جوانان مشکلات بانکي را حل کنند

رئيس پژوهشکده پولي و بانکي گفت: با توجه به معضلات امروز لازم است از نيروهاي جوان و دانش آنها استفاده شود، مخاطرات و مشکلاتي که امروز از آن صحبت مي‌کنيم را بايد به علم، فناوري و توان نيروهاي جوان سپرد شود.

به گزارش ايلنا، علي ديواندري در مراسم گراميداشت هفته پژوهش در مورد اهميت پژوهش گفت: امروزه اقتصاد ما نياز به توجه ويژه به حوزه‌هاي عملي دارد تا با سرمايه‌گذاري در حوزه‌ي دانش و فناوري توليد ثروت افزايش يابد و مشکلات اقتصادي مرتفع شود. با توجه به اينکه علم و پژوهش جايگاه ويژه‌اي در کشور ما بويژه اسناد بالادستي دارد و مورد تاکيد مقام معظم رهبري نيز است، اين هفته را بايد گرامي‌بداريم.


انتصابات جديد در وزارت اقتصاد

دبير و اعضاي شوراي راهبري توسعه مديريت وزارت اقتصاد منصوب شدند

وزير امور اقتصادي و دارايي، طي احکام جداگانه‌اي علي عسگري را به عنوان دبير شوراي راهبري توسعه مديريت وزارت اقتصاد، سيدرحمت اله اکرمي، شاپور محمدي، سيدمحمد مهدي متقي، مجتبي لشکر بلوکي، علي صفوري و فرزانه دهنادي را نيز به عنوان اعضاي اين شورا منصوب کرد. به گزارش ايلنا از شادا، در متن احکامي‌که از سوي دکتر فرهاد دژپسند صادر شده ، آمده است: در اجراي تصويب نامه شوراي عالي اداري و به منظور طراحي سازوکارهاي مناسب براي اجرايي نمودن نقشه راه اصلاح نظام اداري، به موجب اين احکام به عنوان اعضاي شوراي راهبري توسعه مديريت وزارت متبوع منصوب مي‌شويد.


بررسي لايحه ماليات بر ارزش افزوده

يک نماينده مجلس درخصوص لايحه دائمي‌شدن قانون ماليات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: اين لايحه تا هفته آينده به هيئت رئيسه مجلس ارسال خواهد شد.به گزارش ايسنا، محمود شکري در ديدار با مديرکل امور مالياتي استان گيلان، درخصوص لايحه دائمي‌شدن قانون ماليات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: نتظار داريم لايحه مذکور قبل از بودجه در صحن علني مجلس به صورت خارج از نوبت رسيدگي، تصويب و ابلاغ گردد. نماينده مردم شهرستان هاي تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس شوراي اسلامي‌متذکر شد: تغييرات خوبي در قانون ماليات بر ارزش افزوده ديده شده است که منجر به شفافيت در پرداخت ماليات بر ارزش افزوده و در نتيجه عدالت مالياتي خواهد شد.

تحقق 70 درصدي درآمد‌هاي مالياتي

بر اساس تازه‌ترين آمار بخش درآمدهاي مالياتي که توسط بانک مرکزي منتشر شده است، بيش از ۷۰ درصد از آن چيزي که به عنوان درآمد مالياتي در اين مدت مصوب شده بود، محقق شده است. به گزارش ايسنا، دولت در بودجه سال جاري ميزان درآمدهاي کل کشور را ۲۱۶ هزار ميليارد تومان مصوب کرده بود که ميزان درآمدهاي مصوب براي هفت ماهه نخست امسال ۱۲۸ هزار ميليارد تومان بوده، اما تاکنون تنها ۷۵.۵ هزار ميليارد تومان از درآمدهاي پيش‌بيني شده محقق شده است. بر اساس اين گزارش، درآمدهاي مالياتي مصوب در بودجه براي هفت ماهه نخست سال ۸۴ هزار ميليارد تومان تعيين شده بود که براساس آمار بانک مرکزي تا پايان مهر ماه سال جاري تنها ۶۰ هزار ميليارد تومان درآمد از طريق ماليات به دست آمده است و طبق بودجه بايد تا پايان سال به بيش از ۱۴۰ هزار ميليارد تومان برسد. اين در حالي است که ميزان درآمدهاي محقق شده از بخش ماليات در هفت ماهه نخست سال گذشته ۵۲.۶ هزار ميليارد تومان بوده که اين رقم نشان مي‌دهد که درآمدهاي مالياتي ايران در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۲ درصد رشد داشته است. بر اساس آن‌چه در گزارش بانک مرکزي آمده است، در بودجه ۴۳ هزار ميليارد تومان نيز بايد از ساير محل‌ها تامين مي‌شده که در اين بخش نيز تنها ۱۵ هزار ميليارد تومان محقق شده است.

قيمت سکه طرح جديد به 5/3ميليون تومان رسيد

در جريان معاملات بازار آزاد تهران، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد در روز دوشنبه، ۲۶ آذرماه، ( تا لحظه تنظيم خبر) به سه ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد. به گزارش خبرنگار مهر، همچنين هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم سه ميليون و ۳۰۰ هزار تومان، نيم سکه يک ميليون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه يک ميليون و ۳۰ هزار تومان و سکه يک گرمي‌۶۴۰ هزار تومان بود. هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ۱۲۴۰ دلار و هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

آمريکا سال آينده دچار رکود اقتصادي مي‌شود

يکي از تحليلگران ارشد فعال در حوزه سرمايه گذاري در ايالات متحده آمريکا برآورد کرده است که اقتصاد اين کشور به احتمال زياد در سال آينده ميلادي وارد مرحله رکود خواهد شد. به گزارش ايسنا، ليز آن ساندرز، تحليلگر و استراتژيست ارشد فعال در حوزه سرمايه‌گذاري با اشاره به چند موضوع مختلف بعنوان دلايل اصلي رکود اقتصادي در آمريکا خاطرنشان کرد که به احتمال بسيار زيادي اقتصاد ايالات متحده آمريکا به سمت و سوي رکود و افت بازدهي در بنگاه‌هاي اقتصادي پيش خواهد رفت که البته اين مساله به شرايط مختلفي که ممکن در سال ۲۰۱۹ ميلادي بوجود بيايد، بستگي خواهد داشت. وي در ادامه گفت: به هرحال وضعيت تجارت و چشم‌انداز اقتصاد جهاني در وضعيت سال آينده اقتصاد آمريکا تعيين کننده به شمار خواهد آمد. وي اشاره کرد که بي‌ثباتي بازارهاي مالي در هفته‌هاي اخير، افت ۱۰ درصدي ميانگين صنعتي سهام داوجونز در دو ماه گذشته، تشديد نگراني سرمايه گذاران براي چشم‌انداز رشد اقتصاد جهاني، احتمال تداوم جنگ تجاري ميان چين و آمريکا، احتمال افزايش نرخ بهره از سوي بانک مرکزي (فدرال رزرو) ايالات متحده و همچنين نحوه خروج انگلستان از اتحاديه اروپا (بريگزيت) همگي از عوامل مهمي‌هستند که وضعيت نامعلوم و نامشخصي را براي آينده اقتصاد جهان از جمله ايالات متحده آمريکا به تصوير کشيده است.


قائم مقام بانک مرکزي انتقاد کرد؛

گروه اقتصاد کلان: قائم مقام بانک مرکزي گفت: مجلس از تصويب قوانيني که با منطق اقتصادي سازگاري ندارد و فقط به تشويق متخلفان و تنبيه منضبطين منجر مي‌شود، بپرهيزد.

به گزارش ايرنا، اکبر کميجاني روز دوشنبه در همايش تجليل از پژوهشگران برتر نظام بانکي اظهار داشت: تبصره 16 قانون بودجه امسال و يا تبصره اصلاح قانون بودجه سال 1395 از جمله اين تصميم‌ها است. «تبصره 16 قانون بودجه به اين موضوع مي‌پرداخت که بدهکاران بانکي در صورت تسويه با بانک از پرداخت خسارت و ديرکرد معاف شوند و در تبصره 35 قانون بودجه 95 نيز بخشي از درآمدهاي تسعير ارز به بدهکاران بانکي با مبالغ کمتر از 100 ميليون تومان اختصاص يافت.» کميجاني اين نوع قانونگذاري را به منزله گذاشتن بار سنگين مالي به دوش نظام بانکي دانست. قائم مقام بانک مرکزي يکي از چالش‌هاي امروز نظام بانکي را نرخ سود‌هاي غيرمتعارف دانست و گفت: اين کار بار سنگيني را به دوش بانک‌ها مي‌گذارد و نيز متناسب با آن نرخ تسهيلات گيرندگان افزايش مي‌يابد. وي به موضوع نرخ تورم اشاره کرد و ادامه داد: با وجود موفقيت‌هاي دولت يازدهم در مهار تورم با انضباط پولي، اما بخاطر سياست‌هاي انبساطي و ساختار اقتصاد کلان و نيز تکاليف عديده‌اي که بر نظام بانکي تحميل شد، شاهد رشد نقدينگي در سال‌ها و دهه‌هاي گذشته بوديم. کيمجاني اظهار داشت: اين امر سبب شده تا رشد نقدينگي از انضباط لازم برخوردار نباشد. قائم مقام بانک مرکزي افزود: در کنار رشد نقدينگي و نيز شرايط بنيادين حاکم بر اقتصاد کشور، انتظارات بدبينانه درباره بازگشت تحريم‌ها در ماه‌هاي پاياني سال گذشته سبب شد تا شاهد تلاطم در بازار ارز باشيم و اين تلاطم تا نيمه نخست امسال تداوم يافت. کميجاني گفت: عوامل دروني اقتصاد ايران و نيز تحريم‌ها سبب شد تا شاهد بازگشت نرخ تورم در کشور باشيم که البته خوشختانه با سياست‌هايي که بانک مرکزي در پيش گرفت اين وضعيت در حال بهبود است. قائم مقام بانک مرکزي اظهار داشت: در دوره جديد مديريت بانک مرکزي شاهد تغيير مسير حرکت تورم و نيز بازار ارز و تقويت ريال در مقابل ساير ارزها هستيم . وي با اعلام اينکه ثبات در بازار ارز مورد توجه ويژه بانک مرکزي قرار دارد، اضافه کرد: هر چند از شتاب نرخ تورم کاسته شده است اما تقويت ريال تا حدي که شرايط اقتصادي ايجاب مي‌کند، ادامه مي‌يابد تا شاهد ثبات در بازارها باشيم. کميجاني اظهار داشت: بانک مرکزي با مصوبات سران سه قوه توانسته نه تنها تلاطم‌هاي ارزي را کنترل کند بلکه ارزش ريال را نيز تقويت کرده است که اين روند بر اصلاح انتظارات عمومي‌نسبت به نرخ ارز اثرگذار بود. وي افزود: با اين حال همچنان نظام ارزي نيازمند اصلاحاتي است تا از تلاطم‌ها دور شده و به ثبات برسد. قائم مقام بانک مرکزي خواستار آن شد که ابزارهايي براي پوشش ريسک ارزي فعالان اقتصادي طراحي و عملياتي شود.

  • پژوهشگران براي حل مشکلات نظام بانکي راه حل عملي ارايه کنند

قائم مقام بانک مرکزي گفت: براي ارتقاي عملکرد سيستم بانکي نيازمند پژوهش‌هاي کاربردي و عملي و ورود پژوهشگران به اين ميدان هستيم. کميجاني اظهار داشت: اغلب کشورهاي توسعه يافته، توجه ويژه‌اي به تحقيق و پژوهش و تلفيق آموزه‌هاي علمي‌و صنعتي دارند و از اين طريق توانسته‌اند به بهبود پول ملي و در نهايت بهبود رفاه عمومي‌دست يابند. وي افزود: اکنون بسياري از کشورها بر اساس ميزان توسعه يافتگي سه تا پنج درصد توليد ناخالص داخلي خود را به تحقيق و پژوهش اختصاص مي‌دهند.

کميجاني هزينه‌هاي تحقيق و توسعه را از مولفه‌هاي بسيار مهم در اقتصاد ملي کشورها دانست و اظهار داشت: تحقيق و توسعه منجر به بهره وري عوامل توليد خواهد شد.

اين اقتصاددان با بيان اين که در ايران نيز استقبال از تحقيق و توسعه از اوايل دهه هشتاد مورد توجه قرار گرفت، اضافه کرد: در برنامه سوم توسعه 2.5 درصد از رشد اقتصادي به بهره وري اختصاص يافت که همان زمان توفيق‌هاي خوبي در اين زمينه حاصل شد.

کميجاني اظهار داشت: بر اساس سياست‌هاي کلي علم و فناوري که از سوي رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، بايد در پايان سال 1404 سهم بودجه تحقيق پژوهش به حداقل چهار درصد افزايش يابد.

وي افزود: تاکنون عملکرد خوبي در تخصيص سهم بودجه به بخش‌هاي پژوهشي نداشته ايم و در بهترين حالت نيم درصد بوده که اين امر بيش از هر چيز به وابستگي بودجه کشور به درآمدهاي نفتي باز مي‌گردد. کميجاني افزود: تلاش ما براي يافتن همه راه حل‌ها از محل درآمدهاي نفتي، سبب شده تا توجه ويژه‌اي به تحقيق نشود، بر اين اساس شاهديم که با بروز شوک‌هاي نفتي دچار مشکل در اقتصاد شده ايم.

قائم مقام بانک مرکزي تاکيد کرد: اگرچه در دو دهه اخير با جهت گيري‌هاي انجام شده، انجام طرح‌هاي پژوهشي رواج يافته است اما اينکه چقدر اين پژوهش‌ها کاربردي بوده هنوز جاي سوال دارد.

کميجاني خواستار هدايت پژوهش‌هاي نظري به حوزه‌هاي کاربردي شد زيرا به اعتقاد کميجاني در اين حوزه هنوز شتاب لازم را نداريم.

وي خواستار ورود پژوهشگران به مشکلات حوزه بانکداري و يافتن راه حل براي برون رفت از اين مشکلات شد و گفت: در اين عرصه احساس خلاء مي‌کنيم.

  • شرايط انعقاد پيمان‌هاي پولي بايد فراهم باشد

قائم مقام بانک مرکزي در حاشيه برگزاري اين آيين نيز در جمع خبرنگاران، پرسش‌هاي آنان درباره نرخ سود در نظام بانکي را بي پاسخ گذاشت و تنها درباره اقدام‌هاي بانک مرکزي براي انعقاد پيمان‌هاي پولي دو جانبه اظهار داشت: در سال‌هاي اخير به ويژه در ماه‌هاي اخير بر عملياتي شدن توافق نامه‌ها و پيمان‌هاي پولي دو جانبه تاکيد شده است.

کميجاني خاطرنشان کرد: بانک مرکزي نگاه دوباره‌اي به پيمان‌هاي پولي داشته و تعدادي از کشورهايي که مبادلات تجاري خوبي با ايران دارند، با توجه به تمايل خودشان براي پيمان پولي دوجانبه و مبتني بر تسويه تجارت به اتکاء پول‌هاي ملي خودشان مي‌انديشند.

قائم مقام بانک مرکزي با اعلام اينکه انعقاد پيمان‌هاي پولي درباره برخي از کشورها پيشرفت داشته و با برخي عملياتي شده و با برخي ديگر از کشورها بايد شرايط و زمان هر دو طرف فراهم باشد، درباره ابراز تمايل روسيه براي اجرايي کردن پيمان‌هاي پولي گفت: تمايل براي اين موضوع از سوي هر دو کشور وجود داشته ولي بايد شرايط و محيط آن فراهم شود.

اين کارشناس ارشد اقتصادي تاکيد کرد: يکي از موضوعاتي که درباره پيمان‌هاي دوجانبه و چند جانبه مطرح مي‌شود، موضوع تسويه در زماني است که تراز تجاري مثبت يا منفي باشد.

کميجاني افزود: بايد به دنبال راهکاري باشيم تا به جاي استفاده از پل رابط براي تسويه و کسري‌هاي تجاري، از پول ملي دو کشور استفاده کنيم.

به گزارش ايرنا، هشتمين دوره انتخاب پژوهشگران برتر نظام بانکي امروز با حضور مديران نظام بانکي در بانک مرکزي برگزار شد؛ در اين دوره يک کتاب و يک مقالبه برتر در حوزه پول و بانک به عنوان آثار برتر برگزيده شدند.

همچنين در اين مراسم سه پژوهشگر منتخب نظام بانکي، چهار پژوهشگر منتخب بانک مرکزي، يک پژوهشگر منتخب پزوهشکده پولي و بانکي و 11 پژوهشگر برتر بانک‌ها لوح تقدير خود را دريافت کردند.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از مهمترين مزاياي ابزارهاي مشتقه را مديريت ريسک بازار سهام دانست و گفت از طريق اين ابزار سرمايه گذاران مي‌توانند سودي بيشتر از سودهاي معمولي کسب کنند. به گزارش ايلنا، در مراسم رونمايي از بازار قراردادهاي آتي سبد سهام، شاپور محمدي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به همکاري منسجم ارکان بازار سرمايه و نهادهاي مالي مختلف در راستاي استفاده از ابزار آتي سبد سهام، از فعاليت تمام نهادها طي اين مدت سپاس‌گزاري کرد. در اين مراسم شاپور محمدي با اظهار خوشبيني نسبت به رونق معاملات آتي سبد سهام، بيان کرد: سال‌گذشته ابزار آتي تک سهم در بورس تهران رونمايي شد و اينک با ورود ابزار آتي شاخص سهام اين اميدواري وجود دارد تا شاهد رونق هرچه بيشتر استفاده از ابزار مشتقه در بورس تهران باشيم.

ياسر فلاح، مديرعامل شرکت اطلاع‌رساني و خدمات بورس، به تمامي‌شرکت‌هاي فعال در حوزه مالي پيشنهاد داد تا از فرصت‌هاي بکر موجود در دوازدهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه استفاده کنند، تا شاهد شکوفايي هر چه بيشتر فرهنگ سرمايه گذاري در کشور باشيم. وي شعار فاينکس ۲۰۱۹ را «مشارکت بيشتر، اقتصاد بهتر» اعلام کرد. مديرعامل شرکت اطلاع‌رساني و خدمات بورس در گفتگو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، در خصوص اهميت برگزاري نمايشگاه‌هاي مالي توضيح داد. وي در ابتدا با اشاره به اهميت صنايع مالي در اقتصاد هر کشور گفت: به زعم بسياري از اقتصادانان، صنايع پولي و مالي در هر کشور پايه گذار، زيربنا و مبناي قدرت آن کشور به شمار مي‌روند. در واقع شکوفايي در اين صنايع، عملا تضمين‌کننده پيشرفته بودن آن کشور به شمار مي‌رود.

مراقب کلاهبرداران سود سهام عدالت باشيد

سازمان خصوصي سازي به مشمولان هشدار داد مراقب باشند افراد سودجو به بهانه دريافت سود سهام عدالت از آنها اخاذي نکنند.

به گزارش ايبِنا، پيرو اطلاعيه‌هايي که در فضاي مجازي مبني بر ورود کدملي سرپرست خانوار براي دريافت سود سهام عدالت در سايت‌هاي مختلف منتشر مي‌شود، سازمان خصوصي سازي ضمن رد اين گونه خبرها و اطلاعيه‌ها اعلام کرد: مشمولان سهام عدالت و ساير افراد بايد ضمن توجه به هشدارها براي آگاهي از خبرهاي مربوط به سهام عدالت، به سامانه رسمي‌اين سهام به نشاني www.samanese.ir توجه و مراجعه کنند.

صنايع برتر بورسي در سه ماه پاياني 97

به نظر مي‌رسد با توجه به افزايش قابل ملاحظه نرخ ارز در سال جاري، رتبه صنايع برتر به شرکت‌هايي که توان بالايي در صادرات دارند از جمله صنايع پتروشيمي‌و فولادي تعلق بگيرد. عباس آرگون در گفت و گو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) اظهار داشت: به نظر مي‌رسد با توجه به افزايش قابل ملاحظه نرخ ارز در سال جاري، رتبه صنايع برتر به شرکت‌هايي که توان بالايي در صادرات دارند از جمله صنايع پتروشيمي‌و فولادي تعلق بگيرد.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص برآيند کلي از بازار سرمايه در چند ماه اخير گفت: سال ۹۷ سال پر تلاطمي‌در اقتصاد کشورمان بود و به علت خروج آمريکا از برجام و بازگشت تحريم‌ها، نگراني از منظر رواني بر اقتصاد کشور موثر بوده و موجبات تحولات در اقتصاد و افزايش نرخ ارز شده است.

افت ۱۶ واحدي شاخص فرابورس

داد و ستدهاي روزگذشته در فرابورس با کاهش ۱۶ واحدي شاخص کل به پايان رسيد.

به گزارش ايبِنا، معاملات فرابورس در ميانه اين هفته کاري شاهد تغيير مالکيت ۹۹۵ ميليون ورقه به ارزش ۴ هزار و ۷۹۵ ميليارد ريال بود که همزمان با دادوستدهاي صورت‌گرفته در بازارها شاخص کل نيز افت نزديک به ۱۷ واحدي را تجربه کرد.

بر اساس اين گزارش، رصد معاملات دوشنبه ۲۶ آذرماه در بازارهاي فرابورس حاکي از آن است نماد ذوب‌آهن با مبادله ۳۰۲ ميليون سهم به ارزش ۵۶۳ ميليارد ريال، بيشترين حجم و ارزش معامله را در ميان تمامي‌بازارهاي فرابورس کسب کرده است.

کارشناس بازار سرمايه تاکيد کرد

گروه بورس: يک کارشناس بازار سرمايه با اشاره به روش‌هاي تامين مالي بنگاه‌ها گفت: بورس کالا به دليل داشتن چندين ابزار مالي همچون اوراق سلف موازي استاندارد، گواهي سپرده کالايي و ابزارهاي مشتقه مي‌تواند يک گزينه مناسب براي تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي شود.

ولي نادي قمي‌در گفت‌وگو با ايسنا، درباره مهمترين مزيت‌هاي تامين مالي از مسير بازار سرمايه اظهار کرد: با بررسي ابزارهاي تامين مالي در اين بازار، مي‌توان راهکارهايي را براي سهولت تامين مالي از مسير بازار سرمايه براي صنايع ارائه کرد. در حال حاضر يکي از ابزارهاي تامين مالي مهم در بورس کالا، اوراق سلف موازي استاندارد است که اين امکان را براي فروشندگان کالا در بورس کالا ايجاد کرده که بتوانند از طريق پيش‌فروش کالا و با سرعت و هزينه کمتر به نسبت سيستم بانکي تامين مالي کنند.

وي گفت: با استفاده از اوراق سلف موازي امکان تامين مالي شرکت‌ها از طريق پيش فروش کالاهاي توليدي و تحويل کالاها در آينده امکان پذير مي‌شود که اين يکي از مزيت‌هاي تامين مالي در مسير بورس کالا است.

اين کارشناس بازار سرمايه همچنين به گواهي‌هاي سپرده کالايي اشاره کرد و گفت: علاوه بر اين، گواهي سپرد کالايي نيز به عنوان ابزاري براي تبديل موجودي انبار شرکت به قبوض انبار در فرآيند تامين مالي شرکت‌ها از طريق وثيقه کردن اين قبوض نزد بانک‌ها براي اخذ تسهيلات کمک شاياني کرده است.

وي به ابزار اختيار خريد و فروش نيز اشاره و اظهار کرد: با تعريف اختيار خريد و فروش براي ابزارهايي همچون سلف موازي استاندارد، امکان متضرر شدن خريدار و فروشنده اوراق مرتفع شده و از سوي ديگر براي اين بازار، معاملات ثانويه راه‌اندازي شده است.

نادي قمي‌امکان تامين مالي و دسترسي به منابع سرمايه‌گذاران خرد با هزينه کمتر و حجم بالاتر خارج از سيستم بانکي را هم از ديگر مزيت‌هاي تامين مالي در بورس کالا دانست و افزود: تامين مالي از طريق گواهي سپرده کالايي باعث مي‌شود کالاهاي راکد با استفاده از اين گواهي‌ها امکان تبديل به نقدينگي را داشته باشند.

وي درباره استفاده از گواهي سپرده کالايي به عنوان وثيقه در زمان جذب منابع تامين مالي در بازار پول و سرمايه اضافه کرد: با اين وجود بازار سرمايه براي توسعه نقش خود در تامين مالي بخش مولد بايد راهکارهايي را طراحي و تدوين کند تا از همه ظرفيت‌هاي اين بازار براي تامين مالي استفاده شود.

اين کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه امروزه، کمبود نقدينگي و مشکلات تامين مالي از معضلات اصلي توليدکنندگان کشور است، گفت: طراحي و معرفي بيشتر ابزارهاي جديد براي تامين مالي در بورس کالا و ايجاد سهولت در جذب منابع از اين بازار، مي‌تواند جايگاه بورس کالا را ارتقا دهد.

نادي قمي‌در ادامه افزايش ميزان سطح آشنايي عرضه کنندگان با اين ابزارها و الزامات موردنظر بورس کالا را هم مورد توجه قرار داد و افزود: افزايش ميزان آشنايي فعالان صنايع با ابزارهاي بورس کالا در زمان انتشار اوراق سلف موازي نيز باعث فراهم شدن زيرساخت‌هاي لازم براي انتشار اوراق در مدت زمان کمتر خواهد شد.

وي گفت: متنوع کردن ابزارهاي تامين مالي، روان‌سازي صدور مجوزهاي تامين مالي و فرهنگ‌سازي جهت استفاده از ابزارهاي جديد تامين مالي راهکار رونق تامين مالي از بورس کالاست.

يکشنبه گذشته معدني‌ها و فلزي‌ها به کاهش شاخص‌هاي بازار سهام دامن زدند و ديروز نيز اين روند ادامه پيدا کرد و اين دو گروه بازهم از تاثيرگذارترين گروه‌ها در نوسانات دماسنج بازار بودند.

به گزارش ايسنا، شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۱۹۵۸ واحد افت کرد و به رقم ۱۵۹ هزار و ۷۴۹ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم وزن با ۱۵۴ واحد کاهش تا رقم ۲۷ هزار و ۱۷۹ واحدي پايين رفت.

شاخص آزاد شناور نيز ۲۲۵۴ واحد پايين رفت و در تراز ۱۷۱ هزار و ۲۰۲ واحدي قرار گرفت. همچنين شاخص بازار اول و دوم هر يک به ترتيب ۱۹۲۴ و ۱۵۲۵ واحد کاهش يافت.

فلزات اساسي، معدني‌ها و برخي نمادهاي بانکي و پتروشيمي‌بيشترين تاثير را روي نوسانات شاخص کل داشتند به طوري که فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران و گروه مديريت سرمايه‌ گذاري اميد هر يک به ترتيب ۲۹۸، ۱۷۵ و ۱۷۴ واحد تاثير کاهنده روي شاخص‌هاي بازار سرمايه داشتند. همچنين معدني و صنعتي گلگهر، فولاد خوزستان، گروه مپنا و بانک ملت نيز در جهت کاهش نماگرهاي بازار حرکت کردند. اما خودرويي‌ها تاثيرات مثبتي روي شاخص کل بورس داشتند به طوري که دو نماد سايپا و ايران خودرو هر يک به ترتيب ۵۵ و ۴۲ واحد به افزايش شاخص بازار سرمايه کمک کرد. همچنين سرمايه‌ گذاري نفت، گاز و پتروشيمي‌تامين نيز تاثير ۱۳۱ واحدي روي شاخص کل داشتند.

فلزات اساسي باز هم با کاهش قيمت روبه‌رو شدند و سهم‌هاي تاثيرگذار اين گروه بيش از سه درصد در قيمت پاياني و قيمت آخرين معامله افت را تجربه کردند.

معدني‌ها نيز همراستا با فلزات اساسي با کاهش قيمت سهام مواجه شدند و بسياري از سهم‌هايشان بيشتر از دو درصد کاهش قيمت را تجربه کردند.

در عين حال بانکي‌ها نيز با کاهش قيمت روبه‌رو شدند. البته اين کاهش قيمت به اندازه دو گروه ياد شده نبود و تعدادي از نمادهاي اين گروه کمتر از يک درصد نوسان را تجربه کردند.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۴۶۱ ميليارد تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۱.۶ ميليارد سهم و اوراق مالي بود. همچنين تعداد معاملات اين بازار رقم ۱۲۷ هزار و ۷۸۷ را تجربه کردد. آيفکس نيز با ۱۶ واحد کاهش مواجه شد و به رقم ۱۸۰۹ واحد رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران رقم ۴۷۹ ميليارد را تجربه کرد و حجم معاملات به عدد ۹۹۵ ميليون سهم و اوراق مالي رسيد.

در جلسه‌اي که ۲۰ خرداد ۹۴ با حضور کليه اعضاي فقهي کميته فقهي در محل سازمان بورس برگزار شد، موضوع قرار آتي و اختيار معامله سبد سهام به جمع‌بندي رسيد.

دبير کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآيند تصويب قراردادهاي آتي سبد سهام در اين کميته را تشريح کرد. مجيد پيره همزمان با راه اندازي آتي سبد سهام به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) گفت: در جلسه‌اي که ۲۰ خرداد ۹۴ با حضور کليه اعضاي فقهي اين کميته در محل سازمان بورس برگزار شد، موضوع قرار آتي و اختيار معامله سبد سهام به جمع‌بندي رسيد. وي توضيح داد: کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص کليات موضوع قراردادهاي آتي و اختيار معامله مبتني بر سبد سهام با ساختار پيشنهادي از سوي شرکت بورس و اوراق بهادار موافق بود، ولي در بعضي بندهاي آن اصلاحاتي به عمل آورد.

پيره اظهار داشت: مطابق نظر کميته فقهي، اصل ساختار حقوقي و فقهي قرارداهاي آتي و اختيار معامله سبد سهام از جنس آتي و اختيار معامله تک‌سهم است و همان بحث‌هايي که از نظر ماهيت فقهي قرارداهاي آتي، از جهت تعهد به خريد در مقابل تعهد به فروش در مقابل قرارداد آتي تک سهم مطرح شده بود، در اينجا هم قرارداد آتي سبد سهام از جنس معاملاتي دال بر تعهد بر خريد در مقابل تعهد به فروش بود.

دبير کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: کميته فقهي سازمان بورس قبل از آن با موضوع قرارداهاي آتي مبتني بر شاخص مخالفت کرده بود و از آنجا ‌که شاخص، عددي است که روند بازار در يک مقطع زماني معين را نشان مي‌دهد، لذا نمي‌توانست به عنوان دارايي پايه در قراردادهاي آتي قرار بگيرد. پيره عنوان کرد: به اعتقاد کميته فقهي سازمان بورس، اگر به جاي شاخص، سبد محدودي از سهام به عنوان دارايي پايه قرار بگيرد و اين سبد با اين تعداد محدود سهم قابليت تحويل را داشته باشد، مي‌تواند به عنوان دارايي پايه در قرارداهاي آتي و اختيار معامله سبد سهام قرار گيرد.