سرمقاله

پروفسور جواد صالحی اصفهانی

استاد دانشگاه ویرجینیا

تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران طی هفته‌های اخیر موج تازه‌ای از گمانه‌زنی‌ها را در مورد پیامدهای شوم این تحریم‌ها برای اقتصاد ایران به راه انداخته است. آمریکا که در ماه نوامبر (آبان 97) برخی مشتریان نفت ایران را به مدت شش ماه از اجرای تحریم‌ها معاف کرده... بود، اخیراً تصمیم گرفت که این معافیت را تمدید نکند؛ تصمیمی که مطمئناً اوضاع اقتصاد آسیب‌پذیر ایران را بدتر خواهد کرد اما در عین حال باید گفت پیش‌بینی‌هایی که در مورد سقوط اقتصاد ایران مطرح می‌شوند، به‌شدت اغراق‌آمیز هستند. اگر پیش‌بینی به‌تازگی تعدیل‌شده صندوق بین‌المللی پول در مورد اقتصاد ایران (رشد اقتصادی منفی 6 درصد) را قبول کنیم، آن‌گاه برخلاف برخی ادعاهای بدبینانه و هشداردهنده باید بگوییم که تأثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران چندان هم شدید نیست. در واقع میزان کاهش تولید ناخالص داخلی ایران در یک یا دو سال آینده کمتر از آن چیزی است که برخی کشورها اروپایی مانند یونان، اسپانیا و ایتالیا در سال‌های بعد از بحران جهانی 2008 شاهدش بودند. بنابراین بهتر است برای توصیف چشم‌انداز اقتصاد ایران در یک یا دو سال آینده، از واژه‌هایی همچون «رکود عمیق» به جای «سقوط اقتصادی» استفاده کنیم...... اگر دولتمردان ایران می‌خواهند با موفقیت در برابر خواسته‌های آمریکا مقاومت کنند، باید کاری فراتر از یافتن راهکارهایی برای غلبه بر تحریم‌ها انجام دهند. توانایی آنها در تدوین و اجرای برنامه‌ای که وابستگی اقتصاد ایران به نفت را کاهش دهد و در عین حال بار اصلاحات ساختاری را به‌گونه‌ای منصفانه بین گروه‌های مختلف جامعه تقسیم کند، نقش مهمی در پیمودن موفقیت‌آمیز این مسیر ایفا خواهد کرد. منبع: اتاق ایران

یادداشت

علیرضا سرحدی

کارشناس اقتصادی

گرانی اخیر مسکن و آشفتگی بازار ناشی از مکانیزم عرضه و تقاضا نیست. کاهش عرضه یا افزایش تقاضا به گرانی مسکن دامن نزده بلکه این بخش در حال واکنش به دیگر مسائل اقتصادی است. بهم ریختگی بازار مسکن ناشی از بهم ریختگی اقتصاد است. پول های سرگردان در بازار پس از کاهش بهره سپرده های بانکی، افزایش ریسک معامله در بازار ارز و دیگر بازارها به بخش مسکن سرازیر شده است. در شرایط بهم ریختگی اقتصاد پول های متوسط به دنبال جایی برای سرمایه گذاری می گردد و بخش مسکن در شرایط کنونی نسبت به دیگر بازارها محفوظ تر است. این روند از سال گذشته آغاز شده و به معنای افزایش تقاضا نیست. در چنین شرایطی اگر ریشه مسئله به خوبی درک نشود، هر راه حلی به وخیم تر شدن وضعیت کمک می کند. هرچند رشد قیمت مسکن شاهدی بر رونق بازار است اما رکود هم دور نیست. اخبار امروز حاکی از کاهش 37 درصدی معاملات مسکن در تهران است. از سوی دیگر به دلیل بلاتکلیفی و ناامنی بخشی از ساخت و سازها متوقف می شود به همین دلیل می بینیم که بیشتر معاملات به دلیل کاهش احتمال بازگشت سرمایه و سخت شدن معامله با سرمایه های کوچک یعنی زیر یک میلیارد انجام می شود. صاحبان این سرمایه ها فکر می کنند که مسکن بازار امن تری است، چراکه نوسان ارز و طلا لزوما به سمت بازدهی حرکت نمی کند. بازار ارز به دلیل برخوردهای امنیتی در این روزها کمتر مورد اقبال صاحبان سرمایه خرد قرار می گیرد و سپرده های بانکی هم به دلیل کاهش نرخ سود جذابیت ندارد. در این شرایط نمی توان ادعا کرد که کاهش عرضه و افزایش تقاضا عامل رشد قیمت است. دست کم در شهر تهران میزان تولید در سال گذشته رشد یافته و واحدهای خالی بسیار است. تهران به عنوان یک نقطه تعیین کننده با مازاد مسکن رو به روست بنابراین تحلیل آشفتگی کنونی براساس مکانیزم بازار راهگشا نیست. منبع: اتاق تهران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار شد؛
 

گروه اجتماعی: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هزینه درمانی بزه‌دیدگان اسیدپاشی از صندوق تأمین خسارت های بدنی و سازمان بهزیستی پرداخت می شود، گفت: سازمان بهزیستی مکلف است به قربانیان اسید پاشی خدمات روانشناختی، مددکاری و توانبخشی ارائه کند.

زهرا ساعی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با تصویب یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن گفت: از سال گذشته جلسات متعددی با ارگان‌های مختلف کشور در رابطه با موضوع تشدید مجازات اسیدپاشی برگذار شد تا قانون مجازات اسیدپاشی در راستای بازدارندگی بیشتر و کاهش جرم در جامعه اصلاح شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دو مورد اسید پاشی در تبریز، ادامه داد: متاسفانه این نوع خشونت در تمام دنیا وجود داشته و در برخی از کشور‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و اکثر قربانیان آن نیز خانم‌ها هستند.

وی تصریح کرد: قانونی مجازات برای اسیدپاشی به بیش از 60 سال پیش برمی گردد زیرا در سال 1337 آخرین قانون در این خصوص تصویب شده و تاکنون تغییرات بسیار کمی داشته است، بنابراین لازم بود برای حفظ بازدارندگی و قاطعیت قانون، مجازات‌ها تشدید شوند. ساعی خاطرنشان کرد: در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی بر اساس نوع و شکل جرائم، مجازات دیه، حبس تعزیزی بر اساس نوع درجه تعیین شده است. افزایش مجازات‌های لازم برای مبارزه با اسیدپاشی به نحوی در طرح اعمال شده است که به طور حتم تا حدود بسیاری از وقوع جرم در جامعه کاهش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به حمایت از بزه دیدگان نیز توجه کافی صورت گرفته است. دیه قربانیان از اموال مجرم و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقیمانده دیه از بیت المال پرداخت می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه درمان قربانیان اسیدپاشی بسیار طولانی و هزینه بر است، اظهار کرد: قربانی هم از لحاظ روحی، روانی آسیب دیده و هم از لحاظ ظاهری، چرا که دیگر به شکل قبل بر نمی‌گردد، بنابراین هزینه درمانی بزه‌دیدگان از صندوق تأمین خسارت های بدنی و سازمان بهزیستی پرداخت می شود. همچنین سازمان بهزیستی نیز مکلف است به قربانیان اسید پاشی خدمات روانشناختی، مددکاری و توانبخشی ارائه کند.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را در مجلس به تصویب رساندیم، خاطر نشان کرد: امیدواریم جزئیات این قانون را نیز به تصویب برسانیم و قانون خوب و مستحکمی در این خصوص داشته باشیم.

وزیر تعاون از استمرار مبارزه با رانت و فساد خبر داد؛
 

گروه اقتصاد کلان: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برخورد با مدیران دو شغله و حقوق بگیران نجومی ادامه دارد و چنانچه مقاومت کنند عزل می شوند.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، «محمد شریعتمداری» در حاشیه اولین کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در جمع خبرنگاران درباره اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه شفافیت، گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در حکمرانی مطلوب باید انجام دهیم، عملیات شفاف سازی است. این عملیات نظارت مردم را بر فعالیت حکمرانان افزایش می دهد و مهمترین عامل جلوگیری از فساد در جامعه است.

عضو کابینه دولت دوازدهم درباره دیگر اقدامات وزارت تعاون در امر شفاف سازی گفت: اسامی اعضای هیات مدیره تمام شرکت های تحت پوشش سازمان های وزارتخانه منتشر شد، در صورتی که تا کنون این اقدام انجام نشده بود و این اسامی هر سه ماه یکبار به روزرسانی می شود و این روند نیز ادامه دارد.

به گفته وی اجرای قانون منع بکارگیری دو شغله ها دیگر اقدام شفاف وزارت تعاون بود که در نتیجه اجرای آن همه کسانی که دو شغله بودند استعفا دادند و در مواردی نیز به صورت خیلی استثنایی و کمتر از 10 مورد خود افراد اظهارنظر نکردند و کار را به حوزه بالاتر محول کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: تصمیم گیری درباره مدیران دوشغله اتخاذ شده و چند مورد نیز اقدام به استعفا نکردند که آنها نیز عزل می شود.

وی ادامه داد: در مورد حقوق های نجومی حرف و حدیث های زیادی زده شده بنابراین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع مربوط به دستمزد برپایه قانون و مقررات را در دستور قرار داده است.

شریعتمداری گفت: در این زمینه هم دریافت کنندگان و هم پرداخت کنندگان مقصر هستند و اگر اضافه برداشت دارند باید برگردانند و چنانچه تعلل کنند عزل می شوند. این مسیر ادامه دارد البته باید راستی آزمایی انجام شود.

وی افزود: راستی آزمایی نیز توسط دستگاه های نظارتی انجام می شود البته بهترین روش نظارت مردم است زیرا با توجه به اینکه اسامی و نرخ حقوق ها را اعلام کردیم ممکن است افرادی در این زمینه اطلاع داشته باشند.

وزیر کار گفت: براساس ابلاغ سازمان اداری و استخدامی مدیران شرکت های دولتی که در رده یک کار می کنند سال گذشته حداکثر 23 میلیون تومان و بقیه مدیران در سطوح پایین حداکثر 15 و 16 میلیون تومان است. این ابلاغیه باید اجرا شود و هر سال نیز متناسب با افزایش ها باید لحاظ شود. چنانچه بالاتر از اینها دریافت شود باید بازگردانده شود و چنانچه بازنگردد برخورد قضایی انجام می شود.

وزیرتعاون همچنین درباره جوانگرایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه ما در شعار جوانگرایی هم نظر هستیم اما ملتزم به لوازم و اجرای آن نیستیم. وی با بیان اینکه جوان تعریف دارد و میزان تجربه اندوخته شده نیز معین است، گفت: البته ما برای استفاده از جوانان در سطوح مدیریت عالی فرهیختگی جوانان، تجربه اندوزی بیش از اشتغال را مورد توجه قرار دهیم و استفاده از جوانان را در همه سطوح مدنظر قرار دهیم.

معاون اول رییس جمهوری از قوه قضائیه در خواست کرد:

گروه سیاسی: معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت در موضوع فساد و رانت ناشی از توزیع کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده اما در بازار به قیمت های آزاد فروخته می شود با هیچکس تعارف ندارد.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی وضعیت واردات کاغذ و مشکلات دست اندرکاران مطبوعات و کتاب کشور، با اشاره به نگرانی ها و دغدغه های دست اندرکاران این حوزه، تصریح کرد: از نظر دولت کتاب و مطبوعات جزو کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز جامعه است و باید تمام تدابیر لازم برای تداوم حیات و رشد این محصولات بکار گرفته شود. معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه دولت نسبت به افزایش قیمت ملزومات مورد نیاز این صنعت نظیر کاغذ و زینک و پیامدهای آن برای صنعت چاپ و نشر کشور واقف است، افزود: نخواهیم گذاشت در حرکت رو به رشد تولید محصولات فرهنگی نظیر کتاب و مطبوعات خللی حاصل شود. جهانگیری یادآور شد: سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی، کاغذ به عنوان کالای اساسی در فهرست اقلام ضروری و مورد نیاز مردم قرار گرفت و ارز لازم برای واردات آن از سوی بانک مرکزی تامین شد و این روند امسال نیز ادامه خواهد یافت.

معاون اول رییس جمهوری ضمن تاکید بر ضرورت حل مشکلات پیش روی مطبوعات و حوزه نشر و کتاب در زمینه کاغذ،‌ بیان کرد: به منظور حل مشکل کاغذ باید علاوه بر نظارت جدی و دقیق بر جریان واردات و توزیع کاغذ، تلاش شود تا ظرف چند ماه ظرفیت تولید کارخانه های داخلی به منظور مرتفع کردن نیازهای کشور در این زمینه افزایش پیدا کند. جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت در موضوع فساد و رانت ناشی از توزیع کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده اما در بازار به قیمت های آزاد فروخته می شود با هیچکس تعارف ندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک مرکزی باید در زمینه پرونده های واردات و توزیع کاغذ به عنوان مدعی همه ابزارهای لازم را برای مسدود کردن منافذ فساد بکار گیرند و با متخلفان از طریق تعزیرات و محاکم قضایی برخورد شود و دستگاه قضایی نیز باید با سوء استفاده کنندگان ارز اختصاص یافته برای کالاهای اساسی از جمله کاغذ بدون مماشات برخورد کند. وی با تاکید بر اهمیت حفظ وجهه و سلامت دستگاه های دولتی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر کل فرایند واردات و توزیع به منظور جلوگیری از ایجاد هر نوع فسادی را ضروری خواند و گفت: باید با همه کسانی که در شرایط سخت و دشوار کنونی از دولت برای واردات کالاهای اساسی ارز گرفته اما از آن سوء استفاده کرده اند، برخورد جدی شود زیرا این کار بازی با حیثیت و آبروی نظام و دولت است. معاون اول رییس جمهوری با قدردانی از زحمات مدیران مسئول روزنامه ها و ناشران کتاب که در این شرایط دشوار، صنعت چاپ و نشر را سرپا نگه داشته اند، از آنها خواست در شرایط جنگ اقتصادی و عملیات روانی و رسانه ای دشمنان، با قدرت در دفاع از نظام و کشور به کار خود ادامه دهند.جهانگیری از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خواست تا برای نظارت دقیق تر بر جریان واردات و توزیع کاغذ از توانمندی و ظرفیت نمایندگان مطبوعات و ناشران و تشکل های مرتبط با آنها استفاده کند.

آیت الله رییسی تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه گفت: با اراده پولادین می‌توانیم بر اراده پلید دشمن فائق بیاییم.

به گزارش تجارت به نقل از قوه قضائیه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه مسئولان عالی قضائی، ماه مبارک رمضان را ماه عبادت، کسب معنویت، خودسازی و توجه به وجود مقدس پروردگار متعال برشمرد و تصریح کرد: همه آنچه در لحظات معنوی این ماه بزرگ بر انسان تکلیف شده، برای خودسازی و کسب تقوای الهی است که این تقوا، انسان را در مقابل همه هجمه‌های شیاطین صیانت می‌کند و موجب تقویت مقاومت انسان در برابر انواع هواهای نفسانی و مشکلات می‌شود. رئیسی با اشاره به پیروزی‌های مردم غزه و یمن با دستان خالی در برابر رژیم صهیونیستی، آل سعود و آمریکا و به استیصال کشاندن حکومت‌های مستکبر، اظهار کرد: آنچه امروز با آن مواجهیم، شیطنت‌ها، فتنه‌ها و جنگ اقتصادی، روانی و سیاسی است که دشمن به راه انداخته و در مقابل این اقدامات خصمانه، آنچه موجب پیروزی ملت بزرگ ایران خواهد شد، نه مذاکره، نه تسلیم و نه پیام‌های نادرستی است که متضمن هر گونه عقب نشینی یا استقبال از مذاکره با متجاوزان به حقوق مردم باشد بلکه پیروزی ما صرفاً در گرو همان آموزه‌های والایی است که از معلم بزرگ خود حضرت امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) و رهبر بصیر و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله تعالی) در طول ۴۰ سال گذشته آموخته‌ایم و آن چیزی نیست جز ایستادگی، مقاومت، اتکال به خدا، اعتماد به داشته‌های مادی و معنوی و در یک کلام، اعتقاد عمیق به شعار راهبری «ما می‌توانیم».

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه با اراده پولادین می‌توانیم بر اراده پلید دشمن فائق بیاییم، این امر را در گرو دارا بودن حضور فعال مردم و مسئولان و دوری از حرکت‌های منفعلانه دانست و خاطرنشان کرد: امروز، کنشگران فعال در این میدان پیروز خواهند بود. با اتمام حجت مقام معظم رهبری به همه مسئولان نظام، رؤسای قوا و کارگزاران کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، میدان حاضر، میدان عمل و اجراست و هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست.

رئیسی افزود: همه قوا، دستگاه‌ها و مسئولان از اختیارات کافی و قانونی برای انجام وظایف خود برخوردار هستند و کوچک‌ترین سستی در عمل به تکالیف نباید وجود داشته باشد. در همین راستا، اولویت اصلی تلاش در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم است. لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی، اقداماتی عاجل برای کنترل بازار صورت دهند تا دست سوداگران برای بازی با معیشت مردم، باز نباشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بحمدالله کشور ما از نظر منابع مادی و معنوی هیچ کمبودی ندارد، مدیریت و کنترل منابع را امری ضروری برای ساماندهی به وضعیت اقتصادی دانست و تصریح کرد: انتظار مردم از مسئولان نظام، کنشگری فعال در عمل به وظایف قانونی است. مجموعه دستگاه قضائی نیز قطعاً تمام تلاش خود را برای گره گشایی از کار مردم به کار می‌گیرد و به وظایف خود به بهترین نحو عمل خواهد کرد.

موگرینی ایران و آمریکا را به خویشتنداری دعوت کرد؛

گروه سیاسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان پرهیز از تشدید تنش ها در روابط ایران و آمریکا شد وتاکید کرد که با تمامی ابزارها و اراده سیاسی از برجام حمایت می کنیم.

به گزارش ایرنا، فدریکا موگرینی که پیش از دیدار با وزیران امورخارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در بروکسل در باره برجام با خبرنگاران گفت و گو می کرد، در ارتباط با روابط ایران و آمریکا و توافق هسته ای گفت: از هر گونه تشدید اوضاع باید پرهیز شود.

وی افزود: ما تا جایی که بتوانیم و با تمامی ابزارها و تمام اراده سیاسی از (برجام) حمایت می کنیم.

وی به سفر ناگهانی وزیر خارجه آمریکا به بروکسل برای دیدار با مقام های اروپایی نیز واکنشی سرد نشان داد و گفت : به ما گفتند که او(مایک پمپئو)در حال برنامه ریزی برای تغییر برنامه سفر خود است و در بروکسل توقف می کند. ما امروز ( دوشنبه) در این مکان با دستور کاری فشرده خواهیم بود و در طول روز بررسی می کنیم که چگونه می توان ترتیب یک ملاقات را داد.

موگرینی افزود که هنوز زمان مشخصی برای این ملاقات تعیین نشده است.

وی 'بررسی نحوه ادامه حمایت از اجرای کامل توافق هسته ای به بهترین وجه' را موضوع اصلی دیدار خود با وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام دانست.

سابرینا بلوسی مشاور موگرینی نیز در توییتی دیدار وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تلاشی برای بررسی نحوه تداوم حمایت کامل از برجام خوانده و نوشت: توافق هسته ای ستون اصلی امنیت ما است. ما اختلافات جدی با ایران در موضوع تحولات منطقه ای داریم ولی گفت و گو بهترین راه برای پرداختن به آنها است.

به گزارش ایرنا، منابع آگاه در وزارت خارجه آمریکا امروز خبر دادند که 'مایک پمپئو' با کوتاه کردن سفر خود به روسیه، برای گفت وگو با وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد ایران و دیگر مسائل راهی بروکسل شده و مروز در سوچی با مقام های بلندپایه روس دیدار می کند.

نشست اخیر وزیران خارجه اتحادیه اروپا، اولین نشست این وزرا بعد از هشدار برجامی ایران است.شورای عالی امنیت ملی ایران هفته گذشته در سالروز خروج آمریکا از برجام دربیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات ایران دربرجام خبر داد و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت ومنافع مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج دربندهای 26 و 36 برجام، از روز 18اردیبهشت 98برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه های جداگانه از سوی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده؛ به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده، وتاکید شده است: هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد؛

گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضائیه از محکومیت یک فرد به دلیل همکاری با سرویس‌های نفوذی انگلیس به ۱۰ سال حبس خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از قوه قضائیه، غلامحسین اسماعیلی در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضائی اظهار کرد: اخیراً محاکمه‌ای در ارتباط با یکی از عناصر مهم نفوذ فرهنگی کشور انگلیس در ایران اسلامی داشتیم.

وی ادامه داد: از سالیان دور، شورای فرهنگی انگلیس معروف به بریتیش کانسل با نام اختصاری (BC) در ایران و تهران دفاتری داشت که این دفاتر در پوشش اقدامات فرهنگی تحرکاتی را انجام می‌دادند و سعی در استحاله و نفوذ فرهنگی در بخش‌های مختلف ایران اسلامی داشتند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: مستندات مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی این دفتر جمع آوری شد و با تصمیم مراجع ذیصلاح دفاتر مربوط به شورای فرهنگی انگلیس در تهران در سال ۱۳۸۷ تعطیل شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در این راستا موفق شدند عده‌ای را جذب کنند و برای آن‌ها آموزش‌های مختلفی را با حمایت سرویس امنیتی انگلیس، تدارک دیدند. با گستردگی این فعالیت‌ها چهار میز در شورای فرهنگی انگلیس تحت عناوین مختلف به عنوان میزهای ایران تأسیس شد. وی گفت: یکی از کسانی که جذب این میزها شد، یک دانشجوی دختر ایرانی بود که به دنبال اقامت و اشتغال در انگلیس بود که با فراخوان BC مواجه شد و به سمت آن‌ها رفت و بعد از یک فرآیند طولانی به استخدام BC درآمد.

اسماعیلی اظهار داشت: این فرد تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران قرار گرفت و دستگیر شد و فرآیند رسیدگی به پرونده او در دادسرا و دادگاه انجام شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در فرآیند رسیدگی به پرونده قضائی، این فرد اعترافات صریحی را در زمینه موضوعاتی از قبیل: نحوه جذب، همکاری با این شورای باصطلاح فرهنگی، تعالیمِ داده شده توسط سرویس امنیتی انگلیس به وی و همچنین مأموریت‌های ویژه فرهنگی‌اش انجام داد و اطلاعات خوبی را در زمینه سایر افراد جذب شده به این مجموعه در فرآیند دادرسی و تحقیقات ارائه و اقرار کرد و نهایتاً به موجب حکم دادگاه، به تحمل ده سال حبس محکوم شد.

وی افزود: این فرد بیش از یکسال است که در بازداشت می‌باشد و تاکنون به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات و صدور حکم بود، آن را اعلام نکرده بودیم.

اسماعیلی با بیان اینکه اتهام این فرد اقدام علیه امنیت داخلی کشور است، اظهار کرد: استعمار پیر انگلیس جنایتکار، مجدّانه به دنبال نفوذ فرهنگی در کشور ماست و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما اِشراف خوبی به موضوعات دارند و تمام فعالیت‌های آن‌ها را رصد می‌کنند. همچنین دستگاه قضائی با صلابت و اقتدار با این قبیل اقدامات که درصدد تحت الشعاع قرار دادن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ماست، برخورد کرده و در آینده برخورد خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در این پرونده همین یک فرد را داریم؛ اما کیس‌های مختلف دیگری هم در حوزه‌های نفوذ و در بخش‌های مختلف تحت رصد و اِشراف اطلاعاتی هستند که هر کدام از آن‌ها در موقع خود اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس انجمن قطعه سازان کشور بیان کرد:

گروه تجارت: رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: باید به هر طریق ممکن از تولید داخلی حمایت کرد اما برخی مشکلات داخلی و ناهماهنگی ها، به صنایع خودرو و قطعه سازی کشور ضربه زده است.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا، اعمال تحریم‌های اولیه و ثانویه اقتصادی در زمان رئیس جمهوری پیشین آمریکا و رئیس جمهوری فعلی مشکلات و هزینه هایی را بر صنعت خودرو کشور تحمیل کرد، اما مشکلات و برخی ناهماهنگی های داخلی پیش از تحریم های خارجی به این صنعت آسیب زده است.

در دور جدید تحریم های آمریکا، هیچ بحثی از ممنوعیت ورود خودرو به ایران دیده نمی شود اما تجارت قطعات منفصله مشمول جریمه های این کشور می شود تا صنعت خودرو آسیب ببیند.

برخی کارشناسان اما می گویند مسائل و مشکلات داخلی، نبود هماهنگی و چابکی لازم در برخی دستگاه ها و قوانین یک شبه، صنایع خودرو و قطعه سازی کشور را نشانه گرفته است.

در این زمینه، «محمدرضا نجفی منش»، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، تامین نقدینگی و تعدیل قیمت ها را مهمترین مشکلات صنعت قطعه سازی برشمرد.

وی بیان داشت: بدهی خودروسازان به قطعه سازان اکنون به حدود 17 هزار میلیارد تومان رسیده است و علاوه بر آن تامین مواد اولیه و انجام تولید نیازمند دست کم 11 هزار میلیارد تومان نقدینگی است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور پرداخت چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به این صنعت پیش از شروع سال جدید را یادآور شد و گفت: این رقم فقط صرف پرداخت عیدی و حقوق کارگران و بازگرداندن تعدادی از نیروهای تعدیل شده به کار شد و حتی مطالبات 120 روزه قطعه سازان از خودروسازان را پاس نکرد.

به گزارش ایرنا، چهاردهم بهمن پارسال «فرشاد مقیمی»، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.

در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود که تاکنون چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است.

نجفی منش ادامه داد: دامنه مشکلات این صنعت در حالی هر روز بیشتر می شود که تامین مواد اولیه نیازمند نقدینگی است، هزینه های کارگری از آغاز امسال حدود 45 درصد افزایش یافته و دیگر مانند گذشته خبری از خرید اعتباری نیست و به عبارتی همه خریدها نقدی شده است.

وی اظهار داشت: قطعه سازان برای تامین مواد اولیه داخلی و خارجی خود با مشکل مواجه اند، فرآیند تامین قطعه طولانی شده و مشکلات ارزی نیز همچنان وجود دارد؛ بر این اساس اگر به داد این صنعت نرسیم ادامه تولید میسر نخواهد بود.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور پرداخت نشدن رقم ارزی وعده داده شده را یادآور شد و گفت: در ابتدا مسئولان بانک مرکزی عنوان کردند که این رقم را ارزی در اختیار قطعه سازان قرار داده و پس از چند ماه ارز را به قیمت روز دریافت می کنند، اما قطعه سازان نپذیرفتند و خواستار تحویل معادل ریالی آن و بازپرداخت با سود در نظر گرفته شده شدند.

  • مشکلات قیمت گذاری دستوری

وی تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری نیز، یکی دیگر از مشکلاتی است که صنعت قطعه سازی کشور را آزار داده است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور توضیح داد: طبق ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، در صورت ضرر بخش خصوصی از محل قیمت گذاری دستوری، دولت باید زیان مربوطه را جبران کند؛ این مساله فقط در سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه سازی آسیب زده اما تاکنون خبری از پرداخت زیان ها نشده است.

وی برنامه های فروش فوری و پیش فروش های خودروسازان را یادآور شد و گفت: با توجه به آشفته بازار قیمتی فعلی، خریداران و دلالان در هر خودرو بین 20 تا 170 میلیون تومان سود کرده و به تبع آن خودروسازان داخلی ضرر کرده اند.

نجفی منش خاطرنشان کرد: در صورت حل مشکلات این صنعت، قطعه سازان قادر به پیاده کردن برنامه های خود در داخلی سازی حداکثری قطعات هستند.

  • کسری قطعات خودروسازان

وی در ادامه، سخنان هفته گذشته وزیر صنعت در تامین کسری قطعات خودروسازان را یادآور شد و گفت: می توان گفت 97 درصد خودروهای تولیدی در کف کارخانجات مانده، آماده اند و فقط معطل چند قطعه برای تجاری شدن هستند، برخی از این خودروها نیازمند قطعاتی بودند که با مشکل واردات آنها مواجه بودیم و برخی دیگر در گمرک باقیمانده بودند. رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور بیان داشت: اعداد و ارقام مختلفی تا 140 هزار دستگاه از خودروهای دپو شده در کف کارخانجات خودروسازان به دلیل کسری قطعه به گوش می رسد و باید آمار واقعی را از خودروسازان پرسید.

وی اظهار داشت: بیشتر کسری به قطعات های تک (High Tech) از جمله ایربگ (کیسه هوا)، مدولاتور، سنسورهای اکسیژن و ئی. سی. یو (ECU یا همان کامپیوتر خودرو) برمی گردد که شرکت های خارجی حاضر به دادن آنها نیستند یا واردکنندگان آنها را بدون انتقال ارز آورده اند و اکنون درگیر مسائل گمرکی آنها هستند.

به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد نزدیک به هزار و 200 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند که توانمندسازی آنها و رفع موانع تولید می تواند سبب تقویت گوشه ای از نیاز بازار به کالاهای ایرانی شود.

بهنام صفوی درگذشت

فرهنگ و هنر: بهنام صفوی خواننده موسیقی پاپ ایران بعد از مدتها مبارزه با سرطان روز گذشته در اصفهان در گذشت. بهنام صفوی خواننده جوان موسیقی پاپ کشورمان سالها با یک تومور مغزی درگیر بود و هر از چندگاهی با تشدید وضعیت جسمانی در بیمارستان بستری می‌شد. این هنرمند کشورمان که شهریورماه سال گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشته بود اما توانسته بود از پس بیماری بربیاید و به زندگی عادی برگردد. از چند روز پیش اما او مجددا در بیمارستانی در اصفهان بستری بود و دوستانش از وخامت اوضاع می‌گفتند.

روز گذشته رضا فوادیان مدیر برنامه های بهنام صفوی در پیامی خبر درگذشت بهنام صفوی را اعلام کرد. متن پیام فوادیان به شرح زیر است:

پسر مودب موسیقی ایران و خالق آلبوم های «عشق من باش»،«آرامش»،«فوق العاده» و «معجزه» دقایقی قبل و در نهایت ارامش در اصفهان برای همیشه ارام گرفت.

بهنام صفوی (15 تیر ١٣6٢ - 23 اردیبهشت 1398) ، خواننده موسیقی پاپ ایرانی بود. وی پس از تولد به بندر ماهشهر رفته و تا 16 سالگی در آنجا زندگی کرده است. تحصیلاتش در مقطع کارشناسی رشتهٔ مهندسی عمران است و در تهران زندگی می کرد. موسیقی را از دوران کودکی با ساز پیانو به صورت خودآموز آغاز کرد؛ سپس به فراگیری سازهای کوبه‌ای پرداخت. نخستین آلبومش را با نام عشق من باش در سال 1388 روانه بازار کرد. وی در سال 1385 قطعه تمنا را منتشر کرد که مورد استقبال قرارگرفت و همین انگیزه‌ای برای تولید آلبوم اولش (عشق من باش) شد. صفوی یکی از ستارگان موسیقی پاپ ایران بود که طرفداران زیادی داشت و نام های هنری چون پسر مودب موسیقی ایران و سلطان آرامش به او داده می شد.

وی از سال 1392 دچار ضایعهٔ مغز شده بود که با پیشرفت این بیماری در صبح 29 تیرماه 1394 مجبور به عمل جراحی شد. بعد از این جراحی در ایران بهبود یافت و حتی آلبوم جدید خودش به ن ام «معجزه» را هم منتشر و کنسرت‌ها و اجراهای متعددی را هم برگزار کرد. همچنین چندین تک آهنگ را هم بعد از این جراحی منتشر کرد ولی در سال 1396 دوباره بیماری تشدید شد و این بار او برای درمان به آلمان سفر کرد.

بهنام صفوی بعد از عمل جراحی به ایران بازگشت. اما 23 اردیبهشت ماه در شهر اصفهان بواسطه این بیماری و عوارض ناشی از پرتو درمانی تسلیم مرگ شد.

در همین رابطه دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت بهنام صفوی خواننده پاپ، پیام تسلیتی منتشر کرد و علی ترابی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درگذشت بهنام صفوی را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت دفتر موسیقی ارشاد آمده است:

«در میانه بهاری دیگر، بهنام صفوی خواننده سرشناس حوزه موسیقی پاپ کشور در فرجام صبوری شش ساله در بستر رنج و بیماری، با جمع وسیع اهالی هنر شریف موسیقی و دوستدارانی که با آثار او خاطراتی ناگسستنی دارند، وداع گفت.

دفتر امور موسیقی، سوگ ازدست دادن این هنرمند جوان را به خانواده وی تسلیت گفته و رحمت و رضوان خداوند را برای روح بلندش مسئلت می نماید».

متاسفانه در چند سال گذشته هنرمندان جوان دیگری نیز تسلیم بیماری سرطان شدند که شاهرخ پورمیامین نوازنده گیتار و آهنگساز، مرتضی پاشایی خواننده پاپ، پیتر سلیمانی پور آهنگساز و نوازنده از آن جمله بودند.

تجارت از ضرورت رونق ساخت و ساز در فضای تحریم گزارش می دهد؛

گروه راه و مسکن: برای عبور از تحریم های اقتصادی که گریبان کشور و مردم را گرفته است و معاش و رفاه آن ها را با اخلال جدی مواجه ساخته است ابزارهای موثر و کارآمدی وجود دارد که می توان با تکیه بر آن ها و بر اساس یک اقتصاد درون زا و مقاومتی به هدف مورد نظر دست پیدا کرد و ضمن رهایی از اقتصاد تک محصولی، کشور را از تکانه های مربوط به بحران های بیرونی محفوظ داشت. مسکن از جمله اینابزار ها و به نوعی مهم ترین و موثرترین آن هاست چرا که بنا به قولی بین 300 تا 400 حرفه و شغل مربوط به این حوزه است و اگر بخش و بازار مسکن و ساخت و ساز فعال شود بدون تردید باعث فعال سازی سایر صنایع و حرفه های وابسته به آن خواهد شد. مزیت بخش مسکن نسبت به بسیاری از بخش های دیگر این است که عمده نهاده ها و مصالح مورد نیاز این بخش در داخل کشور تولید می شود.

  • مسکن، راهکار دولت برای تعادل بخشی به بازار

در همین راستا معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: به دنبال اقداماتی هستیم که به سرعت در سال ۹۸ منجر به نتایج مثبت در بخش مسکن شود.

به گزارش تجارت به نقل از بانک عامل بخش مسکن، محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به رئوس برنامه‌های معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: شرایط اقتصادی حال حاضر کشور یک شرایط خاص هست؛ یکسری محدودیت‌های بین المللی، نوسان در بازارها و ایجاد فضای تورم توأم با رشد اقتصادی منفی که در سال گذشته رخ داد مجموعاً شرایط مساعدی نیستند. در این شرایط یکی از اقداماتی که قطعاً باید دنبال شود و راه حل همه مشکلات ما است بحث «رونق تولید» خواهد بود.

وی با بیان اینکه راهکار مقابله با تورم و بیکاری، تثبیت شغل، افزایش رفاه و درآمدهای مردم همه از مسیر رونق تولید امکان پذیر است، افزود: بنابراین اولویت ما در وزارت اقتصاد هم «رونق تولید» در سال ۹۸ است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: طبیعتاً در این شرایط یکی از بخش‌هایی که خیلی می‌تواند به تحقق اهداف ما کمک کند، صنعت مسکن و ساختمان است؛ بخش مسکن به دلیل پیوندهای زیادی که با سایر بخش‌های اقتصادی دارد، تحرک در این صنعت می‌تواند بسیاری از صنایع را به تحرک وادارد. بنابراین به دنبال طراحی راهکارها، پروژه‌ها و اقداماتی هستیم که خیلی سریع در سال ۹۸ منجر به اتفاقات خوب در این حوزه شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش تورم انتظاری در جامعه و تأثیر آن بر افزایش قیمت مسکن تا پایان سال و همچنین اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از این افزایش قیمت گفت: قطعاً افزایش قیمت مسکن اتفاق خوبی برای هیچیک از بخش‌های اقتصادی و سیاست گذاری‌های اقتصادی ما نیست و باید بتوانیم از طریق طراحی برنامه‌های مناسب از این روند جلوگیری کنیم.

عضو سابق هیئت مدیره بانک عامل بخش مسکن ادامه داد: برنامه‌هایی که برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن می‌تواند اجرا شوند در حوزه‌های مختلف است؛ اعم از اینکه می‌توانیم تسهیل تولید مسکن را داشته باشیم تا به عرضه کمک کنیم. همچنین باید بخشی از موانع فضای کسب و کار در صنعت ساختمان را رفع کنیم.

دهقان دهنوی با بیان اینکه در طرف تقاضا نیز باید با تولید متناسب با نیاز جامعه، از اقشاری که قدرت خرید آنها نسبت به افزایش قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است، حمایت کنیم، گفت: مجموعه این سیاست‌ها می‌تواند کمک کند تا شاهد رشد بیشتری در قیمت مسکن نباشیم.

  • سیاست اقتصاد مسکن در دوره تحریم

دولت می تواند با خارج کردن مسکن از یک کالای سرمایه ای و تبدیل آن به یک کالای مصرفی ضمن خروج دلالی از این حوزه زمینه را برای رونق ساخت و ساز و در نتیجه شکوفایی اقتصاد و عبور از تحریم فراهم سازد. در این راستایک کارشناس ارشد حوزه مسکن می نویسد: ... همانطور که در نقشه‌راه رکودزدایی از اقتصاد منعکس است، بخش مسکن به عنوان عامل پیشران و محرک سایر بخش‌های اقتصادی معرفی شده است، در بسته سیاستی جدید دولت نیز این رتبه همچنان برای مسکن محفوظ گذاشته شده و تیم اقتصادی دولت با این اعتقاد که بخش مسکن نقش محرک رشد اقتصادی را دارد و هرگونه تحرک در آن زمینه‌ساز رشد تولید و اشتغال در سایر بخش‌های وابسته خواهد شد، اقدامات اجرایی و توان مالی برای برقراری رونق اولیه در این بخش را صرفا در خط حفظ تورم و تعریف رکود تا زمانی که صنایع پیشرو در بخش‌های اقتصادی پایه از جمله نفت و پتروشیمی و معادن و فلزات با ورود ارز‌های ناشی از رفع تحریم به کشور و رونق نسبی حوزه‌های اقتصادی مزبور و سرریز سرمایه مازاد به بخش مسکن متمرکز کرده است.

دکتر منصور غیبی ادامه می دهد: ... از این رو، در صورتی که دولت بتواند مسکن را از یک کالای تجاری و سرمایه‌ای خارج کرده و به عنوان یک کالای مصرفی به دست متقاضیان واقعی برساند، بازار سوداگری در این بخش از بین رفته و سرمایه‌های بخش خصوصی و حتی دولتی به جای خرید و احتکار ملک و مسکن به سوی تولید مولد و اشتغالزا سرریز می‌شود و به تبع آن فضای سوداگری در اقتصاد مسکن نیز به‌شدت کاهش می‌یابد.