درگيري خياباني مخالفان و سربازان مقابل مقر فرماندهي ارتش سودان

بین الملل: سخنگوي ارتش سودان خبر کناره‌گيري عمر البشير، رئيس‌جمهور اين کشور و تشکيل شوراي انتقالي را تکذيب کرد.

ابراهيم الامين، معاون رئيس "حزب امت" سودان - از احزاب مخالف دولت عمر البشير- دولت کنوني اين کشور را عامل اصلي بروز بحران در سودان دانست و خواهان کناره گيري اين دولت و همه نهاد‌هاي وابسته به آن و تشکيل دولت انتقالي شد.پيش از اين پليس ضدشورش سودان عليه تظاهرکنندگاني که مقابل مقر ارتش در خارطوم، پايتخت اين کشور تجمع کرده و استعفاي عمر البشير، رئيس‌جمهور سودان را خواستار بودند، از گاز اشک آور استفاده کرد.در همين رابطه شبکه اسکاي نيوز از تيراندازي و شليک گاز اشک آور نيروهاي امنيتي سودان به تحصن کنندگان مقابل مقر فرماندهي کل نيروهاي مسلح اين کشور در خارطوم خبر داد. اين در حالي است که وزير دفاع گفت ارتش اجازه سوق يافتن کشور به سمت آشوب را نمي‌دهد. طبق گزارش اين شبکه‌ ماهواره‌اي، "جمعيت شاغلين سودان" که يک گروه اپوزيسيون است، اعلام کرد، نيروهاي يورش برنده به تحصن کنندگان از گلوله‌هاي واقعي، سلاح‌هاي سنگين و صدها گاز اشک آور استفاده کردند. نيروهاي مسلح ارتش البته به مقابله پرداختند و درهاي فرماندهي کل را براي حمايت و حفظ جان تحصن‌کنندگان باز کردند.درگيري‌هايي بين ارتش و نيروهاي امنيتي سودان در جريان تلاش نيروهاي امنيتي براي متفرق کردن معترضان رخ داد. تظاهرکنندگان گفتند، نيروهاي امنيتي مي‌خواهند به زور اين تحصن را بهم بزنند. به گزارش اين شبکه، در منطقه برگزاري تحصن تبادل آتش رخ داد و تحصن کنندگان در مقابل مقر فرماندهي کل ارتش در خارطوم اصرار به ماندن در منطقه دارند. جمعيت شاغلين سودان از تحصن کنندگان خواست به مقر فرماندهي بروند. اين جمعيت با استفاده از بلندگوها مردم به خروج و حمايت از تحصن کنندگان فراخواند. به گفته منابع تحصن کننده، نيروهاي امنيتي به تحصن کنندگان حمله کردند و نيروهاي ارتش به آنها اجازه دادند براي مخفي شدن و جان به در بردن از گلوله‌ها وارد مقر فرماندهي شوند. منابع سوداني پيشتر گفته بودند، مقامات قصد برهم زدن تحصن مقابل مقر فرماندهي را دارند. هزاران سوداني در خارج از مقر فرماندهي کل نيروهاي مسلح و محل اقامت عمر البشير شعارهايي عليه دولت سر داده و ارتش را به حمايت از خود و درخواست براي استعفاي البشير فراخواندند. جمعيت شاغلين از طرفدارانش خواسته از نيروهاي ارتش کمک گرفته و در صورت وقوع حمله به تحصن به دستورات ارتش متعهد باشند. اين همزمان با بيانيه هيئت هماهنگي عالي مذاکرات ملي در سودان بعد از نشستي به رياست عمر البشير است که بر لزوم مذاکره براي حل مشکلات کشور تاکيد کرد. منابع سوداني تصريح کردند که نيروهاي امنيتي به تحصن يورش برده و ارتش به تحصن کنندگان اجازه داده تا وارد مقر فرماندهي کل نيروهاي مسلح شوند تا در آنجا از خود محافظت کنند. فرماندهي ارتش سودان نيز بعد از نشست با عمر البشير بر پايبندي به البشير به عنوان فرمانده کل نيروهاي مسلح تاکيد کرد. اين فرماندهي مخالفت کامل خود را با برخورد خشونت آميز با تظاهرکنندگان اعلام کرد و گفت، متفرق کردن مخالفان بايد با راهکارهاي مسالمت‌آميز باشد.

طبق گفته اين فرماندهي، ارتش با هيچ گروه سياسي مذاکره نکرده و نخواهد کرد

چهارمين نمايشگاه بين المللي ايران سبز؛ فردا با مشارکت ده‌ها شرکت داخلي و خارجي و با حضور مقامات وزارت جهاد کشاورزي، سازمان نظام مهندسي کشاورزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين روساي اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي مرتبط در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران آغاز به کار مي‌کند. به گزارش روابط عمومي‌و اطلاع رساني چهارمين نمايشگاه بين المللي ايران سبز: در اين نمايشگاه بيش از يکصد شرکت داخلي و خارجي؛ نوين‌ترين طرح‌ها، برنامه‌ها، خدمات و صنايع مرتبط با حوزه‌هاي باغباني، صنعت گلخانه سازي، نهاده‌ها، ماشين آلات و تجهيزات، آبياري، گل و گياه و صنايع وابسته را به نمايش مي‌گذارند.

در چهارمين نمايشگاه بين المللي ايران سبز و در کنار شرکت‌هاي داخلي، شرکت‌ها و نمايندگاني نيز از کشورهاي هلند، آلمان، فرانسه، اسپانيا، آذربايجان و اردن حضور دارند و ضمن ارائه جديد‌ترين توليدات و خدمات خود، زمينه انتقال تکنولوژي‌هاي نوين حوزه‌هاي مختلف کشاورزي و توليد گل و گياه به داخل کشور را نيز فراهم مي‌کنند.طبق برنامه‌ريزي و هماهنگي صورت گرفته با سازمان توسعه تجارت ايران ، قرار است در روزهاي برگزاري نمايشگاه، چند هيات بازرگاني از کشورهاي مختلف ضمن حضور در نمايشگاه، از مراکز مرتبط با گل و گياه، باغباني و صنايع وابسته برخي نقاط کشور هم بازديد کنند.

در چهارمين نمايشگاه بين المللي ايران سبز که در سالن 38 نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي‌شود؛ ادوات، ماشين آلات و ابزارآلات باغباني، باغداري و فضاي سبز، نهاده‌هاي کشاورزي، سيستم‌هاي آبياري، وسايل، تجهيزات و ملزومات آبياري باراني، قطره‌اي و مه پاش، سيستم‌هاي کشت هيدروپونيک،انواع گلخانه‌هاي حرفه‌اي و خانگي، تجهيزات و تاسيسات گلخانه اي، لوازم و تجهيزات جابجايي، سورتينگ، بسته بندي و عرضه محصولات باغي و گلخانه اي، سيستم‌هاي سردخانه اي، ذخيره سازي و ماشين آلات فرآوري توليدات باغي و گلخانه اي، فروشگاه‌هاي عرضه گل و گياه،شرکت‌هاي بازرگاني وصادراتي محصولات باغي وگلخانه اي، دانشگاه‌ها و مراکز علمي‌و اتحاديه‌ها، انجمن‌ها، بانک‌ها، شرکت‌هاي بيمه و تعاوني‌ها حضور دارند.هم زمان با اين نمايشگاه، همايش علمي‌و تخصصي گلخانه‌هاي کشور نيز با پشتيباني معاونت باغباني وزارت جهاد کشاورزي و سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي کشور برگزار خواهد شد.اين نمايشگاه با رويکرد تحقق اهداف وزارت جهاد کشاورزي جهت توليد پايدار، اقتصادي کردن توليد و سلامت محصولات با استفاده از راهبرد توسعه کشت گلخانه‌اي و مديريت آب و آبياري کشاورزي، برگزار مي‌شود.همه ما شاهد بوديم که طي روزهاي گذشته متاسفانه سيل در بخش‌هاي زيادي از کشور خسارات زيادي برجاي گذاشت، بسياري از کارشناسان بر اين باورند که از بين بردن فضاي سبز و پوشش گياهي يکي از دلايل بروز چنين حوادثي مي‌باشد، بر اين اساس برگزاري چنين نمايشگاهي مي‌تواند پيام روشني به همگان برساند که پوشش گياهي در همه جاي ايران راهکار مهمي‌براي جلوگيري از بروز حوادثي همچون سيل خواهد بود.چهارمين نمايشگاه بين المللي تخصصي ايران سبز از فردا تا بيست و چهارم فروردين ماه به مدت سه روز از ساعت 10 تا 18 در محل دائمي‌نمايشگاههاي بين المللي تهران آماده بازديد علاقمندان است.

چند روزي است که در فضاي مجازي اخباري مبني بر عدم کيفيت آب شرب به علت سيل‌هاي اخير منتشر مي‌شود که لزوم جوشاندن آب را قبل از مصرف تاکيد مي‌کند؛ مسوولان وزارت نيرو در اين باره توضيحاتي را داده‌اند.

متني مبني بر اين‌که: " آب را قبل از استفاده بجوشانيد" در فضاي مجازي منتشر شده که مي‌گويد در پي سيلاب‌هاي اخير و به دليل مرگ‌وميري که درون آب صورت پذيرفته و بعضاً اجساد و لاشه‌هاي متلاشي شده و همچنين فاضلابي که به جريان آب اضافه شده براي حفظ سلامتي بايد قبل از مصرف آب جوشانده شود.در اين باره مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل به ايسنا گفت: زماني که وزارت نيرو آب را در اختيار مشتريان قرار مي‌دهد، قطعاً آن آب از نظر کيفيت استانداردهاي لازم را دارد و امکان ندارد که آبي که از شير مي‌آيد، استاندارد کافي را نداشته باشد.

ميثم جعفرزاده ادامه داد: ممکن است در يک نقطه، به دليل شکستگي لوله، شاهد آلوده شدن آب باشيم، اما خط قرمز وزارت نيرو در تأمين آب شرب، کيفيت آب است که براي اين مهم نيز نه تنها کنترل از سمت وزارت نيرو صورت مي‌گيرد بلکه اداره‌هاي بهداشت مناطق نيز اين مساله را به طور کامل رصد مي‌کنند.

نوه صدام از اشتباه وي و دعوت جلال طالباني براي ميزباني از خانواده صدام پس از کنترل نيروهاي آمريکايي بر بغداد سخن به ميان مي‌آورد.

حرير حسين کامل، نوه صدام، ديکتاتور سابق عراق در گفت‌وگوي ويژه با شبکه خبري روسيا اليوم تاکيد کرد، خانواده صدام پس از سقوط بغداد، درخواست جلال طالباني، رئيس جمهور پيشين عراق و رهبر حزب اتحاديه ميهني اقليم کردستان براي ميزباني از آنها در آن زمان را رد کردند.وي که کتاب "حفيدة صدام" را نوشته است، گفت، دليل مخالفت با درخواست طالباني که بعداً رئيس جمهور عراق شد، مسائل امنيتي بود و ارتباطي به شخص خود طالباني نداشت. اين اقدام به خانواده صدام و نزديکان وي آسيب رساند.از سوي ديگر، نوه صدام تاکيد کرد، يکي از مهم‌ترين اشتباهات صدام متکي بودن وي به خانواده‌اش بود.وي ادامه داد، بسياري از مردم عراق از رفتار برخي از اعضاي خانواده صدام که از بستگان نزديک هم نبودند، رنج مي‌بردند.حرير حسين کامل در پاسخ به نوع رفتار قصي و عدي، فرزندان صدام و حلقه‌هاي محدودي که مسافت ميان نظام و حزب بعث از سويي و نظام و مردم را از سوي ديگر به وجود آورده بود، گفت، اظهاراتش واضح بوده و در سخنانش به رفتار برخي از اعضاي دور خانواده صدام اشاره کرده است

در اولين واکنش رئيس‌جمهوري روسيه، وي تصميم همتاي آمريکايي خود در زمينه به رسميت شناختن حاکميت اسرائيل بر بلندي‌هاي جولان اشغالي را محکوم کرد. رئيس‌جمهوري ترکيه نيز در اين کنفرانس خبري مشترک اظهار کرد، کشورش قصد دارد به تلاش‌ها در مقابله با تروريسم در سوريه براساس تفاهم با روسيه ادامه دهد.

به گزارش روسيا اليوم، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه در کنفرانس خبري مشترک با رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري ترکيه در مسکو اظهار کرد: درباره به رسميت شناختن جولان از سوي دونالد ترامپ به عنوان بخشي از اراضي اسرائيل بايد بگويم آنها موضع روسيه را مي‌دانند و اين را وزارت خارجه روسيه توضيح داده است.

پوتين تاکيد کرد: اين تصميم با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در اين زمينه تناقض دارد. اين اولين واکنش رسمي‌پوتين درباره تصميم ترامپ است.

رئيس جمهوري روسيه خاطرنشان کرد، با اردوغان به بررسي اجراي توافقنامه فروش سامانه‌هاي موشکي اس ۴۰۰ به آنکارا و نيز طرح‌هاي کنوني ‌و آتي ديگر در حوزه همکاري نظامي‌و فني بين دو کشور پرداخت.

وي به عدم پذيرش تقسيم سوريه به مناطق تحت نفوذ اشاره کرد و گفت، روسيه و ترکيه به حاکميت سوريه و استقلال و تماميت ارضي آن متعهد هستند. رئيس‌جمهوري روسيه تاکيد کرد: مسکو و آنکارا در قالب سه گانه آستانه يعني با مشارکت ايران ادامه خواهند داد و الان بعد از عقب راندن تروريست‌ها بازگرداندن اوضاع به شرايط ثابت و برقراري ثبات بسيار مهم است و ما حمايت‌هاي لازم را از شروع فعاليت کميته قانون اساسي سوريه با هماهنگي دولت و مخالفان و سازمان ملل خواهيم داشت.