ادامه صادرات چمداني فرش ايران به‌آمريکا

علي ملکي‌جو معاون بازرگاني شرکت سهامي‌فرش ايران با بيان اينکه بيش از 80 درصد فرش توليدي ايران از ابتداي سال صادر شده است مي‌گويد در طول سالهاي اخير بازارهاي نوظهوري مانند کشور چين با اتکا به رشد شاخص‌هاي اقتصادي شکل گرفته‌ است که مي‌تواند بازاري بزرگ و مهم براي صادرات فرش ايران باشد و با توجه به آغاز دوباره تحريم فرش ايران اين بازار مي‌تواند جايگزين بازار آمريکا شود.وي افزود: در تحريم‌هاي گذشته اگر فرش ايران از مبداء ديگري به آمريکا صادر مي‌شد امکان حضور در بازار امريکا را داشت اما اکنون کارشناسان حساسيت بيشتري بر روي فرش دارند و تلاش مي‌کنند تا محدوديت‌هاي بيشتري در مورد صادرات اين کالا ايجاد کنند.


صادرات 5/6 ميليون تن فولاد

جعفر سرقيني معاون امور معدني وزير صنعت، معدن و تجارت از صادرات ۶.۵ ميليون تن فولاد در هشت ماهه نخست امسال خبر داد.به گزارش شبکه خبر، وي با بيان اينکه صادرات فولاد سال گذشته ۹ ميليون تن بوده است، گفت: امسال نيز صادرات ما کمتر از اين ميزان نخواهد بود و اين در حالي است که در بدو پيروزي انقلاب، ظرفيت توليد فولاد کمتر از ۵۰۰ هزار تن بود.وي، سهم ايران از توليد فولاد در منطقه را ۶۵ درصد عنوان کرد و گفت: در ۸ ماهه امسال ميزان افزايش توليد فولاد در مقايسه با سال گذشته ۱۸ درصد بوده است و تا پايان سال ۲۵ ميليون تن توليد فولاد خواهيم داشت.وي، با اشاره به ۸ طرح فولادي گفت: 5 طرح در قسمت احيا به بهره برداري رسيده و ۲ طرح ديگر به زودي راه‌اندازي مي‌شود.


حذف دلار در مبادلات تهران و دهلي‌نو

غلامحسين شافعي، رئيس اتاق بازرگاني ايران ابراز اميدواري کرد که با حل مکانيزم بانکي از طريق روپيه شاهد حل گسترش روابط بانکي بين ايران و هند باشيم.به گزارش تسنيم، وي در نشست اقتصادي مشترک ايران و هند که با حضور ظريف در پايتخت هندوستان برگزار شد، در سخناني گفت:‌ براي همه ما جاي خوشحالي فراوان دارد که اين همايش با حضور مقامات عالي‌رتبه دو کشور برگزار گردد.در حال حاضر انتقال پول در زمينه دارو مشهود است. اين امر قبلاً از طريق بانک يوکو و سنترال بانک انجام مي‌شد که الآن با مشکل مواجه است. حدود 90 شرکت ايراني در زمينه دارو با طرفهاي هندي همکاري مي‌کنند. اخبار خوشايندي اين روزها در محافل اقتصادي در کشور مطرح است که حذف دلار از مبادلات ايران و هند مي‌باشد.

وجود ۵۳۹ هزار انبار بدون نظارت

چند ماه پس از تغييرات به وجود آمده در نرخ ارز که باعث بروز تلاطم‌هايي در اقتصاد ايران و شکل‌گيري مشکلاتي مانند احتکار و نرسيدن کالاهاي مورد نياز مردم به بازار شد، حالا به نظر مي‌رسد که با فروکش کردن بحران‌هاي ابتدايي، نوبت به رصد دقيق شرايط رسيده است.به گزارش ايسنا، هرچند دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم تلاش کرده‌اند نسبت به کاهش رقم قاچاق کالا و احتکار آن از سوي برخي افراد سودجو اقدامات لازم را انجام دهند و اين مساله به کاهش نسبي آمار قاچاق در سال‌هاي گذشته منجر شده است، اما آخرين آمارها نشان مي‌دهد که هنوز سالانه بيش از ۱۲ ميليارد دلار کالاي قاچاق وارد کشور مي‌شود که تا کاهش قابل توجه اين رقم نمي‌توان به اجرايي شدن تمام سياست‌هاي مدنظر اميد داشت.در کنار قاچاق اما يکي از اصلي‌ترين مواردي که در طول ماه‌هاي گذشته، اقتصاد ايران با آن دست و پنجه نرم کرده، موضوع احتکار بوده است.با وجود آنکه پس از برهم خوردن شرايط اقتصادي ايران با افزايش نظارت‌ها تلاش شد بسياري از انبارهايي که در آن کالاهاي مورد نياز مردم احتکار شده بود شناسايي شده و پس از طي شدن مراحل قانوني کالاهاي موجود در آنها به دست مصرف‌کننده برسد، اما به نظر مي‌رسد هنوز راهي طولاني تا تسويه نهايي اقتصاد ايران از احتکار باقي‌مانده است.

صادرات ۱۰ هزار دلاري نانوفناوري

محققان يکي از شرکت‌هاي فناور با طراحي و ساخت دستگاه همگن‌ساز فراصوت علاوه بر صادرات ۱۰ هزار دلاري به ۳ کشور، با حضور در نمايشگاه تجهيزات آزمايشگاهي ساخت داخل به ميزان يک ميليارد ريال پيش‌فاکتور صادر کردند.به گزارش ايسنا، اين شرکت فعاليت خود را با طراحي و ساخت چاقوي فراصوت آغاز کرد و با توسعه فناوري اولتراسونيک به دانش فني طراحي و ساخت دستگاه "هموژنايزر التراسونيک" دست يافت.امواج فراصوت دسته‌اي از امواج مکانيکي هستند که فرکانس نوسان آنها از محدوده شنوايي انسان (۲۰ هرتز تا ۲۰ کيلوهرتز) بيشتر است. اين امواج با توجه به خواص منحصر به فردي که دارند، در زمينه‌هاي گوناگوني همچون درماني، تشخيصي، آزمايشگاهي، صنايع غذايي، امنيتي و صنعتي به کار مي‌روند.امواج فراصوت به صورت مصنوعي با روش‌هاي مختلفي توليد مي‌شوند. معمولا براي توليد اين امواج از خاصيت پيزوالکتريک استفاده مي‌شود. خاصيت پيزوالکتريک در سال ۱۸۸۰ توسط برادران کوري کشف شد.

ايمن سازي خودروهاي خودران تويوتا

شرکت خودروسازي تويوتا اعلام کرده که قصد دارد فناوري مخصوص خودروهاي خودران خود را تا سال ۲۰۲۰ ميلادي در اختيار ساير خودروسازان قرار دهد.به گزارش ايسنا، گيل پرات، مدير ارشد اجرايي واحد تحقيقاتي شرکت خودروسازي تويوتا از برنامه‌هاي اين شرکت براي طراحي، توسعه و توليد تکنولوژي مخصوص فناوري خودروهاي خودران تحت عنوان گاردين (Guardian) سخن گفته که به نظر مي‌رسد تا سال ۲۰۲۰ ميلادي به طور کامل توسعه داده شده و قرار است علاوه بر به‌کارگيري در خودروهاي تويوتا، در اختيار ساير خودروسازان قرار خواهد گرفت.بر اساس مدل و الگوريتم‌هاي طراحي شده در طراحي اين تکنولوژي و پلت‌فرم مخصوص خودروهاي خودران، وسائل نقليه توليد شده قادر خواهند بود امنيت بيشتري را براي کاربران و سرنشينان خود به ارمغان بياورند.به گفته وي، اين پلت‌فرم طراحي شده که قرار است تا سال ۲۰۲۰ ميلادي کار توسعه آن به اتمام برسد، بر اساس پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي به روز جهان از جمله هوش مصنوعي و يادگيري ماشيني طراحي شده است که خودروهاي خودران را ايمن‌تر از حالت کنوني آنها مي‌کند.

رييس اتاق بازرگاني تهران از بي توجهي دولت انتقاد کرد؛

مسعود خوانساري رئيس اتاق بازرگاني تهران با گلايه شديد از دولت براي ناديده گرفتن بخش خصوصي در تصميم گيري‌ها گفت: امروز دولت با صدور بخشنامه با فعالان اقتصادي حرف مي‌زند و آنها را در تصميمات بازي نمي‌دهد.

به گزارش مهر، مسعود خوانساري در مراسم سومين دوره اهداي نشان کارآفرين امين الضرب با اشاره به اهميت تجليل ازکارآفرينان گفت: مجلس وکلاي تجار در زمانه‌اي که کشور دچار فقر، قحطي، فساد، بيکاري و جنگ بود بنا بر احساس مسئوليت فعالان اقتصادي براي کمک به اقتصاد تشکيل شد و همين گروه مدتي بعد سنگ بناي مجلس مشروطه را قرار داده و اکثر آنها نيز به عضويت اين مجلس درآمدند به نحوي که هزينه‌هاي آن را پرداخت کرده و سنگ بناي نظام پارلماني را بنا نهادند. رئيس اتاق بازرگاني تهران افزود: امروز اگر به پشتوانه اين تاريخ فعالان اقتصادي اعلام کنند که از زمانه خود جلو بوده و در هميشه تاريخ قلبشان براي آباداني اين کشور مي‌تپيد، گزاف نيست امروز مي‌خواهيم با صداي رسا بگوييم که در کشور با ميراثي که در اختيار داريم امسال وضعيت از ۱۳۵ سال قبل بدتر نيست و زنان و مردان کارآفرين ما از نيکان خود کمتر نيستند.

خوانساري با بيان اينکه بعد از برجام اميد کشور و اقتصاد را در بر گرفته بود و روياي توسعه را هر روز بيشتر در ذهن و جان خود نقش بستند تصريح کرد: بدعهدي‌هاي آمريکا از يک سو و دوستان داخلي که در نقش دشمن ظاهر شدند از سوي ديگر همه آن تصورات متعالي را نقش بر آب کردند پس امروز مي‌خواهم بگويم بخش خصوصي که شما امروز او را به بازي نگرفته و تصميمات را بدون اطلاع آنها در قالب بخشنامه و ابلاغيه اجرا مي‌کنيد همان کساني هستند که پيش از مشروطه به فکر اقتصاد و آينده کشور بوده و همه سرمايه خود را اکنون روي همين زمين به کارخانه تبديل کرده اند. خوانساري گفت: نگاه فعالان اقتصادي غيرسياسي بوده و هدف شان آباداني کشور است پس بايد يک بار براي همشه اين اصل را بپذيريم که هيچ کشور در دنيا توسعه نيافته مگر ايکنه نقش بخش خصوصي را به رسميت بشناسد. اما امروز اگرچه قصد گله و شکايت ندارم بايد بگويم هدف اتاق تهران از برگزاري اين همايش تغيير گفتمان غالب از ضديت با کارآفرينان به توجه به آن است. رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: امروز اگرچه صحبت از فساد و رانت است اما هيچ بخش خصوصي را نمي‌توان يافت که جامعه را به فساد کشانده پس بايد حساب آنها را از افرادي که شرکت‌هاي صوري دارند جدا کرد و نام کارآفرين را آغشته به چنين افرادي نکرد.

خوانساري گفت: امروز کارآفرينان غم شان اين است که ناميلايمات کارگران آنها را بيکار نکند و مي‌خواهند سفره کارگران شان را رنگين کنند پس نگاه آنها ملي و ديني است و بايد آنها را با اين نگاه به جامعه معرفي کردو الگوهاي واقعي اين زمانه به حساب آيند. وي گفت: کارافرينان کمتر از ورزشکاران و بازيگران جان خود را براي ايران نگذاشته‌اند اما آنگونه که بايد و شايد به جامعه معرفي نشده‌اند پس چه حيف که امروز نسل جوان امروز ايران به هر دري مي‌زند چنين الگويي بيابد موفق نميش شود و اين از کم کاري همه ما است. خوانساري گفت: امروز برخي به جاي تکريم کارآفريني و اقتصاد رقابتي يکسويه همه را ناسالم مي‌دانند و سوال اين است که آثار فرهنگي دستگاه‌هاي تبليغاتي تا چه اندازه به کارآفرينان تريبون داده و آنان را محرم مي‌شمارد پس امروز در پيشگاه شما، بزرگمرداني معرفي مي‌شوند که در گذشته و حال اثراتي از خود به جاي گذاشته‌اند که قطعا ماندگار است و اين در شرايطي است که جامعه ايران امروز نيازمند دميدن روحي تازه است که محرک انگيزه و نشاط براي جوانان بوده و البته در دام ناملايمات گرفتار نشود. خوانساري گفت: همه ما در اين مراسم دور هم جمع شده ايم تا کارآفرينان سخت کوش و خستگي ناپذر را ستايش کنيم و با افتخار نه تنها از آنها نام مي‌بريم و بلکه نشان به سينه شان مي‌زنيم و تقديرشان مي‌کنيم چرا که معتقديم اين بخش خصوصي است که بايد به کارآفرينان اعتبار دهد و اين سرمايه‌ها و کارآفرينان هستند که ميراث شان همواره به يادگار مي‌ماند. وي معتقد است امروز خارج از خط بندي‌هاي سياسي يا منفعت طلبي‌هاي غيرکارشناسي به جوانان اين کشور بها دهيم چرا که آنها نيازمند توجه هستند به خصوص اينکه کارآفرينان در سخت‌ترين شرايط هم روياهاي خود را به واقعيت تبديل کرده‌اند و هستند افرادي که کارخانه‌هايشان را در سخت تر از شرايط فعلي بنا نهاده‌اند پس نبايد نااميد شد. وي اظهار داشت: اتاق بازرگاني تهران مفتخر است از استارت آپ‌ها با حضور جواناني پرنشاط تقدير کند و روحيه آنها را براي کار بيشتر زنده نگه دارد بنابراين بر خود فرض مي‌دانيم تا از کارآفرينان تقديرکنيم و از آنها حمايت کنيم تا منطق حمايت معنا شود.

با وجود روند کاهشي صادرات ميعانات گازي؛

جديدترين آمارهاي ارائه شده از سوي سازمان توسعه تجارت ايران نشان مي‌دهد که با وجود روند کاهشي صادرات ميعانات گازي تراز تجاري کشور مثبت باقي مانده است.به گزارش ايسنا، براساس آمارهاي ارائه شده از سوي اين سازمان، صادرات غيرنفتي ايران در ۹ ماهه سال جاري از مرز ۳۳.۵ ميليارد دلار گذشته و به اين ترتيب روال رشد خود را ادامه داده است.درصورتي محاسبه ميعانات گازي صادرات ايران در طول اين مدت ۵.۵ درصد رشد داشته، اما درصورتي که اين محصولات از روند آمارهاي صادرات حذف شوند، ايران توانسته در صادرات نفتي به رشد ۱۵ درصدي برسد.هم‌چنين در حوزه واردات در ۹ ماهه امسال عدد ۳۱.۵ ميليارد دلار ثبت شده که در قياس با مدت مشابه سال گذشته کاهشي ۱۶ درصدي را نشان مي‌دهد و اين مساله به ثبت تراز تجاري مثبت با رقم ۷۳۸ ميليون دلار به نفع صادرات منجر شده است.در طول اين مدت در سال ۱۳۹۶ ميزان صادرات غيرنفتي کشور بدون احتساب ميعانات گازي حدود ۲۶.۵ ميليارد دلار بود و با حساب ميعانات گازي نيز با ثبت ۳۳ ميليارد دلار فعلي نسبت به قبل ۴.۵ درصد رشد را نشان مي‌دهد. هم‌چنين ايران در ۹ ماهه ابتدايي سال ۱۳۹۶ حدود ۳۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار واردات داشت. در حوزه اقلام صادراتي محصولات پتروشيمي‌با بيش از ۱۱ ميليارد دلار رشدي ۳۱ درصدي را داشتند و در حوزه صنعت نيز محصولات ايراني حدود ۱۵ ميليارد دلار صادرات به ثبت رساندند که در قياس با مدت مشابه سال قبل افزايشي ۱۳ درصدي را نشان مي‌دهد. ايران در اين دوره با ثبت رشد هفت درصدي حدود دو ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار صادرات نيز در حوزه کشاورزي به ثبت رسانده است. در اين دوره عراق با رشد ۴۹ درصدي و با ثبت واردات حدودا هفت ميليارد دلاري از ايران اصلي‌ترين شريک تجاري کشور بوده و پس از آن نيز ترکيه با رشد ۲۲ و افغانستان با رشد ۱۶ درصدي قرار دارند. آمارهاي سازمان توسعه تجارت همچنين نشان مي‌دهد که تراز تجاري ايران در معامله با ۱۲ کشور از ۱۳ کشور همسايه مثبت بوده و صادرات از واردات پيشي گرفته است.

معاون حقوقي، مجلس و امور استانهاي وزارت صمت گفت: سياست جديد اين وزارت تفويض اختيار بيشتر به استانها است.به گزارش ايسنا، سيدشريف حسيني گفت: بدنبال ايجاد شرايطي هستيم که روساي سازمانهاي صمت در استانها بعنوان نماينده ويژه وزير، خودشان تصميم گيرنده باشند. در اين راستا هم اکنون نيز ثبت سفارش به خود استانها واگذار شده است. حسيني با تاکيد بر لزوم رفع موانع فراروي فعاليت بخش خصوصي گفت: بايد سر راه سرمايه گذاران بخش خصوصي فرش قرمز پهن کرده و فرهنگ سرمايه گذاري را در کشور ترويج دهيم. وي با بيان اينکه سرمايه‌گذاردر فضايي امن ورود کرده و دنبال کسب سود است، گفت: بخش خصوصي بايد در خدمت بخش دولتي باشد. حسيني در ادامه با تاکيد بر لزوم رشد صادرات در کشور و با بيان اينکه استانهاي مرزي پيشاني صادرات کشور هستند، گفت: نبايد بازارهايي که در کشورهاي ديگر به سختي به دست آورده ايم را به آساني از دست بدهيم.

قائم مقام امور معادن سازمان صمت آذربايجان غربي با بيان اينکه برداشت در معادن طلا به صورت قانوني و کارشناسي شده است، گفت: برداشت از معادن طلا به صورت پله‌اي و روباز بوده و در کل معادن نيز با توجه به شرايط گفته شده در ابتدا نوع برداشت مشخص و تاييد مي‌شود.به گزارش ايسنا، پريسا عابدپور در جمع خبرنگاران افزود: در آذربايجان غربي ۲ واحد معدن بزرگ طلا در تکاب وجود دارد که نمونه طلاهاي فرآوري شده بصورت پلمب شده به آزمايشگاه‌هاي تخصصي مورد نظر سازمان انتقال و مورد آزمايش قرار مي‌گيرند و تمام موارد صورتجلسه و مکتوب مي‌شود. از سال ۹۶ حقوق دولتي معادن بر اساس شمش، محاسبه و پرداخت مي‌شود، پرداخت حقوق دولتي معدن زرشوران تا آخر سال ۹۵ به صورت کان سنگ بوده که تسويه حساب داشته، همچنين حساب سال ۹۶ به صورت شمش است که برآورد شده و پرداخت خواهد شد.

مصوبه ترخيص خودرو ۴ ماه اعتبار دارد

مهدي ميراشرفي رييس کل گمرک کشور با بيان اين‌که ترخيص خودروها از هفته آينده شروع خواهد شد، مصوبه هيات وزيران براي ترخيص خودروها را داراي اعتباري چهار ماهه اظهار کرد که خودروهايي که پس از تاريخ اين مصوبه وارد شده باشند امکان ترخيص نخواهند داشت.به گزارش ايسنا، ، رييس کل گمرک کشور با بيان اين‌که در ۹ ماه اخير ۳۲ ميليارد دلار کالا از گمرکات ترخيص شده است، گفت: در همين مدت ۳۳ ميليارد دلار هم صادرات داشته‌ايم، با اين حال تحريم‌ها باعث شده ماندگاري کالا در گمرک از ۲۰ روز به ۳۰ تا ۴۰ روز به طور ميانگين افزايش پيدا کند.وي با اشاره به برخي گمانه‌زني‌ها در مورد عدم ترخيص کالا بعد از ۱۳ آبان‌ماه، اظهار کرد: از ۱۳ آبان‌ماه تا اوايل دي‌ماه شش ميليارد دلار کالا از گمرک ترخيص شده است که اين کالاها از کالاهاي اساسي و مواد اوليه تا ماشين‌آلات خط توليد را شامل مي‌شود.وي در ادامه گفت که اين خودروهاي ترخيص شده تا تاريخ ابلاغ مصوبه در اماکن گمرکي و ويژه انبار شده‌اند و تنها با ثبت سفارش جديد قابليت ترخيص دارند. اين مصوبه چهار ماه اعتبار دارد به شرط اين‌که تا تاريخ تصويب اين مصوبه خودرو به کشور وارد شده باشد.

احتمال گران شدن خودرو در شب عيد بسيار کم است

در پي ايجاد تنش در روابط بين المللي شاهد کاهش توليد خودرو در سال جاري شديم که اين عدم عرضه مناسب زمينه را براي حضور دلالان در بازار خودرو فراهم ساخت با وجود اين به گفته بازرس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان تهران چنانچه خودروسازان اقدام به عرضه محصولات کنند قطعا بازار شب عيد بدون تورم سپري خواهد شد.نعمت الله کاشاني بازرس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو نسب در گفتگو با خبرخودرو، با متعادل توصيف کردن بازار خودرو اظهار داشت: در حال حاضر شاهد بازاري متعادل هستيم که با ادامه اين روند، گران شدن خودرو بعيد به نظر مي‌رسد زيرا طي دو هفته گذشته نيز شاهد افزايش قيمت‌ها در بازار خودرو نبوديم.وي در ادامه افزود: عليرغم برخي اظهار نظرها مبني بر احتمال افزايش يافتن قيمت خودرو اما شواهد گوياي اين مطلب است که اگر قيمت‌ها سير نزولي به خود نگيرد قطعا افزايش نيز نخواهد يافت.وي اذعان داشت: قطعا با اقدام به موقع دولت محترم شاهد کاهش قيمت‌ها در بازار خواهيم بود و اگر زمينه کاهش قيمت تمام شده خودرو فراهم شود نبايد نگران بازار شب عيد باشيم.

نياز وارداتي صنعت سيمان

از محل ارز صادراتي آنها تامين مي‌شود

جعفر سرقيني معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تامين نيازهاي وارداتي صنعت سيمان از محل ارز حاصل از صادرات آنها در دستور کار قرار دارد.به گزارش ايرنا، وي گفت: اقتصاد مقاومتي همواره با معدن و صنايع معدني عجين بوده و در دور گذشته تحريم‌ها و تحريم‌هاي فعلي اين بخش کمترين آسيب را ديده است.سرقيني اظهار داشت: اکنون صادرات و تهيه مواد اوليه و قطعات مورد نياز در بخش معدن و صنايع معدني دشوار شده، اما صنايع معدني متوقف نشده اند. وي آمارهاي هشت ماهه امسال در بخش معدن و صنايع معدني را نشانه تداوم توليد در اين بخش دانست و گفت: توليد فولاد در اين مدت 18 درصد نسبت به دوره مشابه پارسال رشد داشته اما توليد سيمان در دوره ياد شده نيم درصد کاهش بوجود آمد.وي خواستار آن شد تا انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان به ارائه پيشنهادات خود براي کاهش و رفع مشکلات در اين صنعت بپردازد.

معاون وزير صنعت استفاده از شرايط تحريم را تشريح کرد:

سعيد زرندي معاون طرح و توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شرايط کنوني اقتصادي و مواجهه با تحريم‌ها را بهترين فرصت براي ارتقاي داخلي سازي صنعت و مواد فناوري برشمرد و گفت: باوجود رشد قيمت دلار، قيمت مواد اوليه افزايش چند برابري را تجربه کرده است و در اين شرايط واردات به صرفه نيست.

وي در گفت وگو با ايرنا افزود: بيش از 2 هزار واحد اصلي در حوزه صنعت کشور وجود دارد که اگر نيازهاي آنها به خوبي شناسانده شود، شرکت‌هاي داخلي با شيوه‌هاي مختلف قادر به تامين نيازهايشان هستند.

وي اظهار داشت: در حالي که مطابق آمارها ميزان نقدينگي در کشور به 1700 هزار ميليارد تومان رسيده است اما فقط با 300 هزار ميليارد تومان قادر به رفع کل نيازهاي بخش صنعت به منظور تامين سرمايه ثابت يا سرمايه در گردش آنها هستيم.

معاون طرح و توسعه وزارت صنعت، بهبود فضاي کسب و کار را مهمترين پيش نياز ارتقاي وضعيت توليد برشمرد و گفت: مطابق آمارهاي بين المللي در سال 2018 نسبت به 2017 در شاخص‌هاي «سهولت کسب و کار» و «شروع کسب و کار» با محدوديت‌هايي که به دست خودمان ايجاد کرده ايم، با افت و عقبگرد مواجه شده ايم. وي تاکيد کرد: بايد تا مي‌توانيم به سمت «مجوز زدايي» حرکت کنيم و در اين راستا در نظر داريم از ظرفيت بخش خصوصي و خانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت براي صدور مجوزها به افراد داراي صلاحيت استفاده کنيم.

زرندي ادامه داد: اعطاي مجوز سرمايه گذاري به واحدهاي داراي قابليت صادرات بايد فرهنگ سازي شود؛ موضوعي که ابزار و تفکر خاص خود را مي‌طلبد و بايد بر مقوله کيفيت کالا بيشتر کار کنيم.

وي به اجراي طرح رونق توليد در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: از بهمن ماه امسال با حمايت صندوق توسعه ملي اجراي تبصره 18 قانون بودجه 97 را در دستور کار قرار خواهيم داد که از طريق سامانه بهين ياب عملياتي مي‌شود.

به گفته اين مقام مسئول، نگاهي به آمار مجوزهاي تاسيس صادره براي واحدهاي توليدي و صنعتي تا پايان آبان ماه امسال، حاکي از رشد 19 درصدي نسبت به پارسال است؛ همچنين رشد 2 درصدي در تعداد پروانه‌هاي بهره برداري صادره را در اين مدت شاهديم که هر دوي اين شاخص‌ها حکايت از افزايش اشتياق به سرمايه گذاري نزد سرمايه گذاران دارد.

معاون وزير صنعت اضافه کرد: رشد 8.3 درصد مصرف برق صنعتي، رشد 5.2 درصدي مصرف گاز صنايع عمده و 21 درصدي صنايع غيرعمده و رشد 6.7 درصدي حمل و نقل جاده‌اي در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، همگي نشانه‌هاي رونق اقتصادي است.

وي ادامه داد: در نگاه جديد اما به دنبال آن هستيم تا در بازه زماني دستکم 6 ماهه مراقب باشيم شرايط سرمايه گذاري ايجاد شده را بهره ور کرده و ارتقا دهيم.

وي اظهار داشت: در ماه‌هاي باقيمانده تا پايان سال بايد معيارهاي ارزيابي جديد داشته باشيم، به طوري که کيفيت جايگزين کميت در واحدهاي صنعتي جديد شود، همچنين اجازه حضور به واحدهايي داده شود که صادرات محور بوده يا نياز ويژه‌اي از کشور را برطرف کنند.

وي گفت: در صنايع پتروشيمي، پالايشگاهي، صنايع فلزي و برخي صنايع غذايي، مزيت‌هايي در کشور وجود دارد، اما در نگاه جديد به دنبال روند گذشته و بهبود کمي‌شاخص‌ها نيستيم، بلکه خلق مزيت‌هاي جديد را پيگيري مي‌کنيم.

زرندي افزود: در رويکرد جديد، از سرمايه گذاران مي‌خواهيم تا ظرفيت‌هاي ايجاد شده در گذشته را احيا کنند که از جمله آنها طرح‌هاي نيمه تمام يا واحدهاي به توليد رسيده‌اي است که نيازمند تغيير فناوري هستند.

«به اين منظور، تکميل طرح‌هاي با پيشرفت فيزيکي بالاي 60 درصد در اولويت قرار خواهند گرفت.»

وي تاکيد کرد: سال آينده، ارتقاي بهره وري با استفاده از سرمايه‌هاي انباشته را دنبال مي‌کنيم؛ بويژه اکنون که قيمت ارز تغيير کرده و شاهد افزايش شاخص بهاي توليدکننده (به معناي افزايش تورم توليد) هستيم، بايد در مديريت منابع دقت کنيم. اين مقام مسئول در وزارت صنعت گفت: در اين زمينه، حفظ اشتغال موجود و پيگيري تسهيلات سرمايه در گردش واحدهاي توليدي با کمک دولت دنبال مي‌شود.

وي گفت: در حوزه سرمايه گذاري نيز معتقديم «ايده داشتن» متفاوت از «کارخانه داري» و توليد است و افرادي بايد وارد توليد شوند که علاوه بر اهليت داشتن، آورده نقدي با خود بياورند.

معاون طرح و توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال‌هاي گذشته سرمايه گذاري‌هاي زيادي در کشور انجام شده و اکنون زمان گسترش آن است.

آرش محبي‌نژاد دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه‌سازان کشور ، با بيان اينکه ۲۸۰ هزار نفر از ابتداي سال تاکنون، بيکار شده‌اند، گفت: ۱۳۰ هزار نفر تعديل و ۱۵۰ هزار نفر تعليق شده‌اند.به گزارش مهر، وي با اشاره به وضعيت اشتغال در صنعت قطعه‌سازي گفت: اگرچه قطعه‌سازي، يکي از صنايع اشتغالزاي کشور به شمار مي‌آيد، اما ۲۸۰ هزار نفر از ابتداي سال تاکنون، بيکار شده‌اند؛ به اين معنا که از اين تعداد ۱۳۰ هزار نفر با تعديل و ۱۵۰ هزار نفر با تعليق قرارداد خود مواجه هستند.وي با بيان اينکه از حدود ۱۲۰۰ قطعه‌سازي فعال در کشور، ۴۰۰ واحد تعطيل و نيمه تعطيل هستند، افزود: قيمت‌هاي فروش قطعات، علي‌رغم افزايش قيمت‌هاي مواد اوليه و نهاده‌هاي توليد هنوز از سوي خودروسازان اصلاح نشده است و بر همين اساس، قطعه‌سازان با زيان قابل توجهي روبرو هستند؛ ضمن اينکه مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بيش از ۲۰۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسد.محبي‌نژاد گفت: مطالبات معوق سررسيد گذشته قطعه‌سازان اکنون به رقمي‌بالغ بر ۵ هزار ميليارد تومان رسيده؛ ضمن اينکه مشکلات حاد زنجيره تامين خودروسازي کشور نيز همچنان ادامه دارد. اين در حالي است که بحران نقدينگي به دليل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، افزايش چشمگير مواد اوليه و نهاده‌هاي توليد اولين مشکل است.وي اظهار داشت: مشکل قيمت فروش قطعات خودرو نيز بايد حل شود؛ اين در حالي است که دشواري تامين مواد اوليه داخلي و خارجي و تسويه خريدهاي اعتباري و ارزي را نيز بايد به مسائل پيش روي صنعت قطعه اضافه کرد؛ ضمن اينکه افت تيراژ پايين توليد باعث افزايش هزينه‌هاي سربار و ضرر و زيان کلان قطعه‌سازي شده است.

بعد از فشار رسانه‌ها در خصوص شفاف سازي اعضاي هيئت مديره شرکت‌هاي تابعه خودروسازي، ايران خودرو اقدام به انتشار اسامي‌اعضاي هئيت مديره شرکت‌هاي تابعه خود شد. ليستي که در آن صرفا اسامي‌افراد منتشر شده است بدون آنکه به شرکت مربوطه و صلاحيت علمي‌و مديريتي افراد اشاره کند.

انتشار اين ليست نشان داد که اولا شفاف سازي اولين و موثرترين راه براي اصلاح صنعت کشور مي‌تواند باشد و دوما حضور افراد امنيتي و سياسي در شرکت‌هاي خودروسازي بيش از آن چيزي بوده که پيش از اين در رسانه‌ها به آن اشاره شده است.

بررسي اين ليست نشان مي‌دهد که علاوه بر سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي، مديرکل امور مجلس وزارت صنعت، برخي از نمايندگان مجلس نيز در شرکت‌هاي تابعه ايران خودرو حضور دارند. به طور مثال مي‌توان به ولي ملکي، سخنگوي کميسيون صنعت مجلس اشاره کرد. اين انتصاب اولين حلقه اتصال مديريت خودروسازي کشور با مجلس نيست. آقاي سيدزاده اقدم، مديرکل امورمجلس وزارت صنعت نيز از ديگر افراد منصوب در شرکت‌هاي زيرمجموعه ايران خودرو است. حتي نگاهي دقيق تر به ليست منتشر شده مي‌توان اسم نمايندگان دور قبل را نيز يافت.

اين قبيل انتصابات در درجه اول مديريت شرکت‌هاي خودروسازي کشور را متاثر از تصميمات و منافع افراد دولتي و سياسي مي‌کند که ممکن است به علت وجود منافع کوتاه مدت و خاص، صنعت خودروسازي کشور را از مسير اصلي و ملي خود دور کند. در حالي که صنعت خودرو کشور به عنوان يک صنعت اقتصادي، بايستي مبرا و مستقل از انگيزه‌هاي سياسي مديريت شود.