريم در نشست کميته فرهنگي و اجتماعي کميته زنان پارلمان‌هاي آسيايي به نمايندگي از پارلمان جمهوري اسلامي‌ايران را مطرح نمودم تا يک اجماع منطقه‌اي عليه تحريم و اقدامات يكجانبه گرايانه شکل گيرد و به اين صورت همه سياست‌هايي كه آينده زندگي زنان و كودكان را تهديد مي‌كند محكوم گردد. انتظار داريم که بر مبناي اين اجماع،در تعامل با زنان نماينده عضو پارلمان‌هاي کشورهاي آسيايي بتوانيم اقدامات موثر و مثبتي براي توسعه همکاري‌ها ميان کشورها و در سطح بين الملل جهت ارتقاء جايگاه زنان منطقه آسيا چه در درون مرزهاي آن کشورو چه در سطح بين الملل داشته باشيم و هدف گذاري لازم براي دور شدن از نگاه‌هاي تبعيض جنسيتي بر مبناي بهره مندي از ظرفيت و توان زنان در کشورهاي منطقه و به خصوص در کشورمان ايران صورت پذيرد و همچنين انتظار داريم که با کنار زدن سقف شيشه‌اي براي ارتقاء مشارکت اجتماعي، فرهنگي، سياسي واجتماعي زنان بتوانيم از زنان به عنوان نيمي‌از جمعيت کشور بيشتر در فرايند تصميم گيري‌ها و تصميم سازي‌ها و مديريتي بهره بگيريم و کشور را بر مبناي عدالت محوري به دوراز چالش‌ها و کليشه سازي‌هاي جنسيتي توسعه و ارتقاء دهيم که يقيناً در اين شرايط مي‌توان تربيت نسل سازنده براي آينده کشور را متصور بود.