حذف يارانه سه دهک در بودجه سال ۹۸

وزیر کشور گفت: در لايحه بودجه سال ۹۸ پيش‌بيني کرديم، استانداري‌ها، يارانه ۳ دهک را حذف و از محل آن در جهت توسعه حمل و نقل توليد و معيشت افراد بي‌بضاعت استفاده کنند.به گزارش ايلنا، عبدالرضا رحماني فضلي گفت: مقرر شده بود از محل درآمد يارانه‌ها براي حمل و نقل و توليد استفاده شود اما متاسفانه در مسير کار مجبور شديم يارانه‌ها را به همه افراد پرداخت کنيم، اين رقم کم شد و در ادامه مسير از محل درآمد يارانه‌ها که براي توليد و حمل و نقل در نظر گرفته شده بود، براي پرداخت يارانه‌ها برداشت شد، دولت تدبير و اميد نيز درگير همين موضوع شده و امکان کاهش يارانه‌ها اصلا وجود نداشت البته دو سه بار تلاش‌هايي انجام شد اما محقق نشد.


آمريکا و روسيه دلسوز مردم ايران نيستند

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: مردم ايران داراي استقلال فکري بوده، منتظر دستور ديگران نيستند و براي تعيين سرنوشت خود نيازي به دخالت ديگران ندارند. جلال‌ جلالي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا گفت:‌مردم ايران به هيچ وجه مردم اجازه نمي‌دهند ديگران در زندگي آنها دخالت کنند و اگر به حاکميت انتقادي و ايرادي دارند، به صورت صريح و مسالمت آميز انتقادات خود را بيان مي‌کنند و البته اين بستگي به حکومت دارد که تا چه حد به اين انتقادات توجه کند. استقلال و امنيت ملي براي مردم ايران اهميت زيادي دارد. مردم هم مي‌دانند که نه آمريکا و نه روسيه دلسوز مردم ايران نيستند؛ بنابراين اگر ساير کشورها در امورات داخلي ايران دخالت کنند با استقبال مواجه نمي‌شوند.


حذف ۱۰۰ حزب به دليل فعال نبودن

عضو کميسيون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به اينکه پيش بيني مي‌شود حدود 100 حزب از عرصه سياسي کشور حذف شوند گفت: احزابي که حذف مي‌شوند حتي توانمندي برگزاري کنگره ساده را هم ندارند چه برسد که بخواهند فعاليت داشته باشند.قاسم ميرزايي نيکو در گفت‌وگو با خانه‌ملت، با اشاره به دعوت از طيف‌هاي مختلف جريان‌هاي سياسي و احزاب براي اصلاح قانون احزاب و بررسي نظرات آنها گفت: در شرايط کنوني جاي اعتراضي از سوي افراد وجود ندارد زيرا قانون بايد معيار عملکرد احزاب باشد.نماينده دماوند با اشاره به اينکه 254 حزب در کشور وجود دارد که همگي فعاليت نمي‌کنند، افزود: طبق شرايط حدود 100حزب حذف مي‌شود.

تحريم‌ها هيچ‌گاه کارآمد نبود

وزير امور خارجه گفت: تحريم‌ها هيچ‌گاه کارآمد نبوده‌اند، آن‌ها به مردم عادي آسيب وارد مي‌کنند اما سياستي را تغيير نمي‌دهند.به گزارش ايلنا، محمد جواد ظريف در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت:«تحريم‌ها هيچ‌گاه کارآمد نبوده‌اند. آن‌ها به مردم عادي آسيب وارد مي‌کنند اما سياستي را تغيير نمي‌دهند. اين نوعي تغيير رويه از سوي ايالات متحده آمريکا بود که موجب پيش‌برد مذاکرات ايران شد. امروز هم همان نيروي پويا وجود دارد. ايران و E۳+۲ بر سر ميز مذاکره‌اند. اين ايالات متحده آمريکا است که تصميم گرفته است شانه خالي کند و خشونت و آشوب بپرورد.»

ادعاي نتانياهو درباره ايران

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ادعايي مضحک گفت: اين رژيم با جاه‌طلبي‌هاي هسته‌اي ايران در تمام نقاط دنيا مقابله مي‌کند. به گزارش ايسنا از تايمز آو اسرائيل ، بنيامين نتانياهو گفت: عوامل وابسته به اسرائيل به عنوان بخشي از تلاش‌هايش براي مقابله با برنامه هسته‌اي ايران به اقدام در اين کشور ادامه خواهند داد. وي افزود: ما در تمام نقاط دنيا با برنامه هسته‌اي ايران مي‌جنگيم. ما حتي براي اين کار حتي به صورت دوره‌اي به آنجا (ايران) مي‌رويم تا چيزهايي را دريابيم. نتانياهو در سازمان ملل نيز به طرح ادعاهايي بي‌اساس درباره برنامه هسته‌اي ايران پرداخته و مدعي شده به اسنادي دست يافته که نشان مي‌دهد تهران به‌طور مخفيانه بر فعاليت‌هاي هسته‌اي غير صلح‌آميز مي‌پردازد. وي حتي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌خواسته است تا به اين اسناد ادعايي رسيدگي کند.

تحريم راه حل مشکلات نيست

وزير امورخارجه قطر با انتقاد از تحريم‌ها عليه ايران گفت: از تحريم‌هاي يک‌جانبه عليه هيچ کشوري استقبال نمي‌کنيم. تحريم راهي براي حل مشکلات نيست. به گزارش ايسنا، محمد بن عبدالرحمان آل ثاني در گفت‌وگو با سي‌ان‌بي‌سي ادامه داد: ما از آمريکا مي‌خواهيم به مذاکرات بازگردد و به راه حلي ديپلماتيک دست يابد، چراکه ما نمي‌توانيم يک مناقشه ديگر را در منطقه‌مان تاب بياوريم.وزير خارجه قطر افزود: شما مي‌توانيد وضعيت ما در قطر را در نظر بگيريد، ما بين ايران و عربستان قرار گرفته‌ايم که هر دو نيز رقيب هستند. همچنين ايران و آمريکا را ببينيد، قطر روابطي بسيار قوي با آمريکا دارد و اين ما را در وضعيت نامناسبي قرار مي‌دهد.محمد بن عبدالرحمان آل ثاني گفت: ايران بخشي از منطقه ما است، چه خوشمان بيايد چه نيايد، چه با سياست‌هايش موافق باشيم چه نباشيم. اين بدان معني نيست که تعامل نکنيم و کنار بايستيم و از طريق نيروهاي نيابتي، همچون در يمن، سوريه، عراق، لبنان با يکديگر مقابله کنيم.

استيضاح وزرا مصلحت نيست

نماينده فيروزآباد درمجلس استيضاح تمامي‌وزرا را به مصلحت نظام ندانست.به گزارش خانه ملت کوروش کرم‌ پور استيضاح وزرا را عامل تزلزل در وزارتخانه‌ها دانست و بيان کرد: استيضاح حق نمايندگان است اما بايد اين استيضاح‌ها براساس نحوه عملکرد وزرا صورت گيرد.وي نقش دانشجويان در برقراري نظم، روحيه و اميد در جامعه را بسيار پررنگ و تاثير گذار دانست و عنوان کرد: درحال حاضر دانشجويان و اساتيد شاهد سوء مديريت و نظارت و فشار معيشتي مردم هستند اما با اين وجود با شکيبايي و خويشتن داري اين اوضاع را تحمل مي‌کنند. دشمن درحال تلاش است تا بين مردم به‌ويژه قشر دانشجو و نظام فاصله ايجاد کند اما موفق نبوده است.

راه‌اندازي سامانه ممنوع الخروجي

فرمانده نيروي انتظامي‌خبر داد: ناجا در صورت دريافت مجوز قضايي مي‌تواند سامانه اعلام اسامي‌افراد ممنوع الخروج را تا يک ماه آينده راه‌اندازي کند. حسين اشتري در گفت‌وگو با خانه‌ملت در توضيح عدم راه‌اندازي سامانه‌اي که به موجب آن متقاضيان خروج از کشور از وضعيت ممنوع الخروجي خود مطلع مي‌شوند، گفت: افراد متقاضي خروج از کشور مي‌توانند با کارت ملي به دفاتر پليس مراجعه و اطلاعات لازم در مورد ممنوع الخروجي را دريافت کند.فرمانده نيروي انتظامي‌تصريح کرد: طبق مصوبه کارگروه مرز شوراي امنيت کشور سامانه‌اي بر خط براي درج اسامي‌اشخاص ممنوع الخروج بايد راه‌اندازي شود تا همه به صورت مستقل بتوانند اطلاعات را از آن دريافت کنند اما با توجه به محدوديت درج سوابق برخي افراد هنوز عملياتي نشده است.وي افزود: راه‌اندازي سامانه مذکور علاوه بر تامين زيرساخت‌هاي لازم نيازمند دريافت مجوز قضايي است، نيروي انتظامي‌از مجلس و قوه قضاييه نيز درخواست کرده تا اجازه راه‌اندازي اين سامانه را بدهند تا افراد براي دريافت اطلاعات محدوديتي نداشته باشند.

اجراي ساز و کار مالي تا پايان سال

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي با بيان اينکه انتظار داريم اروپا گام‌هاي عملي براي اجراي SPV بردارد، گفت: آنها به آقاي ظريف قول داده‌اند تا پايان سال ميلادي SPV را اجرايي کنند.سيد کمال خرازي درباره اجرايي شدن SPV بين ايران و اروپا گفت: اروپا وعده اجرايي شدن اين موضوع را داده، البته انتظار اين است که گام‌هاي عملي در اين راستا از سوي اروپا برداشته شود. در گفتگوهاي آقاي ظريف و اروپايي‌ها، آنها قول داده‌اند تا پايان سال ميلادي SPV را اجرايي کنند.رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي تصريح کرد: جمهوري اسلامي‌ايران نقش بسزايي در مبارزه با تروريسم و حمايت از دولت‌هاي قانوني منطقه و مقابله با شيطنت‌ها داشته است. جمهوري اسلامي‌خواستار آزادي مردم و حمايت از حکومت‌هاي مستقل است و به اين مسير خود ادامه مي‌دهد.وي اظهار داشت: امنيت ايران داراي دشمناني است و بيگانگان قصد دارند براي اين امنيت مشکل تراشي کنند. حرکات تروريستي مانند آنچه در چابهار اتفاق افتاد، تلاشي مذبوحانه است که راه به جايي نمي‌برد. رزمندگان و نيروهاي امنيتي ما در صحنه حضور دارند ‌و به همين جهت اتفاقي نخواهد افتاد.

تلاش براي رفع تحريمها

معاون پارلماني رئيس جمهور با بيان اينکه در حال حاضر تلاش عمده دولت براي ايجاد اشتغال و رفع تحريم‌ها است، گفت: در حال حاضر حقيقت امر اين است که دولت به کمک ملت نياز دارد و بر همه واجب است که از نهال انقلابي که خود کاشتيم، محافظت کنيم.به‌گزارش ايسنا، حسين‌علي اميري تأکيد کرد: با وجود اينکه از مؤلفه‌هاي امنيتي برخوردار هستيم، به مؤلفه اصلي امنيت که اعتماد و وحدت است، نيازمنديم و در اين برهه از زمان بايد تمام اختلافات مذهبي و فکري و تفرقه را کنار بگذاريم تا آب در آسياب دشمن نريزيم.وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر ايران اسلامي‌با جنگ اقتصادي و تحريم‌هايي که دشمنان انقلاب به راه انداخته‌اند روبروست که وحدت نظر و عمل مي‌تواند براي پيروزي در اين جنگ بسيار مفيد باشد.معاون پارلماني رئيس جمهور تأکيد کرد: بايد با تدبير و حمايت رهبر معظم انقلاب، مساعدت رئيس جمهور و وزير امور خارجه و مقاومت مردم ايران از بحث فصل ۷ منشور و تحريم‌ها بدون جنگ نظامي‌خارج شويم و برجام را پشت سر بگذاريم و امروزه جامعه جهاني همراه و همگام ماست و صلح‌خواهي ما به جهان اثبات شده است.

انتقادها و فشار افکار عمومی باعث شد؛

امروزه امکان ندارد بي سروصدا کاري انجام داد. بايد باور کنيم که ديگر نمي‌شود پستها را بين آقازاده‌ها تقسيم کرد. هنوز مدت زيادي از انتصاب داماد دو روحاني سرشناس يعني رييس جمهور و عضو خبرگان رهبري نگذاشته بود که حاشيه سازي‌ها آقايان را وادار به واکنش کرد. البته رييس جمهور جدي تر به اين قضيه ورود کرد و زمزمه تعليق حکم دامادش از سوي نماينده مجلس مطرح شد و به دنبال آن داماد رئيس جمهور از سمت خود در معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني استعفا داد. کامبيز مهدي‌زاده در استعفاي خود آورد:از اينکه اينجانب را قابل دانستيد و در اين مقطع از بنده دعوت نموديد که در اين وزارتخانه همراه تان باشم کمال تشکر و قدرداني را دارم.اجازه مي‌خواهم از خدمت تان مرخص شوم و به فعاليت‌هاي علمي‌و پژوهشي خود در سنگر قبلي ام ادامه دهم.بارديگر از حسن ظن و اعتماد حضرتعالي سپاسگزارم .

  • تاکيد بر شايسته سالاري

اما وزير صنعت از اين انتصاب دفاع کرد.رضا رحماني در گفت‌وگو با خانه ملت با تاييد خبر انتصاب داماد رييس جمهور به عنوان معاون خود گفت: انتصاب وي به سمت معاونت وزير اصلا ربطي به داماد رييس جمهور بودن يا نبودن اين فرد ندارد.وزير صنعت افزود: هميشه ايراد گرفته مي‌شود که چرا از جوانان استفاده نمي‌شود؛ اما داماد رييس جمهور يک نيروي جوان و نخبه است. وي درباره سابقه اجرايي داماد رييس جمهور گفت: وي در حوزه معاونت فناوري رييس جمهور سِمَت داشته و رييس ستاد توسعه‌اي بوده است و از آنجا به وزارت صمت آمده است؛ ضمن آنکه ليسانس زمين شناسي دارد، فوق ليسانس او مرتبط است و دکتراي زمين شناسي هم دارد.رحماني بيان کرد: آنها که درباره اين انتصاب ترديد داشتند، وقتي سوابق او را ديدند به ما تبريک گفتند؛ قطعا اگر هر کسي سوابق او را ببيند، آن را تاييد مي‌کند.وزير صنعت گفت: بدون ترديد اين فرد از نظر شايستگي‌ها، صلاحيت‌هاي فردي، کارآمدي، مدارک تحصيلي و انگيزه روزمه‌اي قوي دارد و هيچ بحث ديگري جز اين محورها در ميان نبوده است.وي تاکيد کرد: اين فرد فارغ از اينکه داماد رييس جمهور روحاني باشد يا نباشد انتخاب شده است.

  • اصرار بر ماندن

اما سيداحمد خاتمي‌که شاهد هجمه‌هايي به دليل انتصاب دامادش در سازمان برنامه و بودجه بود، با انتشار نامه‌اي نوشت:چند روزي است در فضاي مجازي مسئوليت دامادم آقاي سيد حسين ميرخليلي در دفتر آقاي دکتر نوبخت منتشر شده است در اين رابطه چند نکته گفتني است:1- در آغاز زندگي مشترک دخترانم با دامادها گفته‌ام همه مسئوليت کارهايتان با خودتان است اين انتساب را دخالت ندهيد.2- هيچگاه براي هيچيک از دامادهايم سفارشي براي کاري نداشته و ندارم ونخواهم داشت چون رانت خواري را منکر مي‌دانم.3- در رابطه با مسئوليت آقاي ميرخليلي نه در اين مسئوليت و نه در مسئوليت قبلي بنده نه تلفني نه پيامکي نه کتبي، هيچ سفارشي نداشته‌ام مي‌توانيد از آقاي محمدي (رئيس محترم سابق سازمان اوقاف و امور خيريه) و آقاي دکتر نوبخت بپرسيد.4- از حساسيت جامعه اسلامي‌بر اين امور سپاسگزارم و اميدوارم اين روش ادامه يابد.5- در اين عرصه هم بايد تقوي، محور باشد از تجسس و عيب‌جوئي پرهيز گردد بايد در صدد اصلاح عيب موجود بود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد؛

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: بعضي پژوهش‌هايي داريم که تبديل به مقاله آي‌اس‌آي يا يادداشت نمي‌شوند. ما چرا بايد دست خود را ببنديم. آي‌اس‌آي در لبه علم است ولي نيازهاي کشور به لبه علم ارتباطي ندارد. بايد اين مدل همکاري طراحي شود. بايد اين کار دو، سه ماهه طراحي شود و اگر نياز به قانونگذاري دارد، به مجلس بياوريد و ما کمک مي‌کنيم.

به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در همايش نقش پژوهش در قانونگذاري با بيان اينکه برخي از معضلات در کشور مزمن شده‌اند، گفت: اينکه مرکز پژوهش‌ها به آنها توجه و تحليل کرده، بسيار مفيد است.

رئيس مجلس با تاکيد بر اينکه همه کساني که در مراکز پژوهشي فعاليت مي‌کنيد، به کشور فشار وارد مي‌کنند ولي بايد از آن استفاده مطلوب کرد، ابراز داشت: يکي از همين شرايط مقطعي است که در حوزه پژوهش داريم. در شرايط عادي رويکردها براساس واردات است و به سمت توليد و منابع داخلي نمي‌رويم. بايد از اين شرايط اين نقص را برطرف کرد. ميان نيازهاي کشور ارتباط وثيقي وجود ندارد. شرکت‌ها و موسسات واسطه ايجاد شد ولي هنوز زمينه ارتقاي استادان، مقالات آي‌اس‌آي است و کسي خود را همراه با رفع نيازهاي کشور نمي‌کند.

لاريجاني ادامه داد: نکته ديگري که در شرايط تحريمي‌پيشنهاد مي‌شود لزوم تمرکز در تصميم گيري‌ها است که خيلي مهم است که رهبري هم بر اين امر تاکيد دارند. براي انجام اين کار فعاليت‌ها بايد متکي به پژوهشهايي باشد. اين پژوهش‌ها اگر جزيره‌اي باشد اين تمرکز اتفاق نميافتد و اگر هر دستگاهي يک تصميم بگيرد تصميم گيري نهايي را ساده نميکند. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌خاطرنشان کرد: الان که ما در برخي مسائل اقتصادي پيچيدگي‌هايي پيدا کرده‌ايم کار مي‌خواهيم که پايه گذار کار مشترک کردن مشترک کردن باشيد. بحث ديگر اين است که به موضوعات مهم بپردازيد موضوعاتي مثل نقدينگي و اشتغال و توليد. يکي از اين موضوعات مي‌تواند در زمان تحريم‌ها باشد که مثلا مشکلي براي خودرو سازي ايجاد مي‌شود. ما شرايط را بايد مدنظر داشته باشيم چراکه موضوعات تا حدي به يک منظومه ديگر هم مربوط است مثلا شما وقتي مي‌خواهيد موضوع آب يا موضوع بازنشستگي را بررسي کنيد در اين ميان موضوعاتي ديگري هم به اين‌ها مربوط مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه بودجه در شرايط تحريمي‌بايد متفاوت با شرايط عادي باشد، اظهار کرد: اصول کار در شرايط تحريمي‌و شرايط عادي متفاوت است چون در اين شرايط تحريم امور ضروري و در شرايط عادي امور مستحب را داريم که درجه دو هستند.

لاريجاني ادامه داد: کوچک‌سازي دولت از برنامه‌هاي کشور است اما نه کوچک و نه چابک شده است. تا وقتي که وضع دولت اينقدر فربه هست اين زمينه‌اي براي سرمايه‌گذاري باقي نمي‌گذارد. دولت هم که نمي‌تواند بگويد کارمندان از فردا نيايند بلکه بايد زمينه‌هاي اقتصادي ايجاد شود. يکي از مسائل مهم در اين بخش دولت الکترونيک است. شما بايد يک تئوري داشته باشيد که دولت چگونه از گستردگي خود کم کند که کارمندان فعال باشند. شما بايد براي کوچک سازي دولت طراحي داشته باشيد و اين طراحي را بياوريد که اگر لازم بود در مجلس هم تصويب شود.

رئيس قوه قضاييه از روند افزایش قیمت ها با وجود سقوط نرخ ارزانتقادکرد؛

رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه حل مشکلات اقتصادي با برخوردهاي صرفا قضايي ممکن نيست و به تدبير هر چه بيشتر دولت نياز دارد، به دادستان‌هاي سراسر کشور دستور داد که در چارچوب قانون به موضوع گراني‌ها ورود کنند.

به گزارش ايلنا، آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با بيان اينکه «ملت ما امروز در حالي تروريست خوانده مي‌شود که ۴۰ سال است زير تيغ تروريسم مورد حمايت غرب قرار دارد»، خطاب به حاميان تروريست‌ها خاطرنشان کرد: امروز اذناب همانها که بزرگان انقلاب ما را درست در زماني که جامعه ما به آنان نياز داشت به شهادت رساندند، در دامان شما آرميده‌اند و امثال منافقين که صراحتا اين قبيل جنايات را برعهده گرفته اند، امروز مورد حمايت برخي افراد در هيات حاکمه کشورهاي شما هستند. رئيس قوه قضاييه با اشاره به برخورد دستگاه قضايي با اخلالگران اقتصادي گفت: بحمدا... برخوردها و رسيدگي‌هاي قضايي با قاطعيت ادامه دارد. خوشبختانه همه شاهد هستند که قوه قضاييه در اين مسير، هيچ توجهي به فضاسازيها ندارد و کار خود را در چارچوب قانون و شرع دنبال مي‌کند. استجازه‌اي هم که از محضر مقام معظم رهبري براي تسريع در رسيدگي‌ها انجام شد، بسيار موثر بوده اما آنچه نبايد فراموش کنيم اين است که مشکلات اقتصادي کشور با برخوردهاي صرفا قضايي حل نمي‌شود بلکه نيازمند تدبير دولتمردان هستيم. رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه «ما در چارچوب وظايف خود به رسيدگي‌ها ادامه خواهيم داد و دست کساني را که در امور اقتصادي کشور اخلال ايجاد کنند، قطع خواهيم کرد»، يادآور شد: ماهيت اداره کشور و رفع مشکلات معيشتي مردم، يک ماهيت کاملا اجرايي است که دولت محترم با همکاري و حمايت قواي ديگر بايد اين امر را به پيش ببرد. بحمدا... تلاشهاي بسيار خوبي شده و مسئله ارز به تدريج در يک مسير تعادلي قرار گرفته اما همچنان مشکل گراني ارزاق و وسايل مورد نياز مردم پابرجاست و اين جاي تأسف دارد. آيت ا... آملي لاريجاني با تاکيد بر ضرورت توجه هر چه بيشتر دستگاههاي نظارتي و اتخاذ تدابير مناسب از سوي دولت براي کنترل قيمت‌ها اظهار کرد: زماني برخي بي تدبيريها موجب افزايش بي رويه نرخ ارز شد. در حال حاضر نيز نبايد اجازه داد که پاره‌اي بي تدبيريها موجب وارد آمدن فشار بر مردم شود. برخي به بهانه اينکه قيمت ارز بالا رفت، قيمت کالاهاي خود را افزايش دادند و امروز هم که نرخ ارز سير نزولي دارد باز هم به بهانه آنکه اجناس را به قيمت بالا خريداري کرده اند، همچنان گرانفروشي مي‌کنند. رئيس قوه قضاييه چنين رفتاري را «غير قابل قبول» دانست و با ذکر برخي افزايش قيمت‌هاي خودسرانه مانند گراني‌ها در صنعت لبنيات و ... خاطرنشان کرد: قدرت خريد قشر کارمند و کارگر که حقوق ثابتي دارد، محدود است و بر اين اساس براي کنترل قيمت‌ها بايد فکر عاجلي کرد. البته در جلسه هماهنگي سران قوا مطالبي طرح مي‌شود و دولت نيز تلاش‌هاي خوبي براي حل اين مشکلات داشته اما دستگاههاي اجرايي و دولت موظفند طرح بياورند و تلاش کنند تا هر چه سريع تر وضعيت معيشت مردم سامان معقول و منطقي پيدا کند.آيت ا... آملي لاريجاني با اشاره به وظيفه سازمان تعزيرات حکومتي براي نظارت بر قيمت‌ها، به دادستانها نيز دستور داد که در چارچوب قانون و با همکاري مراجع ذي صلاح به موضوع گراني‌ها ورود کنند. رئيس قوه قضاييه با اشاره به مقوله کاهش جمعيت کيفري و حبس زدايي گفت: آسيب‌هاي زندان واقعاً زياد است و گاهي زندان به جاي آنکه موجب تأديب و اصلاح شود، برعکس عمل مي‌کند. وي افزود: بايد مراقب باشيم حبس زدايي توأم با دقت نظر کافي باشد تا خداي ناکرده امنيت مردم از اين ناحيه به خطر نيفتد. نمي‌توانيم بگوييم در زندانها را باز کنيم تا همه خارج شوند. در اين صورت با افزايش جرايم، امنيت مردم سلب مي‌شود که اين مسأله به هيچ عنوان از سوي مردم پذيرفته نيست.


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به موضوع برجام، گفت: در قصه برجام بسيار درست عمل کرديم و تصميم بسيار عاقلانه‌اي گرفتيم و رهبر انقلاب هم هوشمندانه فرمود که برويد و مذاکره بکنيد اما بدانيد که آمريکايي‌ها حقه باز هستند و حواستان جمع باشد که در پي فريب دادن شمايند. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام علي‌اکبر ناطق نوري در پنجمين کنگره ملي سربازان صلح با اشاره به اينکه برپايي عدالت از طريق صلح انجام مي‌شود نه جنگ، اظهار کرد: قرآن به پيامبر مي‌گويد مردم حال قيافه گرفتن ندارند پس براي آنان قيافه نگير که از پيرامونت دور مي‌شوند. وي با تاکيد بر اينکه اسلام دين رحمت و صلح و عدالت است، گفت: افتخار من به عنوان يک ايراني و عاشق ايران اين است که اين ملت با دستهاي خالي نه فقط در برابر صدام که در برابر تمام دنيا ايستادند تا جلوي ظلم را بگيرند و جنگ را متوقف کنند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه ما نتوانستيم تجربه جنگ را به نسلهاي بعدي منتقل و براي مردم تبيين کنيم، اظهار کرد: از اين جهت ما به دفاع مقدس ظلم کرده ايم. حالا اينکه عده‌اي امروز شعار صلح و حقوق بشر در دنيا مي‌دهند، آدمهاي دروغ‌گوي، حقه باز و عوام فريب هستند.

نايب رئيس اول مجلس گفت: عده‌اي به راحتي تهمت و افترا مي‌زنند اما اگر قرار باشد براي هر کدام از اين‌ها بلند شوي و دنبال کار را بگيري اصل کاري که داري زمين مي‌ماند. به گزارش ايلنا، مسعود پزشکيان افزود: من خيلي حرف‌ها را حتي پاسخ هم نمي‌دهم و فرصت آن را ندارم. من اگر مي‌خواستم تخلف کنم نمي‌آمدم بگويم به من پول اضافه مي‌دهند. ما با تمام وجود دلمان مي‌خواهد به مردم خدمت کنيم و دنبال رانت و رشوه هم نيستيم. اما اينکه چطور مي‌توان اين وضعيت را درست کرد راه آن بردن آبروي آدم‌ها و تخريب آنها نيست. وي افزود: چيزي که شما به عنوان دغدغه تان مطرح مي‌کنيد براي من دغدغه نيست. دغدغه من تصميم بر مبناي داده و مديريت در چارچوب داده است و تا اين را درست نکنيم هر کار ديگري انجام دهيم ممکن است راه غلط را برويم. نائب رئيس مجلس در پاسخ به اين سوال که همکاران شما گفتند که مشکل برجام و کم آبي را حل مي‌کنيم اما نکردند، بيان کرد: همکار من کسي است که حق را بگويد. من هرچيزي که بر اساس ذهنم و عقلم اشتباه باشد و علمي‌نباشد را مي‌گويم غلط است و براي من تفاوتي نمي‌کند که همکار، دوست و يا به قول شما هم خط من است يا خير.

قاسمي‌تشريح کرد؛
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين که گفته مي‌شود سازوکار ويژه مالي اتحاديه اروپا شامل ارائه دارو و غذا به ايران در قبال پول نفت ايران مي‌شود گفت: اين سازوکار و مکانيزم براي تسهيل مبادلات ايران با ساير کشورهاي اروپايي است و شامل حال اقلام بسياري خواهد بود که بدون شک در اين سبد کالايي، دارو، غذا و ديگر مواد مورد نياز ايران هم قرار مي‌گيرد و حتي در شکل نوين خود مي‌تواند ياري‌گر مناسبات ما با ديگر کشورها باشد. پس اين مکانيزم صرفا براي دارو و غذا نيست بلکه براي همکاري اقتصادي، تبادل فناوري و تکنولوژي و... هم مي‌شود. به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌در نشست خبري درباره انصراف شرکت‌هاي دولتي چيني و روسي از انجام پروژه‌هاي نفتي ايران به بهانه تحريم‌هاي امريکا گفت: تا زماني که اخبار دقيقي از سوي دولت‌ها در مورد انصراف يا عدم انصراف دريافت نکنيم آن را بسان جنگ رواني عليه ايران مي‌دانيم. ملاک ما گفت‌وگوهاي انجام شده با دولت‌ها است. با اين حال، فشار دولت امريکا روي شرکت‌هاي بزرگ و نه فقط غرب، بلکه کشورهاي شرق و همسايگان زياد براي توقف همکاري‌ها روشن است. البته ما هم بيکار نيستيم و قضاوت درباره اين اخبار را بايد با تاني و تامل برخورد کرد. شايد وزارت نفت بتواند مشخص‌تر درباره اين اخبار اظهارنظر کند.

قاسمي‌درباره رايزني‌هاي عراق با امريکا براي ادامه معافيت‌ها از تحريم‌هاي ايران گفت:همکاري‌ها ادامه مي‌يابد. تلاش‌هاي مضبوحانه امريکا و هيات‌هاي اعزامي‌اين کشور براي تطميع و تهديد و ايجاد مشکل و موانع بر سر راه روابط دو کشور، مي‌تواند وجود داشته باشد. ما با عراق شاهد افزايش همکاري‌هاي اقتصادي خواهيم بود و حوزه‌هاي جديد همکاري نيز خواهي داشت. وي در پاسخ به اين که برگزيت مي‌تواند بر مناسبات ايران با گروه ۱+۴ اثرگذار باشد؟ گفت: ما درخصوص مسائل داخلي کشورها دخالت نمي‌کنيم ولي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا خللي براي همکاري‌هاي اين کشور در موضوع برجام ايجاد نمي‌کند. لندن متعهد به تلاش براي حفظ برجام است.سخنگوي وزارت خارجه در باره آخرين وضعيت مناسبات ايران و گرجستان در پي برخوردهاي نامناسب با شهروندان ايراني گفت: هم در تهران و هم در تفليس رايزني‌هايي را انجام داديم. مقامات سياسي اين کشور ابراز تاسف کردند و قرار شده اين مسئله را دنبال کنند.وي افزود: ايرانيان اگر اجباري براي رفتن به گرجستان ندارند، تامل کنند تا اين مسئله به خوبي فيصله يابد. اميدوارم دولت گرجستان با توجه به نوع و پيشينه روابط اقدامات لازم را انجام دهد، هر کمکي براي رفع مشکل باشد، مي‌کنيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره احضار سفير ايران در اسلام‌آباد به وزارت امور خارجه پاکستان به بهانه انفجار صورت گرفته در مرزهاي دو کشور و آخرين وضعيت سربازهاي ربوده شده ايراني يادآور شد: وجود برخي ناامني در مرزهاي دو کشور مسئله جديدي نيست. شاهد برخوردهاي نابهنجار و تلخ در مناطق مرزي ايران و پاکستان بوديم مانند ربودن سربازان ما و ورود نيروهاي تروريستي از پاکستان به داخل کشور ما. قاسمي‌درباره اظهارت اخير برايان هوک مبني بر اخراج وابستگان افراد عالي‌رتبه نظام جمهوري اسلامي‌از امريکا گفت: ايشان حرف‌هاي بي‌ربطي مي‌زند و نبايد حرف‌هاي فرد ضدايراني که تلاش مي‌کند در هر زماني مشکلي براي ما ايجاد کند را جدي گرفت. اين سخنان براي ايجاد تشويش و نگراني است. وي درباره اظهارات اخير ترامپ عليه ايران به جاي پاسخ دادن به نقش عربستان در قتل جمال خاشقچي ابراز داشت: ترامپ نشان داده هر بامداد که از خواب بيدار مي‌شود، سياست را اعلام مي‌کند و سخناني را بدون توجه به تبعاتش مطرح مي‌کند. من پاسخي براي اين رفتار ندارم. ايشان آنقدر مدهوش فروش سلاح است که جهت سوال را به سمت ديگري مي‌چرخاند. اين از ويژگي‌هاي دولت آمريکا است. گذر زمان اذهان را در قبال ايشان شفاف‌تر مي‌کند. سخن رئيس‌جمهور امريکا نسنجيده و فرافکني بي‌ربط بود و نشان داد از انصاف و آگاهي و منطق برخوردار نيست و برايش فروش سلاح مهمتر است و انسانيت برايش مهم نيست. وي درباره نشست اخير شوراي امنيت سازمان ملل متحد درخصوص آزمايش موشکي ايران و رويکرد اروپا: سياست موشکي ايران، بازدارنده و دفاعي است و عليه هيچ کشوري نيست. شعار ايران همزيستي مسالمت‌آميز و همکاري است ولي نمي‌توانيم نسبت به سياست موشکي خود چشم‌پوشي کنيم.