شخصيت‌ها راضي به اين همه حفاظت نيستند

عضو کارگزاران با بيان اينکه شخصيت‌هاي نظام راضي به اين همه مسائل حفاظتي نيستند، گفت: امر مبارکي است که پس از 40 سال به فکر افتاده‌ايم تا فاصله بين مردم و مسئولان را کم کنيم.محمدعلي نمازي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه نفس عمل برداشتن نرده‌هاي نماز جمعه ميان مردم و مسئولان خوب است، اظهار کرد: اما اين سئوال هم پيش مي‌آيد چرا تاکنون ستاد اقامه نماز جمعه به فکر کاهش فاصله مردم و مسئولان نيفتاده است؟ اين عمل خوب است و برداشته شدن فاصله‌ها ابتدا از طريق برداشتن موانع فيزيکي محقق مي‌شود.وي ادامه داد: اين سئوال مطرح است که اگر اين پيشنهاد توسط يک فرد غير اصولگرا هم داده مي‌شد مراکز امنيتي آن را مي‌پذيرفتند؟


بن بست شکني وظيفه مجمع تشخيص

يک عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تصميمات مجمع در قبال مصوباتي که با اصرار مجلس به اين نهاد مي‌آمده، سه حالت داشته است: يا نظر مجلس بر مبناي مصلحت تأييد مي‌شده يا نظر شوراي نگهبان بر اساس شرع و قانون اساسي؛ يا اينکه با اصلاحاتي جزئي که جنبه قانون‌‌گذاري ندارد، مصوبه ابلاغ مي‌شده است. حسين مظفر در گفت‌وگو با ايرنا گفت: مجمع قانون‌گذاري نمي‌کند، بلکه اصلاحات جزئي انجام مي‌دهد. اين امر در آيين‌نامه مجمع پيش‌بيني شده است. اصلا بحث قانون‌گذاري مطرح نيست؛ مجمع بن‌بست‌شکني مي‌کند. اتفاقا گاهي اصلاحاتي که مجمع انجام مي‌دهد مورد نظر هر دو طرف يعني هم شوراي نگهبان و هم مجلس است.


آمريکا نگران حضور ايران در منطقه

معاون ارتباطات بين الملل دفتر مقام معظم رهبري مي‌گويد: ايران در کشورهاي منطقه حضور فرهنگي دارد و فعاليت نظامي‌و مستشاري با درخواست دولت‌هاي قانوني آنها است.حجت الاسلام محسن قمي‌در گفت و گو با ايرنا در مورد اتهاماتي که در باره ترويج شيعه گري به ايران وارد مي‌کنند گفت: اگر ايران در منطقه اقداماتي را انجام مي‌دهد نه بخاطر اشاعه شيعه گري بلکه بخاطر آرمان‌هاي انقلاب است. وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌خود را موظف به دفاع از مظلوم مي‌داند که براي نظام سلطه غير قابل تحمل است افزود: ايران هيچ وقت ادبيات شيعي را در منطقه اشاعه نداده اما آمريکا و برخي کشورهاي ديگر از حضور فرهنگي ايران نگران هستند.

بازداشت يک نظامي‌سابق آمريکا

بر اساس ادعاي روزنامه نيويورک‌تايمز، اين نظامي‌سابق نيروي دريايي آمريکا که مايکل آر. وايت نام دارد ظاهرا تابستان گذشته هنگام خروج از ايران در فرودگاه مشهد بازداشت شده است. به گزارش ايسنا، مادر او به روزنامه نيويورک تايمز گفته که پسرش قرار بوده هفتم مرداد با پرواز امارات به آمريکا بازگردد اما باز نگشته است.مادر مايکل وايت 46 ساله در مصاحبه خود گفته که نزديک به سه هفته پيش از طريق وزارت خارجه آمريکا مطلع شده که پسرش در ايران بازداشت شده است. او اذعان کرد که وايت پيش از اين چند بار به ايران سفر کرده بود و انگيزه‌اش از اين سفرها آشنايي و ديدار با يک دختر در مشهد بوده است.بي‌بي‌سي فارسي گزارش داده که وزارت خارجه آمريکا تاييد تاييد کرده که گزارش‌ها درباره زنداني بودن يک آمريکايي در ايران واقعيت دارد. در متن کوتاهي که بي‌بي‌سي به نقل از وزارت خارجه آمريکا منتشر کرده، ادعا شده است: «ما از گزارش‌ها مبني بر بازداشت يک شهروند آمريکا در ايران اطلاع داريم. امنيت شهروندان‌مان در خارج از کشور اولويت اصلي ماست.»وزارت خارجه آمريکا در ادامه نوشته که براي رعايت حريم خصوصي افراد نمي‌توانند اطلاعات بيشتري در اين زمينه منتشر کنند.

برنامه‌ دشمنان براي خوزستان

آيت الله مکارم شيرازي گفت: وهابيت تکفيري در حال نزول و پايان عمرشان نزديک است، آنها با پول‌هاي سعودي مي‌خواهند به زندگي کثيف خود ادامه دهند و برنامه‌هاي خود را دنبال کنند. شما در مقابل برنامه‌هاي وهابيت بايد به صورت جهادي کار کنيد و بتوانيد با زبان فارسي و عربي در برابر همه مردم مخصوصا فريب‌خوردگان روشنگري کنيد.به گزارش ايسنا، آيت الله مکارم شيرازي با اشاره به تشديد هجمه‌ها عليه روحانيت، حوزه‌ها و مرجعيت، به تبيين چرايي اين هجمه‌ها پرداخت و گفت: دشمنان از مرجعيت و عاشوراي حسيني ضربه خورده اند، آنها تصريح کرده‌اند تا اين دو اصل هست نخواهيم توانست در برابر شيعه و پيروان مکتب اهل بيت(ع) کاري از پيش ببريم.وي خطاب به طلاب با اشاره به موقعيت ويژه خوزستان، گفت: خوزستان و اهواز موقعيت ويژه و حساسي دارند، دشمنان براي اين منطقه برنامه‌ها دارند، شما بايد سعي کنيد به شبهات آشنا باشيد و جواب آنها را بدهيد.

دستور رسيدگي به ادعاي بخشي

در پي ادعاي يکي از کارگران بازداشت شده کارخانه نيشکر هفت تپه مبني بر مورد شکنجه قرار گرفتن در دوره بازداشت، رئيس جمهوري دستور رسيدگي به اين ادعا را صادر کرد.به گزارش ايسنا، حسام‌الدين آشنا مشاور رئيس‌جمهوري در کانال تلگرامي‌خود نوشت:« با دستور صريح رئيس جمهور رسيدگي به ادعاي خشونت عليه فرد بازداشتي با سرعت و دقت انجام خواهد شد.»اسماعيل بخشي يکي از کارگران بازداشتي شرکت نيشکر هفت تپه اخيرا مدعي شده که در دوران بازداشت، مورد شکنجه قرار گرفته است.

افزايش تجارت ايران و هند

سفير ايران در هند گفت: رقم تجارت ايران و هند بايد به سطح مناسب تري افزايش يابد.به گزارش ايسنا، علي چگني در نشست فروم اقتصادي ايران و هند طي سخناني اظهار کرد: رقم تجارت بين دو کشور بر اساس اعلام رييس‌جمهور ما و نخست وزير هند، براي دو کشور کافي نيست.وي تاکيد کرد: اين حجم تجارت بايد به سطحي مناسب‌تر افزايش يابد. هيات اقتصادي که در اين سفر حضور دارند يکي از بزرگترين هيات‌هايي است که به هند سفر کرده است.

اجازه تعرض به دشمنان نمي‌دهيم

فرمانده قرارگاه منطقه شمال غرب نيروي زميني ارتش گفت: نيروهاي مسلح به دشمنان نظام و اسلام اجازه تعرض را نمي‌دهند.به گزارش ايسنا، امير سرتيپ دوم علي حاجيلو با بيان اينکه نيروهاي مسلح مصمم تر از هميشه گوش به فرمان فرمانده کل قوا و آماده جانفشاني و فداکاري هستند، اظهار کرد: مسئولان سياسي کشور با تکيه بر عنايت‌هاي الهي، رهنمودهاي مقام معظم رهبري و اقتدار نيروهاي مسلح در دنياي امروز در مقابل چند کشور جهان با قدرت اظهار وجود مي‌کنند که بايد اين اقتدار را ستود.فرمانده قرارگاه منطقه‌اي شمال غرب نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي‌ايران ادامه داد: استان آذربايجان غربي از امنيت بسيار بالايي برخوردار است و نيروهاي مسلح مستقر نيز براي مقابله با هرگونه ناامني در آمادگي کامل بسر مي‌برند.

عنوان فتنه ٩٨ باعث ترغيب فتنه

سخنگوي فراکسيون مستقلين مجلس طرح مباحثي مثل «فتنه ٩٨» را منجر به ترغيب بيشتر دشمن براي ايجاد فتنه دانست.مهرداد لاهوتي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به طرح موضوع فتنه ۹۸، اظهار کرد: به نظر من چنين حرفي معنايي ندارد. مردم ممکن است اعتراضات صنفي داشته باشند که به حق است. ممکن است معلم يا کشاورزي اعتراض داشته باشد مثل آنچه در خوزستان اتفاق افتاد و اعتراض صنفي بود، اين بدان معنا نيست که خدايي نکرده مردم نسبت به اصل نظام بحثي دارند.وي اضافه کرد: موضوع فتنه به داخل برنمي‌گردد، بلکه به آمريکايي‌ها برمي‌گردد. آنها مي‌خواهند اتفاقاتي را در کشور ما شکل دهند و اگر مي‌توانستند تا حالا نتيجه گرفته بودند.لاهوتي اضافه کرد: اين نوع ادبيات جز افزايش اختلافات و دسته بندي کردن افراد و ترغيب بيشتر دشمن براي ايجاد فتنه چيز ديگري نيست.

جلسات علني مجلس تغيير کرد

روزها و زمان جلسات علني مجلس شوراي اسلامي‌با رأي نمايندگان تغيير کرد.علي اصغر يوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ايلنا، درباره جلسه غيررسمي‌مجلس شوراي اسلامي‌گفت: باتوجه به اينکه طرح و لوايح زيادي وجود دارد، در جلسه غيررسمي‌يک رأي‌گيري استمزاجي از نمايندگان گرفته و بنا شد جلسات مجلس شوراي اسلامي‌از روزهاي يکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به روزهاي يکشنبه، دوشنبه و سه شنبه موکول شود.وي ادامه داد: بارأي نمايندگان مقرر شد جلسات روزهاي سه‌شنبه در دو نوبت صبح و بعدازظهر تا انتهاي سال در دو نوبت برگزار شود.اين عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌افزود: نمايندگان هفته آينده به حوزه‌هاي انتخابيه خود خواهند رفت و بعداز بازگشت اين طرح اجرايي خواهد شد.

تفويض اختيارات به مديران محلي

رئيس کميسيون اصل نود قانون اساسي در مجلس گفت: اگر اختيارات هيات دولت به مديران محلي و استانداران تفويض شود، نتايج بسيار مثبتي حاصل مي‌شود و رويکرد دولت براي تفويض اختيارات خود به مديران محلي نيز مثبت ارزيابي مي‌شود.داود محمدي در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص افزايش اختيار مديران استاني، اظهار داشت: نگاه ما به اين موضوع که اختيار مديران مرکزي به مديران استاني تفويض شود، مثبت است.رئيس کميسيون اصل نود بيان کرد: مسئولين هر استان مشکلات و ظرفيت‌هاي استان را از نزديک مي‌شناسند و بررسي‌هاي ميداني دقيقتري را انجام مي‌دهند، در هر حوزه‌اي مسئولان استاني مي‌توانند گزارش دقيقي را ارائه کنند و امکان بررسي آن نيز وجود دارد.وي افزود: تفويض اختيارات مديران مرکزي به مديران محلي مي‌تواند در تسهيل و تسريع امور موثر باشد.محمدي بيان کرد: اگر اختيارات هيات دولت به مديران محلي و استانداران تفويض شود، نتايج بسيار مثبتي حاصل مي‌شود و رويکرد دولت براي تفويض اختيارات خود به مديران محلي نيز مثبت ارزيابي مي‌شود.

نارضایتی ظریف از تاخیر قاره سبز در اجرای سازوکار مالی؛

گروه سیاسی: برجام مدتي است با کج تابي ترامپ به مشکل خورده و رييس جمهور آمريکا به همراه همفکران تندرو خود ادعا دارد که تحريمهاي شديدتري عليه ايران اعمال خواهد کرد. اما بسياري از کشورها حاضر نشده‌اند به سياست گذاري آمريکا تن دهند و تاکيد دارند که دوران آقابالا سر بودن آمريکايي‌ها به سر آمده است.اگرچه کشورهايي همچون عربستان سعودي و برخي اعراب خليج فارس به سرسپردگي آمريکا افتخار مي‌کنند و با وجود آنکه ترامپ از بن سلمان به عنوان گاو شيرده ياد مي‌کند، همچنان تا کمر در برابر ترامپ خم مي‌شوند، اما کشورهاي ديگري به ويژه اتحاديه اروپا در برابر آمريکا ايستادگي کرده و بر اجراي برجام تاکيد دارد. اتحاديه اروپا براي آنکه بتواند برجام را اجرا کند، به همکاري تجاري با ايران ادامه دهد و از تحريمها و تهديدهاي آمريکا نيز در امان بماند، به دنبال اجراي برنامه مالي گسترده‌اي است که به وسيله آن بتواند نقل و انتقالات مالي را انجام دهد. اما اروپا نيز دراجراي اين مهم تاکنون موفق نبوده زيرا قرار بود اين راهکار مالي تا پايان سال گذشته ميلادي اجرايي شود که اکنون آن زمان به سررسيده و خبري از اين بسته مالي نيست.

  • انتقاد از بدقولي

اگر چه آمريکا از اين تاخير رضايت دارد و خواستار آن است که رابطه ايران و اروپا تيره و تار شود، اما گويا اين زيادهي خواهي آمريکا شدني نيست زيرا وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: به همکاري خود با اروپا درباره SPV ادامه مي‌دهيم اما منتظر آن‌ها نمي‌مانيم.محمد جواد ظريف پس از ديدار با وزير حمل و نقل هند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه بانکي خيلي خوشحال هستيم که uco بانک هند و بانک پاسارگاد ايران همکاري خود را در زمينه تجارت آغاز کرده‌اند ما اميدواريم که به رغم تحريم‌هاي آمريکا، ايران و هند در زمينه همکاري بيشتر و در راستاي منافع مردم دو کشور همکاري‌هاي بيشتري داشته باشند.ظريف در خصوص درخواست هند براي گاز ارزان‌تر و راه‌اندازي صنايع در چابهار گفت: ما براي گفت‌وگو با هند آمادگي داريم تا اين که آنها بتوانند سرمايه‌گذاري در چابهار از جمله پتروشيمي‌را آغاز کنند.وزير خارجه کشورمان تاکيد کرد: ما هميشه آماده گفت‌وگوها با هند در اين حوزه بوده‌ايم و از پيشنهادات هند استقبال مي‌کنيم، من نمي‌توانم جلو رسانه‌ها مذاکره کنم ولي ما آمادگي مذاکره داريم.وي در پاسخ به سوالي درباره اس پي وي گفت: اروپايي‌ها تلاش کرده‌اند اما در حد انتظار ما نتوانستند پيشرفت کنند. ما همکاري خود را از طريق کانال‌هاي مختلف مثل مورد هند گسترش مي‌دهيم.وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: ما با اروپا در تماس هستيم اما منتظر آن‌ها نمي‌مانيم، ما حوزه‌هاي همکاري خود را از طريق کانال‌هاي مختلف مانند هند گسترش مي‌دهيم.وي افزود: در حالي که با اروپا و همکاري در خصوص SPV ادامه مي‌دهيم اما منتظر آن‌ها نمي‌مانيم. ما با شرکاي سنتي خود کار مي‌کنيم مثل چين، هند و روسيه تا اين که بتوانيم در راستاي منافع مردم‌مان همکاري کنيم.

  • اجراي راهکار به زودي

از سوي ديگر سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينکه کار براي ايجاد سازوکاز مالي با ايران در حال پيشرفت است، گفت که اين سازوکار به زودي راه اندازي مي‌شود.به گزارش ايسنا، مايا کوچيانچيک، سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در يک کنفرانس خبري در بروکسل گفت که روند ايجاد سازوکار مالي ويژه با ايران براي دور زدن تحريم‌هاي آمريکا ادامه دارد.وي ادامه داد: در حقيقت اين کاري است که توسط کشورهاي عضو (اتحاديه اروپا) در حال انجام است. طبق اطلاعاتي که داريم اين روند ادامه دارد و به خوبي در حال پيشرفت است.کوچيانچيک گفت: اين سازوکار به زودي راه‌اندازي خواهد شد. ما بر اين باوريم که اين سازوکار در هفته‌هاي آينده براي انجام تجارت مشروع با ايران عملياتي مي‌شود.سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين تصريح کرد: اين بخشي از تلاش‌هاي گسترده‌تر اتحاديه اروپا براي حفظ توافق هسته‌اي با ايران تا زماني است که اين کشور نيز به تعهدات مرتبط هسته‌اي‌اش عمل مي‌کند.پيش از اين، فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته بود که سازوکار مالي با ايران تا پايان سال 2018 راه‌اندازي مي‌شود اما مقامات ايران به‌طور مکرر اين انتقاد را مطرح مي‌کنند که اروپا تاکنون نتوانسته اين سازوکار را ايجاد کند.

  • ناتواني‌هاي جدي اروپايي‌ها

از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به ناتواني‌هاي جدي اروپا در اجراي SPV، مسئوليت عدم اجراي اين ساز و کار مالي را به عهده اروپا دانست و گفت که صبر ايران هم حدي دارد. بهرام قاسمي، ضمن انتقاد از تأخير اتحاديه اروپا در اجراي ساز و کار مالي موسوم به SPV پس از خروج آمريکا از برجام، تصريح کرد: اتحاديه اروپا در ايجاد ساز و کار مالي با حسن نظر ورود کرد و اراده سياسي مثبتي نيز از خود نشان داد، اما در طول زمان و طي مذاکرات ماه‌هاي گذشته اين احساس کم کم جدي تر مي‌شود که کشورهاي اروپايي با يک سري ناتواني‌هاي جدي در اجراي SPV مواجهند.وي سيطره دلار و همچنين در هم تنيدگي اقتصاد اروپا و آمريکا را از دلايل اصلي تأخير در اجراي SPV خواند و افزود: اتحاديه اروپا و حتي سه کشور اروپايي طرف ايران در برجام نيز در اسارت و گروگان اقتصاد آمريکا هستند، لذا لازم است که در جهت استقلال خود و براي ادامه حيات مستقلانه تصميم بگيرند. قاسمي‌ادامه داد: کشورهاي اروپايي بايد بهاي استقلال اقتصاد خود از آمريکا را بپردازند، چرا که انجام اين کار مهم حتماً نمي‌تواند بدون هزينه باشد به خصوص در اجراي کار مهم و تاريخي چون SPV که مي‌تواند نقطه عطف مهمي‌براي همبستگي اروپا در صحنه جهاني باشد، لذا کشورهاي اروپايي بايد در اين برهه و مقطع زماني تصميم بگيرند.سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران قطعاً مسئوليت عدم اجراي ساز و کار مالي موسوم به SPV را به عهده اروپا مي‌داند و آنها بايد به عنوان مقصر اصلي به عواقب اين تصميم فکر کنند، چرا که ايران تاکنون به تمامي‌تعهدات برجامي‌خود عمل کرده ولي نهايتاً صبر ايران حتماً حد و اندازه‌اي دارد، لذا زمان اتخاذ تصميم راهبردي اتحاديه اروپا براي انتخاب مسير خود نزديک است.قاسمي‌افزود: امروز در محافل مختلف درباره لايحه موسوم به CFT بحث مي‌شود تا چيزي که در نهايت به نفع کشور و نظام اقتصادي ايران باشد اجرا شود، اين موضوع بحث کاملاً روشن و شفافي است که نيازي به توضيح ندارد و هر آنچه که در دستگاه‌هاي قانونگذاري تصميم‌گيري شود، اجرايي خواهد شد.سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: برقراري ارتباط بين تصويب لوايحي چون CFT را با موضوع SPV مطلوب نمي‌بينيم، چرا که موضوع SPV به عنوان تعهدي که 1+4 پس از خروج آمريکا از برجام به ايران داد، کاملاً روشن است.قاسمي‌افزود: 1+4 با توجه به اجراي کامل تعهدات جمهوري اسلامي‌ايران در قبال برجام متعهد شد که به منظور برخورداري ايران از منافع برجام پس از خروج آمريکا از اين توافق زمينه‌هاي لازم را فراهم کند که در همين راستا از ارديبهشت امسال مذاکرات ما آغاز شد.سخنگوي وزارت امور خارجه کارشکني‌هاي شديد آمريکا را از دلايل مهم تأخير در اجراي اين ساز و کار مالي خواند و افزود: تهديدهاي مکرر بنگاه‌هاي اقتصادي و تجاري اروپايي توسط آمريکا عاملي بود که نهايتاً منجر به تأخير در به نتيجه رسيدن SPV شد.

دادستان تهران از بدهي مالياتي 28 هزار ميليارد توماني خبر داد،
دادستان تهران از رييس اتاق بازرگاني کشور خواست که در صدور کارت‌هاي بازرگاني به ميزان وظيفه‌اي که دارد ايفاي نقش کند و گفت:‌ متهمي‌به نام فرخزاد که 400 ميليون دلار ارز 4200 توماني گرفته و اکنون در زندان است، سواد زيادي ندارد. لذا بايد بررسي کرد که آيا کارت بازرگاني داشته يا نه و اگر دارد چگونه بدون احراز شرايط کارت بازرگاني اخذ کرده است. بنابراين به جاي سلب مسئوليت از خود، در حد وظيفه به رفع مشکلات کمک کنيم. به گزارش ايسنا، عباس جعفري دولت آبادي در نشست مسئولان اتاق بازرگاني گفت: بررسي پرونده‌هاي متشکله در شش ماهه اخير نشان مي‌دهد که مفسدان اقتصادي از مدارکي که به نوعي هويت افراد را نشان مي‌دهد، سوء استفاده کرده و از اين مدارک به عنوان بستري براي اقدامات مجرمانه استفاده کرده‌اند. وي به سوء استفاده متهمان اقتصادي از کارت‌هاي‌ حساب‌هاي بانکي به عنوان اولين مصداق اشاره کرد و افزود: برخي متهمان پرونده‌هاي ارزي اعتراف کرده‌اند که به ازاي پرداخت وجه ماهانه حدود 500 هزار تومان،‌ از کارت‌هاي حساب بانکي ديگران استفاده مي‌کردند و حساب‌هاي بانکي به نام صراف يا وارد کننده کالا نبوده بلکه به نام افرادي است که در فساد اقتصادي نقش چنداني ندارند. جعفري دولت‌آبادي ادامه داد: اگرچه کارت بانکي مدرک هويتي محض نيست ولي مي‌تواند براي شکل‌گيري فساد استفاده شود، در اين رابطه تعدادي از دلالان و صرافان که از کارت‌هاي بانکي ديگران سوء استفاده مي‌کردند دستگير و تحت تعقيب قضايي قرار گرفته‌اند. دادستان تهران در مورد سوء استفاده متهمان اقتصادي از مجوزهاي بهره‌برداري پتروشيمي‌به عنوان دومين مصداق‌ اظهار داشت: در پرونده‌هاي پتروشيمي‌که چند متهم بازداشتي دارد، از مجوزهاي بهره‌برداري سوء استفاده شد و کسي که مجوز بهره‌برداري داشت بدون اين‌که کارخانه يا مرکز توليدي مرتبط با مواد پتروشيمي‌داشته باشد و به صرف داشتن گواهي‌نامه بهره‌برداري، از طريق بورس کالا و با مراجعه به وزارت صمت مواد اوليه را به قيمت دولتي دريافت نموده و در بازار آزاد به چند برابر قيمت مصوب فروخته است. وي سومين مصداق را سوء استفاده از کارت‌هاي ملي اجاره‌اي دانست و گفت: در پرونده‌اي که پليس در رابطه با خريد و فروش ارزهاي دولتي تشکيل داد، حداقل يک ميليارد و 200 ميليون دلار با استفاده از کارت‌هاي ملي افراد در بازار آزاد فروخته شد بدون اين که نقش صرافان و عوامل اصلي در سامانه‌هاي مرتبط با خريد و فروش ارز ثبت و ضبط گردد. دادستان تهران مصداق چهارم را سوء استفاده از کارت‌هاي بازرگاني اعلام کرد و با اشاره به لزوم مسدودسازي منافذ فساد در اين زمينه اظهار داشت: يکي از اين منافذ فساد سوء استفاده از کارت‌هاي بازرگاني توسط متهمان اقتصادي است. دادستان تهران در اين زمينه به پرونده ثبت سفارش خودروهاي وارداتي اشاره کرد و اظهار داشت: مطابق تحقيقات صورت گرفته از متهمان اين پرونده،‌ اين افراد با استفاده از کارت‌هاي بازرگاني ديگران وارد سامانه ثبت سفارش شده و تحت عنوان خدمات دلالي اقدامات مجرمانه خود را انجام مي‌دادند. در واقع دارنده کارت بازرگاني نقش مستقيمي‌ندارد و در قالب استفاده از خدمات دلالي، کارت بازرگاني‌ خود را در اختيار اين افراد قرار مي‌دهد و پس از وقوع فساد و تشکيل پرونده، اولين کسي که احضار مي‌شود دارنده کارت بازرگاني است و غالباً ادعا مي‌کنند که صرفاً کارت بازرگاني را در اختيار فرد ديگري قرار داده تا کارها را انجام و کالاها را ترخيص و تحويل دهد. که در واقع ظاهر اقدامات صحيح اما باطن آن مجرمانه است. وي با اشاره به گزارش سازمان بازرسي کل کشور در اين زمينه اعلام کرد بدهي مالياتي دارندگان کارت‌هاي تا سال 1396، 28 هزار ميليارد تومان است، در واقع با کساني مواجه هستيم که از مزاياي کارت بازرگاني بهره‌مند مي‌شوند؛ اما حاضر نيستند فعاليت سالم اقتصادي انجام داده و ماليات تجاري خود را پرداخت کنند.

وزير امورخارجه آمريکا مدعي شد که هدفش از سفر به خاورميانه، تاکيد بر تعهد واشنگتن به منطقه، شکست داعش و همچنين تعهد به مقابله با ايران است.

به گزارش ايسنا، مايک پمپئو در پيامي‌در صفحه توئيتر خود نوشت: به خاورميانه مي‌روم تا اين پيام روشن را به دوستان و شرکاي‌مان ارسال کنم که آمريکا متعهد به منطقه، متعهد به شکست داعش و متعهد به مقابله با فعاليت‌هاي بي‌ثبات کننده ايران است. وزير امورخارجه آمريکا همچنين دوشنبه شب پيش از سفر به منطقه گفت که خروج نيروهاي اين کشور از سوريه يک تغيير تاکتيک است و به معني تغيير تعهد واشنگتن به نابودي داعش و مقابله با نفوذ ايران در خاورميانه نيست. وي تاکيد کرد که هيچ تغييري در استراتژي آمريکا براي مقابله با ايران به وجود نيامده است. دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا دو هفته پيش تصميم گرفت که حدود دو هزار نيروي نظامي‌اين کشور را از سوريه خارج کند که منجر به انتقادات فراوان به او و حتي استعفاي وزير دفاع آمريکا شد. يکي از نگراني‌ها از خروج آمريکا، تقويت نيروهاي مورد حمايت جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه است. وزير امورخارجه آمريکا قصد دارد در سفر خود به خاورميانه درباره اين تصميم رئيس جمهور کشورش گفت‌وگو کند. همچنين جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا در اين هفته به اراضي اشغالي و ترکيه رفته بود تا درباره تصميم ترامپ براي ترک سوريه رايزني کند. وي اعلام کرد که هيچ جدول زماني براي خروج نيروهاي آمريکايي از شمال شرق سوريه تعيين نشده است. بولتون با تکرار ادعاي حضور ايران در سوريه نيز گفت که نيروهاي آمريکايي در مناطق بحراني التنف در جنوب سوريه براي مقابله با آنچه فعاليت‌هاي نظامي‌ايران در منطقه خواند، باقي خواهند ماند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز پيش از اين گفته است که خارج شدن نيروهاي آمريکايي از سوريه سياست راهبردي و بلندمدت اين رژيم براي مقابله با ايران را تغيير نمي‌دهد.

رييس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: نگاه‌هاي تعجيلي و قضاوت‌هاي ناعادلانه درمورد دوران دفاع مقدس نبايد تکرار شود. به گزارش ايرنا، سرلشگر محمد باقري در جمع خبرنگاران گفت: حوادث مربوط به دفاع مقدس در يک دوره تاريخي خاص و با پيچيدگي‌هاي فوق‌العاده بالا اتفاق افتاد از اين رو با يک تحليل قشري، خطي و تعجيلي به هيچ وجه نمي‌شود واقعيات دفاع مقدس را به خوبي بيان کرد. وي به زواياي عمليات‌هاي کربلاي چهار و پنج اشاره کرد و افزود: اينکه کساني با يک عبارت کوتاه و با نگاه اوليه بخواهند در خصوص حوادث و عمليات‌هاي بزرگ دفاع مقدس اظهارنظر کنند، موجب مي‌شود که کاستي، نقص و خطا به وجود آيد. رييس ستاد کل نيروهاي مسلح تصريح کرد: بايد قدر دفاع مقدس، ايثارگري‌ها، شهادت‌ها و همه تلاش‌هاي دفاع مقدس دانست و با يک قضاوت تخيلي نسبت به اين حادثه بزرگ نگاه کرد تا موجب دلسردي و نگراني خانواده بزرگ شهيدان، ايثارگران و ملت بزرگ ايران نشود. سرلشگر باقري اظهار داشت: در روزهاي گذشته شاهد نمونه‌اي از اين نگاه تعجيلي و بعضاً قضاوت نامناسب و غيرعادلانه بوديم که نبايد اين اتفاقات تکرار شود. وي افزود: در عمليات کربلاي چهار همه پيش‌بيني‌هاي لازم انجام و بيش از 9 ماه کار اطلاعاتي، مهندسي و آماده‌سازي براي غافلگيري دشمن انجام شده بود؛ اما طبيعي بود که دشمن با برخورداري از پشتيبان‌هاي بزرگ، در اختيار داشتن تصاوير ماهواره‌اي و بهره‌گيري از انواع اقدامات جاسوسي و اطلاعاتي به بعضي از عمليات‌هاي ما پي ببرد و بعضي از زواياي آن عمليات‌ها مورد اطلاع دشمن قرار بگيرد؛ اما اين به معني لو رفتن کل عمليات نيست که بتوان کل عمليات را لغو کرد. اين فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس گفت: مجاهدت شهداي گرانقدر اين 2 عمليات، تلاش‌هاي ايثارگران و حمايت‌هاي ملت ايران براي پشتيباني اين عمليات‌ها منجر به پيروزي ايران شد.

دبير شوراي امنيت از رضايت ۹۰ درصد مردم از امنيت خبرداد؛

دبير شوراي امنيت کشور با بيان اينکه بيش از ۹۰ درصد مردم از امنيت کشور رضايت دارند، اظهار کرد: حجم گسترده‌اي از خارج کشور به دنبال اين بودند که امروز ۱۷ دي تحرکاتي ايجاد کنند اما مردم ما هوشيار و آگاه هستند و به‌رغم همه مشکلات و گرفتاري‌ها مي‌دانند که از به هم ريخته شدن ثبات و امنيت کشور، ايران و همه ايرانيان متضرر خواهند شد. به گزارش ايسنا، حسين ذوالفقاري در مراسم معارفه استاندار فارس گفت: حرکت پرشتاب در عرصه‌هاي اقتصادي و عمراني، جزء اولويت‌هاي اصلي است و براي حل مشکلات سياسي و اجتماعي هم بايد از عمران و اقتصاد قوي شروع کنيم. ذوالفقاري با بيان اينکه رحيمي‌شناخت خوبي از استان دارد، تصريح کرد: استاندار جديد فارس علاوه بر بومي‌بودن و شناخت از استان، اهل تعامل و داراي روحيه مشورت‌پذيري و اهل تشخيص و تصميم‌گيري است. وي افزود: در مجموع، تشخيص وزارت کشور اين است که رحيمي‌به دنبال کار است و امروز کشور، نيازمند کار و تلاش است. دبير شوراي امنيت کشور گفت: دشمن فشارهاي زيادي به کشور وارد مي‌کند تا ثبات و آرامش کشور را به هم بزند و در همين راستا تحريکات زيادي را دنبال مي‌کند تا هيجانات اجتماعي را در کشور دامن بزند. در اين مسير، ثقل کار هم بر مسائل اقتصادي قرار گرفته است. نماينده وزير کشور تصريح کرد: بيش از ۷۰ درصد مردم معتقدند با فساد مبارزه مي‌شود و اتفاقات اخير را مثبت دانسته‌اند. ذوالفقاري با بيان اينکه طراحي‌هاي دشمن بر پايه ايجاد نارضايتي در مردم استوار است، گفت: اگر ما بخواهيم به صبر و فهم مردم پاسخ مثبت بدهيم بايد در جهت ارتقاي رضايتمندي حرکت کنيم. براي ارتقاي رضايتمندي هم نيازمند روش و ابزار هستيم و به صرف تکرار و يادآوري آرمان‌ها و اهداف به نتيجه نمي‌رسيم چرا که اين آرمان‌ها و اهداف در قانون اساسي و اسناد بالادستي ذکر شده است. ذوالفقاري ادامه داد: چاره کار در پي‌جويي ابزارها و روش‌هاي مؤثر براي ارتقاي کارآمدي است که نتيجه مستقيم آن، افزايش رضايتمندي عمومي‌خواهد بود. وي با طرح اين پرسش که چرا عليرغم اينکه مديران ما وقت و انرژي زيادي را صرف کار مي‌کنند اما نتيجه دلخواه حاصل نمي‌شود، گفت: مردم انتظار دارند موانع کسب و کار برطرف شود و در بروکراسي‌هاي اداري اسير نشوند. مردم مي‌خواهند خدماتي که به آنها ارائه مي‌شود تسهيل شود. در نتيجه ما به عنوان مديران، بايد ببينيم چطور مي‌توانيم هزينه‌ها را کاهش دهيم و چه کار کنيم که حضور ما در جلسات و همايش‌ها اثربخش باشد. ذوالفقاري با بيان اينکه بخش زيادي از درآمدهاي کشور صرف هزينه‌هاي جاري مي‌شود، گفت: روشن است که بايد هزينه‌ها را کم کنيم و اين مهم، صرفاً با بيان راهبرد و نظاير آن محقق نخواهد شد. معاون وزير کشور با بيان اينکه امروز نمي‌توان با روندهاي مبتني بر بروکراسي تمرکزگرا، کاهش هزينه‌ها و افزايش کارآمدي را دنبال کرد، افزود: بايد از اين پيچيدگي‌هاي بروکراتيک بکاهيم و در مقابل، دولت الکترونيک را به معناي واقعي حاکم کنيم. بايد از مسير تمرکزگرايي خارج شويم و در همه تشکيلات کشور به سمت تمرکززدايي پيش برويم. ذوالفقاري همچنين با اشاره به ضرورت توجه به عرصه‌هاي مختلف مورد نظر يا نياز مردم، بر اولويت سوق‌دادن جامعه به سمت کار و تلاش عمومي‌و پرهيز از درگيرکردن اذهان به هيجانات کاذب سياسي تأکيد کرد.