رئيس قوه قضاييه انتقاد‌های بي مورد از اعدام‌هاي اخير را به نقد کشيد؛

حمایت از اخلاگران با کمپين‌هاي مساله دار

رئيس قوه قضاييه گفت: ميليون‌ها انسان به دليل اقدامات مفسدان اقتصادي متضرر مي‌شوند و کارگر و کارمند در شرايطي دشوار تلاش مي‌کنند زندگي خود را به پيش ببرند تا کساني بگويند هفتصد ميليارد تومان رقمي‌نيست؟ آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي افزود: گويي اين افراد در فضاي ديگري زندگي مي‌کنند و نمي‌فهمند در بستري اين سخن را مي‌گويند که بخشي از مردم با معضل بيکاري دست به گريبانند و حتي اگر شغلي داشته باشند با حقوق ماهي يک ميليون و دويست هزار تومان به واسطه سودجويي‌هاي آنان روز به روز ارزش پولشان کمتر و قدرت خريدشان کاهش مي‌يابد.

وي با تاکيد بر اينکه قوه قضاييه بر اساس موازين دقيق شرعي و قانوني هيچ ترديدي در برخورد با مفاسد اقتصادي به خود راه نمي‌دهد، از برخي اظهار نظر‌ها پيرامون مجازات مفسدان اقتصادي انتقاد کرد و گفت: عده‌اي در همين زمان که آشکارا مي‌بينند تمام مقررات قانوني از سوي برخي افراد زيرپا گذاشته شده و با کمال وقاحت از تلاطمي‌که خود در بازار ايجاد کرده‌اند سوء استفاده مي‌کنند، به حمايت از چنين اشخاصي مي‌پردازند و جالب است که کمپين‌هاي خارجي نيز به آن‌ها ملحق شده اند.

رئيس قوه قضاييه ادامه داد: چنين اقداماتي نشان مي‌دهد که «حقوق بشر» براي اين افراد صرفاً لقلقه زبان است. آيا ميليون‌ها آدمي‌که از اقدامات مفسدان اقتصادي متضرر مي‌شوند بشر نيستند و حقوقي ندارند؟ آيا تخلف از قوانين در ثبت معاملات، ارتکاب جرايم سنگين اقتصادي و اخلال در نظام اقتصادي، بخشي از حقوق بشر است؟

آيت ا... آملي لاريجاني تاکيد کرد: من شخصاً قاضي اين پرونده‌ها نبوده‌ام که بخواهم راجع به ماهيت رسيدگي نظر بدهم، اما حسب گزارش‌ها روند رسيدگي‌ها را کاملاً قابل قبول و مورد اعتماد مي‌دانم و اطمينان دارم که قضات باسابقه، متدين و سخت گير از حيث دقت در قوانين و تطبيق احکام با موضوعات به اين پرونده‌ها رسيدگي کرده اند. به ويژه در پرونده‌هايي که مجازات اعدام صادر شده است، قضات فاضل و خوش سابقه ديوان عالي کشور پرونده‌ها را به دقت بررسي کرده‌اند و از اين جهت جاي هيچ گونه شبهه‌اي وجود ندارد.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه در محاکمات، خوشايند کشور‌هاي خارجي مدنظر ما نيست و صرفاً در چارچوب قانون آيين دادرسي خود عمل مي‌کنيم، خاطرنشان کرد: کساني که از اين قبيل انتقادات حمايت مي‌کنند، حرکتشان در مسير تحقق نقشه بيگانگان است. دشمنان با تشديد جنگ اقتصادي که يکي از مهمترين سلاح‌هاي آن همين مفسدان اقتصادي هستند در پي وارد آوردن فشار به مردم اند و طبعاً برخورد دستگاه قضايي با مفسدان اقتصادي، مولفه‌ها و محاسبات کار آن‌ها را بهم مي‌ريزد. به همين دليل چنين واکنش‌هايي نسبت به مجازات مفسدان طبيعي به نظر مي‌رسد.

آيت ا... آملي لاريجاني با بيان اينکه برخي کمپين‌ها که با پول دشمن اداره مي‌شوند مدعي شده‌اند نحوه محاکمه متهمان براي ما معلوم نبوده است، خطاب به آن‌ها اظهار کرد: مگر جزييات اين محاکمه‌ها بايد براي شما معلوم باشد؟ کشور، قانون و قاضي دارد و در چارچوب موازين قانوني و شرعي به پرونده‌ها رسيدگي مي‌کنيم. اينکه شما نسبت به روند محاکمات جهل داريد دليل بر نادرست بودن رسيدگي‌ها نيست.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه دستگاه قضايي تاکنون مسير صحيح خود در مبارزه با مفاسد اقتصادي را طي کرده و با استجازه اخير از رهبر معظم انقلاب روند اين مقابله سرعت بيشتري يافته است، برخورد‌ها با مفسدان اقتصادي را در چارچوب قانون و شرع و مورد تاييد بخش عظيمي‌از مردم عنوان کرد و افزود: اين برخورد‌ها با اتقان و اقتدار ادامه خواهد يافت البته سفارش هميشگي من به همه مسئولان قضايي و خصوصاً قضات شريف که در خط مقدم جبهبه مقابله با مفاسد اقتصادي هستند اين است که به دقت قوانين را رعايت کنند و توجه ويژه‌اي به عدالت داشته باشند. نبايد به فضاسازي‌هاي رسانه‌اي توجه کرد و تحت تاثير جنجال‌هاي تبليغاتي قرار گرفت بلکه شرع و قانون تنها معيار‌هايي است که در رسيدگي‌ها بايد مدنظر قرار داد و بدون واهمه به اجراي عدالت پرداخت.

وزیر امور خارجه انگلیس با ظریف دیدار کرد؛
محمدجواد ظريف دو ديدار مهم با نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل و وزير خارجه انگليس برگزار کرد.وزيران امور خارجه ايران و انگليس درخصوص روابط و مناسبات دوجانبه از جمله مسائل مرتبط با سازوکار مالي اروپا موسوم به SPV براي پيشبرد روابط اقتصادي و تجاري در چهارچوب برجام و مهم‌ترين مسايل منطقه و لزوم تسريع در پايان دادن به جنگ در يمن گفت وگو کردند. جرمي‌هانت وزير خارجه انگليس که به همراه هياتي به ايران سفر کرده با محمد جواد ظريف ديدار و گفت وگو کرد.وزيران امور خارجه ايران و انگليس در اين ديدار که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد ، جنبه‌هاي مختلف روابط و مناسبات دوجانبه از جمله مسائل مرتبط با سازوکار مالي اروپا موسوم به اس پي وي براي پيشبرد روابط اقتصادي و تجاري در چهارچوب برجام را مورد تبادل نظر و گفت وگو قرار دادند.طرفين همچنين در خصوص مهم‌ترين مسايل منطقه‌اي از جمله لزوم تسريع در پايان دادن به جنگ در يمن و نيز ساير روندهاي جاري در منطقه گفت وگو کردند.

همچنين ظريف در ديدار با «تادا ميچي ياماموتو» نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، حمايت ايران را از تلاش‌هاي سازمان ملل متحد در تمامي‌ابتکارات مربوط به استقرار صلح و ثبات در افغانستان اعلام کرد.وزير خارجه با بيان اينکه ايران خواستار ثبات و امنيت در افغانستان است، تصريح کرد: ايران آماده همکاري با سازمان ملل متحد در تمامي‌حوزه‌ها در افغانستان است و از ابتکارات صلح در اين کشور قويا حمايت مي‌کند.نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان هم ضمن قدرداني از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران براي استقرار صلح و ثبات در افغانستان، تداوم نقش سازنده ايران از جمله در کنفرانس آتي در خصوص افغانستان در ژنو را خواستار شد.

با تصمیم وزارت نفت برای پیشگیری از قاچاق صورت گرفت؛

گروه انرژي: ۱۱ سال پيش، استفاده از کارت سوخت براي هدفمند کردن مصرف سوخت براي نخستين بار در کشور وارد سبد خانوار شد و هشت سال عمر کرد چراکه با تک نرخي شدن قيمت سوخت، کارت‌هاي سوخت کم‌کم از چرخه سوخت‌گيري مردم حذف شدند اما کارت سوخت با هدف جلوگيري از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مديريت مصرف سوخت مجددا احيا شد.

شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي براي مالکان خودرو و موتور سيکلتي که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند از سوم آذرماه ضرب‌الاجل ۲۱ روزه براي ثبت درخواست دريافت کارت سوخت جديد تعيين کرده است. قدم‌هاي اوليه براي بازگرداندن کارت سوخت از زمستان سال گذشته با اطلاعيه شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي برداشته شد و شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي همان زمان اعلام کرد . اين درحالي است که در سال‌هاي اخير با غير فعال شدن طرح سهميه‌بندي بنزين، استفاده از کارت‌هاي سوخت عملا منتفي شده بود، استفاده از اين کارت‌ها براي متقاضيان سوخت‌گيري خودرو بار ديگر الزامي‌شد. ۱۳ دي زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي گفته بود: افرادي که فاقد کارت سوخت هستند بايد به منظور جلوگيري از ايجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند. وي با اشاره به قانون مصوب مجلس گفت: با توجه به اين که قانون مصوب مجلس تاکيد کرده است که سوخت گيري فقط با کارت سوخت امکان‌پذير است و کارت سوخت جايگاه دار فقط براي موارد ضروري استفاده خواهد شد، مالکان خودروهايي که به هر دليل فاقد کارت سوخت هستند بايد به منظور جلوگيري از ايجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند. طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي، استفاده از کارت سوخت براي متقاضيان سوخت‌گيري خودرو بار ديگر الزامي‌خواهد شد. ضمن اعلام اين خبر هم‌چنين تاکيد شد افرادي که کارت سوخت ندارند، بايد به‌منظور جلوگيري از ايجاد مشکل، نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.طي اين مدت بارها نمايندگان مجلس و هم‌چنين مسئولان دولتي از به‌کارگيري مجدد کارت سوخت خبر دادند. درنهايت شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: به منظور جلوگيري از قاچاق بنزين بويژه با تشديد قاچاق از مرزها، تصميم بر اين شده که تحويل بنزين به خودروها و موتورسيکلت‌ها، از تاريخي که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً با استفاده از کارت سوخت انجام شود.

در اين اطلاعيه آمده است: مالکان خودروها و موتورسيکلت‌هايي که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتيبي که در رسانه‌ها توضيح داده خواهد شد، از تاريخ شنبه ۳ آذرماه، حداکثر تا شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود براي دريافت کارت سوخت جديد اقدام کنند. به‌منظور تسهيل در دريافت کارت جديد سوخت، امکان دسترسي به سامانه ثبت مشخصات از طريق اينترنت و يا تماس تلفني فراهم شده که نحوه دسترسي و اقدام، از طريق رسانه‌هاي عمومي‌و صدا و سيما به اطلاع مردم خواهد رسيد. براي ثبت تقاضاي دريافت کارت سوخت جديد، هيچ مبلغي از متقاضيان توسط شرکت ملي پخش دريافت نخواهد شد. اين اقدام به معناي سهميه‌بندي و افزايش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شايعات بي‌اساس در اين مورد توجه نکنند. بنابراين از زمان فراهم شدن امکان تحويل سوخت با کارت براي عموم دارندگان خودروها و موتورسيکلت‌ها، همانگونه که گفته شد، از تاريخي که متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزين صرفا با ارائه کارت به خودروها و موتورسيکلت‌ها تحويل خواهد شد.

  • احياي کارت سوخت به معناي سهميه بندي بنزين نيست

حسين اميري خامکاني عضو هيات رئيسه کميسيون انرژي در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اطلاعيه شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران براي احياي کارت سوخت، بيان داشت: احياي کارت سوخت به معناي سهميه بندي بنزين نيست، در واقع مجلس مدتي است استفاده مجدد از اين کارت‌ها را مصوب کرده است. وي ادامه داد: مجلس با هدف جلوگيري از قاچاق سوخت و جمع آوري اطلاعات خواهان به کار گيري کارت‌هاي سوخت است، براي کشور که در آستانه سياست گذاري در حوزه انرژي است، نيازمند مطالعات متعدد و اطلاعات است که به واسطه اين کارت‌ها مي‌توان به اطلاعات دست يافت.

معاون امور بازرگاني وزارت جهاد کشاورزي اعلام کرد:

گروه اصناف: علي اکبر مهرفرد معاون امور بازرگاني وزارت جهاد کشاورزي اظهار داشت: گردش مالي بين اتحاديه اروپا و ايران 20 ميليارد دلار بوده که حدود سه ميليارد دلار آن در بخش کشاورزي است که بسيار کم است.

به گزارش ايلنا، وي اظهار کرد: ارزش صادراتي محصولات کشاورزي ايران شش ميليارد دلار است ما 122 ميليون تن محصول توليد مي‌کنيم که 16 ميليون تن محصولات دامي، 22 ميليون تن محصولات باغي، دو ميليون تن محصول شيلاتي و مابقي آن زراعي است.وي افزود: 20 هزار واحد صنعتي براي فرآوري محصولات کشاورزي فعال هستند و 150 ميليون تن ظرفيت فرآوري کارخانجات است. استراتژي ايران در بخش کشاروزي در وهله اول بهره‌وري آب است و اين موضوع بسيار حائز اهميت است. توسعه گلخانه‌ها و جمع‌آوري محصولات از فضاي باز، استفاده از کشت نشائي و استفاده از تکنيک‌هاي نوين آبياري بسيار مورد توجه مردم و دولت است.معاون بازرگاني وزارت جهاد کشاورزي در رابطه با محصولاتي که نياز به واردات داريم خاطرنشان کرد: محصولاتي که ما نياز داريم در کالاهاي اساسي از کشورهاي ديگر وارد شود سه قلم کالا است که ذرت، سويا و دانه‌هاي روغني را شامل مي‌شود که توليد ما در اين زمينه‌ها بسيار کم است. توسعه کشت ذرت در محورهاي توسعه کشاورزي ايران به خاطر آب‌بري بالا قرار نگرفته است.وي افزود: ما در محصولات ديگري مانند برنج و جو حدود 70 درصد را توليد داريم اما در بحث بذور، سموم و ماشين‌آلات نيازمند واردات گسترده هستيم البته در زمينه‌هايي هم مازاد داريم.مهرفرد در رابطه با محصولاتي که در آنها مازاد توليد داريم تشريح کرد: ما در انواع ميوه و سبزي که مزيت ايران است مازاد توليد داريم همچنين انواع فرآورده‌هاي لبني، غذايي، شيلاتي، مرغ و تخم‌مرغ هم مازاد داريم و دچار چالش براي خروج آنها از کشور هستيم. مازاد توليد در ميوه‌هاي خشکباري مانند گردو و پسته هم وجود دارد. ايران عليرغم کمبود آب در راستاي توسعه کشاورزي خود گام برمي‌دارد و با جمعيت حدود 81 ميليون نفري و جمعيت پيراموني 300 ميليون نفري در اطراف خود مي‌تواند يک بازار 400 ميليون نفري را در دنيا سازماندهي کند.مهرفرد گفت: توسعه روابط با اروپا بسيار مغتنم است و کنفرانسي که سال گذشته برگزار شد باعث ادامه رابطه ايران و اروپا شده است.وي در رابطه با بحث توسعه زيربنايي اذعان داشت: در توسعه زيربنا، بهداشت، استانداردها، کاهش آلاينده‌ها، باقي مانده سموم و رديابي محصولات کشاورزي تا منطقه مصرف و توسعه کشت‌هاي ارگانيک مي‌توانيم با اتحاديه اروپا همکاري داشته باشيم و اين مباحث باعث خواهد شد که ايرانيان بدانند چه چيزي توليد کنند چگونه توليد کنند و چگونه بسته‌بندي کنند.وي افزود: از سال 2015 به دليل بالا بودن سرمايه در ايران ما از پروتکل جي اس پي حذف شديم اما با شرايط فعلي ايران مي‌تواند دوباره از اين امتياز استفاده کند ما در توليد گل و گياه توانايي بالايي داريم و گل‌هايي مانند فلوراي هلند را به خوبي پرورش مي‌دهيم و قابليت صادرات داريم.مهرفرد در پايان گفت: گردش مالي بين اتحاديه اروپا و ايران 20 ميليارد دلار بوده که حدود سه ميليارد دلار آن در بخش کشاورزي است که بسيار کم است.

طي شش ماهه نخست سال جاري رقم خورد؛

گروه راه و مسکن: مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل سازمان راهداري از تداوم رشد ترانزيت در شش ماهه نخست سال جاري خبر داد.

رضا نفيسي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: بر اساس آمارها و ارزيابي‌هاي صورت گرفته از عملکرد مرزهاي ايران در شش ماهه ابتدايي سال جاري، ترانزيت کشور رشدي هفت درصدي را نشان مي‌دهد.

به گفته وي، در طول اين مدت بندر شهيد رجايي به عنوان اصلي‌ترين عرصه اقتصادي دريايي ايران توانسته ۲۹ درصد از کل آمار ترانزيت، جايگاه فعال‌ترين پايانه مرزي کشور را حفظ کند و پس از آن دو مرز پرويز خان و باشماق به ترتيب با ۲۴ و ۱۰ درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل نقل سازمان راهداري درباره جزئيات آمار عملکرد مرزهاي کشور در جابجايي کالا نيز گفت: در طول اين مدت حدود پنج ميليون و ۸۰۰ هزار تن کالا در ايران ترانزيت شده که از اين عدد حدود دو ميليون و ۱۰۰ هزار تن کالا به مواد نفتي و سه ميليون و ۵۰۰ هزار تن نيز به کالاهاي غير نفتي اختصاص يافته است.

مانند آمارهاي گذشته همچنان کالاهايي که از عراق به سمت امارات متحده عربي حرکت مي‌کنند، بيشترين سهم را در شکل‌گيري آمار ترانزيتي کشور داشته‌اند.

به گزارش ايسنا، رشد آمار ترانزيت در ايران که از چند سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، در حالي به ثبت رسيده که اقتصاد ايران از ارديبهشت امسال و به دنبال از سرگيري تحريم‌هاي آمريکا با تلاطم‌هايي رو به رو بوده است.

در طول هفته‌هاي گذشته تعدادي از کشورها توانسته‌اند در حوزه واردات نفت از ايران معافيت دريافت کنند، اما دولت ترامپ اصرار دارد که فعاليت ايران در تمامي‌بخش‌هاي اقتصادي محدود شود.

با تحريم شدن دوباره بنادر ايران در دور جديد تحريم‌ها، تنها بندر چابهار از اين موضوع مستثني شده و وزارت خارجه آمريکا اين بندر را از تحريم‌هاي جديد معاف کرده است.

چابهار پس از پشت سر گذاشتن فاز نخست توسعه خود به عنوان مسيري کوتاه بهترين گزينه براي ترانزيت کالا از هند به سمت افغانستان و ساير کشورهاي آسياي ميانه به شمار مي‌رود.

موقعيت خاص جغرافيايي ايران و در اختيار داشتن بخش مهمي‌از سواحل خليج فارس و درياي خزر باعث شده وزارت راه و شهرسازي ترانزيت را به عنوان يکي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي کلان کشور در عرصه درامدزايي مطرح کند.

  • بازديد از مرزهاي ترانزيت کشور

در خبري ديگر مدير کريدورهاي ترانزيتي کشور از برنامه‌ريزي براي بازديد از پايانه‌ و نقاط مرزي با هدف بررسي مشکلات ترانزيت و ايجاد هماهنگي و ارتباط بين دستگاه‌هاي ذي‌ربط و بخش خصوصي طي سه ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي امين ترفع در جلسه هم انديشي با تشکل‌ها و اتاق بازرگاني استان آذربايجان شرقي اظهار داشت: سال گذشته ۷۷ مشکل ترانزيت کشور در معاونت حمل‌ونقل شناسايي شد و رفع آن‌ها به عنوان يکي از موضوعات اصلي اين معاونت قرار گرفت.

وي افزود: در راستاي رفع مشکلات ترانزيت به غير از مکاتبات رسمي‌بايد به حوزه اجرا نيز ورود کرده و با هماهنگي، تسهيل‌گري از طريق قانون يا موارد ديگر اقدامات لازم در دستور کار قرار گيرد.

ترفع از تشکيل گروه ويژه ترانزيت در معاونت حمل‌ونقل و برنامه‌ريزي براي بازديد از پايانه‌هاي سراسر کشور طي سه ماه خبر داد و گفت: سه هدف اصلي اين گروه ويژه شناسايي مشکلات حمل‌ونقل بين المللي و حمل‌ونقل داخلي در استان‌هاي مرزي است، ايجاد ارتباط سيستماتيک با تشکل‌هاي حمل‌ونقلي و پيگيري مشکلات حمل ونقل از منظر فرابخشي و فرامدي است.

در دیدار اعضای اتاق تعاون با رییس سازمان استاندارد رقم خورد؛

گروه صنعت و معدن: در ديداري که بين اعضاي کميسيون کشاورزي اتاق تعاون ايران و رئيس سازمان ملي استاندارد برگزار شد، از سوي دو طرف و با توجه به شرايط دشوار اقتصادي گفتگوها و پيشنهادهاي مفيدي مطرح شد.

در اين ديداررئيس اتاق تعاون ايران از رئيس سازمان ملي استاندارد خواست تا بخشي از وظايف خود را به بخش خصوصي بسپارد تا فرآيندهاي اداري تاييد کالاها سرعت گيرد.

به گزارش ايرنا، «بهمن عبداللهي» در ديدار اعضاي کميسيون کشاورزي اتاق تعاون ايران با رئيس سازمان ملي استاندارد در محل اتاق تعاون اظهار داشت: ما نمي‌خواهيم سازمان ملي استاندارد در عملکرد خود اغماض کند، زيرا خلاف منافع ملي است و حتي از اين سازمان مي‌خواهيم تحت تاثير فشارهاي سياسي قرار نگيرد.

عبداللهي تاکيد کرد: بدنه دولت هر روز بزرگتر و مصائب مردم بيشتر مي‌شود، به همين دليل از سازمان ملي استاندارد خواستار برون سپاري وظايف به بخش خصوصي هستيم.

رئيس اتاق تعاون ايران به سهم 15 درصدي تعاوني‌ها در فعاليت‌هاي صنعتي اشاره کرد و گفت: سهم تعاون در بخش پتروشيمي‌20 درصد و در حمل و نقل 80 درصد است و 180 هزار شرکت تعاوني در قالب تعاوني ملي فعاليت مي‌کنند.

  • استانداردهاي اجباري ايران با بازارهاي هدف همخواني ندارد

عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي اتاق تعاون ايران نيز در اين نشست گفت: استانداردهاي اجباري ايران با کيفيت کالاهايي که بازارهاي هدف تقاضا دارند متفاوت است که اين مساله به زيان اقتصاد بوده و منجر به از دست دادن فرصت‌هاي صادراتي مي‌شود. «ارسلان قاسمي» به بحران آب در کشور و ضرورت واردات برخي محصولات کشاورزي بويژه نهاده‌هاي دامي‌اشاره و تاکيد کرد: اخذ مجوز استاندارد براي واردات اين محصولات در نهايت بايد يک هفته زمان ببرد، اما به 35 روز رسيده است. وي با ابراز گلايه از فرصت‌هايي که در اختيار شرکت‌هاي دولتي قرار مي‌گيرد، گفت: امتيازات دولتي‌ها هيچ گاه در اختيار شرکت‌هاي تعاوني قرار نمي‌گيرد که اين موضوع مغاير با قانون است. رئيس اتحاديه سراسري پسته نيز در اين جلسه گفت: مواد اوليه براي انجام تست آفلاتوکسين با تعرفه 108 درصدي وارد شده است در حالي که تست شيميايي پسته به صورت رايگان انجام مي‌شود که اين امر به تعطيلي آزمايشگاه‌ها منجر خواهد شد. «محمود صادقي» افزود: تا پيش از مطرح شدن ماجراي آفلاتوکسين ما با سازمان ملي استاندارد در حد اخذ گواهي استاندارد همکاري داشتيم اما امروز بايد مجوزهاي شيميايي را نيز از اين سازمان اخذ کنيم. در ادامه دبير انجمن فرآورده‌هاي گوشتي گفت: بايد به فعاليت کارگاهي نظارت شود زيرا فرآورده‌هاي گوشتي بطور مستقيم با سلامت مردم در ارتباط است. «جمال حسين زاده» افزود: ساليانه 300 هزارتن گوشت در 200 واحد در کشور توليد مي‌شود و سرانه مصرف 3.5 کيلوگرم است. همچنين قائم مقام مديرعامل تعاوني فرآورده‌هاي گوشتي نيز بيان داشت: در شرايط فعلي يکي از مهمترين مشکلات ما پرداخت هزينه‌هاي بالا براي گرفتن مجوز است. «انعام شکري» خواهان آن شد که 50 درصد نظارت استانداردسازي از سوي سازمان ملي استاندارد انجام شده و بقيه آن بر مبناي خود اظهاري توليدکنندگان انجام شود.

در اين جلسه «عفت رئيسي» عضو هيات مديره توليدکنندگان عسل گفت: عملکرد برخي توليدکنندگان موجب شده تا مردم اعتمادي به اين محصول نداشته باشند و اين تفکر در ميان آنان باشد که عسل طبيعي وجود ندارد.

  • لزوم تطبيق دستگاه‌هاي مختلف با سازمان ملي استاندارد

رئيس سازمان ملي استاندارد ايران نيز در اين ديدار گفت: بر اساس قانون، تمام دستگاه‌ها بايد مقررات خود را با سازمان ملي استاندارد هماهنگ کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نيره سادات پيروزبخت رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در نشست مشترک مسئولان اتحاديه‌هاي تعاوني با رئيس سازمان اتاق تعاون درباره عضويت اتاق تعاون در سازمان ملي استاندارد اظهار کرد: در سال‌هاي اخير تحولات زيادي در سازمان ملي استاندارد داشته‌ايم.وي ادامه داد: برگزاري جلسات و گفت‌وگو بهترين راه براي حل مشکلات بين نهادهاي خصوصي و دولتي است. پيروزبخت، اتاق تعاون را يکي از مهم‌ترين مولفه‌هاي توسعه اقتصادي برشمرد و افزود: اتاق تعاون مي‌تواند بسياري از مشکلات اقتصادي به ويژه مسائل تجاري را حل کند.رئيس سازمان ملي استاندارد ايران به سخنان خود در سال‌هاي گذشته اشاره کرد و گفت: من در سال‌هاي گذشته گفتم تعاوني‌ها مي‌توانند با کمک يکديگر به سمت برندسازي بروند براي مثال در استان‌هاي گيلان و مازندران در بخش مرکبات ما قادر به برندسازي هستيم و هنوز هم براي اقدام به اين امر دير نشده است.

وي با اشاره به بخش مرغداري بيان کرد: کشور روسيه از ايران خواستار تعداد زيادي مرغ با کيفيت است و در صورتي‌که اين امر ميسر نشود تقاضا کاهش مي‌يابد. پيروزبخت به شرايط خاص اقتصادي کشور اشاره کرد و ادامه داد: ورود با قدرت تعاوني‌ها يکي از راه حل‌هاي شکوفايي اقتصاد کشور است. رئيس سازمان ملي استاندارد ايران درباره موازي کاري اين سازمان با ساير نهادها تصريح کرد: ما در فعاليت نهادها مداخله نمي‌کنيم اما به صورت غيرمستقيم بر عملکرد آنان نظارت مي‌کنيم.

وي با تأکيد بر اينکه بر اساس قانون، تمام دستگاه‌ها بايد مقررات خود را با سازمان ملي استاندارد هماهنگ کنند، گفت: براي رهايي فعالان اقتصادي از تعدد دستگاه‌ها در تدوين قوانين و مقررات استاندارد، در آينده نزديک مقررات تدوين استاندارد به دستگاه اجرايي مربوطه تفويض مي‌شود و سازمان ملي استاندارد به عنوان ناظر، وظيفه نظارت عالي بر رعايت استانداردها را بر عهده مي‌گيرد. به طور مثال در حوزه دامداري، وظيفه استانداردسازي و دريافت تائيديه‌هاي استاندارد به سازمان دامپزشکي واگذار خواهد شد؛ سپس سازمان ملي استاندارد بر عملکرد سازمان دامپزشکي به منظور احراز صلاحيت رعايت استانداردها نظارت مي‌کند.

رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به درخواست برخي ديگر از فعالان تعاون در خصوص صادرات برخي محصولات با استانداردهاي کشور مقصد تصريح کرد: در حال حاضر استاندارد محصولات صادراتي در سه سطح قرار مي‌گيرد؛ به اين ترتيب که برخي محصولات بايد با رعايت استانداردهاي داخلي کشور صادر شوند، برخي بايد با استانداردهاي کشور مقصد و برخي ديگر از محصولات نيز مي‌توانند در قالب تدوين و تائيد مشخصات فني مورد تائيد داخل در کشور مقصد، صادر شوند.

وي در پايان گفت: هم اکنون استاندارد‌هاي کالاهاي اساسي در اولويت است، همچنين کشور ما مطابق استانداردهاي بين المللي عمل مي‌کند.

ارزیابی تجارت از تصمیمات جدید بانک مرکزی در مدیریت بازار مالی نشان می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: ساماندهي بازار ارز ازجمله دغدغه‌هاي بزرگ بانک مرکزي و مطالبه فعالان اقتصادي کشور به شمار مي‌رود.

طي سال‌هاي اخير به خوبي شاهد بوده‌ايم که تلاطم بازار ارز و شوک‌هاي ناشي از آن تبعات زيانبار و منفي زيادي داشته است. از آنجا که کشورمان در حال حاضر به لحاظ مراودات بين المللي در شرايط تحريم به سر مي‌برد و از سوي ديگر اين تبادلات و مراودات تجاري و اقتصادي عمدتا با استفاده از ارز دلار انجام مي‌گيرد لذا در حال حاضر با محدوديت ارزي مواجه هستيم و همين امر شکنندگي و تهديدپذير بودن بازار ارز را به خصوص از جانب سوداگران اين بازار در پي دارد و به محض ايراد يک شک يا بحران اقتصادي و حتي رواني نوسانات شديد ارزي اقتصاد کشور را شديدا درگير و متلاطم مي‌کند. از اين رو روز گذشته عبدالناصر همتي رييس کل بانک مرکزي طي توييتي اعلام کرده است که بازار معاملات آزاد ارزي با هدف کنترل اين بازار راه اندازي مي‌شود .

  • هدف؛ شفافيت بازار ارز

همتي در اين راستا در اينستاگرام خود نوشت:«يکي از دغدغه‌هاي بانک مرکزي در ماه‌هاي اخير براي ساماندهي بازار ارز و پاسخ‌گويي به نيازهاي طبيعي مردم، راه‌اندازي يک بازار متشکل ارزي براي معامله آزاد اعم از نقد و حواله ايعار بين‌المللي توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز) بوده است.

جلسات متعددي با حضور کارشناسان و صاحبنظران بازار ارز و سرمايه و خصوصا بانک‌ها و صرافي‌ها در بانک مرکزي تشکيل و ابعاد مختلف موضوع بررسي شد.

در نهايت در مورد راه‌اندازي بازار معاملات آزاد نقدي و حواله ارز، مبتني بر سازوکار حراج، با هدف کشف قيمت ارز و تسهيل تامين نيازهاي خدماتي و خرد مردم، به جمع‌بندي رسيديم.

اين بازار با مشارکت بانک‌ها، صرافي‌هاي مجاز و نظارت و بازگرداني بانک مرکزي در آينده نزديک به‌طور گام‌به‌گام و با تمرکز بر معاملات نقدي راه‌اندازي خواهد شد.

صادرکنندگان هم مي‌توانند در چارچوب مقررات اعلامي‌بخشي از ارز صادراتي خود را در اين بازار عرضه کنند.

اميدوارم اين اقدام موجب شفافيت شکل‌گيري نرخ تعادلي ارز شده و تجربه مفيدي براي معاملات حواله‌هاي تجاري در سامانه نيما شود.»

  • مداخله دولت در بازار ارز؛ آري يانه؟

هنوز البته جزييات راه اندازي بازار ارز اعلام نشده و لذا نمي‌توان در اين خصوص اظهار نظر قطعي داشت اما با مراجعه به اظهار نظر کارشناسان که پيش از اين در رسانه‌ها درج شده است مي‌توان به نتيجه و تحليل کلي در اين خصوص دست پيدا کرد. سرپرست اسبق وزارت اقتصاد نقش دولت را در مهار نوسانات و ايجاد آرامش بازار ارز مورد تاکيد قرار مي‌دهد. حسين صمصامي‌در اين رابطه مي‌گويد: "زماني که قيمت دلار به ۱۸ هزار تومان رسيد، دولت ارز زيادي وارد بازار کرد و از طرف ديگر، بسياري از دلال‌ها را هم دستگير کرد؛ اين مساله باعث شد آرامش نسبي بر بازار حاکم شود". صمصامي‌در ادامه به وجود بازار آزاد ارز که بدون دخالت دولت در حال فعاليت است انتقاد مي‌کند و مي‌گويد:" اينکه دولت مداخله نمي‌کند و اين بازار را برنمي‌چيند، اشتباه است. چراکه هر لحظه ممکن است باعث ايجاد تلاطماتي در مسائل ارزي شود".

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد بازيگران بازار آزاد ارز را چند دسته مي‌داند و توضيح مي‌دهد: همين بازار ارز باعث شده برخي از صادرکنندگان از طريق کانال‌هاي غيررسمي‌به اين بازار ارز خود را وارد کرده و با قيمت‌هاي بالا به فروش برسانند.سرپرست اسبق وزارت اقتصاد به سوي ديگر بازار ارز هم اشاره کرد و گفت: برخي از تقاضا کنندگان در بازار ارز، توليدکنندگان هستند که براي جبران بخشي از هزينه‌هاي ارزي خود که دولت نتوانسته تامين کند به سمت بازار ارز روي مي‌آورند اما بخش ديگر اين تقاضا کنندگان قاچاقچيان هستند که براي واردات غيرقانوني خود نيازمند ارز هستند.وي با اشاره به مسافران خارجي به عنوان گروه ديگر تقاضاکنندگان ارز در بازار آزاد ادامه داد: برخي از تقاضاکنندگان بازار آزاد ارز گروه‌هايي هستند که مي‌خواهند سرمايه خود را از کشور خارج کنند. بخش ديگر اين تقاضا هم مربوط به مداخلات کشورهاي خارجي است که مي‌آيند و ارزهاي خارجي را از بازار خريداري مي‌کنند تا باعث تلاطم شوند".

با توجه به توضيحات بالا مي‌توان از خلال توضيحات حسين صمصامي‌دريافت که اقدام دولت مبني بر راه اندازي بازار آزاد ارز در جهت ساماندهي اين بازار اقدامي‌مفيد و درخور توجه خواهد بود.

  • وظيفه ذاتي بانک مرکزي

از سوي ديگر يک کارشناس پولي و بانکي ورود بانک مرکزي به بازار ارز را جزء وظايف ذاتي اين نهاد اعلام کرد و افزود: اينکه اين وظيفه تاکنون انجام نشده، ناشي از عدم ايفاي درست نقش‌ها و رويکردهاي تعريف شده براي اين متولي بازار پولي و بانکي کشور بوده است.البته سيد عبدالخالق سجادي ورود بانک مرکزي به بازار آزاد ارز را مشروط مي‌داند و معتقد است: بانک مرکزي بايد به صورت مقطعي در بازار آزاد دخالت کرده و از ورود مداوم به اين بازار پرهيز کند، چرا که همواره بايد امکان تعديل و اصلاح قيمت‌ها فراهم باشد. به گزارش فارس وي در اين خصوص اينطور توضيح مي‌دهد: نرخ ارز در بازار غير رسمي‌يا به اصطلاح بازار آزاد از فرايند ديگري تبعيت مي‌کند که ناشي از تعادل عرضه و تقاضا است. در آن صورت مديريت ارز شناور مي‌تواند حاکميت يابد.سجادي در ادامه شرط توفيق بانک مرکزي در اين راستا را پيروي از الگوهاي علمي‌مي‌داند و مي‌افزايد: استفاده از مدل‌هاي علمي‌تجربه شده در کشورهاي مختلف از جمله بهينگي و هدايت ارزي به مراکز مورد نياز در جامعه مي‌تواند به نتيجه گيري مناسب بانک مرکزي در فرايند مديريت ارز بيانجامد.اين کارشناس اقتصادي در باره مزيت مديريت بازار ارز توسط بانک مرکزي تاکيد مي‌کند: اگر بازار دوم ارز يا به اصطلاح بازار غير رسمي‌حفظ و مديريت شود، مي‌تواند در بلند مدت شرايط آزاد سازي نرخ ارز را فراهم نمايد.آزاد سازي نرخ ارز بستگي به شرايط خاصي داشته که مي‌تواند با عوامل مختلف درگير باشد.

به گفته وي، از طرفي فعالان بازار آزاد اين تفکر را پيش روي خود داشته باشند که چنانچه بانک مرکزي در بازار دخالت نمايد، در نهايت منافع سوداگري عده‌اي به خطر افتاده و نمي‌توانند همواره به سفته بازي در اين بازار دامن بزنند. به اين ترتيب سياست‌هاي بانک مرکزي نيز به سمت تک نرخي شده ارز هدايت خواهد شد.

خبرخوش رییس جمهور برای معیشت مردم در سال 98؛

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «آمريکا مي‌خواست ايران را در روز 13 آبان آشفته ببيند» گفت: ملت ما پاسخ آمريکا را درروز 22 بهمن امسال مي‌دهد.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام حسن روحاني در جريان سفر استاني به استان آذربايجان غربي در جمع مردم خوي گفت: به همه جهانيان خواهيد فهماند با فشار بر اقتصاد و ايجاد مشکلات براي مردم ؛ قادر نيستند مردم ما را از اهداف بلندشان دور کنند. ما مستقل مي‌مانيم، ما آزاد مي‌مانيم، ما در برابر آمريکا سر فرود نخواهيم آورد.

وي ادامه داد: کاخ نشينان کاخ سفيد بدانند ملت ما ملت غيور و بزرگي است که همواره پيرو مکتب شهدا و سالار شهيدان بوده؛ ما فقط در مقابل خداوند بزرگ سر فرود مي‌آوريم. به حول و قوه الهي در برابر هيچ ملتي سر فرود نخواهيم آورد.

رئيس جمهور با بيان اينکه«دشمنان در مسير فشار جنگ اقتصادي و رواني بر ملت ايران هستند » گفت: آن‌ها فکر مي‌کنند در سايه فشار بر مردم، ما مقابل آن‌ها تسليم خواهيم شد. مردم عزيز بدانند ما به عهدمان پايبند بوديم، طبق فرهنگ اسلام به عهدمان در توافق‌ها پايبند بوديم. ما آغازگر جنگ اقتصادي نبوديم. اما آن‌ها در سايه شکست پي در پي در منطقه اين کار را کردند.

وي سپس گفت: آن‌ها فکر مي‌کنند اگر در يمن، سوريه و لبنان شکست خوردند به خاطر ايستادگي مردم ايران است؛ اشتباه مي‌کنند اين ايستادگي کل مردم منطقه است. ملت ايران، افغانستان، پاکستان و سراسر دنياي اسلام به فکر ايستادگي هستند. البته هر وقت برادران مسلمان از ما ياري بخواهند ما هم به وظيفه عمل مي‌کنيم و کمکشان مي‌کنيم.

روحاني ادامه داد: ما تلاش کرديم و نگذاشتيم داعش را مسلط در منطقه بکنيد. مي‌دانيم عصباني و ناراحت هستيد ؛ مي‌دانيم احساس شکست مي‌کنيد و مي‌دانيم شما نتوانستيد به اهدافتان در سوريه، عراق و لبنان برسيد. مي‌دانيم ناچاريد مقابل مردم يمن سر فرود بياوريد؛ اما چرا از مردم ايران انتقام مي‌گيريد؟ اشتباهات خود را درست کنيد.

وي خاطرنشان کرد: فکر مي‌کنيد اگر صادرات نفت ما را قطع کنيد، اگر ارتباط ما را با کشورهاي همسايه قطع کنيد، که نخواهيد توانست؛ مي‌توانيد پيروز شويد؟ ما به حول و قوه الهي نفتمان را خواهيم فروخت ، ارتباط نزديک تر با همسايگان برقرار مي‌کنيم؛ رابطه مان را با همسايگاني مثل ترکيه جمهوري آذربايجان عراق و ديگران مستحکم‌تر مي‌کنيم.

وي گفت: آمريکا قادر نيست رابطه ملت ايران را با ملت برادر عراق و ترکيه تضعيف کند. ما همه مسلمان هستيم ، در کنار هم ايستاديم. در شرايط امسال در شرايط سال آينده مردم ما بايد با اميدواري کامل به آينده ايران نگاه کنند. نخواهيم گذاشت فشارهاي آمريکا و صهيونيست زندگي مردم را با مشکلات بزرگ رو به رو کنند .

روحاني با بيان اينکه در جنگ سختي، زخمي، شهيد و مشکلات وجود دارد، تاکيد کرد: ما در برابر آنهايي که جنگ اقتصادي بر ما تحميل کرده‌اند، به هيچ وجه دست‌هايمان را بالا نمي‌بريم، بلکه به وظيفه ملي خود عمل کرده و راه خود را ادامه مي‌دهيم. ما در هيچ شرايطي نخواهيم گذاشت مردم در کالاهاي اساسي دچار مشکل عمده شوند. کالاهاي اساسي يا در داخل کشور توليد مي‌شود يا اينکه وارد خواهد شد. در جلسه بررسي بودجه سال ۹۸ اولين سخن ما اين بود که کالاهاي اساسي براي سال آينده با همان قيمت ارز ۴۲۰۰ توماني وارد کشور خواهد شد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه کاملا مي‌دانم شرايط زندگي مردم نسبت به ماه‌هاي گذشته سخت‌تر شده و قيمت اجناس در مسير صعودي بوده است، گفت: همه تلاش دولت اين است که تورم را مهار کند و اشتغال را شبيه سال گذشته و امسال در مسير ارتقا قرار دهد. مي‌دانيم شرايط براي ما سخت‌تر شده است. با اين حال مسير پيشرفت در بعضي امور براي ما راحت‌تر شده است. توليد سخت است اما صادرات مي‌تواند توليد را به حرکت درآورد. بايد جذب گردشگر، صادرات مواد غذايي، مواد پتروشيمي‌و مواد معدني و صنعتي را افزايش دهيم. قيمت ارز مثل شمشير دولبه است که از يک طرف بر مردم فشار وارد مي‌کند اما از طرفي موجب تشويق صادرات مي‌شود.

وي در بخش ديگري از اظهارات خود بيان کرد: آمريکا به اين فکر بود که با فشار چند ماهه، مردم ايران را تسليم کند. آنها فکر مي‌کردند در ارديبهشت ماه شهره‌هاي ايران به هم مي‌ريزد و گفتند مردم ايران گرسنه‌اند و هيچ شهر ايران آرامش ندارد. در حالي که اطلاعات غلط را اسرائيل و منافقين به کاخ سفيد مي‌رساندند. با اين وجود تمام کشورهاي جهان جز دو سه کشور با اين فشارهاي ظالمانه آمريکا مخالفند. حتي اروپا که در امنيت و اقتصاد خود محتاج آمريکاست، يکصدا مقابل آمريکا ايستاده و کاخ سفيد را محکوم مي‌کند. تمام همسايه‌هاي ما به جز يکي دو کشور آمريکا را محکوم کرده اند. اين اولين بار در تاريخ آمريکاست که تمام دنيا در برابر اين کشور مي‌ايستد. اين کشور اکنون منزوي و تنها مانده است. ما دو بار آمريکا را در دادگاه لاهه محکوم کرده‌ايم و اين دستاوردها براي ملت، ديپلمات‌ها و حقوقدانان ماست.

روحاني ادامه داد: قول داده‌ام که با تمام توان براي خدمت از شما مردم تلاش کنم. امروز هم با تمام وجود پاي قولم هستم. من، دولت، کارگزاران نظام، با کمک ساير قوا، نيروهاي مسلح، هدايت رهبري و ايستادگي مردم بيني آمريکا را به خاک خواهيم ماليد.

وي با اشاره به اينکه احياي درياچه اروميه يکي از وعده‌هاي دولت به مردم آذربايجان غربي بود، بيان کرد: من همچنان پاي قولم ايستاده‌ام. مي‌دانم در حد برنامه تنظيمي‌در دولت يازدهم پيشرفت نکرده‌ايم اما اگر تلاش دولت يازدهم و دوازدهم نبود، امسال حتي يک قطره هم در درياچه اروميه آب وجود نداشت و اين درياچه به نمک‌زاري خطرناک تبديل مي‌شد و زندگي کشاورزي و باغات مردم را تهديد مي‌کرد. هنوز ما به مرحله احياي درياچه اروميه نرسيده‌ايم اما به تثبيت اين درياچه رسيده‌ايم. تاکنون ميلياردها تومان در اين زمينه هزينه کرده‌ايم و باز هم هزينه مي‌کنيم و در اين مسير راهمان را با تمام توان ادامه مي‌دهيم.

روحاني خاطرنشان کرد: يکي ديگر از قول‌هاي من اتصال ريل به اروميه بود. اکنون افتخار مي‌کنم که در اروميه اين راه‌آهن افتتاح مي‌شود. بيش از ۸۰ کيلومتر از اين خط راه‌آهن در دولت يازدهم و دوازدهم انجام شد.

رئيس جمهور ادامه داد: در آغاز دولت يازدهم در استان آذربايجان غربي ۳۷۸۲ تخت بيمارستاني وجود داشت که اين آمار امروز به ۴۱۳۹ تخت رسيده است. در مناطق محروم پزشک مقيم وجود نداشت اما امروز ۱۱۷ پزشک در اين مناطق حضور دارند. اين يعني دولت قدم‌هاي بسيار مهمي‌در حوزه بهداشت و درمان برداشته است.

وي با اشاره به اينکه به ۶۸۴ هزار روستاي آذربايجان غربي خط گاز متصل شده است، گفت: ۶۰ هزار هکتار زمين کشاورزي و آبياري مدرن مجهز شده‌اند. محصول کشاورزي اين استان در سال ۹۲، سه ميليون تن و امسال اين آمار به ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار تن رسيده است. اين به معناي پيشرفت کشاورزي استان است و ما به کشاورزان افتخار کرده و در برابر آنها سر فرو مي‌آوريم.

روحاني تاکيد کرد: ما بي‌ترديد به فکر جوانان و تحصيل‌کردگان هستيم و آنها را فرزندان خود مي‌دانيم. خدا نياورد که شبي را بخوابيم و به فکر آنها نباشيم.

سرمقاله
مسعود يوسفي

روزنامه نگار

yousef44@yahoo.com

سفر يک روزه «جرمي‌هانت» وزير امورخارجه انگليس به تهران که روز گذشته انجام شد، بنا به دلايل متعدد از اهميت زيادي برخوردار بود. اولا سفر «هانت» اولين سفر يک مقام بلندپايه اروپايي پس از خروج ترامپ از برجام بود و همين امر تاکيد دوباره‌اي بر جدايي راه لندن از واشنگتن در خصوص توافق هسته‌اي موسوم به برنامه جام اقدام مشترک خواهد بود. به ياد بياوريم که ترامپ چندي پيش و در يک تماس تلفني ترزامي‌را به دليل پايبندي انگليس به برجام نکوهش کرده و مورد

... انتقاد قرار داده بود. مورد بعد اينکه همزمان با ديدار جرمي‌هانت از ايران، همايش «چشم‌انداز و توسعه روابط تجاري انگليس و ايران» در لندن و با حضور سفير ايران و بيش از يکصد تن از فعالان اقتصادي و سرمايه گذاري برگزار شد که از علاقه مندي طرفين براي تقويت تبادلات تجاري و اقتصادي بين دو کشور که از پيشينه طولاني برخوردار است و در حال حاضر بنا به شرايط خاص سياسي و بين المللي اهمين افزونتري پيدا کرده است خبر مي‌دا د. در همين رابطه، حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي‌ايران در لندن به‌عنوان نخستين سخنران اين نشست اظهار داشت: روابط اقتصادي تهران و لندن در چارچوب روابط اقتصادي و تجاري با ايران و اروپا در يک بزنگاه تاريخي قرار دارد به‌طوري‌که هرگز تا اين حد راهبردي نبوده است. وي همچنين گفت: همواره روابط اقتصادي دو کشور سنتي بوده اما اين بار اهميت سياسي و استراتژيک ويژه‌اي پيدا کرده است. مورد سوم که در راستاي سفر وزير امور خارجه انگليس بايستي به آن پرداخت بحث پايان دادن به جنگ يک طرفه و بي فرجام يمن است که طي آن کشورهاي گروه ائتلاف به رهبري عربستان با وجود کشتار گسترده مردم يمن به خصوص غيرنظاميان و زنان و کودکان بي دفاع و همچنين ايراد خسارت‌هاي سنگين به زيرساخت‌هاي اين کشور طرفي از اين جنگ نبستند و حيثيت بين المللي رياض دچار خدشه شد. حالا انگليس درصدد ترميم بي آبرويي متعهد قديمي‌خود يعني عربستان برآمده است و خوب مي‌داند که اين امر از رهگذار هماهنگي با قدرت منطقه‌اي به نام ايران ميسر خواهد بود. سرانجام اين که بنا به برخي تحليل‌ها بحث در خصوص بازداشت شهروندان دوتابعيتي در دستور کار وزير خارجه انگليس قرار داشته است که در اين خصوص نيز جرمي‌هانت نهايت سعي خود را به کار خواهد برد تا دست خالي به لندن باز نگردد. تحليل و جمع بندي نهايي از سفر «جرمي‌هانت» به تهران مي‌تواند مؤيد اين ادعا باشد که انگليس بيش از بسياري از ديگر کشورهاي اروپايي خواهان عادي سازي روابط با ايران است و مسئولان کشورمان مي‌توانند از اين فرصت براي تقويت هرچه بيشتر موضع ايران در اجراي اهداف برجام استفاده کنند.


یادداشت
محمد حسين رضائيان

کارشناس حمل و نقل

معاون بازرگاني ذوب‌آهن 22 آبان ماه امسال اعلام کرد: «قرارداد 15 هزار تني فروش ريل UIC60 با شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل منعقد شده است» و افزود: «در حال مذاکره براي عقد اولين قرارداد صادرات ريل هستيم».مي‌توان ادعا کرد از سال گذشته که ذوب‌آهن ثابت کرد به توان توليد انبوه استاندارد ريل U33 دست يافته تاکنون، صحيح‌ترين سياست ريلي که در اين مجموعه اتخاذ شده، سياست حرکت به سمت صادرات ريل است. در اين زمينه چند علت مي‌توان بر شمرد: اول

ذوب‌آهن در مسئله قرارداد 40 هزارتني فروش U33 به راه‌آهن، مدام از سختگيري‌هاي بيش‌ازحد راه‌آهن گلايه داشت، فارغ از درستي يا قابل نقد بودن آن‌ها، صادرات ريل مي‌تواند مهر پاياني بر همه حواشي مسئله کيفيت ريل باشد. مشتري داخلي حتي اگر دولتي باشد و در واردات ريل جذابيت‌هاي مانند بهره‌مندي از فاينانس و ساير امتيازات هم ببيند، بهانه‌اي براي عدم تائيد کيفيت محصولاتي که در بازارهاي جهاني صادر مي‌شود نخواهند داشت. دوم، در حال حاضر و پس از افزايش نرخ ارز، بازار صادرات برخي از محصولات فولادي‌ بيش‌ازپيش و دوچندان جذابيت پيدا کرده است. به‌عنوان‌مثال ريل با کيفيت استانداردهاي روز اروپايي اکنون با قيمت نهايي حدود 1000 دلار در هر تن به دست راه آهني‌ها مي‌رسد و اگر فرض کنيم قيمت دلار در بازار ثانويه 9 هزار تومان باشد، يعني صادرات ريل، 9 هزار تومان در هر کيلو درآمد خواهد داشت، درحالي‌که بعيد به نظر مي‌رسد بتواند در بازار داخلي با اين قيمت به فروش برساند.سوم، ظرفيت اين خط توليد طبق گفته‌هاي مديران مجموعه، توليد 400 هزار تن ريل در سال است. کارخانه نورد سنگين ذوب‌آهن (نورد 650) محصولات متنوعي مانند تيرآهن، نبشي و تيرآهن بال‌پهن توليد مي‌کند. درمجموع مي‌توان گفت توليد بيش از 700 هزار تن در اين کارخانه به‌سختي ممکن است، اما مشتري مقاطع سنگين در کشور محدود است. ازاين‌رو چه‌بسا اصلي‌ترين نيت بنگاهي ذوب‌آهن از نصب خط توليد ريل، ايجاد تنوع محصولات در اين کارخانه بوده، تا از اين طريق بتوان از همه ظرفيت کارخانه 650 استفاده کند. اما نياز کشور به ريل به‌سختي به 75 هزار تن در سال مي‌رسد و شايد لازم باشد با نگاه به افزايش بهره‌وري به سمت صادرات ريل نيز حرکت کنند.با اين توضيحات اميد مي‌رود معاون جديد بازرگاني ذوب‌آهن که بحث صادرات ريل را مطرح کرده است، در تصميم خود پافشاري نموده و افتخار صادرات ريل را نيز نصيب کشور کند.

منبع: تين نيوز