تأکيد وزير خارجه بر صدور خدمات به کشورهاي منطقه

رئيس کميسيون عمران مجلس گفت: در نشست اعضاي اين کميسيون با ظريف وزير امور خارجه ابعاد مختلف صادرات خدمات فني و مهندسي به کشورهاي منطقه بررسي شد.

محمدرضا رضايي کوچي در گفت‌وگو با خانه ملت، گفت: اين نشست با هدف بررسي ميزان صادرات خدمات فني و مهندسي به کشورهاي منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي برگزار شد.

وي ادامه داد: در اين نشست اعضاي کميسيون عمران مجلس بر اين مسئله تأکيد کردند که در شرايط کنوني بايد زمينه فعاليت مهندسان و پيمانکاران ايراني در کشورهاي منطقه فراهم شود، به ويژه دو کشور عراق و سوريه بهترين فرصت براي صدور خدمات فني است.


صادرکنندگان در بازگشت ارز فعال‌تر شوند

معاون ارزي بانک مرکزي خواستار فعال‌تر شدن صادرکنندگان در برگشت ارز حاصل از صادرات شد. غلامرضا پناهي گفت: انتظار اين است صادرکنندگان در زمينه برگشت ارز حاصل از صادرات، با مسئوليت بيشتري با موضوع مواجه شوند؛ در مقابل بانک مرکزي نيز کاملا آمادگي همکاري و همراهي با صادرکنندگان به شرط تعاملي بودن و دو جانبه بودن همکاري‌ها براي پيشبرد اهداف مشترک به ويژه رونق اقتصادي را دارا است. همچنين در اين جلسه، توليدکنندگان و صادرکنندگان با برشمردن برخي مشکلات و مسائل حوزه کاري خود خواستار حل مشکلات حوزه صادرات و توليد با هم انديشي بخش خصوصي شدند و به ارايه پيشنهادها و راه کارهايي مشورتي پرداختند.


توسعه همکاري تجاري تهران و مادريد

سفير اسپانيا در تهران گفت: جمهوري اسلامي‌ايران و اسپانيا همکاري‌هاي تجاري و صنعتي خود را از جمله در زمينه‌هاي رنگ و رزين، کاشي، سراميک و سنگ توسعه مي‌دهند.

به گزارش ايرنا، «ادواردو لوپز بوسکتس» در آيين افتتاح هجدهمين نمايشگاه بين المللي رنگ، رزين و پوشش‌هاي صنعتي، مواد کامپوزيت و صنعت آبکاري در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران، افزود: ايران و اسپانيا از ساليان بسيار دور روابط و همکاري‌هاي گسترده‌اي با يکديگر داشته و دارند و امروز نيز نمايشگاهي در زمينه توريسم با حضور نمايندگان و فعالان ايراني اين بخش در مادريد در حال برگزاري است.3

۲۰۰ ميليون دلار صادرات در و پنجره

سرپرست نمايشگاه‌هاي بين‌المللي جمهوري اسلامي‌ايران از صادرات سالانه ۲۰۰ ميليون دلار محصولات در و پنجره به کشورهاي عراق، ‌هند و کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع (CIS) خبر داد. به گزارش ايسنا، مراسم افتتاحيه دهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت در و پنجره با حضور سرپرست شرکت سهامي‌نمايشگاه‌هاي بين‌المللي جمهوري اسلامي‌ايران و روساي اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي مرتبط برگزار شد. در اين مراسم بهمن حسين‌زاده اظهار کرد: سالانه حدود ۵۵۰ تن محصولات صنايع در و پنجره صادر مي‌شود که ارزش آن معادل ۲۰۰ ميليون دلار است. به گفته او محصولات در و پنجره ايران به کشورهاي عراق، ‌هند و کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع (CIS) صادر مي‌شود.

کاهش تخلف باسامانه اعتبارسنجي

معاون دفتر خدمات بازرگاني وزارت صنعت، هدف از راه‌اندازي سامانه يکپارچه اعتبارسنجي و رتبه‌بندي اعتباري را کاهش تخلفات دانست و گفت: عدم همکاري اتاق بازرگاني، منجر به خلل در راه‌اندازي شده است. حميد محله‌اي در گفتگو با مهر، ضمن بيان خبر بالا گفت: متاسفانه عدم همکاري اتاق‌هاي بازرگاني با اين سامانه، موجب عملياتي نشدن آن شده است.معاون دفتر خدمات بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به روند صدور کارت‌هاي بازرگاني افزود: مطابق با ماده ۳ مقرارت قانون صادرات و واردات، اتاق بازرگاني مسئول صدور کارت‌هاي بازرگاني است و در نهايت نيز، بررسي و تائيد آن‌ها، توسط وزارت صمت صورت مي‌گيرد.

ثبت شناسه کالا‌ها IRC در اظهارنامه گمرکي الزامي‌شد

گمرک ايران اعلام کرد که از اين پس ثبت شناسه کالا‌ها IRC در اظهارنامه گمرکي براي کالا‌هاي سلامت‌محور الزامي‌است. به گزارش ميزان به نقل از گمرک ايران اعلام کرد: در راستاي اجراي تفاهم نامه منعقد شده في مابين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و وزارت اقتصاد و دارايي در خصوص واردات کالا‌ها و تجهيزات سلامت محور، به اطلاع مي‌رساند کليه واردکنندگان و صادرکنندگان ملزم به ثبت کد IRC در هنگام اظهار کالا‌هاي سلامت محور خود از اول بهمن ماه سال جاري در پنجره واحد تجارت فرامرزي گمرک هستند و همچنين پيرو توافق صورت گرفته، پيش اظهاري (اظهار پيش از ورود فرآورده‌هاي سلامت محور به گمرکات کشور) از مورخ يکم فروردين ماه سال ۹۸ در سامانه گمرک جمهوري اسلامي‌ايران اجباري خواهد بود.

واردات کفش و پوشاک همچنان ممنوع است

مديرکل صنايع نساجي و پوشاک وزارت صنعت گفت: ممنوعيت واردات پوشاک ،کفش و سايرکالاهاي نهايي‌حوزه صنايع نساجي و پوشاک که درشرايط حاضر ضرورتي به واردات آنها وجود ندارد، به قوت خودباقي است. به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، افسانه محرابي اظهار داشت: براساس مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتي ، محدوديت‌هاي موجود منابع ارزي و در راستاي تامين ارز موردنياز براي واردات کالاهاي ضروري، اساسي و مواداوليه، ثبت‌سفارش کالاهاي گروه چهارم شامل ۱۳۳۹ رديف تعرفه، ممنوع شد.

رئيس اتاق مشترک دو کشور خبر داد؛

گروه تجارت: رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و سوئيس با اشاره به راه‌اندازي کانالي مالي ايران و سوئيس، گفت: احتمالا بانک بي‌سي‌پي سوئيس کار نقل و انتقالات مالي بين دو کشور را برعهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اتاق بازرگاني ايران، يک ماه پس از آنکه وزير تجارت سوئيس اعلام کرد، اين کشور به دنبال ايجاد يک کانال مالي مستقل براي ادامه تجارت با ايران است، اکنون خبرها از آماده شدن اين سازوکار تازه حکايت دارد. رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و سوئيس افزود:کانال مالي سوئيس آماده راه‌اندازي شده و ويژگي‌هاي عملياتي آن اعلام شده است اما فعلاً منتظر ورود پول ايران است. شريف نظام مافي با اشاره به ضرورت تزريق پول به کانال مالي سوئيس گفت: در حال حاضر پولي متعلق به ايران در اروپا وجود ندارد و بيشتر پول‌هاي ايران در کشورهاي واردکننده نفت يعني هند، عراق، چين و کره جنوبي است. به گفته نظام مافي در صورت ورود پول نفت ايران از آسيا به اروپا، کانال مالي سوئيس بلافاصله آغاز به کار خواهد کرد. وي بيان داشت: در دوره قبلي تحريم‌ها زماني که سوئيس قصد داشت، کانال مالي مشابهي راه‌اندازي کند، به بانک‌هايي که مجوز انتقال پول ايران را دريافت کرده بودند، 24 ساعت فرصت داده شد تا پول‌هاي ايران را از ژاپن به سوئيس منتقل کنند. نظام مافي يادآور شد که در دوره قبل وزارت خزانه‌داري آمريکا مجوز لازم را صادر کرده بود و اکنون نيز انتقال پول نيازمند مجوز آمريکاست؛ موضوعي که طي ماه‌هاي گذشته محور مذاکرات دولت سوئيس با دولت آمريکا بوده است.

رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و سوئيس در پاسخ به اين سؤال که آيا زماني براي عملياتي شدن سازوکار مالي سوئيس در نظر گرفته شده گفت: «هنوز زمان مشخصي اعلام نشده اما همه چيز منتظر ورود پول از سوي ايران به اين مکانيسم مالي است.» به گفته نظام مافي دولت سوئيس بانک عامل را تعيين کرده اما هنوز به طور رسمي‌نام آن را اعلام نکرده است وي بيان داتش: يکي از دو بانک هريتيج و بي‌سي‌پي وظيفه مديريت نقل و انتقال پول را به عهده خواهد داشت؛ به اعتقاد من احتمالاً بي‌سي‌پي از سوي دولت سوئيس براي اين کار تعيين شده است.» نظام مافي با اشاره به نقش بانک بي‌سي‌پي در مبادلات مالي گذشته ميان ايران و سوئيس گفت: بي‌سي‌پي قبل از تحريم‌ها نقل و انتقال پول‌هاي ايران به سوئيس را انجام مي‌داد. اين بانک با بانک‌هاي ترکيه در ارتباط است و مي‌تواند پولي که ترکيه بابت خريد نفت به ايران بدهکار است را به سوئيس منتقل کند. رئيس اتاق مشترک ايران و سوئيس تاکيد کرد که فعاليت کانال مالي سوئيس فعلاً براي صادرات دارو به ايران استفاده خواهد شد و در مرحله بعد صادرات غله را نيز در بر خواهد گرفت.

حدود 60 درصد از صادرات سوئيس به ايران مربوط به صادرات دارو و تجهيزات پزشکي است و راه‌اندازي کانال مالي جديد براي تأمين داروي داخلي از اهميت بالايي برخوردار است.

سخنگوي کميسيون تلفيق گفت: رئيس کل بانک مرکزي ديروز گزارشي مفصل از معايب واردات بدون انتقال ارز به کميسيون ارايه کرد که با استدلال‌هاي وي، کميسيون مصوبه قبلي خود را رد کرد. به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، «محمد مهدي مفتح» درباره مصوبات کميسيون تلفيق مجلس افزود: اين کميسيون پيش از اين مصوبه‌اي داشت که ورود مواد اوليه، ماشين آلات واحد‌هاي توليدي، بذر، ‌کود و سَم بدون انتقال ارز مجاز اعلام کرده بود. وي ادامه داد: در اين ارتباط، «عبدالناصر همتي» رييس کل بانک مرکزي در جلسه کميسيون تلفيق حضور يافت و ضمن ارايه گزارشي مفصل، اعلام کرد واردات بدون انتقال ارز به معناي اين است که به ثبت سفارش نيازي نيست. سخنگوي کميسيون تلفيق اضافه کرد: به زعم رئيس کل بانک مرکزي، واردات بدون ثبت سفارش به سياستگذاري‌هاي ارزي بانک مرکزي لطمه مي‌زند. مفتح اظهار داشت: بعد از اريه گزارش توسط رييس بانک مرکزي، مجددا در ارتباط با واردات بدون انتقال ارز راي‌گيري شد و کميسيون مصوبه قبلي خود را رد کرد. سخنگوي کميسيون تلفيق در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اين کميسيون وزارت نيرو را مجاز کرد براي مشترکان پرمصرف، کنتورهاي هوشمند نصب کند و هزينه اين کنتورها را به صورت اقساطي از مشترکان دريافت کند. وي ادامه داد: کميسيون تلفيق همچنين تصويب کرد که مشترکان آب شهري، به ازاي مصرف هر متر مکعب آب، 200 ريال پرداخت کنند که برآورد مي‌شود با اين مصوبه حدود 96.5 ميليارد تومان منابع به دست مي‌آيد. مفتح اظهار داشت: درآمدهاي حاصل از اجراي اين مصوبه، در بخش آبرساني به روستاها و عشاير صرف مي‌شود تا به اين ترتيب، آبرساني به روستاييان و عشاير تسريع شود.

مديرعامل گروه صنعتي ملي گفت: با استخراج عملکرد مالي نه ماه ابتدايي سال ۹۷ مشخص شد که خوشبختانه همه ۲۲۶ فروشگاه فعال کفش ملي از زيان خارج شده‌اند و ديگر هيچ فروشگاه زيان دهي در اين مجموعه نداريم.

نادر صادقي ، با بيان اينکه خروج کفش ملي از زيان آغاز مسير شکوفايي کفش ملي بود گفت: هدف بعدي ما اين بود که نبايد حتي يک فروشگاه زيان ده در زنجيره فروشگاهي کفش ملي وجود داشته باشد. وي با اشاره به موقعيت بسيار مناسب س فروشگاههاي کفش ملي در سراسر کشور، گفت : اين موضوع که فروشگاههايي با بهترين مکان يابي به جاي آنکه براي مجموعه سود آور باشند ، همچنان بار مالي بر دوش کفش ملي بگذارند به هيچ عنوان قابل پذيرش نبود .

نائب رييس هيات مديره گروه صنعتي ملي در بيان آماري از فروش فروشگاههاي کفش ملي گفت: در شش ماهه ابتدايي سال ۹۶ تنها دو فروشگاه از زنجيره فروشگاهي کفش ملي سود آور بودند که رقم سود آنها نيز بسيار ناچيز و براي يک فروشگاه ۶۰۰ هزار تومان و ديگري ۸۰۰ هزار تومان ثبت شد ، اما در شش ماه ابتدايي سال ۹۷ پنجاه درصد فروشگاه‌ها از نقطه سر به سر عبور کرده و به سود آوري رسيدند. صادقي با بيان اينکه همين ۱۲۰ فروشگاه، شرکت کفش ملي را از زيان خارج کردند، گفت: در سه ماه بعدي دستاورد بسيار شيريني براي شرکت کفش ملي به ثبت رسيد و به جايي رسيديم که با استخراج عملکرد مالي منتهي به پايان آذر ماه مشخص شد که کفش ملي ديگر فروشگاه زيان ده ندارد

وزير صنعت گفت: دشمن در جنگ اقتصادي به دنبال متوقف کردن توليد در کشور است و دولت براي رويارويي با اين سياست دشمن، هدف اصلي را حفظ وضعيت توليد قرار داده است.به گزارش ميزان، رضا رحماني در نشست با فعالان اقتصادي استان کرمان، با تاکيد بر اينکه مشکلات لاينحل در کشور وجود ندارد، گفت: دشمن در جنگ اقتصادي به دنبال متوقف کردن توليد در کشور است و دولت براي رويارويي با اين سياست دشمن، هدف اصلي را حفظ وضعيت توليد قرار داده است و همه افراد و نهاد‌ها بايد در مسير اين هدف حرکت کنند.

وزير صنعت، معدن و تجارت راه حل مشکلات اساسي کشور را توليد دانست و افزود: براي استمرار و افزايش توليد سه شاخصه نقدينگي، مواد اوليه و بازار وجود دارد که درباره تأمين مواد اوليه، وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تسهيل امور، ثبت سفارش را به استان‌ها تفويض کرده است و اکثر استان‌ها از اين اقدام راضي هستند.

مديرعامل سابق سايپا گفت: بنده با ۳ ماه حضور در سايپا مسئول وضعيت خودروسازي ايران نيستم و بايد کساني که ۴۰ سال در اين صنعت حضور داشته‌ و براي آن برنامه‌ريزي کرده‌اند جواب دهند.

به گزارش تسنيم، محمدرضا سروش در ياسخ به اين سئوال که: « آيا رفتن شما از سايپا به دليل استعفا بوده يا خير؟» پاسخ داد: خير، بنده برکنار شدم و تصميم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مساله به هيات مديره سايپا فرافکني و با هدف فرار از مسئوليت طرح شد. متاسفانه آقاي رحماني مردي نيست که به دنبال تصميمات بزرگ باشد و توان آنرا ندارد که تصميمات ريشه‌اي بگيرد، و متاسفانه در حال مديريت سياسي و رواني صنعت کشور است. درحاليکه صنعت جايي است که بايد به‌طور تخصصي مديريت شود و جاي سياسي‌کاري نيست. اگر وزير بگويد شما پس بهتر است نباشيد، هيچ مساله‌اي نيست و امري طبيعي اتفاق افتاده و بايد به وزير براي پيشبرد برنامه‌هايش اختيارات و فرصت داد.

نيمي‌از خودروها نمي‌توانند

استانداردهاي لازم را کسب کنند

سختگيري‌ها در صدور برچسب انرژي مصرف سوخت خودروها با همکاري شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت، سازمان ملي استاندارد و مجلس شوراي اسلامي‌اخيرا تشديد شده و چندي پيش اعلام شد خودروسازها فقط دو سال فرصت دارند استانداردها را رعايت کنند؛ اولتيماتومي‌که به گفته مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت، هم‌چنان پيگيري مي‌شود. در اين باره مديرعامل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت در گفت‌وگو با ايسنا، از پيگيري برچسب انرژي خودروها خبر داد و افزود: به هر حال کار سختي است، اما اميدوارم خودروسازهاي ما به اين مساله بيش‌تر توجه کنند. وي به اين سوال که چه جريمه‌اي در انتظار خودروهايي است که استانداردها را رعايت نکرده‌اند، پاسخ داد: ما اهل جريمه نيستيم اما اميدوارم سازمان استاندارد به تقاضاي ما توجه کند. هفته گذشته جلسه‌اي با اين سازمان داشتيم و اميدوارم بتوانند اقداماتي انجام دهند. خودروسازان فرصت دارند تا دو سال آينده برچسب انرژي را روي محصولاتشان نصب کنند و اين اميدواري وجود دارد که خودروسازهاي ما بيش‌تر به اين موضوع توجه کنند.

هجدهمين نمايشگاه بين المللي

رنگ و پوشش‌هاي صنعتي افتتاح شد

هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي رنگ، رزين و پوشش‌هاي صنعتي، مواد کامپوزيت و صنعت آبکاري ديروز با حضور سفير اسپانيا و «بهمن حسين‌ زاده» مديرعامل شرکت سهامي‌نمايشگاه‌‌هاي بين‌المللي ايران در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران آغاز بکارکرد. به گزارش ايرنا، در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي رنگ و رزين و پوشش‌هاي صنعتي، 205 توليد کننده داخلي و 55 شرکت خارجي از کشور‌هاي ايتاليا، آلمان، فرانسه، بلژيک، سوئيس، سوئد، کره جنوبي، چين، هند، ترکيه، بلاروس، روسيه و اسپانيا حضور دارند. شرکت کنندگان در اين نمايشگاه جديدترين توانمندي‌هاي خود را در معرض ديد عموم قرار داده و با يکديگر به رقابت مي‌پردازند. برپايه اين گزارش، حمايت از صنعت رنگ و رزين، مواد کامپوزيت و صنعت آبکاري در داخل کشور با رويکرد صادراتي اولويت اصلي نمايشگاه و تشويق فعاليت‌هاي صادراتي و فراهم کردن بستري براي ارتقاي سطح کمي‌وکيفي توليد، فروش و صادرات توليدات و محصولات ايراني مهمترين اهداف برپايي نمايشگاه است.

لهستان، ميزبان توليد باتري‌ مرسدس بنزهاي برقي

ماتئوش موراويه‌تسکي، نخست‌وزير لهستان اعلام کرد که دايملر، شرکت مادر مرسدس بنز آلمان تصميم گرفته است که باتري خودروهاي برقي خود را در لهستان به توليد برساند. به گزارش ايسنا، مرسدس بنز که به تازگي ورود خود به عرصه توليد خودروهاي برقي و الکتريکي اعلام کرده و وارد رقابت تنگاتنگي که ميان خودروسازان برتر جهان بر سر توليد خودروهاي الکتريکي پرقدرت و لوکس درگفته، شده است و قصد دارد با ورود به اين صنعت نوپا سازندگان خودروهاي برقي و الکتريکي لوکس در جهان همچون تسلاموتورز آمريکا را به چالش کشانده و رقابت فرا بخواند.

سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس تاکيد کرد؛

گروه صنعت و معدن: سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي‌گفت که کليه پيش فروش‌هاي فعلي خودروسازي خلاف قانون است.

به گزارش تجارت، بهرام پارسايي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به ارجاع طرح ساماندهي خودرو به کميسيون صنايع اظهار کرد:‌ خوشبختانه علي رغم لابي و ارتباطات قوي خودرو سازان، کليات طرح ساماندهي بازار خودرو در مجلس به تصويب رسيد. البته ما خواستار برگشت به طرح اوليه بر اساس آيين نامه بوديم اما اين درخواست پذيرفته نشد و با توجه به تغييراتي که در محتواي طرح رخ داده بود، ناچار بوديم اين طرح را مجددا به کميسيون برگردانيم. وي اضافه کرد: خوردوسازان بدون محابا همه کاري مي‌کنند. کليه‌ پيش فروش‌هاي فعلي آنها خلاف قانون است. زيرا طبق قانون خودرو ساز زماني مي‌تواند پيش فروش کند که يا خودرو و يا قطعات آن را داشته باشد يا اين که براي واردات قطعات خودرو ال سي باز شده باشد. خودروسازان مي‌گويند به واسطه تحريم نمي‌توانند به تعهدهاي قبلي پايبند باشند ولي باز هم خودرو پيش فروش مي‌کنند. يا بايد قبول کنند که قانون را نقض کردند و يا توضيح دهند که چرا پيش فروش‌هاي قبلي خود را تحويل نمي‌دهند. نماينده مردم شيراز در مجلس با بيان اينکه خلاء قانوني در خودروسازي کاملا مشهود است، اضافه کرد:‌ مي‌توان با يک نظر سنجي از مردم دريافت که چند درصد آنها از وضعيت خودرو سازي رضايت دارند. ما اميدواريم طرح ساماندهي بازار خودرو بتواند واقعا به اين وضعيت سر و ساماني ببخشد. گرچه برخي مي‌گويند شما مي‌خواهيد خودروسازي داخلي را زمين بزنيد! پارسايي با بيان اين که يکي از پيشنهادات اين طرح برگشت به تعرفه واردات خودرو در سال گذشته است، اضافه کرد: برخي تصور مي‌کنند ما مي‌خواهيم کل تعرفه واردات حذف شود اما اين طور نيست سال گذشته حداکثر واردات به ۵ درصد بازار کشور هم نرسيد و خودروسازها نتوانستند پاسخگوي نياز بازار باشند. ما معتقديم اگر تعرفه واردات سال گذشته اعمال شود صرفا باعث مي‌شود که فضاي رقابت کاملا بسته نماند. سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ ادامه داد:‌ در جلساتي که ما با خودروسازها داشتيم آنها خودشان مي‌گويند واردات خودرو لطمه‌اي به ما نمي‌زنند زيرا آنها نمي‌توانند به تنهايي پاسخگوي نياز بازار باشند. يکي از پيشنهادات ديگر ما در اين طرح با توجه به مشکلات آلايندگي و زيست محيطي خصوصا در کلان شهرها اين بوده که از واردات خودروهاي هيبريدي حمايت شود و تعرفه واردات اين خودرو‌ها مشابه سال گذشته باشد. وي با بيان اين که طبق طرح ساماندهي خودرو، خودروساز بايد قيمت تمام شده را براي مراجع نظارتي شفاف کند، اضافه کرد:‌ الان خودروساز به هر اندازه که دوست دارد يا خدمات نمي‌دهد، افزايش قيمت مي‌دهد و تهديد مي‌کند که اگر شرايط سخت شود کارگران بيرون مي‌آيند و از اين موضوع به عنوان يک حربه استفاده مي‌کنند. نماينده مردم شيراز در مجلس با ابراز نگراني از ناامن بودن برخي از خودروهاي داخلي گفت: مي‌گويند به سمت استاندارد سازي مي‌رويم همين که بعد از ۵ دهه تازه مي‌خواهند به اين سمت بروند، نگران کننده است. ما در اين طرح مي‌خواهيم خودروساز را بابت ايمن نبودن خودرويش پاسخگو کنيم و اگر تصادفي رخ داد کارشناس بگويد چند درصد خودروساز مقصر است و بايد پاسخگو باشد. همچنين موارد متعددي در اين طرح وجود دارد که هم خودرو ساز را وادار به ارتقاء کيفيت و هم وادار به پاسخگويي به مشتري مي‌کند و هم موجب کاهش آلايندگي و مصرف سوخت مي‌شود. اين که ما سالانه ۲۰۰ هزار ميليارد تومان يارانه سوخت مي‌دهيم هزينه سنگيني است که به ملت تحميل مي‌شود.

وي در پايان يادآور شد: اوايل سال که اين طرح را به مجلس ارائه کرديم بازار خودرو را نابسامان مي‌ديديم اما الان هرج و مرج در بازار خودرو مشهود است و اگر براي آن تدبير نشود دامن همه را خواهد گرفت.

رئيس خانه معدن ايران گفت: با وجود تحريم‌ها در 9 ماه امسال به ارزش هفت ميليارد و 200 ميليون دلار انواع مواد معدني به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش ايرنا، محمدرضا بهرامن در حاشيه نشست با فعالان بخش معادن استان بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته در مجموع هشت ميليارد و 700 ميليون دلار محصولات معدني از کشور صادر شد که پيش‌بيني مي‌شود اين ميزان امسال افزايش قابل ملاحظه‌اي تا پايان سال تجربه کند.

وي بيان کرد: هم اکنون پنج هزار و 500 معدن در کشور فعال است که توسعه معادن کوچک از اولويت‌هاي مهم خانه معدن ايران است.

رئيس انجمن صنايع همگن قطعه سازي گفت: طبق توافقات صورت گرفته تعديل قيمت‌ها از ابتداي مهرماه امسال اعمال خواهد شد و قطعاتي که از مهرماه تحويل داده شدند شامل اين تعديل مي‌شوند، هر چند برخي قطعه سازان خواهان تعديل قيمت از ابتداي امسال بودند.

محمدرضا نجفي منش در گفت‌وگو با ميزان درباره تعديل قيمت قطعه سازان اظهار کرد: در اين باره جلسه‌اي با حضور وزير صنعت و مديران عامل دو خودروساز بزرگ کشور برگزار و مشکلات قطعه سازان بررسي شد.

وي افزود: طبق توافقات صورت گرفته تعديل قيمت‌ها از ابتداي مهرماه امسال اعمال خواهد شد و قطعاتي که از مهرماه تحويل داده شدند شامل اين تعديل مي‌شوند.

دبيرکل اتاق مشترک بازرگاني ايران و ترکيه از راه‌اندازي کميسيون همکاري‌هاي معدني ايران و ترکيه خبر داد. سيد جلال ابراهيمي‌که به عنوان رئيس کميسيون همکاري‌هاي معدني ايران و ترکيه انتخاب شده است در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: اين کميسيون مي‌تواند به شناخت مواد اوليه معادني که جنبه صادراتي داشته کمک کرده و سبب شود که معدن‌کاران نسبت به استخراج و فرآوري اقدام کنند ضمن اينکه بايد توجه کرد که کوتاهي در فرآوري باعث خام‌فروشي مواد معدني مي‌شود. وي تصريح کرد: با توجه به وجود ذخاير معدني فراوان، ايران مي‌توان از اين نياز ترکيه بهره‌هاي لازم را برده و سريعا حجم صادرات کشور را به ۳۰ ميليارد دلار رساند.

اخيرا در فضاي رسانه‌اي کشور شاهد شکل‌گيري جريان تخريبي عليه صنعت قطعه سازي کشور هستيم. جرياني به طور هدايت شده و يا غيرهدايت شده به دنبال القاي اين موضوع است که اولا مشکلات کنوني صنعت خودرو ناشي از صنعت قطعه سازي کشور است و نه سوءمديريت خودروسازان و دوما مسبب تمامي‌تنش‌هاي اخير نزاع بين دو قطعه ساز اصلي کشور يعني عظام و کروز است.

به گزارش 55 آنلاين، اين جريان که به صورت جزيره‌اي در حال شکل‌گيري است سعي دارد تحليل‌ها و انتقادات وارده به صنعت خودروسازي کشور را از سطح مديران خودروسازي به مديران قطعه سازي تقيليل دهد و با بخشي نگري مشکلات کلان را به حاشيه بکشاند. در اينکه کروزه و عظام به عنوان دو قطعه ساز قديمي‌همواره با يکديگر رقابت جدي داشته اند، شکي نيست ولي اينکه آيا هجمه‌هاي تخريبي که اخيرا عليه اين دو قطعه ساز به راه افتاده با مديريت خود اين دو شرکت است و يا القاي گروه‌هاي ديگر مي‌باشد، جاي تامل جدي است. ... کساني که به دنبال تخريب صنعت قطعه سازي کشور هستند، يقينا دلسوز صنعت، توليد ملي و اشتغالزايي نمي‌باشند. القاي تشديد نزاع‌ها بين دو قطعه ساز اصلي کشور، بهترين فرصت براي پوشش سوءمديريت خودروسازان است.(آن هم در شرايطي که انتقادهاي جدي به عملکرد خودروسازان کشور وارد است.) صنعت قطعه سازي به عنوان موتور محرک صنعت خودروسازي، نيازمند همدلي بين قطعه سازان است.و تا زماني که صنعت خودروسازي کشور به طور ساختاري اصلاح نشود، نمي‌توان انتظار رشد در صنعت قطعه سازي کشور را داشت چرا که قطعه سازان تابعي از تصميمات خودروسازان مي‌باشند.