رئيس‌جمهور با اعلام خسارت 40 هزار میلیاردی سیل تاکيد کرد:

گروه سياسي: رئيس جمهور با بيان اينکه سيل اخير در کشور مشکلات گسترده‌اي براي مردم ايجاد کرد و خسارت‌هاي زيادي به زيربناها، اراضي کشاورزي و منازل مسکوني وارد نمود، تاکيد کرد: مردم مناطق سيل زده ، به هيچ وجه نبايد نسبت به جبران خسارات نگراني داشته باشند چرا که دولت با افتخار در اين مسير تلاش خواهد کرد و با کمک هم و دست به دست يکديگر، خرابي‌ها را بهتر از گذشته خواهيم ساخت.

به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيأت دولت گفت: بسيار دشوار است که مردم با از بين رفتن منازل و وسايل زندگي خود بخواهند مدتي را در چادر و يا خانه‌هاي اقوام زندگي کنند.

روحاني افزود: رئيس جمهور ادامه داد: افتخار دولت يازدهم اين است که در اولين جلسه دولت درباره درياچه اروميه تصميم‌گيري کرد و امروز شاهد آثار مثبت آن هستيم به گونه‌اي که امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱.۶ دهم به آب درياچه اروميه اضافه شده است.

روحاني با اشاره به اينکه بارندگي‌هاي اخير هر چند که مشکلاتي را براي زندگي مردم ايجاد کرده و دولت هم براي جبران خسارات مشکلات فراواني خواهد داشت، اما حيات را به کشور بازگردانده است، اظهار داشت: مردم در اين حادثه بسيار کمک‌هاي فراواني کردند اما تعدادي معدود هم بودند که در فضاي مجازي به جاي آنکه کمک کنند، روحيه مردم را تخريب کردند که بايد اين موارد را دنبال کرده و کساني که در اين ايام به ملت خدمت کرده و آنهايي که به مردم به نحوي ظلم کردند را شناسايي و مشخص کنيم.

رئيس جمهور با قدرداني از رهبر معظم انقلاب بخاطر پاسخ به نامه دولت براي استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملي جهت جبران خسارت‌ها و نيازي که در اين بخش وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبري در ديداري که حضوراً خدمت ايشان بودم، فرمودند که معتقدم بايد از صندوق در راستاي جبران خسارات مردم کمک شود.

روحاني با اشاره به اينکه در روزهاي اخير اقدام بسيار خوبي از سوي معاون اول رئيس جمهور، وزارت کشور و ساير دستگاه‌ها، براي برآورد اوليه خسارات در مناطق سيل‌زده انجام شده است، اظهار داشت: در مجموع براساس اين برآوردها حدود ۴۰ هزار ميليارد تومان خسارات به بخش‌هاي مختلف وارد شده که البته اين رقم با بررسي دقيق خسارت‌هاي سيل در استان خوزستان ممکن است افزايش پيدا کند.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه بخش بزرگي از جبران خسارات ناشي از سيل در توان بودجه دولت قرار ندارد و بايد صندوق به کمک بيايد، خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملي يعني وزارت نفت، کارگران و مهندسان صنعت نفت، ديپلمات‌هاي کشور و بانک مرکزي و بخش‌هاي مختلف اقتصادي کشور.

روحاني با بيان اينکه بايد صنعت بيمه را براي اينگونه حوادث در آينده توسعه دهيم، گفت: دولت اين موضوع را با جديت دنبال کرده و بيمه به گونه‌اي توسعه خواهد يافت که در سال‌هاي آينده و در چنين حوادثي مشکلات بسيار کمتر بوده و در ادامه بايد به نقطه‌اي برسيم که زماني که اين حوادث بوجود آمد، مردم هيچ نگراني نداشته باشند و به راحتي براي جبران خسارات به بيمه مراجعه کنند.

رئيس جمهور تأکيد کرد: راه‌حل اساسي در اين گونه حوادث صنعت بيمه است و بايد تقويت شده و گسترش يابد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه اين حادثه بدترين آزمايش تاريخي براي هيأت حاکمه آمريکا بود، گفت: سران رژيم آمريکا ماهيت خود را افشا کردند و در حالي که اگر عاقل بودند بايد اعلام مي‌کردند که به خاطر سيلي که در ايران آمده، تحريم را براي يکسال معلق مي‌کنيم. آن وقت بود که مردم شايد باور مي‌کردند که آنها عليه ملت ايران نبوده و زماني که ۲۵ استان ايران دچار حادثه شده است، تحريم را لغو کردند.

 

 

فرمانده معظم کل قوا در ديدار فرماندهان ارتش ؛

گروه سياسي: حضرت آيت ا... خامنه‌اي فرمانده معظم کل قوا ظهر روز گذشته (چهارشنبه) در ديدار فرماندهان ارتش و نيروي زميني، ارتشِ امروز را متدين‌تر و کارآمدتر از هميشه خواندند و با تجليل از حضور مؤثر و حياتي ارتش و نيروهاي مسلح در امدادرساني به سيل‌زدگان، و همچنين با تأکيد بر لزوم اتحاد روزافزون نيروهاي مسلح و زيبا خواندن دست برادري ارتش و سپاه پس از اقدام زشت آمريکايي‌ها عليه سپاه، خاطرنشان کردند: هر کاري که دشمن را عصباني کند، خوب و درست است و در مقابل همگان بايد از هر کاري که دشمن را جري و روحيه آن را تقويت کند، اجتناب کنند.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي در اين ديدار با تبريک روز ارتش و نيروي زميني به کارکنان خدوم و افتخار آفرين ارتش و خانواده‌هاي آنان، نيروهاي مسلح را از «مظاهر و عناصر قدرت ملي» خواندند و خاطرنشان کردند: البته در بسياري از کشورها حتي در کشورهاي مدعي آزادي و حقوق بشر، نيروهاي مسلح عنصر اقتدار ديکتاتورها و برخورد با ملتها هستند، همچنان که اين روزها نمونه آن در قضيه شنبه‌هاي پاريس قابل مشاهده است.

رهبر انقلاب اسلامي، نيروهاي مسلح را در منطق اسلام و جمهوري اسلامي، «حصارهايي امن براي ملت» برشمردند و افزودند: نيروهاي مسلح در زمان جنگ، در مقابل تهاجم دشمن با دانش، تجربه و فداکاري، سينه سپر و آن را منکوب و وادار به عقب نشيني مي‌کنند و در زمان صلح نيز با کارآمدي و آمادگي کامل، مايه اطمينان و آرامش خاطر ملت هستند، و به همين دليل، دشمنان به دنبال بر هم زدن آرامش مردم از طريق مضطرب نشان دادن نيروهاي مسلح هستند.

ايشان امدادرساني ارتش و نيروهاي مسلح به مردم در حوادث طبيعي را يک حضور مؤثر و حياتي خواندند و گفتند: در سيل اخير، نيروهاي مسلح با همه وجود و امکانات در اختيارشان به کمک مردم شتافتند، به طوري که در استان گلستان، ارتش حتي قبل از حضور ستاد مديريت بحران، در محل حادثه حاضر شد.

حضرت آيت ا... خامنه اي، ثبت تصاويري از خدمات متواضعانه نيروهاي ارتش به مردم را موجب ماندگاري اين برگ‌هاي زرين در حافظه تاريخ دانستند و افزودند: اينکه يک سرهنگ ارتش خم شود تا فردي سالخورده با قدم گذاشتن بر دوش او سوار وسيله نقليه شود، جلوه‌هايي از صداقت ارتش در بيان شعار «ارتش فداي ملت» است.

رهبر انقلاب اسلامي‌ارتش را به برکت جمهوري اسلامي، ارتشي «مکتبي» و «نمايشگاهي از ارزشهاي اسلامي» برشمردند و خاطرنشان کردند: نمونه‌هايي همچون شهيدان بابايي و صيادشيرازي در ارتش وجود دارد که از لحاظ کارآمدي و در عين حال تعهد، تواضع، فداکاري و گريختن از نام و نشان، قابل ارائه و الگو براي ملت و بلکه امت اسلامي‌هستند و اين روحيه و ارزشها بايد روز به روز تقويت شود. ايشان، ارتشِ امروز را متدين‌تر و کارآمدتر از هميشه برشمردند و گفتند: امروز زمام ارتش در دست نيروهاي متدين و انقلابي است، البته افرادي که همواره عادت به تحقير ملت و تکريم خائنان را دارند، مدام از «ارتش مدرن رضاخان» دم مي‌زنند، در حالي که آن ارتش به اصطلاح مدرن، حتي يک روز نتوانست در مقابل هجوم بيگانگان دوام بياورد، اما ارتش مقتدر جمهوري اسلامي‌هشت سال در يک جنگ منظم مقاومت و ايستادگي کرد و امروز نيز دانش، تجربه، روحيه، توانايي، تدين و امانتداري ارتش بيش از گذشته و مايه افتخار است.حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به حضور منطقه‌اي ارتش و نيروهاي مسلح و مقابله آنان با فتنه‌هاي دشمنان، اين سؤال را مطرح کردند: اگر ارتش و سپاه در مبارزه با داعش وارد نمي‌شدند، امروز منطقه و کشورهاي همسايه ما چه وضعيتي داشت و چه کساني بر آن حکومت مي‌کردند؟ رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: البته هر يک از کشورهاي درگير نيز مقابله و اقدامات لازم را انجام دادند اما نقش نيروهاي مسلح ايران قابل اغماض نيست و امروز در واقع برکات نيروهاي مسلح، علاوه بر ملت ايران، شامل کشورهاي ديگر نيز شده است.

فرمانده کل قوا همچنين اتحاد روزافزون نيروهاي مسلح را لازم و موجب عصبانيت دشمن دانستند و گفتند: دست برادري دادن ارتش و سپاه، حرکتي زيبا پس از حرکت زشت آمريکايي‌ها بود.ايشان تأکيد کردند: هر کاري که دشمن را عصباني کند، خوب و درست است و در مقابل، هر کاري که دشمن را جري و روحيه آن را تقويت، و روحيه جبهه خودي را تضعيف کند، بد و ناپسند است و همه بايد در سخنان و کارهاي خود از آن اجتناب کنند.رهبر انقلاب اسلامي، هدف از سخنان بي‌پايه آمريکايي‌ها عليه جمهوري اسلامي‌ايران را تضعيف روحيه عمومي‌دانستند و خاطرنشان کردند: آمريکا گرفتار هزاران ميليارد بدهي و گرفتاري‌هاي متعدد است و با گذشت چند سال از سيل و طوفان در مناطقي مانند کارولينا هنوز نتوانسته‌اند آن مشکلات را رسيدگي و جبران کنند اما براي تضعيف روحيه ملت ايران، ياوه‌سرايي مي‌کنند.حضرت آيت ا... خامنه اي، حضور بي نظير مردمي‌در امدادرساني به سيل زدگان را يکي ديگر از واقعيت‌هاي جلوي چشم و موجب عصبانيت آمريکايي‌ها برشمردند و افزودند: حرکت عظيم و سريع اقشار ملت ايران از ارتش، سپاه و بسيج تا هزاران طلبه و دانشجو براي کمک به سيل زدگان قابل وصف و بيان نيست، اما دشمن به مصلحت نمي‌بيند اين عظمت را به زبان بياورد.پيش از سخنان فرمانده کل قوا، امير سرتيپ حيدري فرمانده نيروي زميني ارتش در گزارشي با اشاره به امدادرساني ۲۱ يگان عمده و تخصصي اين نيرو در مناطق سيل‌زده با دستور رهبر انقلاب، گفت: ارتش جمهوري اسلامي‌با حضور مستمر در مرزها، چهره «أَشِدّاءُ عَلَي الکُفّارِ» خود را به رخ دشمنان کشيد و همچنين با حضور در کنار مردم در سيل اخير با محوريت نيروي زميني، جنبه «رُحَماءُ بَينَهُم» را به منصه ظهور رساند.فرمانده نيروي زميني ارتش، اقدامات اخير آمريکا عليه سپاه پاسداران را ددمنشانه خواند و تأکيد کرد: تا ظهور دولت حق و نابودي استکبار ارتش و سپاه دست در دست يکديگر خواهند بود و ما نيز همراه با ملت ايران خواهيم گفت که همه ما پاسداران نظام مقدس جمهوري اسلامي‌هستيم.

تجارت راهکار‌های تحقق شعار سال مبتنی بر منویات رهبری را بررسی می‌کند؛

گروه اقتصاد کلان: طي سال‌هاي اخير ‌مقام معظم رهبري به کرات به اقتصاد به عنوان اصلي‌ترين مسئله و مشکل کشور اشاره کرده‌اند و بر همين اساس شعار هر سال را بر پايه و اساس اقتصاد تعيين نموده اند، کما اينکه سال جاري نيز از سوي ايشان سال «رونق توليد» نام گرفته است. طي همين مدت تحليل‌ها و تفسيرهاي بسياري در باره شعار امسال ارائه و در رسانه‌هاي جمعي انتشار پيدا کرده است که طي آن‌ها هر کسي از ظن خود يار اين موضوع شده و حکايتي به تصور کرده است. لذا شايد بهتر باشد تحليل شعار سال و راهکار تحقق آن را هم از زبان رهبري بازخواني و تحليل کنيم. به همين منظور تجارت سعي دارد تا در ادامه به يکي از محوري‌ترين موضوعات مد نظر حضرت آيت ا... خامنه‌اي مبني بر «اصلاح الگوي مصرف» پرداخته و آن را راهبردي براي تحقق شعار «رونق توليد» بداند.

  • پيشينه

اصلاح الگوي مصرف پيش از اين، يعني در سال 1388 از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال انتخاب شده بود. رهبري در ژيام نوروزي خود در آن سال فرموده بودند: « ما بايستي الگوي مصرف را اصلاح کنيم. ما بايستي به سمت اصلاح الگوي مصرف حرکت کنيم. مسئولين کشور در درجه اول - چه قوه مقننه، چه قوه مجريه، و چه ساير مسئولين کشور؛ قوه قضائيه و غير آنها - و اشخاص و شخصيتها در رتبه‌هاي مختلف اجتماعي، و آحاد مردم ما از فقير و غني، بايستي به اين اصل توجه کنند که بايد الگوي مصرف را اصلاح کنند. اينجور مصرف کردن در همه زمينه‌ها - در امور ضروري زندگي، در زيادي‌هاي زندگي - مصرف کردن بي‌رويه و بدون منطق و بدون تدبير عقلاني، به ضرر کشور و به ضرر آحاد و اشخاص ماست. من از عموم مردم و بخصوص از مسئولين درخواست ميکنم، خواهش ميکنم که در اين زمينه فعاليت خودشان را در اين سال زياد کنند، افزايش بدهند و براي اصلاح الگوي مصرف برنامه‌ريزي کنند». لذا با بازخواني متن پيام رهبري و اقداماتي که در سال 88 پيرامون اين شعار صورت گرفت مي‌توان به يک جمع بندي و دريافت درست و منطقي دست پيدا کرد و همان دستاوردها را به منظور تحقق شعار سال جاري يعني «رونق توليد» به کار گرفت. بر اين اساس مي‌توان گفت رونق توليد از طريق اصلاح الگوي مصرف الزاماتي خواهد داشت که در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره شده است.

  • کيفي سازي کالاي توليد داخل

رهبر انقلاب و همه مسئولين و قريب به اتفاق مردم بر اين اعتقاد هستند که براي حمايت از کالاي ايراني توليد داخل بايستي کيفيت کالاي توليد به نحوي باشد که خريدار آن را به کالاي خارجي ترجيح دهد. بنابر اين توليد کننده کالاي ايراني بايستي توليد کالا و محصول با کيفيت را به عنوان يک نوع اصلاح الگوي مصرف نصب العين خود قرار دهد تا به اين وسيله به رونق توليد کمک کرده باشد. در اين باره محمدرضا صباغيان نماينده مردم بافق در سال گذشته و در جريان بررسي گزارش کميسيون حمايت از توليد ملي گفته بود: تا زماني که کيفيت کالاهايمان خوب نباشد، امکان ندارد که کالاي داخلي مورد حمايت قرار گيرد و ما بايد در اين قوانين و مصوبات خود روي اين موضوع جدي باشيم تا رغبت مردم به استفاده از کالاهاي ايراني افزايش يابد».

  • لزوم حمايت از واحدهاي توليدي

واحدهاي توليدي در شرايط دشواري به سر مي‌برند و به خصوص از نظر تامين نقدينگي در مضيقه به سر مي‌برند. بنا بر اين دولت و نظام بانکي به منظور رونق توليد و تحقق شعار سال لازم است که حمايت از توليد و بنگاه‌هاي توليدي را نصب العين خود قرار دهند و خداي ناکرده از سنگ اندازي در مسير تامين نقدينگي اين واحدها خودداري کنند. به اين وسيله اصلاح الگوي مصرف در نظام بانکي به طور اخص و دستگاه‌هاي اجرايي و دولت به طور اعم در مسير رونق توليد عينيت پيدا مي‌کند. در همين راستا چندي پيش وزير صنعت، معدت و تجارت از رايزني با رئيس کل بانک مرکزي و وزير اقتصاد براي حل دو مشکل اساسي توليد يعني کمبود نقدينگي و تامين ماده اوليه خبر داد.

  • فرهنگ سازي

دانش آموزان و محصلان آموزشگاه‌ها و دانشجويان دانشگاه‌ها محمل و فرصت خوبي براي اصلاح الگوي مصرف و ترويج و اشاعه آن در سطح کشور خواهند بود. از اين رو برنامه ريزان و تصميم گيرندگان نظام آموزش و آموزش عالي کشور لازم است که در تدوين منابع و تهيه متون مرتبط با اصلاح الگوي مصرف و اشاعه و تبليغ آن عزم جدي داشته باشند و با بازنگري در اين حوزه نسبت به غني سازي و تقويت مباني آموزشي همسو با اصلاح الگوي مصرف و رونق توليد اهتمام کافي داشته باشند.

  • آموزش توليد کنندگان

توليد کنندگان و صنعت گران کشور در زمينه حرفه و تخصص خود بايستي به طور مرتب در معرض و در جريان آخرين متدهاي علمي‌و کاربردي و استانداردهاي سطح اول دنيا قرار بگيرند تا پيشرفت‌هاي حاصله و آخرين دستاوردهاي مراکز توليدي و صنعتي دنيا باشند تا ضمن توليد کالا و محصول با کيفيت، از صرفه‌هاي اقتصادي بيشتر و زيان و خسارت هرچه کمتر برخوردار شوند و به اين وسيله به اقتصاد کشور و بنگاه‌هاي متبوع خود برخوردار شوند.

  • جمع بندي

به اين ترتيب و با رعايت موارد فوق،‌اصلاح الگوي مصرف يک فرصت طلايي براي تحقق شعار رونق توليد محسوب خواهد شد و از اين رهگذر هم زمينه خروج از بحران اقتصادي و هم چشم انداز روشني براي آينده کشور و حفظ هرچه بيشتر و بهتر منابع براي نسل‌هاي آينده فراهم خواهد آمد و از همه مهمتر اينکه با فرهنگ سازي در زمينه اصلاح الگوي مصرف،‌ موضوع هدفگذاري براي صنعت و توليد رقم خواهد خورد و اين بخش در بزنگاه‌ها و بحران‌هاي اقتصادي با آسيب پذيري کمتري مواجه خواهد بود.

 

 

وزير جهاد کشاورزي نوید داد؛

گروه اصناف: محمود حجتي در حاشيه جلسه هيئت دولت اظهار داشت:باوجود اينکه سيل اخير بيشترين آسيب را به مراتع و مزارع گندم رسانده است برداشت اين محصول آغاز شده و هيچ کمبودي در توليد نداشته‌ايم و قطعا برداشت امسال بيش از نياز کشور خواهد بود.

به گزارش ايسنا، محمود حجتي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که در مناطق سيل زده برخي فرآورده‌ها و محصولات دامي‌دچار آسيب شدند و اينکه آيا براي فصول آتي سال کمبودي در اين زمينه خواهيم داشت، اظهار کرد: سيل در بيست و چهار استان خسارت باقي گذاشت اما برکات اين بارش‌ها بسيار زياد بوده و تا آخر سال و حتي سال آينده آثار آن را خواهيم ديد. وي افزود: برخي خانواده‌ها و افرادي که در مناطق سيل زده بودند، دچار آسيب‌هاي زيادي شدند که دولت هم در اين زمينه برخورد مناسب و خوبي را با آنان داشت و ما امروز هم در جلسه دولت در خصوص سيل و سيل زدگان و آثار آن، به ويژه خسارات بخش کشاورزي مصوبات خوبي داشتيم. وزير جهاد کشاورزي عنوان کرد: مصوبه پيشين که در جلسه دوم هئيت دولت در سال ۹۸ داشتيم با توجه به مختصات و مقتضيات استان‌هاي لرستان و مازندران بوده که در حال حاضر با توجه به مسائلي که در برخي استان‌هاي کوهستاني مانند استان لرستان، استان چهارمحال و بختياري، استان ايلام و مسائلي که در مربوط به استان خوزستان بوده، مصوبات تکميلي داشته ايم. حجتي همچنين با اشاره به چگونگي تامين خسارات کشاورزان آسيب ديده در سيل اخير، گفت: در اين زمينه کمک‌هاي تسهيلاتي قرض الحسنه در بخش‌هاي مختلف را ابلاغ کرديم و جزئيات آن ابلاغ مي‌شود و همه در جريان قرار مي‌گيرند و ستاد حوادث استان‌ها هم مسئول هستند که به صورت تيمي‌در اين موضوع عمل کنند که دستور العمل آن هم اعلام شده است. وي تاکيد کرد: اعتبارات هم به استان‌ها براساس ميزان خساراتي که به آنها وارد شده با توجه به مصوبات دولت، منابع در اختيار آنها قرار مي‌گيرد و عملياتي مي‌شود.وزير کشاورزي ادامه داد: برداشت گندم ما خوشبختانه بيشترين سطح زارعي را در کشور داشته، شروع شده است و با توجه به بارندگي‌ها، وضعيت مزارع و باغات ما خيلي خوب است و اميدواري برخلاف همه خسارات وارده، سرجمع دچار کمبود توليد نشويم و افزايش توليد را خواهيم داشت.حجتي تاکيد کرد: ما قطعا افزايش توليد را خواهيم داشت و در خود گندم هم که بيشترين خسارات را شاهد بوديم، ان‌شاءا... به لطف خدا، مزارع ما برداشت خوبي خواهند داشت و بيش از نياز تامين مان خواهند کرد. وزير جهادکشاورزي با اشاره به واردات گوشت با ارز نيمايي نيز اظهار داشت: از اسفند مصوب شد که گوشت ثبت سفارش و با ارز نيمايي وارد کشور شود که پرونده‌هاي مختلف براي اين واردات هم تشکيل شده است و ثبت سفارش گوشت‌هايي که در حال حاضر با ارز دولتي در حال ورود به کشور و ارايه به گروه‌هاي هدف است مربوط به پيش از اسفند است که با توجه به زمانبر بودن فرآيند واردات به ماه‌هاي اخير کشيده شد.

  • ارز نيمايي تنها راه واردات گوشت

در اين باره محمدرضا کلامي‌مديرکل دفتر برنامه‌ريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار با اشاره به واردات گوشت قرمز با ارز نيمايي، گفته بود: هدف اين مصوبه هيات وزيران، جلوگيري از کاهش توليد گوشت قرمز در داخل کشور و ايجاد انگيزه براي افزايش توليد از سوي توليدکنندگان سنتي و صنعتي دام بود که رانت ناشي از اختلاف قيمت گوشت را از بين مي‌برد. کلامي‌در عين حال تحقق اهداف سياست جديد دولت را منوط به اجراي اقداماتي از سوي وزارت جهاد کشاورزي، از جمله واردات دام مولد و بره پرواري و توزيع آن بين توليدکنندگان صنعتي و سنتي دانست. به گفته وي: با اجراي اين سياست از سوي وزارت جهاد کشاورزي، مقادير توليد و عرضه دام در بازه زماني ۶ ماهه پيش رو به تعادل مي‌رسد و حتي با افزايش عرضه، قيمت‌ها کاهش مي‌يابد. کلامي‌با اشاره به اينکه طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزي هر شرکت صلاحيت‌دار مي‌تواند گوشت با ارز نيمايي وارد کشور کند، گفت: در اين بين، وزارت کشور، مرزباني‌ها، گمرک و ساير دستگاه‌ها مسئول در حوزه قاچاق نيز بايد اقدامات خود در حوزه قاچاق دام را تشديد کنند تا با مشکل خروج دام زنده و در نتيجه کاهش عرضه داخلي مواجه نشويم.

معاون هماهنگی توانیر در پاسخ به تجارت؛

گروه انرژي : حقي‌فام سخنگوي صنعت برق کشور و معاون همانگي توزيع شرکت مادرتخصصي توانير در پاسخ به خبرنگار روزنامه تجارت مبني بر اين که در شرايط تحريم آيا افزايش تعرفه‌ها مي‌تواند شرايط را بدتر کند يا خير گفت: اين ميزان افزايش تعرفه هيچ تأثيري روي مولفه‌هاي اقتصادي کشور چه در شرايط تحريم و چه غير تحريم نخواهد گذاشت وي ادامه داد: در حال حاضر قيمت تمام شده توليد برق بدون احتساب هزينه سوخت، 96 تومان در هر کيلوات ساعت است که بابت فروش برق به مردم، تنها 66 تومان به طور متوسط دريافت مي‌شود. وي همچنين توانير گفت: علاوه بر خوش مصرف‌ها و پرمصرف‌ها، يک درصد از مشترکان برق کشور در زمره بسيار پرمصرف قرار مي‌گيرند به طوري که بيش از دوبرابر الگوي مصرف، به مصرف برق مي‌پردازند که بايد براي اين دسته، فکري بازدارنده کرد.

به گزارش روزنامه تجارت، محمدرضا حقي فام سخنگوي صنعت برق کشور و معاون همانگي توزيع شرکت مادرتخصصي توانير در نشستي خبري با اشاره به افزايش تعرفه برق از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري اظهار داشت: افزايش تعرفه‌هاي برق نسبت به تورم کشور بسيار بسيار عدد پايين‌تري است. وي افزود: افزايش تعرفه‌هاي برق به‌گونه‌اي است که براي کليه پله‌هاي مصرفي، 7 درصد تعرفه برق افزايش مي‌يابد، با مشخص شدن الگوي مصرف براي هر نقطه کشور، کساني که بيش از الگو به مصرف برق بپردازند و به اصطلاح پرمصرف باشند، علاوه بر اين 7 درصد، 16 درصد ديگر نيز در پله‌هاي بالاي الگوي مصرف، شاهد افزايش تعرفه خواهند بود؛ از اينرو افزايش تعرفه براي پرمصرف‌ها در مجموع 23 درصد است. سخنگوي صنعت برق کشور با اشاره به آب‌گرفتي مناطق مختلف در خوزستان گفت: بسياري از پايه‌هاي فوق توزيع، انتقال و توزيع برق در استان خوزستان در داخل آب هستند، با اين وجود با رسيدگي شبانه‌روزي، در حال حاضر هيچ مشکلي در برق‌رساني به نقاط مختلف خوزستان نداريم. وي افزود: سيل‌بندهايي دورتادور پست‌هاي فوق توزيع ايجاد کرده‌ايم و با پمپ‌هايي در صورت نفوذ آب به محل پست‌ها، آب را خارج مي‌کنيم و در مجموع اقداماتي سنگين براي مديريت شبکه برق در نقاط سيل‌زده در حال انجام بوده و هست. حقي‌فام در خصوص خسارات سيل به صنعت برق کشور گفت: عددي که تا اين لحظه استحصال شده 652 ميليارد تومان خسارت سيل به تأسيسات برق کشور است. سخنگوي صنعت برق کشور با بيان اينکه "امسال مي‌توانيم 9500 تا 10 هزار مگاوات برق از نيروگاه‌هاي برق‌آبي کشور بگيريم"، گفت: پيک تابستان امسال از سوي شرکت مديريت شبکه برق، 61 هزار مگاوات پيش‌بيني شده که علاوه بر توليد 10 هزار مگاواتي برق در نيروگاه‌هاي برق‌آبي که نسبت به سال قبل حدود 5000 مگاوات بيشتر است، قرار بود 5200 مگاوات نيروگاه حرارتي به ظرفيت توليد برق کشور از پيک سال 97 تا پيک سال 98 اضافه شود که اين موضوع در حال اجرا است. وي افزود: از نظر توليد برق، نگراني بايد تأمين برق پيک تابستان امسال نداريم، همچنين 3000 مگاوات کاهش مصرف از طريق مديريت مصرف در برنامه قرار دارد و پيش بيني مي‌کنيم علاوه بر تأمين نياز برق مصرفي، ذخيره‌اي عملياتي در روزهاي پيک داشته باشيم، همچنين بتوانيم به تعهدات صادراتي خود نيز به طور کامل عمل کنيم. حقي‌فام از صدور پيش قبض‌هايي براي مشترکان پرمصرف سال 97 خبر داد و گفت: متوسط مصرف مشترکان برق از خرداد تا شهريور 97 متوسط گيري شده و کساني که پرمصرف هستند، بر اساس ميانگين مصرف سال 97 و تعرفه‌هاي جديد، پيش قبض‌هايي براي آنها صادر مي‌شود تا بدانند اگر مثل گذشته پرمصرف باشند، چه ارقامي‌را بايد پرداخت کنند که پيش بيني مي‌کنيم اين روش در جهت تبديل پرمصرف‌ها به خوش مصرف‌ها موثر باشد. وي ادامه داد: علاوه بر خوش مصرف‌ها و پرمصرف‌ها، يک درصد از مشترکان برق کشور در زمره بسيار پرمصرف قرار مي‌گيرند به طوري که بيش از دوبرابر الگوي مصرف، به مصرف برق مي‌پردازند که بايد براي اين دسته، فکري بازدارنده کرد. معاون همانگي توزيع شرکت مادرتخصصي توانير با اشاره به مشکلاتي که در زمينه تأمين کنتورهاي برق در ماههاي پاياني سال 97 رخ داده بود، گفت: از تيرماه 97 با افزايش شديد قيمت اقلام مواجه شديم و شرکت‌هاي توليدکننده کنتور، با کمبود نقدينگي و کمبود مواد اوليه مواجه شدند که مجبور شديم براي جبران زمان‌هاي تأخير تأمين کنتور براي متقاضيان انشعاب برق، از ذخاير استراتژيک خود در زمينه کنتور برق استفاده کنيم؛ اين روال ادامه داشت تا اينکه در روزهاي پاياني سال 97، موفق شديم با گشايش‌هايي که از اوراق و ارز حاصل از فروش برق به عراق بدست آمد، تمامي‌مطالبات شرکت‌هاي توليد کننده ترانس، کابل و کنتورها را پرداخت کرديم و اوضاع اکنون بهتر از گذشته است. وي افزود: اقدامات موثري براي هوشمندسازي کنتورهاي برق از 4 ماه آينده کليد زده خواهد شد. حقي فام در خصوص تغيير ساعات اداري در ايام گرم سال گفت: امسال نيز همجون سال گذشته برنامه‌هايي براي مديريت مصرف داريم که يکي از آنها، تغيير ساعات اداري است که در اين زمينه به شرکت‌هاي توزيع اعلام کرده‌ايم که مذاکرات لازم را انجام دهند.حقي‌فام در مورد صادرات برق گفت: در سال گذشته به دليل افزايش مصرف داخلي، صادرات ما محدود بود اما در سال جاري به دليل افزايش توان توليد، سعي مي‌کنيم توافقات خود با عراق و تعهدات بين‌المللي خود را انجام بدهيم و پس از تامين نياز داخل، صادرات را بدون هيچ مشکلي انجام خواهيم داد. همچنين ما توان بالايي در ارائه خدمات فني و مهندسي داريم که مي‌توانيم در صدور آن نيز موفق باشيم، به طوري که از اين توان ما در کشور عراق استفاده مي‌شود و هر کشوري که درخواست داشته باشد آماده ارائه خدمات فني و مهندسي هستيم.

پشت پرده گراني بي دليل قيمت خودرو در بازار

گروه صنعت و معدن:هفته گذشته يکي از شرکت‌هاي داخلي قيمت يکي از محصولات شاسي بلند مونتاژي خود را به طور سليقه‌اي تا ۲۶ ميليون تومان افزايش داد، در حالي که اتفاق خاصي در هفته‌هاي آغازين امسال نيفتاده بود. اين افزايش قيمت بار رواني داشت و بهاي محصولاتي نظير سراتو، پژو ۲۰۰۸ و چانگان تا ۲۵ ميليون تومان افزايش يافت.

رئيس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تاکيد کرد بازار اين روزها «گيج» است؛ زيرا قيمت‌ها بي دليل دچار تغيير شده اما صفي براي خريد تشکيل نشده است. «سعيد موتمني» با بيان اين مطلب افزود: بازار خودرو که از نيمه دوم اسفندماه به دليل افزايش عرضه شرکت‌ها، به شرايط تعادل نزديک شده بود و قيمت‌هاي منطقي تري اعلام مي‌شد اما در يک هفته گذشته (از ۱۹ فروردين) دوباره روند افزايشي را تجربه کرد. به گفته وي، شرکت‌هاي عرضه کننده خودرو به طور معمول در روزهاي آخر سال به دليل تغيير در سيستم‌هاي فروش يا مدل خودروها و غيره هيچ خودرويي را فاکتور نمي‌کنند و به اين ترتيب خلايي در بازار ايجاد مي‌شود اما عده‌اي با سوء استفاده از اين شرايط به افزايش سليقه‌اي نرخ‌ها اقدام کردند. وي ادامه داد: هفته گذشته يکي از شرکت‌هاي داخلي قيمت يکي از محصولات شاسي بلند مونتاژي خود را به طور سليقه‌اي تا ۲۶ ميليون تومان افزايش داد و به دنيال آن بهاي محصولاتي نظير سراتو، پژو ۲۰۰۸ و چانگان تا ۲۵ ميليون تومان افزايش يافت. اين مقام صنفي همچنين پژو ۲۰۶ را مثال زد که قيمت آن در روزهاي گذشته در مقايسه با واپسين روزهاي پارسال، تا ۱۴ ميليون تومان رشد کرد و به عبارت ديگر به قيمت‌هاي نيمه دوم بهمن ماه در بازار بازگشت. وي ادامه داد: با اين حال اين قيمت‌هاي غيرمنطقي با اقبال مواجه نشد و خريداران استقبالي نکردند.

وي خواستار آن شد تا نهادهاي نظارتي اجازه ندهند برخي شرکت‌ها در شرايط کنوني به افزايش دلخواه قيمت‌هااقدام کنند، زيرا امسال افزايش شمارگان توليد و تعادل بخشي بازار دنبال مي‌شود و بهم ريختن آن درست نيست.

موتمني اضافه کرد: از ديروز که ۲ خودروساز بزرگ دوباره برنامه‌هاي فروش فوري و پيش فروش خود را پي گرفته اند، انتظار مي‌رود بازار شرايط متعادل تري را تجربه کند اما دستکم ۲ تا سه هفته به طول مي‌انجامد.

«انتظار مي‌رود خودروهاي ثبت نامي‌سريع تر تحويل شود تا حرص و ولع بازار فروکش کند.» وي تاکيد کرد بازار با افزايش توليد و رشد عرضه به تعادل نزديک مي‌شود و قيمت‌هاي متعادل تري را شاهد خواهيم بود. وي اضافه کرد: بايد رويه‌اي که اسفندماه پارسال بدرستي در پيش گرفته شد، ادامه يابد و نقدينگي‌هاي سرگردان به سمت توليد هدايت شود تا دلالان از بازار خارج شوند. اين مقام صنفي به مشتريان و خريداران واقعي خودرو توصيه کرد دست نگه داشته و اين روزها براي خريد اقدام نکنند، زيرا با قيمت‌هاي کاذب فعلي فقط جيب برخي سوء استفاده کنندگان پُر مي‌شود.

سرمقاله

سید شریف حسینی

قائم مقام و معاون حقوقی
وزارت صنعت، معدن و تجارت

آنچه بیش از هر چیزی در اقتصاد ایران به عنوان پیش نیاز تلقی می شود ، استقلال اقتصادی از طریق تولید با بهره وری بالا و راه اندازی چرخه تولید است که به نظر می رسد در سال های اخیر سرعت چرخ دنده های تولید بیشتر شده اما این حرکت باید با سرعت بیشتری ادامه یابد...نگاه روشنگر و هوشمندانه مقام معظم رهبری و توجه ایشان به این مهم در قالب نامگذاری سال 98 به عنوان سال رونق تولید، بدون شک رویکرد های پیش روی دستگاه های درگیر تولید در کشور را مشخص و معین کرده و انتظار می رود تمامی دستگاه های مرتبط در نخستین اقدام عملیاتی خود ، موانع رونق تولید را برداشته و مسیر ها را برای حرکت جهادی در بخش های اقتصادی برای حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی و باز کردن فضای اشتغال زایی و کار آفرینی با ارزش افزوده بالا مهیا سازند. اگر اراده ای وجود دارد تا از بحران های اقتصادی پیش رو راحت تر عبور کنیم و یا زیر ساخت های اقتصاد مولد و پویا را آماده و پایه ریزی کنیم هیچ راهی جز رونق بخشی به تولید با اتکا به رفع موانع موجود و ارایه مشوق های مرتبط نداریم و در واقع این انتخاب علاوه بر انتخاب مسیر جدید در حوزه اقتصاد کشور می تواند به خود کفایی و استقلال اقتصادی کشور منتهی شود که وزارت صمت به عنوان متولی اصلی تولید کشور آن را به عنوان رویکرد راهبردی در نظر گرفته است. در واقع محدودیت های بین المللی و تحریم های اعمال شده بخش های مختلف کشور به خصوص تولید را با چالش های عملیاتی مواجه کرد اما این همان زمانی است که باید از محدودیت ها فرصت ساخت. بنابراین افزایش تولید ملی و از رهگذار آن رسیدن به استقلال و خود کفایی اقتصادی در کشور با الهام از فرصت های موجود باید هر چه بیشتر در دستور کار دولت ، نهاد ها و بنگاه های اقتصادی قرار گیرد. امروز مانع تراشی بر سر راه تولید و هدایت سرمایه ها به بازارهای کاذب و واسطه گری خیانت به اقتصاد و حتی مردمی است که در راستای حمایت از نظام جمهوری اسلامی ، امتحانات خود را در سختی ها و فشار های بین المللی به خوبی پس دادند و همچنان پیشران های اصلی کانون های تولید و اقتصاد هستند و فرهنگ تولید گرایی را جایگزین مصرف گرایی کرده اند. تولید در کشور ما امروز نیازمند به روز آوری و استفاده از فناوری های جدیدی دارد که هزینه تولید را کاهش داده و حاشیه سود را بالاتر ببرد. این نکته حائز اهمیت است که منظور از رونق تولید تنها در حوزه ایجاد کالا نیست و تولید معنا و مفهوم گسترده تری دارد که حتی خدمات را هم به گونه ای در بر می گیرد. وزارت صنعت ، معدن و تجارت بر اساس شعار سال رویکرد های راهبردی در تمامی راهبردی تولید را اتخاذ و اعلام کرده و هم اکنون بستر های رفع موانع آن مهیا شده است. اکنون با نزدیک تر شدن بخش خصوصی ، کارخانه ها و کارگاه های تولیدی به دولت و به صورت مشخص تر ، وزارت صمت ، ساز و کار رونق تولید مهیا شده و به فوریت ، شعار و خط مشی اقتصادی کشور با عملیاتی شدن به منصه ظهور خواهد رسید.

یادداشت

بهنام فتحنایی

روزنامه‌نگار

اين روزها در کشمکش رشد چشمگير قيمت گوشت و مواد غذايي و حمل و نقل و اجاره بها گران شدن تعرفه قبض برق هم به يکي از دغدغه‌هاي مردم و به ويژه قشر ضعيف جامعه تبديل شده است. با توجه به شرايط تحريم در کشور و افزايش قيمت‌ها حالا در آستانه فصل تابستان... و افزايش مصرف برق گران شدن تعرفه‌هاي جديد اين روز‌ها در راس خبر‌ها است و اين نگراني را ايجاد مي‌کند که به قشر متوسط و ضعيف جامعه فشاري بيش از قبل وارد شود. فشاري که سال گذشته با خاموشي‌هاي گسترده و اغلب برنامه‌ريزي نشده همراه بود و ضرر و زيان بسياري را متوجه صاحبان کسب و کارها و به هم ريختن اسايش شهروندان کرد. حالا در استانه فصل تابستان انگار قصه بي برقي به صورتي ديگر دوباره در حال تکرار شدن است. هرچند به گفته حقي‌فام سخنگوي صنعت برق کشور افزايش تعرفه هيچ تأثيري روي مولفه‌هاي اقتصادي کشور چه در شرايط تحريم و چه غير تحريم نخواهد گذاشت. در همين حال با تعرفه‌هاي جديدي که از سوي وزارت نيرو اعلام شد افزايش قيمت برق براي تمامي‌مشترکان کم مصرف 7 در صد و براي پرمصرف‌ها 23 درصد اعلام شد . با اين حال مديريت برق براي مصرف کنندگان با پيچيدگي خاصي همراه است چرا که محاسبه تعرفه‌ها روي قبض برق نامفهوم است . دولت و مديراني که در راس کار هستند بايد در اين زمينه اول به مردم آگاهي بدهند و تلاش کنند با نهادينه کردن فرهنگ مصرف بهينه هدر رفت انرزي را کاهش دهند نه اينکه تصميم بگيرند با تنبيه مشترکان و گران کردن قبض برق انان را به زور وادار به کاهش مصرف کنند.

نوبخت اعلام کرد؛

گروه اقتصاد کلان: رييس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که در ماه جاري بايد براي همه کارکنان دولت اعم از شاغل و بازنشسته حتما ۴۰۰ هزار تومان افزايش محسوب شود.

به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در حاشيه جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مطالبات فرهنگيان اظهار کرد: در سال گذشته اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش بالغ بر ۱۰۷ درصد پرداخت شد، آن هم با عنايت به اينکه متأسفانه منابع بودجه در حد ۹۱ درصد تحقق پيدا کرد اما برخي از دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش به علت اهميت موضوع و ضرورتي که داشت، ۱۰۷ درصد تحقق پيدا کرد. وي افزود: در هفته گذشته مجدداً نزديک به ۶۰۰ ميليارد تومان - که با وجود پرداخت ۱۰۷ درصدي امکان پرداخت برخي بدهي‌ها ايجاد نشده بود - به آموزش و پرورش پرداخت شد و براي امروز و فردا در سقف ۲,۱۰۰ ميليارد تومان منابع جديدي که ما از سال گذشته از بانک مرکزي در حال دريافت هستيم را باز به آموزش و پرورش در حد نيازش پرداخت خواهيم کرد. رئيس سازمان برنامه و بودجه تاکيد کرد: با توجه به مصوبه مجلس لازم است براي همه کارکنان دولت اعم از شاغلان و بازنشستگان حکم جديد صادر شود و پرداخت‌هاي سال جديد براساس احکام جديد انجام شود اما چون برخي دستگاه‌ها موفق نشدند همه احکام را صادر کنند، ما در تخصيص بودجه و پرداخت حقوق شاغلان و کارکنان گفته‌ايم اگر احکام هم صادر نشده است، چون اين رقم ثابت است حتماً بايد اين ماه پرداخت شود

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در توئيتي تاکيد کرد که در مسير شفافيت، امانتداري و فسادستيزي با احدي تعارف نداريم.

به گزارش ايرنا، محمد شريعتمداري در اين توئيت تصريح کرد: به مديران عامل صندوق‌ها دستور دادم تمامي‌اضافه دريافت‌ها به بيت المال بازگردد و خاطيان عزل گردند.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همچنين در ديدار عصر سه شنبه خود با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌هم به موضوع صندوق‌ها اشاره کرد و با بيان اينکه برنامه سال 98 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به صورت دقيق، مکتوب و به معاونت‌ها ابلاغ شده است، يادآور شد: درباره مساله صندوق‌ها مطالعه کرده‌ايم و همه چيز درباره آنها شفاف شده است، لذا تلاش داريم صندوق‌ها را در يکديگر ادغام کرده و يا ورشکسته‌ها را منحل کنيم.وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي درباره شستا نيز گفت: قصد داريم به اين سمت حرکت کنيم که شستا رفته رفته به سمت بورس حرکت کند، همچنين تلاش داريم تا طلب خود از افرادي که به وزارت بدهکار هستند را با راهکارهايي دريافت کنيم.شريعتمداري ادامه داد: بايد بپذيريم که جوانان بايد وارد صحنه شوند البته ممکن است اشتباهاتي نيز داشته باشند اما با کسب تجربه حل مي‌شود.

واعظي بيان کرد؛

گروه سياسي: چه لزومي‌داردسعید قاسمی حرف‌هايي بزند که اصلا درست نيست و بخواهد دست دشمنان را که سپاه را نشانه گرفته اند، قوي کند.

به گزارش ايرنا «محمود واعظي» در حاشيه نشست هيات دولت در پاسخ به سوالي درباره ويدئوي منتشر شده از سعيد قاسمي‌از فرماندهان سابق نظامي‌اظهارداشت: اين که فردي کليپي پر کند و حرفي بزند،قابل استناد نيست.آنچه که من ديدم هيچ کدام صحت ندارد. هلال احمر هم عليه اين فرد اعلام شکايت کرده و بقيه مطالبش هم درست نيست . وي اضافه کرد: اين گونه حرف‌ها در اين مقطع خاص که آمريکايي‌ها اين گونه عليه سپاه تلاش مي‌کنند، پاس گل دادن به آمريکا و دشمن است.چه لزومي‌دارد ايشان حرف‌هايي بزند که واقعيت ندارد و اصلا درست نيست و بخواهد دست دشمنان را که سپاه را نشانه گرفته اند، قوي کند.وي در ادامه درباره آخرين اقدامات دولت براي مناطق سيل زده افزود: موضوعاتي در جلسه امروز دولت بحث شد که اولويت ما کمک به سيل زدگان بود و در اين ارتباط وزير کشور گزارشي را درباره اقدامات انجام شده ارايه کرد. واعظي ادامه داد: در همه استان‌ها به ويژه استان لرستان و خوزستان که وضعيت آنها نسبت به استان‌هاي ديگر بايد مورد توجه بيشتري قرار بگيرد و از طرف ديگر تعداد خانه‌ها و مزارعي که خسارت ديده مورد بررسي قرار گرفت و تصميمات خوبي در اين زمينه گرفته شد.

عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، سازوکار دقيق تشکيل پارلمان اصلاحات در اين شورا را تشريح کرد.

مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب مردم‌سالاري در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به نهايي شدن روند بررسي طرح تشکيل پارلمان اصلاحات در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات گفت: در جلساتي که تاکنون براي تصويب مفاد طرح پارلمان اصلاحات داشتيم، مقرر شد که به انتخاب اعضاي شوراي هماهنگي، تعدادي از وزرا، نمايندگان ادوار و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب به عنوان اعضاي حقيقي پارلمان اصلاحات، به انتخاب اين نهاد بالادستي درآيند.

وي همچنين گفت: ما معتقديم علاوه بر 450 عضو حقوقي پارلمان اصلاحات که به شکل برابر از 30 حزب عضو شوراي هماهنگي در پارلمان اصلاحات عضويت‌ دارند، 150 نفر از چهره‌هاي با سابقه جريان اصلاحات که عضويتي در احزاب اصلاح‌ طلب ندارند نيز به عضويت پارلمان درآيند و اين مسئله را در اساسنامه نيز آورده‌ايم.

اتحاديه Cooperazione و دپارتمان مديريت بحران ايتاليا در هماهنگي و با حمايت مکانيزم مديريت بحران اتحاديه اروپا که مقر آن در بروکسل است، يک هواپيما حامل کمک‌هاي انسان‌دوستانه که خبر آن طي روزهاي گذشته توسط امانوئلا دل ره، معاون وزير امور خارجه ايتاليا اعلام شده بود را به تهران ارسال کردند.به گزارش ايسنا، اين هواپيما از پايگاه کمک‌هاي فوري انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد (UNHRD) در شهر برينديزي ايتاليا پرواز خود را آغاز کرد اين کمک‌ها با هدف مقابله با بحران انساني ناشي از سيل‌هاي ويرانگري که بسياري از نقاط ايران را درنورديد، ارسال گشته‌اند.با حضور سفير ايتاليا در تهران، «مائورو کنچاتوري» ۰ تن اقلام کمک‌رساني شامل کيت کمک‌هاي اوليه، کيت بهداشتي، قايق بادي، چادر و ژنراتور به ارزش ۳۲۱ هزار دلار به عنوان هديه به جمعيت هلال احمر ايران، به منظور حمايت از تلاش‌هاي اين سازمان در کمک‌رساني به سيل زدگان، تحويل داده شد.سفارت ايتاليا در تهران همچنان با وزارت خارجه و جمعيت هلال احمر ايران در ارتباط است تا با توجه به روابط دوستانه و همبستگي دو دولت و ملت ايران و ايتاليا ديگر درخواست‌هاي امداد را ارزيابي کند.

نخست‌وزير عراق در واکنش به ادعاي وزير خارجه آمريکا مبني بر اينکه 20 درصد اقتصاد عراق در اختيار سپاه است گفت: نمي‌دانم اين درصدها را از کجا مي‌آورند؟!

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رسمي‌عراق (واع)، عادل عبدالمهدي، نخست وزير عراق بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست خبري هفتگي خود در واکنش به ادعاي مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا مبني بر اينکه ۲۰ درصد اقتصاد عراق در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌است، گفت: نمي‌دانم نسبت ۲۰ درصد و يا هر درصد ديگري در رابطه با سيطره سپاه پاسدارن ايران بر اقتصاد عراق را از کجا آورده‌اند، نمي‌دانيم که اين درصدها را چگونه حساب کردند. عراق روابط و تبادلات تجاري پيشرفته با ايران دارد اما ارتباط با طرف‌هايي از سپاه پاسداران يک مساله ديگر است. وي در رابطه با سفرش به رياض گفت: سفرم به عربستان همانند سفرهاي قبل من به مصر و جمهوري اسلامي‌ايران است. اين سفرها براي بيان کردن راه عراق براي تعامل با همسايگان، جهان عرب و جهان اسلام مهم است. عبدالمهدي همچنين گفت که تحول بزرگي قرار است در روابط بغداد و رياض ايجاد شود. مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا مدعي شده است که سپاه پاسدارن انقلاب اسلامي‌ايران فعاليت اقتصادي گسترده‌اي در عراق دارد و ۲۰ درصد اقتصاد اين کشور را در اخيار دارد.

يکي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا در سال ۲۰۲۰ بر قصد ترامپ براي براندازي حکومت ايران تاکيد کرد. به گزارش ايلنا به نقل از «د گازت»، «تولسي گابارد»، يکي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا در سال ۲۰۲۰ بر تلاش ترامپ براي براندازي حکومت ايران و ونزوئلا تاکيد کرد و در اين‌باره گفت: سياست دولت «دونالد ترامپ»، تلاش براي براندازي حکومت‌هاي ايران و ونزوئلا است. وي در ادامه تصريح کرد: «دولت ترامپ و اطرافيانش هرگز، هدفشان يعني براندازي حکومت‌هاي ونزوئلا و ايران را پنهان نکرده‌اند.» گابارد افزود: ما صداي طبل‌هايي که جنگ را هشدار مي‌دهند، مي‌شنويم. ترامپ هرگز به دنبال نفع مردم آمريکا نبوده و نيست. ترامپ در حال اجراي يک بازي پيچيده است که مي‌تواند براي ما بسيار گران تمام شود