ارتباط اروندکنار و فاو عراق برقرار شود

نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي‌بر لزوم برقراري ارتباط آبي ميان اروندکنار و فاو عراق تاکيد کرد.

عامر کعبي در گفتگو با مهر با اشاره به بازديد سرکنسول ايران در عراق و جمعي از مسئولان اجرايي، تجار و فعالان اقتصادي از زيرساخت‌هاي تجاري شهر مرزي اروندکنار گفت: در جريان اين بازديد از سرکنسول ايران در بصره خواهان پيگيري جدي براي برقراري ارتباط آبي ميان بنادر اروندکنار و فاو عراق شديم.

وي افزود: پيشنهاد ايجاد يک آبراهه مشترک در اين منطقه در راستاي کمک به رونق فعاليت تجاري در اروندکنار از طريق توسعه مبادلات تجاري ميان ايران و عراق از طريق اروندکنار در کنار انجام مراودات از طريق مرز شلمچه ارائه شد.


شلمچه مرز طلايي ايران است

سرکنسول ايران در بصره گفت: در زمان حاضر شلمچه مرز طلايي و ويترين جمهوري اسلامي‌ايران به شمار مي‌رود.

به گزارش مهر، احمد سياهپوش در جلسه بررسي مشکلات صادرکنندگان به عراق از مرز شلمچه با بيان اينکه بحث‌هاي کارشناسي و حتي عمومي‌بسيار خوبي در اين جلسه انجام شد، افزود: اقتصاد يکي از پايه‌هاي مهم سياستمداران است و در جايي که اقتصاد کشورها قوي باشد، سياستمداران هم قوي هستند. در بسياري از کشورها از جمله ايران بخش خصوصي چند گامي‌جلوتر از دولت پيش رفته و اين جاي بسي افتخار دارد. در زمان حاضر بسياري از شرکت‌هاي فعال در عراق مربوط به بخش خصوصي هستند.


قاچاق پوشاک با تباني برخي مسئولان

عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: قاچاق رسمي‌پوشاک از مبادي قانوني کشور از طريق سامانه جامع گمرک، با اظهار خلاف واقع و جعل اسناد صورت مي‌گيرد.

به نقل از صداوسيما، امير خجسته در برنامه گفتگوي ويژه خبري افزود: باني با برخي مسئولان و افراد تاثيرگذار از جمله عوامل پوشاک قاچاق به کشور است.

بهرام شهرياري، نائب رئيس اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک نيز در اين برنامه گفت : حجم مصرف پوشاک در کشور سالانه ۸ ميليارد دلار است که ۲.۵ ميليارد دلار آن به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شود و تنها ۶۰ ميليون دلار پوشاک به صورت قانوني به کشور وارد مي‌شود.

اروپا تا روشن شدن سازوکار ويژه مالي

از ايران فولاد نمي‌خرد

مديرعامل فولاد جنوب گفت: طرف اروپايي اعلام کرده به دليل تحريم تا زمان مشخص نشدن سازوکار مالي از تمديد آن خودداري مي‌کند هنوز مشکل کشورهاي اروپايي اجرايي نشدن سازوکار مالي SPV است و شرکتها منتظر هستند تا ببيينند کدام کشور ميزباني و مديريت آن را به عهده خواهد گرفت. احمد دنيا نور در گفت‌وگو با ايلنا گفت: فلسفه ايجاد بورس حاکم شدن قاعده و قانون بر معاملات است بر اساس همين قانون قيمت‌ها بر مبناي عرضه و تقاضا مشخص مي‌شود در واقع اصلي‌ترين کار بورس ابزار کشف قيمت و انجام معامله امن است حال اگر ما آن را محدود کنيم و افزايش نرخ دستوري مثلا براي فلان کالا را 5 درصد تعيين کنيم ديگر از حيز انتفاع خارج مي‌شود. وي با اشاره به بخشنامه جديد گفت: اصلي‌ترين دليل آزاد سازي قيمت فولاد افزايش قيمت مواد اوليه و بالا رفتن قيمت تمام شده بود اين عدد آنقدر زياد بود که در صورت ادامه روند قبلي و قيمت دستوري فولاد بسياري از توليد کنندگان مجبور به تعطيلي فعاليت خود مي‌شدند زيرا توليد ديگر صرفه اقتصادي نداشت اما اکنون عرضه در بورس صورت مي‌گيرد و اگر کشف قيمت نشد محصول به بازار آزاد عرضه مي‌شود.

جنگ تجاري بهبود اوضاع اقتصادي جهان را تحت تاثير قرار مي‌دهد

رئيس سازمان تجارت جهاني گفت که تمام کشورها در جنگ جهاني تجاري بازنده خواهند بود. به نقل از خبرگزاري رويترز، رئيس سازمان تجارت جهاني روز گذشته -چهارشنبه- گفت که تمام کشورها در جنگ جهاني تجاري بازنده خواهند بود. «روبرتو آزودو» رئيس سازمان تجارت جهاني، با اشاره به حمله‌هاي پيشين «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا به اين نهاد گفت که برخي اصلاحات لازم است اما اين انتقاد را که تجارت دليل اصلي از دست رفتن مشاغل است، رد کرد. آزودو از تعهد اعضاي گروه ۲۰ که براي بهبود ساوزکار سازمان تجارت جهاني استقبال کرد و گفت که اين «سيستم مي‌تواند بهتر کار کند.» وي همچنين از ترک مخاصمه ميان واشنگتن و پکن استقبال کرد و آن را اقدامي‌مثبت خواند. رئيس سازمان تجارت جهاني همچنين افزود که جنگ تجاري بهبود اوضاع اقتصادي جهان را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

خودرو را فقط تحويل روز بخريد

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو با بيان اين که متأسفانه نظارت کافي بر بازار خودرو نيست گفت: واردات خودرو ممنوع است اما متأسفانه برخي از شرکت‌ها با شگردهاي خاص خود تبليغات زيادي براي فروش خودروهاي که ندارند انجام مي‌دهند. سعيد موتمني در گفت و گو با اقتصادي خبرگزاري تسنيم با هشدار به خريداران خودرو، اظهارداشت: واردات خودرو ممنوع است اما متأسفانه برخي از شرکت‌ها با شگردهاي خاص خود تبليغات زيادي براي فروش خودروهاي که ندارند انجام مي‌دهند. وي با اعلام اينکه به هيچ عنوان به صورت مدت دار از اين شرکت‌ها خودرو نخريد، گفت: فقط خودرو را با تحويل روز خريداري کنيد. رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو تصريح کرد: متأسفانه نظارت کافي بر بازار خودرو نيست و هر کس با تبليغات متعدد در صدد فروش خودرو آنهم با قيمت بالاست که همين امر بلاتکليفي بازار را بيشتر کرده است.

رضا رحماني تشريح کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: احياء واحدهاي راکد توليدي از جمله برنامه‌هاي وزارت صمت است که وزير جديد صنعت، معدن و تجارت با جديت به اين اولويت اهتمام مي‌ورزد. در همين راستا رضا رحماني در نشست ستاد راهبري اقتصاد مقاومتي استان مرکزي در اراک گفت: يکهزار و 307 بنگاه اقتصادي تعطيل شده و راکد کشور در سال جاري با 18 هزار و 927 اشتغال احيا شده است.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، وي افزود: پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان سال جاري شمار واحدهاي احيا شده صنعتي به يکهزار و 693 واحد برسد.

رحماني بيان کرد: 55 بنگاه اقتصادي احيا شده مربوط به استان مرکزي است و اين خطه در زمينه حيات دوباره صنايع راکد رتبه اول را در کشور داراست و در حال تبديل شدن به يک الگوي کشوري است.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در نشستي فرمودند در شرايط امروز مسئله توليد و حفظ حيات کارخانه‌ها و اشتغال جهاد است و همه بايد اين فرموده را تکليف بدانند.

رحماني اظهار داشت: 13 آبان امسال برخي افراد اميدوار بودند اتفاقاتي در کشور رخ دهد اما با هوشياري ملت، تدابير دولت، تلاش همگاني و همت صنعتگران و اصناف کشور به خوبي سنگرداري و دشمن مايوس شد.

وي تصريح کرد: حمايت از توليد و اشتغال در اولويت برنامه‌ها قرار دارد و نياز است که توليدات حفظ و افزايش يابد.

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: کارگروه و ساختاري در وزارتخانه در خصوص روند تامين مواد اوليه واحدها شکل گرفته و بايد همه تلاش‌ها به کار گرفته شود تا خطوط توليد در ماه‌هاي آتي با نشاط فعاليت داشته باشند و واحدهاي تعطيل نيز احيا شود.

رحماني بيان کرد: صنعت استان مرکزي مهم است و هر اتفاق در اين حوزه بخشي از صنايع استان‌هاي ديگر را نيز متاثر مي‌کند.

وي عنوان کرد: حوزه کالايي کشور توسط تولت به سه بخش اساسي، غير اساسي و ممنوعه تقسيم بندي کرده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کالاهاي اساسي را دولت از طريق درآمد نفتي تامين مي‌کند و اين مهم را در سال 97 عملياتي کرد و در سال 98 نيز تضمين و تامين مي‌کند و ذخاير استراتژيک آن نيز تامين شده و کالاهاي اساسي تا ماه‌ها در انبارها ذخيره سازي شده است.

رحماني بيان کرد: کالاهاي ممنوعه که دايره حمايتي نداشته و غيرقانوني هستند و ساير کالاهاي غير اساسي نيز توسط دولت اولويت بندي شده است. وي خاطرنشان کرد: پيگيري مواد اوليه اولويت اول است و دولت اين مهم را نيز از طريق سامانه نيما تضمين کرده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بخش عمده‌اي از مواد اوليه توليد داخل است که صنايع وابسته آن بايد مسايل و مشکلات کمي‌داشته باشند اما وضعيت فعلي قابل قبول نيست و اصلاح روند در دست پيگيري است.

وي اضافه کرد: توليد فولاد کشور 2 و نيم برابر مصرف است، توليد مس يک و نيم برابر و توليد مواد پتروشيمي‌2 برابر مصرف است و تنها در خصوص تامين برخي مواد مشکلاتي وجود دارد.

رحماني بيان کرد: واحدهاي هپکو، آذرآب، واگن سازي و ماشين سازي در گذشته با مشکلات مختلفي همراه بودند اما در بازديد امروز مشخص شد که حيات دوباره و نشاط توليد در اين واحدها بازگشته و موج مي‌زد.

وي عنوان کرد: نوسان ارز ممکن است مشکلاتي را در بخش‌هايي ايجاد کرده باشد اما بايد آن را تبديل به فرصت کرد.

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر واحد توليدي به خاطر سرمايه در گردش نتواند ظرفيت خود را افزايش دهد قابل قبول نيست، مسئولان بايد در اين راستا بکوشند تا به اشتغال لطمه وارد نشود.

رحماني عنوان کرد: طرح رونق توليد 300 هزار ميليارد ريال ابلاغي در کشور دارد که استان مرکزي در بهره مندي از اين تسهيلات در رتبه نخست ايستاده است.

وي گفت: بانک‌هاي عامل همکاري خوبي در اين زمينه داشته‌اند اما کافي نيست و بايد جايي که امکان توليد وجود دارد و نياز به سرمايه در گردش است حمايت حداکثري انجام شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت بخشنامه کرده که واحدهاي کوچک و متوسط که داراي چک برگشتي هستند، بدهي مالياتي و غير جاري دارند شرايط ويژه را براي دريافت تسهيلات رونق توليد داشته باشند اما، براي واحدهاي بزرگ ساز و کارهاي ديگري در کارگروه ملي انديشيده شده است.

رحماني تصريح کرد: نمايندگان استان مرکزي در مجلس شوراي اسلامي‌حمايت‌هاي خوبي را در خانه ملت از توليد داشته‌اند که جاي تقدير دارد.

وي عنوان کرد: احکام خوبي براي اتمام واحدهاي نيمه تمام صادر شده است، در استان مرکزي 320 طرح با پيشرفت بالاي 60 درصد وجود دارد که بايد با جديت دنبال شوند زيرا اين واحدها به راحتي در 2 سال آينده قابل اتمام است.

وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بحث حمايت از کالاي ايراني در راستاي فرمايش رهبر معظم انقلاب به يک طرح ويژه تبديل شده است وطبق الگوي جهاني يک ميليارد دلار ساخت داخل مي‌تواند 50 هزار اشتغال ايجاد کند.

وزير صنعت، معدن و تجارت در بدو ورود خود به شهرستان اراک مورد استقبال مسئولان استان مرکزي قرار گرفت و در گلزار شهداي اراک به مقام شامخ شهيدان مدفون در اين مکان اداي احترام کرد.

«رضا رحماني» در اين سفر از شرکت‌هاي هپکو، واگن پارس و آذرآب اراک نيز بازديد کرد و آخرين برنامه کاري اين سفر نيز بازديد از دوازدهمين نمايشگاه صنعت، معدن و ابزار آلات در محل نمايشگاه دايمي‌بين المللي اراک است.

بيش از 2 هزار و 800 واحد صنعتي در استان مرکزي فعاليت مي‌کنند.

نايب رئيس اتاق تهران انتقاد کرد؛

گروه صنعت و معدن: در تبصره ماده 15 لايحه حفاظت از خاک که هم‌اکنون در مرحله رسيدگي شوراي نگهبان از منظر تطبيق با قانون اساسي و شرع مقدس مي‌باشد اختيارات ويژه‌اي به سازمان حفاظت محيط‌زيست اعطا کرده است. به‌نحوي‌که به‌واسطه اين اختيارات سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌تواند فعاليت واحدهايي را که آلوده‌کننده خاک تشخيص مي‌دهد؛ رأساً، بدون اعلام قبلي و بدون داشتن حکم قضايي متوقف کند و توليدکنندگان نيز امکان اعتراض به اصل تشخيص کارشناسان محيط‌زيست را ندارند و تنها مي‌توانند از اين سازمان تقاضاي تمديد مهلت کنند.

به گزارش فارس، در همين رابطه علاءالدين مير محمدصادقي از چهره‌هاي مشهور «مجمع فعالان توسعه اقتصادي ايران» و نائب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معدن درباره لايحه حفاظت از خاک گفت: اگر سازمان محيط‌زيست يا هر سازمان ديگري بخواهند توصيه‌هايي به معدن کاران بدهد، بهتر است بدون اينکه مزاحمتي براي استخراج و بهره‏ برداري ذخاير معدني ايجاد کند و منجر به بيکاري کارگران شود، آن را با بهره‌بردار در ميان بگذارد و حتي‌المقدور هم با نظر مساعد با آن بهره ‏بردار کنار بيايد.

وي افزود: بنابراين آخرين کاري که محيط‌زيست يا هر سازمان دولتي مي‏تواند بکند اين است که جلوي بهره‌‏برداري از معدن را بگيرد، درحالي‌که به نظر من حتي از اين آخرين تير و ترکش هم نبايد سازمان‌‏هاي دولتي استفاده کنند. زيرا زماني که ما زير فشار تحريم و مسائل اقتصادي هستيم، بايد با معدن کاران و به‌طورکلي با عاملين اقتصادي همکاري و همراهي داشته باشند و نبايد خودمان موجب رکود و بيکاري در مملکت‌مان بشويم.

عضو اتاق بازرگاني، صنايع و معدن تهران تصريح کرد: در حال حاضر سازمان محيط‌زيست براي بعضي مسائل فشار آورده است و حتي به اين سازمان اجازه داده‌اند که معدن را تعطيل کنند. به نظر من بايد حتي‌المقدور مسئولين محترم محيط‌زيست از اين حربه استفاده نکنند، «حربۀ تعطيلي معدن» زيان‏‌هاي ديگري را دارد که شايد اين زيان‌ها براي مملکت بيش از اين باشد که حالا احياناً رعايت محيط‌زيست نشده است.

نائب رئيس اتاق تهران درباره امکان تعطيل کردن معادن بدون طي کردن فرايند قانوني در لايحه حفاظت از خاک خاطرنشان کرد: نکته اين است که حتي امروز مقام معظم رهبري در فرمايشاتي که در مورد قانون بازنشستگي داشتند، به مجلس محول کردند که مجلس خوب است در مصوبه‌‏اي که گذراندند دقت بيشتري بکند؛ چون ممکن است که ما يک قانوني را در مجلس بگذرانيم، ولي به عوارضي که اين قانون خواهد داشت دقت نکنيم. لذا من به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌که اکثريت نزديک به اتفاقشان افراد صالح و صادقي هستند و وطن‌دوست هستند توصيه مي‏کنم که قبل از اينکه بعضي از قوانين را وضع کنيد حتماً با کارشناسان و کساني که دلسوز کشور هستند مشورت کنيد. تعطيل کردن معادن، به‌هيچ‌وجه صحيح نيست.

وي درباره اينکه آيا معدن کاران باعث آلودگي خاک مي‌شوند گفت: اين مسئله درست نيست. يکي از سخت‏‌ترين کارهايي که وجود دارد، همين معدن‌کاري است. مشاهده کنيد، اگر کسي سرمايه‏‌اي داشته باشد و بخواهد مثلاً کارخانه‏‌اي ايجاد بکند خوب آنجا را بررسي مي‏کند چون در اختيار خودش هست و لذا در بهترين نقطه اين کارخانه را بنا مي‏کند. براي اين مسئله در نظر مي‌گيرد که آيا آنجا کارگر در نزديکي کارخانه هست؟ هوا مناسب است؟ و ... بعد سرمايه‌گذاري مي‌کند و اين عکس معدن کاري است؛ چون معدن کار اختياري دست خودش نيست. او بايد در کشور و بيابان‌ها بگردد ببيند که معدن کجاست. بايد همۀ سرمايه‏‌هاي زندگي‌اش را در آن محل بگذارد. مثلاً ممکن است ما در نهبندان معدني را پيدا کنيم اما ممکن نيست که بتوانيم آن را به محل مناسبي با آب‌وهواي خوب ببريم. بلکه ما بايد زندگي و سلامتمان را بگذاريم و در آنجا مشغول به کار شويم.

رئيس هيئت‌امناي سازمان اقتصاد اسلامي‌تأکيد کرد: حتي هزينه کارگري که بخواهد آنجا بيايد، با کارگري که بخواهد در شهر سر کار برود خيلي تفاوت دارد. بنابراين طبيعت است که معين مي‏کند شما کجا مي‌توانيد براي معدن برويد. بر اين اساس کار معدن‌کاري يک کار بسيار پرزحمت است و کساني که در اين کار فعاليت کنند، خدمت فوق‌‏العاده دارند و انشاء الله اجر زياد هم درگاه خداوند دارند که به چنين نقاطي مي‌‏روند و کار مي‏کنند.

اين کارآفرين حوزه معدن ادامه داد: ايران ازلحاظ برخورداري انواع مختلف مواد معدني جزء کشورهاي استثنايي است و براي اينکه از نياز به خارجي که به‌هيچ‌وجه با ما کنار نمي‌آيند و دشمن ما هستند مستغني شويم بهتر است اين بخش را شکوفا کنيم و مردممان بتوانند ازاين‌جهت استفاده کنند. بنابراين ايراد گرفتن و سنگ انداختن جلوي پاي معدنکاريان به نظرم گناه بزرگي است؛ علاوه بر اينکه به اقتصاد مملکت زيان وارد مي‏‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از دستور معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور براي مساعدت در زمينه تامين بودجه بيمه قاليبافان و تقويت و حمايت از هنر - صنعت فرش دستباف خبر داد.

به گزارش ايرنا از تارنماي وزارت صنعت، معدن و تجارت، اين دستور در ديدار رئيس مرکز ملي فرش ايران با محمدباقر نوبخت به منظور پيگيري تامين بودجه بيمه قاليبافان خطاب به معاون امور علمي، فرهنگي و اجتماعي اين سازمان صادر شد.

در اين ديدار «علي وقف چي» ‌رييس فراکسيون فرش دستباف و صنايع دستي مجلس شوراي اسلامي، نيز حضور داشت. رئيس مرکز ملي فرش ايران در اين چارچوب با اشاره به مذاکرات و نشست‌هاي خود با رئيس سازمان برنامه و بودجه و معاون روستايي رئيس جمهوري از پيگيري اين مرکز براي لحاظ شدن سهم بودجه بيمه قاليبافان با رديف مشخص در بودجه سال 98 خبر داد. فرشته دستپاک يادآوري کرد: در سال‌هاي گذشته، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي سابق، بودجه لازم را براي بيمه در اختيار سازمان تامين اجتماعي نگذاشته بود که به اين سبب تعداد بيمه ‌شدگان حوزه فرش دستباف روز به روز کمتر شده است.

'به اين سبب مرکز ملي فرش ايران با همکاري فراکسيون فرش مجلس، به دنبال ترميم بودجه بيمه قاليبافان بود.' به گفته وي با اختصاص بودجه در يک مکانيزم سه ساله مي‌توان تمام فعالان حوزه فرش دستباف را زير پوشش بيمه مستمر تامين اجتماعي قرار داد. دستپاک يادآوري کرد: با تصويب قانون جديد از سال 1389، قاليبافان از مزاياي کامل قانون بيمه‌هاي اجتماعي قاليبافان و صنايع دستي شناسه دار(کد دار) شامل مواردي چون بازنشستگي، درمان و از کارافتادگي بهره مند شدند، به گونه‌اي که تا پايان سال 1392، تعداد بيمه شدگان اين صنعت به 600 هزار نفر رسيد.

وي افزود: اگرچه به دليل کافي نبودن بودجه سالانه تخصيصي از سال 1393، سازمان تامين اجتماعي نسبت به کاهش تعداد بيمه شدگان اقدام کرده است اما همچنان 300 هزار قاليباف زير پوشش بيمه کامل تامين اجتماعي قرار دارند.

به گزارش ايرنا، رئيس مرکز ملي فرش ايران چهارم آذر امسال دليل کاهش آمار قاليبافان بيمه شده از حدود 600 هزار نفر در سال 1392 به کمتر از 300هزار نفر امسال را اينگونه تشريح کرد: برخي افراد بيمه شده حائز شرايط لازم نبودند، از اين رو سازمان تامين اجتماعي آنان را از فهرست بيمه‌ شدگان حذف کرد.

بر پايه اعلام اتحاديه تعاوني‌‌هاي فرش دستباف، همه قاليبافان کشور حتي کساني که فاقد بيمه پايه باشند، مي‌‌توانند با پرداخت 600 هزار تومان براي يک سال از خدمات بيمه تکميلي و درمان تامين اجتماعي استفاده کنند و از مزاياي بيمه عمر، پس انداز، حوادث و بازنشستگي بهره‌مند شوند.

مهرشاد خمسه - اين روزها خبرهايي از تجمع کارگران گروه ملي فولاد براي احقاق مطالبات به گوش مي‌رسد، خبري مبني بر لغو الزام عرضه محصولات اين گروه در بورس و ذيل دستورالعمل تنظيم بازار براي حل مشکلات اين واحد توليدي منتشر شد.

در حالي که اين روزها خبرهاي بسياري از تجمعات کارگران گروه ملي فولاد براي احقاق مطالبات خود به گوش مي‌رسد، امروز خبري مبني بر لغو الزام عرضه محصولات اين گروه در بورس و ذيل دستورالعمل تنظيم بازار براي حل مشکلات اين واحد توليدي منتشر شد. سوال اصلي اين است که آيا به واقع اين راهکار صحيح مديريت اين بحران است؟

با نگاهي دقيق تر به مشکلات اين کارخانه مي‌توان دريافت که اکثر واحدهاي فولادي کشور کم و بيش در حال دست و پنجه نرم کردن با اين مشکلات مي‌باشند. نيروي کار مازاد، کمبود نقدينگي، عدم تقاضاي موثر براي محصولات فولادي و ... البته نبايد از مشکلات مربوط به سوء مديريت نيز بدون تامل گذشت. با يک بررسي اجمالي مي‌توان دريافت که دستور امروز مبني بر خروج گروه ملي از عرضه ميلگرد در بورس باز هم حرکتي شتاب‌زده و بدون تفکر عميق مي‌باشد، چرا که قيمتهاي فعلي بورس کالا پس از آزادسازي نزديک به قيمتهاي بازار مي‌باشد و در عمل دردي را از مشکلات مالي اين شرکت دوا نخواهد کرد. مشکل اصلي در حقيقت عدم توانايي گروه ملي در تامين منابع مورد نياز براي خريد مواد اوليه، توليد پايدار و توانايي در فروش توليدات خود مي‌باشد. مصرف سرانه فولاد کشور در جديدترين بروز‌رساني به ۲۰۱ کيلوگرم رسيده است که از ميزان قبلي ۳۷ کيلوگرم پايين تر مي‌باشد. باعث تاسف اينکه اين رقم از ميزان مصرف سرانه بسياري از کشورهاي همسايه در خاور ميانه پايين تر مي‌باشد. افت شديد بودجه‌هاي عمراني کشور و افزايش قيمت زمين باعث شده تا عملا تمايل به مصرف فولاد در ميان هموطنان کاهش يابد و تعدد توليدکنندگان ميلگرد کشور رقابت شديدي را ميان اين واحدها براي يافتن مشتري ايجاد نموده است. از سوي ديگر، مشکل شدن صادرات به موجب قوانين دست و پاگير و بدون کارشناسي بانک مرکزي در بازگرداندن ارز، تحريم‌هاي ايالات متحده عليه کشور و کاهش رشد جهاني باعث شده تا شرکتهاي صادرات محور کشور نيز به عرضه محصولات خود در بازار داخل روي آورند و فضا را براي شرکتهاي کوچکتر تنگ نمايند.

خصوصي سازي يکي از اصول مهم هر کشور براي شکوفايي اقتصاد و کاهش بار بر دوش دولت مي‌باشد. اما چگونگي انجام چنين امري حتي از اهميت بيشتري برخوردار است. دولت در واگذاري‌هاي خود بايستي نهايت دقت در تيم‌هاي مديريتي اين سازمان‌ها را به عمل آورد تا شرکتها را به دست تيم‌هاي مسئول و متبحر در زمينه فعاليت اين واحدها بسپارند. در پايان پيشنهاد مي‌شود دولت براي حل مشکلات نه تنها گروه ملي فولاد بلکه کليه واحدهاي فولادي کشور اقداماتي انجام دهد تا فولادسازان کشور فضاي لازم براي تجارت را داشته باشند.

تسهيل صادرات براي عرضه محصولات توليد کشور به بازارهاي صادراتي و ايجاد محرک‌هاي داخلي براي افزايش سرانه مصرف از جمله بهترين راهکارها در اين خصوص هستند. دولت بايستي موانع صادرات را کاهش دهد تا مازاد عرضه از کشور خارج شود و توليدکننده‌هاي کوچکتر نيز توان فروش محصول داشته باشند. براي رسيدن صنعت فولاد کشور به نقطه کنوني تلاش‌ها و سرمايه‌هاي زيادي صرف شده‌اند و شرايط فعلي گروه ملي فولاد مي‌تواند سرنوشت هر يک از واحدهاي ديگر کشور در صورت عدم اقدام موثر و به موقع باشد.

سرمقاله

سيد کاظم دلخوش

عضو کميسيون اقتصادي مجلس

بودجه سال 1398 با توجه به شرايط ويژه کشور متفاوت از سال‌هاي گذشته از سوي دولت برنامه ريزي شده است و به همين دليل سازمان برنامه و بودجه با تشکيل ستاد بودجه سال 1398 براي دخل و خرج کشور در سال آينده را برنامه ريزي کرد. با تشکيل ستادي متشکل از نمايندگان بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور تدوين لايحه بودجه 98 در سازمان برنامه و بودجه کليد خورد و اکنون لايحه براي بررسي و تصويب تحويل مجلس شد. دولت با توجه به شرايط جديد لايحه بودجه را تنظيم کرده است چرا که تحريم‌ها تشديد شده است و آثار اين تحريم‌ها در زندگي مردم کاملا معلوم و محسوس است. وي با بيان اينکه منابع درآمدي دولت در بودجه 5 تا 6 قلم است، توضيح داد: منابع نفت، ماليات، عوارض، فروش اموال و املاک دولتي از جمله منابع در آمدي کشور است. هر چه پيش مي‌رويم دولت در فر اموال و املاک دولتي با مشکل مواجه مي‌شود، بنابراين به نظر مي‌رسد که احتمالا در سال 98 در بخش بودجه عمرانيدولت مشکلاتي داشته باشد.سال گذشته دولت پروژهاي عمراني را با اسناد خزانه به پيمانکاران واگذار کرد، اين اسناد براي پيمانکاران پول درست و حسابي نمي‌شود بلکه حواله‌اي است که پيمانکاران را دچار مشکل مي‌کند از سوي ديگر دولت را بدهکار تر مي‌کند. از ابتداي انقلاب تاکنون شايد هزار درصد بودجه ما افزايش داشته است. در حال حاضر هزار ميليارد تومان بودجه ما در بخش‌هاي مختلف است که همين نشان مي‌دهد دولت در بودجه 98 با چالش‌هاي جدي مواجهه مي‌شود. دولت در تخصيص بودجه در سال 96 و 97 مشکلاتي داشت و نتوانست بودجه مصوب را به صورت کامل تخصيص دهد برخي پروژها غالبا همينطور نيمه کاره ماند و حتي نتواست آنها را واگذار کند.

منبع: خانه ملت

یادداشت
محمود افشاري

روزنامه نگار

توسعه مفهمي‌جداي از رشد اقتصادي است. اگر رشد متغيري تک بعدي است که ماحصل فعاليت سالانه اقتصاد ملي است، توسعه متغيري چند بعدي است که از فرهنگ و سياست گرفته تا توزيع عادلانه ثروت و درآمد را در بر مي‌گيرد.آنچه در توسعه مهم است انتخاب آرمان‌ها شناخت وضعيت موجود و حرکت به سمت آرمان با توجه به ابزارهاي شناخته شده است. در اين مسير يک سوال اساسي باقي است؛ نقش مردم و دولت‌ها در فرآيند توسعه چيست؟ مسلماً دولت‌ها در مسير نيل به آرمان‌ها توان معجزه کردن ندارند و اين توده‌هاي جامعه هستند که بايد با توجه به مسير انتخاب شده، توسعه تصميم سازان به کار و تلا بپردازند. در اين بين نگاهي به تجربه کشورهاي جنوب شرقي قاره کهن مي‌اندازيم. به گواه نهادهاي وابسته به سازمان ملل متحد از جمله آنکتاد، عامل رشد و توسعه کشورهاي جنوب شرق آسيا در دو دهه گذشته، سامان بخشيدن به نظام تصيصم سازي در اين کشورها و حضور و مشارکت آحاد جامعه در فرآيند توسعه بوده است. اگر نقش مردم، تلاش در مسير دست يابي به اهداف تعيين شده از سوي تصميم سازان در رسيدن به اهداف تعيين شده از سوي تصميم سازان در نيل به شاخص‌هاي توسعه يافتگي تعريف شود، سوال اين است که نقش دولت‌ها در اين مسير چيست؟ براي پاسخ به اين سوال خوب است به مفهوم سرمايه اجتماعي گريزي بزنيم. در بررسي علل موفقيت توسعه يافتگي، تاکنون ديدگاه‌هاي اقتصادي در چند مرحله دچار تحول و تغيير شده اند، به طوري که در مدت مديدي سرمايه‌هاي فيزيکي را عامل رونق اقتصادي نيز در تاييد اين نکته مطرح شد. اما بعد از گذشت مدتي، نيروي انساني به عنوان موتور محرکه اقتصاد مطرح شد و همين مسئله کشورهاي توسعه يافته را به توجه بيش از پيش به مقوله آموزش سوق داد. در ساليان اخير، مقوله توسعه انساني جاي خود را به توسعه بر مبناي «سرمايه اجتماعي» داده است. بر اين اساس هر چند انسان، محور توسعه قرار مي‌گيرد اما نوع رابطه انسان با انسان و همچنين انسان با جامعه از اهميت بيشتري نسبت به گذشته برخوردار شده است و در اين بين، وظيفه دولت‌ها، اصلاح روابط تعيين شده بين نهادهاي مختلف است در مقوله سرمايه اجتماعي و از ديد اقتصادي، هزينه توليد حرف اول را مي‌زند و هر حرکتي در اين مسير، گامي‌در دستيابي به اهداف توسعه تعريف مي‌شود، لذا بر اين اساس است که نقش دولت تلاش براي کاهش هزينه‌ها با توجه به مبحث سرمايه اجتماعي است. قانونگذاري، رفع انحصارها، تقويت رقابت در بخش‌هاي مختلف و تلاش براي مشارکت حداکثري عموم مردم در فعاليت‌هاي اقتصادي از جمله مقوله‌هايي است که مي‌تواند در کاهش هزينه توليد نقش اساسي داشته باشد. تشويق و تقويت نهادهاي مدني، غني سازي آموزش‌هاي عمومي، تأمين امنيت شهروندان، پرهيز از تصدي گري در بخش‌هاي متعدد اقتصادي و واگذاري امور مردم به خودشان نيز در نيل به افزايش توان سرمايه‌هاي اجتماعي نقش تعيين کننده‌اي دارند. به همين دليل است که گفته بسياري که در شرايط فعلي کشور، همواره دولت را زير سوال مي‌برند بايد گفت در مباحث جديد توسعه عامل تعيين کننده، دولت است اما دولت کارآمد؛ دولتي که با فراهم آوردن نهادها و مقررات به بازار اجازه رشد داده و مردم را به سوي زندگي بهتر سوق مي‌دهد. بنابراين در گام نوين اقتصاد ايران انتظار مردم از دولت فرآهم آوردن زمينه مساعد براي کار و فعاليت بدون دخالت مستقيم در امور است و البته انتظاري که از مردم مي‌رود اين است که با اعتماد به نظر وتصميم سازمان و با مشارکت عمومي‌حداکثر تلاش خود را براي تحقق اهداف تعيين شده بکار گيرند....

منبع: صاحب نيوز