ويژگي خاص بودجه 98

معاون اقتصادي سازمان برنامه و بودجه گفت: يکي از مولفه‌هاي بودجه تخصيص‌ ۱۴ هزار ميليارد تومان ارز ۴۲۰۰ توماني براي تامين کالاهاي اساسي است تا آثار تحريمي‌و تورمي‌بر سفره‌هاي مردم تأثيرگذار نباشد.

سيد حميد پورمحمدي در مراسم رونمايي از بودجه سال ۹۸ گفت: با توجه به اينکه بودجه در شرايط تحريمي‌تدوين شده است اما ويژگي‌هاي خاصي دارد . يکي از ويژگي‌هاي آن حمايت از معيشت عمومي‌است و يکي از مولفه‌هاي آن تخصيص‌ ۱۴ هزار ميليارد تومان ارز ۴۲۰۰ توماني براي تامين کالاهاي اساسي است تا آثار تحريمي‌و تورمي‌بر سفره‌هاي مردم تأثيرگذار نباشد.


بنگاهداري بانک‌ها همچنان ادامه دارد

نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: براساس رصد و ارزيابي که ازعملکرد بانک‌ها صورت گرفته است، احساس مي‌شود بانک‌ها علاقه جدي براي خروج از بنگاهداري ندارند.

به نقل از خانه ملت، عين ا... شريف پور درباره عملکرد بانک‌ها در فروش اموال و املاک مازاد گفت: فروش املاک و اموال مازاد بانک‌ها در سال‌هاي اخير مطلوب نبوده و در اين رابطه عملکرد قابل دفاعي وجود ندارد. نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: تداوم بنگاهداري بانک‌ها باعث رسوب دارايي‌هاي جاري سيستم بانکي شده و اين موضوع در کُندي جريان نقدينگي کشور تاثيرگذار بوده است.


پولشويي نبايد وارد سيستم بانکي شود

معاون حقوقي رئيس جمهور گفت: بانک‌داري اسلامي‌صحيح مي‌گويد که پول ناشي از جرم، رشوه، ارتشاء نبايد وارد سيستم بانکي و تطهير شود در اصل اين حرف که شکي نيست.

لعيا جنيدي در گفت وگو با ايلنا افزود: ممکن است آقاي ظريف صحبت‌هايي کنند که در بعضي از جملات‌شان براي عده‌اي سوءتفاهمي‌پيش بيايد بايد جزئيات را کنار بگذاريم و تمرکزمان روي اصل قضيه باشد.جنيدي خاطرنشان کرد: کليت قضيه مگر تغييري کرده است، قانون مقابله با پولشويي، تامين مالي تروريسم، اصلاح پولشويي و همين طور معاهداتي که ما به دنبالش هستيم و ترتيباتش را طي مي‌کنيم همگي قوانيني هستند که در مجلس به تصويب رسيده است؛ مگر ترديدي در آن وجود دارد؟

استخدام‌ها با معيارهاي شايسته سالاري

همخواني ندارد

رئيس سازمان اداري و استخدامي‌با بيان اينکه استخدام‌هاي ما با معيارهاي شايسته سالاري همخواني ندارد، گفت: استخدام‌هاي تحميلي به نظام اداري آسيب مي‌زند.به نقل از صدا و سيما، جمشيد انصاري، در سومين همايش مديريت منابع انساني، گفت: استخدام‌هاي ما با معيارهاي شايسته سالاري همخواني ندارد و اين مورد در بخش خصوصي بيشتر مشهود است. معاون رئيس جمهور ادامه داد: اگر سرمايه گذاري‌ها پايين است، مي‌توانيم سرمايه گذاري منفي را تحمل کنيم، ولي اگر سرمايه نيروي انساني را به عنوان بخش عظيمي‌از سرمايه اجتماعي کشور از دست بدهيم، برنامه‌هاي توسعه دولت به خوبي پيش نخواهد رفت. وي با بيان اينکه استخدام‌هاي تحميلي به نظام اداري آسيب مي‌زند، خاطرنشان کرد: بسياري از مشکلات ناشي از تصميات مديران نيست، بسياري از مديران به جاي اينکه خود را مسئول بدانند، همه تقصيرها را گردن نيروي انساني مي‌اندازند.رئيس سازمان اداري و استخدامي‌کشور تصريح کرد: مشکل از جايي شروع شده است که اداره کشور را با بنگاه اقتصادي اشتباه گرفته‌ايم و نيروي انساني را کساني مي‌دانيم که وظيفه دارند ماموريت‌هاي اصلي دولت را محقق و برنامه‌ها را تبيين و اجرا کنند و مسائل ديگر به حاشيه رفته است.

تشخيص پولشويي با تحليل تراکنش‌هاي بانکي ممکن است

رييس پژوهشکده فناوري اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات با يادآوري کاربرد‌هاي کلان داده‌ها در حوزه بانکي گفت: با تجزيه و تحليل تراکنش‌هاي بانکي مي‌توان تقلب و پولشويي را تشخيص داد. به گزارش ايرنا از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، «محمد شهرام معين» افزود: بزرگترين مزيت تحليل‌هاي کلان داده اي، افزايش بهره وري در حوزه‌هاي مختلف، از جمله کشاورزي، انرژي و سلامت، خرده فروشي، مالي، کاربردهاي بانکي و حمل و نقل و سنجش است.وي، طبقه بندي امنيتي کلان داده‌ها را يکي ديگر از اقدامات پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين حوزه بيان و خاطرنشان کرد: اين موضوع در قالب يکي پروژه در حال تعريف بوده که بزودي تصويب و اجرايي خواهد شد.اين مقام مسئول در تعريف کلان داده‌ها يا داده‌هاي عظيم گفت: به داده‌هايي با حجم بالا که با ابزارهاي پردازش داده‌هاي سنتي قابل پردازش نبوده و از سه ويژگي حجم، سرعت و تنوع برخوردارند، کلان داده اطلاق مي‌شود.

بازار ارز به آرامش خوبي رسيده است

دبيرکل کانون صرافان ايرانيان با اعلام اينکه اکنون بازار ارز به آرامش خوبي رسيده است، ابراز اميدواري کرد با تصميم گيري نهادهاي موثر، مردم و فعالان اقتصادي احساس امنيت بيشتري کنند و اين آرامش تداوم يابد. به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، وي با تاکيد بر اينکه قيمت تعادلي در بازار بايد از طريق عرضه و تقاضا تعيين شود، افزود: زماني مي‌توان گفت که بازار به نقطه تعادل رسيده است که توليد نسبت به واردات صرفه داشته باشد. دبيرکل کانون صرافان همچنين درباره ايده رئيس کل بانک مرکزي براي ايجاد بازار متشکل ارزي به خبرنگار ايرنا گفت: ايجاد شفافيت در بازار ارز ضرورتي اجتناب ناپذير است.

رييس سازمان برنامه و بودجه بيان کرد؛

گروه اقتصاد کلان: رييس سازمان برنامه و بودجه که اين روزها هنوز گرفتار رتق و فتق امور مربوط به بودجه سال آينده است، روز پنجشنبه با حضور در يک نشست خبري به بيان جزييات جديدي از وضعيت دخل و خرج دولت در سال 98 پرداخت. يارانه نقدي، فروش اوراق، کسري احتمالي بودجه، قيمت حامل‌هاي انرژي، درآمدهاي اتفاقي و بودجه عمراني مواردي بود که نوبخت به تشريح آن‌ها پرداخت.

به گزارش ايلنا، رييس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبري "تشريح جزئيات بودجه سال ۱۳۹۸" و رونمايي از آن گفت گفت: در سال آينده غير از يارانه نقدي که ۱۴۲ هزار ميليارد تومان است، يارانه غيرنقدي و غيرمستقيم اعطا خواهد شد و تلاش کرديم بودجه شفاف و صريح است. محمد باقر نوبخت افزود: ما بايد بدانيم که در سال ۹۸ چه اهدافي را دنبال مي‌کنيم تا براساس منابع و مصارف آن را محقق کنيم، براي اينکه مجلس اطمينان داشته باشد کتابي در يک جلد تهيه کرده‌ايم که در آن قيمت تمام شده فعاليت‌ها کاملا مشخص شده است. براي سال ۹۸ موظف هستيم براساس اسناد فرادست و تبصره ۱۹ طرح‌هاي عمراني را واگذار يا با مشارکت بخش خصوصي انجام دهيم و بر همين اساس کتابي نيز در اين مورد تهيه شده است تا شفافيت لازم صورت بگيرد و از رانت اطلاعاتي جلوگيري شود. وي با بيان اينکه براساس گزارش صندوق بين المللي، شفافيت بودجه در ايران تحسين برانگيز است،گفت: تمام دستگاه‌هاي معاف از ماليات را معرفي کرديم تا مردم و نمايندگان از آن مطلع باشند. نوبخت گفت: در سال آينده غير از يارانه نقدي که ۱۴۲ هزار ميليارد تومان است، يارانه غيرنقدي و غيرمستقيم اعطا خواهد شد و تلاش کرديم بودجه شفاف و صريح است.وي ادامه داد: ما ادعا نداريم منابع نامحدود داريم بنابراين بودجه تخصيص داده شده به دستگاه‌ها شايد نارضايتي ايجاد کند. نوبخت گفت: در سال ۹۸ براي انجام اقدامات يک برنامه زمانبندي از ۱۵ تير شروع کرديم و اينکه اين هواپيما توانست در ۱۵ آذر در مجلس بنشيند محصول يک شب يا دو شب نيست و محصول لحظه به لحظه نظارت و جلسات متعدد است.

  • تسلط به زبان سررسیدها

نوبخت در مورد فروش اوراق که در سال‌ گذشته صورت گرفته بود، گفت: برخي‌ها نسبت به اين موضوع انتقاد دارند در حالي‌که اگر ما اين اوراق را نمي‌فروختيم اجراي برخي طرح‌ها مانند اتصال اروميه به شبکه ريلي کشوري و راه آهن رشت تهران که به صورت آزمايشي اجرا شد را نمي‌توانستيم محقق کنيم. وي افزود: از ۳۸ هزار و پانصد هزار ميليارد تومان اوراق فروخته شده تقريبا ۳۲ هزار ميليارد را خواهيم خريد و نسبت به زمان سررسيدها مسلط هستيم. هيچ کس نمي‌تواند ادعا کند که ما در پرداخت سود و اصل اين اوراق يک روز تاخير داشته‌ايم و حتي از سوي سازمان برنامه و بودجه به خزانه مجوز داده شده تا براي خريد اوراق منتظر تخصص نباشند. نوبخت ادامه داد: پس ما سعي کرديم انضباط مالي را کاملا رعايت کنيم و مطمئن باشيد با همکاري وزارت اقتصاد در دخل و خرج اوراق مشکلي نخواهيم داشت. نوبخت تصريح کرد: سعي داريم از فروش دو نوع دارايي‌ها درآمدهاي ما افزايش يابد، ابتدا سعي کرديم از طريق واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي مانند نفت وگاز هزينه‌ها را پوشش دهيم و چون اين درآمدها ناکافي هستند بخشي را نيز از طريق واگذاري‌ دارايي‌هاي مالي مانند اوراق و سهام شرکت‌ها درآمدها را افزايش دهيم. نوبخت در مورد عدم افزايش يارانه نقدي خانوارها در سال 98 گفت: ما براساس محاسبه مابه‌التفاوت قيمت‌ها مطابق ماده يک، دو و سه قانون يارانه اين رقم را 142 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته‌ايم و پيش‌بيني مي‌کنيم درسال 98 که توزيع منابع براي خانوارها به صورت استاني باشد، چون نهادهاي استاني شرايط خانوارها را بهتر از وزارت رفاه و سازمان هدفمندي يارانه‌ها مي‌دانند و اگر در مبالغ اختصاص يافته صرفه‌جويي صورت بگيرد مي‌‌توانند آن را در استان خود سرمايه‌گذاري کنند که باعث افزايش انگيزه نيز مي‌شود. وي ادامه داد: شايد برخي نمايندگان به صورت مزايده‌اي نرخ يارانه را افزايش دهند البته اين ايرادي ندارد و ما براساس مبناي خود اقدام مي‌کنيم و اگر نمايندگان احياناً نگاه منطقه‌اي داشته باشند ما آن را قطع مي‌کنيم اما بايد براساس شاخص‌ها باشد. ما اميدواريم نمايندگان منطق سازمان را بپذيرند. رئيس سازمان برنامه و بودجه در مورد نرخ ارز در بودجه 98 گفت:‌ در بودجه سال 98 ميزان فروش نفت يک و نيم ميليون بشکه در روز پيش‌بيني شده است و نرخ هر بشکه 54 دلار است. همچنين نرخ ارز براي تامين کالاهاي اساسي 4200 تومان است و بقيه کالاها براساس نرخ نيما محاسبه مي‌شوند اما نرخ موثر 5600 يا 5700 تومان است. وي در پاسخ به اين سوال که اگر ميزان فروش نفت کمتر از مقدار پيش‌بيني شده باشد کسري را چگونه جبران مي‌کنيد؟ گفت: بايد توجه داشت که تاثير نفت در بودجه 98 ، 27 درصد است و اگر کسري دراين مورد به وجود بيايد به راحتي مي‌توانيم آن را جبران کنيم.

  • استقبال از اصلاح بودجه

نوبخت در مورد افزايش مطالبات برخي گروه‌ها گفت: در اين شرايط هرگونه افزايش مطالبات به نفع کشور ما نيست و ما در بودجه سعي کرديم تمام گروه‌ها و بخش‌ها را در نظر بگيريم. اينکه ما گندم را به جاي 1600 تومان، 3600 تومان بخريم اشکالي ندارد اما بايد منابع محدود را نيز در نظر بگيريم و اگر مجلس در مورد منابع و مصارف ايرادي داشته باشد ما از آن استقبال مي‌کنيم مشروط بر اينکه به دنبال افزايش مطالبات نباشيم. شايد برخي حرف‌ها شيرين باشد اما بايد کمک کنيم تا از حلقه ناجوانمردانه تحريم‌ها خارج شويم و نگاه واقع‌بينانه داشته باشيم. وي در مورد درآمدهايي که از مابه‌التفاوت برخي قيمت‌ها به دست مي‌آيد، گفت: توجه ما در اين مورد بيشتر به اقشار ضعيف است و سعي مي‌کنيم مابه‌التفاوت حاصل را در بودجه نياوريم و آن را ميان اقشار ضعيف بازتوزيع کنيم. مثلاً بسته‌هاي حمايتي که يکي از آنها داده شده و ديگري هم تا پايان سال ارائه خواهد شد. نوبخت با بيان اينکه نرخ رشد موثر هزينه‌هاي جاري در بودجه 98، تقريبا 12 درصد رشد کرده است، گفت: هزينه‌هاي جاري شامل هزينه‌هاي پرسنلي، حقوق و دستمزد و نيز بخشي به نام ساير است که هزينه‌هاي جاري کارکنان دولت و بازنشستگان رشد 20 درصدي داشته اما رشد بخش ساير صفر است. بنابراين نرخ رشد موثر 12 درصد خواهد بود. وي در پاسخ به اين سوال که آيا بودجه تورم‌زا است يا خير؟ گفت: براي ايجاد تعادل در بازارهاي مختلف ابزارهاي پولي و مالي داريم. ابزارهاي پولي مانند تسهيلات بانکي و نرخ سود بانکي در اداره بانک مرکزي است اما ابزارهاي مالي مانند مخارج دولت و ماليات‌ها توسط سياست‌هاي مالي کنترل مي‌شود. حالا اگر تورمي‌هم باشد شايد ناشي از سياست‌هاي پولي يا مالي باشد. مثلاً يکي از ترس‌هاي ما در بودجه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي است که پيش‌بيني مي‌کنيم در صورت افزايش تورم‌زا باشد. از همين رو سعي کرديم مثلاً بنزين را هزار تومان در نظر بگيريم و اگر افزايشي صورت بگيرد براساس قانون هدفمندي يارانه‌ها باشد. رئيس سازمان برنامه و بودجه در مورد ماليات بر درآمدهاي اتفاقي مانند سکه و ارز گفت: اين موضوع تير دو دم است هم از سويي مي‌توانند هرگونه درآمدهاي بانکي و اتفاقي را کاملاً مهار کند و به نفع مردم توزيع کند و از سويي اگر اين ماليات‌ها وضع شوند مي‌توانند باعث جهت دهي شوند و به جاي سپرده‌گذاري ارزي در بانک‌ها به فعاليت‌هاي زيرزميني روي بياورند. از همين رو ما در اين مورد به جمع‌بندي خاصي نرسيده‌ايم. نوبخت با بيان اينکه 30 هزار ميليارد تومان براي به طرح‌هاي عمراني افزوده شده است، گفت: به طور متوسط رشد منابع عمومي‌12 درصد بوده است با همين اوصاف براي سال 98 بالغ بر 65 هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني در نظر گرفته شده است که اين رقم در سال جاري 62 هزار ميليارد تومان بود اين نشان مي‌دهد که ما به دنبال افزايش رونق و اشتغال درکشور هستيم. نوبخت در مورد بودجه دستگاه‌هاي فرهنگي و مذهبي گفت:‌ ما بايد بودجه نهادهاي فرهنگي و مذهبي را تامين کنيم اما اين کار نبايد بدون ضابطه باشد مثلاً بايد توجه داشت که حوزه نيز يک دانشگاه است که دانش‌هاي مذهبي شرقي و غربي تدريس مي‌کند. بنابراين تخصيص بودجه براي اين نهادها بايد با ضابطه و قانون باشد.

عضو شورايعالي بورس عنوان کرد:

گروه بورس: نکته‌اي که اکنون همه تصميم گيران اقتصادي بايد بر آن تمرکز کنند اين است که اقتصاد ايران براي توسعه به تقويت بازار سرمايه نياز دارد. در بازار سرمايه ظرفيت براي توسعه بازار و پذيرش شرکت‌ها مهيا است و مي‌توان از طريق ابزار‌هاي کارآمد تامين مالي، شرکت‌ها را به استفاده از اين ظرفيت ترغيب کرد.

اگر گفته مي‌شود تامين مالي از طريق بازار سرمايه با رشد نقدينگي تناسبي ندارد به اين دليل است که اقتصاد ايران بانک محور است و عمده تامين مالي‌هاي بخش مولد اقتصاد از طريق بانک‌ها صورت مي‌گيرد.

سعيد اسلامي‌بيدگلي، دبير کل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران، در حاشيه بازديد از مؤسسه خيريه کودکان کار ايليا و رونمايي از سند راهبردي "راهکارهاي توسعه آموزش‌هاي مالي و اقتصادي در مدارس" ضمن بيان مطلب فوق به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، گفت: در شرايط اقتصادي کشور هدايت نقدينگي به بازار سرمايه يک ضرورت است. نقدينگي مجموع پول و شبه پول موجود در اقتصاد است؛ در کلام ديگر، شکل ساده‌اي از پول که به صورت وجوه نقد و مسکوکات براي مبادلات در اختيار مردم قرار دارد نقدينگي است. در اقتصاد، پول نقد، پول در حساب‌هاي جاري، پول در حساب‌هاي بلندمدت و حواله‌ها، نقدينگي کشور را تشکيل مي‌دهند.

عضو شورايعالي بورس ضمن تاکيد بر اينکه اگر نقدينگي موجود در اقتصاد کنترل و مديريت نشود مشهود‌ترين اثر آن افزايش تورم است، ادامه داد: با نگاه به بازار بدهي و حجم معاملات در بورس مي‌توان دريافت که نقش بازار سرمايه در جذب نقدينگي طي سال‌هاي گذشته افزايش پيدا کرده، اما بايد گفت بازار سرمايه همچنان جاي رشد و توسعه دارد.

به گفته اسلامي‌بيدگلي نقد‌هايي در بين اهالي بازار و اقتصاددان‌ها وجود دارد معطوف به عدم توسعه بازار سرمايه متناسب با حجم نقدينگي! نقد‌ها مبتني بر اين بوده که تامين مالي بازار سرمايه با اقتصاد تناسب ندارد، در پاسخ به اين نقد‌ها بايد گفت، کارشناسان مي‌گويند اقتصاد ايران بانک محور است، چراکه عمده تامين مالي‌ها از طريق بانک‌ها صورت مي‌گيرد.

دبير کانون نهادهاي سرمايه گذاري ادامه داد: در چندسال اخير توجه زيادي به سپرده گذاران بانکي شده در حالي که از سرمايه گذاران بازار سرمايه اين ميزان حمايت صورت نگرفته، بنابراين ذهن و برنامه‌ريزي مديران بانکي، اقتصادي، رسانه‌ها و مردم اساسا بانک محور است. عضو شورايعالي بورس با بيان اينکه در حال حاضر اقتصاد ايران با گره‌هايي زيادي در شبکه پولي مواجه است، گفت: امکان دسترسي بخش مولد اقتصاد به منابع از طريق شبکه بانکي با محدوديت‌هايي روبرو است، لذا مسئولان توسعه بازار سرمايه را يکي از راهکارهاي عبور از مشکلات مي‌دانند.

دبير کل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ادامه داد: نکته‌اي که اکنون همه تصميم گيران اقتصادي بايد بر آن تمرکز کنند اين است که اقتصاد ايران براي توسعه نياز به توسعه بازار سرمايه دارد. در بازار سرمايه ظرفيت براي توسعه بازار و پذيرش شرکت‌ها مهيا است و مي‌توان از طريق ابزار‌هاي کارآمد تامين مالي، شرکت‌ها را به استفاده از اين ظرفيت ترغيب کرد.

وي به راهکارهاي جذب نقدينگي و نهادينه شدن فرهنگ سرمايه گذاري اشاره کرد و بيان داشت: ورود شرکت‌هاي دولتي در يک برنامه زمان بندي شده، ايجاد امتياز براي شرکت‌هاي خصوصي براي ورود به بازار، بهبود فرآيندهاي پذيرش در بازار سرمايه، افزايش سهام شناور آزاد شرکت‌هاي بورسي و تسهيل قوانين حامي‌شرکت‌هاي تخصصي بازار از راهکارهاي جذب نقدينگي به سمت بورس هستند.

دبير کل کانون نهادهاي سرمايه گذاري بازار سرمايه افزود: بازار سرمايه پيچيدگي‌ها و ابزارهاي خاص خود را دارد و با توجه به شرايط خاص آن افراد بايد از طريق نهادهاي حرفه‌اي وارد بورس شوند.

به گزارش سنا، عصر چهارشنبه (14 آذر ماه) با حضور ياسر فلاح مدير عامل شرکت اطلاع رساني و خدمات بورس، معاونين وزير آموزش و پرورش و مديران بازار سرمايه از سند راهبردي کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران تحت عنوان "راهکارهاي توسعه آموزش‌هاي مالي و اقتصادي در مدارس" در موسسه خيريه کودکان کار ايليا، رونمايي شد.

اجلاس سران کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا در سن پترزبورگ برگزار شد و در آن موافقت نامه ايجاد محدوده آزاد تجاري با ايران، مورد تاييد قرار گرفت.

به نقل از رسانه‌هاي روسيه، رهبران کشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا بسته‌اي از اسناد را امضا کردند که در بين آنها اعتبار اجرايي موافقت نامه ايجاد محدوده آزاد تجاري بين اين اتحاديه و کشورهاي عضو آن از يک طرف و جمهوري اسلامي‌ايران از طرف ديگر وجود دارد.

در ميان اسناد تاييد شده که تعداد آن 18 سند عنوان شده است، همچنين استراتژي توسعه فرآيند همگرايي در اتحاديه اقتصادي اوراسيا، بودجه براي سال 2019، ايجاد بازار مشترک نفت و گاز و اجراي توافقنامه همکاري اقتصادي و بازرگاني ميان چين و کشورهاي عضو اين اتحاديه تاييد شد.

اجلاس سران اتحاديه اقتصادي اوراسيا به رياست ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه برگزار شد و در آن رئيسان جمهوري بلاروس، قزاقستان و قرقيزستان و نخست وزير ارمنستان شرکت داشتند.

تيگران سرکيسيان رئيس کميسيون اقتصادي اتحاديه اقتصادي اوراسيا در اجلاس سن پترزبورگ خاطرنشان کرد که کشورهاي عضو اين اتحاديه پيشنهاد ايجاد سيستم پرداخت‌هاي مالي براي پرداخت‌هاي دوجانبه بين اين کشورها را بررسي مي‌کنند.

رئيس جمهوري روسيه روز هشتم آذر با امضاي توافقنامه ايجاد محدوده آزاد تجاري ميان ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا، آن را تاييد و براي اجرا ابلاغ کرد.

گفتني است ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا موافقتنامه موقت ايجاد محدوده آزاد تجاري را روز 27 ارديبهشت ماه در آستانه پايتخت قزاقستان امضا کردند.

رييس کل بانک مرکزي در يکي از شبکه‌هاي اجتماعي نوشت: با توجه به ثبات نسبي در بازار ارز، در کنار برنامه‌هاي بانک مرکزي براي تقويت تدريجي ارزش پول ملي، اکنون توجه جدي به توليد و رشد اقتصادي بايد جزو اولويت‌هاي اصلي سياست‌هاي اقتصادي کشور باشد. به گزارش تجارت، «عبدالناصر همتي» در صفحه اينستاگرام خود افزود: در شرايط کنوني، تمرکز جدي بانک‌ها بر چگونگي تامين سرمايه در گردش توليد بسيار کليدي است. همتي ادامه داد: توجه داشته باشيم ضرورت اصلاح نظام بانکي که امري فوري است ما را در مسير تضعيف بانک‌ها که 90 درصد تامين مالي را بر دوش دارند قرار ندهد. وي تاکيد کرد بايد «سياست پولي به صورت هدفمند براي تقويت اين کارکرد تغيير يابد». رييس کل بانک مرکزي اعلام کرد: با خبرهاي دريافتي از شروع تدريجي کانال‌هاي مالي با کشورهايي که نفت ايران را در اين برهه برداشت مي‌کنند و نيز عزم جدي صادرکنندگان در وارد کردن ارز صادراتي به چرخه اقتصاد، نيازهاي وارداتي توليد به سرعت تخصيص و تامين مي‌شود. وي تاکيد کرد: اين نکته را فراموش نکنيم که در سخت‌ترين شرايط تحريمي‌و يک جنگ تمام عيار اقتصادي قرار داريم. بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران صبح امروز اعلام کرد از زمان آغاز فعاليت سامانه نيما (شانزدهم مردادماه) تاکنون معادل هشت ميليارد و 600 ميليون يورو ارز براي واردات کالاها و خدمات مورد نياز کشور تامين شده است.

کتاب «ادغام بانک‌ها» به قلم امير جعفري صامت و به مقدمه دکتر علي ديواندري، رييس پژوهشکده پولي و بانکي منتشر شد. دکتر ديواندري در بخشي از مقومه کتاب آورده است:« ... هدف اصلي کتاب حاضر شناسايي چالش‌ها و محدوديت‌هاي قانوني و حقوقي ادغام بان کها در ايران مبتني بر بررسي تجارت بين المللي است. راهکارهاي پيشگيري از ورشکستگي بانک‌ها ( اقتصادي و حقوقي) اهداف، مزايا و معايب ادغام، تشريفات ادغام، برنامه‌ريزي و طرح مشترک ادغام، ادغام اجباري، صندوق ضمانت سپرده گذاران و امور حقوقي مربوطه از مهمترين مقوله‌هايي است که در فصول و بخش‌هاي مختلف اين کتاب مورد بررسي قرار گرفته است. اميد است اين کتاب بتواند در زمينه آشنايي مديران، کارشناسان و تصميم سازان حوزه بانکي با مقوله ادغام مفيد واقع شود.