رئيس قوه قضاييه انتقاد‌های بي مورد از اعدام‌هاي اخير را به نقد کشيد؛

حمایت از اخلاگران با کمپين‌هاي مساله دار

رئيس قوه قضاييه گفت: ميليون‌ها انسان به دليل اقدامات مفسدان اقتصادي متضرر مي‌شوند و کارگر و کارمند در شرايطي دشوار تلاش مي‌کنند زندگي خود را به پيش ببرند تا کساني بگويند هفتصد ميليارد تومان رقمي‌نيست؟ آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي افزود: گويي اين افراد در فضاي ديگري زندگي مي‌کنند و نمي‌فهمند در بستري اين سخن را مي‌گويند که بخشي از مردم با معضل بيکاري دست به گريبانند و حتي اگر شغلي داشته باشند با حقوق ماهي يک ميليون و دويست هزار تومان به واسطه سودجويي‌هاي آنان روز به روز ارزش پولشان کمتر و قدرت خريدشان کاهش مي‌يابد.

وي با تاکيد بر اينکه قوه قضاييه بر اساس موازين دقيق شرعي و قانوني هيچ ترديدي در برخورد با مفاسد اقتصادي به خود راه نمي‌دهد، از برخي اظهار نظر‌ها پيرامون مجازات مفسدان اقتصادي انتقاد کرد و گفت: عده‌اي در همين زمان که آشکارا مي‌بينند تمام مقررات قانوني از سوي برخي افراد زيرپا گذاشته شده و با کمال وقاحت از تلاطمي‌که خود در بازار ايجاد کرده‌اند سوء استفاده مي‌کنند، به حمايت از چنين اشخاصي مي‌پردازند و جالب است که کمپين‌هاي خارجي نيز به آن‌ها ملحق شده اند.

رئيس قوه قضاييه ادامه داد: چنين اقداماتي نشان مي‌دهد که «حقوق بشر» براي اين افراد صرفاً لقلقه زبان است. آيا ميليون‌ها آدمي‌که از اقدامات مفسدان اقتصادي متضرر مي‌شوند بشر نيستند و حقوقي ندارند؟ آيا تخلف از قوانين در ثبت معاملات، ارتکاب جرايم سنگين اقتصادي و اخلال در نظام اقتصادي، بخشي از حقوق بشر است؟

آيت ا... آملي لاريجاني تاکيد کرد: من شخصاً قاضي اين پرونده‌ها نبوده‌ام که بخواهم راجع به ماهيت رسيدگي نظر بدهم، اما حسب گزارش‌ها روند رسيدگي‌ها را کاملاً قابل قبول و مورد اعتماد مي‌دانم و اطمينان دارم که قضات باسابقه، متدين و سخت گير از حيث دقت در قوانين و تطبيق احکام با موضوعات به اين پرونده‌ها رسيدگي کرده اند. به ويژه در پرونده‌هايي که مجازات اعدام صادر شده است، قضات فاضل و خوش سابقه ديوان عالي کشور پرونده‌ها را به دقت بررسي کرده‌اند و از اين جهت جاي هيچ گونه شبهه‌اي وجود ندارد.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه در محاکمات، خوشايند کشور‌هاي خارجي مدنظر ما نيست و صرفاً در چارچوب قانون آيين دادرسي خود عمل مي‌کنيم، خاطرنشان کرد: کساني که از اين قبيل انتقادات حمايت مي‌کنند، حرکتشان در مسير تحقق نقشه بيگانگان است. دشمنان با تشديد جنگ اقتصادي که يکي از مهمترين سلاح‌هاي آن همين مفسدان اقتصادي هستند در پي وارد آوردن فشار به مردم اند و طبعاً برخورد دستگاه قضايي با مفسدان اقتصادي، مولفه‌ها و محاسبات کار آن‌ها را بهم مي‌ريزد. به همين دليل چنين واکنش‌هايي نسبت به مجازات مفسدان طبيعي به نظر مي‌رسد.

آيت ا... آملي لاريجاني با بيان اينکه برخي کمپين‌ها که با پول دشمن اداره مي‌شوند مدعي شده‌اند نحوه محاکمه متهمان براي ما معلوم نبوده است، خطاب به آن‌ها اظهار کرد: مگر جزييات اين محاکمه‌ها بايد براي شما معلوم باشد؟ کشور، قانون و قاضي دارد و در چارچوب موازين قانوني و شرعي به پرونده‌ها رسيدگي مي‌کنيم. اينکه شما نسبت به روند محاکمات جهل داريد دليل بر نادرست بودن رسيدگي‌ها نيست.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه دستگاه قضايي تاکنون مسير صحيح خود در مبارزه با مفاسد اقتصادي را طي کرده و با استجازه اخير از رهبر معظم انقلاب روند اين مقابله سرعت بيشتري يافته است، برخورد‌ها با مفسدان اقتصادي را در چارچوب قانون و شرع و مورد تاييد بخش عظيمي‌از مردم عنوان کرد و افزود: اين برخورد‌ها با اتقان و اقتدار ادامه خواهد يافت البته سفارش هميشگي من به همه مسئولان قضايي و خصوصاً قضات شريف که در خط مقدم جبهبه مقابله با مفاسد اقتصادي هستند اين است که به دقت قوانين را رعايت کنند و توجه ويژه‌اي به عدالت داشته باشند. نبايد به فضاسازي‌هاي رسانه‌اي توجه کرد و تحت تاثير جنجال‌هاي تبليغاتي قرار گرفت بلکه شرع و قانون تنها معيار‌هايي است که در رسيدگي‌ها بايد مدنظر قرار داد و بدون واهمه به اجراي عدالت پرداخت.

روزي يک مرد ثروتمند، پسر بچه کوچکش را به ده برد تا به او نشان دهد مردمي‌که در آنجا زندگي مي‌کنند، چقدر فقير هستند. او يک روستاي فقير نشين پيدا کرد و يک اخر هفته با پسرش به انجا سفر کرد تا درسي بزرگ به پسرش بدهد. آن دو يک شبانه روز در خانه محقر يک روستايي مهمان بودند. در راه بازگشت و در پايان سفر، مرد از پسرش پرسيد: نظرت در مورد مسافرتمان چه بود؟ پسر پاسخ داد: عالي بود پدر! پدر پرسيد آيا به زندگي آنها توجه کردي؟ پسر پاسخ داد: بله پدر! پدر پرسيد: چه چيزي از اين سفر ياد گرفتي؟ پسر کمي‌انديشيد و بعد به آرامي‌گفت: فهميدم که ما در خانه يک سگ داريم و آنها چهار تا. ما در حياطمان يک فواره داريم و آنها رودخانه‌اي دارند که نهايت ندارد. ما در حياطمان فانوس‌هاي تزييني داريم و آنها ستارگان را دارند! حياط ما به ديوارهايش محدود مي‌شود اما باغ آنها بي انتهاست! با شنيدن حرفهاي پسر، زبان مرد بند آمده بود. بعد پسر بچه اضافه کرد:متشکرم پدر، تو به من نشان دادي که ما چقدر فقير هستيم!

رئيس مرکز ملي فضاي مجازي با اشاره به ادامه‌دار شدن فعاليت نسخه‌هاي فارسي تلگرام گفت: در دوره گذار از تلگرام پيام‌رسان‌هاي داخلي، ما به نسخه‌هاي فارسي تلگرام تا شهريورماه مهلت داده بوديم اما به‌دليل شرايط موجود اين مهلت تا پايان آذرماه تمديد شد. سيدابوالحسن فيروزآبادي امروز در حاشيه همايش رسانه‌هاي نوين با اشاره به حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي بيان کرد: طرح ما حمايت از پنج پيام‌رسان داخلي بود که اسامي‌آن‌ها مشخص شده بود.کاهش تعرفه،‌ اختصاص ديتاسنتر، اينترنت رايگان و وام پنج ميليارد توماني از جمله اين حمايت‌ها بود. اين حمايت‌ها براي طرح پيام‌رسان‌هاي داخلي محيا بود البته بعضي نخواستند از آن استفاده کنند و يا استطاعت مالي داشتند.

ریچارد برنسون سرمایه گذار و بیزینسمن اهل بریتانیا صاحب بیش از 400 کمپانی در سر تا سر جهان است او در زمینه ی بازرگانی، توریست، هواپیمایی و... فعالیت میکند. او صاحب تیم Virgin نیز هست. ریچارد برنسون دلیل موفقیت خود در تجارت را 5 راز مهمی میداند که این 5 راز را در اختیار دیگر تجارت ها نیز قرار داده است. 1-ریچارد برنسون معتقد است باید از آنچه که در کار و تجارت به آن میپردازید لذت ببرید چون شروع یک کسب و کار یعنی آغاز راه پر فراز و نشیب و پشتکار فراوان بنابراین اگر قرار است که مشکلات فراوانی را در تجارت حل کنیم و کسب تجربه کنیم باید از آنها لذت ببریم. او معتقد است زمانی که برای اولین بار گروه Virgin را تشکیل داده بیشتر از کسب درآمد به فکر ایجاد احساس رضایت و خوشنودی از تجارتی که راه انداخته بوده است. 2-ریچارد برنسون به افرادی که میخواهند کسب و کاری راه اندازی کنند توصیه میکند که تجارت خود را با پایه و اساس محکم ایجاد کنند او بر این باور است که فرقی بین تجارت در زمینه ی خدمات یا صنعت یا تولید نیست بلکه تفاوت اصلی آنها ایجاد تجارتی با پایه و اساس محکم است. شروع یک تجارت چندان سخت نیست اما پایداری و دوام در آن و در نهایت موفق بودن در آن بسیار مهم است. او شرکت هایی مثل مایکروسافت، گوگل و اپل را که جزء شرکت های قدرتمند هستند را به عنوان مثال مطرح میکند که توانستند بیش از 20 سال فعالیت مداوم داشته باشند. 3-ریچارد برنسون همچنین بر این باور است که یک تجارت خوب باید کارمندانی داشته باشد که از کار در آن تجارت احساس غرور کنند.

دبي مال، برج العرب و آبنماي برج خليفه را فراموش کنيد!

ايرانيان در سال ۱۳۹۶ بيش از ۷ ميليون سفر تفريحي به خارج از کشور داشتند و بيش از ۱۴ ميليارد دلار از اين طريق از کشور خارج شد.

تنها در زمستان سال ۱۳۹۶ (که فصل مسافرت ايرانيان نيست) ۳۵۰ هزار ايراني به ترکيه سفر کردند که اين سفرها بزرگ‌ترين موج مسافرت يک ملت به ترکيه بوده است.

آمارها نشان مي‌دهد روند سفرهاي تفريحي ايراني به خارج از کشور هميشه رو به رشد بوده است. به طور مثال در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۵ تعداد گردشگران خروجي از کشور ۲ ميليون ۸۷۵ هزار نفر بود که اين رقم در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۶ به عدد ۳ ميليون و ۴۷۴ هزار نفر رسيد و ۲۱ درصد افزايش يافت. در مجموع ۱۲ ماه سال نيز تعداد سفرهاي تفريحي خارج کشور در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ ميزان ۳۸ درصد رشد را نشان مي‌دهد.

به گفته علي‌اصغر مونسان، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در نوروز سال ۱۳۹۷ سفرهاي زميني برون مرزي 5/27درصد رشد داشت و سفرهاي هوايي نيز رشد ۷ درصدي را نشان مي‌دهد. در مجموع ميزان سفر ايراني‌ها در نوروز ۱۳۹۷ نسبت به نورز سال ۱۳۹۶ ميزان ۵۰ درصد رشد داشته است! پانزده مقصد اصلي گردشگران ايراني به اين شرح است: ترکيه، عراق، امارات متحده عربي، جمهوري آذربايجان، ارمنستان، گرجستان، آلمان، عربستان سعودي، قطر، روسيه، افغانستان، چين، تايلند، مالزي و ايتاليا.

به گزارش ايلنا،رشد ۵۰ درصدي سفر خارجي ايرانيان در فروردين ماه امسال در حالي که فشار ارزي ناشي از آن تلاطم بازار ارز، پس از يايان تعطيلات نوروزي را شدت بخشيد. آمارها نشان مي‌دهد نزديک به ۴ ميليون از سفرهاي سالانه تفريحي ايراني‌ها به ۵ کشور همسايه است. ترکيه، دبي، امارات متحده عربي، ارمنستان و گرجستان مقصد اصلي گردشگران ايراني است. در اين ميان بيش از 5/2 ميليون سفر سالانه، تنها به ترکيه صورت مي‌گيرد.

  • مدرن‌سازي جاذبه‌هاي گردشگري

بخشي از علت جاذبه گردشگري کشورهاي همسايه از جمله سفر به ترکيه و دبي به فقدان امکانات تفريحي و تجاري مدرن در ايران مربوط است. اگر چه ايران کشوري است که داراي آثار باستاني و اماکن ديدني تاريخي بسياري است اما در دنياي امروز، جريان اصلي گردشگري را بازديد کنندگان از آثار و ابنيه تاريخي تشکيل نمي‌دهد بلکه جريان اصلي گردشگري در دنياي امروز مربوط به علاقه‌مندان به سفرهاي تفريحي و خريد از اماکن تجاري، مربوط است. ايرانيان بسياري هر ساله به عشق تماشاي آبنماي موزيکال برج خليفه دبي يا تماشاي دبي مال و خريد از آن يا تماشايا برج العرب، راهي امارات متحده عربي مي‌شوند. سفر ۷ ميليون ايراني به خارج کشور و خروج دست کم ۱۴ ميليارد دلار ارز از اين طريق فاجعه‌اي براي اقتصاد ايران است.

امروزه ديگر نمي‌توان به صرف برخوداري از آثار باستاني و اماکن تاريخي به نبرد با ساير کشورها در حوزه گردشگري رفت. وجود آثار باستاني اگرچه لازم است اما کافي نيست. بايد دانست و توجه داشت که صرفا با امکانات سنتي و باليدن به آثار باستاني که ميراث نياکان‌مان است نمي‌توانيم ترکيه و امارات و گرجستان را شکست دهيم. رقابت با اين کشورهاي در بخش گردشگري نيازمند مدرن سازي فضاي گردشگري کشور است. امروزه براي بسياري از گردشگران ديدن يک آبنماي موزيکال مانند آبنماي موزيکال برخ خليفه دبي يا ديدار از دبي مال به اندازه ديدن آثار باستاني اهميت دارد و اين نکته‌اي است که مقامات دولتي و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي کاملا از آن غافل هستند.

  • چه بايد کرد؟

به راستي مسئولان دولتي تا کي مي‌خواهند صرفا با اتکا به آثار باستاني و ميراث فرهنگي، از ايرانيان بخواهند به جاي سفر به کشورهاي همسايه در ايران سفر کنند؟ امروزه عمده گردشگران نه بازديد کنندگان از آثار باستاني که علاقه‌مندان به خريد و تفريح هستند. از اين حيث در کشور شاهد کمبود امکانات جذاب براي گردشگران علاقه‌مند به خريد و تفريح هستيم و همين امر به يک نقطه ضعف براي بخش گردشگري ايران تبديل شده است. تنها نقطه قابل اتکا که موجب اميدواري براي جبران کاستي‌ها شده، مجتمع بازار بزرگ ايران (ايران مال) در غرب تهران است. مجتمعي که با ترکيب سنت و مدرنيسم و تجميع تمامي‌امکانات تقريحي، تجاري، فرهنگي و ورزشي، به زودي مي‌تواند به رقيبي براي دبي مال، آبنماي برج خليفه و برج العرب دبي تبديل شود. به راستي دبي به جز همين آبنماي برج خليفه و دبي مال و برج العرب چه امکانات گردشگري خاصي دارد؟ جذابيت گردشگري دبي و استابول جز مراکز تفريحي و تجاري چيست؟ و جالب اينجاست که «ايران مال»، ترکيبي است از آبنماي برج خليفه، دبي مال و برج العرب، به نحوي که يادآور اين شعر ايراني است که آنچه خوبان همه دارند، تو يکجا داري. اين گفته به هيچ رو اغراق نيست بلکه اذعان و اعتراف به توانايي جوانان، مهندسان و انديشمندان ايراني است که توانسته‌اند مجتمعي همچون ايران مال را بنا کنند و کتمان اين حقيقت صرفا بيانگر خودکم‌بيني عده‌اي است. ايران مال به زودي بازگشايي مي‌شود و ايرانيان شاهد مجموعه‌اي تحسين برانگيز خواهند بود که فکر سفر به کشوري کوچک همچون امارات براي بازديد از دبي مال و مال‌هاي مشابه را از سرشان خواهد زدود. تمايز ايران مال نسبت به ساير مجتمع‌هاي مشابه جهان که با توجه به مساحت و کارکرد، اصطلاحا مال ناميده مي‌شوند، اين است که ۷۰ درصد فضاي آن کاربري مشاعات، تفريحي، فرهنگي، گردشگري، ديني، ورزشي، خدماتي، رفاهي و پارکينگ دارد. اين پروژه از اين جهت اهميت دارد که نه تنها بزرگ‌ترين مرکز تجاري کشور است، بلکه داراي بزرگ‌ترين مجتمع‌هاي فرهنگي و رفاهي است که همگان مي‌توانند از آن استفاده کنند. ايران مال چنان جذاب و حيرت‌انگيز طراحي شده و چنان جامع و مانع است که قطعا انگيزه‌ ايراني‌ها براي سفر به کشورهاي همسايه به قصد بازديد از مراکز تفريحي و تجاري را از ميان مي‌برد. ايران مال اگر صرفا موجب شود که از ۷ ميليون سفر تفريحي ايرانيان به خارج از کشور فقط يک ميليون سفر کاسته شود (با توجه به ميانگين هزينه ۲ هزار دلاري هر سفر خارجي) به اين معني است که هر سال حداقل ۲ ميليارد دلار ارز کمتري از کشور خارج مي‌شود.