بازار نفت در حال تصحيح است

سهيل المزروعي وزير انرژي امارات متحده عربي گفت: بازار نفت جهاني در حال تصحيح است.به گزارش رويترز، سهيل المزروعي در رويدادي در دوبي گفت: انتظار دارد همه توليدکنندگان نفت تحت توافقي که اوايل دسامبر در وين ميان توليدکنندگان اوپک و غيراوپک حاصل شد، عرضه نفت را کاهش دهند.اوپک و شرکايش شامل روسيه براي کاهش توليد به ميزان ۱.۲ ميليون بشکه در روز از آغاز ژانويه توافق کرده اند. اوپک قرار است توليدش را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد در حالي که سهم روسيه و ۹ توليدکننده ديگر غيراوپک در کاهش توليد، کمتر خواهد بود.قيمت نفت در فاصله اول اکتبر تا زمان اعلام توافق اوپک، يک سوم از ارزش خود را از دست داده است.


محدوديتي‌براي‌عرضه‌بنزين‌به‌خودروها‌نيست

علي بختيار عضو کميسيون انرژي مجلس با تاکيد براينکه هيچ محدوديتي براي عرضه سوخت در جايگاه‌ها وجود ندارد و قيمت سوخت افزايش نمي‌يابد، اظهار داشت: پس از اجراي سامانه کارت سوخت مي‌توان ارزيابي کرد که آيا با استفاده از کارت سوخت، قاچاق سوخت کاهش يافته و آيا راهکاري براي جلوگيري از قاچاق سوخت است يا خير؟وي، با بيان اينکه دولت از دي ماه استفاده از کارت سوخت را اجرايي مي‌کند، گفت: مهلت ثبت نام کارت سوخت بايد تمديد شود.وي در گفت وگو با خانه ملت گفت: مجلس و دولت درباره گزينه‌هاي سهميه بندي، دو نرخي کردن و گراني قيمت بنزين تصميم نگرفته‌اند و از سوي ديگر با موضوع قاچاق سوخت مواجه هستيم که بايد براي آن چاره‌اي انديشيده شود.


اخذ‌بهاي‌تمام‌شده‌آب‌از‌مشترکان‌پرمصرف

حميدرضا جانباز مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، با هدف مديريت مصرف آب پيشنهاد شده که قيمت تمام شده آب از مشترکان پرمصرف گرفته شود.وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که افزايش تعرفه مشترکان پرمصرف تنها با هدف بازدارندگي محقق مي‌شود، اظهار کرد: بايد براي مشترکاني که بيش از الگو، مصرف دارند، سازوکاري تدبير مي‌شد تا خود را به رعايت مصرف ملزم کنند.هدف از اجراي اين طرح، تشويق مشترکان به خوش مصرفي اعلام شده و تمام تعرفه‌گذاري و جزئيات اجراي اين طرح، اطلاع‌رساني خواهد شد تا مشترکان بدانند در چه ساعاتي، چه وسايلي را با هدف کاهش مصرف استفاده کنند.

اجراي ۹ پروژه پتروشيمي‌به ارزش 5/8 ميليارد دلار

جعفر ربيعي مدير عامل شرکت پتروشيمي‌هلدينگ خليج فارس در ديدار با معاون وزير نفت در امور پتروشيمي، گفت: در حال حاضر ۹ پروژه بزرگ به ارزش ۵/ ۸ ميليارد دلار در دست اجرا داريم.وي با اشاره به تنوع توليد محصولات اين شرکت در دو گروه محصولات مايع و گازي، بيان کرد: هلدينگ خليج فارس در خصوص اجراي پروژه‌هاي توسعه اي، در کشور پيشتاز است.وي گفت: در حال حاضر ۹ پروژه بزرگ پتروشيمي‌به ارزش ۵/ ۸ ميليارد دلار در دست اجرا داريم که مي‌توان به پروژه‌هاي پالايشگاه بيد بلند، NGL۳۲۰۰، هنگام، آپادانا، گچساران، صدف، لردگان و ايلام اشاره کرد.ربيعي، تاکيد کرد : در سال ۱۴۰۰ با اجراي پروژه‌هاي در دست اجرا کل ظرفيت توليد هلدينگ خليج فارس به ۴۴ ميليون تن افزايش مي‌يابد.

ثبت‌نام بيش از ۲ ميليوني

براي کارت سوخت المثني

زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش: از اين تعداد ۳۰۰ هزار نفر حضوري در دفاتر پليس ۱۰+ درخواست خود را ثبت کرده‌اند.به گزارش خبرگزاري صدا وسيما، زيبا اسماعيلي افزود: از زمان آغاز فرآيند ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت المثني تاکنون بيش از ۲۴ هزار کارت سوخت مهاجر که غيرقانوني خريد و فروش شده بود، ابطال شده است.وي تصريح کرد: اين کارت‌ها مربوط به اشخاصي بوده است که کارت سوخت خود را غيرقانوني به افراد غير واگذار کرده بودند.اسماعيلي با تاکيد بر اين که تبعات اين اقدام به عهده مالکان خواهد بود، گفت: با توجه به ثبت اطلاعات شخصي افراد از جمله مشخصات خودرو در کارت سوخت، افراد از واگذاري کارت سوخت خود به افراد ناشناس خودداري کنند.

بايد براي مشکلات امروز صنعت نفت

١٠ سال پيش فکر مي‌کرديم

سيدصالح هندي مدير اکتشاف شرکت ملي نفت با تاکيد بر اين‌که براي مشکلات امروز صنعت نفت بايد ١٠ سال پيش فکر مي‌کرديم، توضيح داد: مقوله پژوهش و فناوري ديربازده است و براي مشکلات امروز نمي‌توان از فناوري استفاده کرد. به گزارش ايسنا، سيدصالح هندي، با بيان اين‌که در همه دنيا صنعت نفت مبتني بر فناوري و علم است، اظهار کرد: صنعت نفت ايران هنوز اين جايگاه را پيدا نکرده و مبتني بر عمليات است. يکي از اهداف امضاي قراردادهاي خارجي، فناوري‌هاي نو است.وي افزود: به نظر من در بحث پژوهش، بيش‌تر از مشکلات مالي، مشکل دانشي و مديريتي داريم. يکي از دلايل اين موضوع هم اين است که در وزارت نفت، ميانگين دانش درباره مقوله فناوري کم است.

دومين سکوي فاز 13 پارس جنوبي نصب شد

پس از انجام موفقيت آميز نصب نخستين سکوي گازي فاز 13 پارس جنوبي، با فاصله يک هفته دومين عرشه دريايي اين فاز نيز نصب شد. مجري طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبي با اشاره به بارگيري و انتقال همزمان دو سازه دريايي اين طرح اظهار کرد: پس از اعلام شرايط پايدار جوي، عمليات نصب دومين عرشه دريايي اين فاز بلافاصله پس از نصب نخستين سکو در خليج فارس از صبح امروز (26 آذر 97) آغاز شد و با موفقيت به پايان رسيد.

اما و اگر تداوم عرضه نفت در بورس؛

گروه انرژي: هر چند بسياري از کارشناسان اين اقدام را مثبت مي‌دانند اما نتيجه‌بخش بودن آن را در گرو تداوم و فراهم کردن بسترها و سازوکار مالي مناسب و جذاب کردن آن عنوان مي‌کنند.اين در حالي که دو بار نفت خام سبک در بورس به صورت ارزي ريالي عرضه شده است، اوايل آبان ماه امسال براي اولين بار يک ميليون بشکه نفت خام در بورس انرژي روي ميز معاملات قرار گرفت که قيمت پايه هر بشکه نفت در آن زمان حدود ۷۹ دلار بود.در اين ميان ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۷ هم براي دومين بار نفت در بورس عرضه شد. آنگونه که در اطلاعيه عرضه آمده بود، قرار بر اين بود که ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک براي عرضه روي تابلو معاملات برود که در نهايت قيمت هر بشکه نفت خام سبک در رينگ بين‌الملل بورس انرژي در دومين عرضه ۶۴.۹۷ دلار معامله شد. رئيس سازمان بورس اوراق بهادار گفت در حال انجام مذاکراتي هستيم که نفت به صورت کاملا ريالي در بورس عرضه شود.

فروش نفت در بورس انرژي به صورت ۲۰ درصد ريالي و ۸۰ درصد ارزي است؛ به طوري‌که متقاضيان خريد براي شرکت در معامله، بايد ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ريالي به ميزان پيش‌پرداخت پيش از عرضه به حساب اعلامي‌شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه واريز کنند که در صورت انجام معامله بخشي از ۲۰ درصد ريالي محسوب خواهد شد. در عين حال مدتي است که عرضه نفت در بورس انرژي متوقف شده و در اين مدت اطلاعيه عرضه‌اي منتشر نشده است ولي در آخرين واکنش‌ها وزير نفت اعلام کرده که عرضه نفت در بورس در انتظار تصميم شوراي هماهنگي اقتصادي است.

زنگنه تاکيد کرد که "پيش از اين براي فروش يک ميليون بشکه نفت اجازه صادر شده بود که به دنبال آن هستيم براي عرضه شش ماهه و فروش ريالي نيز مجوز بگيريم. اميدواريم اين موضوع در اولين جلسه شوراي عالي هماهنگي مطرح شود و با يک تغييراتي و تجاربي که پيدا کرديم، ما تقاضا مي‌کنيم که اگر قبول کردند با مقدار بيشتري ولي ۶ ماهه اجازه بگيريم که عرضه کنيم و اين راه را باز کنيم".

در عين حال شاپور محمدي - رئيس سازمان بورس اوراق بهادار به تازگي درباره احتمال عرضه مجدد نفت در بورس انرژي اعلام کرد که " با وزارت نفت در اين مورد وارد مذاکره شده‌ايم که نفت به صورت کاملا ريالي در بورس عرضه شود. هر زمان که وزارت نفت بگويد ما آماده عرضه نفت در بورس هستيم".

همچنين حسين فهيمي‌مدير عامل سمات با تشريح دليل تأخير در عرضه‌ جديد نفت خام تاکيد کرد: بازار سرمايه بستر و زير ساخت‌هاي لازم براي تداوم عرضه نفت خام در حجم‌هاي مختلف را براي عرضه کننده فراهم آورده است.

  • بخشي از بدنه وزارت نفت مي‌خواهد جلوي تداوم عرضه نفت در بورس را بگيرد

در ادامه هدايت الله خادمي‌عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌درباره احتمال فروش نفت خريداري در بورس به مشتريان سنتي شرکت ملي نفت ايران گفت: مشتريان سنتي در حجم‌هاي بالا مثلا 300 يا 400 هزار بشکه در روز از ما نفت مي‌خرند. لذا آنها نمي‌آيد 300 هزار بشکه از شرکت ملي نفت بخرند و 40 هزار بشکه از بخش خصوصي. خريداران بزرگ معمولا به سمت فروشنده‌هاي مطمئن مي‌روند تا حداکثر نيازشان را بتوانند تامين کنند.

خادمي‌افزود: بسياري از پالايشگاه‌ها در دنيا هستند که از ما نفت نمي‌خرند و اگر بخش خصوصي بتواند به اين پالايشگاه‌هاي کوچک و خصوصي که قابل رصد توسط آمريکا نيستند، بفروشند اتفاق خوبي رخ مي‌دهد ولي متاسفانه کساني که مخالف عرضه نفت در بورس هستند تاکيد دارند که بخش خصوصي قادر به اين کار نخواهد بود.

نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس همچنين با رد افشاي اطلاعات خريداران نفت در بورس، درباره قيمت نفت فروخته شده به آنها گفت: ما در شرايط تحريم هستيم و کار در اين شرايط ابزارهاي خاص خودش را مي‌طلبد. اگر ما خريداران زيادي داشته باشيم به تبع مي‌توانيم قيمت را بالا ببريم و اگر تعداد خريداران کم باشد مجبور هستيم قيمت را به صورت منطقي و معقول کاهش دهيم. در وضعيت کنوني هم امکان فروش نفت به قيمت بالا وجود ندارد زيرا نفت ايران يک نفت تحريم شده است و قطعا براي دارنده‌ آن هزينه‌هايي درپي دارد. لذا اعطاي تخفيفي معقول در يک سازوکار رقابتي منطقي به نظر ميرسد.

وي با اشاره به نظارت‌هاي موجود در فرآيند عرضه نفت در بورس گفت: با اين حال خود وزارت نفت بايد بر اين کار نظارت داشته باشد چون وزارت نفت است که دارد کالايي را مي‌فروشد پس بايد مطمئن باشد درآمدش را به دست مي‌آورد. کميسيون انرژي مجلس هم بايد نظارت‌هاي خودش را فراتر از کنترل و نظارت وزارت خانه‌ها و دولت داشته باشد. ساير نهادهاي نظارتي هم بايد نظارت بکنند اما نبايد کار را آنقدر پيچيده و خطرناک جلوه دهيم که هيچ کسي حاضر نشود بيايد چون خريداري که مي‌خواهد بيايد، يک کار تجاري مي‌خواهند بکند.

بهزاد محمدي معاون وزير نفت در امور پتروشيمي‌گفت:اگر ارزش کل توليد محصولات پتروشيمي‌جهان ۳ هزار و ۳۶۰ ميليارد دلار و ارزش کل محصولات پتروشيمي‌کشور ۲۲ ميليارد دلار باشد، نسبت صنعت پتروشيمي‌ايران در مقايسه با جهان و سهم در بازار جهاني ۶ دهم درصد خواهد بود و اين نشان‌دهنده راه طولاني پيش روي صنعت پتروشيمي‌کشور است.به گزارش ميزان، بهزاد محمدي گفت: شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در گذشته به عنوان توسعه‌دهنده صنعت پتروشيمي‌شناخته شده بود، اما امروز اين شرکت با واگذاري و خصوصي‌سازي شرکت‌ها، وظيفه حاکميتي، سياست‌گذاري و هدايت صنعت را به‌عهده دارد.محمدي با اشاره به روند توسعه جهاني پتروشيمي‌افزود: اگر ارزش کل توليد محصولات پتروشيمي‌جهان ۳ هزار و ۳۶۰ ميليارد دلار و ارزش کل محصولات پتروشيمي‌کشور ۲۲ ميليارد دلار باشد، نسبت صنعت پتروشيمي‌ايران در مقايسه با جهان و سهم در بازار جهاني ۶ دهم درصد خواهد بود و اين نشان‌دهنده راه طولاني پيش روي صنعت پتروشيمي‌کشور است.وي درباره توسعه صنعت پتروشيمي‌کشور گفت: اين صنعت در بنگاه‌داري و توسعه عمودي متمرکز شده است. به اين معنا که بيشتر به دنبال رونق دادن به سيستم کسب‌وکار هستيم، اما آنچه به نظر مي‌رسد بايد در تفکر نوين توسعه پتروشيمي‌بدان توجه داشت، توسعه افقي مبتني بر توليد محصولات راهبردي و کاهش خيره‌کننده واردات است.


حميد ورناصري مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام گفت: عرضه مرغ منجمد به قيمت هر کيلو ۸ هزار و ۹۰۰ تومان را به بازار آغاز کرده ايم.به گزارش تسنيم ، حميد ورناصري افزود: ستاد تنظيم بازار قيمت هر کيلو گوشت مرغ را 9 هزار و 800 تومان و سازمان حمايت از مصرف کنندگان با 5 درصد افزايش حدود 10 هزار و 400 تومان اعلام کرده است و بيش از اين مبلغ به هيچ وجه قابل پذيرش نيست.وي با بيان اينکه مقايسه قيمت مرغ در شرايط کنوني با پارسال در همين زمان، اشتباه است گفت: پارسال براي اينکه توليد کنندگان مرغ آسيب نبينند 48 هزار تن مرغ را خريداري کرديم.وي همچنين از افزايش 25 تا 30 درصدي حجم واردات نهاده‌ها به کشور خبر داد و افزود: حجم موجودي نهاده‌ها در بنادر و انبارها به ميزان کافي است.

دبير کل اتاق اصناف ايران گفت: ترکيب اعضاي هيات رييسه اتاق اصناف ايران، مشخص و سعيد ممبيني رييس اتاق اصناف ايران شد.به گزارش ميزان، علي عوض پور اظهار کرد: در جلسه‌اي با حضور اعضاي کميسيون نظارت بر اصناف و دعوت از منتخبان انتخابات اخير اتاق اصناف ايران در محل دبيرخانه هيات عالي نظارت بر سازمان‌هاي صنفي، تکليف مسئوليت‌ها در هيات رييسه اتاق اصناف ايران معين شد.وي تصريح کرد: بر اين اساس سعيد ممبيني، رييس اتاق اصناف ايران شد، جلال الدين محمدشکريه به عنوان نائب رييس اول و مجتبي صفايي به عنوان نائب رييس دوم اتاق اصناف ايران انتخاب شدند.عوض پور خاطرنشان کرد: همچنين حسين طاهر محمدي به عنوان دبير اتاق اصناف ايران، محمود بنانژاد به عنوان خزانه‌دار، رسول جهانگيري عضو و ابراهيم درستي به عنوان عضو و نماينده وزير صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ايران تعيين شدند.

کاهش واردات قاچاق مواد آرايشي و بهداشتي

جمشيد فروزش رئيس انجمن صنايع شوينده آرايشي و بهداشتي از کاهش حدود ۴۰ درصدي واردات قاچاق مواد آرايشي و بهداشتي در سال ۹۷ خبر داد.وي گفت: سياست‌هاي دولت و اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ميزان واردات قاچاق مواد آرايشي و بهداشتي را امسال ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده است. وي با بيان اينکه در گذشته ميزان واردات اقلام آرايشي و بهداشتي ۲۷۰ تا ۳۵۰ ميليون دلار برآورد مي‌شد، افزود: ميزان مصرف اين مواد در کشور حدود ۲/۲ ميليارد دلار است که در واقع ۹۰ درصد محصولات خارجي به صورت قاچاق وارد مي‌شده است.وي افزود: با توجه به تصميم دولت براي ممنوعيت تخصيص ارز براي واردات اين کالا‌ها ظرفيت‌هاي داخلي براي توليد مواد آرايشي و بهداشتي فعال‌تر شده است. فروزش گفت: توليد کنندگان داخلي توان توليد ۲ برابر نياز کشور را دارند علاوه بر اينکه توليدات داخلي از کيفيت خوبي برخورداراست و تحت نظارت دستگاه‌هاي مربوطه از جمله سازمان و غذا و دارو قرار دارد.

شيريني شب يلدا گران نمي‌شود

علي بهره مند رييس اتحاديه قنادان تهران اعلام کرد: قيمت‌هاي انواع شيريني در واحدهاي درجه يک براي هر کيلوگرم شيريني تر 26 هزار تومان، گل محمدي (دانمارکي) 21 هزار تومان، زبان و پاپيوني 21 هزار و 500 تومان، برنجي 21 هزار و 500 تومان و کيک يزدي 15 هزار تومان است.وي ادامه داد: نرخ شيريني طبق نرخ مصوب ارديبهشت ماه به شرط خالص فروشي است و با وجود افزايش قيمت تخم مرغ، هيچ تغيير قيمتي نخواهيم داشت.بهره مند تاکيد کرد انواع باسلوق به دليل نوع کيفيت و افزايش نرخ گردو قيمت ثابتي ندارد. وي اضافه کرد: قيمت هر کيلوگرم باسلوق لوله‌اي ساده و باسلوق لقمه‌اي گردويي بسته به نوع مواد اوليه، استفاده از گردو و کيفيت توليد آن متغير است.

قيمت مرغ به مرز 13 هزار تومان رسيد

مهدي يوسف‌خاني رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي گفت: عرضه کم مرغ در بازار و افزايش قيمت مرغ زنده در مرغداري‌ها باعث گراني‌هاي اخير شده و پيش‌بيني مي‌کنيم تا پايان هفته جاري و در آستانه شب يلدا اين قيمت‌ها بازهم افزايش داشته باشد.وي در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص افزايش قيمت مرغ در بازار اظهار کرد: قيمت مرغ در خرده فروشي‌ها در هفته پيش رو با 600 تومان افزايش به 12 هزار و 700 تومان رسيده است.وي افزود: قيمت مرغ زنده در مرغداري 8500 تومان، در ميدان بهمن 11 هزار تومان، در کشتارگاه 11 هزار و 500 تومان، تحويل درب واحدهاي صنفي 11 هزار و 700 تومان است.رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي در رابطه با دلايل اين گراني خاطرنشان کرد: عرضه کم مرغ در بازار و افزايش قيمت مرغ زنده در مرغداري‌ها باعث گراني‌هاي اخير شده که بخشي از آن دل‌بخواهي است و مرغداران خودسرانه قيمت آن را افزايش داده‌اند.

صنعت نساجي گرفتار واردات غیر رسمی است؛

گروه اصناف: فعالان صنعت نساجي و پوشاک از مسائل و مشکلات اين حوزه سخن گفتند؛ اين فعالان اقتصادي از حاشيه پرسود قاچاق پوشاک، کارشکني برخي مالکان تجاري در زمينه مقابله با عرضه پوشاک قاچاق از ابتداي دي ماه و رايزني با مسئولان کشور براي تاخير در اجراي اين قانون گفتند و تاکيد کردند که توانايي تامين بازار و رقابت با کالاهاي خارجي را دارند.

بهرام شهرياري نايب رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با اشاره به تصميم جديد دولت براي انجام واردات بدون ثبت سفارش از مناطق آزاد، اظهارداشت: متأسفانه اين موضوع خود باعث رونق ورود قاچاق پوشاک به کشور خواهد شد. به همين دليل تقاضاي ممنوعيت ورود پوشاک به مناطق آزاد را از دولت داريم.وي با اعلام اينکه از ابتداي دي ماه قرار است طرح مقابله با فروش پوشاک قاچاق از سوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملياتي شود، افزود: از اين تاريخ قرار شده با عرضه کالاهاي قاچاق در سطح شهر برخورد شود که اميدواريم اين موضوع مجدد با لابي‌هاي متخلفان همراه نشود.وي گفت: دو سال است بخش خصوصي به همراه بخش دولتي از وزارت صمت تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمايت در مبارزه با قاچاق نقش دارند اما هنوز هم قاچاق پوشاک به راحتي در بازار به فروش مي‌رسد.

  • هزينه‌هاي ميلياردي فروشگاه‌هاي عرضه کالاي قاچاق براي فعاليت در بازار

نايب رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با اشاره به اينکه بخش خصوصي به همراه وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمايت به دنبال مبارزه با قاچاق پوشاک هستند، تصريح کرد: متأسفانه برخي در صدد فرصت‌هايي هستند تا با مذاکره با مقامات دولتي از جمله وزيرکشور، زمينه ساز جلوگيري از مبارزه با پوشاک قاچاق در سطح عرضه شوند. اين در حالي است که مديران مجتمع‌هاي بزرگ تجاري به بهانه بسته شدن فروشگاه‌هاي عرضه کالاي قاچاق تلاش دارند تا از مبارزه با قاچاق در سطح عرضه جلوگيري نمايند و حاضرند ميلياردها، پول وکيل و قاضي بدهند.وي ادامه داد: براساس دستورالعمل‌ها، هر برند خارجي در زمينه پوشاک موظف است مجوزهاي لازم براي عرضه کالاهاي خود و معرفي نامه از کمپاني مادر را اخذ نموده و بعد اقدام به عرضه کالاها کند؛ ضمن اينکه در کنار اين، شناسه کالا و کد رهگيري نيز بايد بر روي کالاها نصب شود که براين اساس، از خردادماه سال گذشته از سوي وزير وقت صنعت، تا مردادماه به برندهاي خارجي اجازه داده شد که شناسه کالا را تهيه کنند و هر کالا که شناسه نداشته باشد بايد تعيين تکليف شود.شهرياري گفت: اين کار به دلايلي متوقف شد، اما به هر حال منتظر اين هستيم که بر اساس دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابتداي دي ماه کار برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه آغاز شود. از سوي ديگر، ما نيز بعد از مذاکراتي که با وزير جديد صنعت داشتيم، نامه‌اي هشت بندي را به منظور آگاه سازي از فرايندهاي قاچاق پوشاک و کمبودهاي مواد اوليه توليد تهيه کرده و به دفتر وي ارسال کرده ايم و اميدواريم که به نتيجه برسد.شهرياري با بيان اينکه اکنون بيشتر صنايع توليدي کشور مشکل تامين مواد اوليه دارند، گفت: اين موضوع به دليل محدوديت‌هاي نيما و برگشت ارز حاصل از صادرات است؛ به هر حال نياز به مواد اوليه متنوع در صنعت وجود دارد که اگر زمينه واردات موادي مثل پنبه که توليد داخلي ندارد، فراهم شود، مي‌توان در زمينه توليد نخ گام برداشت و از واردات آن جلوگيري کرد.

  • کالاي قاچاق توليدکنندگان داخلي پوشاک را زمين‌گيرکرد

همچنين در اين نشست شاهرخ جعفري عضو کارگروه اجرايي دستورالعمل ثبت نمايندگي برندهاي خارجي پوشاک نيز گفت: توليدکنندگان شناسنامه‌دار پوشاک به هيچ عنوان با واردات رسمي‌پوشاک مخالف نيستند. بيشترين مشکل ما واردات غيررسمي‌و قاچاق است ما امروز در رقابت نابرابر قرار داريم که همين امر اشتغال داخلي اين صنعت بسيار تحت تأثير قرارداده است.در حاليکه ما در صنعت داخلي پوشاک هم اکنون با همتايان خود داراي رقابت سالم هستند و مشکلي از اين بابت ندارند.وي افزود: پوشاک يکي از اشتغال‌آفرين‌ترين صنايع دنيا است و مي‌تواند به راحتي دغدغه‌هاي دولتمردان در رابطه با اشتغال را برآورده سازد؛ ما از دولت فقط تقاضا داريم که جلوي پوشاک غيررسمي‌را در مبادي ورودي و عرضه بگيرد. هم اکنون با ورود کالاي قاچاق بسياري از توليدکنندگان داخلي زمين‌گير شده‌اند و از زنجيره اشتغالزايي خارج گرديده اند، البته بايد از ترخيص کيلويي جنس از گمرکات نيز جلوگيري شود.جعفري ادامه داد: ما شناسنامه‌دار بوده و آدرس توليد و فروشگاه داريم و به راحتي قابليت پيگيري داريم؛ اين در حالي است که بسياري از برندهاي خارجي که تابلوي مارک‌هاي خارجي را بنا کرده اند، کالاي استوک و قاچاق عرضه مي‌کنند و حقوق دولت را هم نمي‌دهند؛ اما ما آمادگي داريم اگر فروشگاه برند خارجي در مرکز تجاري بسته مي‌شود، با برندهاي ايراني آن را پر کنيم پس صاحبان مراکز خريد نگران خروج برندهاي خارجي نباشند.

اسدالله کارگر رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره‌بار گفت: هفته گذشته قيمت هندوانه مرغوب تا ۳۲۰۰ تومان افزايش يافت اما در اين هفته هندوانه مرغوب از ۱۰۰۰ تا ۳ هزار تومان قيمت‌گذاري شده است.وي با اشاره به عدم کمبود ميوه‌هاي شب چله اذعان داست: در زمينه ميوه‌هاي شب چله مانند خرمالو کمبودي در بازار نداريم و خرمالوي کن با قيمت ۵ تا ۹ هزار تومان و خرمالوي شمال ۳ تا ۵ هزار تومان قيمت‌گذاري شده است.کارگر در رابطه با بازار انار گفت: انار پس از سرمازدگي در سال‌هاي قبل احيا شده و در حال حاضر در بازار به وفور يافت مي‌شود و کمبودي در تامين آن نداريم. قيمت انار در بازار ۴ تا ۱۰ هزار تومان قيمت‌گذاري شده است.وي با اشاره به اين نکته که هندوانه مرغوب مينابي در بازار موجود است، تصريح کرد: هندوانه نو يا مينابي بسيار مرغوب است و در بازار به وفور يافت مي‌شود البته هندوانه انباري هم از ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان در بازار وجود دارد.وي در خصوص مرکبات عنوان کرد: خوشبختانه مرکبات از ابتداي ورود بازار را متعادل کرد و شش ماهه دوم سال ما در بازار مشکل افزايش قيمت و کمبود ميوه نداشتيم.کارگر با اشاره به اين نکته که صادرات کيوي باعث کمبود آن در بازار نشده تشريح کرد: کيوي از ۴ تا ۸ هزار تومان قيمت‌گذاري شده است. صادرات باعث کمبود در بازار نشده است. ما مخالف صادرات نيستيم اما گاهي صادرات برخي اقلام مانند گوجه فرنگي باعث تلاطم و کمبود در بازار مي‌شود .

سيد جواد احمدي، رييس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت، با تاکيد بر برگزاري جلسات مستمر با اتّحاديه‌ها و نمايندگان اصناف در دو ماه گذشته از سوي اين دفتر گفت: با تشديد تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران، بسياري از صنوف توليدي ما دچار مشکلات متعدّد شدند،در نتيجه گزارش‌هاي فراواني در خصوص مشکلات اين واحدهاي صنفي به دست ما مي‌رسيد و ما موضوع را پيگيري کرده و در قالب گزارشي آن را به مقام عالي وزارت منعکس مي‌کرديم .احمدي با اشاره به اين که برخي اتّحاديه‌ها،خصوصاً صنوف توليدي در مسائلي مانند تأمين موادّ اوّليه، صادرات يا واردات و مسائل مرتبط با ارز دچار مشکل شده بودند،گفت: شرايط کار اين دسته از صنوف طوري نيست که بتوانند همه موارد را راساً پيگيري نمايند.وي به برنامه اين دفتر که "دفتر پيش‌گيري و مقابله با تحريم‌ها" نام دارد اشاره کرد و ادامه داد: از همان ابتدا مقرر شد هر هفته با سه اتحاديه با حضور نمايندگان اتاق اصناف تهران و ايران مشکلات را بررسي کنيم.وي با اشاره به اين که اين دفتر با هدف مقابله با فشار تشديد تحريم‌ها براي اولين بار راه‌اندازي شده است،گفت: مشکلات رخ داده براي اتّحاديه‌ها و صنوف متعدّد است؛ امّا اين اقدام سبب شد فعّالان حوزه صنفي بدانند در صورتي که با مشکلي مواجه شدند به چه مرجعي مراجعه نمايند.احمدي با اشاره به اين که تأمين موادّ اوّليه براي تداوم فعّاليت صنوف توليدي از مهم‌ترين اولويت‌هاست تأکيد کرد: در دوره‌هاي سخت اقتصادي لازم است از ظرفيت بالاي جامعه صنفي چه در حوزه توليد و چه در حوزه توزيع بهره‌برداري لازم صورت پذيرد.