سمت‌هاي متعدد باعث کاهش کارايي مديران

يک عضو فراکسيون مستقلين مجلس با بيان اينکه مجلس با تصويب قانون منع به کارگيري بازنشستگان در راستاي تحقق استفاده از مديران جوان گام برداشت گفت: در عين حال بايد از افرادي که داراي تجربه گران بها هستند به عنوان مشاور در کنار مديران جوان‌تر استفاده کرد. شهرام کوسه غراوي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه «بايد با حضور مديران جوان و با ظرفيت و متخصصين با تجربه به عنوان مشاور شاهد تحول در نهادها و سازمان‌ها باشيم» تصريح کرد: با توجه به تاکيد مقام معظم رهبري داشتن چندين شغل کارايي را به حداقل مي‌رساند و مديران با تمرکز بر يک حوزه مي‌توانند با حداکثر کارايي تحولي در سازمان‌ها و مديريت کشور رقم بزنند.


لزوم حمايت از تشکلهاي دانشجويي

رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درخصوص اعمال محدوديت‌هاي اخير براي برخي تشکل‌هاي دانشجويي گفت: حضور و فعاليت تشکل‌هاي مختلف دانشجويي با هر نوع گرايشي لازمه پويايي فضاي دانشگاه است و اعمال محدوديت‌ براي تشکل‌ها و جلوگيري از فعاليت‌هاي آنان نشان از اين دارد افرادي که سنخيتي با ذات دانشگاه ندارند در مقام تصميم‌گيري قرار مي‌گيرند. محمدرضا عارف در گفت‌وگو با ايلنا با انتقاد از برخوردهاي بعضا سليقه‌اي با تشکل‌هاي دانشجويي گفت: انتظار است فعاليت‌هاي قانوني تشکل‌هاي دانشجويي مورد حمايت مسئولان قرار بگيرند و مسئولان بدانند اگر دنبال سکوت و رخوت در دانشگاه هستند اين سکون مطمئنا به ضرر آنها تمام خواهد شد.


ناوهاي آمريکا زير ذره بين ايران

فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: از ابتداي سال جاري آمريکايي‌‌‌ها و هم‌‌پيمانانش منطقه خليج فارس را ترک کرده‌‌ و ديگر حضور معناداري در منطقه ندارند و البته درگذشته نيز حضور آنها اهميتي براي ما نداشت و به جز ايجاد ناامني و ايجاد شکاف ميان کشورهاي منطقه، ثمره ديگري نداشتند. امير دريادار حسين خانزادي در گفت‌وگو با العالم افزود: به نيروهاي خود تاکيد کرده‌‌‌ايم که مقررات بين‌‌المللي درياها به آمريکايي‌ها تفهيم و به آنها عبور بدون ضرر تفهيم شود. حضور آنها به شدت زير ذره‌‌‌بين ماست و از زمين و هوا رصد مي‌شوند و تمام صحبت‌‌‌هايشان شنود مي‌شود. اگر در منطقه حضور داشته باشند و البته اکنون حضور معناداري در منطقه ندارند، لحظه به لحظه زير نظر ما هستند.

ابهام در اجراي ساز و کار مالي

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه تلاش‌ها براي عملياتي شدن سازوکار مالي با ايران ادامه دارد، تاکيد کرد: نمي‌توانم تاريخ دقيقي را اعلام کنم اما تلاش‌ها ادامه دارد و کار در مسيري مثبت در حال پيشرفت است. به گزارش ايسنا، فدريکا موگريني پيش از برگزاري نشست شوراي روابط خارجي اروپا درباره ادعاي دانمارک مبني بر دست داشتن ايران در طرح انجام يک سوءقصد در خاک اين کشور اظهار داشت: درباره اين موضوع با وزير امورخارجه دانمارک گفت‌وگو کرده‌ام. براي ما مهم است که به تمام چالش‌ها و پيچيدگي‌هاي ناشي از رفتار ايران در خاک اروپا رسيدگي کنيم.وي ادامه داد: هميشه براي ما بسيار حائز اهميت بوده است که ميان اين مسائل و حمايت ما از اجراي توافق هسته‌اي با ايران تمايز قائل شويم.مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره زمان اجراي سازوکار ويژه مالي اروپا با ايران گفت: شما بايد اين سوال را از وزيران امورخارجه انگليس، فرانسه و آلمان بپرسيد. مشارکت وزيران اقتصاد اين سه کشور اروپايي در اين مرحله از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. آنها براي نهايي کردن آن به سختي تلاش مي‌کنند.

تبديل دو دهک متوسط به فقير

مشاور رييس جمهور با اشاره به منحني توزيع درآمد گفت: دو دهک فقير افزايش يافته و از دو دهک شده‌اند چهار دهک. شش دهک متوسط داشتيم که چهار دهک شدند و دو دهک ثروتمند داشتيم که از منحني خارج شده‌اند. اکبر ترکان گفت:شما خودروي بالاي يک ميليارد هم امروز در جامعه مي‌بينيد و بايد کاري کرد که آن دو دهک ثروتمند پولشان را خرج کنند؛ راه آن گردشگري است. مردم شهرهاي پردرآمد هر از گاهي پولشان را با گردشگري در شهرهاي کوچکتر منتقل مي‌کنند که اين خوب است. وي گفت:يکي از فرصت‌هايي که مي‌تواند راهي را براي ما بگشايد همين مصرف انرژي است. ازجمله فرصت‌هاي ديگر صنعت ساختمان است که کمترين وابستگي را به بيرون دارد و الان هم وضعيتش خوب نيست و مي‌تواند موتور محرکي باشد که ما معضل اشتغال را حل کنيم.

استقلال آلمان از آمريکا

وزير مختار سفارت آلمان در ايران گفت: براي اينکه مستقل بودن خود از آمريکا را نشان دهيم، اروپا بر روي ايجاد کانال ارتباط مالي با ايران متمرکز شده است تا آمريکا نتواند در آن خللي ايجاد کند.به گزارش ايسنا، اوليور اشناکنبرگ در ديدار با استاندار هرمزگان با بيان اينکه ايران و آلمان قرن‌ها مراودات نزديکي با يکديگر داشته اند، اظهار کرد: ما نيز خروج يکجانبه آمريکا از برجام را اشتباه و خطاي رئيس جمهور اين کشور و تيم او مي‌دانيم و از ديد ما تحريم‌هاي ثانويه‌اي که از سوي آمريکا بر عليه ايران وضع شده، ضد قوانين تجاري است.وي ادامه داد: ما دوست داريم که تجارت خود با ايران را ادامه دهيم و در اين راستا و هم براي اينکه مستقل بودن خود از آمريکا را نشان دهيم، اروپا بر روي ايجاد کانال ارتباط مالي با ايران متمرکز شده است تا آمريکا نتواند در آن خللي ايجاد کند.وزير مختار سفارت آلمان در جمهوري اسلامي‌ايران افزود: ايجاد کانال ارتباط مالي، موضوعي فراتر از ايران است چون در اين ميان بحث مستقل بودن اروپا مطرح است، هرچند در وهله اول نمي‌توان از اين کانال انتظار معجزه داشت.

خبرخوش رییس جمهور برای معیشت مردم در سال 98؛

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «آمريکا مي‌خواست ايران را در روز 13 آبان آشفته ببيند» گفت: ملت ما پاسخ آمريکا را درروز 22 بهمن امسال مي‌دهد.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام حسن روحاني در جريان سفر استاني به استان آذربايجان غربي در جمع مردم خوي گفت: به همه جهانيان خواهيد فهماند با فشار بر اقتصاد و ايجاد مشکلات براي مردم ؛ قادر نيستند مردم ما را از اهداف بلندشان دور کنند. ما مستقل مي‌مانيم، ما آزاد مي‌مانيم، ما در برابر آمريکا سر فرود نخواهيم آورد.

وي ادامه داد: کاخ نشينان کاخ سفيد بدانند ملت ما ملت غيور و بزرگي است که همواره پيرو مکتب شهدا و سالار شهيدان بوده؛ ما فقط در مقابل خداوند بزرگ سر فرود مي‌آوريم. به حول و قوه الهي در برابر هيچ ملتي سر فرود نخواهيم آورد.

رئيس جمهور با بيان اينکه«دشمنان در مسير فشار جنگ اقتصادي و رواني بر ملت ايران هستند » گفت: آن‌ها فکر مي‌کنند در سايه فشار بر مردم، ما مقابل آن‌ها تسليم خواهيم شد. مردم عزيز بدانند ما به عهدمان پايبند بوديم، طبق فرهنگ اسلام به عهدمان در توافق‌ها پايبند بوديم. ما آغازگر جنگ اقتصادي نبوديم. اما آن‌ها در سايه شکست پي در پي در منطقه اين کار را کردند.

وي سپس گفت: آن‌ها فکر مي‌کنند اگر در يمن، سوريه و لبنان شکست خوردند به خاطر ايستادگي مردم ايران است؛ اشتباه مي‌کنند اين ايستادگي کل مردم منطقه است. ملت ايران، افغانستان، پاکستان و سراسر دنياي اسلام به فکر ايستادگي هستند. البته هر وقت برادران مسلمان از ما ياري بخواهند ما هم به وظيفه عمل مي‌کنيم و کمکشان مي‌کنيم.

روحاني ادامه داد: ما تلاش کرديم و نگذاشتيم داعش را مسلط در منطقه بکنيد. مي‌دانيم عصباني و ناراحت هستيد ؛ مي‌دانيم احساس شکست مي‌کنيد و مي‌دانيم شما نتوانستيد به اهدافتان در سوريه، عراق و لبنان برسيد. مي‌دانيم ناچاريد مقابل مردم يمن سر فرود بياوريد؛ اما چرا از مردم ايران انتقام مي‌گيريد؟ اشتباهات خود را درست کنيد.

وي خاطرنشان کرد: فکر مي‌کنيد اگر صادرات نفت ما را قطع کنيد، اگر ارتباط ما را با کشورهاي همسايه قطع کنيد، که نخواهيد توانست؛ مي‌توانيد پيروز شويد؟ ما به حول و قوه الهي نفتمان را خواهيم فروخت ، ارتباط نزديک تر با همسايگان برقرار مي‌کنيم؛ رابطه مان را با همسايگاني مثل ترکيه جمهوري آذربايجان عراق و ديگران مستحکم‌تر مي‌کنيم.

وي گفت: آمريکا قادر نيست رابطه ملت ايران را با ملت برادر عراق و ترکيه تضعيف کند. ما همه مسلمان هستيم ، در کنار هم ايستاديم. در شرايط امسال در شرايط سال آينده مردم ما بايد با اميدواري کامل به آينده ايران نگاه کنند. نخواهيم گذاشت فشارهاي آمريکا و صهيونيست زندگي مردم را با مشکلات بزرگ رو به رو کنند .

روحاني با بيان اينکه در جنگ سختي، زخمي، شهيد و مشکلات وجود دارد، تاکيد کرد: ما در برابر آنهايي که جنگ اقتصادي بر ما تحميل کرده‌اند، به هيچ وجه دست‌هايمان را بالا نمي‌بريم، بلکه به وظيفه ملي خود عمل کرده و راه خود را ادامه مي‌دهيم. ما در هيچ شرايطي نخواهيم گذاشت مردم در کالاهاي اساسي دچار مشکل عمده شوند. کالاهاي اساسي يا در داخل کشور توليد مي‌شود يا اينکه وارد خواهد شد. در جلسه بررسي بودجه سال ۹۸ اولين سخن ما اين بود که کالاهاي اساسي براي سال آينده با همان قيمت ارز ۴۲۰۰ توماني وارد کشور خواهد شد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه کاملا مي‌دانم شرايط زندگي مردم نسبت به ماه‌هاي گذشته سخت‌تر شده و قيمت اجناس در مسير صعودي بوده است، گفت: همه تلاش دولت اين است که تورم را مهار کند و اشتغال را شبيه سال گذشته و امسال در مسير ارتقا قرار دهد. مي‌دانيم شرايط براي ما سخت‌تر شده است. با اين حال مسير پيشرفت در بعضي امور براي ما راحت‌تر شده است. توليد سخت است اما صادرات مي‌تواند توليد را به حرکت درآورد. بايد جذب گردشگر، صادرات مواد غذايي، مواد پتروشيمي‌و مواد معدني و صنعتي را افزايش دهيم. قيمت ارز مثل شمشير دولبه است که از يک طرف بر مردم فشار وارد مي‌کند اما از طرفي موجب تشويق صادرات مي‌شود.

وي در بخش ديگري از اظهارات خود بيان کرد: آمريکا به اين فکر بود که با فشار چند ماهه، مردم ايران را تسليم کند. آنها فکر مي‌کردند در ارديبهشت ماه شهره‌هاي ايران به هم مي‌ريزد و گفتند مردم ايران گرسنه‌اند و هيچ شهر ايران آرامش ندارد. در حالي که اطلاعات غلط را اسرائيل و منافقين به کاخ سفيد مي‌رساندند. با اين وجود تمام کشورهاي جهان جز دو سه کشور با اين فشارهاي ظالمانه آمريکا مخالفند. حتي اروپا که در امنيت و اقتصاد خود محتاج آمريکاست، يکصدا مقابل آمريکا ايستاده و کاخ سفيد را محکوم مي‌کند. تمام همسايه‌هاي ما به جز يکي دو کشور آمريکا را محکوم کرده اند. اين اولين بار در تاريخ آمريکاست که تمام دنيا در برابر اين کشور مي‌ايستد. اين کشور اکنون منزوي و تنها مانده است. ما دو بار آمريکا را در دادگاه لاهه محکوم کرده‌ايم و اين دستاوردها براي ملت، ديپلمات‌ها و حقوقدانان ماست.

روحاني ادامه داد: قول داده‌ام که با تمام توان براي خدمت از شما مردم تلاش کنم. امروز هم با تمام وجود پاي قولم هستم. من، دولت، کارگزاران نظام، با کمک ساير قوا، نيروهاي مسلح، هدايت رهبري و ايستادگي مردم بيني آمريکا را به خاک خواهيم ماليد.

وي با اشاره به اينکه احياي درياچه اروميه يکي از وعده‌هاي دولت به مردم آذربايجان غربي بود، بيان کرد: من همچنان پاي قولم ايستاده‌ام. مي‌دانم در حد برنامه تنظيمي‌در دولت يازدهم پيشرفت نکرده‌ايم اما اگر تلاش دولت يازدهم و دوازدهم نبود، امسال حتي يک قطره هم در درياچه اروميه آب وجود نداشت و اين درياچه به نمک‌زاري خطرناک تبديل مي‌شد و زندگي کشاورزي و باغات مردم را تهديد مي‌کرد. هنوز ما به مرحله احياي درياچه اروميه نرسيده‌ايم اما به تثبيت اين درياچه رسيده‌ايم. تاکنون ميلياردها تومان در اين زمينه هزينه کرده‌ايم و باز هم هزينه مي‌کنيم و در اين مسير راهمان را با تمام توان ادامه مي‌دهيم.

روحاني خاطرنشان کرد: يکي ديگر از قول‌هاي من اتصال ريل به اروميه بود. اکنون افتخار مي‌کنم که در اروميه اين راه‌آهن افتتاح مي‌شود. بيش از ۸۰ کيلومتر از اين خط راه‌آهن در دولت يازدهم و دوازدهم انجام شد.

رئيس جمهور ادامه داد: در آغاز دولت يازدهم در استان آذربايجان غربي ۳۷۸۲ تخت بيمارستاني وجود داشت که اين آمار امروز به ۴۱۳۹ تخت رسيده است. در مناطق محروم پزشک مقيم وجود نداشت اما امروز ۱۱۷ پزشک در اين مناطق حضور دارند. اين يعني دولت قدم‌هاي بسيار مهمي‌در حوزه بهداشت و درمان برداشته است.

وي با اشاره به اينکه به ۶۸۴ هزار روستاي آذربايجان غربي خط گاز متصل شده است، گفت: ۶۰ هزار هکتار زمين کشاورزي و آبياري مدرن مجهز شده‌اند. محصول کشاورزي اين استان در سال ۹۲، سه ميليون تن و امسال اين آمار به ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار تن رسيده است. اين به معناي پيشرفت کشاورزي استان است و ما به کشاورزان افتخار کرده و در برابر آنها سر فرو مي‌آوريم.

روحاني تاکيد کرد: ما بي‌ترديد به فکر جوانان و تحصيل‌کردگان هستيم و آنها را فرزندان خود مي‌دانيم. خدا نياورد که شبي را بخوابيم و به فکر آنها نباشيم.

وزیر امور خارجه انگلیس با ظریف دیدار کرد؛
محمدجواد ظريف دو ديدار مهم با نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل و وزير خارجه انگليس برگزار کرد.وزيران امور خارجه ايران و انگليس درخصوص روابط و مناسبات دوجانبه از جمله مسائل مرتبط با سازوکار مالي اروپا موسوم به SPV براي پيشبرد روابط اقتصادي و تجاري در چهارچوب برجام و مهم‌ترين مسايل منطقه و لزوم تسريع در پايان دادن به جنگ در يمن گفت وگو کردند. جرمي‌هانت وزير خارجه انگليس که به همراه هياتي به ايران سفر کرده با محمد جواد ظريف ديدار و گفت وگو کرد.وزيران امور خارجه ايران و انگليس در اين ديدار که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد ، جنبه‌هاي مختلف روابط و مناسبات دوجانبه از جمله مسائل مرتبط با سازوکار مالي اروپا موسوم به اس پي وي براي پيشبرد روابط اقتصادي و تجاري در چهارچوب برجام را مورد تبادل نظر و گفت وگو قرار دادند.طرفين همچنين در خصوص مهم‌ترين مسايل منطقه‌اي از جمله لزوم تسريع در پايان دادن به جنگ در يمن و نيز ساير روندهاي جاري در منطقه گفت وگو کردند.

همچنين ظريف در ديدار با «تادا ميچي ياماموتو» نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، حمايت ايران را از تلاش‌هاي سازمان ملل متحد در تمامي‌ابتکارات مربوط به استقرار صلح و ثبات در افغانستان اعلام کرد.وزير خارجه با بيان اينکه ايران خواستار ثبات و امنيت در افغانستان است، تصريح کرد: ايران آماده همکاري با سازمان ملل متحد در تمامي‌حوزه‌ها در افغانستان است و از ابتکارات صلح در اين کشور قويا حمايت مي‌کند.نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان هم ضمن قدرداني از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران براي استقرار صلح و ثبات در افغانستان، تداوم نقش سازنده ايران از جمله در کنفرانس آتي در خصوص افغانستان در ژنو را خواستار شد.

عراقچی از اروپا خواست آماده پرداخت هزینه باشد؛
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اگر اروپایی‌ها اگر کوتاه بیایند حاکمیت، اعتبار و امنیت آنها زیر سوال می‌رود. اگر اروپا فکر می کند منطقه غرب آسیا بدون برجام امن‌تر است می تواند امتحان کند. منطقه ما کلکسیونی از مسایل و مشکلات دارد آیا اروپا تحمل موج جدید تروریسم و مهاجرت و شروع بحران هسته‌ای را دارد! بی شک هزینه از بین رفتن برجام برای اروپا بیش از آمریکاست. اگر اروپا تصور می کند برجام برای حاکمیت و امنیت و اعتبارش مهم است باید آماده پرداخت هزینه برای آن باشد.

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی در همایش تحولات منطقه و نظام بین الملل ضمن تشریح روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 و سپس با 1+4 گفت: اروپایی ها در این مرحله سفت و سخت ایستادند و با اقدام آمریکا مخالفت کردند. ابتدا ترامپ تمامی تلاشش را کرد ما را در موضعی قرار دهد خودمان از برجام خارج شویم اما این اتفاق نیفتاد. بعد سراغ کنگره رفت اما اروپایی ها در کنگره آمریکا لابی کردند و کنگره تصمیم به خروج از برجام نگرفت. ترامپ بعد از آن وارد مذاکرات دوجانبه با اروپایی ها شد اما آنجا هم مقاومت کردند و در نهایت ترامپ جز اینکه راسا از برجام خارج شود راهی برایش نماند.

عراقچی گفت: به لحاظ مواضع سیاسی اروپا در این شش ماه کم نگذاشته اما این مدت کم نیست که نتوانند اقدامات عملی را پیدا کنند و هنوز قادر نیستند SPV را رسما اعلام کنند که یکی از دلایل آن فشار آمریکا است که بسیار سنگین بوده است. آمریکایی ها هر کشوری که SPV در آن مستقر شود یا بانک هایی که با آن کار کند را تهدید کرده اند. با این حال اروپایی ها تلاششان را متوقف نکرده‌اند. اما هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی این ساز و کار را قبول کند. اتریش و لوکزامبورگ قبول نکردند و اروپا ناتوان از ثبت SPV است.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: چه اروپا نخواهد با ما کار کند و در حال بازی با ما باشد و چه می خواهد و قادر نیست، در نتیجه فرقی نمی کند. نتیجه این است که اروپایی‌ها یا نخواستند یا نتوانستند کاری انجام دهند. اما ما تا زمانی که باقی ماندن در برجام به نفع کشور باشد در آن می مانیم و اگر این نباشد ماندن در برجام فایده ای ندارد. اگر تا الان ماندیم به این دلیل است که در ابعاد سیاسی و اقتصادی ماندن به نفع ماست. در حال حاضر شرایط مطلوبی است اما این حتما پایدار نخواهد ماند و اروپایی‌ها باید بدانند این وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: هزینه تحریم برای ایران کم نیست اما ما در نهایت راه خود را پیدا خواهیم کرد. آنها باید بدانند کسی در ایران به خاطر تحریم های آمریکا دست خودش را بالا نمی‌برد. الان اجماع جهانی به نفع ماست و همه اعتراف دارند که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و سیزده گزارش آژانس سند حقانیت ایران است که به تعهداتش پایبند بوده است. انشالله اگر انسجام داخلی که محل بحث است باشد بهتر از گذشته با مسایل کنار خواهیم آمد.

سخنگوي وزارت امور خارجه مطرح کرد؛

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: توقع ما از سه کشور اروپايي اين است که تعهدات خود را در مورد برجام هرچه زودتر انجام دهند. به گزارش ايسنا، بهرام قاسمي‌در نشست خبري، در مورد اظهارات ظريف در خصوص پولشويي 15 هزار ميلياردتوماني در کشور و ارايه اسناد به مجلس گفت: نيازي نيز به ارائه اسناد نبود چرا که ايشان از فرد و ارگان خاصي در صحبت‌هايشان در اين زمينه ياد نکرده‌اند، بلکه فقط يک آسيب را مطرح کرده‌اند. سخنگوي وزارت خارجه در مورد اينکه ايران و روسيه به دنبال ايجاد مکانيزم سوئيفت روسي بين يکديگر هستند، گفت: ما قصد نداريم که خيلي از تحرکات و مذاکرات اقتصادي‌مان با ديگر کشورها را به صورت علني اعلام کنيم.‌ ما با روسيه ، چين يا ساير کشورهاي اروپايي و تعداد ديگري از کشورهاي جهان در حال رايزني و کار هستيم که بتوانيم همکاري‌هاي اقتصادي خود را دنبال کنيم ولي من در مورد جزييات آن توضيحات بيشتري نمي‌دهم. سخنگوي وزارت خارجه در مورد زمان برگزاري نشست آتي وزيران امور خارجه ايران و 1+4 گفت: از بيان هرگونه تاريخ در اين زمينه خودداري مي‌کنم و اگر قرار باشد چنين نشستي برگزار شود قطعا محرمانه نخواهد بود. سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اين که 6 دور مذاکرات محرمانه بين هيات‌هاي سوري و ترکيه‌اي در ايران برگزار شده است گفت: در عالم سياست هر چيزي امکان پذير است و ممکن است هر اتفاقي بيافتد ولي در مورد اين نشست خاص اظهار نظري ندارم. وي در مورد توقف فعاليت 20 شرکت ايراني در تاجيکستان گفت: بررسي‌هاي اوليه ما نشان مي‌دهد که اين موضوع سياسي نيست و به خاطر عدم رعايت برخي از مقررات محلي آن کشور در خصوص پرداخت ماليات و مسائل مرتبط با آن به وجود آمده است. سخنگوي وزارت خارجه در مورد اظهارات برخي کشورهاي اروپايي مبني بر اينکه ايران قصد داشته در اين کشورها اقداماتي تروريستي انجام دهد گفت: ايران قطعا هرگونه دخالت در کشورهاي اروپايي را تکذيب مي‌کند و اتهاماتي که در اين زمينه از سوي برخي از کشورهاي اروپايي به ايران نسبت داده شد، مورد قبول ما نيست و ما در مورد آن موضع‌گيري کرده‌ايم. وي در پاسخ به اينکه گفته شده به صورت محرمانه مذاکراتي بين ايران و آمريکا در عمان انجام شده است، گفت: مذاکراتي بين کارشناسان ايران و آمريکا در عمان صورت نگرفته و اين يک گمانه‌زني است.