پشت پرده گراني بي دليل قيمت خودرو در بازار

گروه صنعت و معدن:هفته گذشته يکي از شرکت‌هاي داخلي قيمت يکي از محصولات شاسي بلند مونتاژي خود را به طور سليقه‌اي تا ۲۶ ميليون تومان افزايش داد، در حالي که اتفاق خاصي در هفته‌هاي آغازين امسال نيفتاده بود. اين افزايش قيمت بار رواني داشت و بهاي محصولاتي نظير سراتو، پژو ۲۰۰۸ و چانگان تا ۲۵ ميليون تومان افزايش يافت.

رئيس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تاکيد کرد بازار اين روزها «گيج» است؛ زيرا قيمت‌ها بي دليل دچار تغيير شده اما صفي براي خريد تشکيل نشده است. «سعيد موتمني» با بيان اين مطلب افزود: بازار خودرو که از نيمه دوم اسفندماه به دليل افزايش عرضه شرکت‌ها، به شرايط تعادل نزديک شده بود و قيمت‌هاي منطقي تري اعلام مي‌شد اما در يک هفته گذشته (از ۱۹ فروردين) دوباره روند افزايشي را تجربه کرد. به گفته وي، شرکت‌هاي عرضه کننده خودرو به طور معمول در روزهاي آخر سال به دليل تغيير در سيستم‌هاي فروش يا مدل خودروها و غيره هيچ خودرويي را فاکتور نمي‌کنند و به اين ترتيب خلايي در بازار ايجاد مي‌شود اما عده‌اي با سوء استفاده از اين شرايط به افزايش سليقه‌اي نرخ‌ها اقدام کردند. وي ادامه داد: هفته گذشته يکي از شرکت‌هاي داخلي قيمت يکي از محصولات شاسي بلند مونتاژي خود را به طور سليقه‌اي تا ۲۶ ميليون تومان افزايش داد و به دنيال آن بهاي محصولاتي نظير سراتو، پژو ۲۰۰۸ و چانگان تا ۲۵ ميليون تومان افزايش يافت. اين مقام صنفي همچنين پژو ۲۰۶ را مثال زد که قيمت آن در روزهاي گذشته در مقايسه با واپسين روزهاي پارسال، تا ۱۴ ميليون تومان رشد کرد و به عبارت ديگر به قيمت‌هاي نيمه دوم بهمن ماه در بازار بازگشت. وي ادامه داد: با اين حال اين قيمت‌هاي غيرمنطقي با اقبال مواجه نشد و خريداران استقبالي نکردند.

وي خواستار آن شد تا نهادهاي نظارتي اجازه ندهند برخي شرکت‌ها در شرايط کنوني به افزايش دلخواه قيمت‌هااقدام کنند، زيرا امسال افزايش شمارگان توليد و تعادل بخشي بازار دنبال مي‌شود و بهم ريختن آن درست نيست.

موتمني اضافه کرد: از ديروز که ۲ خودروساز بزرگ دوباره برنامه‌هاي فروش فوري و پيش فروش خود را پي گرفته اند، انتظار مي‌رود بازار شرايط متعادل تري را تجربه کند اما دستکم ۲ تا سه هفته به طول مي‌انجامد.

«انتظار مي‌رود خودروهاي ثبت نامي‌سريع تر تحويل شود تا حرص و ولع بازار فروکش کند.» وي تاکيد کرد بازار با افزايش توليد و رشد عرضه به تعادل نزديک مي‌شود و قيمت‌هاي متعادل تري را شاهد خواهيم بود. وي اضافه کرد: بايد رويه‌اي که اسفندماه پارسال بدرستي در پيش گرفته شد، ادامه يابد و نقدينگي‌هاي سرگردان به سمت توليد هدايت شود تا دلالان از بازار خارج شوند. اين مقام صنفي به مشتريان و خريداران واقعي خودرو توصيه کرد دست نگه داشته و اين روزها براي خريد اقدام نکنند، زيرا با قيمت‌هاي کاذب فعلي فقط جيب برخي سوء استفاده کنندگان پُر مي‌شود.

يک رسانه تحت نظر گروه تروريستي داعش نسبت به آتش‌سوزي کليساي نوتردام شهر پاريس واکنش نشان داد. حققان يک گروه اطلاعاتي متخصص در گروه‌هاي تروريستي موسوم به گروه SITE اعلام کردند، داعش اقدام به انتشار يک پوستر در فضاي مجازي حاوي تصويري از آتش‌سوزي کليساي نوتردام کرده و روي اين پوستر آيه ۲۶ سوره نبأ، (جَزَاءً وِفَاقًا: کيفري که با اعمال آنها موافق است) در قرآن را نوشته و در بالاي پوستر نيز متني به زبان فرانسوي با اين مضمون نوشته است: "ساخت کليساي نوتردام در سال ۱۱۶۳ آغاز شده و در ۱۳۴۵ پايان يافت.

گروه بین الملل: تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهند که تحرکات و بازيافت اتمي‌مجدد در سايت اصلي اتمي‌کره شمالي صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، تصاوير ماهواره‌اي جديد از سوي يک انديشکده آمريکايي منتشر شد که نشان مي‌دهند فعاليت‌هايي براي بازيافت اتمي‌مجدد مواد راديو اکتيوي که براي ساخت سوخت بمب مورد استفاده قرار مي‌گيرند در اين سايت اتمي‌وجود دارند.

مرکز استراتژيک و مطالعات بين‌الملل در گزارشي آورده که اين تصاوير ماهواره‌اي مربوط به سايت اتمي‌يونگبيون از ۱۲ آوريل سال جاري ميلادي نشان مي‌دهند که پنج واگن ويژه در نزديکي سايت غني سازي اورانيوم و لابراتوآر راديوشيمي‌ديده شده است. در اين گزارش همچنين آمده که اين تحرکات شايد براي انتقال مواد راديواکتيو باشد.

در گذشته، اين واگن‌ها مربوط به انتقال مواد راديواکتيو بودند و حالا تحريکات جديد اين احتمال را درباره انجام چنين اقداماتي رد نمي‌کنند.

اين تصاوير در حالي منتشر شدند که نشست‌هانوي، ويتنام ميان دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا و کيم جونگ اون، رهبري کره شمالي با شکست در کسب يک توافق براي توقف برنامه‌هاي اتمي‌کره شمالي و لغو تحريم‌ها عليه پيونگ يانگ روبرو شد

همانطور که بعد از يک پياده روي طولاني يا دويدن پرفشار پاهايمان احساس خستگي و رنج ميکند، لاستيک خودروها نيز پس از پيمودن مسافت مشخصي، فرسوده مي‌شوند و نياز به تعويض يا جابجايي دارند اما با رعايت نکاتي طلايي که در اين مطلب به آن‌ها اشاره خواهد شد مي‌توانيد عمر آن‌ها را افزايش دهيد.

۱- باد چرخ‌ها را وقتي سرد هستند تنظيم کنيد: توجه داشته باشيد تغيير دما باعث مي‌شود فشار باد لاستيک عوض شود، هر ۵ درجه تغيير در درماي هوا، ۱psi در فشار باد تاير تغيير ايجاد ميکند، يعني کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتي گراد ۱۰درصد کم بادي را به دنبال خواهد داشت.

خود لاستيک‌ها نيز به مرور کم باد مي‌شوند. مثلاً هرماه به طور متوسط، لاستيک خودرو ۲psi از فشار باد خود را از دست مي‌دهد که در هواي گرم اين کاهش فشار با سرعت بيشتري صورت مي‌پذيرد.

براي اطمينان از تنظيم بودن فشار باد بايد يک درجه باد مرغوب خريداري کنيد. معمولاً درجه‌هاي باد که آپاراتي‌ها به کار مي‌برند دقيق نيستند زيرا به طور دائم در معرض ضربه‌اند و به طرز صحيحي نگهداري نمي‌شوند. ضمن آنکه فشار باد بايد در حالت “سرد” اندازه گرفته شود يعني خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و يا کمتر از ۲ کيلومتر طي مسير کرده باشد.

۲- تايرها را از لحاظ فرسايش غيرمتقارن بازديد کنيد: هرگونه ساييدگي غيرمعمول مي‌تواند نشاني از بروز اشکال در سيستم فرمان و تعليق باشد.

۳- اجسام خارجي لابه لاي آج‌ را خارج کنيد: اين اجسام مي‌توانند به تدريج در لاستيک فرو روند و سبب بروز نشتي باد از آن شوند.

۴- تنظيم بودن چرخ‌ها: تنظيم بودن چرخ‌ها به معني آن است که همه چرخ‌هاي خودرو نسبت به محور اصلي آن کاملاً عمود و در يک راستا باشند، براي اطمينان از تنظيم بودن چرخ‌ها خودرو را در محل مسطحي مانند يک پارکينگ خلوت به حرکت در آوريد، به آرامي‌فرمان را رها کنيد، نبايد فرمان به هيچ سمتي بکشد. تنظيم فرمان و چرخ‌ها بايد حداقل هر ۲۵ هزار کيلومتر يا سالي يکبار انجام شود.

۵- بالانس تايرها: به طور معمول تاير و متعلقات چرخ روي هم حدود ۲۰ کيلوگرم وزن دارند. اگر اين وزن به طور همگن روي چرخ توزيع نشده باشد به اصطلاح گفته مي‌شود چرخ بالانس نيست. تغييري ناچيز به اندازه ۱۴ گرم در اين ۲۰ کيلو سبب مي‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.

اگر در فرمان لرزش احساس مي‌کنيد احتمالاً چرخ‌هاي جلو بالانس نيستند و اگر در صندلي لرزش مي‌بينيد چرخ‌هاي عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتي هر ۲۰ هزار کيلومتر از بالانس بودن چرخ‌ها اطمينان پيدا کنيد