فشار جنگ اقتصادي بر اقشار متوسط و ضعيف

نماينده مردم خنج،‌ لارستان و گراش گفت: در کنار توفيقات چشمگير حوزه امنيت، ‌استقلال سياسي و علم و فناوري بايد اعتراف کنيم در زمينه اقتصادي و رفاه عمومي‌دچار کاستي فراوان گشته‌ايم. دشمن با شناسايي اين پاشنه آشيل فشار خود را به اين نقطه متمرکز کرده و جنگي اقتصادي را به اجرا گذاشته است. به گزارش ايسنا، جمشيد جعفرپور افزود: برخلاف جنگ تحميلي هشت‌ساله که ميدان جنگ مرزها و خاکريزهاي غرب و جنوب کشور بود امروز جنگ اقتصادي در شهرها، خيابان‌ها، کوچه‌ها و مغازه‌ها جريان دارد و فشار شديدي به ويژه بر اقشار متوسط و ضعيف جامعه وارد مي‌شود. متأسفانه به دليل سيستم تمرکزگراي کشور، مديران مياني و صفي حضور موثري در اين ميدان ندارند.


تعيين تکليف ماليات بر ارزش افزوده تا چهارشنبه

وزير اقتصاد از خروج لايحه ماليات بر ارزش افزوده از کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌در روز چهارشنبه خبر داد و گفت که اگر اين قانون امسال از مجلس شوراي اسلامي‌بيرون بيايد آيين‌نامه‌ها را يکپارچه اصلاح مي‌کنيم. فرهاد دژپسند وي با بيان اين‌که صادرکنندگان بسيار بيشتر از دولتي‌ها به چم و خم صادرات وارد هستند از کارآفرينان و صادرکنندگان خواست تا آن مشکلاتي را که دولتي‌ها نمي‌بينند به رشته تحرير در بياورند تا بتوان آنها را به صورت بنيادين حل کرد.وزير اقتصادي و دارايي بر بحث ماليات هم تاکيد کرد و گفت: ماليات‌دهندگان خوش‌رفتار نبايد تنبيه شوند و چه بسا بايد به ما براي چگونگي گيرانداختن فرارهاي مالياتي هم کمک کنند.


سودهاي مرکب بانک‌ها بلاي جان توليد

عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي بيان داشت: برخلاف ادعاي بانک مرکزي مبني بر سيستم بانکي اسلامي، 100درصد بانکداري در اين کشور غير اسلامي‌بوده و در هيچ نقطه‌اي از جهان هرج و مرج مالي و تاثير آن در نابودي توليد کشور به اندازه عملکرد سيستم بانک مرکزي نيست.به گزارش خانه ملت، علي وقف چي تاکيد کرد: بايد سيستم بانکي کشور اصلاح و رويکرد جديد بانک‌ها بايد مشارکت واقعي و قدم به قدم با توليدکنندگان و خدمات دهندگان و صادرکنندگان باشد و در سود و زيان شريک باشند.وقف چي بيان داشت:گرفتن سودهاي مرکب در بانک‌ها بلاي جان توليد کشور شده و نابودي توليد قطعا تهديدي براي اشتغال و افزايش تورم خواهد بود.

کنترل تورم قبل از حذف صفر

يک استاد دانشگاه در مورد حذف چهار صفر از پول ملي ايران گفت: حذف صفر تنها زماني معني‌دار است که ثبات قيمت در پايان يک روند ناپايدار به دست آيد. تنها مزيت اين اقدام تسهيل حسابداري است و هيچ اثر واقعي وجود ندارد. اين کار در فضاي تورم بالا کمک نمي‌کند، زيرا بعد از مدتي اين صفرها دوباره بازخواهند گشت.سِلوا دميرآلپ( Selva Demiralp ) در گفت‌وگو با ايلناوي يادآور شد: ترکيه زماني دست به اين اقدام زد که توانست موفقيت قابل توجهي در تورم‌زدايي بدست آورد. اما براي ايران به دليل تحريم اين امکان وجود ندارد و يک مشکل تورمي‌بالا وجود دارد. بنابراين، من فکر نمي‌کنم که اين گام بدون حل مشکل تورم مزاياي دائمي‌را به ارمغان بياورد.اين استاد دانشگاه تصريح کرد: من در مورد اقتصاد ايران اطلاعات زيادي ندارم اما تا آنجا که مي‌دانم ايران با رکود تورمي‌(تورم بالا و رکود اقتصادي) مواجه است. بنابراين سياست انقباضي براي کنترل قيمت‌ها ريسک رکود را افزايش مي‌دهد.وي حذف صفر از پول ملي را بر نرخ ارز بي‌تاثير دانست و افزود: اين اقدام تنها اصلاح مقادير اسمي‌است و تاثير حقيقي ندارد.

استمرار توليد و انتشار آمار

مدير اداره آمار اقتصادي بانک مرکزي با بيان اينکه اين بانک با سابقه هشتاد ساله توليد آمارهاي اقتصادي به ويژه نرخ تورم با احتساب سابقه آماري در بانک ملي به عنوان يکي از توليد کننده‌هاي مهم آمار در کشور همواره ايفاي نقش کرده است افزود: در اين مدت عموم مردم، دستگاه‌هاي اجرايي، محققان، دانشگاه‌ها و مراجع قضايي از آمارهاي بانک مرکزي استفاده کرده اند.محمود چلويان با تاکيد بر اينکه مرکز آمار ايران هم در سال‌هاي اخير در کنار بانک مرکزي مبادرت به انتشار نرخ تورم کرده است گفت: طبيعتاً به دلايل مختلف نظير سال پايه، طرح‌هاي مربوط به احصاي هزينه‌هاي خانوار، ترکيب سبد اقلام و ضرايب آن‌ها و نظام جمع آوري داده‌ها بين نرخ تورم بانک مرکزي و مرکز آمار تفاوت‌هايي وجود داشته است. در همين راستا، اخيراً بانک مرکزي تصميم گرفت در جهت انجام بررسي‌هاي کارشناسي مشترک به منظور کاهش اختلافات، موقتا نرخ تورم را منتشر نکند.وي افزود: متعاقبا تلاش شد که جلساتي با مرکز آمار برگزار شود ليکن اين تلاشها بي پاسخ ماند و مرکز آمار تمايلي در اين خصوص نشان نداد و به جاي برگزاري جلسه مشترک، موضوع را به جلسه کميسيون تخصصي شوراي عالي آمار ارجاع داد. البته بخش مهمي‌از اعضاي کميسيون با طرح اين موضوع در جلسه مذکور موافق نبودند. اين مقام مسئول بانک مرکزي با اشاره به مفاد قانوني توليد و انتشار آمار توسط بانک مرکزي گفت: ذکر اين نکته ضروري است که بعد از تجربه ناموفق ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه، قانونگذار در جهت اصلاح قانون و تبيين نقش بانک مرکزي در توليد نرخ تورم و رشد اقتصادي ماده 10 قانون احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور را مصوب و در بند "پ" صراحتا بانک مرکزي را مکلف به توليد و انتشار آمارهاي مذکور کرد و اعلام داشت که اين آمار، آمار تخصصي رسمي‌کشور خواهد بود.

مدير اداره آمار اقتصادي بانک مرکزي با تشريح سه نکته در رد مصوبه کميسيون تخصصي شورا مبني بر عدم توليد و انتشار آمار از سوي بانک مرکزي گفت: اولاً کميسيون تخصصي شوراي عالي آمار نمي‌تواند خلاف قانون مذکور مصوبه‌اي داشته باشد. ثانياً در مذاکرات کميسيون بودجه و محاسبات مجلس در زمان تصويب ماده 10 احکام دائمي‌دليل اصلي وجود بند (پ) اساسا موضوع توليد و انتشار نرخ تورم و رشد اقتصادي بانک مرکزي بوده است.

مدتهاست يارانه 45 هزار توماني ارزش خود را از دست داده است

گروه اقتصاد کلان- کوروش شرفشاهی: از روزي که نظام تصميم گرفت يارانه‌ها را حذف کند و کالاها را به قيمت واقعي به دست مردم بدهد، بحث بر سر اين بود که جمعيت کشور به 10 دهک تقسيم شود و يارانه‌هايي که از حاملهاي انرژي برداشته شده، به صورت نقدي بين مردم توزيع شود تا خودشان آنرا مديريت کنند. اما متاسفانه اکنون که نزديک به 10 سال از زمان اجراي هدفمندي يارانه‌ها مي‌گذرد، نه تنها مبلغ آن تغييري نکرده، بلکه به اندازه‌اي بي ارزش شده که صداي همگان را در آورده و مدتهاست زمزمه افزايش آن مطرح مي‌شود. در مقابل دولت تاکيد دارد که براي افزايش قيمت يارانه، بايد قيمت حاملهاي انرژي نيز افزايش يابد که البته هنوز پاسخي در قبال اين گراني‌ها ندارند.

  • پرداخت يارانه به صورت سرانه

در اين رابطه رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به آسيب‌هاي يارانه پنهان و تاثير آن بر اقتصاد کشور گفت: در برخي موارد نزديک کردن قيمت‌ها به واقعيت امکان‌پذير نيست و راهکار ديگر اين است که يارانه به صورت سرانه به مردم داده شود تا مردم قدر يارانه را بدانند.محمدرضا پورابراهيمي‌در گفت‌وگو با ايسنا افزود: يارانه پنهان يارانه‌اي است که مردم آن را دريافت مي‌کنند ولي بابت آن عددي در محاسبات‌شان قرار نمي‌گيرد. به عنوان مثال وقتي بنزين يا برق در کشور توليد مي‌شود و در اختيار مردم قرار مي‌گيرد قيمت‌گذاري‌اش يا بر اساس بهاي تمام شده است و يا بر اساس قيمت‌هاي منطقه‌اي.وي افزود: به عنوان مثال اگر بهاي تمام شده هر ليتر بنزين در کشور ما ۳۰۰۰ تومان باشد و دولت آن را ۱۰۰۰ تومان بفروشد؛ بنابراين ۲۰۰۰ تومان براي هر يک ليتر بنزين يارانه داده مي‌شود و به اين مي‌گويند يارانه پنهان. ممکن است اين موضوع مطرح شود که بهاي تمام شده در دولت بالاست اگر ما بهاي تمام شده را پايين بياوريم و نرم استاندارد را در نظر بگيريم قيمت خيلي از کالاها با نرم استاندارد جهاني باز هم تفاوت قيمت دارد و به اين مي‌گويند يارانه پنهان که عمدتاً هم در حوزه انرژي است.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به آسيب‌هاي يارانه پنهان افزود: يکي از آسيب‌هايش اين است که مکانيسم تخصيص بهينه منابع را در اقتصاد از بين مي‌برد. زيرا قيمت، واقعي نيست و تخصيص بهينه به هم مي‌خورد. هر جا قيمت واقعي نباشد نمي‌توانيد در مورد تخصيص بهينه‌تر تصميم بگيريد و زماني که تخصيص بهينه اتفاق نيفتد کارايي نظام اقتصادي از بين مي‌رود و اثربخشي آن در اقتصاد دچار چالش مي‌شود. اين امر عملاً کارکردهاي واقعي اقتصاد را از حالت خود خارج مي‌کند.پور ابراهيمي‌خاطرنشان کرد: مثلا اگر مکانيسم نمره را از نظام آموزشي بگيريم امکان تشخيص دانشجوي خوب و بد وجود ندارد و تشويق و تنبيه هم از بين مي‌رود. در واقع با اين کار امکان رويکرد کلان تصميم‌گيري، نظام نخبه پروري و نظام استفاده از حداکثر توان افراد دچار چالش مي‌شود. رويکرد قيمت در نظام اقتصادي هم مثل نمره در نظام آموزشي است و اگر نباشد ساختار را به هم مي‌ريزد و دچار تحول مي‌کند.وي خاطرنشان کرد: راهکار برون رفت از اين وضعيت اين است که تا جايي که مي‌شود قيمت‌ها به واقعيت نزديک شود اين امر در برخي جاها امکان پذير نيست و آثار تورمي‌و مشکلات اجرايي دارد اما راهکار ديگر اين است که يارانه به صورت سرانه به مردم داده شود تا مردم هم قدر آن را بدانند.

  • يارانه بي ارزش

از سوي ديگر يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه يارانه نقدي ۴۵ هزار توماني از نظر ارزش نزديک به صفر است، بر ضرورت حذف يارانه دهک‌هاي بالا و افزايش يارانه دهک‌هاي پايين در راستاي اجراي عدالت تاکيد کرد.حميدرضا حاجي بابايي افزود: قانون هدفمندي يارانه‌ها از سال گذشته بعد از دو سال پيگيري روي ريل افتاد. در سال ۹۵ بحث ما اين بود که دولت مي‌گفت درآمد هدفمندي ۳۱ هزار ميليارد تومان است و ديوان محاسبات اين عدد را ۳۶ هزار ميليارد تومان عنوان مي‌کرد و نهايتا مجلس زير بار نرفت. اما سال قبل درآمد هدفمندي ۱۱۰ هزار ميليارد تومان ديده شد و امسال دولت اين درآمد را ۱۴۲ هزار ميليارد تومان آورده که نشان دهنده ظرفيت بالاي هدفمندي است.وي افزود: از مجموع ۱۴۲ هزار ميليارد تومان درآمد هدفمندي، ۴۰ هزار ميليارد تومان براي يارانه نقدي مردم اختصاص مي‌يابد. اين در حالي است که وقتي درآمد هدفمندي يارانه‌ها ۴۰ هزار ميليارد تومان بود باز هم همين عدد به عنوان يارانه نقدي اختصاص يافت.اين نماينده مجلس با بيان اينکه درآمد هدفمندي کم‌کم شفاف مي‌شود و به سمت خزانه مي‌رود، خاطرنشان کرد: در واقع درآمدها قانوني شده و تعريف شفافي پيدا کرده و حالا بايد دولت در مورد هزينه‌ها تصميم بگيرد.اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس توزيع يارانه‌ها را غير عادلانه توصيف کرد و گفت: در واقع ما بايد به کسي که درآمد کمتري دارد يارانه بيشتري بدهيم و سه دهک بالا را از دريافت يارانه حذف کنيم. در حال حاضر ۴۵ هزار توماني که به عنوان يارانه نقدي به مردم داده مي‌شود از نظر ارزش نزديک به صفر است لذا ما بايد ميزان يارانه ۴،۵ دهک پايين را اضافه کنيم و به آنها پول يا خدمات بيشتري بدهيم.حاجي بابايي در ادامه تصريح کرد: دولت بايد به کساني که درآمد کمتري دارند، توليدکنندگان و کارمندان دولت کمک کند. البته در حال حاضر هدفمندي يارانه به همين سمت حرکت مي‌کند و در سال جاري ۷هزار ميليارد تومان براي کميته امداد و بهزيستي پيش بيني شده که در برنامه ششم هم مصوب شده بود.وي يادآور شد: تا سال گذشته هدفمندي يارانه‌ها به بيراهه ميرفت اما از سال قبل يکسري کارها انجام شده و الان هزينه‌ها زير نظر سازمان برنامه خرج مي‌شود.

  • يارانه بگيران خارج از کشور

از سوي ديگر رييس هيئت تحقيق و تفحص از سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها، گفت: اسناد و مدارکي وجود دارد که نشان مي‌دهد ايرانيان خارج از کشور يارانه دريافت مي‌کنند و کد ملي هر يک از آنها موجود است.جبار کوچکي نژاد در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به تکذيبيه سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها درباره دريافت يارانه توسط ۶ ميليون ايراني خارج از کشور، گفت: دولت عنوان مي‌کند که به ۷۸ ميليون نفر يارانه پرداخت مي‌کند در حالي که جمعيت کل کشور بنابر اطلاعات مرکز آمار ۸۱ ميليون است، لذا سازمان هدفمدسازي يارانه‌ها نمي‌تواند ادعا کند که به ايرانيان خارج از کشور يارانه نمي‌دهد، چراکه از سوي ديگر ادعا کرده که يارانه چهار ميليون نفر را در داخل کشور حذف کرده است.نماينده رشت با بيان اينکه بسياري از مردم سرگردان بوده و يارانه دريافت نمي‌کنند و نمي‌دانند براي دريافت يارانه بايد به کجا مراجعه کنند، افزود: دولت عنوان کرد که يارانه قضات و حقوق بگيران بالا را حذف کرده است پس چگونه ۷۸ ميليون يارانه دريافت مي‌کنند، لذا اين سوال مطرح مي‌شود که جمعيت خارج از کشور کجا قرار دارند، آيا يارانه دريافت نمي‌کنند؟، چگونه با اين ارقام يارانه دريافت نمي‌کنند.وي ادامه داد: هيئت تحقيق و تفحص از سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها گزارش‌هاي خود را به صحن علني مجلس ارائه مي‌دهد و مسئولان اين سازمان بايد در صحن علني پاسخگو باشند.کوچکي نژاد با بيان اينکه اسناد و مدارکي وجود دارد که نشان مي‌دهد ايرانيان خارج از کشور يارانه دريافت مي‌کنند و کد ملي هر کدام از آنها موجود است، اظهار داشت: ابهامات ديگري درباره انتخاب گزينشي براي پرداخت يارانه صمعت وجود دارد که در جريان گزارش تحقيق و تفحص از سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها به آن پرداخته شده و مسئولان مربوطه بايد در صحن علني مجلس به آن پاسخ دهند. وي افزود: هر جواني که ازدواج مي‌کند، يارانه آن را قطع مي‌کنند و کسي پاسخگوي بازگشت دوباره يارانه اين افراد نيست و حتي يارانه برخي اقشار ضعيف حذف شده است.

معاون برنامه ريزي، توسعه و منابع انساني سازمان خصوصي‌ سازي با اشاره به اين که فعلا ثبت نام جديد از مشمولان سهام عدالت انجام نمي‌شود گفت: ثبت نام جديد براي سهام عدالت نيازمند تصويب قانون جديد است.به گزارش ايلنا از سازمان خصوصي سازي، داود خاني با اشاره به اين که جمعيت فعلي مشمولان سهام عدالت بيش از 49 ميليون نفر است گفت: از اين تعداد حدود 2.3 ميليون نفر تا کنون فوت کرده اند.معاون سازمان خصوصي‌سازي افزود: از سوي ديگر جمعيت چند ده ميليوني از کشور نيز تا کنون بنا به دلايل مختلف تا کنون مشمول سهام عدالت نشده اند.وي اذعان داشت: هر چند دلايل بسيار گستره‌اي مي‌توان براي عدم ثبت نام و توزيع سهام عدالت ميان افراد غيرمشمول برشمرد، اما فعلا مجوز قانوني براي ثبت نام جديد از اين افراد وجود ندارد تا بتوان بر اساس آن به اين دسته از افراد نيز سهام عدالت تخصيص داد.

ناشر کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان از صدور مجوز توسعه يک واحد گاو شيري 1100 راسي در مورچه خورت خبر داده است.به گزارش فارس؛ ناشر کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان در حالي از صدور مجوز توسعه يک واحد گاو شيري 1100 راسي از سوي سازمان دامپزشکي به سازمان بورس خبر داده که تاکيد کرده است تعداد دام مولد مورد نياز در اين طرح را از محل تولد دام‌هاي موجود شرکت با استفاده از اسپرم جنسيت ماده در سال جاري و ساخت بهار بند گاو شيري تأمين نمايد.سعيد صالحي ، مدير عامل و عضو هيات مديره کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان به سازمان بورس اعلام کرده که که در سال جاري براي اجراي طرح توسعه خود نسبت به ديوار کشي زمين با مخارج برآوردي 300 ميليون تومان اقدام خواهد کرد.

احمد توکلي بر لزوم برنامه‌ريزي براي مبارزه با فساد تاکيدکرد؛

خصوصي سازي درکشور ما همواره با حاشيه همراه بوده و امر واگذاري با قيمت‌هاي نامناسب باعث شده تا سواستفاده از خصوصي سازي به نفع عده‌اي خاص همواره مطرح باشد. در اين رابطه رئيس هيأت مديره ديده‌بان شفافيت و عدالت با بيان اينکه منع موقت اشتغال مسئولان دولتي در بخش خصوصي و يا فعاليت‌هاي غيرانتفاعي که از آن تحت عنوان درهاي چرخان ياد مي‌شود نيازمند قانون است، گفت:‌رئيس سازمان خصوصي‌سازي هم اکنون در معرض تغيير است.

احمد توکلي در گفت‌وگو با فارس، پيرامون پديده موسوم به درهاي چرخان به عنوان يکي از متغيرهاي تاثيرگذار در مبارزه با فساد، گفت: اين اصطلاح هنگامي‌به کار برده مي‌شود که کارکنان بخش عمومي‌و يا دولتي در پايان دوره خدمت يا ترک موقت کار خود در بخش خصوصي يا فعاليت‌هاي غيرانتفاعي فعاليت نمايد و يا ذينفع باشند. از سوي ديگر از بخش خصوصي دوباره وارد سيستم اجرايي دولت و يا نظام قانونگذاري کشور همچون مجلس شوراي اسلامي‌شود.

وي با بيان اينکه در دنياي امروز پس از پايان ماموريت يا دوره خدمت مشخص براي کارکنان دولت، دوره زماني محدودي براي عدم فعاليت در بخش‌هاي مشابه براي شخص مذکور تعريف مي‌شود، افزود: در اين زمينه مي‌توان به رئيس بانک مرکزي آمريکا اشاره کرد که در پايان دوره خدمت خود به مدت 5 سال نمي‌تواند عضو هيأت مديره بانک‌ها شود و يا حتي تسهيلات اعتباري در اين بخش دريافت کند.

رئيس هيأت مديره ديده‌بان شفافيت و عدالت با بيان اينکه مقابله با پديده موسوم به درهاي چرخان نيازمند تدوين و تبيين قانون و مقررات است، افزود: وقتي در اي زمينه قانوني وجود ندارد حداقل مسئولان و مديران ارشد با حساسيت مي‌توانند مانع از بروز فعاليت‌هاي اين چنيني ميان بخش دولتي و عمومي‌با بخش خصوصي و بر عکس آن شوند.

توکلي با بيان اينکه نحوه به کارگيري رئيس کنوني سازمان خصوصي‌سازي نمونه‌اي از پديده درهاي چرخان در اقتصاد ايران است، عنوان کرد: در حال حاضر از اين شخص به محاکم قضايي کشور اعلام جرم شده و اين در حالي است که با فرافکني و بازي با کلمات همچنان فرار به جلو مي‌کند. اين در حالي است که رئيس کنوني سازمان خصوصي سازي در معرض تغيير و تعقيب قرار گرفته است.

از سوي ديگر يک حسابرس رسمي‌گفت: وقتي مدير به لحاظ مديريت و کارآيي در يک بنگاه اقتصادي نتوانسته حتي در پرداخت و تسويه معوقات مالي خود توفيقي داشته باشد، چطور مي‌تواند در بخش دولتي دستاوردي موفقيت‌آميز داشته باشد.

عباس وفادار پيرامون وجود مديران دولتي پس از پايان خدمت در بنگاه‌هاي واگذار شده از سوي خصوصي سازي و حضور دوباره آن‌ها در دولت گفت: فعاليت در بخش خصوصي و سپس بازگشت دوباره به مسئوليت دولتي يا بخش عمومي‌مي‌تواند زمينه ساز فساد و رانت در صورت وجود اهداف و منافع در بخش خصوصي باشد.

وي افزود:استفاده از ارتباطات يا رانت در يک بخش در حالي مي‌تواند موضوع تضاد منافع را مطرح نمايد که اين موضوع اغلب مديران دولتي را تحت الشعاع خود قرار مي‌دهد.

به گفته اين حسابرس وقتي مدير به لحاظ مديريت و کارايي در يک بنگاه اقتصادي نتوانسته حتي در پرداخت و تسويه معوقات مالي خود توفيقي داشته باشد چطور مي‌تواند در بخش دولتي دستاوردي موفقيت آميز داشته باشد.

به عبارتي شخصي که در پست دولتي بوده و نتوانسته دستاوردي به لحاظ کارايي داشته باشد نبايد دوباره از بخش خصوصي به هر دليلي به پست قبلي باز گردد.

وفادار با انتقاد از کارکرد سازمان بورس در مواجهه با حسابرسان و حرفه حسابرسي افزود:سازمان بورس در حالي نقش نظارتي خود را با دخالت در حرفه و جايگاه حسابرسان زير سؤال برده که در جايگاه پاسخگويي حاضر نيست جوابگوي دخالت‌هاي خود در حرفه حسابرسي باشد.

وي به رويه انتخاب حسابرسان معتمد بورس اشاره کرد و افزود:در هيچ کجايي از قانون بازار اوراق بهادار مصوب مجلس شوراي اسلامي‌حتي يک تبصره تحت عنوان حسابرس معتمد بورس وجود نداشته و عنوان نشده که حسابرس مي‌بايست مورد تأييد حسابرس باشد.

وفادار ادامه داد:با اين همه سازمان بورس با تکيه بر آيين نامه اجرايي قانون اوراق بهادار رويه‌اي موسوم به حسابرسان معتمد ايجاد کرده در حالي که قانون استفاده از خدمات حسابرسان و حسابرداران رسمي‌عنوان کرده هر حسابرس رسمي‌اجازه حسابرسي شرکت‌هاي بورسي را خواهد داشت.

وي تصريح کرد:عنوان حسابرس معتمد بورس هم اکنون در حرفه حسابرسي منجر به تبعيض و حتي انحصار شده و اين در حالي است که به موجب قانون همه حسابرسان رسمي‌براي ارائه خدمات قابل اعتماد هستند.

در شرايطي که تعطيلي دولت آمريکا وارد سومين هفته خود شد، بورس‌هاي جهاني توانستند اندکي از زيان روزهاي اخير خود را جبران کنند.

به گزارش ايسنا از رويترز، افزايش اميدواري‌ها نسبت به نتايج مذاکرات آمريکا و چين بر سر اختلافات تجاري باعث شد تا معاملات بازارهاي جهاني رنگ و بوي اميدوارانه‌تري به خود بگيرد. مذاکرات تجاري بين چين و آمريکا که از ديروز شروع شده است، نخستين دور از مذاکرات رو در روي طرفين از زمان ديدار روساي جمهور چين و آمريکا با يکديگر در آرژانتين به شمار مي‌رود. ويلبور راس، وزير بازرگاني آمريکا گفت که دو کشور احتمالا به زودي بر سر مسايل پراهميت تر به توافق خواهند رسيد، اما توافق بر سر جزئيات دشوارتر خواهد بود.

در آخرين دور از معاملات بورس وال استريت، شاخص اس اند پي ۵۰۰ با رشد ۰.۱۳ درصدي، شاخص نزدک کامپوزيت با رشد ۰.۳۹ درصدي بسته شدند اما شاخص داوجونز در محدوده قرمز باقي ماند و ۰.۱۵ درصد ديگر پايين رفت. در بورس‌هاي آسيايي شاخص بورس‌هاي منطقه آسيا اقيانوسيه به جز ژاپن با ۱.۵ درصد جهش به کار خود خاتمه داد. در ژاپن نيز شاخص نيک کي ۲۲۵۵ جهش ۳.۱ درصدي را از خود برجاي گذاشت در حالي که بورس سيول ۱.۵ درصد افزايش يافت.

پس از انتشار آمار وضعيت بسيار مناسب اشتغال زايي در آمريکا در ماه دسامبر، تمايل معامله‌گران آسيايي به دارايي‌هاي پرريسک‌تر افزايش يافت به گونه‌اي که بازدهي اوراق قرضه دو ساله وزارت خزانه داري آمريکا از ۲.۳۷ درصد به ۲.۴۹ درصد رسيد. صعود بازارهاي بورسي باعث شده است تا اميدها نسبت به سبزپوشي مجدد بازارها افزايش يابد.

پيشتر تحليل‌گران بانک مريل لينچ آمريکا در گزارشي نوشتند که در سال ۲۰۱۸ و به دنبال ريزش کم سابقه بازارهاي بورسي، سهامداران متحمل زيان ۱۹.۹ تريليون دلاري شدند و ۸۴ ميليارد دلار سرمايه از بورس‌هاي جهاني خارج شد.

در بازار کالا، بهاي طلا در بالاترين سطح ۶ ماهه اخير خود قرار گرفت و به ۱۲۸۳.۹۳ دلار در هر اونس رسيد. هر بشکه نفت خام برنت با ۷۰ سنت افزايش به ۵۷.۷۶ دلار و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اينترمديت براي تحويل در آينده با ۶۳ سنت افزايش به ۴۸.۵۹ دلار رسيد.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

توجه به ظرفيت‌هاي موجود يکي از مهمترين نکاتي است که براي توسعه و ارتقاي کشور بايد بدان توجه شود. نبايد فراموش کنيم هر گاه به توانمندي‌هاي داخلي توجه نکرده ايم، نه تنها با مشکلات فراوان داخلي رو به رو شده‌ايم بلکه بازارهاي جهاني را نيز از دست داده و به تبع آن با مشکلات ديگر رو به رو شده ايم. اما بيژن زنگنه درجديدترين اظهار نظر، وجود 10 پتروشيمي‌در 5 استان کرمانشاه، ايلام، لرستان، همدان و کردستان را بسيار مهم توصيف کرده و تامين خوراک براي اين پتروشيمي‌ها را الزامي‌دانسته است. وزير نفت همچنين نبود زيرساختهاي ايجاد پتروشيمي‌در عراق براي 10 سال آينده را فرصتي براي توسعه پتروشيمي‌کشور دانسته است. اما نکته مهم اينجاست که ناتواني عراق و توانايي 5 استان همجوار با عراق مي‌تواند فرصتي براي تامين نيازهاي پتروشيمي‌کشور همسايه باشد. اگر بتوانيم هرآنچه عراق نياز دارد، در اين 5 استان توليد کنيم، شکي وجود ندارد که بازار بکر اين کشور را به دست آورده ايم. نزديکي عراق به اين استانها باعث مي‌شود تا هزينه حمل و نقل کاهش داشته باشد و مهمتر اينکه به محض درخواست بتوانيم محصولات پتروشيمي‌را به سرعت به طرف عراقي تحويل دهيم. نکته ديگر اينکه طرفين زبان همديگر را درک مي‌کنند. عراق به واسطه محبتهايي که ايران سالها در حق اين کشور داشته، احساس دين دارد و تامين کالاهاي مورد نيازش از توان توليد ايران با توجه به تحريمهاي آمريکايي مي‌تواند گامي‌در اداي دين باشد. اما تجربه تجارت و صادرات محصولات کشورمان مدتهاست تعجب آور است. هنگامي‌که بازارهاي قطر در تسخير ترکيه قرار مي‌گيرد و بازارهاي کالاها و محصولات ديگر عراق را نيز دو دستي به ترکيه تقديم کرده ايم، اگر چشم باز کنيم و ببينيم محصولات پتروشيمي‌مورد نياز عراق از سوي عربستان تامين مي‌شود، زياد باعث تعجب مان نمي‌شود. به راستي چرا همه شرايط را به درستي تحليل مي‌کنيم اما هنگام اجرا به نوعي عمل مي‌کنيم که گويا اهميت ماجرا را درک نکرده ايم. اکنون نيز بايد منتظر بمانيم و ببينيم آيا بازار پتروشيمي‌عراق را مال خود مي‌کنيم و باعث رونق پتروشيمي‌هاي 5 استان غربي کشور مي‌شويم يا اين قافيه را نيز همچون موارد قبلي مي‌بازيم و فرصت‌ها يکي پس از ديگري از دست مي‌رود.

یادداشت
بهنام فتحنايي

خبرنگار

ين روزها کودکان زمان زيادي را براي بازي کردن در فضاي اينترنت مي‌گذرانند. والدين اما فرصت کافي ندارند تا به تربيت فرزندان خود بپردازند. در عين حال آن‌ها بايد تجربيات خود را به فرزندانشان انتقال دهند که از اينترنت درست استفاده کنند.تا چند سال پيش، همه چيز خيلي ساده تر بود. والدين دستورالعمل‌هايي را وضع مي‌کردند و بچه‌ها به آن‌ها عمل مي‌کردند، برقراري ارتباط چهره به چهره بود.حال با گذشت سريع زمان همه چيز پيچيده تر از قبل شده است. اينترنت همه جا هست و با پيشرفت تکنولوژي مسير براي دسترسي کودک به اينترنت باز و فراهم است. طبق تحقيقات، اکثر کودکان از 10 سالگي اولين گوشي خود را در دست مي‌گيرند. از سوي ديگر خانواده‌ها معمولا به Wi-Fi دسترسي دارند. هر روز هم يک پلت فرم رسانه اجتماعي جديد ارائه مي‌شود به طوري که فيس بوک و توييتر ديگر نرم افزار‌هاي قديمي‌به حساب مي‌آيند؛. Snapchat و Telegram و بسياري پلت فرم‌هاي ناشناس جديد ديگر به فضاي مجازي وارد شده‌اند که به راحتي و بدون محدوديت انواع تصوير و فيلم را به فضاي اينترنت مي‌فرستند که به راحتي در دسترس کودکان ما و شما قرار مي‌گيرند. و البته شما به عنوان يک پدر يا مادر، مجبور هستيد که خيلي چيزها را بپذيرد و اين در حالي است که بچه‌ها در عصر ديجيتال رشد مي‌کنند، پس چگونه والدين اطمينان داشته باشند که فرزند دلبندشان در اين دنياي جديد بي خطر و سالم باقي بماند؟

  • ظرفيت استفاده از اينترنت

تبعات استفاده از اينترنت را به طور کلي مي‌توان به سه دسته تقسيم کرد؛ 1- خوب، 2- بد 3- زشت.

1- خوب: در بهترين حالت، اينترنت يک منبع عالي براي تربيت کودکان است و استفاده درست و دقيق همراه با نظارت بزرگترها و کارشناسان مي‌تواند به تعالي و تربيت صحيح کودک منجر شود.

2- بد: در صورتي که کودک بدون در نظر داشتن هدف و مقصد صحيح و صرفا براي سرگرم شدن در فضاي اينترنت به حال خود رها شود و زمان زيادي را صرف چت کردن و يا بازي‌هاي اينترنتي سطح پايين و پيش پاافتاده بنمايد در اين حالت اينترنت يک ابزار بد و دردسر ساز براي کل خانواده و اطرفيان مي‌شود.

3- زشت: در صورت غفلت و استفاده کودک از برنامه‌هاي مضر و ضد تربيتي، اينترنت مي‌تواند به طور جدي مخاطره آميز باشد و بر سلامت تربيتي و روحي و رواني او تأثير بگذارد و تبعات ناخوشايند و فاجعه بار ايجاد کند.

  • جمع بندي

در ساده‌ترين حالت آموزش کودکان براي استفاده از اينترنت شبيه آموزش دوچرخه سواري است. کودک زماني دوچرخه سواري ياد مي‌گيرد که بتواند تعادل خودش را حفظ کند. کودک بايد در استفاده از فضاي مجازي و اينترنت نيز بتواند تعادل خودش را حفظ کند. در اين صورت مي‌توان اميدوار بود که او از سه گزينه خوب ، بد و زشت، گزينه خوب را برگزيده است. ايده خوبي است که با بچه‌هايتان درباره استفاده از اينترنت صحبت کند. بحث و گفتگوي سالم آنها را تشويق مي‌کند که به طور منظم در مورد فعاليت‌هاي خود در اينترنت با شما صحبت کنند.