جبران کسري بودجه با سرمايه‌هاي مردمي

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: براي جبران کاهش درآمد دولت بايد اعتماد مردم را افزايش دهند چرا که در حال حاضر در خانه‌ها ارز، سکه و طلاي بسياري نگهداري مي‌شود.

به گزارش خانه ملت علي کاظمي‌باباحيدري تاکيد کرد: مردم اگر مطمئن باشند که با سپرده گذاري سرمايه‌هاي ارزي شان در بانک‌ها به سود واصل آن هر زمان که بخواهند دست پيدا کنند، دولت مي‌تواند به سرمايه عظيمي‌برسد. وي گفت: تا زماني که اعتماد مردم به دولت جلب نشود دولت نمي‌توانند از اين فضا براي جبران کاهش درآمدهاي کشور استفاده کند.


افزايش حقوق کارمندان بر اساس تورم نقطه اي

سخنگوي کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي خواستار افزايش حقوق کارمندان در سال ۹۸ بر اساس تورم نقطه‌اي شد.

به گزارش خبرگزاري تسنيم ، رحيم زارع با اشاره به کاهش نرخ ارز و طلا در بازار، افزود: نفوذ دلالان در بازار باعث کاهش نيافتن قيمت‌ها در ساير بازارهاي موازي است. نماينده مردم آباده با تاکيد بر اينکه متاسفانه بازارهاي موازي طلا و ارز همسو با افزايش نرخ‌ها درگير گراني شده گفت: در ماه‌هاي اخير با توجه به کاهش شديد ارزش پول مشکلات عديده‌اي براي مردم ايجاد شده از اينرو لازم است تدابيري براي ساماندهي بازارهاي موازي ارز و طلا نيز صورت بگيرد.


پيشنهاد دولت ارز 5500 توماني براي بودجه است

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در مورد سياست نرخ ارز در بودجه گفت: پيشنهاد کنوني دولت در مورد نرخ ارز 5500 تومان است، اگر اين عدد بالاتر رود هزينه دولت افزايش مي‌يابد و کاهش آن تاثير منفي بر واقعيت‌هاي اقتصاد کشور دارد.

به گزارش ايسنا، محمدرضا پورابراهيمي‌تصريح کرد: اگر سياست‌هاي ارزي با همين شکل پيش رود در ماه‌هاي آينده کاهش بدون دليلي که در قيمت ارز داشتيم ادامه خواهد يافت.پورابراهيمي‌ادامه داد: مجلس پيشنهاد ميانگين افزايش 20 درصدي حقوق و دستمزد را در لايحه بودجه 98 دارد. وي اظهار کرد: از مباحث اساسي در بودجه 98 که مبناي تصميم قرار مي‌گيرد، سياست‌هاي حمايتي دولت در حوزه بودجه است.

جزئيات ۴۰ هزار ميليارد تومان

تسهيلات ريالي از منابع ارزي

از ابتداي تاسيس صندوق توسعه ملي در کنار تسهيلات ارزي، بخشي از منابع صندوق براساس تکليف قانوني به تسيهلات ريالي اختصاص يافته است. به گزارش ايسنا، اين تسيهلات طبق قوانين بودجه سنواتي تا انتهاي سال ۱۳۹۳ از طريق انعقاد قرارداد عامليت ريالي با بانک‌هاي عامل پرداخته شده و از ابتداي سال ۱۳۹۴ صندوق نسبت به سپرده‌گذاري ريالي در بانک‌هاي دولتي وخصوصي جهت اعطاي تسيهلات ريالي به طرح‌هاي تعيين شده، اقدام کرده است، در اين حالت صندوق تنها عامل توزيع سپرده‌هاي ريالي بوده و نقشي در تخصيص موردي اين تسهيلات به طرح‌ها و فعاليت‌ها ندارد و مسئوليت آن براي برعهده بانک‌هاي سپرده‌پذير است...گفتني است که در از ابتداي تاسيس صندوق توسعه ملي تا پايان نيمه اول امسال در بخش تسهيلات ارزي نيز، از حدود ۴۰ ميليارد دلار درخواست پذيرفته شده از سوي صندوق حدود ۱۶ ميليارد دلار به بخش‌هاي مختلف پرداخت شده است.

اختصاص ۷۰۰۰ ميليارد تومان

براي مقابله با فقر مطلق

اعتباري معادل ۷۰۰۰ ميليارد تومان در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در بخش حمايت از معيشت عمومي‌و عدالت اجتماعي، براي استمرار طرح مقابله با فقر مطلق در نظر گرفته شده است. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، نخستين بخش از لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به حمايت از معيشت عمومي، سلامت و عدالت اجتماعي اختصاص دارد. در اين بخش آمده که اعتبار خريد تضميني گندم متناسب با افزايش نرخ خريد تضميني اين محصول از ۵ هزار ميليارد تومان به ۸ هزار ميليارد تومان رسيده است. همچنين براي تامين کالاهاي اساسي، دارو و تجهيزات پزشکي و نهاده‌هاي دامي‌و کشاورزي معادل ۱۴ ميليارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان بودجه اختصاص داده شده است.

تقاضا براي خريد سکه افزايش يافت

رئيس کميسيون تخصصي طلا و جواهر گفت: افزايش تقاضا براي سکه و افزايش قيمت اونس جهاني سکه را گران کرده است. محمد کشتي آراي در گفتگوي تلفني با خبرگزاري صدا و سيما افزود: با افزايش تقاضا براي خريد سکه ،حباب سکه ( تا لحظه تنظيم خبر) به 450 هزار تومان افزايش يافت. همچنين (تا لحظه تنظيم اين خبر ) هر اونس طلا 1248 دلار ،هر سکه تمام بهار آزادي سه ميليون و 890 هزار تومان ،نيم سکه يک ميليون و960 هزار تومان ،ربع سکه يک ميليون و 150 هزار تومان ، سکه يک گرمي‌650 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 349 هزارتومان در بازار معامله مي‌شود. دلار نيز در بازار غير رسمي‌11 هزارو پانصد و پنجاه تومان فروخته شده و 11 هزار و چهارصد و پنجاه تومان خريداري مي‌شود.

رييس کل بانک مرکزي خبر داد؛

گروه اقتصاد کلان: رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به ديدار اخير خود با رهبر معظم انقلاب اسلامي‌از دستور ايشان به اين بانک براي تقويت هرچه بيشتر ارزش پول ملي و نيز رعايت استقلال بانک مرکزي خبر داد.

به گزارش تجارت از بانک مرکزي، «عبدالناصر همتي» در جلسه دوره‌اي با مديران عامل بانک‌ها تاکيد کرد: بانک مرکزي و نظام بانکي تمام توان مديريتي و کارشناسي خود را براي تحقق منويات رهبر انقلاب به کار مي‌بندد. وي همچنين با اشاره به تاکيد رئيس جمهوري درخصوص تامين سرمايه در گردش و نقدينگي مورد نياز توليد از مديران عامل بانک‌ها خواست تسهيلات براي سرمايه در گردش توليد را در اولويت قرار دهند و براي پرداخت تسهيلات به واحدهاي توليدي که بهره وري دارند، سازوکارهايي تعيين کنند. رئيس شوراي پول و اعتبار با تشريح اهميت توليد و اشتغال و ضرورت توجه ويژه به آن، از مديران عامل بانک‌ها خواست برنامه‌ريزي‌هاي مقتضي در اين باره انجام دهند و در صورت نياز به کمک و مساعدت بانک مرکزي اعلام کنند. وي درباره ساماندهي دستگاه‌هاي کارت‌خوان و چک‌هاي تضميني بر کنترل و نظارت بيشتر تاکيد کرد و گفت: بانک‌ها بر شرکت‌هاي پرداخت (PSP) نظارت داشته باشند و در صورت رعايت نکردن ضوابط نظارتي بانک مرکزي توسط اين شرکت‌ها، مجوز آنها مورد بررسي قرار خواهد گرفت. وي در اين جلسه ضمن تشريح برخي جزئيات لايحه بودجه سال آينده، تاکيد کرد: بودجه‌اي متناسب با شرايط ويژه اقتصادي براي سال 1398 تدوين شده و ان‌شااله شرايط مناسبي در پيش خواهيم داشت. رئيس کل بانک مرکزي با يادآوري برنامه بانک مرکزي براي اجراي عمليات بازار باز با هدف مديريت سياست‌هاي پولي و سود بانکي، پيش‌بيني‌هاي انجام شده در قانون بودجه سال 1398 براي تحقق اين برنامه را براي مديران عامل بانک‌هاي دولتي و خصوصي تشريح کرد. مديران بانک‌ها نيز در اين جلسه ضمن اعلام آمادگي براي حمايت از واحدهاي توليدي تاکيد کردند که ضرورت دارد واحدهاي صنعتي نيازمند شناسايي شوند و خواستار ارتقاي بهره‌وري و نظام‌هاي مديريتي واحدهاي توليدي براي بهره‌برداري بهينه از منابع سرمايه‌اي در اختيارشان شدند. تا از انحراف منابع جلوگيري شود.

بر اساس گزارش ويژگي‌هاي بودجه سال 1398 مشخص شد؛

گروه اقتصاد کلان: بودجه سال آينده که مبتني بر عملکرد، شفاف سازي و حمايت از معيشت عمومي‌تدوين شده هفت هزار ميليارد تومان براي مقابله با فقر اختصاص يافته است و در آن به ترتيب اعتبار هزينه‌اي آموزش و پرورش و پارک‌هاي علمي‌28 و 71 درصد افزايش يافت.

به گزارش ايرنا، لايحه بودجه 1398 که تدوين آن از اواسط آبان ماه به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شده بود مطابق وعده «محمدباقر نوبخت» رئيس سازمان برنامه و بودجه در موعد مقرر (15 آذرماه) پس از کار شبانه روزي آماده و در همان روز با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه رونمايي شد و نوبخت درباره ويژگي‌هاي لايحه سال آينده توضيحاتي داد.

سازمان برنامه و بودجه روز شنبه گزارش کوتاهي از ويژگي‌هاي بودجه سال 1398 درخصوص معيشت عمومي، اعتبارات هزينه‌اي آموزش و پرورش و پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوري اعلام کرد.

  • هفت هزار ميليارد تومان براي مقابله با فقر اختصاص يافت

براساس اين گزارش نخستين بخش از لايحه بودجه 1398 به حمايت از معيشت عمومي، سلامت و عدالت اجتماعي اختصاص دارد. در اعتباري معادل هفت هزار ميليارد تومان براي‌ استمرار طرح مقابله با فقر مطلق در نظر گرفته شده است. اعتبار خريد تضميني گندم متناسب با افزايش نرخ خريد تضميني اين محصول از پنج هزار ميليارد تومان به هشت هزار ميليارد تومان رسيده است.

همچنين براي تامين کالاهاي اساسي، دارو و تجهيزات پزشکي، نهاده‌هاي دامي‌و کشاورزي معادل 14 ميليارد دلار با نرخ 4200 تومان بودجه اختصاص داده شده است.

استمرار پرداخت يارانه نقدي 42 هزار و 500 ميليارد تومان، افزايش 20 درصدي حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت، استمرار روند همسان ‌سازي حقوق بازنشستگان تا اعتبار 2 هزار ميليارد تومان، استمرار اجراي طرح تحول سلامت با اعتبار 35 هزار ميليارد تومان، استمرار اجراي قانون استفاده متوازن از امکانات کشور براي ارتقاي سطح مناطق کمتر توسعه يافته با اعتبار 15 هزار ميليارد تومان و افزايش 20 درصدي اعتبار يارانه نهاده‌ها و عوامل توليد کشاورزي از ديگر مواردي است که در لايحه بودجه 98 در بخش حمايت از معيشت عمومي، سلامت و عدالت اجتماعي پيش‌بيني شده است.

  • اعتبار هزينه‌اي آموزش و پروش در سال آينده 28 درصد افزايش يافت

در لايحه بودجه سال آينده اعتبار هزينه‌اي ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها 28 درصد رشد داشت يعني از 33 هزار ميليارد تومان به 43 هزار ميليارد تومان رسيده و همچنين مبلغ 2 هزار ميليارد تومان براي اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان تامين اعتبار شده است.

افزايش 20 درصدي اعتبارات رديف‌هاي هزينه‌اي خريد خدمات آموزشي در مناطق کمتر برخوردار، افزايش 25 درصدي اعتبارات تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي دانشگاه فرهنگيان، افزايش پنج برابري کمک‌هاي فني و اعتباري براي مدارس غيردولتي و تامين اعتبار مبلغ يکصد ميليارد تومان براي احداث 500 زمين چمن مصنوعي ورزشي در مدارس کشور از ديگر مواردي است که در بخش آموزش و پرورش عمومي‌و فني و حرفه‌اي به آن توجه شده است.

همچنين ‌اعتبارات تملک‌دارايي‌هاي سرمايه‌اي طرح تملک فضاهاي آموزشي نيمه‌تمام که 50 درصد توسط خيرين تامين شده باشد از 412 به 900 ميليارد تومان افزايش يافته و رشد 118 درصدي داشته است و يک هزار و 210 ميليارد تومان نيز توسط خيرين تامين مي‌شود.

در بودجه 1397 سيستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و آذربايجان غربي جزو استان‌هاي محرومي‌بود که به ارتقاي شاخص‌هاي آموزشي و پرورشي کمک شد و در بودجه 1398، لرستان، خراسان شمالي، خوزستان و ايلام نيست به اين استان‌ها اضافه شده است.

  • اعتبار هزينه‌اي حمايت از پارک‌ها و مراکز رشد 71 درصد رشد داشت

در لايحه بودجه 98 و در بخش دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشي و فناوري، توجه ويژه‌اي به پژوهش به خصوص در حوزه نانو و بيوتکنولوژي و ارتقاء 5 دانشگاه به تراز بين‌المللي شده است. در اين لايحه اعتبار هزينه‌اي حمايت از پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوري و مراکز نوآوري از 71 درصد رشد برخوردار شده است. همچنين براساس (بند الف تبصره 3) تامين يک ميليارد دلار از تسهيلات تامين مالي خارجي (فاينانس) به منظور تجهيز آزمايشگاه‌ها و کارگاه‌هاي دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالي و پژوهشي و فن‌آوري با تضمين دولت و بازپرداخت آن، از محل اعتبارات بودجه عمومي‌صورت مي‌گيرد. 10 درصد از اعتبارات برنامه «پژوهش‌هاي کاربردي» دستگاه‌هاي اجرايي نيز به پايان‌نامه‌هاي تحصيلات تکميلي دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي اختصاص يافت.


مدير فناوري و اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام آغاز ثبت‌ نام مسابقات معاملات الگوريتمي‌گفت: هر تيم متشکل از سه عضو است که يکي از آنها سرپرست تيم و دو نفر ديگر متخصصان حوزه هاي مديريت مالي و فناوري اطلاعات هستند.مطهره مروج در گفت و گويي با پايگاه خبري بازار سرمايه(سنا) افزود: اين مسابقه شامل سه بخش "اوراق بهادار با درآمد ثابت"، "خريد و فروش سهام" و "حل مسأله" است که به مدت 32 روز از 15 دي تا 17 بهمن انجام خواهد شد.وي ادامه داد: به هر يک از تيم‌هاي شرکت‌ کننده در بخش‌‌هاي اول و دوم مسابقه مبلغ 300 ميليون ريال به عنوان اعتبار اوليه اختصاص خواهد يافت و تيم‌هايي که بيشترين سود را در پايان دوره کسب کنند، به عنوان برنده انتخاب خواهند شد. مروج در خصوص بخش حل مساله نيز گفت: مسابقه در دو بخش اول به صورت پيوسته انجام مي‌شود ولي در بخش حل مساله هر هفته يک مساله مطرح مي‌‌شود.

به گفته مديرعامل شرکت تامين سرمايه بانک مسکن، با توجه به افزايش حجم معاملات روزانه بازار ، چه در زمان جو مثبت و چه در فضاي رواني و تعديلي و اصلاحي آن، با همکاري و همفکري فعالان، بازار سرمايه از جميع جهات خوب بوده و در شرايط کنوني کشور مي‌توان گفت که راهبردهاي اتخاذ شده در اين بازار سمت و سوي مناسبي داشته است. محسن فاضليان در گفت و گو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) درخصوص برآيند کلي بازار در چندماه اخير اظهار داشت: مسلما از ابتداي سال جاري، عملکرد بورس تهران و فرابورس ايران و سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان رکن ناظر بازار عملکرد قابل قبولي بوده است. وي افزود: با توجه به افزايش حجم معاملات روزانه بازار ، چه در زمان جو مثبت و چه در فضاي رواني و تعديلي و اصلاحي آن، با همکاري و همفکري فعالان، بازار سرمايه از جميع جهات خوب بوده و در شرايط کنوني کشور مي‌توان گفت که راهبردهاي اتخاذ شده در اين بازار سمت و سوي مناسبي داشته است.

ارزش روز پرتفوي سهام عدالت

تحت تاثير شرايط بورس کم شد

ارزش روز ۴۹ شرکت حاضر در پرتفوي سهام عدالت با توجه به کاهش‌هاي اخير شاخص و نمادهاي معاملاتي در بازار سهام، از ۱۱۳۱هزار ميليارد ريال به ۱۰۵۲ هزار ميليارد ريال کاهش يافت. به گزارش ايبِنا، بر اساس آمار تعداد شرکت‌هاي حاضر در پرتفوي سهام عدالت ۴۹ شرکت هستند که ارزش مقطع واگذاري آنها ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ ميليارد ريال است که با توجه به رشدهاي اخير شاخص بورس و افزايش قيمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمايه ارزش روز پرتفوي بيش از ۴۹ ميليون مشمول سهام عدالت به ۱۱۳۱هزار و ۴۹۳ميليارد ريال افزايش يافته بود. اين در شرايطي است که با توجه به افت و کاهش‌هاي اخير شاخص بورس و نمادهاي معاملاتي در تالار شيشه‌اي ارزش روز ۴۹ شرکت حاضر در پرتفوي سهام عدالت اين روزها به ۱۰۵۲ هزار و ۸۶۱ ميليارد ريال کاهش پيدا کرده است. بر اين اساس نگاهي به پرتفوي سهام عدالت نشان مي‌دهد از ۴۹ شرکت حاضر در اين سبد تعداد ۳۵شرکت بورسي هستند که ارزش مقطع واگذاري آنها ۲۲۷هزار و ۸۲۵ميليارد ريال و ارزش روز آنها ۹۷۶هزار و ۲۱۴ميليارد ريال حساب شده است.

عرضه اوليه سهام يک شرکت حوزه کشاورزي

در فرابورس

آخرين وضعيت مالي و عملکرد يک شرکت حوزه صنعت کشاورزي قبل از عرضه اوليه در فرابورس تشريح شد. به گزارش ايبِنا، مدير مالي شرکت در پاسخ به سوال خبرنگار ايبِنا درباره ميزان دريافت تسهيلات مالي شرکت کشاورزي مکانيزه اصفهان کشت از سيستم بانکي گفت: شرکت به ميزان ۴.۵۰۰ ميليارد تومان تسهيلات با نرخ ۱۸ درصد از سيستم بانکي دريافت کرده که قصد دارد تا پايان سال آن را تسويه کند. علي مرادي درباره کيفيت اجراي حاکميت شرکتي در اين شرکت نيز گفت : حاکميت شرکتي در شرکت کشاورزي مکانيزه اصفهان کشت به صورت شفاف اجرا مي‌شود. از سويي ديگر در اين نشست خبري در خصوص وضعيت صورت‌هاي مالي اين شرکت اعلام شد : سرمايه شرکت از ۱۰۰ ميليارد تومان به ۲۰۰ ميليارد تومان از محل مطالبات حال شده افزايش پيدا کرده است. وي در ادامه نشست خبري اظهار داشت: ارزش گذاري سهام شرکت کشاورزي مکانيزه اصفهان کشت بين ۳۰۴۹ تا ۳۰۵۴ ريال صورت گرفته که در روز عرضه با کشف قيمت، ارزش روز سهام آن تعيين مي‌شود.

پربازده و کم بازده‌ترين شرکت‌هاي بورس

بر اساس اطلاعات و آمارهاي منتشره از سوي بورس تهران، پربازده و کم بازده‌ترين شرکت‌هاي ۳۰ روز اخير مشخص شدند. به گزارش ايبِنا، آمارهاي معاملاتي نشان مي‌دهد که در ۳۰ روز منتهي به ۷ آذر ماه ۹۷، «زراعت و خدمات وابسته» با بازدهي ۳۹.۱ درصد پر بازده‌ترين صنايع بورسي و در مدت مشابه صنعت «فراورده‌هاي نفتي، کک و سوخت هسته‌اي » با افت با (۲۲.۱) درصدي بيشترين افت صنايع قرار گرفته است. بر اساس اين گزارش آمارهاي داد و ستد سهام در صنايع اين مدت نشان مي‌دهد که صنعت فرآورده‌هاي نفتي، کک و سوخت هسته‌اي بيشترين ارزش معاملات را با ۱۲.۷ درصد و صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباري بيشترين حجم معاملات را با ۲۳.۲ درصد در هفته منتهي به ۷ آذر ماه ۹۷ به خود اختصاص داده اند.

در گفت و گوي سنا با کارشناسان و مديران بازارسرمايه مطرح شد:

امروزه معاملات الگوريتمي‌آخرين روش داد و ستد در بازار سرمايه کشور‌هاي پيشرفته محسوب مي‌شود و بازار ما به تقويت اين نوع معاملات نياز دارد، اما آنچه اهميت دارد اين است که بايد از طريق فرهنگ سازي به فراگير شدن ابزار‌هايي از اين دست کمک کنيم.

به گزارش تجارت به نقل از سنا، در چند سال گذشته فرآيند داد و ستد در بازار سرمايه تغييرات قابل‌ توجهي داشته‌ و اکنون به واسطه سيستم‌هاي الکترونيکي و پيچيده شدن بازار‌هاي مالي، نحوه معاملات از حالت سنتي به سمت روش‌هاي نوين حرکت کرده است. در اين مسير بهره‌گيري از معاملات الگوريتمي‌منجر به انجام بهتر و دقيق تر استراتژي‌هاي معاملاتي سرمايه گذاران مي‌شود. در اين روش سفارش‌‌ها (هم براي طرف خريدار هم طرف فروشنده) بدون دخالت عامل انساني از طريق سيستم‌ها ثبت مي‌شود. با اين حال به رغم فراهم شدن بستر‌هاي لازم معاملات الگوريتمي‌در بازار سرمايه کشور، صاحب نظران مي‌گويند همچنان فرهنگ سازي در اين زمينه امري ضروري است. سيد مصطفي رضوي، معاون اجرايي سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اهميت توسعه معاملات الگوريتمي‌در بازار سرمايه به با پايگاه خبري بازار سرمايه گفت، امروز بخش عمدهاي از فعاليت هاي بازار سرمايه از حالت دستي خارج شده و الکترونيکي انجام مي‌شود. عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه يکي از مهمترين متد‌ها در مسير بازار سرمايه الکترونيکي معاملات الگوريتمي‌است، افزود: در اين روش بر اساس فاکتور‌هاي دقيق تصميم‌گيري و رفتار‌هاي مبتني بر شايعه و هيجان از فرآيند داد و ستد حذف مي‌شود. سيد مصطفي رضوي با تاکيد بر اينکه معاملات الگوريتمي‌به علمي‌شدن تصميم گيري‌ها در بورس کمک مي‌کند، گفت: در معاملات الگوريتمي‌ما شاهد افزايش شفافيت هستيم و بازيگران با اطمينان، ايمني و ريسک کمتري داد و ستد مي‌کنند. وي ادامه داد: به رغم پيشرفت در توسعه معاملات الگوريتمي‌اما هنوز عموم سرمايه گذاران با ساز و کارهاي اجرايي اين روش آشنايي ندارند و در نتيجه در اين مسير به فرهنگ سازي نياز داريم.

سعيد اسلامي‌بيدگلي، دبير کل کانون نهاد‌هاي سرمايه گذاري مهمترين تحولات بازار سرمايه در سال‌هاي آتي را مبتني بر فن آوري اطلاعات دانست و گفت: معاملات الگوريتمي‌ابزاري آي تي محور است و اگر مسير آن به درستي هدايت شود حتما به توسعه بازار سرمايه کمک مي‌کند. عضو شورايعالي بورس افزود: در صورتي که فرهنگ سازي لازم و صحيح در خصوص معاملات الگوريتمي‌انجام شود شاهد افزايش حجم معاملات، تسهيل فرآيند نقد شوندگي و افزايش کارايي بازار خواهيم بود. وي با اشاره به نتايج مثبت ليگ ستارگان بورس، گفت: در اين مسير برگزاري رويداد‌هايي همچون ليگ ستارگان بورس کمک مي‌کند نخبگان جوان حوزه‌اي تي با علاقه به بازار سرمايه وارد شوند و مسير ورود آنها به بورس هموار شود. علي امين تفرشي، عضو هيئت مديره شرکت بورس اوراق بهادار تهران عنوان کرد: معاملات الگوريتمي‌در بازار سرمابه به معناي استفاده از برنامه‌هاي رايانه‌اي و ماشين به جاي انسان، در خريد و فروش سهام است. در اين نوع داد و ستد، سيستم‌ها با استفاده از داده‌ها، زمانبندي، قيمت و حجم سفارشات را ثبت مي‌کنند. عضو هيئت مديره شرکت بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: در دنيا درصد قابل توجهي از معاملات با اين روش انجام مي‌شود و آمار‌هاي شرکت بورس تهران نشان مي‌دهد در بازار سرمايه ما نيز معاملات الگوريتمي‌رشد بسيار خوبي داشته است. وي ادامه داد: با اين حال بازار سرمايه ما جوان است و توسعه امکانات جديد همچون معاملات الگوريتمي‌به فرهنگ سازي نياز دارد و برگزاري مسابقات، فضايي براي آشنايي عموم با ابزار‌ها و روش‌هاي نوين ايجاد مي‌کند.

ياسر فلاح، مديرعامل شرکت اطلاع‌رساني و خدمات بورس با اشاره به اينکه لزوم توسعه ابزار‌هاي مالي بر کسي پوشيده نيست، به سنا گفت: صاحب نظران توافق جمعي دارند که با توسعه ابزار‌هاي مالي بازار سرمايه کشور کاراتر مي‌شود و اين موضوعي است که طي دو سال گذشته مورد توجه نهاد تصميم ساز نيز بوده است. مديرعامل شرکت اطلاع‌رساني و خدمات بورس، ادامه داد: با توجه به نفوذ آي تي در حوزه‌هاي اقتصادي، بهره برداري از ابزار‌هاي مبتني بر فن آوري اطلاعات در بازار سرمايه ما نيز به يک ضرورت تبديل شده و معاملات الگوريتمي‌يکي از همين موارد است. به گفته ياسر فلاح، اما آنچه اهميت دارد اين است که بايد از طريق فرهنگ سازي به فراگير شدن ابزار‌ها کمک کنيم. به همين منظور "مسابقه معاملات الگوريتمي‌بازار سرمايه" با مشارکت شرکت اطلاع رسلاني و خدمات بورس و با همکاري بخش‌هاي مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار و ساير ارکان بازار سرمايه و نهادهاي مالي طراحي شده است و اميدواريم برپايي اين مسابقه به توسعه فرهنگ سرمايه گذاري و بسط مفاهيم مالي کمک کند. حسين فهيمي، مديرعامل شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات)، به سنا گفت: در معاملات الگوريتمي‌سيستم‌ها بر اساس ااطلاعات به جاي فرد تصميم‌گيري مي‌کنند و نتيجه آن نقد شوندگي بازار و رواني داد و ستد در بازار ثانويه است. از آنجا که توسعه بازار اوليه وابسته به ايجاد بازار ثانويه‌اي مدرن و روان است و معاملات الگوريتمي‌نقش مهمي‌در روان سازي معاملات و نقد شوندگي دارد از اين رو به يکي از ابزار‌هاي ضروري و اجتناب ناپذير بازار سرمايه بدل شده است. وي با بيان اينکه معاملات الگوريتمي‌بايد تنها در اختيار افراد حرفه‌اي قرار بگيرد و در غير اين صورت ممکن است به بازار آسيب وارد کند، تاکيد کرد: براي استفاده از اين ابزار فرهنگ سازي صحيح ضروري است. غلامرضا خليل ارجمندي، مديرعامل گروه مالي سامان، با بيان اينکه تنوع شرکت‌ها در بورس افزايش پيدا کرده، گفت: تنوع صنايع، تنوع شرکت‌ها و همچنين تنوع ابزارهاي مختلف، بازار سرمايه را پيچيده مي‌کند و سرعت داد و ستد در بازار را افزايش مي‌دهد. در نتيجه ريسک‌ها نيز زياد مي‌شود. عضو هيات مديره بانک سامان افزود: معاملات الگوريتمي‌اين فرصت را مي‌دهد که سهام داران ريسک خود را توزيع کنند و خريد و فروش آنها در زمان درستي انجام شود. وي ادامه داد: احساس مي‌کنم معاملات الگوريتمي‌امکان خوبي براي بازار سرمايه فراهم و در توسعه بازار نقش موثري را ايفا مي‌کند، اما بهره برداري از نتايج مثبت آن به فرهنگ سازي نياز دارد و رويداد‌هايي مشابه ليگ ستارگان بورس و رقابت الگوريتمي‌ابزار مناسبي براي فرهنگ سازي است. ابوالفضل شهرآبادي، معاون تامين مالي لوتوس پارسيان در خصوص اهميت توسعه معاملات الگوريتمي‌به سنا گفت: از سال‌ها پيش روش معاملات الگوريتمي‌در جهان مطرح شده و در حال حاضر حجم زيادي از داد و ستد‌هاي بازار‌هاي سرمايه پيشرفته به اين متد اختصاص دارد و توسعه اين تکنولوژي جديد در بورس ايران يک قدم مهم به جلو محسوب مي‌شود. اين کارشناس ارشد بازار سرمايه تاکيد کرد: کاهش هزينه‌ها، افزايش حجم معاملات و افزايش سرعت در داد و ستد‌ها محصول معاملات الگوريتمي‌است. معاون تامين مالي لوتوس پارسيان ضمن بيان اينکه دخالت انسان در فرآيند بازار با اين تکنولوژي حذف مي‌شود افزود: توسعه معاملات الگوريتمي‌مستلزم استفاده از همه امکانات در مسير فرهنگ سازي مستمر است و برگزاري رقابت الگوريتمي‌مي‌تواند در توسعه اين روش معاملاتي موثر باشد.