دلايل اصلي پديده وارونگي هوا

عضو سازمان نظام مهندسي کشور گفت: بيش از ۴۰ درصد مصرف انرژي کشور از آلودگي بخش ساختمان به هدر ميرود.

به گزارش ايسنا، احمدرضا طاهري اصل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دليل پديده وارونگي هوا در ماه‌هاي آذر تا بهمن تنها حمل و نقل نيست. حمل و نقل، آلودگي غير ثابت است. موتورخانه‌هاي گازسوز، بخاري منازل، عوامل اصلي آلودگي هوا هستند.

وي افزود: طبق آمار سازمان بهداشت جهاني ۲.۷ درصد بيماري‌هاي جهان ناشي از آلودگي هوا و جزو هشت بيماري اصلي دنيا است و سالانه حدود ۱.۶ ميليون نفر در جهان بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند.


جزييات بودجه حمل و نقل ريلي

عضو هيات مديره شرکت راه آهن با بيان اينکه مجموع رديف‌هاي متفرقه از ۸۸۷ ميليارد تومان در مصوب بودجه ۹۷ با کاهش يک درصدي در لايحه بودجه سال آينده ۷۸۸ ميليارد تومان درنظر گرفته شده است، گفت: مجموع اعتبارات عمراني اعم از طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي، رديف‌هاي متفرقه و کمک ۳۰۰ ميليارد توماني کمک-زيان بخش مسافري با رشد ۱.۳ درصدي از ۱۹۸۲ ميليارد تومان به ۲۰۰۸ ميليارد تومان افزايش يافته است. سعيد رسولي در نشست خبري با رسانه‌ها اظهار کرد: ايران از نظر توانمندي منايع انساني و منابع خدادادي در دنيا زبانزد است و با تمرکز بايد اين منابع در راستاي بهبود وضعيت مردم استفاده شود.


نقش ايران در زمينه ايمني دريانوردي

مديرعامل سازمان بنادر ودريانوردي از نجات سالانه ۵۰۰ دريانورد در آب‌هاي ايران خبر داد و گفت: بعد از بررسي‌هاي انجام شده در مورد حادثه سانچي، پيشنهادهايي که از سوي کميته سوانح به سازمان بين‌المللي دريانوردي داده شده مورد توجه قرار گرفته است.

محمد راستاد ادامه داد: بازديد اخير ما از بنادر جنوبي کشور با تمرکز بر بنادر کوچک بود که ناوگان سنتي در آنها تردد دارد، آن بنادر به رغم آنکه ظرفيت و توان مناسبي براي پوشش نيازهاي ناوگان سنتي دارند اما به دليل مشکلاتي از جمله تامين سوخت و مسائل مرتبطي که در رابطه با تسهيلات گمرکي دارند تا حد زيادي متاسفانه بلااستفاده يا کم استفاده هستند.

برنامه دولت در حمل‌‌و‌نقل ريلي زمين مي‌خورد

رئيس انجمن شرکت‌هاي حمل‌‌‌و‌نقل ريلي با تأکيد بر اينکه پس از زمين‌گيري ترن‌ست‌ها و قطارهاي حومه‌‌اي، تلفات تصادفات جاده‌اي افزايش مييابد، گفت: براي نجات بخش ريلي سالانه فقط ۴۰ ميليون يورو لازم است، اما دولت اهتماميندارد.‌محمد رجبي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، با انتقاد از بي‌توجهي دولت به توسعه حمل و نقل ريلي و کاهش اعتبارات اين بخش اظهار داشت: مشکلات حمل و نقل ريلي بسيار افزايش يافته است و در دو سال اخير اين مشکلات را به صورت جدي دنبال مي‌کنيم.وي افزود: متأسفانه توسعه خطوط ريلي کشور متناسب با توسعه ناوگان انجام نمي‌شود و اين حلقه در کشور نامتوازن است، در حالي که ضرورت دارد، توسعه خطوط همسو با توسعه ناوگان، لکوموتيو، بخش تعمير و نگهداري، بخش تأمين قطعه و غيره انجام شود، ضمن آنکه سرمايه‌بري بخش زيرساخت بسيار بيشتر است.

امکان نوسازي مسکن روستايي با استفاده

از اقساط بازگشتي مسکن مهر

فارس نوشت: با توجه به سرعت نامناسب نوسازي واحدهاي غيرمقاوم مسکن روستايي ، انتظار ميرود، در بودجه 98 توجه ويژه‌اي به اين بخش شود که تشکيل صندوق قرض‌الحسنه‌اي از اقساط بازگشتي مسکن مهر ميتواند کارساز باشد.براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، بهسازي و نوسازي واحدهاي غيرمقاوم مسکن روستايي يکي از موضوعاتي است که در سال‌هاي اخير عليرغم تمام تلاش‌هاي بنياد مسکن به دليل برخي مشکلات مورد بي مهري قرار گرفته است. مطابق با گزارش سازمان برنامه و بودجه، ميزان عملکرد بنياد مسکن انقلاب اسلاميدر زمينه بهسازي و نوسازي واحدهاي غيرمقاوم روستايي در سال ۹۶، تنها 70 هزار واحد مسکوني بوده است، يعني صرفا ۳۵ درصد از هدف کميدرنظر گرفته شده براي اين بخش (۲۰۰ هزار واحد مسکوني مطابق با بند ب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه) محقق شده است. جالب است بدانيم مجموع واحدهاي روستايي که در چهار سال اول دولت روحاني مورد بهسازي و نوسازي قرار گرفت کمتر از 200 هزار واحد بود. اين عملکرد با توجه به حوادث طبيعي که هر ساله در کشور رخ ميدهد و ميزان تلفات جاني و مالي روستاييان، به هيچ وجه قابل قبول نيست.

روزشمار پايان مسکن مهر به جريان افتاد

دولت گام عملي براي پايان دادن به طرح مسکن مهر را با اختصاص شش رديف در لايحه بودجه ۹۸ برداشته که در انتظار تصويب نمايندگان مجلس قرار دارد.به گزارش ايسنا، پروژه دو ميليون و ۲۰۰ هزار واحدي مسکن مهر از نظر ابنيه تقريبا به پايان رسيده اما ۳۹۰ هزار واحد نيمه‌تمام وجود دارد که بخش اصلي مشکلات آنها به نبود انشعابات، خدمات، زيرساخت‌ها و هم‌چنين نبود متقاضي مربوط مي‌شود. طبق برآوردها براي پايان دادن به پروژه مسکن مهر ۱۱ هزار ميليارد تومان منابع نياز است که با توجه حساسيت اجتماعي طرح و مقايسه اين رقم با اعتبار ۵۰۰ هزار ميليارد توماني پروژه‌هاي عمراني کل کشور، عدد چندان بالايي محسوب نمي‌شود، اما تحقق اين رقم تا کنون محقق نشده است. بنابراين دولت در تبصره ۸ لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ ساز و کار قانوني براي استفاده از منابع داخلي شرکت عمران شهرهاي جديد و سازمان ملي زمين و مسکن به منظور کمک به طرحهاي زيربنايي و روبنايي و همچنين اتمام واحدهاي مسکوني مهر را لحاظ کرده است.

معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد

گروه راه و مسکن: معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل از پيشرفت ۹۲ درصدي قطعه ۲ و ۸۶ درصدي قطعه سوم آزادراه همت-کرج خبر داد و گفت: ۱۸ ميلياردتومان نيز به عنوان بخشي از اعتبارات مصوب اين پروژه بابت تملک اراضي از سوي سازمان برنامه و بودجه تخصيص داده شده است.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، خيرا... خادمي‌در حاشيه بازديد از پروژه‌هاي راهسازي استان البرز که همراه استاندار البرز و جمعي از مسئولان استاني صورت گرفت، در پاسخ به سوال پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، مبني بر ميزان پيشرفت قطعات دو و سه آزادراه همت-کرج، اظهار کرد: تاکيد رئيس جمهوري بر رفع مشکلات ترافيکي استان البرز و امتداد آن به سمت غرب کشور است. در همين راستا وزير راه و شهرسازي نيز به جد اين مساله را پيگيري مي‌کنند.

وي افزود: قطعه ۲ آزادراه همت-کرج از پيشرفت ۹۲ درصدي و قطعه ۳ نيز بالغ بر ۸۶ درصد از پيشرفت فيزيکي برخوردار است. همچنين سازمان برنامه و بودجه اعتباري حدود ۱۸ ميلياردتومان به عنوان بخشي از اعتبارات مصوب پروژه بابت تملک اراضي تخصيص داده است و از محل اسناد خزانه اسلامي‌نيز مبلغي در نظر گرفته شده که ابلاغ خواهد شد.

معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که چگونگي نحوه مشارکت شرکت ساخت در کمربند شمالي استان البرز، بيان کرد: در جريان بازديد از اين پروژه ديدگاهها نسبت به پروژه کمربند شمالي اين استان تغيير کرد، زيرا از نظر ويژگي‌هاي طراحي شباهت زيادي به طرح‌هاي آزادراهي دارد و فاقد تقاطع‌هاي هم‌سطح است.

مديرعامل شرکت ساخت با اشاره به حدود تقاطع‌هاي غيرهم‌سطح و حريم ۱۰۰ متري موجود در دو طرف اين محور، گفت: اگر قرار بر ساخت گلوگاه ترافيکي کرج باشد اين محور بايد همانند يک آزادراه شرايط تسهيل و مباني ترافيک در استان و امتداد آن به سمت غرب کشور شامل استان‌هاي قزوين و زنجان را فراهم کند.

خادمي‌در ادامه يادآور شد: در خصوص نحوه مشارکت در اين پروژه بايد جلساتي با حضور نمايندگان سازمان برنامه و بودجه برگزار شود که حتي در صورت عدم موافقت با مشارکت و اجراي پروژه به روش آزادراهي بايد به منظور انجام و تکميل پروژه به دست شهرداري کرج کمک‌هايي شکل بگيرد.

وي با بيان اينکه پروژه‌هاي بزرگي در آينده نزديک به بهره‌برداري خواهد رسيد، گفت: کنارگذر جنوبي تهران و البرز به طول ۱۶۰ کيلومتر در دست اجراست که موجب رفع گلوگاه ترافيکي اين دو استان خواهد شد. همچنين حد فاصل چرمشهر به آبيک و ادامه بزرگراه همت به سمت کرج با جديت در دست اجراست.

خادمي‌خاطرنشان کرد: از کمربند شمالي البرز که با همت استانداري، اداره کل راه و شهرسازي استان و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در دست اجراست بازديد شد که اين پروژه با توجه به حجم و بزرگي آن تاثير به سزايي در کاهش ترافيک عبوري به سمت غرب کشور دارد.

وي در پايان با اشاره به وجود بخشي از آزادراه تهران – شمال در استان البرز، بيان کرد: در مجموع پروژه‌هاي بزرگي در داخل استان البرز در حال اجراست که اميدواريم طي سال‌هاي ۹۸ و ۹۹ اين پروژه‌ها به بهره‌برداري برسند.

گروه راه و مسکن: مرتضي دهقان معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه هيچ ايرلايني به برقراري يک پرواز خاص مکلف نمي‌شود، گفت: ملاک صدور برقراري يک پرواز مشخص براي يک ايرلاين، تناسب توانايي آن ايرلاين با شرايط مسير و فرودگاه مبدا و مقصد است.مرتضي دهقان، معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، با اعلام اينکه اين سازمان هيچ ايرلايني را مکلف به برقراري پرواز در مسيري خاص نمي‌کند، گفت: در حال حاضر بعد از اجراي قانون آزادسازي برنامه پنجم توسعه، هيچ ايرلايني اجباري براي برقراري يک پرواز خاص در يک مسير خاص ندارد. اما سازمان هواپيمايي کشوري بعضا به ايرلاين‌ها براي برقراري يک پرواز خاص توصيه مي‌کند.وي ادامه داد: مقامات محلي و استاني و فعالان گردشگري استان‌ها نيز گاه براي برقراري يک پرواز مشخص با ايرلاين‌ها مذاکره مي‌کنند و از منظر اقتصادي و بازرگاني ايرلاين‌ها را تشويق مي‌کنند. دهقان در عين حال تاکيد کرد که قطعا وزير پيگير مطالبات مردم در مناطق مختلف کشور است و به سازمان هواپيمايي کشوري دستور مي‌دهد شرکت‌ها را با توجه به توان عملياتي و ناوگانشان به برقراري پروازها تشويق کند.وي افزود: در چنين شرايطي سازمان هواپيمايي کشوري با شرکت‌هايي که ناوگان مناسب براي برقراري پرواز در آن مسير مشخص را داشته باشند، وارد مذاکره شده و آن‌ها را به برقراري پرواز ترغيب مي‌کند.

  • ملاک برقراري پرواز، تناسب ناوگان با شرايط فرودگاه‌ها است

معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري درباره نحوه صدور مجوز براي برقراري پروازها توضيح داد و گفت: شرکت‌هاي هواپيمايي در مسيرهاي داخلي، با توجه به توان عملياتي و نوع ناوگاني که در اختيار دارند، مجاز هستند که براي پرواز به فرودگاه‌هاي داخلي درخواست پرواز کنند؛ مشروط بر اينکه هواپيماهاي اين شرکت‌ها توان انجام عمليات در آن فرودگاه را داشته باشند.وي ادامه داد: طول باند فرودگاه‌ها، شرايط آب‌وهوايي، شرايط جغرافيايي، وجود کوهستان و عواملي از اين دست مشخص مي‌کند که چه هواپيمايي توان پرواز به کدام فرودگاه را دارد. هر هواپيمايي در هر مسيري نمي‌تواند پرواز کند، اما شرکت هواپيمايي اين اختيار را دارد که متناسب با توانايي ناوگان خود، براي مسيرهاي مختلف درخواست پرواز داشته باشد.دهقان درمورد پروازهاي خارجي نيز گفت: در خصوص پروازهاي خارجي هم با توجه به موافقت‌نامه‌هاي حمل و نقل هوايي و يادداشت‌هاي تفاهمي‌که با کشورهاي مختلف وجود دارد، امکان برقراري پرواز به مقاصد بين‌المللي وجود دارد.وي افزود: ايرلايني که تمايل به برقراري پرواز در مسير بين‌المللي دارد، در صورت در اختيار داشتن ناوگان مناسب، درخواست مجوز را ارائه مي‌کند. سازمان هواپيمايي کشوري نيز اين درخواست را بررسي کرده و در صورت تناسب درخواست با شرايط لازم، مجوز را صادر مي‌کند.