فعالان ايراني با جديت وارد بازار عراق شوند

سفير جمهوري اسلامي‌ايران در بغداد با تاکيد بر اينکه فعالان ايراني با جديت وارد بازار عراق شوند، گفت: بسترهاي لازم براي سرمايه گذاري و افزايش فعاليت تجاري و صنعتي فعالان بخش خصوصي ايران در عراق کاملا فراهم و شرايط بسيار مناسب است. به گزارش ايرنا، 'ايرج مسجدي' سفير جمهوري اسلامي‌ايران در عراق در جمع فعالان اقتصادي ايران شرکت کننده در نمايشگاه بين المللي صنايع پلاستيک و غذايي بغداد و تعدادي از همتايان عراقي آنها، در محل سفارت ايران در پايتخت اين کشور گفت: دولت جديد عراق، يکي از مهمترين اوليت‌هاي خود را تقويت روابط و همکاري‌ها با کشورهاي همسايه ، عربي و جمهوري اسلامي‌ايران قرار داده است.

 

تخصيص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات؛ نابودي توليد

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين که توليد کنندگان صنعتي و کشاورزان توان رقابت با واردات را ندارند تاکيد کرد: تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني براي واردات به منزله نابودي توليد داخلي است.

به گزارش ايسنا، رضا کريمي‌نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي‌ افزود: سال سال رونق توليد است آيا سياستها، اقدامات و آئين نامه‌هاي حمايت از توليد با شعار سال مطابق است؟ تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني براي واردات به منزله نابودي توليد داخلي است چرا که توليد کنندگان در حوزه‌هاي کشاورزي و صنعتي با ارز بالاي ۱۲ هزار تومان توليد مي‌کند و قطعاً توان رقابت با واردات را ندارند.

 

با احياي وزارت بازرگاني هيچ دردي دوا نمي‌شود

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به هزينه‌هاي سنگين احياي وزارت بازرگاني گفت: با تفکيک وزارت بازرگاني از وزارت صنعت، معدن و تجارت هيچ دردي از کشور دوا نمي‌شود و حتي مشکلات اضافه‌تر هم مي‌شود.

ناصر موسوي لارگاني عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌درباره لايحه تفکيک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احياي وزارت بازرگاني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري توانا خبرگزاري فارس گفت: ما در کشور آزمون و خطاهاي زيادي را انجام داديم و بعد از چهل سال باز هم دنبال همان رويکرد هستيم که يک روز وزارتخانه‌ها را ادغام کنيم، روز بعد تفکيک کنيم. اين کار منطقي نيست.

بانک مرکزي فهرست دريافت کنندگان ارز نيمايي و دولتي را منتشر کرد

بانک مرکزي در راستاي شفاف سازي و اطلاع رساني عمومي‌فهرست دريافت کنندگان ارز دولتي و سامانه نيما را به روزرساني و منتشر کرد. به گزارش ايرنا از روابط عمومي‌بانک مرکزي، فهرست انتشار يافته حاوي دريافت کنندگان ارز دولتي و نيمايي تا تاريخ 27 فروردين 98 است. گفتني است اين فهرست شامل اسامي‌اشخاص حقيقي و حقوقي به همراه ميزان و نرخ ارز دريافتي است که از طريق سامانه نيما ارز دريافت کرده اند. فهرست دريافت کنندگان ارز نيمايي و دولتي در تارنماي بانک مرکزي به آدرس www.cbi.ir منتشر شده است.

چشم‌بادامي‌ها از بازار تلفن همراه ايران

دل مي‌کنند؟

در حالي‌که در روزهاي اخير شايعاتي مبني‌بر خروج شرکت‌هاي به‌نام خارجي از بازار تلفن همراه ايران به گوش مي‌رسد، اما رئيس اتحاديه فروشندگان تلفن همراه مي‌گويد، اين شرکت‌ها قصد ترک ايران را ندارند و بازار نيز به اين شايعات توجهي ندارد.

اين شايعات در حالي در چند روز اخير منتشر شده که بازار ايران ميزان فروش قابل توجهي عايد اين شرکت‌ها کرده و از سوي ديگر نبود نمايندگي و حضور رسمي‌اپل در بازار ايران توانسته شرايط خوبي را نصيب تلفن‌هاي همراه اندرويدي کند.

البته يکي از موضوعاتي که برخي افراد سند خروج شرکت‌هاي خارجي تلفن همراه از بازار ايران مي‌دانند، عدم تبليغات بصري در خيابان‌ها و محدوده بازار تلفن همراه است که بررسي‌ها نشان از آن دارد که از سال گذشته مجلس در تصميمي‌مصوب کرد که برندهاي وارداتي و خارجي حق تبليغ به صورت بصري در سطح شهر را ندارند.

در اين رابطه ابراهيم درستي- رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي، تصويري، تلفن همراه - به ايسنا گفت: تا امروز هيچ يک از شرکت‌هاي فعال در بازار ايران نامه و اطلاعيه‌اي مبني بر خروج از بازار ايران را اعلام نکرده‌اند و با توجه به شرايط بازار به نظر نمي‌رسد که شرکتي حاضر به ترک اين بازار باشد.

وي در رابطه با شايعات منتشره اظهار کرد: هر چند وقت يک بار شايعات اينچنيني در بازار منتشر مي‌شود اما تنها شايعه‌اي بيش نيست و بازار نسبت به اين شايعات واکنشي نشان نمي‌دهد.

سلاح‌ورزي در سفر به صوفيه مطرح کرد

گروه تجارت: نايب رئيس اتاق ايران که همزمان با برگزاري نوزدهمين نشست کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و بلغارستان به صوفيه سفر کرده است در ديدار با مسئولان انجمن صنايع بلغارستان از فعالان بخش خصوصي اين کشور براي سفر به ايران و تقويت همکاري‌ها با شرکت‌هاي ايراني دعوت کرد.

نايب رئيس اتاق ايران که همزمان با برگزاري نوزدهمين نشست کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و بلغارستان به صوفيه سفر کرده است در ديدار با مسئولان انجمن صنايع بلغارستان از فعالان بخش خصوصي اين کشور براي سفر به ايران و تقويت همکاري‌ها با شرکت‌هاي ايراني دعوت کرد.

حسين سلاح ورزي در اين ديدار که با حضور نواب رئيس و مدير روابط اقتصادي بين‌المللي انجمن برگزار شد، زمينه براي افزايش همکاري دو کشور را مساعد دانست و افزود: «متاسفانه امروز حجم مبادلات ميان ايران و بلغارستان به کمتر از 100 ميليون دلار رسيده و حجم مبادلات کنوني ميان دو کشور متناسب با ظرفيت‌هاي موجود نيست.»

سلاح‌ورزي تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا را عامل اصلي در کاهش مراودات دو کشور دانست و گفت: «بدون شک فعال شدن اينستکس مي‌تواند به افزايش مبادلاتت تجاري ميان ايران و اروپا کمک کند. به همين دليل ما موضوع اينستکس را رصد کرده و راهکارهايي که اروپا براي همکاري با ايران در نظر گرفته است را دنبال مي‌کنيم. در ايران هم نهاد متناظري براي اينستکس ايجاد شده که اميدواريم بزودي آغاز به کار کند.»

نايب رئيس اتاق ايران گفت: «علاوه بر زمينه‌هايي که از قبل ميان دو کشور وجود داشته، يعني صنايع لبني و صنايع سنگين، مي‌توان به زمينه‌هاي ديگري هم براي همکاري‌ها اشاره کرد. در ايران کشت گياهان دارويي بسيار توسعه يافته بخصوص کشت گل رز رشد چشمگيري داشته است. علاقه‌منديم که شرکت‌هاي ايراني از تکنولوژي و تجربه اسانس گيري و فراوري گياهان دارويي بلغارستان استفاده کنند. دامپروري ايران نيز در حال توسعه است. بخش عمده‌اي از تأمين لبنيات کشورهاي منطقه مثل افغانستان و عراق در اختيار ايران است و اين موضوع مي‌تواند فرصت خوبي براي همکاري با بلغارستان باشد.»

حسين سلاح‌ورزي به فعاليت شرکت‌هاي خدمات فني-مهندسي در ايران نيز اشاره کرد و گفت: «از نظر ايجاد زيرساخت‌ها، راه‌ها و نيروگاه‌ها، شرکت‌هاي با تجربه‌اي در ايران فعال هستند که مي‌توانند اجراي پروژه‌هاي مشترک را در بلغارستان دنبال کنند.»

نايب رئيس اتاق ايران، مشکل روابط بانکي را مشکل عمده در ارتباط ميان شرکت‌هاي ايراني و بلغارستاني دانست و ابراز اميدواري کردن نشست کميسيون مشترک اقتصادي ميان دو کشور به راه‌حلي براي اين موضوع دست پيدا کند.

برانکوف نايب رئيس انجمن صنايع بلغارستان به توسعه فعاليت اين انجمن اشاره کرده و گفت: «انجمن صنايع بلغارستان در سال ۱۹۸۰ يکي از اولين انجمن‌هايي بود که در نظام سوسياليستي بلغارستان تأسيس شد.

در حال حاضر بيش از ۹۰ تشکل فعال در حوزه‌هاي معادن، صنايع و برق عضو اين انجمن هستند.»

نايب رئيس انجمن صنايع بلغارستان بر ضرورت تبادل اطلاعات و تبادل هيات‌هاي تجاري ميان دو کشور تاکيد کرد و گفت: «اطلاعات لازم براي معرفي شرکت‌هاي فعال در انجمن را با اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران مبادله خواهيم کرد تا زمينه براي تقويت روابط تجاري فراهم شود.

برانکوف با اشاره به سخنان سلاح‌ورزي درباره همکاري در زمينه اسانس‌گيري گفت: «انجمن ما طرح‌هايي را در زمينه توليد گياهان ارگانيک بخصوص گل رز تهيه کرده تا بتواند جوابگوي نيازهاي اتحاديه اروپا باشد. در اين حوزه مي‌توانيم همکاري‌هاي خوبي را تعريف کنيم.»

ايليف، مديرکل روابط اقتصادي بين‌المللي انجمن صنايع بلغارستان نيز به پيشينه روابط اقتصادي ميان دو کشور اشاره کرد و گفت: «در بلغارستان، ما براي صنايع ايران ارزش زيادي قائل هستيم. اولين تشکلي بوديم که بعد از پايان يافتن تحريم‌ها، در صوفيه نشستي تشکيل داديم تا راه‌هاي همکاري‌هاي تازه با ايران را بررسي کنيم.»

مديرکل روابط اقتصادي بين‌المللي انجمن صنايع بلغارستان نيز به مشکل پرداخت‌هاي بانکي ميان دو کشور اشاره کرد و گفت: «ارتباط بين دو کشور وجود دارد اما اين ارتباط مستقيم نيست؛ اکنون به دنبال روابط مستقيم بانکي هستيم.»

رضايي وابسته بازرگاني سفارت ايران در بلغارستان با تشريح زمينه‌هاي موجود براي همکاري گفت: «پيشنهاد شده در بخش کاشت و فرآوري گل رز، شرکت‌هاي بلغاري به ايران سفري داشته باشند. در اين زمينه هماهنگي‌هايي نيز با آژانس توسعه صنايع کوچک و متوسط بلغارستان انجام شده است. سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران نيز علاقمند است برنامه‌هاي لازم را براي اين هيات تدارک ببيند.

اصلي‌ترين دليل رشد منفي ۷.۹ درصدي بخش صنعت در ۹ ماه ابتدايي سال ۹۷ ضربه‌هايي بوده که به صنعت خودرو وارد شده است. محمدرضا نجفي‌منش در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن بيان مطلب فوق اظهار کرد: همانطور که بررسي آمار سالهاي قبل نشان مي‌دهد، خودرو اصلي‌ترين عامل در تعيين شرايط رشد صنعت کشور است و اين حوزه هر گاه توانسته به کار خود با قدرت ادامه دهد صنعت نيز رشد کرده است. وي با بيان اينکه خارج شدن کامل دولت از بازار خودرو بهترين اتفاقي است که مي‌تواند براي اين بخش رخ دهد، درباره چگونگي تعامل بازار با اين اتفاق توضيح داد: با خروج دولت بازار خود نرخ نهايي را تعيين مي‌کند. براي مثال اگر در حال حاضر قيمت يک خودرو در بازار به صد ميليون تومان رسيده پيشنهاد ما اين است که قيمت ابتدايي ۵ درصد زير قيمت بازار يعني ۹۵ ميليون تومان تعيين شود.

يک عضو کميسيون عمران مجلس خطاب به وزير اقتصاد و دارايي گفت: با اين نرخ سود و جريمه‌هاي بانکي نفسي براي صنعتگران و توليد کنندگان باقي نمي‌ماند. به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين محمدمهدي افتخاري در جلسه علني نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس شوراي اسلامي‌گفت: شروع سال ۹۸ با اتفاقات نادري در سطح کشور همراه بود. اتفاق اول بارش‌هاي سنگين بي وقفه نزولات آسماني بود که مي‌توانست با مديريتي صحيح تبديل به فرصتي بي نظير براي عمران و آباداني و گذر از سال‌هاي خشکسالي باشد اما متأسفانه در برخي استان‌ها به دليل سوء مديريت‌ها در تعدي و تعرض به محيط زيست، ساخت و سازهاي غير کارشناسي و عدم توجه به هشدارهاي هواشناسي به فاجعه سيل تبديل شد. اين مخاطره طبيعي علاوه بر داغدار و بي خانمان کردن خانواده‌ها خسارات فراواني به زيرساخت‌هاي کشور به ويژه در حوزه راه و شهرسازي و نيرو وارد آورد.

جديدترين رده‌بندي کيفي خودروهاي سواري

شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران گزارش ارزيابي کيفي خودروهاي سواري توليدي در اسفند ماه ۹۷ را منتشر کرد. براين اساس براي اولين بار در ميان خودروهاي داخلي، پژو ۲۰۰۸ پنج ستاره کيفي را کسب کرد. به گزارش ايسنا، طبق اعلام شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران در خودروهاي سواري توليدي در اسفند ماه ۹۷ در بخش سواري در سطح قيمتي يک، نيو مزدا ۳ و سوزوکي گراند ويتارا چهار ستاره کيفي را به خود اختصاص داده‌اند. در خودروهاي سواري توليدي در سطح قيمتي دو نيز خودروي پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولين خودروي داخلي پنج ستاره کيفي کسب کرده است. همچنين در سطح قيمتي دو، هيوندا accent، کيا سراتو و‌هايما S۷ اتوماتيک چهار ستاره کيفي و خودروهاي جک S۵، جک S۳، تيگو ۵ و‌هايما S۵ سه ستاره از پنج ستاره کيفي را به خود اختصاص داده‌اند. در اين سطح قيمتي (سطح دو) تنها نيو ام‌وي‌ام X۳۳ S است که يک ستاره از پنج ستاره کيفي را کسب کرده است. علاوه بر اين در سطح قيمتي سه نيز خودروهاي B۳۰، چانگان CS۳۵ معادل چهار ستاره و آريزو ۵ و ام‌وي‌ام X۲۲ دو ستاره از پنج ستاره کيفي را به خود اختصاص داده‌اند.

ضرورت تجديدنظر در برنامه‌هاي ارزي

براي تحقق رونق در بازار توليد

نايب رييس مجمع تشکل‌هاي دانش‌بنيان ايران با بيان اين‌که دانش و نوآوري قوي‌ترين ابزار رشد پايدار و افزايش توليد است، گفت: صنايع دانش‌بنيان با اتکا بر سرمايه انساني و نوآوري فني، توليد ملي را تسهيل و تقويت مي‌کند و در اين راه تلاش حداکثري بخش خصوصي و دولت لازم است. همچنين تجديدنظر در برنامه‌هاي ارزي براي تحقق رونق در بازار توليد امري ضروري است. به گزارش ايسنا، عبدالرضا نوروزي با بيان اين مطلب و با تاکيد بر اينکه نام‌گذاري امسال به‌عنوان "رونق توليد" مسئوليت‌هايي را متوجه بخش خصوصي دانش‌بنيان و دولت مي‌کند، اظهار کرد: يک سياست و اولويت کلي براي اقتصاد کشور تعيين‌شده که همه فعالان اقتصادي بايد از آن تبعيت کنند تا رونق در توليد بروز و ظهور پيدا کند.

رحماني در حاشيه جلسه هيئت دولت تاکيد کرد؛

گروه صنعت و معدن: وزير صنعت،معدن و تجارت گفت: سرعت و حجم منابع مالي بايد بيشتر شود تا به اهداف توليد برسيم. با اين حال اولويت اول ما در سال ۹۸ حفظ وضع موجود و تثبيت اشتغال خواهد بود.

به گزارش ايسنا، رضا رحماني در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران به ادامه واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ توماني اشاره کرد و گفت: تا به امروز ارز ۴۲۰۰ توماني از واردات گوشت برداشته نشده و همچنان گوشت با اين ارز وارد مي‌شود. وي اظهار کرد: مانند سال گذشته منابعي از سوي دولت براي واردات کالاهاي اساسي در نظر گرفته شده و به تصويب مجلس رسيده است که اين منابع در سال ۹۷ بيش از ۱۳ ميليارد دلار بود و در سال جاري به ۱۴ ميليارد دلار رسيده است. رحماني با بيان اينکه با توجه به شعار سال، بحث توسعه صنايع مطرح است تا بتوانيم ظرفيت‌هاي خالي را فعال کنيم، ادامه داد: حداقل خواسته ما حفظ توليد سال گذشته است و براي رسيدن به اين خواسته برنامه‌هاي متنوعي تدوين شده که يکي از آنها تامين نقدينگي و سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي است. وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: هر سال بانک مرکزي منابع مورد نياز براي سرمايه در گردش صنايع را در نظر مي‌گيرد اما اشکال ساختاري اين است که ۹۰ درصد تامين مالي از طريق سيستم بانکي انجام مي‌شود و سهم ساير بخش‌ها مانند بازار سرمايه تنها ۱۰ درصد است و اين موضوع از مواردي است که در دولت و مجلس جدي گرفته شده، که در همين زمينه بايد منتظر باشيم تا بانک مرکزي و شوراي پول و اعتبار راهکارهاي لازم را ارائه کند. رحماني با بيان اينکه صنايع ايران ظرفيت بالايي دارند، زيرا کارخانه احداث شده و تجهيزات مورد نياز نيز وجود دارد، تاکيد کرد: بازار محصولات توليدي هم در اين زمينه مهم است و بسياري از محصولات ايراني بازار خوبي دارند و با توجه به اين مسائل، در صورت سرمايه در گردش واحدها، مي‌توانيم به حداقل خواسته خود که حفظ توليد سال قبل است دست پيدا کنيم. وي ادامه داد: سرعت و حجم منابع مالي بايد بيشتر شود تا به اهداف توليد برسيم. با اين حال اولويت اول ما در سال ۹۸ حفظ وضع موجود و تثبيت اشتغال خواهد بود. همچنين ۳۶ برنامه عملياتي در اين وزارتخانه تدوين شده که شامل توجه به ساخت داخل، ايجاد حرکت جديد در توسعه معادن، توجه به فناوري براي رقابت در بازارهاي جهاني، حرکت از مونتاژکاري به نوآوري و تحريک تقاضا و رونق صادرات به ويژه به کشورهاي همسايه است.

با انعقاد تفاهم‌نامه بين صندوق نوآوري و سازمان صنايع کوچک کليد خورد؛

صندوق نوآوري و شکوفايي رياست جمهوري و سازمان صنايع کوچک ايران و شهرک‌هاي صنعتي وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف کمک به توسعه و تجاري‌سازي فناوري شرکت‌هاي دانش‌بنيان تفاهم‌نامه همکاري امضا کردند.

به گزارش ايرنا از صندوق نوآوري و شکوفايي، اين تفاهم‌نامه به‌منظور فراهم آوردن زمينه همکاري‌هاي سازنده براي کمک به توسعه و تجاري‌سازي فناوري شرکت‌هاي دانش‌بنيان و در راستاي بومي‌سازي محصولات و خدمات موردنياز و تعميق سطح فناوري در کشور، بين «علي وحدت» رئيس هيات عامل صندوق نوآوري و شکوفايي و «محسن صالحي‌نيا» مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي وزارت صنعت به امضا رسيد. موضوعات اين تفاهم‌نامه مشترک شامل همکاري براي توسعه بازار شرکت‌هاي دانش‌بنيان مورد حمايت سازمان به‌ويژه از طريق جلب مشارکت شرکت‌هاي بزرگ صنعتي و احصاي نيازها فناورانه آن‌ها؛ همکاري در زمينه تأمين منابع مالي موردنياز براي توسعه و تجاري‌سازي شرکت‌هاي دانش‌بنيان مورد حمايت سازمان به‌ويژه از طريق صندوق‌‌هاي پژوهش و فناوري غيردولتي يا جسورانه بورسي با مشارکت ساير بازيگران است. همکاري در راه‌اندازي شتاب‌دهنده يا کارخانه نوآوري تخصصي به‌منظور کمک به فرايند توسعه و تجاري‌سازي فناوري در شرکت‌هاي دانش‌بنيان مورد حمايت سازمان با تکيه بر استارت‌آپ‌ها و هسته‌هاي فناور؛ همکاري در زمينه تقويت توان صادراتي و حمايت از ورود شرکت‌هاي دانش‌بنيان مورد حمايت سازمان به بازارهاي بين‌المللي از طريق ارائه خدمات توانمندسازي با تکيه بر ظرفيت کارگزاران بخش خصوصي نيز از ديگر محورهاي اين تفاهم‌نامه مشترک همکاري است.

طرفين براساس اين تفاهم‌نامه در زمينه تقويت بنيه نوآوري شرکت‌هاي دانش‌بنيان مورد حمايت سازمان با رويکرد نوآوري باز به‌ويژه از طريق برگزاري رويدادهاي شبکه‌سازي و تبادل فناوري، همکاري در زمينه ارائه خدمات توانمندسازي و تجاري‌سازي فناوري به شرکت‌هاي دانش‌بنيان مورد حمايت سازمان مشتمل بر خدمات مشاوره‌اي و آموزشي، کسب استانداردها و گواهينامه‌هاي موردنياز براي ورود به بازارهاي داخلي و خارجي، بازاريابي، برندسازي، تهيه طرح‌هاي توجيهي با يکديگر همکاري خواهند کرد.

همکاري در زمينه طراحي ابزارهاي مالي و حمايتي جديد در زمينه تجاري‌سازي فناوري متناسب با نيازهاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان مورد حمايت سازمان در چارچوب ضوابط و قوانين از ديگر موضوعات تفاهم‌نامه مشترک بين صندوق نوآوري و سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي وزارت صنعت است.