افزایش دو برابری قیمت مسکن در سال ۹۷

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری مسکن با اعلام این مطلب که افزایش دو برابری قیمت مسکن در سال ۹۷ و به تبعیت از سایر شرایط اقتصادی در کشور رخ داد، از تقویت سامانه اطلاعات بازار املاک (سابا) خبر داد و از مردم و همچنین مشاوران املاک خواست تا در تکمیل این سامانه، همکاری لازم را داشته باشند.

عباس فرهادیه روز گذشته در برنامه رادیو تهران با موضوع قیمت مسکن به تحلیلی از بازار مسکن پرداخت و گفت: بر اساس آماری که وزارت راه و شهرسازی و دفتر اقتصاد مسکن استخراج کرده و همچنین آمار بانک مرکزی، افزایش ۱۰۴ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۷ رخ داد.

 

نامه به روحانی برای حل مشکل مسکن

رئیس کمیسیون عمران مجلس از ارائه نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای بهبود بازار مسکن و پیشگیری از افزایش قیمت آن خبر داد.

محمدرضا رضایی‌کوچی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: دولت زمین‌های زیادی در شهرهای جدید و بافت شهری دارد که باید این زمین‌ها را در اختیار انبوه‌سازان قرار دهد تا آنان در بخش تولید مسکن جدی‌تر عمل کنند و با افزایش تولید منجر به کاهش قیمت مسکن شوند.

وی افزود: متأسفانه حوزه مسکن زیر سایه دیگر فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی گم شده است و مسکن در اولویت این وزارتخانه نیست و اگر وزارت مسکن تشکیل شود، حوزه مسکن قطعاً شرایط بهتری خواهد داشت.

 

خرید مسکن مهر با وام صندوق یکم

مدیر امور اعتباری بانک مسکن با اعلام شرط استفاده از تسهیلات صندوق یکم برای خرید واحدهای مسکن مهر، گفت: بخشی از متقاضیان خانه اولی در شهرهای بزرگ که به دلیل نوسانات قیمت امکان خرید مسکن را ندارند می توانند از این امکان استفاده کنند. به گزارش تسنیم، محمد حسن علمداری اظهار کرد:‌ متقاضیانی که در صندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام و موعد اخذ تسهیلات آنها فرا رسیده، در صورتیکه ارائه درخواست به دلیل آنکه فرم «ج» آنها سبز است می توانند با لحاظ یک شرط از واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر خریداری کنند. وی افزود:متقاضیان ابتدا باید تسهیلات مسکن مهر را تسویه کنند.

آغاز بهره‌برداری از پل‌های تلسکوپی

فرودگاه بندرعباس

محمود امانی بنی، از آغاز بهره‌برداری از پل‌های تلسکوپی فرودگاه بندرعباس خبر داد و گفت: توسعه اپرون، به روزرسانی ILS و بهسازی ترمینال این فرودگاه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان از آغاز بهره‌برداری از پل‌های تلسکوپی (Airbridge) فرودگاه بندرعباس خبر داد و گفت: این پل‌ها پیش از آغاز سال جدید در سفر وزیر راه و شهرسازی به افتتاح رسیده بود، اما آغاز بهره‌برداری از آن‌ها به علت نیاز به تامین تجهیزات هندلینگ تاکنون به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت هندلینگ سامان استفاده از این پل‌ها را آغاز کرده و ایران‌ایر نیز در روزهای آینده استفاده از آن‌ها را شروع خواهد کرد.

پروژه‌های قطارسریع‌السیرهمچنان بلاتکلیف

در حالی که ۱۷ بهمن ماه سال گذشته پروژه قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان از شرکت راه آهن به شرکت ساخت برگشت داده شده بود، برای چهارمین بار این پروژه از شرکت ساخت به راه آهن عودت داده شد. به گزارش خبرگزاری مهر، این پروژه در کنار 3 پروژه دیگر یعنی پروژه‌های تهران-قم-اراک، خط آهن خرمشهر-بصره و خط آهن قزوین-رشت-انزلی و قزوین-رشت-آستارا قرار بود به سرانجام برسد.

با این حال دو پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و تهران-قم-اراک در نشست هیئت دولت در تاریخ ۱۸ اردیبهشت امسال بار دیگر میان دو شرکت ساخت و راه آهن پاسکاری شده و از شرکت ساخت بازپس گرفته و این پروژه در اختیار شرکت راه آهن قرار داده شد.

کاهش ۲۰ درصدی تلفات رانندگی در سفرهای نوروزی ۹۸

وزیر راه و شهرسازی درجمع رئیس کمیسیون ایمنی راه‌های کشور از کاهش ۲۰ درصدی تلفات رانندگی در سفرهای نوروزی ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد تلفات ناشی از حوادث ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز ۶.۵ درصد کاهش داشته است.محمد اسلامی اظهار داشت: تصمیمات و تدابیر اتخاذ شده در اسفندماه سال ۹۷ مبنی بر استقرار نیروهای عملیاتی در طول جاده‌های کشور، آشکارسازی نقاط پر تصادف،‌ افزایش نیروهای پلیس راهور در سطح جاده‌ها، موجب کاهش تلفات راندگی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد؛

گروه راه و مسکن: معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست هم اندیشی با فعالان صنعت مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه مفاد قرارداد را در اختیار توسعه‌گران قرار دادیم تا نظرات آنها را برای نهایی کردن متون قراردادها جویا شویم، گفت: این مقدمه‌ای است برای اینکه در عرصه‌های مختلف عمومی مسکن و بافت‌های فرسوده از ظرفیت مدیریتی، فنی و مالی توسعه‌گران بهره‌مند شویم و روند نوسازی بافت‌ها را سرعت بخشیم.

شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان در سومین نشست هم‌اندیشی با تامین‌کنندگان مالی، کانون‌ها و انجمن‌‌های صنفی و حرفه‌ای فعال در صنعت مسکن و ساختمان، گفت: با توجه به اینکه پیش‌نویس قراردادهای مشارکت نهایی و برای ابلاغ به استان‌ها آماده شده، تصمیم گرفتیم این قراردادها را از زاویه دید توسعه‌گران و انبوه‌سازان که طرف قرارداد هستند، نیز بررسی کنیم. وی ادامه داد: عموما در بخش دولتی و نهادهای عمومی افراد تلاش می‌کنند تضمین و مصونیتی برای خود ایجاد کنند تا اگر عدول از طرف قرارداد پیش آمد بتوانند حقوق خود را استیفا کنند. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: شایسته است به گونه‌ای قراردادها را تنظیم کنیم که حتی اگر طرف قرارداد توجه به حقوق خود ندارد ما این حقوق را برای او لحاظ کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر اعتماد متقابل و رفتار مدبرانه و منصفانه بود به سادگی امکان فعالیت وجود داشت اما متاسفانه شاهد این هستیم که با همه سخت‌گیری‌ها در مفاد قراردادها، عده‌ای فضای اعتماد را بر هم می‌زنند. وی گفت: دستگاه‌های نظارتی رفتارهای سودجویانه برخی افراد را مبنا قرار می‌دهند و از ما می‌خواهند برای این موارد استثنا، پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم و مفاد قراردادها را سختگیرانه تنظیم کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نظام اداری، اجرایی و قراردادی اعتماد را باید در سطرهای قرارداد، ایجاد کنیم، بیان کرد: باید مفاد قراردادها با جزئیات و دقت تنظیم و در عین حال نگاه منصفانه و از سر همکاری نیز لحاظ شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: امروز اگر حتی در بخش خصوصی اتفاقی می‌افتد مردم از دولت مطالبه می‌کنند و مدعی حاکمیت می‌شوند چراکه ما به عنوان حاکمیت باید در تعیین و تدوین صلاحیت‌ها و در نظر گرفتن قوانین درست عمل کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در قراردادهای مشارکت نمی‌توان حوادث غیرمترقبه و اتفاقات ناگهانی مانند مرگ و ورشکستگی را پیش‌بینی نکرد اما اینکه همه موضوعات با نگاه سختگیرانه بررسی شود درست نیست و باید همه جوانب را منصفانه بررسی کرد. پژمان با اشاره به اینکه ریسک یکی از ارکان قراردادهاست که باید در قراردادهای مشارکت به درستی روشن شود، افزود: در این وضع اقتصادی، ریسک جدی و سنگینی متوجه قراردادهاست و باید مشخص شود چه کسی این ریسک را تقبل می‌کند. وی با تاکید بر اینکه ما باید ضامن اصل و سود آورده مالی توسعه‌گران و انبوه‌سازان باشیم، بیان کرد: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که توسعه‌گران متحمل زحمت شوند و در نهایت با هزار و یک نگرانی به منابع خود دست پیدا کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید این موضوع را نیز در بررسی‌ها لحاظ کرد که اگر با توسعه‌گری به تفاهم رسیدیم، دچار حاشیه‌هایی مانند اینکه چرا با توسعه‌گر خاصی به تفاهم رسیده‌ایم یا چرا امتیازی به کسی داده‌ایم که دیگران از آن محروم شده‌اند، نشویم. وی با تاکید بر اینکه انبوه‌سازان باید پیشنهاد دهند که این اعتماد چطور در مفاد قرارداد گنجانده شود، تصریح کرد: در نظام اداری و بوروکراتیک ایجاد اعتماد با حرف و توصیه امکان پذیر نیست و باید چارچوبی برای آن ایجاد شود که در عین حال، پیچیده و طولانی نباشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نظام اداری کشور گرفتار عوارض سنگینی شده، گفت: قادر به اصلاح همه ساختارها نیستیم و نمی‌توانیم در خصوص امور مربوط به سایر دستگاه‌ها مانند بیمه، مالیات و ... تصمیم‌گیری یا نقش‌آفرینی کنیم اما تاجایی که بتوانیم در راستای اصلاح امور گام برمی‌داریم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارکرد: در حوزه بافت‌های فرسوده به دنبال محوریت دادن به شهرداری هستیم و خود نیز نقش پشتیبان را بر عهده خواهیم گرفت.

وی همچنین با اشاره به تشکیل هیئت اجرایی در راستای امور بازآفرینی در استان‌ها، گفت: این هیئت اجرایی متشکل از معاون استانداری، شهرداری و مدیرکل راه و شهرسازی است و هر تصمیمی که در این هیئت اتخاد شود، اجرا خواهد شد.

پژمان با اشاره به لزوم کاهش تشریفات و لزوم انجام کار اصولی و مهندسی، بیان کرد: باید بپذیریم اگر از ابتدا صلاحیت‌های خود را تقویت می‌کردیم، بهتر بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خطاب به توسعه‌گران و انبوه‌سازان گفت: باید برای شروع کار این تفکیک را قائل شوید که می‌خواهید در املاک دولت با ما شریک شوید یا اقدام داخل بافت را انجام دهید و از مشوق‌ها و امتیازات آن استفاده کنید و سپس در راستای نوع فعالیت خود اصول و ضوابط لازم را در جهت همدلی، همکاری، اعتماد و پذیرش مخاطرات و ریسک تعیین کنید.