امکان خريد سوخو وجود ندارد

دبير انجمن صنفي شرکت‌هاي هواپيمايي با بيان اينکه چند ايرلاين ايراني با سوخو تفاهم نامه امضا کرده اند، گفت:اما با توجه به اينکه خريد سوخو مجوز اوفک مي‌خواهد، امکان خريد آن وجود ندارد. مقصود اسعدي ساماني در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تاييديه سازمان هواپيمايي کشوري براي خريد هواپيماي سوخو از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني اظهار داشت: موضوع خريد هواپيما را شرکت‌هاي هواپيمايي بايد دنبال کنند و سازمان هواپيمايي از نظر کارشناسي هواپيماها را تاييد يا رد مي‌کند. وي افزود: براي خريد هواپيماي نو از هر شرکت سازنده اي، کارشناسان سازمان هواپيمايي کشوري بايد اظهار نظر کنند.


تکميل پروژه‌ها نيازمند۲۵۰هزار ميلياردتومان

معاون برنامه ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي گفت: ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار ميليارد تومان پول لازم داريم تا پروژه‌هاي عمراني جاري اين وزارتخانه تکميل شود. به گزارش مهر، امير اميني در نشست خبري سومين نمايشگاه صنعت حمل و نقل گفت: يکي از مهمترين اتفاقات اخير بخش حمل و نقل تصويب اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل در هيئت دولت بود که قانون اين صندوق در مجلس به تصويب رسيده بود. صندوق حمل و نقل مي‌تواند به حل مشکلات اين صنعت کمک کند. وي افزود: يکي ديگر از اقدامات صندوق حمل و نقل، تأمين ناوگان و همچنين بيمه و تأمين زيرساخت‌هاي صنعت حمل و نقل است .


از اتحاديه اروپا انتظار داريم

مديرعامل هما گفت: انتظار داريم اتحاديه اروپا براي خريد بقيه ايرباس‌ها، تمديد مجوز اوفک را دريافت کند. به گزارش مهر، فرزانه شرفبافي در نشست خبري نمايشگاه صنعت حمل و نقل گفت: شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران ۵۷ سال عمر دارد و اميدواريم به صدسالگي عمر اين شرکت نيز دست يابيم. همچنين نگراني از تحريم‌ها نداريم و خدمات‌رساني اين شرکت به قوت ادامه خواهد يافت. وي اظهارداشت: در زمينه طراحي قطعات و دستگاه‌هاي موردنياز نيز کار بزرگي انجام داده ايم و يکي از دستگاه‌هاي تستر موتور هواپيما را طراحي و بهره برداري کرده ايم که دستگاه مهمي‌در اين صنعت به شمار مي‌رود.

آغاز نمايشگاه بين المللي دريايي

جمهوري اسلامي‌ايران

نمايشگاه بين المللي دريايي جمهوري اسلامي‌ايران از ديروز به مدت سه روز و با حضور ۲۳۰ شرکت خصوصي و دولتي و ۱۸ شرکت بين‌المللي تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۷ در کيش آغاز شد. آغاز نمايشگاه بين المللي دريايي جمهوري اسلامي‌ايران با حضور ۱۸ شرکت خارجي به گزارش فارس، نمايشگاه بين المللي دريايي ايران امروز با حضور مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، دريادار خانزادي فرمانده نيروي دريايي ارتش، مديرعامل سازمان منطقه آزاد کيش، دريادار رستگاري، رئيس سازمان صنايع دريايي، مديرعامل شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي، مديرعامل نفتکش، سفراي اندونزي و آفريقاي جنوبي و جمعي از مسئولان و نمايندگان شهرهاي ساحلي در جزيره کيش ايران آغاز به کار کرد. اين نمايشگاه توسط دبيرخانه هماهنگي ارگان‌هاي دريايي کشور و با حمايت سازمان بنادر و دريانوردي برگزار مي‌شود و هدف آن فراهم کردن بستري براي فعاليت‌هاي حوزه دريايي است. صنايع ساخت و تعمير کشتي، صنايع فراساحل، خدمات بندري اعم از لايروبي و سوخت‌رساني، سازندگان و تامين کنندگان تجهيزات دريايي، خدمات مشاوره‌اي، آموزش و تحقيقات دريايي، بيمه، بازرگاني، شيلات و آبزي‌پروري، کشتيراني و بنادر و دريانوردي، از محورهاي نمايشگاه بين‌المللي دريايي جمهوري اسلامي‌ايران است.

ورود به ساخت خط آهن ايرانشهر-زاهدان

مديرعامل يکي از شرکت‌هاي پيمانکاري در نمايشگاه حمل و نقل و صنايع وابسته گفت: لازم است دولت نسبت به تعديل نرخ پروژه‌ها در شرايط کنوني اقدام کند، ضمن آنکه از نظر ما تأمين مصالح از سوي دولت به جاي تعديل ارقام قرارداد مطلوب نيست. به گزارش فارس، اميرحسين صادقي بعد از ظهر امروز در حاشيه سومين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل و صنايع وابسته اظهار داشت: تلاش کرديم در راستاي تشريح فعاليت‌ها در حوزه عمراني و ساخت آزادراه‌ها و خطوط ريلي در نمايشگاه حمل و نقل حضور يابيم. وي تعامل هرچه بيشتر بخش خصوصي و دولتي در نمايشگاه حمل و نقل را از مزاياي آن برشمرد و گفت: در حوزه جذب منابع داخلي و خارجي براي حمايت از پروژه‌هاي تکميل نشده برنامه‌ها در دست مطالعه و اجرا است. وي ادامه داد: شرکت عمران اريکه در حوزه خط ۶ مترو قطعه شمالي و جنوبي فعاليت کرد. وي با بيان اينکه افزايش نرخ ارز موجب افزايش هزينه‌هاي پروژه‌ها شده است، گفت: ضرورت دارد تعديل در پروژه‌ها اعمال شود.

وجود اسناد عادي، مانع اجراي

ماليات بر عايدي نيست

يک کارشناس مسکن از اصلاح طرح ماليات بر عايدي مسکن در کارگروه مالياتي کميسيون اقتصادي مجلس به منظور در شمول قرار گرفتن املاک داراي اسناد عادي در اين ماليات خبرداد. وحيد عزيزي در گفتگو با مهر، درباره سکوت طرح ماليات بر عايدي مسکن در برابر واحدهاي داراي «سند عادي» اظهار داشت: اين طرح در حال حاضر در کارگروه مالياتي کميسيون اقتصادي مجلس در حال بررسي و تکميل است و واحدهاي مسکوني داراي اسناد عادي نيز مشمول اين طرح مي‌شوند. وي افزود:در نوعي از ماليات بر عايدي مسکن، «مالکيت افراد» و «تعداد واحدهاي تحت تملک وي» مورد بررسي قرار مي‌گيرد اما نوع ديگر اين است که ماليات را بر «تعداد معاملات فرد» وضع کنيم؛ بنابراين در نوع دوم نيازي به بررسي تعداد مالکيت افراد نيست.

معاون حمل و نقل وزارت راه تشريح کرد

گروه راه و مسکن: سومين نمايشگاه حمل و نقل و صنايع وابسته در حال برگزاري است و وزارت راه و شهرسازي و تشکل‌هاي متولي اين حوزه در تب و تاب طرح مسائل، موضوعات و مشکلات خود هستند و مي‌خواهند حداکثر بهره را از فرصت برپايي نمايشگاه به دست آورند. حضور مسئولان وزارتخانه در اين نمايشگاه هم موقعيت مغتنمي‌است که در ديدار با حاضرين بتوانند به گپ و گفت بپردازند و با ديدگاه‌هاي يکديگر بيشتر آشنا شوند. در همين راستا معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي روز گذشته در مصلي حاضر شد و موضوعات مختلفي را در حوزه ماموريت خود بيان کرد.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، شهرام آدم نژاد با اشاره به فاز تهيه مدل در مقياس ملي، مطالعات موضوعي و تهيه مدل در مقياس استاني از انتشار فاز اول طرح جامع حمل و نقل تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: اجراي سناريوهاي اين فاز ابتداي سال ۹۸ اجرايي مي‌شود.

آدم‌نژاد در نشست خبري سومين نمايشگاه حمل و نقل و صنايع وابسته در پاسخ به سؤال خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي مبني بر اهميت مديريت و تنظيم اولويت‌بندي پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي به منظور افزايش بهره‌وري و وضعيت فعلي طرح جامع حمل و نقل اظهار داشت: ساليان سال است که بر روي طرح جامع حمل و نقل کار مي‌شود اما اساس طرح جامع زماني است که اولويت‌بندي بر روي پروژه‌ها صورت گرفته باشد بنابراين مدل‌سازي تقاضاي حمل و نقل در توسعه زيرساخت‌ها اولين نياز ما براي طرح جامع حمل و نقل خواهد بود.

  • فازهاي سه گانه در دست اجرا

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به سه فاز ۱- تهيه مدل در مقياس ملي، ۲ – مطالعات موضوعي، ۳- تهيه مدل در مقياس استاني گفت: با هماهنگي صورت گرفته بحث مدل‌سازي تا پايان امسال منتشر مي‌شود همچنين بحث توسعه و اجراي سناريوها نيز در ابتداي سال ۹۸ در دست اقدام قرار مي‌گيرد. آدم‌نژاد از اجراي فاز ۲ و ۳ طرح جامع حمل و نقل در سال آينده خبر داد و در ادامه تصريح کرد: اگر اولويت‌بندي توسعه زيرساخت‌ها در قالب شبکه نباشد، زيرساخت‌ها غيرمطالعاتي توسعه مي‌يابند و توسعه شبکه به تعويق مي‌افتد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به موضوع بهره‌وري حمل و نقل نيز تأکيد کرد: در زمينه توسعه به صورت شبکه‌اي و استفاده از شرکت‌هاي بزرگ مقياس مشکلات ساختاري وجود دارد و موانعي مانند بيمه، سرمايه‌گذاري و ماليات پيش‌روي اين شرکت‌ها قرار دارد. وي با بيان اينکه نگاه مناسبي در کشور به شرکت‌هاي بزرگ مقياس وجود ندارد تصريح کرد: تنها راه دستيابي به بهره وري حمل و نقل استفاده از شرکت‌هاي بزرگ‌مقياس و هوشمندسازي حمل و نقل است. آدم‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: نيازمند چابکي و اقدامات عملياتي در تمام سطوح هستيم.

  • توجه به ذينفعان

وي در ادامه بيان داشت: اولين اقدام ما ايجاد يک ساختار نظام‌مند براي موبيليتي در کشور است، ساختاري که تمام منابع ذينفعان را مورد توجه قرار مي‌دهد. وي افزود: وزارت راه و شهرسازي علاوه بر اقدامات کالبدي در قبال ذي‌نفعان يک مسئوليت اجتماعي دارد که بايد در قالب يک منشور حقوقي اجرايي شود .

آدم‌نژاد با تأکيد بر اينکه بايد يک رابطه مستمر و پويا با تشکل‌هاي صنفي ايجاد شود گفت: هيچ صنعتي به اندازه صنعت حمل و نقل در ايران وجود ندارد که از انجمن‌ها و تشکل‌هاي صنفي بهره‌مند باشد.

  • اهميت حضور تشکل‌ها

اين مقام مسئول تصريح کرد: هرگونه نياز به اصلاح و تغيير بايد با حضور تشکل‌ها انجام شود. معاون وزير راه وشهرسازي هوشمندسازي حمل و نقل را يک مسئله مهم و توجيه پذير عنوان کرد و گفت: استفاده از سامانه‌هاي هوشمند حمل و نقل بهره‌وري به همراه دارد به طور مثال افزايش ضريب اشغال بار و مسافر در حمل و نقل ريلي نيازمند هوشمندسازي شبکه است و همچينين استارت‌آپ‌ها نيز مي‌توانند کمک شاياني به صنعت حمل و نقل داشته باشند. معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي ترانزيت را يک کار مولتي مُدال خواند و گفت: با نگاه به ترانزيت به عنوان يک ارزش افزوده در مي‌يابيم که بايد اين حوزه را تقويت کنيم و در اين حوزه اگر مشکلات و موانع به درستي برطرف نشوند شاهد کاهش سهم ترانزيت خواهيم بود. وي يادآور شد: اگر در حوزه ترانزيت موفق به افزايش سهم کشور بشويم اهميت ترانزيت خودش را نشان مي‌دهد.

  • لزوم برقراري روابط با همسايه‌ها

آدم‌نژاد در پايان از اجراي پيمان‌هاي منطقه‌اي در اوايل سال ۹۸ با کشورهاي همسايه خبر داد و گفت: اگر روابط استراتژيک انجام شود روابط سياسي تحت تأثير آن قرار خواهد گرفت و شاهد فراهم شدن بستري راحت و ارزان از لحاظ اقتصادي براي عبور کالا از کشور خواهيم بود. معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي بر سه نکته در قبال فعاليت کميسيون ايمني راه‌ها تاکيد کرد: اولين نکته بر مهار سرعت دلالت دارد، با توجه به اين سرعت سهم بالايي در تلفات دارد، افسار سرعت در کشور بايد نگه داشته شود. به طور مثال ۶۰ درصد تلفات در ۳۰ کيلومتري شهرها رخ مي‌دهد و اين مساله بايد مديريت شود. دومين مساله استفاده از سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند جاده‌اي است و سومين نکته ارتقا ايمني ناوگان است به طوريکه ارتقا تجهيزات ناوگان موجب افزايش بخشندگي سيستم حمل‌ونقل مي‌شود. آدم نژاد با اشاره به نياز کشور به ستاد ايمني مستقل گفت: اينگونه‌ ستاد‌ها به طور عميق تمام حوادث را بررسي مي‌کند و گزارش‌هاي آن جنبه توصيه‌اي دارد. بر همين اساس پروژه‌اي به نام ITSP تعريف و در حال پيگيري است و تا پس از تکميل از سوي وزارت راه و شهرسازي به هيئت وزيران ارسال شود. وي در خصوص تحريم‌ها عليه صنعت هوايي کشور اظهار کرد: اگرچه تحريم‌ها ممکن است مشکلاتي ايجاد کند اما با توجه به وسعت ايران و استمرار تحريم‌ها از ديرباز تا کنون، در مي‌يابيم که دشمن نمي‌تواند به راحتي موجب سلب آسايش مردم شود. معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: بايد تصميم‌ بگيريم که اين تحريم‌ها براي امريکا پر هزينه باشد. از طرفي مردم شاهد تحريم‌هاي هوايي طي سال‌هاي متمادي بوده‌اند و به نقاط مختلف سفر داشته اند، از اين رو نبايد نگران تحريم‌ها عليه صنعت هوايي ايران باشيم.آدم‌نژاد همچنين درباره رفع مشکلات و مطالبات رانندگان کاميون اظهار داشت: حمايت از اين قشر خواست مقام عالي وزارت راه و شهرسازي است و به طور جدي مطالبات رانندگان را دنبال مي‌کنيم، همچنين از واردات لاستيک و توزيع آن در بازار حمايت مي‌کنيم تا مشکلات رانندگان کاميون و کاميونداران به حداقل برسد.