لزوم تعادل ميان تقاضا و توليد مسکن

وزير راه و شهرسازي با توحه به وظيفه دولت براي فراهم کردن شرايط خانه دار شدن اقشار کم درآمد و متوسط جامعه همچنين رکود توليد در بازار مسکن گفت: مهمترين برنامه ما جريانسازي توليد با هدف ايجاد تعادل بين سير تقاضا و سير توليد در بازار مسکن است. به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي محمد اسلامي‌پس از برگزاري جلسه با حضور استاندار گلستان و مديران کل استاني در جمع خبرنگاران با اشاره به سياست‌هاي بخش مسکن وزارت راه و شهرسازي اظهار داشت: وظيفه وزارت راه و شهرسازي در بخش مسکن به موجب قانون اساسي، فراهم کردن زمينه خانه دار شدن مردم جامعه با اولويت قشر متوسط وکم درآمد است.


واردات قطعات هواپيما متوقف نشود

عضو کميسيون عمران مجلس گفت: توقف ضربتي و يکباره واردات قطعات هواپيما غير عملي بوده و نتيجه بخش نيست. به نقل از خانه ملت، سيد حسين افضلي گفت: قطعات و تجهيزات و سخت افزارهاي مرتبط با بخش هواپيما و هوايي همگي‌هاي تِک هستند به اين معنا که تکنولوژي بسيار بالايي دارند و ساخت آن نيازمند تلاش‌هاي بسياري است.

وي ادامه داد: ورود دانشمندان و نخبگان کشور ما به بحث مطالعه و توليد قطعات هواپيما اقدام مثبت و مطلوبي است و پژوهشگران مي‌توانند به اين موضوعات ورود کرده و خوشبختانه در بسياري از اوقات اين رويکرد نتيجه مثبت به دنبال داشته است.


ورود به ماجراي ارزان‌فروشي بليت

رئيس سازمان هواپيمايي کشوري گفت:‌ به هرگونه رقابت مضر چه از سوي آژانس‌ها، چه خطوط هوايي و چه مراکز عرضه‌کننده بليت از طريق سيستم‌هاي الکترونيکي، رسيدگي و برخورد مي‌کنيم. علي عابدزاده در گفت‌وگو با تسنيم در واکنش به ارسال نامه تهديدآميز انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران براي يک سايت فروش آن‌لاين بليت به‌دليل ارائه تخفيف به مردم، اظهار کرد: بحث آزادسازي نرخ بليت هواپيما يک بحث بسيار مهم و بااهميتي است که بايد براي آن ارزش قائل شد. وي ادامه داد: بايد دقت کنيم تحولاتي که قرار است صورت بگيرد به‌خاطر برخي رقابت‌هايي که مي‌توانيم بگوييم تخريب‌گر است باعث ايجاد مشکل براي آزادسازي نرخ‌ها نشود.

برگزاري انتخابات زودهنگام نظام مهندسي

منتفي شد

سايت رسمي‌سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور عنوان کرد: وزير راه و شهرسازي از موضع قبلي خود مبني بر برگزاري زودهنگام انتخابات شوراي مرکزي اين سازمان عقب نشيني کرده است. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور، محمد اسلامي‌و فرج الله رجبي ظهر در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي با يکديگر ديدار کرده و بر رفع سوءِتفاهمات حمايت وزير راه و شهرسازي از رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور و ادامه فعاليت قانوني شوراي مرکزي هفتم تأکيد شده است. در ادامه جلسه نيز با بحث و بررسي مسائل با حضور حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي و مهران کفاش معاون حقوقي وزارت راه و شهرسازي ادامه يافت. در پايان اين ديدار، وزير راه و شهرسازي تصميم به برگزاري انتخابات پيش از موعد شوراي مرکزي را نتيجه يک استنباط حقوقي از آيين‌نامه تلقي کرد و با توجه به تنش‌هاي به‌وجودآمده، بر لزوم عدم پافشاري بر آن نظريه و تجديدنظر در آن تأکيد کرد.

لزوم ايجاد انگيزه و تقويت روحيه دريانوردان

در مناطق پرخطر دريايي

يکصدمين اجلاس ايمني و امنيت دريانوردي با حضور هيأت ايراني به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي‌ايران و کشورهاي عضو سازمان بين‌المللي دريانوردي در محل دايمي‌آيمو (شهر لندن) بر گزار شد. در يکصدمين اجلاس ايمني و امنيت دريانوردي از سوي کشورهاي عضو در سازمان جهاني دريانوردي در ارتباط با موضوعات ايمني و امنيت دريانوردي تعداد ۱۰۱ سند به کميته ايمني و امنيت دريانوردي (MSC۱۰۰) ارايه شده بود که سهم ايران بيش از ۲۰ بيانيه بود. در همين راستا، ايران نيز سندي در ارتباط با لزوم ايجاد انگيزه و تقويت روحيه دريانوردان در مناطق پرخطر دريايي که با دزدان دريايي و تروريسم دريايي مواجه هستند در حضور دبير کل سازمان بين المللي دريانوردي (IMO) و همچنين مهمان ويژه IMO که از مقامات عالي رتبه انگليس به مناسبت يکصدمين نشست اجلاس کميته ايمني دريانوردي دعوت شده بود، ارايه کرد. سند مذکور مورد حمايت تعدادي از کشورهاي عضو آيمو قرار گرفت و قرار شد با همکاري برخي از کشور‌ها و NGO‌ها سند تکميلي در خصوص سلامت فيزيکي و رواني دريانوردان در مناطق پر خطر دريايي تهيه و به اجلاس آتي کميته ايمني دريانوردي MSC۱۰۱ ارايه شود.

احداث اسکله ١۵٠ متري بتني در بندر اروندکنار

مديرکل بنادر و دريانودري خوزستان، گفت: مطالعات احداث اسکله‌اي ١۵٠ متري بتني در بندر اروندکنار در حال انجام است و قرار است تا پايان سال جاري اين مطالعات به پايان برسد. حسين سياهپوش سرکنسولگري ايران در کشور عراق در بازديد از بندر اروندکنار استان خوزستان، افزود: با توسعه بيشتر بندر اروندکنار با توجه به موقعيت مهم آن مي‌توان به دستاوردهاي خوبي در حوزه اقتصاد رسيد. وي ادامه داد: افزايش کيفيت کالاي صادراتي و به حداقل رساندن محصولات بي‌کيفيت باعث مي‌شود تا اعتماد و استقبال کشورهايي همچون عراق از کالاي صادراتي کشورمان افزايش پيدا کند.

راستاد با اشاره به تاخيرات ناشي از نوسانات ارزي خواستار شد؛

گروه راه و مسکن: توسعه چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور که از اهميت استراتژيک ويژه‌اي هم برخوردار است به رغم برنامه ريزي‌هاي انجام گرفته شده با تاخيرات متعدد مواجه شده است که علت اصلي اين تاخيرها را هم بايستي در شرايط دشوار اقتصادي اخير جستجو کرد. در همين ارتباط طي يکي دو روز اخير موضوع اجراي يک پروژه ديگر در اين بندر، بار ديگر خبر توسعه چابهار را روي خروجي رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها قرار داد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، در جريان سفر معاونان وزير راه و شهرسازي به بندر چابهار با حضور استاندار سيستان و بلوچستان کلنگ احداث عمليات اجرايي پروژه سرمايه‌گذاري انبارهاي چندمنظوره نگهداري کالا توسط بخش خصوصي به ارزش ۱۲۸ ميليارد ريال در بندر شهيد بهشتي چابهار به زمين زده شد. در اين سفر محمد راستاد مديدعامل سازمان بنادر و دريانوردي و معاون وزير راه و شهرسازي و شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارتخانه حضور داشتند.

  • ضروت ايجاد آزادراه خروجي از بندر چابهار

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، گفت: ايجاد آزادراه خروجي از بندر چابهار از اولويت‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي است که بايد به موازات آن پروژه راه‌آهن را هم که جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازي است را انجام دهيم.

محمد راستاد در سفر دو روزه خود به چابهار براي آغاز عمليات اجرايي سه پروژه سرمايه گذاري به ارزش ١٧٠٠ ميليارد ريال در جلسه ارائه قابليت‌هاي بندر شهيدبهشتي و بررسي مشکلات و چالش‌هاي بندر چابهار، افزود: چابهار کانون توسعه محور شرق، قلب توسعه مکران و استان سيستان و بلوچستان است، به همين منظور نگاه ويژه‌اي به اين بندر اقيانوسي است و انتظار مي‌رود اقداماتي که در چابهار انجام مي‌شود در سال جاري به بهره‌برداري برسد. وي تصريح کرد: موافقتنامه‌هاي سه‌جانبه ايران، هندوستان، افغانستان ظرفيت مهمي‌را براي چابهار ايجاد کرده است. معاون وزير راه و شهرسازي اذعان داشت: ايجاد آزادراه خروجي از بندر چابهار از اولويت‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي است که بايد به موازات آن پروژه راه آهن را هم که جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازي است، انجام دهيم. وي گفت: چابهار علاوه بر ترانزيت، واردات و صادرات کالا بايد بخشي از ظرفيت خود را به کاپوتاژ گندم اختصاص دهد.وي تاکيد کرد: انتقال بخشي از غلات به بندر چابهار کمک شايان توجهي به اقتصاد کشور خواهد کرد. راستاد افزود: براي رسيدن به توسعه پايدار، پروژه‌هايي که براي توسعه بندر چابهار استراتژيک است را بايد به موقع به انجام برسانيم تا از توسعه چابهار عقب نمانيم.به گزارش سازمان بنادر و دريانوردي، وي خاطرنشان کرد: حمايت از پروژه‌هاي در دست احداث که بر اثر نوسانات ارزي دچار بحران و تاخيرات متعدد در عمل به تعهدات شده اند، ضرورت دارد.

  • تاکيد بر انعقاد پيمان حمل و نقل منطقه‌اي

در همين ارتباط، معاون وزير راه و شهرسازي گفت:ضرورت دارد براي افزايش بازارهاي فروش در منطقه چابهار، پيمان حمل و نقل منطقه‌اي جهت تسريع و تسهيل عبور و مرور و حمل و نقل با کشورهاي همسايه منعقد و اجرايي شود. به گزارش تجارت شهرام آدم‌نژاد در جلسه معاونان وزارت راه و شهرسازي و مديران ستادي سازمان بنادر و دريانوردي با موضوع ارائه قابليت‌هاي بندر شهيد بهشتي و بررسي مشکلات و چالش‌هاي بندر چابهار، گفت: سرمايه‌گذاري و پروژه‌هاي در حال ساخت و بهره‌برداري در بندر چابهار پيشرفت قابل‌توجهي داشته است. وي افزود: ساختارها در سرمايه‌گذاري را مي‌توان به گونه‌اي فراهم کرد که عدالت از بين نرود و سرمايه‌گذاران به يک اندازه جايگاه و قدرت داشته باشند. آدم‌نژاد عنوان کرد: ضرورت دارد براي افزايش بازارهاي فروش در منطقه چابهار، پيمان حمل و نقل منطقه‌اي جهت تسريع و تسهيل عبور و مرور و حمل و نقل با کشورهاي همسايه منعقد و اجرايي شود. وي افزود: با توجه به اهميت بندر چابهار در شرايط کنوني و حساس کشور، مقرر شد مسائل، مشکلات و چالش‌ها سريع‌تر مورد رسيدگي قرار گيرد. معاون وزير راه و شهرسازي عنوان کرد: به منظور تأمين نياز بنادر در حوزه‌هاي تجهيزات استراتژيک تخليه و بارگيري اولويت را بايد به قراردادهاي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و منابع غير دولتي اختصاص داد.

به گزارش روابط عمومي‌سازمان بنادر و دريانوردي، آدم‌نژاد افزود: براي تسريع در امور بندر چابهار ضروري است که در حوزه‌هاي زيرساخت و همگرايي حمل و نقل حرکت کنيم.

  • مختصات پروژه

بر اساس اين گزارش، مدت زمان ساخت اين پروژه ۲۴ ماه است که در زميني به مساحت ۲۵ هزار متر مربع و مساحت انبار ۱۸۰۰۰ متر مربع با ظرفيت سالانه ۶۰۰ هزار تن احداث خواهد شد. اين پروژه زمينه اشتغالزايي مستقيم ۲۱ نفر و غير مستقيم ۲۰۰ نفر را فراهم مي‌آورد.

  • پيشرفت ۵۰ درصدي زيرسازي راه‌آهن چابهار- زاهدان

بالاخره اينکه عباس خطيبي سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، شرکت ساخت گفت:‌ پيشرفت فيزيکي زيرسازي راه‌آهن چابهار- زاهدان به ۵۰ درصد رسيده و باتوجه به حجم عمليات اجرايي در اين ابر پروژه و کوهستاني بودن مسير، پيشرفت قابل توجهي است. به نقل از روابط عمومي‌و امور بين‌الملل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌و‌نقل کشور، عباس خطيبي با اشاره به طول ۶۰۰ کيلومتري راه‌آهن چابهار- زاهدان گفت: اين خط ريلي با هدف اتصال بندر شهيد بهشتي چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور به شبکه ريلي، توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهاي آسياي ميانه و افغانستان به آب‌هاي آزاد و ايجاد بستر مناسب براي توسعه و رشد اقتصادي سيستان و بلوچستان و منطقه احداث مي‌شود. سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن پيشرفت فيزيکي کل پروژه را ۳۷ درصد اعلام و اضافه کرد:‌ پيشرفت فيزيکي در بخش زيرسازي به ۵۰ درصد رسيده و باتوجه به حجم عمليات اجرايي در اين ابر پروژه و کوهستاني بودن مسير عدد قابل توجهي است. وي با تاکيد بر اولويت‌بندي اجرايي اين پروژه توضيح داد: اولويت اصلي ما بهره‌برداري از محدوده زاهدان تا خاش و در بخش جنوبي تکميل و بهره‌برداري از حدفاصل چابهار تا ايرانشهر است که هم اکنون با پيشرفت فيزيکي ۷۰ درصدي در بخش زيرسازي در حال اجرا است. خطيبي حجم عمليات اجرايي در اين پروژه را منحصر به فرد دانست و گفت: ۸۰ ميليون متر مکعب عمليات خاکي در اين پروژه صورت مي‌گيرد که تاکنون ۵۰ درصد از عمليات خاکي و ۶۸ درصد از عمليات خاکريزي آن به اتمام رسيده است.

وي راه‌آهن چابهار- زاهدان را بزرگترين پروژه ريلي در دست ساخت کشور معرفي و بيان کرد:‌ اين حجم از عمليات اجرايي در ۶۰۰ کيلومتر مسير ريلي که بيش از ۵۰ درصد آن در تپه ماهور و منطقه کوهستاني قرار دارد در نوع خود منحصر به فرد است. سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به ابنيه فني قابل توجه در اين خط ريلي افزود:۱۳۲ دستگاه پل خاص به طول ۱۱ کيلومتر با دهانه‌هاي بيش از ۱٠ متر و ۳۲ دستگاه تونل به طول ۱۴ کيلومتر بخشي از عمليات اجرايي اين پروژه است. خطيبي در خصوص اعتبار هزينه شده براي اين پروژه گفت: تاکنون ۱۱۰۰ميليارد تومان براي اين مسير ريلي چابهار- زاهدان هزينه شده و به منظور اتمام آن به حدود ۴ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است که با توجه به اهميت اين طرح ريلي، دولت و سازمان برنامه و بودجه براي تامين اعتبار مورد نياز اين پروژه در تلاش هستند.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه دستگاه‌ها بايد ظرفيت نقادي خود را بالا ببرند گفت: اين نقد اگر از طريق رسانه‌ها صورت نگيرد و دستگاه‌ها تاب آوري نداشته باشند نتيجه اين مي‌شود که در زير پوست جامعه صدها مشکل پنهان مي‌شود. نقد، امکان تنفس را براي جامعه فراهم مي‌کند اما ملاحظات تربيتي در نقد و انعکاس اخبار آموزش و پرورش بايد مورد توجه قرار بگيرد.

به گزارش ايسنا، سيدمحمد بطحائي در مراسم سالروز تاسيس ايسنا، با بيان اينکه اتفاقي در مدرسه‌اي رخ داده ضمن آنکه بايد به شديدترين وجه پيگيري و تنبيه اداري صورت گيرد اما پخش اين خطاها با اين روش باعث کاهش اعتماد عمومي‌و تضعيف پايگاه آموزش و پرورش مي‌شود گفت: اينکه مردم دائم نگران باشند مبادا فرزندم در کلاس آزار ببيند از تبعات انتشار اين گونه اخبار است. يک مورد تنبيه بدني در يک ميليون اتفاق افتاده، ما اغماض نمي‌کنيم اما در انتقال مسائل تعليم و تربيت بايد ملاحظات تربيتي مورد توجه قرار بگيرد.

بطحائي به برگزاري جلساتي با مديران مسئول رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: به رئيس سازمان صدا و سيما هم گفتم که چرا کارشناس انتظامي‌در فيلم‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني داريم، اما کارشناس تعليم و تربيتي خير؟. از ايشان خواستيم که از کارشناس حوزه علوم تربيتي استفاده کنند و به آن در برنامه سازي‌ها توجه داشته باشد. در ساير حوزه‌ها نيز اين نگاه تعليم و تربيتي بايد مورد توجه قرار بگيرد.