امکان‌بازيافت‌۷۵‌درصد‌آب‌مصرفي‌خانه‌ها

صادق يونسلو مدير دفتر مديريت مصرف آب شرکت مهندسي آب و فاضلاب تهران گفت: ۷۵ درصد آب مصرفي در خانه‌ها در حمام، روشويي و آشپزخانه‌ها مصرف مي‌شود که اين آب قابل بازيافت و استفاده مجدد است.وي افزود: 35 درصد آب مصرفي درخانه‌ها در حمام، 7 تا 8 درصد در روشويي و 32 درصد در آشپزخانه‌ها مصرف مي‌شود که مي‌توان با حذف شوينده‌هاي محلول در اين آب‌ها، آن را در فلاشتانکها و در فضاي سبز دوباره مصرف کرد.وي با بيان اينکه 20 درصد از آب مصرفي در خانه‌ها در فلاشتانکها استفاده مي‌شود گفت: استفاده چند باره از آب خاکستري در اکثر شهرهاي دنيا انجام مي‌شود در حالي که با وجود اقليم گرم و خشک ما در ايران هنوز عملياتي نشده است.


قيمت نفت افزايش يافت

قيمت شاخص نفت خام برنت، در روز جمعه 16/9/97 با يک دلار و ۶۴ سنت افزايش به ۶۱ دلار و ۷۰ سنت و قيمت شاخص دبليوتي‌آي آمريکا با يک دلار و ۱۰ سنت افزايش، به ۵۲ دلار و ۵۹ سنت رسيد.رويترز خبر داد، قيمت نفت در روز جمعه (۱۶ آذر ماه) بيش از ۲ درصد افزايش يافت، زيرا عربستان و ديگر توليدکنندگان نفت عضو اوپک و همچنين متحدان آنها همچون روسيه، توافق کردند که توليد خود را کاهش دهند تا ذخيره‌سازي جهاني نفت پايين بيايد.جان پيزي، از مديران مؤسسه مشاوره استراتاس گفت: بدون کاهش توليد، فشار کاهشي شديدي بر بازار نفت به وجود مي‌آمد.


اجراي‌۴۲‌کيلومتر‌شبکه‌فاضلاب‌در‌۲‌منطقه‌تهران

احمد احمدنيان مدير اجرايي شرکت فاضلاب تهران، از اجراي ۴۲ کيلومتر شبکه فاضلاب در مناطق ۲۱ و ۲۲ شهرداري تهران تا پايان امسال خبر داد.به گزارش وزارت‌نيرو؛ وي با بيان اينکه اجراي شبکه در منطقه ۲۱ شهرداري تهران از ابتداي امسال آغاز شده است،‌ گفت: تاکنون ۲۲ کيلومتر شبکه با اقطار 250، ۳۰۰ و ۴۰۰ ميلي‌متر اجرا شده است.وي افزود: در منطقه ۲۲ نيز تاکنون ۲۰ کيلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده که نسبت به برنامه سالانه تقريباً ۵۰ درصد از برنامه کاري، اجرا شده است.وي گفت: در حال حاضر اجراي خطوط اصلي، نيمه‌اصلي و حتي برخي از شبکه‌هاي فرعي مناطق ۲۱ و ۲۲ به طور کامل تا تعيين تکليف اين تصفيه‌خانه متوقف است.

آمادگي ۵۰ درصدي عمليات تعميرات نيروگاه‌هاي ايران

محسن طرزطلب مديرعامل شرکت برق حرارتي کشور، گفت‌: در حال‌ حاضر عمليات تعمير و نگه‌داري نيروگاه‌هاي ايران، ۵۰ درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به آخرين وضعيت نيروگاه‌هاي ايران، اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته تاکنون وضعيت تعمير و نگه‌داري نيروگاه‌ها تا حد زيادي پيش رفته است و بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته تا ارديبهشت‌ماه به‌طور کامل کار تعمير و نگه‌داري انجام خواهد شد.وي با اشاره به اين که طبق برآوردهاي صورت گرفته بايد ۷۰۰۰ ميليارد تومان براي اين کار اختصاص يابد، خاطرنشان کرد: قطعا با انجام اين اقدام و ساير اقداماتي که درنظر گرفته‌ايم، مي‌توانيم خاموشي‌هاي سال آينده را دور بزنيم و چالش‌هاي موجود در صنعت برق را کاهش دهيم.

ثبت‌نام کارت سوخت المثني

به مرز يک ميليون نفر رسيد

درحالي که يک هفته تا اتمام مهلت ثبت‌نام براي دريافت کارت سوخت المثني باقي مانده است، آمارها حاکي است که به‌طور کلي از سوم آذرماه تاکنون جمعا حدود ۸۹۰ هزار نفر موفق به ثبت‌نام کارت سوخت المثني شده‌اند.در اين راستا، زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي - با بيان اين‌که تاکنون هفت ميليون نفر براي ثبت‌نام کارت سوخت المثني اقدام کرده‌اند، به ايسنا توضيح داد: از اين ميان بيش از ۷۳۰ هزار نفر به‌صورت غيرحضوري، يعني با مراجعه به سامانه و اپليکشين خدمات دولت همراه و استفاده از سامانه #۴* و بيش از ۱۶۰ هزار نفر به صورت حضوري و با مراجعه به پليس +۱۰ ثبت‌نام موفق داشته‌اند.وي با اشاره به لغو زمان‌بندي ثبت‌نام کارت سوخت المثني بر اساس شماره تلفن همراه اظهار کرد: از زماني که محدوديت زمان‌بندي برداشته شد، تعداد مراجعات براي ثبت‌نام افزايش يافت.

از سرگيري صادرات گاز از ايران به عراق

صادرات گاز از ايران به عراق که از ششم آذرماه به دليل آسيب‌ديدگي خط ششم سراسري انتقال گاز متوقف شده بود، با ترميم اين خط از سرگرفته شد.به گزارش ايسنا، چندي پيش به علت تعمير آسيب‌ديدگي خط لوله بر اثر زلزله اخير کرمانشاه، متوقف شده بود که با گذشت حدود 10 روز از اين اتفاق، شرکت ملي گاز ايران اعلام کرده صادرات گاز ايران به عراق از مسير نفت‌شهر به بغداد که در روزهاي گذشته به سبب آسيب‌ديدگي خط ششم سراسري متوقف شده بود، دوباره آغاز شد. خط ششم سراسري انتقال گاز به‌دليل رانش زمين و وقوع سيلاب در منطقه ايستگاه حسينيه شهر انديمشک آسيب ديد و به همين علت صادرات گاز به بغداد نيز متوقف شد، اما با حل آسيب خط، از عصر روز چهارشنبه (۱۴ آذرماه) صادرات گاز به بغداد از سر گرفته شده و به حالت عادي بازگشته است.

عضو هيئت مديره توانير اظهار کرد؛

گروه انرژي: معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي شركت توانير با تاکيد بر اينکه با راه‌اندازي كسب و كارهاي نوپا مديريت بار در سطح گسترده‌اي اجرا خواهد شد، گفت: درصدديم با افزايش تعداد كنتورهاي AMI رويت پذيري براي مديريت بار را به 50 درصد برسانيم.

وي افزود: با توجه به کم آبي در سال آبي ۹۷-۹۶، عليرغم افزايش ۲۰۰۰ مگاوات قدرت اسمي‌نيروگاه‌هاي جديد به شبکه، امکان تأمين تقاضا بطور کامل فراهم نشد.

رجبي ادامه داد: امکان تأمين بار براي تعداد ساعت محدود و کمتر از ۵۰۰ ساعت در سال نياز به سرمايه گذاري بسيار سنگيني در توسعه بخش‌هاي انتقال و توليد دارد.

معاون برنامه ريزي شرکت توانير اظهار کرد: در طي سال‌هاي اخير به دليل کمبود منابع مالي، توسعه شبکه انتقال و فوق توزيع به تعويق افتاده است و در صورت احداث نيروگاه‌هاي جديد امکان انتقال و توزيع آن به طور کامل با راهکار‌هايي از جمله هوشمندسازي ممکن است.

عضو هيأت مديره شرکت توانير با تاکيد بر اقدامات انجام شده براي مديريت سمت تقاضا و پاسخگويي بار که در تابستان امسال گفت: طرح تشويقي ذخيره عملياتي صنايع، ساعت کارکرد چاه‌هاي کشاورزي و اصلاح ساعت کار ادارات از جمله طرح‌هايي بودند که در تابستان امسال مورد استفاده قرار گرفتند.

رجبي مشهدي تصريح کرد:با اجراي طرح ذخيره عملياتي صنايع بزرگ، گسترده اعمال خاموشي‌ها به ۱۸ روز کاهش يافت و در ساعت‌هاي محدودي به اجرا در آمد.

رجبي مشهدي استفاده از طرح‌هاي حفاظت ويژه را براي رفع گلوگاه‌هاي شبکه انتقال که منجر به رفع حبس توليد بيش از سه هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي و جلوگيري از سه هزار مگاوات اعمال خاموشي ناشي از پرشدگي خطوط و ترانسفورماتور‌ها و افت ولتاژ را براي حفظ پايداري شبکه در کوتاه مدت سودمند دانست.

وي افزود: طرح‌هاي حفاظت ويژه زمينه‌اي براي توسعه هوشمندسازي شبکه انتقال است که با الگوريتم‌هاي کامل‌تر و هوشمند مي‌تواند شرايط را براي سال‌هاي آينده تنگنا‌هاي صنعت برق را مرتفع نمايد.

معاون برنامه ريزي شرکت توانير بر وضعيت حال و نياز‌هاي آينده هوشمندسازي شبکه برق ايران اشاره کرد و افزود: شبکه فيبرنوري صنعت برق، بزرگترين شبکه مخابراتي کشور بعد از شبکه ملي مخابرات کشور بوده و زير ساخت اصلي شبکه هوشمند است.

وي بر دفاع سايبري با بومي‌سازي نرم افزار‌ها و سخت افزار‌ها اشاره و بر آمادگي در برابر تهديدات و بازيابي شبکه تاکيد کرد.

رجبي مشهدي تصريح کرد: در حال حاضر ۶۵۰ مگاوات نيروگاه تجديدپذير نصب شده که براساس برنامه ريزي‌ها اين ميزان بايد به چهار هزار مگاوات برسد. در صورت تحقق اين برنامه، لازم است متناسب با افزايش ضريب نفوذ توليد تجديدپذير حفظ يکپارچگي، کنترل توليد و ذخيره ساز‌ها در اولويت قرار گيرند.

عضو هيأت مديره شرکت توانير گفت: علاوه بر طرح‌هاي مديريت بار در بخش‌هاي صنعت، کشاورزي لازم است در بخش مصارف خانگي توجه ويژه‌اي صورت پذيرد.

رجبي مشهدي اظهار کرد: در حال حاضر با نصب ۳۵۰ هزار کنتور AMI حدود ۳۰% بار شبکه رويت پذير شده است.

وي ادامه داد: با برنامه ريزي انجام شده قرار است با راه اندازي کسب و کار‌هاي نوپا (استارت آپ‌ها) مديريت بار در سطح گسترده‌اي اجرا شود.

رجبي همچنين افزود:شرکت توانير در نظر دارد تعداد افزايش تعدادکنتور‌ها AMI رويت پذيري براي مديريت بار را به ۵۰ درصد برساند.

رجبي تصريح کرد: با اجراي طرح خريد تابستاني برق از مولدين مقياس کوچک و استفاده از مولد‌هاي خود تأمين براي چهار ماه خرداد تا شهريور پيش‌بيني مي‌شود که ۱۰۰۰ مگاوات ظرفيت مولد‌هاي مقياس کوچک اين نيروگاه‌ها به ۳۰۰۰ مگاوات برسد که نيازمند رويت پذيري و مديريت پذيري است.

وي بيان کرد: البته لازم است براي مراکز حساس و حياتي کارکرد اين مولدين در شرايط جزيره‌اي مورد توجه قرار گيرد.

رجبي اظهار کرد : با تحقق ظرفيت‌هاي برنامه ريزي شده مولدين مقياس کوچک و افزايش ظرفيت بيش از ۵% رويکرد کنترلي بايستي از سيستم‌هاي متمرکز به سيستم‌هاي ترکيبي و شبکه‌هاي هوشمند پيش رفت.

  • سهميه بندي برق مطرح نيست

ايده کارتي شدن مصرف برق چندي پيش قوت گرفت که در اين خصوص سخنگوي صنعت برق گفت: هنوز زمان اجرايي شدن طرح مشخص نيست و در مرحله تحقيقات است.

در همين راستا محمود رضا حقي فام سخنگوي صنعت برق در گفت‌وگو با خبرگزاري ميزان، در خصوص جزئيات اجراي طرح کارتي شدن مصرف برق گفت: در حال حاضر اين مبحث در دستور کار توانير نيست و مطالعاتي در رابطه با ايجاد توازن بين مصارف و هزينه‌ها در حال انجام است که طبيعتا در آن نظام تعرفه، نحوه برخورد با مشترکين و مسائل مختلف بررسي مي‌شود.

وي افزود: در حوزه‌هاي مختلف کار کارشناسي به صورت عميق در حال انجام است، اما هنوز اين طرح به مرحله ابلاغ نرسيده است.

سخنگوي صنعت برق با بيان اينکه با اين طرح سهميه بندي مصرف برق مطرح نيست عنوان کرد: در واقع يک الگوي مصرفي در اين طرح تعريف مي‌شود که کمتر از الگو با يک نرخ و بالاتر از الگوي مصرف با نرخ ديگري محاسبه مي‌شود که از قبل نيز مطرح بوده و در حال کارشناسي مجدد روي طرح هستيم.

با اين تفاسير هنوز سازو کار استفاده از کارت انرژي تعيين نشده و اين طرح در مرحله مطالعات است و بايد ديد چه برنامه‌اي براي آن تدوين مي‌شود تا بتوان از هدر رفت انرژي و مصرف بي رويه برق جلوگيري کرد.

محمودزاده نايب‌رئيس کميسيون کشاورزي مجلس گفت: نزديک به ۶۰ درصد واحدهاي دامي‌صنعتي و نيمه صنعتي خالي از دام و تعطيل است.به گزارش خانه ملت، جلال محمودزاده با اشاره به واردات گوشت و افزايش قيمت فرآورده‌هاي گوشتي، بيان داشت: در سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ شاهد بوديم دام دام‌هاي بزرگ، کوچک، گوشتي و شيري کشور به بيماري تب برفکي، مبتلا شدند و بخش اعظمي‌از منابع دامي‌را از دست داديم و دولت و وزارت جهادکشاورزي براي جبران اين خسارت کاري انجام نداد.محمودزاده با اشاره به تعطيلي بخش قابل توجه واحدهاي دامپروري گفت: دولت ناچار است براي تامين نياز داخل و تعادل در بازار دست به وادرات بيشتر دام بزند، يکي از سياست‌هاي غلط دولت و وزارت جهاد کشاورزي اين بود که در ازاي واردات لاشه گوشت مجوز صادرات دام زنده را داد و باعث شد منابع دامي‌کشور کاهش يابد.

مصطفي احمدي رئيس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشکبار تهران گفت: آجيل و خشکبار نسبت به ماه گذشته در مجموع ۱۰ درصد ارزان تر شده است.وي افزود: ارزاني اين اجناس بواسطه کاهش نرخ ارز و فعاليت‌هاي واسطه گري بوده است.وي اظهارداشت: قيمت آجيل و خشکبار در حال حاضر بطور متوسط بين ۷۰ تا ۸۰ درصد گران تر از سال گذشته است.وي گفت: قدرت خريد مردم و فروش واحدهاي خرده فروشي با افزايش قيمت‌ها به شدت کاهش يافته است.وي همچنين کمبود توليد در داخل، نوسانات نرخ ارز و نيز فعاليت دلالان را به ترتيب مهمترين عوامل افزايش قيمت خشکبار طي سال جاري در کشور برشمرد.احمدي اظهارداشت: اعضاي اتحاديه به هيچ عنوان موافق افزايش قيمت آجيل و خشکبار در بازار نبوده بلکه همواره خواستار ايجاد زمينه‌هاي لازم براي کاهش قيمت‌ها و در نتيجه افزايش ميزان فروش واحدهاي صنفي هستند.

محموله‌هاي جديد برنج هفته آينده

وارد کشور مي‌شود

مسيح کشاورز دبيرانجمن برنج گفت: با توجه به ثبت سفارش برنج پيش‌بيني مي‌شود که محموله‌هاي جديد از هفته آينده وارد کشور شود.وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از رفع ممنوعيت واردات برنج طي يک هفته اخير خبر داد و گفت: با توجه به آنکه تا پايان سال زمان زيادي باقي نمانده است، ثبت سفارش براي واردات برنج در حال انجام است.وي افزود: براي تنظيم بازار شب عيد و جلوگيري از کمبود، افزايش قيمت و گران فروشي بايد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شود.کشاورز درباره آخرين وضعيت بازار برنج خارجي بيان کرد: با اختصاص ارز ۴۲۰۰ توماني به واردات بعيد است که نوسان خاصي در سطح عرضه اتفاق بيفتد چرا که قيمت‌هاي جهاني تغيير چنداني نداشته است.

احداث‌پايانه‌هاي‌صادارتي‌قارچ خوراکي‌در‌شهريار

احداث پايانه‌هاي‌هاي صادراتي قارچ خوراکي در شهرستان شهريار به منظور تسهيل در توزيع و دسترسي آسان مشتريان به اين محصول امسال کليد مي‌خورد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، مهندس غلامرضا تقوي مديرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گياهان دارويي و قارچ خوراکي معاونت امور باغباني با اعلام اين مطلب گفت: اين پايانه‌ها در راستاي راه اندازي شبکه مويرگي توزيع قارچ خوراکي و توزيع آن در استان تهران و کل کشور و عرضه قارچ خوراکي به ويژه با برچسب هولوگرام به منظور شفاف سازي مسير عرضه احداث مي‌شود.وي با بيان اين که تفاهم اوليه واگذاري زمين و جانمايي آن در يکي از ميادين ميوه و تره بار شهرستان باغستان ميان شهرداري اين شهرستان و انجمن صنفي قارچ ساخته شده است، اظهار داشت: در جانمايي اول که به زودي راه اندازي مي‌شود يک هکتار زمين در قالب ۱۳ غرفه واگذار خواهد شد.وي افزود: در جانمايي دوم، زميني به مساحت دو هکتار در شهريار شناسايي و تصويب شد که تا پايان دي ماه امسال کلنگ احداث آن به زمين زده شود.تقوي پيش‌بيني کرد: ۴۰ درصد قارچ کشور از محل اين پايانه‌ها توزيع شود.

قيمت مرغ پر کشيد

رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي، از افزايش ۶۰۰ توماني قيمت مرغ آماده طبخ نسبت به مدت مشابه هفته گذشته و عرضه آن با قيمت ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان، در بازار خرده فروشي خبر داد.به گزارش صدا و سيما، مهدي يوسف‌خاني گفت: مرغ در کشتارگاه با قيمت۱۰ هزار و ۹۰۰ تومانبه عمده فروشي‌ها عرضه شده است.وي با بيان اينکه قيمت‌هاي اعلام شده به واحدهاي صنفي، استعلامي‌است گفت: قيمت مرغ در مراکز عمده فروشي، براي عرضه به واحدهاي صنفي۱۱ هزار و ۱۰۰تومان تعيين شده است.وي افزود: مرغ زنده از وزن ۲ تا ۳ کيلوگرم، دیروز ۷۸۰۰ تا ۷۹۰۰ قيمت گذاري شد ه است.يوسفخاني با بيان اينکه اين قيمتها با احتساب ۱۰ درصد سود به مصرف کننده عرضه خواهد شد، گفت: قيمت سينه مرغ با کتف ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان، سينه بدون کتف ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و فيله مرغ نيز۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

رييس کانون صنايع غذايي ايران تشريح کرد؛

گروه اصناف: محمدرضا مرتضوي رييس کانون صنايع غذايي ايران پيشنهاد کرد تا با توجه به شرايط حساس کنوني و اهميت بسيار بالاي معيشت مردم، کارگروهي متشکل از نماينده ويژه رييس جمهوري، وزراي صنعت، معدن و تجارت و نيز جهاد کشاورزي به همراه نماينده کانون صنايع غذايي تشکيل شود تا با رصد دائمي‌وضعيت صنعت غذا، از خطراتي که سفره مردم را تهديد مي‌کند، جلوگيري به عمل آيد.

محمدرضا مرتضوي رييس کانون صنايع غذايي ايران در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به روند تخصيص ارز به صنعت غذا در سامانه نيما، اظهار کرد: متاسفانه کماکان نارسايي‌هايي در گشايش اعتبارات اسنادي و تخصيص ارز وجود دارد و استثنايي براي صنايع غذايي لحاظ نشده است و اين در حالي است که واردات کالاهاي اساسي در اختيار شرکت‌هاي دولتي بوده و ساير فعالان صنعت غذا براي تامين مواد اوليه با مشکلات عديده‌اي در دريافت ارز مواجه هستند.

وي ادامه داد: به‌منظور تخصيص ارز مسائل مختلفي وجود دارد و تا مرحله نهايي دور باطلي ايجاد شده است و در سامانه نيما به‌منظور تخصيص ارز تسهيل نيست و روند کلي داراي ايراد است و بايد راه‌حل مطمئني براي مراودات بانکي مدنظر قرار گيرد تا فعالان اقتصادي به ويژه در حوزه توليد و صنعت با مشکل مواجه نشود.

رييس کانون صنايع غذايي ايران با اشاره به اين‌که شرايط در اسفندماه و فروردين‌ماه پيش‌رو ممکن است با مشکلات بيش‌تري همراه شود، گفت: بايد به‌منظور پيشبرد امور به ويژه در صنعت غذا هرچه سريع‌تر چاره‌انديشي کرد تا با تدبير صورت گرفته سفره مردم با مشکل مواجه نشود، چراکه واحدهاي توليدي در حال حاضر با مشکل مواجه هستند و ممکن است در آينده‌اي نزديک اين مشکلات به بحران تبديل گردد. مرتضوي با انتقاد از اين‌که پيشبرد فعاليت‌ها نياز به امضاهاي طلايي دارد و متاسفانه با بازگشت موانع بوروکراسي مواجه هستيم، اظهار کرد: واحدهاي صنعتي و توليدي در بخش صنايع غذايي به هر نحوي که بود توانستند سال جاري را سپري کنند و تا حد قابل توجهي از اثرات تحريم بر سفره مردم جلوگيري شد، اما بايد در ارتباط با آينده‌اي نزديک بايد برنامه‌ريزي شود، در غير اين صورت مشکلات مختلفي گريبانگير صنعت غذايي در کشور خواهد بود.

وي ادامه داد: يکي از راه‌هايي که اميدواريم عملياتي شود، برقراري کانال مالي ايران و اروپا و در نظر گرفتن صندوقي براي خريد کالاهاست که مي‌تواند کمک شاياني به فعاليت‌هاي توليدي و صنعتي داشته باشد.

رييس کانون صنايع غذايي ايران با بيان اين‌که بايد خطوط معاملاتي با چين مجددا برقرار شود، اضافه کرد: بخشي از نيازها در صنعت غذا به ويژه در بخش قطعات از کشور چين قابل تامين بود که بايد با توجه به اختلالات پيش‌آمده پس از تحريم نسبت به اين مساله واکاوي کرد و براساس تعامل مناسبي که بين ما و چيني‌ها برقرار است اميدواريم اين مشکل هرچه سريع‌تر حل شود.

مرتضوي، افزود: علاوه بر اين با توجه به روابط مناسب سياسي بين ايران و روسيه و با توجه به اين‌که روس‌ها به عنوان يکي از بزرگترين فعالان غلات در دنيا فعاليت مي‌کنند، اميدواريم امکان تبادلات مالي از طريق روبل - ريال برقرار شود و در برهه زماني کنوني بتوانيم با توجه به روابط سياسي مناسب با چين و روسيه بخشي از نيازهاي خود را حل کنيم.

رييس کانون صنايع غذايي ايران با تاکيد بر اين‌که تمامي‌مسئولان و دستگاه‌هاي دولتي در کنار فعالان صنعت غذا بايد تلاش کنند تا سفره مردم از اين کوچک‌تر نشود، خاطر نشان کرد: شخص رييس جمهوري و نيز وزراي صنعت، معدن و تجارت و نيز جهاد کشاورزي بايد به‌صورت ويژه مشکلات صنايع غذايي کشور را رصد کنند و با تصميم‌گيري درست شرايط به گونه‌اي پيش برود که نگراني در ارتباط با اين حوزه وجود نداشته باشد.

وي با بيان اين‌که گران شدن قيمت‌ها در صنعت غذا دو عامل رواني و واقعي دارد، ادامه داد: عامل رواني در گراني قيمت‌ها در صنايع غذايي تاثيرگذاري بيش‌تري دارد و مسئولان بايد به اين مساله توجه ويژه‌اي داشته باشند و با هماهنگي بين دستگاه‌ها، مشکلات و مسائل واحدهاي توليدي و صنعتي را حل کنند. متاسفانه در زمان جنگ تحميلي دولت با فعاليت‌هاي ضربتي و جهادي حساسيت مساله را در صنعت غذايي درک کرده اما متاسفانه در حال حاضر حساسيت مساله براي مسئولان دولتي مختلف نشده است. اين گزارش همچنين مي‌افزايد، از ابتداي سال جاري که بازار ارز دچار نوسان و افزايش قيمت شد، شرايط براي فعالان صنايع غذايي به‌منظور تامين مواد اوليه و واردات در بخش‌هاي مختلف به ويژه قطعات و تجهيزات با مسائل مختلفي روبه‌رو شد که با تدابير انديشيده شده، هرچند شاهد افزايش چند برابري قيمت‌ها بوديم، اما تا حد ممکن از کوچک شدن سفره مردم جلوگيري به عمل آمد و در حال حاضر فعالان صنعت غذايي تاکيد دارند که از هم‌اکنون بايد براي فعاليت در اين حوزه طي سال آتي چاره‌انديشي شود، چراکه در غير اين صورت، تاثير مستقيمي‌بر معيشت مردم خواهد داشت.

علي بهره‌مند رئيس اتحاديه صنف دارندگان قنادي، ميوه‌فروشي و کافه‌قنادي تهران گفت: با وجود افزايش هزينه‌هاي توليد، شيريني براي شب چله و شب عيد افزايش قيمتي نخواهد داشت.وي با اشاره به دو رويداد پيش روي شب چله و عيد نوروز گفت: همکاران ما خود را براي ارائه خدمت در اين ايام آماده کرده‌اند اما با وجود افزايش هزينه‌هاي توليد، هيچ‌گونه افزايش قيمتي براي اين ايام و حتي پايان سال جاري نخواهيم داشت.وي با بيان اينکه در اين نمايشگاه 40 غرفه فعاليت خواهند داشت گفت: 35 هزار واحد قنادي در کشور داريم که اين تعداد در استان تهران، 2500 واحد در استان تهران مشغول به کارند.وي گفت: قيمت مواد اوليه توليد صنف ما در سال جاري افزايشي صددرصدي را تجربه کرده است. ما در سال جاري تنها 20 درصد قيمت محصولات خود را در حدود 3 ماه قبل افزايش داديم.بهره‌مند گفت: قيمت هر کليوگرم جعبه شيريني که در سال قبل 4 هزار تومان بود امسال به 15 تا 22 هزار تومان رسيده است و نرخ آن از بعضي شيريني‌ها بالاتر رفته است.وي تاکيد کرد که شيريني‌هايي داريم که قيمت آن 15 هزار تومان است اما در جعبه‌هايي گذاشته مي‌شود که قيمت هر کيلوگرم آن 22 هزار تومان است؛ در شرايط فعلي قيمت هر کيلوگرم کيک يزدي و دانمارکي از جعبه آن ارزان‌تر است.وي گفت: صادرات در صنف قنادان به شکل قانوني وجود ندارد هر چند به شکل چمداني و مسافرتي به کشورهاي کانادا و کشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌رود اما با توجه به ظرفيتي که داريم از مسئولان مي‌خواهيم ما را براي صادرات ارزآوري در اين صنعت ياري کنند.

بهرام شهرياري عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس با بيان اين که قاچاق رسمي‌پوشاک از مبادي قانوني کشور از طريق سامانه جامع گمرک، با اظهار خلاف واقع و جعل اسناد صورت مي‌گيرد، گفت: با قاچاق گسترده پوشاک به کشور ۳۶۰ هزار کارگر نساجي و پوشاک بيکار شده‌اند.به گزارش تسنيم ، وي با بيان اين که به علت قاچاق گسترده، نيمي‌از ظرفيت توليد پوشاک فعال است افزود : حجم مصرف پوشاک در کشور سالانه 8 ميليارد دلار است که 2/5 ميليارد دلار آن به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شود و تنها 60 ميليون دلار پوشاک به صورت قانوني به کشور وارد مي‌شود.سيد عبدالمجيد اجتهادي مدير کل نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارزگفت: از 44 هزار و 108 فقره پرونده تشکيل شده در شعب تعزيرات حکومتي 4 هزار و 432 فقره مرتبط با پوشاک قاچاق است.وي افزود: 74 درصد پرونده‌هاي تشکيل شده زير 10 ميليون تومان ارزش دارند و اين نشان مي‌دهد که بايد با دانه درشت‌ها برخورد کرد.وي گفت: معتقديم مقابله فيزيکي با پديده قاچاق به تنهايي جوابگو نيست.وي تصريح کرد: در رسيدگي به پروند‌هاي قاچاق هيچ گونه چشم پوشي نخواهيم کرد.يک عضو کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي‌هم در اين برنامه گفت: قاچاق رسمي‌پوشاک از مبادي قانوني کشور از طريق سامانه جامع گمرک، با اظهار خلاف واقع و جعل اسناد صورت مي‌گيرد.امير خجسته افزود: با قاچاق گسترده پوشاک به کشور 360 هزار کارگر نساجي و پوشاک بيکار شده اند.