نقادي بودجه بايد به همراه مصداق باشد

سخنگوي ستاد بودجه ۹۸ سازمان برنامه و بودجه به اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر شفاف نبودن بودجه واکنش نشان داد.

به گزارش ايسنا و به نقل از سازمان برنامه و بودجه، مژگان خانلو - سخنگوي ستاد بودجه ۹۸ سازمان برنامه و بودجه - با اشاره به اظهارات عباسعلي کدخدايي - سخنگوي شوراي نگهبان - که گفته بود اعداد و ارقام بودجه شفافيت لازم را ندارند، تاکيد کرد: اين نوع نقد کلي گويي است، لذا بايد مشخصاً بيان شود کدام اعداد و کدام ارقام براي ايشان شفاف نيست تا هم توضيح داده شود و هم بر اساس توصيه ايشان، دولت و مجلس شفافيت لازم را ايجاد کنند.


مجلس کمتر از ۱۰ درصد بودجه را تغيير مي‌دهد

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: برخي‌ها مي‌گويند بودجه شرکت‌هاي دولتي حياط خلوت برخي مديران است.

جبار کوچکي نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت، در اين خصوص تضامين قوانين بودجه براي نظارت مجلس بر نحوه اجرا قانون گفت: در مجلس بودجه و تبصره‌هاي آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد اما به طور نمونه 1200 هزارميليارد تومان بودجه به شرکت‌هاي دولتي داده مي‌شود که شبهه دار است. وي ادامه داد: از اين رو تاکيد داريم دولت بايد شيوه سنتي ارائه بودجه را کنار بگذارد و به روشي نوين لايحه بودجه را براي بررسي در مجلس تقديم دستگاه قانونگذاري کشور کند.


ضرورت پيمايش ملي براي بودجه ريزي

وزير اموراقتصادي و دارايي گفت: به يک پيمايش ملي و استاني در دستگاه‌هاي دولتي نياز است تا مشخص شود چرا پياده سازي بودجه ريزي مبتني بر عملکرد، از سال 1382 تاکنون به درازا کشيده است.

به گزارش ايرنا از تارنماي وزارت امور اقتصادي و دارايي، فرهاد در نهمين کنفرانس بين المللي بودجه ريزي مبتني بر عملکرد در مرکز همايش‌هاي دانشگاه الزهرا(س) افزود: بنا بر گزارش‌هاي معاونت نظارت مالي و خزانه داري کل کشور، با وجود اجراي حسابداري تعهدي از سوي 90درصد دستگاه‌هاي دولتي، هنوز نتيجه مطلوب و مورد انتظار حاصل نشده است

واکنش بانک مرکزي به خبر ورشکستگي

يکي از بانک‌هاي کشور

بانک مرکزي با صدور اطلاعيه‌اي، انتشار مطلبي مبني بر ورشکستگي يکي از بانک‌هاي کشور را تکذيب کرد. به گزارش ايلنا به نقل از بانک مرکزي، اين بانک مطالب منتشره از سوي رسانه‌هاي معاند پيرامون يکي از بانک‌هاي کشور را در راستاي تلاش آنها براي ضربه زدن به بازار پول دانست و از هموطنان عزيز درخواست دارد در اين زمينه هوشياري لازم را داشته باشند. بر اساس اين گزارش، طي چند روز گذشته موضوع ورشکستگي يکي از بانک‌هاي کشور در فضاي مجازي منتشر شده بود.

دوگانگي اعلام نرخ تورم،

زمينه ساز تضعيف نظام آماري

مرکز آمار طي گزارشي تأکيد کرد: اعلام همزمان آمارها از سوي بانک مرکزي و مرکز آمار سبب ايجاد عمليات رواني عليه نظام آماري کشور مي‌شود. به گزارش مهر، در پي بروز اختلافاتي ميان مرکز آمار و بانک مرکزي مبني بر لزوم تک صدايي بودن اعلام آمارهاي اقتصادي، مرکز آمار طي گزارشي اعلام کرد: وجود بيش از يک دستگاه مرجع آمارهاي اقتصادي سبب سردرگرمي‌برنامه ريزان، افزايش ريسک سرمايه گذاري، گسترش تشکيلات دولتي و هزينه‌هاي دولت و ايجاد زمينه عمليات رواني تضعيف نظام آماري کشور مي‌شود. اين مرکز در بخش ديگر اين گزارش پس از تشريح سير تاريخي تشکيل مرکز آمار ايران، به معرفي کشورهايي که بانک مرکزي مسئول اعلام نرخ‌هاي کلان اقتصادي از جمله نرخ تورم است، پرداخته و نوشته است: در کشورهايي چون گينه بيسائو، اريتره، موناکو، ليبي، هندوراس، آنگولا، آنتيگودا و باربودا، کنگو و ... مسئول اعلام حساب‌هاي ملي هستند. اما در کشورهاي پيشرفته دستگاه متولي آمار چنين نرخ‌هايي را اعلام مي‌کند. همچنين در اين گزارش با اشاره به ماده ۱۰ قانون احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور، آمده است: مرکز آمار ايران تنها مرجع رسمي‌تهيه انتشار و اعلام آمارهاي رسمي‌کشور است. ولي بانک مرکزي موظف است در چارچوب استانداردهاي مورد تأييد مرکز آمار به انتشار آمار تخصصي حوزه‌هاي مربوط به خود بپردازد.

دلار همچنان روي ريل کاهشي

به دنبال سخنان رئيس بانک مرکزي آمريکا مبني بر احتمال توقف روند افزايش نرخ بهره، ارزش دلار در برابر سبدي از ارزهاي مهم جهاني کاهش يافت. به نقل از رويترز، در مبادلات روز جمعه بازارهاي ارزي جهاني، شاخص دلار که نرخ برابري اين ارز در مقابل ارزهاي مهم ديگر را اندازه مي‌گيرد با ۰.۱۷ درصد کاهش در سطح ۹۵.۳۷ واحد قرار گرفت. اين شاخص از اواسط دسامبر سال گذشته و به دنبال افزايش انتظارات نسبت به کندتر شدن نرخ رشد اقتصاد آمريکا ۲.۲ درصد کاهش يافته است. جروم پاول، رئيس بانک مرکزي آمريکا در سخناني با اشاره به ثبات نرخ تورم گفت که فدرال رزرو از صبر کافي در اعمال سياست‌هاي پولي خود برخوردار است. اين سخنان توسط فعالان بازار به احتمال توقف سياست افزايش نرخ بهره توسط بانک مرکزي آمريکا تعبير شد. در مبادلات روز جمعه، هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۸.۲۵ ين رسيد. در برابر پوند، دلار عدد ۱.۲۷۵۲ را ثبت کرد و هر يورو به ازاي ۱.۱۵۲۱ دلار مبادله شد. هر فرانک سوئيس نيز به ۱.۰۱۶۷ دلار رسيد.

روند بررسي « لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» زير ذره بين تجارت؛

گروه اقتصاد کلان: چندي پيش رييس جديد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مراسم معارفه خود و در سخناني احساسي گفت: براي کار در اين بخش نه تنها يقه مي‌گيريم بلکه پيراهن هم پاره خواهيم کرد. به گزارش تجارت، سردار علي مويدي خرم آبادي در همان جلسه از عزم خود براي تقويت و پويايي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و اعلام کرد : اين ستاد خيلي تنبل و کند شده و شايد در دو تا سه سال گذشته کمي‌تکان خورده باشد اما تا رسيدن به حد مطلوب که نه حتي تا رسيدن به حد نسبي فاصله بسيار داريم.

وي مدتي بعد نيز در جريان يک سفر کاري به قزوين، بر تصميم خود پافشاري کرد و گفت: در زمينه قاچاق، با نفوذ افرادي به بدنه اقتصاد و بازار روبرو هستيم که تلاش داريم ريشه آنها را بخشکانيم.

  • انتقاد از فرصت سوزي‌ها

اما چيزي نگذشت که گلايه‌ها و انتقادهاي رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد و تب تند او فرو نشست. سردار مويدي خرم آبادي با انتقاد از معطل ماندن قانون مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: نبايد در مقابله با قاچاق که جزو مطالبات به حق مردم است فرصت‌سوزي صورت پذيرد.

به گزارش خبرگزاري تسنيم ، وي در حاشيه جلسه مبارزه با برندهاي قاچاق در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم اجراي قانون اظهار داشت: تا زماني که قاچاق وجود دارد توليد داخل تعطيل است و اگر مي‌خواهيم کشور پويا و اقتصاد و به روزي داشته باشيم بايد با قاچاق به هر شکل ممکن اعم از برخورد با تابلوي برندهاي قاچاق و غيرتابلو برخورد شود که اکنون کار از برخورد با تابلو شروع شده و اقدامات بعدي متناسب با زمان و شرايط پيش مي‌رود.

  • لايحه جنجالي

اول مهرماه گذشته بود که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با در اولويت قرار گرفتن لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.

به گزارش ايسنا، با درخواست ۵۰ نماينده، لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار جلسه علني مجلس قرار گرفت که در همين رابطه محمدرضا پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: در حال حاضر بيش از ۵۰ نماينده درخواست دارند که اين لايحه در اولويت بررسي مجلس قرار گيرد تا ان‌شاءالله هر چه زودتر تصويب شود و با ابلاغ قانون جديد مشکلات مرتفع شود. اما جهانبخش محبي‌نيا در مخالفت با در اولويت قرار گرفتن اين لايحه اظهار کرد: در حال حاضر ارزش پول ملي ما در قبال همسايگان تنزل پيدا کرده و ما بايد اولويت را به طرح‌هايي در اين رابطه بدهيم. در همان حال سيدمصطفي ذوالقدر نماينده مردم ميناب در موافقت با اولويت اين لايحه اظهار کرد: مبارزه با قاچاق اين نيست که پدر يک بدبخت در جاسک، سيريک و ميناب را دربياوريم و در عوض کانتينرها از دوبي و جاهاي ديگر به تهران بيايد. در نهايت پس از اظهارات نمايندگان مخالف و موافق، نمايندگان با ۱۴۲ راي موافق، ۳۲ راي مخالف و ۵ راي ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماينده حاضر با در اولويت قرار گرفتن لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.

  • وقتي که لايحه از دستور خارج شد

اما تنها 10 روز بعد يعني در دهم مهرماه، لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت بررسي بيشتر به کميسيون اقتصادي ارجاع شد، موضوعي که باعث شد جلسه مجلس دقايقي متشنج شود به اين دليل که برخي از اعضاي فراکسيون ولايي اين کار را خلاف آئين نامه تشخيص دادند. به گزارش ايسنا، علي مطهري رئيس جلسه علني مجلس بعد از اخطار محبي‌نيا نماينده مياندوآب اظهار کرد: با توجه به اين که لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را قوه قضاييه مورد بررسي قرار نداده است و طبق اخطار مطرح شده بهتر است اين لايحه به کميسيون اقتصادي ارجاع شود تا با حضور نماينده قوه قضاييه و نماينده شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گيرد. وي در اين هنگام از نمايندگان خواست که راي خود را درباره اخطار محبي‌نيا جهت ارجاع اين لايحه به کميسيون اقتصادي اعلام کنند که اين موضوع باعث اعتراض تعدادي از نمايندگان شد. نمايندگان معترض معتقد بودند که چون در ابتداي جلسه علني از مجلس براي ارجاع لايحه راي‌گيري شده است و نمايندگان هم با آن مخالفت کرده‌اند، لذا راي‌گيري مجدد وجاهتي ندارد. اما در نهايت و پس از جنجال‌هاي بسيار، نمايندگان با ۱۱۰ راي موافق،‌ ۵۹ راي مخالف و ۴ راي ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماينده حاضر در مجلس موافقت کردند که لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کميسيون اقتصادي ارجاع شود.

  • گلايه ادامه دار حاجي دليگاني

5 روز بعد نيز نماينده مردم شاهين شهر در مجلس شوراي اسلامي‌درباره خارج شدن لايحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار مجلس اخطار داد و گفت: اين لايحه از مصاديق مبارزه با فساد و پولشويي بود.

به گزارش ايرنا، حسينعلي حاجي دليگاني در جلسه علني - طي اخطاري با استناد اصل 110 قانون اساسي گفت: لايحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مصاديق مبارزه با فساد و پولشويي بود که توسط رئيس مجلس راي‌گيري شد، اما آقاي مطهري بر خلاف رويه و قانون از دستور کار خارج کرد.

  • جمع بندي

دستيابي به رشد اقتصادي بالا يکي از اهداف عمده هر نظام اقتصادي است و برنامه‌ريزي براي نيل به اين مهم، منوط به شناخت عملکرد عمومي‌اقتصاد است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در اين بين عوامل متعددي مي‌توانند رشد اقتصادي را تسريع و بالعکس عواملي نيز مي‌توانند موجب کندي آن شوند. يکي از عوامل کاهنده رشد اقتصادي، پديده قاچاق کالاست. در اين زمينه بررسي‌هاي اقتصادي نشان مي‌دهد هر يک درصد قاچاق کالا، حدود 25/0 از رشد اقتصادي را مي‌کاهد. همچنين براساس مطالعاتي که در مراکز پژوهشي کشور انجام شده، به ازاي هر يک‌ميليارد دلار قاچاق کالا، 50 هزار فرصت شغلي در کشور از بين مي‌رود.

با اين همه به‌رغم فعاليت 16 ساله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رقم قابل استناد و دقيقي از حجم قاچاق کالا به کشور وجود ندارد. براي مثال در حالي که ستاد مبارزه با قاچاق کالا ادعا مي‌کند ميزان قاچاق کالا از 25 ميليارد دلار در سال 92 به 12 ميليارد دلار در پايان سال 96 رسيده است، اما آمارهاي بين‌المللي و اظهارات مجلسي‌ها و اصناف اين ميزان را بيش از 20 ميليارد دلار برآورد مي‌کنند. اين آمارها زماني قابل‌تامل مي‌شود که تنها 9 تا 10 درصد قاچاق کالا به کشور کشف و ضبط مي‌شوند و حتي گفته مي‌شود ميزان کشفيات از اين مقدار نيز کمتر است. گزارش‌هاي جهاني نيز وضعيت چندان مطلوبي را براي مبارزه با قاچاق کالا در ايران ترسيم نمي‌کنند، به‌طوري که براساس گزارش جريانات مالي غيرقانوني، بين سال‌هاي 2013 تا 2004 ميلادي ايران بين 149 کشور در جايگاه 24 جهان قرار داشته که بيانگر وضعيت نامناسب در تجارت و جريانات مالي در جهان است.

به نظر مي‌رسد همچنان بخش عمده‌اي از درآمد‌ها به سمت بازار پول هدايت و اقتصاد ما بانک محور محسوب مي‌شود، بنابر اين همچنان به فرهنگ‌سازي بيشتري براي سرمايه گذاري در بورس نياز داريم. علي اسلامي‌بيدگلي، رئيس هيات مديره شرکت مشاور سرمايه‌گذاري آرمان آتي، ضمن بيان مطلب فوق به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)؛ گفت: همه مي‌دانيم هدايت نقدينگي به سمت بازار سرمايه و افزايش سهم اين بازار از پس اندازهاي مردمي‌يکي از راه‌هاي توسعه اقتصادي و کمک به بخش مولد اقتصاد است. بنابراين بايد پيش نيازها و شرايطي را فراهم کنيم که سرمايه گذاران به صورت پايدار بتوانند در بازار سرمايه حضور داشته باشند. اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: مقاومت‌هاي فرهنگي از سوي سرمايه گذاران خرد، دسترسي اندک، پيچيدگي‌هاي ناشناخته و بي اطلاعي از مزاياي ابزارهاي امروز بازار سرمايه مهمترين عامل فاصله آحاد جامعه از بورس است.

يک کارشناس بازار سرمايه با اشاره به بخشنامه بانک مرکزي درباره ماه‌شمار شدن سود سپرده‌هاي کوتاه مدت گفت: اين بخشنامه هزينه بانکها را کاهش مي‌دهد و اين کاهش هزينه براي اين صنعت مناسب است. البته تغييرات قوانين در ماه‌هاي گذشته باعث شده نقدينگي در بازار سرمايه در گروه‌هاي مختلف نقل مکان کند. فردين آقابزرگي در گفت‌وگو با ايسنا درباره روند معاملات بورس طي هفته‌هاي گذشته با اشاره به نوسانات سهم‌هاي گروه بانک و موسسات اعتباري اظهار کرد: اگر به روند دو ماهه قيمت سهم‌هاي بانکي دقت کنيم متوجه مي‌شويم که برآيند نشان مي‌دهد که قيمتها در کل در حال افزايش است. وي ادامه داد: حتي اگر نگاهي به سهم‌هاي تجارت، ملت و صادرات بياندازيم که سابقا صف فروش داشتند متوجه مي‌شويم که در يک ماه گذشته به قيمت مناسب‌تري رسيده‌اند. آقابزرگي همچنين گفت: من فکر مي‌کنم تغييرات در بازار پول به شدت روي سودآوري بانکها تاثير مثبت خواهد داشت.

شاپور محمدي براي يک دوره 30 ماهه ديگر ابقا شد؛

گروه بورس: در دو سال و نيمي‌که دکتر شاپور محمدي رياست سازمان بورس را بر عهده داشت فعالان بازار سرمايه شاهد تغيير در ساختارهايي بودند که از جمله آن مي‌توان به اصلاح دستورالعمل توقف و بازگشايي نمادها، کنترل ريسک اعتباري شرکت‌هاي کارگزاري، تاسيس صندوق تثبيت بازار سرمايه و اقداماتي براي توسعه معاملات الگوريتمي‌در بازار سرمايه ايران اشاره کرد.

به گزارش تجارت و به نقل از ايسنا، حدود دو سال و نيم است که دکتر محمدي به بورس آمده و سکاندار نهاد ناظر بازار سرمايه شده است. هفته گذشته جلسه شوراي عالي بورس به رياست فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي تشکيل و طي آن شاپور محمدي براي يک دوره ۳۰ ماه ديگر به عنوان سکاندار بازار سرمايه برگزيده شد.

در اين مدت بازار سرمايه شاهد تغيير و تحولات زيادي در حوزه‌هاي مختلف بود که از جمله آن مي‌توان به عضويت عادي سازمان بورس در سازمان بين‌المللي کميسيون‌هاي اوراق بهادار، اصلاح دستورالعمل توقف و بازگشايي نمادها، کنترل ريسک اعتباري شرکت‌هاي کارگزاري، تاسيس صندوق تثبيت بازار سرمايه و اقداماتي براي توسعه معاملات الگوريتمي‌در بازار سرمايه ايران اشاره کرد.

  • اصلاح دستورالعمل توقف و بازگشايي نمادها

طي سال‌هاي گذشته توقف طولاني مدت نمادها در بورس و فرابورس ايران به يک مشکل بزرگ براي فعالان بازار سرمايه بدل شده بود، اما با حضور شاپور محمدي در رياست سازمان بورس اقداماتي در راستاي اصلاح دستورالعمل توقف و بازگشايي نمادها صورت گرفت و با اين اقدام تعداد نمادهاي متوقف از حدود ۶۵ نماد به حدود ۱۵ نماد و تاخير گزارشگري شرکت‌ها تا سه روز کاهش يافت. در دستورالعمل‌هاي اصلاحي، توقف به جلوگيري از انجام معامله ورقه بهادار به مدت کمتر از پنج روز کاري اطلاق مي‌شود. به منظور افزايش سطح نقدشوندگي، کاهش هزينه‌هاي ريسک عملياتي سهامداران و سرمايه‌گذاران و افزايش اعتماد فعالان بازار، در دستورالعمل‌هاي اصلاحي زمان توقف نمادها با در نظر گرفتن رويه‌هاي عملياتي بازار کاهش يافته است. همچنين، حداکثر زمان مشخصي براي هر توقف، پيش‌بيني شده است تا سرمايه‌گذاران براي برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري، از تاريخ بازگشايي نماد آگاهي داشته باشند.

در صورتي که ناشر اطلاعات با اهميت منتشر کند، نماد معاملاتي به منظور انتشار متقارن اطلاعات بين سرمايه‌گذاران، به طور خودکار ۶۰ تا ۹۰ دقيقه متوقف مي‌شود و بعد از آن، نماد بازگشايي مي‌شود. اگر اطلاعات منتشره مطابق فرم‌هاي استاندارد سازمان نباشد، يا سازمان بورس بخواهد اطلاعات تکميلي از ناشر بگيرد، معاملات حداکثر تا دو روز کاري متوقف خواهد شد. در اين مورد سازمان به عنوان نهاد ناظر به بررسي اطلاعات منتشره خواهد پرداخت. تعداد روزهاي توقف در اين مورد به حداقل رسيده است و سرمايه گذاران به محض دريافت اطلاعات و تحليل آن اقدام به سرمايه‌گذاري مي‌کنند.

  • ارتقاي عضويت بازار سرمايه ايران در آيسکو

همچنين در اوايل سال ۱۳۹۵ بود که سازمان بورس اعلام کرد که به عضويت پيوسته آيسکو درآمده است. در آن زمان پل اندروز - دبيرکل آيسکو - در نامه‌اي به سازمان بورس اين عضويت را تاييد کرد. متعاقب آن مسئولان اعلام کردند که به زودي سازمان بورس به عضويت عادي آيسکو در مي‌آيد. در زمان رياست شاپور محمدي در سازمان بورس تلاش‌هايي زيادي براي ارتقاي عضويت از پيوسته به عادي انجام شد. در نهايت چندي پيش سازمان بورس و اوراق بهادار توانست عضو عادي سازمان بين‌المللي کميسيون‌هاي اوراق بهادار (آيسکو) شود که ارتقاي عضويت در اين نهاد بين المللي را مي‌توان نمايانگر رشد بازار سرمايه ايران در سطح بين‌الملل دانست و براي دست يابي به اين جايگاه، تمامي‌قوانين و استانداردهاي موجود در بازار سرمايه ايران با استانداردهاي موجود در آيسکو منطبق شد. آيسکو تقريبا ۹۵ درصد بازارهاي سرمايه دنيا را در برمي‌گيرد.

  • کنترل ريسک اعتباري شرکت‌هاي کارگزاري

در سال جاري هيات مديره سازمان بورس همزمان با اوج‌گيري قيمت سهام در بورس و رشد چشمگير حجم معاملات اعتباري سهام به منظور کنترل ريسک شرکت‌هاي کارگزاري که براي خريد اوراق بهادار به مشتريان خود اعتبار مي‌دهند و تنظيم سازوکار اجرايي مربوطه، دستورالعمل کنترل ريسک اعتباري کارگزارها را تصويب کرده است.

براساس قوانين خريد و فروش اعتباري، کارگزار با اعتباري که از سيستم بانکي دريافت کرده امتيازي به مشتري خاص خود مي‌دهد که خريد اعتباري سهام نام دارد و مشتري در پي آن مي‌تواند بدون پرداخت وجه نقد از محل نوسان صعودي قيمت سهام عايدي خوبي را شناسايي کند. در نيمه اول سال جاري حجم خريدهاي اعتباري مقدار قابل توجهي افزايش يافته و در برخي از کارگزاري‌هاي خصوصي اعتبارهاي بسيار بالايي به مشتريان خاص اختصاص داده شد و با اين اتفاق ريسک معاملات و ورشکستگي کارگزاري‌ها بالا رفت. اما با تصويب و اجراي دستورالعمل الزامات کفايت سرمايه نهادهاي مالي توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، موج جديدي از نظارت بر فرآيند خريد و فروش اعتباري صورت گرفت و با تعيين حد اعتباري در کارگزاري‌ها ريسک اين صنعت را به مراتب کاهش داد.

  • تاسيس صندوق تثبيت بازار سرمايه

در دوره ۲.۵ ساله اخير، با تصويب چارچوب کلي فعاليت و نحوه استفاده از منابع، آيين‌نامه‌ها و بودجه توسط هيات امنا و امضاي وزير اقتصاد صندوق تثبيت بازار سرمايه فعاليت خود را آغاز کرد. اين صندوق که در راستاي اجراي ماده ۲۸ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور با هدف اطمينان بخشي و ايجاد ثبات در بازار سرمايه، در تيرماه ۱۳۹۶ بناي تاسيس آن گذارده شد تاثير بسزايي در حمايت از سهامداران و پيشگيري از نوسانات شديد بازار دارد.

هدف اصلي از راه‌اندازي اين صندوق، اطمينان بخشي براي مقابله با مخاطرات و نوسان‌هاي قابل توجه در بازار سهام و پوشش ريسک‌هاي خاص وارده بر بازار به منظور کاهش آسيب سهامداران خرد عنوان شد. تشکيل اين صندوق، به عنوان يکي از زيرساخت‌هاي بازاري کارآمد و عميق، سبب افزايش ثبات، افزايش نقدشوندگي و کاهش ريسک بازار سهام کشور مي‌شود.

  • توسعه معاملات الگوريتمي‌در بازار سرمايه

همچنين در دوره اخير در سازمان بورس مجوزهاي لازم براي فراهم شدن بستر معاملات الگوريتمي‌در بورس صادر و پيش نيازهاي لازم نيز در اين زمينه مهيا شده است. در اين راستا بهره‌گيري از معاملات الگوريتمي‌منجر به انجام بهتر و دقيق‌تر استراتژي‌هاي معاملاتي سرمايه گذاران مي‌شود. سازمان بورس در اين روزها نيز قرار است در راستاي فرهنگ سازي اقدام به برگزاري مسابقاتي درباره معاملات الگوريتمي‌برگزارکند.

  • کاهش ماليات فروش سهام از نيم درصد به يک دهم درصد

طي ماه‌هاي گذشته ماليات بر نقل و انتقال سهام و حق تقدم از ۰.۵ درصد به يک دهم درصد کاهش پيدا کرد. علاوه بر اين ماليات افزايش سرمايه شرکت‌هاي بورسي به صفر رسيد. يکي از اهداف اين اقدامات اين بود که معاملات الگوريتم در بازار سهام ايران رواج پيدا کند، چرا که اين معاملات باعث مي‌شود زمان توجه به شايعات کاهش يابد و معاملات تحت تاثير شايعات قرار نگيرد.

  • تغيير روش عرضه اوليه به بوک بيلدينگ

طي سال‌هاي قبل بسياري از فعالان بازار سهام به نحوه عرضه اوليه اعتراض داشتند، اما در دو سال نيم گذشته روش عرضه اوليه تغيير کرد. در اين روش اشخاص براي خريد سهام در عرضه‌هاي اوليه لازم نيست فوري سفارش خود را ارسال کنند. به همين دليل خطاها در اين روش کمتر شد، سرعت نرم‌افزار معاملات و ثبت سفارش با مشکلات شديد رو به رو نمي‌شود و مشکلاتي از قبيل قطعي هسته ناشي از عرضه اوليه مانند گذشته معاملاتي پيش نمي‌آيد. اختصاص سهم در بوک بيلدينگ ديگر براساس اولويت زماني ثبت سفارش نيست و شخصي که در انتهاي بازه زماني معرفي شده سفارش خود را ارسال مي‌کند با شخصي که در ابتداي بازه زماني سفارش خود را ارسال کرده هيچ تفاوتي باهم ندارند. البته اگر فرد قيمت بالاتري قرار دهد احتمال اينکه بتواند خريد انجام دهد بيشتر است.

یادداشت
پريسا فتحنايي

روانشناس

پنج دقيقه‌اي مي‌شد که از وقتش گذشته بود در را باز کردم و تعارفش کردم که وارد اتاق بشود عصباني بود و بدون سلام روي صندلي نشست . بدون اينکه نگاهم کند گفت خسته ام؛ از همه خسته‌ام ؛حتي از خودم. اول سلام کردم و بعد او را به آرامش دعوت کردم گفتم حالا بگو ببينم چي انقدر ازارت ميدهد . آهي کشيد و گفت آنقدر شادي و رضايت ديگران برايم مهم بود که خودم را فراموش کردم ،آنقدر سعي کردم خودم را به ديگران ثابت کنم که خود واقعيم گم کردم. نفسي تازه کرد و با دلي آکنده از غم و اندوه گفت و گفت و گفت بعضي از ما انسان‌ها مدام در حال تلاشيم تا خودمان و قدرت خودمان را به ديگران ثابت کنيم درحاليکه غافل از اين هستيم که در واقع سعي در پوشاندن ضعف‌هايمان داريم.

کسي که از درون خود را ضعيف مي‌داند به دنبال اثبات بر حق بودن خود و عقايدش است او به هر بهايي از نظرات و عقايد خود دفاع مي‌کند و آنچه موجب شرم او مي‌باشد را از خود دور ميکند . او به دنبال تاييد گرفتن از ديگران است ،از چاپلوسي و تملق استقبال مي‌کند و از درون احساس ناکامي‌و نقص دارد؛ بنابراين در جايي بيرون از خود به دنبال حال خوب و تاييديه گرفتن از ديگران مي‌گردد.

بعضي با پول ،قدرت و حتي دست زدن به کارهايي مانند دشنام دادن و دروغ گفتن را به اميد بدست آوردن تاييد و احترام ديگران انجام مي‌دهند.

چه بسيار خانواده‌ها که به خاطر خريد فلان وسيله منزل و با فلان برند و به قولي فقط به خاطر مورد پذيرش واقع شدن در زندگي دست به کارهايي زدند که عامل نابودي زندگي آنها شده است

چه بسيار افرادي را در اطراف خود مي‌شناسيم که خود را به هر آب و آتيش ميزنند تا مثلا گوشي آيفون داشته باشند که حتي خيلي از برنامه‌ها برايشان قابل استفاده هم نيست . چه بسيارند افرادي که به هر طريقي تلاش مي‌کنند تا فلان کيف فلان برند را به دست بياورند کيفي شايد به قيمت ۵۰۰ هزار تومان در حالي که داخل کيفشان ۵۰ هزار تومان به زور پيدا ميشود. زياده خواهي که ريشه در ترس ما از کمبود است طمع را در ما شعله ور مي‌کند و ما را وسوسه ميکند تا به هر هزينه‌اي آنچه را مي‌خواهيم در دنياي بيرون جستجو کنيم .

زياده خواهي باعث مي‌شود به هر هزينه‌اي چه مالي چه عاطفي آنچه را که ميخواهيم به دست بياوريم اما بايد متوجه تاثير بد رفتارمان بر روي ديگران جهت برآوردن نيازهاي مان نيز باشيم شايد در نگاه اول باعث رضايت دروني ما شود اين احساس ارزشمندي موقتي است زيرا زياده‌خواهي تمام شدني نيست و متاسفانه صدمه‌اي که به ديگر افراد اطرافمان مي‌زند شايد حتي قابل جبران نيز نباشد

گاهي اوقات ما سعي مي‌کنيم به ديگران نشان دهيم که بي نقص هستيم و اميد داريم که توسط همه دوست داشته شويم اما حقيقت اين است که ما نمي‌توانيم همه را راضي نگه داريم بنابراين احساس شکست و ضعف مي‌کنيم. وقتي ما آنچه هستيم را با تمام ضعف‌ها و کاستي‌هايمان در آغوش بگيريم و تصميم بگيريم خودمان باشيم آنگاه ارتباطات بهتر، شادي و موفقيت واقعي را درک خواهيم کرد .

طبيعتا زندگي کردن بدون اشتباه و شکست غير ممکن است مگر آنکه آن قدر با احتياط عمل کنيم که در واقع اصلا زندگي نکنيم.